Väitös: Qumranin viisausteksteillä yhteys Tooraan

Teologian maisteri Elisa Uusimäki väittelee Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa Qumranin teksteistä. Väitöskirjan nimi on ”Sananlaskut kääntyy kohti Tooraa”, ja siinä käsitellään viisaustekstien suhdetta juutalaisten lakikokoelmaan.

Uusimäen väitöskirja on ensimmäinen perusteellinen tutkielma Qumranista löydetystä viisaustekstistä 4QAutuaaksijulistukset (4Q525). Löytöpaikastaan huolimatta 4Q525 ei sisällä Qumranin liikkeeseen yhdistettyjä piirteitä, vaan se juontaa todennäköisesti juurensa toisen vuosisadan eKr. viisauspiireihin Juudeassa.

Käsikirjoitus 4Q525 tarjoaa merkittävää aineistoa varhaisen juutalaisuuden viisausperinteen ymmärtämiseksi.

− Ensinnäkin se valaisee viisauden ja Tooran rajapintoja ja sitä henkistä ilmapiiriä, jossa ne lopulta samastettiin toisiinsa, Uusimäki toteaa.

Uusimäen mukaan 4Q525 tulisi ymmärtää osana laajempaa Sananlaskuihin liittyvää kirjallista perinnettä.

− Myöhäisellä Toisen temppelin ajalla ei ollut olemassa suljettua kaanonia ja erityisesti niin sanottujen ”kirjoitusten” (ketuvim) asema oli epävakaa. Sananlaskujen kirjan lukuja 1–9 tulkitseva 4Q525 nähtiin todennäköisesti osana kirjoitusten kasvavaa kokoelmaa.

– Sananlaskujen kirjan arvovaltaisuus kasvoi vähitellen. 4Q525 osoittaa, että sitä pidettiin vähintäänkin tulkinnan arvoisena. Uudelleen kirjoittamalla Sananlaskujen lukuja 1–9 haluttiin osoittaa niiden merkitys ajanlaskun taitteen juutalaiselle viisausopetukselle sekä mahdollisesti jopa tuottaa vaihtoehtoinen johdanto-osuus Sananlaskujen kirjan opetukseen, Uusimäki arvio.

Kokonaisuudessaan 4Q525 on Uusimäen mielestä runsassisältöinen esimerkki useista Toisen temppelin ajan juutalaisessa viisaustraditiossa tapahtuneista muutoksista.

TM Elisa Uusimäki väittelee 19.10. Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa aiheesta Turning Proverbs towards Torah: 4Q525 in the Context of Late Second Temple Wisdom Literature (”Sananlaskut kääntyy kohti Tooraa: 4Q525 myöhäisen Toisen temppelin ajan viisauskirjallisuuden asiayhteydessä”). Väitös kuuluu Vanhan testamentin oppiaineeseen.

Edellinen artikkeli”Urpilaisen kanssa mennään eduskuntavaaleihin asti”
Seuraava artikkeliRV: TV7:n johto teologisesti kyvytön

Ei näytettäviä viestejä