Seurakunnan tapahtumaesitteessä Helsingin tuomiokirkon katolla olevia ristejä on käännetty – miksi?

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan tapahtumaesitteen kuvassa Tuomiokirkon katolla olevia ristejä on muokattu vaihtamalla niiden suuntaa.

Tuomiokirkkoseurakunnassa järjestettiin viime keväänä Reformaatio 500 -merkkivuoteen liittyvä iltatilaisuus nimeltä ”Katekismussaarnat ja ehtoollinen”. Tilaisuuden esitteessä on valko-harmaa kuva Tuomiokirkon pääkupolista ja yhdestä sivukupolista.

Esitteen kuvan pohjana on käytetty valokuvaa, joka on otettu Senaatintorin suunnalta. Sieltä katsottuna kupolien ristien sakarat eivät näy kokonaan. Esitteessä ne kuitenkin näkyvät. Esitteen kuvan ristit eivät myöskään ole samanmuotoisia kuin Tuomiokirkon oikeat ristit.

Ristit ja kuvankäsittely ovat olleet kirkollisen keskustelun aiheena useaan otteeseen viime kuukausina. Kauppaketju Lidl poisti ristejä tuotteidensa pakkauksista. Helsinkiläinen kirkkoherra puolestaan esiintyi teleoperaattorin mainoskuvassa, joka oli otettu kirkkosalissa. Taustalta oli poistettu suuri alttariristi.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan tapahtumaesitteen kuvassa Tuomiokirkon katolla olevia ristejä on muokattu vaihtamalla niiden suuntaa.

Tiedottaja: ”Ristejä on korostettu ja tyylitelty”

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan tiedottaja Leena Koski oli mukana ryhmässä, joka päätti Katekismussaarnat-tapahtuman mainonnasta. Hän ei näe ristien lisäämisessä ongelmaa.

– Ensinnäkään ristejä ei ole lisätty, vaan ne ovat kirkon kupolien päällä ja näkyvät eri tavoin riippuen siitä, mistä suunnasta katsotaan. Ristejä on tässä tapauksessa korostettu ja tyylitelty osana mainoskuvaa. Sen tarkoitus ei ole esittää kirkkoa sellaisena kuin se on, vaan korostaa sitä, että kyseessä on kirkko ja kutsua ihmisiä mukaan. Ristien tyylittelyn tarkoitus ei ole muuttaa ihmisten käsitystä rakennuksesta tai johtaa heitä harhaan. Kyseessä on graafinen kuva eikä se siksi ilmaise yksi yhteen todellisuutta.

Koski muistuttaa, että risti on seurakunnan tunnus ja toiminnan ydin.

– Se olisi ongelmallista, jos seurakunta omassa viestinnässään graafisista syistä poistaisi ristejä rakennuksistaan.

Viestintäpäällikkö: ”Luotamme graafikoiden hyviin ammatillisiin käytäntöihin”

Helsingin seurakunnilla ei ole yhteistä ohjeistusta julkaisuissa tai esitteissä käytettävistä kuvankäsittelyn tai kuvamanipulaation keinoista.

– Luotamme ammatti-ihmisten, ennen kaikkea graafikoiden, hyviin ammatillisiin käytäntöihin, sanoo Helsingin seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Kimmo Holappa.

Holappa tekee tarkan eron uutiskuvien ja mainoskäyttöön tulevien kuvien välillä.

– Uutis- tai dokumentaarisissa kuvissa ei minkäänlaista manipulaatiota voi hyväksyä, korkeintaan normaalia kuvankäsittelyä. Sen sijaan jos kyse on mainoksesta tai grafiikasta, jonka pohjana on valokuva, voi kuvaa käsitellä voimakkaammin. Lopputuloksena saattaa olla kokonaan itsenäinen teos.

Holappa ei halua suoraan ottaa kantaa Tuomiokirkkoseurakunnan risteihin. Hän sanoo kuvan vaikuttavan enemmän mainokselta kuin dokumentilta.

Holappa pitää nyt esille tullutta tapausta kuitenkin hyödyllisenä.

– Yleisperiaate on selkeä: uutiskuvaan ei sovi kajota, mainoskuvaan sen sijaan pätevät toisenlaiset säännöt. Jos kirkkoherralla on finnipäivä, uutiskuvassa asialle ei varsinaisesti voi mitään, sen sijaan vastaavaa mainoskuvaa kannattaa varmaan käsitellä. Mutta viime kädessä nämä ovat aina tapauskohtaisia asioita.

Kuva: Turisteille jaettavan Helsinki Mapin kansikuvassa (vas.) risti on siinä asennossa kuin se Senaatintorilta päin katsottuna on. Tuomiokirkkoseurakunnan esitteessä (oik.) risti on käännetty.

Lue myös:

”Minä olen digitalisaatio”, julistaa teleoperaattorin mainos – kuvituksena kirkkoherra Kari Kanala

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

Edellinen artikkeliHelluntaipastoreille uusi valtakirja – pyrkimyksenä lisätä luotettavuutta
Seuraava artikkeliThe Guardian: Yhdysvalloissa yritetään luoda tekoälystä jumalolento

Ei näytettäviä viestejä