”Rukoukseen liittyy aina vallankäytön elementti”

Maailmankuulu uusateisti Richard Dawkins sai viime viikolla lievän sydänkohtauksen. Englannin kirkko tviittasi ja kertoi rukoilevansa Dawkinsin ja tämän perheen puolesta. Tviitti aiheutti närkästystä ja kritiikkiä. Kirkon epäiltiin jopa iloitsevan vastustajansa ahdingosta.

Englannin kirkko kuitenkin vakuutti, että tviitti oli lähetty vilpittömin aikein.

Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian yliopistonlehtori, liturgiikan tutkija Johan Bastubacka sanoo ymmärtävänsä kohua.

– Asia on varsin herkkä. Onhan kyse julkisuuden henkilöstä, elämän syväulottuvuudesta ja ideologioiden yhteentörmäyksestä.

Bastubacka näkee kohun taustalla kaksi erilaista tapaa ymmärtää uskonto ja rukous.

– Perinteisesti kirkossa on ajateltu, että kaikkien puolesta rukoillaan. Näin tapahtuu liturgioissa. Kyse on universaalista rukouksesta. Mutta toinen näkemys korostaa uskon ja rukouksen yksityisyyttä ja sitä, että esirukous on vastaus sitä pyytävän ihmisen tarpeeseen.

Toisin sanoen julkinen rukoilu ihmisen puolesta, joka ei ole rukousta pyytänyt, asettuu ristiriitaiseen valoon mediassa ja se altistuu erilaisille tulkinnoille.

– Rukoukseen sisältyy aina vallankäytön elementti, Bastubacka sanoo.

– Rukous voi myös tulla mielenosoituksen välineeksi, pahimmillaan siinä neuvotaan Jumalaa ja uitetaan omia agendoja ihmisten kuultavaksi rukouksen varjolla.

Bastubacka muistuttaa niin sanotusta Wiion laista eli jos viesti voidaan kuulla väärin, se myös kuullaan väärin. Sen taustalla on vanhempi viestinnän oivallus: viesti joka lähetetään, ei ole sama kuin se joka vastaanotetaan. Aina tapahtuu tulkintaa ja viestin kielelliset vivahteet voivat saada ratkaisevan merkityksen.

– Twitter ja sosiaalinen media tekee rukouksesta monitulkintaisempaa ja rikkoo perinteistä tilannetta, jossa rukous tapahtuu ajassa ja paikassa.

Some tuo rukouksen pyytämättä ja yllätyksenä myös sellaisten ihmisten nähtäville, joille rukouksella ei ole samaa merkitystä kuin sen lähettäjälle.

Kuva: Olli Seppälä

Lue myös:

Kirkkoherraraati: Esirukous hengellisen vallankäytön välineenä tekee tukalan olon

Edellinen artikkeliTampereesta pyhiinvaelluskaupunki
Seuraava artikkeliKansaedustajat: Seurakuntia kohdeltava tasa-arvoisesti palkkatuen myöntämisessä

Ei näytettäviä viestejä