• tänään on helatorstai, heliga torsdag, pyhä torstai
• päivää on 300-luvulta lähtien vietetty pääsiäisen ja loppiaisen
ohella yhtenä kristikunnan suurista juhlista
• 1973-1991 juhlaa vietettiin Kristuksen taivaaseenastumisen
päivän nimellä helatorstain aikoihin jonain lauantaipäivänä
• 1992 helatorstai palasi perinteiselle paikalleen torstain arkipyhäksi
• helatorstai on osa Jeesuksen pelastustyötä. Uskontunnustuksessa
lausutaan Jeesuksesta, että ”hän astui ylös taivaisiin”
• ylösnoussut Jeesus ilmestyi 40 päivän ajan oppilailleen ja astui
sitten taivaaseen
• sanamuoto ”astui ylös” korostaa sitä, kuinka Jeesus itse
jumalallisessa voimassaan astui ylös taivaaseen eikä Jumala
häntä sinne tempaissut
• samalla Jeesus uudisti lupauksen Pyhästä Hengestä, mutta vielä
oli 10 päivää helluntaihin
• missä tämä tapahtui? Jerusalemin kupeessa Öljymäellä
• Öljymäellä, temppeliä vastapäätä, Jeesus piti erään lopun ajan
merkkejä käsittelevistä puheistaan (Mark. 13. luku)
• vuori/kukkula on vertauskuva paikasta, joka on tämän ja
tuonpuoleisen, näkyvän ja näkymättömän maailman välillä
• vrt. Siinainvuori ja muut suurten uskontojen vuoret esim. Olympos-
vuori Kreikassa ja Fuji-vuori Japanissa
• Mooses antoi vuorella kymmenen käskyä, Jeesus
vuorisaarnassaan rakkauden käskyn
• Öljymäki ei ole korkeudella pilattu eikä lumihuippuinen, mutta
lopunajalliselta historialtaan sitäkin merkittävämpi
• se tunnetaan jo Vanhassa testamentissa maailmanlopun paikkana
• ”Hän (Herra) seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa
Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa idästä länteen…”
Sakarja 14:4
• juutalaiset, kristityt ja muslimit uskovat yhdessä, että
maailmanloppu alkaa Öljymäeltä
• siksi monet hurskaat ovat halunneet tulla haudatuksi juuri sinne
• miksi me vietämme helatorstaita? Siksi, että pääsiäinen –
helatorstai – helluntai – tuomiopäiväkin liittyvät yhteen. Yhtä ei voi
olla ilman toista
• helatorstaina me saamme tähystellä taivaalle, kaivata taivaaseen,
jonne Jeesus on mennyt edeltä
• ”Nykyisin taivaasta puhutaan kovin vähän. Ainoita paikkoja
lienevät hautajaiset.” (Hannu Nyman Sana-lehden
pääkirjoituksessa 28.5.2014)
• Tosin ei kaikissa hautajaisissa taivaasta puhuta, koska
materialistisen maailmankuvan vallatessa alaa hautajaisissa
jäljelle jäävät vain muistot. Monet aiemmin lauletut taivaslaulut
ovat unohtuneet.
• Yhtenä syynä taivaan katoamiselle on tarjottu ajallisen elämän
olosuhteiden kohentumista. Silloin kun elämä oli ankaraa
selviytymistaistelua, olosuhteet vaikeita ja kaikesta oli puutetta,
taivas oli kaikkien unelmien lopullinen täyttymys.
• Nyt on toisin. Ajallinen elämä täyttää useimmat niistä toiveista,
jotka ennen sijoitettiin kaukaiseen tulevaisuuteen. Hyvinvointi,
nautinnot ja kaikenlaisen mielihyvän kokeminen ovat sysänneet
taivaan syrjään. Taivaalle ei ole enää tarvetta vastakohtana arjen
ankaruudelle ja elämän vaikeuksille.
• Vanhoina ”hyvinä aikoina”, jolloin ihmisten mielissä vielä eli halu
taivaaseen, kuolema oli arjen keskellä vahvasti läsnä. Täällä
synnyttiin ja täällä kuoltiin. Nyt tänne pääosin synnytään. Kuolema
on viety jonnekin pois
• Yhdenkään ihmisen tulevaisuuden suunnitelmissa ei ole mitään
muuta niin varmaan kuin se, että täältä lähdetään pois. Siksi
tuntuisi kovin luonnolliselta ottaa se huomioon. Kristityn kohdalla
tämä tekijä muodostaa myönteisen, toivoa sisältävän
merkityksen. Uskontunnustus tarjoaa Jeesuksen seuraajia
odottavan tulevaisuudennäkymän: Minä uskon …ruumiin
ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän