Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin.
Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: ”Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.”
Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
— Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel — se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen. Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.
(Matt. 1:18-24)
Jokainen varusmies- tai siviilipalveluksen suorittanut tietää, miltä tuntui odottaa, laskea päiviä, jolloin vapautuksen aika koittaa. Odotuksen keston tietää tietenkin vielä paremmin raskaana oleva nainen. Odotuksen tietää kuka tahansa, joka odottaa ystävää sovittuun tapaamiseen.
Odotan kovasti Jeesuksen syntymäpäivän viettoa – Vapahtajan syntymän juhlaa. ”Maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.” Pienellä piikillä, ironialla sanottuna, olen ollut hieman liian korvaamaton viime aikoina. Ei tarvita paljon, muutama hetki, jolloin tauon, hengähdyshetken, levon, katkaisee jokin ylimääräinen, oman osaamisen ja hallinnan ylittävä juttu ja riittämätön rentoutuminen ja levon puute alkaa tuntua. Odotan Vapahtajan syntymän juhlaa kovasti – ”maan päällä rauha ihmisillä.”
Matt. 1:18: ”Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana.” Alkukirkon ihmisille tämä teksti oli Vanhan testamentin profetian riemullista täyttymistä, ennustuksen muuttumista todeksi. Jesajan kirjan kreikan kielisessä käännöksessä puhutaan neitsyestä, joka tulee raskaaksi, Jes. 7:14: ”Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.”
Joosef tunsi tämän Jesajan kirjan kohdan. Enkelin ilmestyminen unessa yhdessä tekstin kanssa vaikutti hänen ratkaisuunsa. Jesajan kirjan jakeessa on ihmeen ainoa selitys, Immanuel, Jumala meidän kanssamme. Kaiken elämän synnyttäjä, Jumalan Henki, vaikutti erityisellä, itsessään käsittämättömällä tavalla Jeesuksen syntymisen Neitsyt Mariasta. Marian todellisuuskäsitykseen ei mahtunut ajatus neitseellisestä syntymästä. Marialla hämmästys purkautui myöhemmin ylistysvirreksi, monella muulla kautta aikojen epäilykseksi. Ylösnousemuksen ohella neitseestäsyntyminen on kautta aikojen herättänyt eniten epäilyjä kristillisessä uskossamme. Yksi kysyy, onko Jumalaa olemassa, toinen kysyy, onko Jumala kuollut. Välittääkö Jumala ihmisistä, joissa on niin paljon vääryyttä ja kärsimystä.
Rehellinen kyselijä saa vastauksen, joka tyydyttää sydäntä vaikka ei aina järkeä. Myös Maria sai vastauksen. Sukulaisensa Elisabetin raskaus korkeassa iässä oli Marialle annettu merkki Jumalan erityisestä toiminnasta, joka heidän osakseen oli tullut. Kun enkeli ilmoitti Marialle raskaudesta, hän lainasi muinaisia Herran sanoja Aabrahamille samanlaisen ihmeen yhteydessä: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Sama kohta voitaisiin ymmärtää myös: ”Jumalalle ei mikään hänen sanansa ole voimaton.” Jumala tekee kaiken, minkä sanassaan lupaa. Niinpä Maria vastaakin: ”Tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan.” Koska Maria vastasi suostuvansa Herran tahtoon, hän suostui pilkan alaiseksi, kun ei vielä ollut avioliitossa, ja kuitenkin tulee raskaaksi. Samalla Maria alistuu Joosefin mahdollisen hylkäyksen ja lain mukaan jopa mahdollisen kuolemantuomion alaiseksi (5. Moos. 22:23-24). Kuitenkin Maria on ensimmäinen, joka Uudessa testamentissa julistetaan autuaaksi. Autuaaksijulistuksen perustana on uskon kuuliaisuus, se sama, jota Jeesus puhui Tuomaalle: ”Autuaat ovat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat” (Joh. 20:29). Maria oli onniteltava juuri siksi, että hän uskoi pelkän sanan perusteella.
Adventin aikana ja koko kristityn vaelluksemme aikana meidän tulisi hellittää omasta osaamisestamme ja kaikkivoipaisuudestamme ja uskaltautua sanomaan: ”Tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan.”
Jumalan sana, Raamattu, on täynnä niitä lupauksia, joita Jumala täyttää omiensa elämässä. Niissä sanoissa on voima, kuten Heprealaiskirjeen alussa vakuutetaan: ”Hän kantaa kaiken sanansa voimalla.”
Tässä Matteuksen evankeliumin kohdassa on esitetty evankeliumin pääsisältö. Jeesus on syntynyt Pyhästä Hengestä, Jumala Jumalasta, ja vain Hänen kauttaan voimme elää Jumalan lähellä. Matteuksen evankeliumin alussa ja lopussa (1:20,23 ja 28:18-20) tulee esille Jumalan olemus Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Molemmissa kohdissa esiintyy Immanuel-sanoma. Jeesuksessa Jumala on meidän kanssamme.
Jeesus ei syntynyt vain juutalaisten messiaaksi vaan kaikkien ihmisten Herraksi. Hänen tehtäväkseen ei tullut vain ihmisten toiveiden toteuttaminen, vaan Jumalan hyvän tahdon ilmoittaminen. Betlehemissä syntyi Vapahtajamme.
Jouluna tunnustamme yhteisesti ja kaikille lähimmäisillemme, lähellä ja kaukana, kertoen: Meillä on Jumala, joka tahtoo elää kanssamme. Meillä on Vapahtaja, joka on pelastanut meidät synneistämme.