- Matt 5-7 luvut, Jeesuksen vuorisaarna on a) Jumalan lain,
kymmenen käskyn, uusi tulkinta b) uusi kuva Jumalasta, ei
pelottavana tuomarina vaan rakastavana isänä
– suoraa ja ehdotontakin puhetta, suunnattu oman aikansa
kirjanoppineiden ihmisen unohtavaa laintulkintaa vastaan
– keskeinen osa sitä Jeesuksen opetusta, jonka hänen oppilaidensa
tuli säilyttää ja siirtää eteenpäin: ”opettakaa heidät noudattamaan
kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.”
– peruskysymys on se, mitä Jumala vaatii ihmiseltä? Tänään
evankeliumimme kohta käsittelee aiheista vaikeinta: lähimmäisen
rakastamista
– Jeesus lähestyy aihetta väite-vastaväite asetelmalla.
– rakkauden ja vihan kaksoiskäsky ”Rakasta lähimmäistäsi ja
vihaa vihamiestäsi” on johdettavissa Vanhasta testamentista,
vaikka ei sellaisenaan siellä olekaan.
– Armoa ei pyydetty eikä annettu, kun sodittiin, rosvottiin, tapettiin
ja raiskattiin Herra Sebaotin nimessä. Eipä ihan outoa Lähi-Idässä
tänäkään päivänä
– Jeesus kyseenalaistaa väkivallan oikeutuksen: ”Teille on
opetettu – Mutta minä sanon teille…” On aika hylätä vanhat
totuudet. Uusi totuus on: Rakastakaa vihamiehiänne! Rukoilkaa
vainoojienne puolesta!
– väkivallan, koston ja eristäytymisen aika on ohi! Rakkauden
kaksoiskäskyssä ”Rakasta Jumalaa koko sydämestäsi, sielustasi
ja mielestäsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” on tiivistettynä
kaikki, mitä Jumala ihmiseltä odottaa
– juutalaisen uskonoppineen pyrkimyksenä oli tiivistää laki niin
tiiviiksi paketiksi, että sen jaksoi kuunnella yhdellä jalalla seisten
-Jeesukselta tiivisti kaiken opetuksensa kahteen ohjeeseen:
rakkauden kaksoiskäskyyn ja kultaiseen sääntöön
– Jeesuksen anteeksiantavan, pyyteettömän rakkauden vaatimus
on ehdottomuudessaan ainutlaatuinen, vaikka ei lähimmäisen
rakkaus ole täysin vierasta muissakaan uskonnoissa
– juutalaisuus kehottaa: Mitä vihaat, älä tee lähimmäisellesi. Tässä
on koko laki. Kaikki muu on sen selittämistä
– Koraanissa muistutetaan: Kukaan teistä ei ole uskovainen,
ennen kuin hän rakastaa veljeään niin kuin itseään
– konfutsealaisuus, hindulaisuus, buddhalaisuus ja taolaisuuskin
pitävät sisällään kehotuksia lähimmäisen rakkauteen
– vain Jeesus luki lähimmäisiksi myös vihamiehet
– afrikkalaisissa uskonnoissakin muistutetaan: Sen, joka aikoo
iskeä linnunpoikaa terävällä tikulla, täytyy kokeilla sitä ensin
itseensä ja tuntea, kuinka se sattuu.
– tuttu lienee myös intiaanien sanonta siitä, kuinka toista ei voi
tuomita ennen kuin on kulkenut päivän hänen mokkasiineissaan
– rakkaus on merkkinä Jumalan lapseudesta. Jumalan rakkaus on
valikoimatonta ja runsasta. Meidän rakkautemme on valikoivaa ja
kitsastelevaa. Rakastamalla niitä, jotka rakastavat meitä, emme
tee mitään ihmeellistä
– saattoivathan keskitysleirien päällikötkin olla esimerkillisiä
perheenisiä ja samalla surutta tappaa muita muiden perheitä
– Ruandan kansanmurha kaksikymmentä vuotta sitten keväällä
1994. Kaksi heimoa: tutsit ja hutut, joilla samat tavat, kieli,
uskonto, avioliitot. Tutsit olivat hiukan pidempiä, hoikempia ja
heillä oli kapeampi nenä. Jo nenän muoto riitti tappamisen
syyksi!
Radion ja paikallisten poliittisten johtajien jatkuvien kehotusten siivittämänä väkivalta levisi nopeasti koko maahan. Naapurit silpoivat toisiaan, työpaikoilla kollegat hakkasivat toisiaan kuoliaaksi. Lääkärit tappoivat potilaitaan ja opettajat oppilaitaan. Muutamassa päivässä kokonaisten kylien tutsiväestö oli tuhottu täydellisesti. Radiossa muistutettiin erityisesti, ettei naisille ja lapsille saanut osoittaa armoa. Arvioiden mukaan Ruandassa tapettiin 800 000 tutsia ja maltillista hutua pääosin viidakkoveitsillä noin sadan päivän aikana. Noin 400 000 ruandalaista lasta jäi ilman vanhempia, ja suurin osa heistä heitteille. Kuolleiden lisäksi tuhansia ja taas tuhansia haavoittui ja tutsinaisia raiskattiin systemaattisesti. (Wicipedia)
Miten se oli mahdollista ja miksi sen annettiin tapahtua? Kansanmurhan silminnäkijä, kanadalainen kenraali Romeo Dallaire johti siihen aikaan Ruandassa pientä YK-sotilaiden joukkoa. Miksi Yhdysvallat ja muut länsimaat hyökkäsivät kuitenkin Kosovoon ja Bosniaan. Miksi niihin suhtauduttiin eri tavalla kuin Ruandaan?Jugoslavia on valkoinen. Jugoslavia on Euroopassa, lähellä meitä. Me tunnemme heidät ja olemme huolestuneita heidän turvallisuudestaan. Kyse oli itsekkyydestä ja siitä, että he ovat ”samanlaisia kuin me”, vastasi Dallaire.
”Ne” taas ovat pelkkiä mustia afrikkalaisia, jotka trivialisoidaan sanomalla, että ainahan he käyvät niitä heimosotiaan. Toisilla ihmisillä on merkitystä, toisilla ei. Romeo Dallaire oli yksi niistä harvoista, jotka yrittivät tehdä jotain Ruandan kansanmurhalle. Hänen vähäisetkin joukkonsa onnistuivat suojelemaan tuhansia ihmisiä ja Dallaire itse esitti epätoivoisia pyyntöjä YK:lle lähettää maahan lisää joukkoja. YK kuitenkin kieltäytyi johdonmukaisesti käyttämästä sanaa ”kansanmurha” ja veti suurimman osan 2 600 rauhanturvaajan joukosta pois sodan keskeltä.
Miksi YK ei välittänyt kansanmurhasta? Yhdysvaltain Ruandaa koskevat arkistot avattiin elokuussa 2001, ja niistä paljastui, että amerikkalaiset tiesivät jo hyvissä ajoin ennen murhakampanjaa sen olevan tulossa, tekivät kylmän viileän päätöksen olla puuttumatta asiaan ja estää muidenkin puuttumisen YK:n turvallisuusneuvostossa.
Kansanmurhaa johdettiin radioasemalla, josta lueteltiin tutsien nimiä, osoitteita ja autojen rekisterinumeroita. Tappajat kulkivat kohteesta kohteeseen radio toisessa, viidakkoveitsi toisessa kädessä. Pyynnöistä huolimatta Yhdysvallat ei suostunut edes tuhoamaan radioaseman lähetintä tai sotkemaan radiolähetyksiä. Tässä vedottiin kansainväliseen lakiin ja kustannuksiin. Radiolähetyksiä olisi pitänyt häiritä lentoteitse ja lentotunti maksoi 8 500 dollaria.
– Jeesuksen seuraajilta vaaditaan kykyä ylittää raja-aitoja, rakastaa ilman ehtoja. Huomata myös ne, jotka eivät ole meikäläisiä
Lutherin sanoin sen voi sanoa näin: ”Kristitty ei elä itselleen, vaan Kristukselle ja lähimmäiselleen. Kristukselle uskossa. Lähimmäiselle rakkaudessa.”
– täydellisyys merkitsee Jumalan kaltaisuutta rakkaudessa. Rakkaus on tai ei ole. Sillä tavalla se on aina täydellinen ja ehdoton. Täydellisyyteen emme pysty, mutta rakkaus on kekseliäs. Jos haluaa rakastaa, keinot kyllä löytyvät. Rakkaus on Pyhän Hengen armolahjoista suurin
– tänään ei ole oleellista pohtia sitä, kuka on minun lähimmäiseni vaan se, kenen lähimmäinen minä voisin olla