Paavalia tutkinut teologi: ”Paavali ei välttele kuumia perunoita vaan täräyttää suoraan”

Paavali oli välillä epäreilu ja häpäisi kuulijoitaan, väittää eksegetiikasta toissa viikolla väitellyt TM Niilo Lahti.

Joensuun yliopistossa toissa viikolla hyväksytty väitöskirjasi käsittelee Paavalin keinoja perustella näkemyksiään. Millainen kirjoittaja Paavali oli?

– Hänen tekstinsä on värikästä ja periksi antamatonta. Paavali ei välttele kuumia perunoita vaan täräyttää suoraan. Hän on onnistunut retoriikassaan, koska yli puolet Uudesta testamentista on Paavalin tai hänen koulukuntansa kirjoittamaa. Ilman Paavalia kristinusko näyttäisi ihan toisenlaiselta.

Käsittelit tutkimuksessasi Paavalin argumentaation reiluutta 1. Korinttilaiskirjeen jaksossa 4:18 – 7:40. Paavali nostaa tekstissä esille kolme häpeällistä tapausta: äitipuolensa kanssa elävän seurakuntalaisen sekä korinttilaisten oikeusjupakat ja haureuden. Miten valitsit reilun retoriikan määritelmän?

– Määritelmä kumpuaa metodista. Retoriikan sääntöihin kuuluu, ettei kiistan ratkaisua tule hankaloittaa. Dialektisen mallin valossa Paavali ei aina noudata reilun pelin sääntöjä. Pahimpia ongelmia ovat kielenkäytön mustavalkoisuus. Yleisölle ei jätetä vaihtoehtoja, ei ole neuvotteluvaraa. Hän uhkailee. Tämä saattaa rajoittaa argumentoimasta takaisin.

Paavali nuhtelee korinttilaisia haureudesta. Miksi tulkitset nuhtelun häpäisemiseksi?

– Paavalin tarkoitus oli häpäisemällä rikkoa teologisella viisaudellaan ylpeilevien korinttilaisten vastarintaa. Paavali käyttää heidän häpeän tilaansa ponnahduslautana, jotta korinttilaiset hyväksyisivät sen, mitä hän kirjoittaa kirjeensä lopussa. Hän sanoo, että saisitte hävetä.

Onko häpeäminen kielteinen asia?

– Nyky-yhteiskunnassa häpeäminen koetaan usein pelkästään negatiiviseksi. Oikeassa tilanteessa häpeäminen kuuluu terveeseen itsetuntoon.

Mikä on 1. Korinttilaiskirjeen pääsanoma?

– Yliopiston rehtori kysyi samaa, kun annoin hänelle väitöskirjani. Paavali on joutunut epäsuosioon seurakuntalaisten piirissä ja taistelee arvovallastaan. Lisäksi Paavali pyrkii ratkaisemaan korinttilaisten ongelmat ja pitämään seurakunnan yhtenäisenä. Hän muistuttaa, että teologista viisautta tai pyhyyttä ei saa käyttää heikompien seurakuntalaisten polkemiseen tai heidän uskonsa horjuttamiseen.

Miten Paavalin tekstejä kannattaa lukea?

– Älä lisäile tekstiin mitään. Lue kokonaisuuksina. Yksittäisten jakeiden poimiminen voi johtaa harhaan. Tulkinnasta voi tulla omavaltainen, jos tekstiyhteys puuttuu. Paavalin kohdalla kannattaa miettiä, liioitteleeko hän. Voit lukea kriittisesti ilman, että sinun tarvitsee lakata luottamasta Paavaliin tai ajatella, ettei hän puhu totta.

Kuva: Pentti Potkonen. Niilo Lahti on opiskellut Amsterdamissa pragmadialektista mallia. Se on Hollannissa kehitetty menetelmä, joka on argumentaatiotutkimuksen kärkeä.

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.


***

Edellinen artikkeliEssee: Pyhyys ei mene rikki rumista tai realistisista sanoista, eikä jumalien suuruutta voi loukata
Seuraava artikkeliArkkipiispa piti harvinaisen suoran avajaistervehdyksen Suviseuroissa – Tässä puhe kokonaisuudessaan

Ei näytettäviä viestejä