Moniuskontoisuus päiväkodeissa koetaan hankalana

Päiväkotien uskontokasvatuksen kysymyksiin törmätään yleensä ruokailun, lasten pukeutumisen sekä vuodenkierron juhlien kautta. Päiväkodeissa toteutettavaa uskontokasvatusta tutkineet lastentarhanopettaja, teologian maisteri Silja Lamminmäki-Vartia ja yliopistonlehtori, FT Arniika Kuusisto pahoittelevat, että uskontojen moninaisuus kuitenkin usein näyttäytyy hankaluutena.
Eri uskontojen läsnäolo päiväkodeissa synnyttää yleensä keskustelun osallistumisesta ja ei-osallistumisesta korvaavine järjestelyineen. Lamminmäki-Vartia ja Kuusisto huomauttavat, että jo nykyinenkin opetussuunnitelma kuitenkin tarjoaisi rikkaan tavan tuoda esille uskonnollisen kulttuurin moninaisuutta.

– Erilaisten tapojen ja juhlien kautta identiteetti ja katsomus ovat myönteisesti lapsessa läsnä. Miksei päiväkodeissa, joissa on muslimilapsia, vietetä joulun ohella muslimien vuodenkierron tärkeitä juhlia? Lamminmäki-Vartia haastaa.

Yhtenä hankaluutena tutkijat näkevät monikulttuurikeskustelun, jossa uskonnolla ei välttämättä yleisesti nähdä – tai haluta nähdä – roolia. Uskontoa käsitellään pinnallisesti yksittäisten joulukuvaelma- tai suvivirsiesimerkkien kautta.

– Teemat koetaan vaikeiksi. Uskonto ei ole kovin monelle kahvipöytäkeskustelun aihe, vaan kuuluu henkilökohtaisen elämänpiirin pariin. Uskonnosta puhuminen koetaan tenttaavaksi, Arniika Kuusisto sanoo.

Päiväkotien uskontokasvatuksen toteutumisesta ja siihen liittyvästä kysymyksenasettelusta puhuttiin viime sunnuntaina Yle Radio1:n Horisontti-ohjelmassa. Ohjelman uusinta on kuunneltavissa samalla kanavalla ensi sunnuntaina klo 18. Lähetyksen voi kuunnella myös Yle Areenasta
tästä.

Edellinen artikkeliPiispa: Kirkkopalveluilla ei omaa teologista tehtävää
Seuraava artikkeliHS: Poikien ympärileikkauksille ikäraja?

Ei näytettäviä viestejä