Mitä sielulle ja ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen?

enkeli_syksy420

Opettaako kirkko sielun kuolemattomuutta vai ruumiin ylösnousemusta? Piispainkokouksen pääsihteeri, Kuopion tuleva piispa Jari Jolkkonen pohtii Kotimaan Suola -aikakauskirjassa kirkon opetusta siitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.

Jolkkonen lähtee liikkeelle yleisestä näkemyksestä, että usko ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään Jumalan luona on kristinuskon kulmakiviä. Mutta mitä tarkkaan ottaen tapahtuu sielulle ja ruumiille kuoleman jälkeen?

Jolkkonen esittelee kaksi vastakkaista näkemystä, kokokuolemaopin ja opin sielun kuolemattomuudesta.

”Kokokuolemaoppia kannattavien mielestä koko ihminen kuolee niin, että Jumala herättää hänet eloon vasta aikojen lopulla. Heitä voi kutsua teologisiksi materialisteiksi, koska heidän mukaansa ihminen on pohjimmiltaan fyysinen eikä ihmisessä ole ruumiista erillistä mieltä”, Jolkkonen kirjoittaa Suolassa.

Jolkkosen mukaan eräät luterilaisen kirkon hautauskaavan sanat näyttävät heijastavan teologista materialismia. Esimerkiksi Johanneksen evankeliumiin perustuvat sanat ”Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä” voi tulkita kokokuolemaopin ilmaukseksi.

Suomessa kokokuolemaoppia on kannattanut ainakin eksegeettipiispa Aimo T. Nikolainen varhaisissa kirjoituksissaan.

Jolkkosen mukaan sielun kuolemattomuusoppia puolustaville kuolema merkitsee ruumiin (mutta ei koko ihmisen) kuolemaa: kuolematon sielu jää elämään ja pelastetut voivat päästä Jumalan yhteyteen jo nyt.

”Kirkkojen valtavirtakäsityksen mukaan kuolema on sielun ja ruumiin ero, mutta ei totaalikuolema. Kokokuolemaoppia voi tuskin sanoa sen enempää harhaopiksi kuin kirkon opiksikaan. Ehkä sitä voisi sanoa teologiseksi mielipiteeksi, opinioksi, jonka parhaat päivät olivat protestantismissa 1900-luvun puolivälissä”, Jolkkonen summaa.

Kysymys vastakkainasettelusta – sielun kuolemattomuus vai ruumiin ylösnousemus – on Jolkkosen mukaan vääriin aseteltu, sillä kristilliset kirkot opettavat kumpaakin näkemystä.

Lue koko artikkeli viime viikolla ilmestyneestä Kotimaa Suola -aikakauskirjasta.

(Kuva: Olli Seppälä)

Edellinen artikkeliKirkko julkaisi ohjeet uskontojenväliseen avioliittoseremoniaan
Seuraava artikkeliKoptien paavi on kuollut

Ei näytettäviä viestejä