”Lähetysseuran vaatimus homoparin lähettämisestä työhön Kambodžaan osoittaa lähetyskentän kunnioitu

Singaporen luterilaisen kirkon piispa Terry Kee arvostelee Kotimaa24:n haastattelussa Suomen Lähetysseuran päätöstä lähettää Kambodžaan työhön saman sukupuolen parisuhteen rekisteröinyt miespari.

Kambodžan nuori, vasta muutamia vuosia sitten työnsä aloittanut luterilainen kirkko on Singaporen luterilaisen kirkon lähetyskenttä ja sen monin eri tavoin tukema alue. Käytännössä Kambodžan kirkko elää vielä lähetysvaihetta.

Suomen kirkossa on keskusteltu vilkkaasti Suomen Lähetysseuran (jatkossa Lähetysseura) päätöksestä lähettää avoimesti homoseksuaalinen, parisuhteensa rekisteröinyt miespari työhön Kambodžaan. Kotimaa on kuullut Lähetysseuran piiristä, että Te olisitte aiemmin tänä vuonna ilmaissut hyvin kriittisen kannan homoseksuaalisista ihmisistä lähetystyöntekijöinä kirkkonne alueella. Milloin olitte yhteydessä Lähetysseuraan?

– Sallikaa minun kertoa, mitä tapahtui. Minä en ole ollut yhteydessä Lähetysseuraan, vaan Lähetysseura otti yhteyttä minuun. Tammikuussa Thaimaassa pidetyssä kokouksessa minulta kysyttiin: Miten suhtaudutte pitkään tällä alueella aktiivisesti työskennelleenä Lähetysseuran aikomukseen lähettää samaa sukupuolta oleva pariskunta lähetystyöntekijöiksi Kambodžaan? Vastasin, että Aasian, erityisesti Mekongin alueen kristityt yhteisöt ovat edelleen hyvin konservatiivisia ja ne eivät hyväksyisi aktiivisesti homoseksuaalisia ihmisiä palvelemassa sanan ja sakramenttien jakamisen virassa. Kuitenkaan monet eivät piittaisi siitä, että homoseksuaalit palvelevat joissakin muissa tehtävissä pätevyytensä mukaisesti.

– Edelleen kerroin, että koska tämä asia on hyvin kiistanalainen, ja jos Lähetysseura aikoisi ottaa homoseksuaalisia ihmisiä työhönsä, on tärkeää, että he ovat hyvin diskreettejä seksuaalisesta suuntautumisestaan, eivätkä aio vaikuttaa paikalliseen kirkkoon tai kristittyihin tässä asiassa.

– Tästä asiasta ei sitten ollut enempää keskustelua minun ja Lähetysseuran välillä, kunnes kyseinen pariskunta otettiin työhön. Silloin minä sain monia kirjeitä Suomesta, Malesiasta, Taiwanista ja Hongkongista. Niissä kysyttiin, miksi me sallimme Lähetysseuran lähettää homoseksuaalisia ihmisiä työskentelemään kanssamme Kambodžassa.

– Silloin kirjoitin Lähetysseuralle, että ottaen huomioon laaja julkisuus ja voimakkaat reaktiot, ei ole eduksi Lähetysseuralle eikä tälle alueelle, että heidät lähetettäisiin Kambodžaan, että Lähetysseuran vaatimus tehdä niin viestittäisi kunnioituksen tai huolen puutetta lähetyskentän hyvinvointia kohtaan.

Suomalaisilla luterilaisilla lähetystyöntekijöillä on yleensä jonkinlainen suhde paikalliseen isäntäkirkkoon, riippumatta siitä, mitä he tekevät toisen kirkon alueella. Tarjottiinko näitä kahta lähetystyöntekijää teille yhteistyökumppaneiksi Kambodžan työssä? Mikä on tämänhetkinen suhteenne heihin? Minkälaisia keskusteluja on käyty Lähetysseuran kanssa?

– Omissa viesteissäni olen tehnyt selväksi, että me (Singaporen luterilainen kirkko ja Kambodžan luterilainen kirkko) ymmärrämme, että emme ole ainoat Lähetysseuran yhteistyökumppanit Kambodžassa ja tällä alueella. Meillä ei ole oikeutta tai auktoriteettia määrätä, mitä niiden täällä pitäisi tehdä. Toivomme vain, että ne ottaisivat huomioon päätöksiensä mahdolliset seuraukset.

– Tähän Lähetysseura ehdotti sitä, että kyseinen pariskunta kiinnitettäisiin palvelemaan ainoastaan ei-kirkollisessa kehitysyhteistyössä Kambodžassa ja alueilla, johon meillä ei ole mitään jurisdiktiota olla eri mieltä.

Oliko kirkkonne kanssa sovittu, että kyseinen pari aloittaisi työnsä Kambodžassa ensin kehitysyhteistyössä ja siirtyisi sitten jonkin ajan kuluttua työyhteyteen kirkkonne kanssa? Voiko näin käydä tulevaisuudessa? Vai oliko alusta alkaen niin, että he työskentelisivät Lähetysseuran alaisina koko kautensa? Onko tästä keskusteltu?

– Ei ole ollut keskustelua heidän mahdollisesta työstään meidän kirkkomme kanssa tulevaisuudessa. Olemme antaneet Lähetysseuralle kopion kirkkomme virallisesta suhtautumisesta ihmisen seksuaalisuuteen. Me emme hyväksy lähetystyöntekijöitä, jotka eivät voi kunnioittaa sitä. Me emme salli yhdenkään papin tai lähetystyöntekijän julistaa tai opettaa virallisen kantamme vastaisesti.

Voisiko kirkollanne olla jonkinlainen työyhteys näiden kehitysyhteistyön tekijöiden kanssa, elleivät he olisi avoimesti homoseksuaaleja?

– Siitä pitäisi päättää heidän koulutuksestaan ja työkokemuksestaan riippuen.

Olette yksi Singaporen kirkkojen Love Singapore -yhteistyöverkoston kirkonjohtajista. Mikä on tämän verkoston ja sen jäsenkirkkojen kanta homoseksuaalisuuteen kirkossa?

– Sitä on vaikea ilmaista ytimekkäästi, mutta yritän. Me uskomme, että koska ihmiskunta on syntiin langennut, me kaikki synnymme syntisinä. Homoseksuaalinen suuntautuminen on yksi synnin seurauksista. Kuitenkin sekä homoseksuaalit että ei-homoseksuaalit ovat kaikki syntisiä, eivätkä kumpaankaan ryhmään kuuluvat ole enemmän tai vähemmän syntisiä kuin toiset.

– Koska Jumala rakastaa meitä, vaikka olemmekin syntisiä, me yritämme seurata Jumalan esimerkkiä ja rakastaa homoseksuaaleja ja toivottaa heidät Jumalan rakkauden ja armon piiriin. Emme tuomitse homoseksuaalisia ihmisiä koska he ovat syntisiä – me kaikki olemme syntisiä – mutta me tuomitsemme pyrkimykset valkaista synti ja tehdä siitä hyve, ja me tuomitsemme pyrkimykset kriminalisoida ne, jotka haluavat elää elämäänsä uskonnollisten vakaumustensa mukaisesti.

Lue myös: Kambodžan kirkko ei halunnut lähettipariskuntaa työyhteyteensä

Kotimaa24 kysyy – Seppo Rissanen vastaa

Edellinen artikkeliUnohdettu Joosef innoitti joulubändiä
Seuraava artikkeliSari Essayah: Joulujuhlien ”tonttuilu” saa koomisia piirteitä

Ei näytettäviä viestejä