Kolumni: Facebook on kuin ennakkoluulo uskonnosta

Sosiaalinen media tuhoaa meidät. Facebook ja Google vievät vapaan tahtomme ja sielumme. Tällaisen kuvan sosiaalisesta mediasta antaa internetin perusteiden luomiseen osallistunut Piilaakson pioneeri Jaron Lanier tuoreessa kirjassaan Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now. Kirjassaan Lanier kertoo sen otsikon mukaisesti kymmenen syytä, joiden perusteella käyttäjän kannattaisi sulkea sosiaalisen median tilinsä. Toimittaja Jussi Ahlroth kirjoitti Lanierin ajatuksista Helsingin Sanomissa viime viikon alussa.

Lanierin mukaan Facebookin ja Googlen bisnesmallit ovat paljon syvempää manipulaatiota kuin perinteinen mainostaminen. Erityisen kiinnostavaa on, että Jaron Lanier vertaa kirjassaan Facebookin yhteiskunnissamme ja mielissämme saamaa paikkaa uskontoon. Facebookin virallinen tehtävä on yhtiön mukaan varmistaa jokaisen ihmisen tuntevan, että hänen elämällään on tarkoitus ja hän kuuluu yhteisöön, Lanier perustelee.

Samoissa ajatuksissa on menestyskirjailija, historiantutkija Yuval Noah Harari teoksessaan Homo Deus – Huomisen lyhyt historia. Harari puhuu dataismista, jonka mukaan maailmankaikkeus koostuu datavirroista ja ilmiöiden ja olentojen arvo määräytyy niiden datankäsittelyyn antaman panoksen perusteella. Hararin mukaan dataismi on muuttumassa tieteellisestä teoriasta uskonnoksi, jonka ylin arvo on informaatiovirta.

***

Jos sosiaalinen media olisi uskonto, millainen se olisi? Ainakin räjähdysmäisesti kasvava. Amerikkalainen Quartz-verkkolehti vertaili viime vuonna Facebookin suosiota uskontojen kannattajamääriin. Lehti totesi, että palvelu on ohittanut suosiossa uskonnot kristinuskoa lukuun ottamatta. ”Facebook on kerännyt pariinsa jo noin kaksi miljardia käyttäjää. Saman seuraajamäärän hankkimiseen meni Jeesukselta parituhatta vuotta enemmän”, Quartzin uutisesta kertonut Markkinointi ja mainonta -lehti sanaili.

Facebookissa on kiistatta piirteitä, joita voi pitää uskonnollisina. Palvelu tarjoaa yhteisön. Facebookin käyttö perustuu rituaaleihin. Sen toiminnassa voi nähdä korkeamman voiman, eräänlaisen arvaamattoman Jumalan. Se on algoritmi, joka määrittelee, millaista (informaatio)virtaa kunkin tielle sattuu. Tässä uskonnossa omilla teoilla, siis klikeillä, on vaikutusta. Lopullinen totuus uutisvirran liikkeistä jää silti ikuiseksi salaisuudeksi.

Mutta siinä missä uskonnon muodot ovat olemassa, tämän uskonnon sisältö jää tyhjäksi. Enemmän kuin uskontoa sosiaalinen media edustaakin ennakkoluuloa uskonnosta. Sellaista, jossa muotoseikat ratkaisevat ja Jumala laskelmoi.

Kuva: Antti Berg

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliKannatuspuheenvuoro: He tukevat Juhani Holmaa Espoon piispaksi toisella kierroksella
Seuraava artikkeliKirkon sisällä kasvaa juurevia ja rouheita yhteisöjä

Ei näytettäviä viestejä