Rakkaani Colette Kamerunissa matkamme aikana kuvattu

ja Suomessa erään juhlan aikana kuvattu

Elämäni kukan lisäksi kuva kukista Kamerunissa

Kirkas keväinen aurinko säteillään kaunisti. Valojen ja varjojen leikki kotonani tunnelman loi. Iloa, riemua, kesän aavistusta. Tulevaisen kauneuden esimakua. Ikikesän kuvausta taivaan täyteydessä.
Aikoinaan eräissä teksteissä kuvattiin tulevaa elämää ”varjojen maaksi”. Kirjoittaja kuvitteli sitä synkäksi hämärässä hapuiluksi. Ei huomannut sen puhuvan syvästä onnesta, päivän kauneudesta, kun aurinko ei paahda liian kuumana eikä polta ihoa, kun lauhkea tuuli vilvoittaa, hellii ihoa ja suloinen pilvi verhoaa liiasta helteestä. Valoisa, kirkas päivä, varjoisan verhon suojassa hivelevän hyvästä, syvästä onnesta.
Tulevaisuus aukeaa Jeesuksen turvissa. Hänen kuolemansa oli koko maailmankaikkeuden sovinto, rauha Jumalan ja ihmiskunnan kesken. Vapahtajamme kärsi kuoleman tien loppuun asti. Hänen kuolemansa oli todellinen. Meidän puolestamme hän sen teki. Meidät kuoleman kidasta ulos kantoi. Synnin maailmaan tuli, kuolemallaan kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi, avasi tien tulevaisuuteen, ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.
– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
Pääsiäinen julistaa ylösnousemusta. Kuoleman valta on murtunut. Taivaan ovet ovat avoinna. Senkin hän teki meidän puolestamme. Hänen takiaan meidänkin tulevaisuutemme avautuu taivaan iloon ja riemuun. Voittovirsi kaikuu, taivaan enkelien kuoro ylistää Jumalan Pojan voittoa, uuden toivon syntyä, kuoleman kukistumista, ylen onnellista ylösnousemusta.
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
Koko luomakunta riemuitsee elämän voitosta. Kaikki on täytetty. Pelastus on tullut ihmiskunnalle. Koko luomakunnalle toivo.
Jeesus on mennyt edellä. Meidän Vapahtajamme, kuoleman voittaja.
Kerran kun aika koittaa, mekin nousemme kuolleista, pääsemme rakkaan Vapahtajamme luo taivaan iloon, onneen ja autuuteen.
Tätä me julistamme, toivoa täynnä, luottaen elämän voittoon, ikuiseen autuuteen.
Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,
ja näin te myös olette uskoneet.
Sunnuntai 20.4.2025
Pääsiäispäivä
Kristus on ylösnoussut!
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 15:1–8 (9–10) 11
Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 15
Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille.
Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni,
ja sen avulla te myös pelastutte,
jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin;
muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.
Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän,
minkä itse olin saanut vastaanottaa:
– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
ja hän ilmestyi Keefakselle
ja sitten niille kahdelletoista.
Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle,
joista useimmat ovat yhä elossa,
vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.
Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.
Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin,
joka olen kuin keskosena syntynyt.
(Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä,
koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen,
eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan.
Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä,
en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.)
Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,
ja näin te myös olette uskoneet.
Kari Paukkunen unohdatko tuossa copy pastauksessasi jotain??
1. Kor. 15:27
Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
Siis kuinka kukaan voi edes ajatella että Poika olisi yhtä suuri kuin Isä, en ymmärrä kuinka joku voi Raamattua lukiessaan uskoa teidän kolminaisuusoppiinne??????
Ari
VAIN oma oppimattomuutesi saa sinut väittämään kirkon opetuksen vastaisesti.
Miksi sivuutat Athanasiuksen tunnustuksen ilmauksen siitä, miten pitää muotoilla oppi JEESUKSESTA, joka ON JUMALA JA IHMINEN YHDESSÄ PERSOONASSA
Etkö todellakaan tajua että sinun omat vilkkaan mielikuvituksesi keksinnöt ovat vietelleet sinut luopumaan kirkon opetusta, jonka taustalla on pyöreästi PUOLEN VUOSITUHANNEN UUTTERA RAAMATUN TUTKISTELU, jopa toisinaan niin suuresti vainottuna, että henkikulta ei paljoa painanut pakanain vihatessa kristillistä oppia ja vainotessa kirkkoa, Jumalan omaa kansaa.
Ari Pasanen, en ole unohtanut.
Johanneksen evankeliumi: 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.
14:9 Jeesus sanoi hänelle: ”Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: ’Näytä meille Isä’?
”Pelastuiko Jeesus kolminaisuusopilla?” kyselee Ari Pasanen
Jeesuksen ei pitänyt pelastua. Jeesus on uhri, syntiemme sovittaja meidän edestämme. Jeesus on pelastaja, johon uskomalla olemme lopulta taivaassa pelastettuja, jos uskomme Jeesukseen säilyy kuolemaan asti.
Kari Paukkunen unohdatko mitä Jeesus opetti meille, KUULIAISUUDEN, siis Hän oli kuuliainen Isälle hamaan ristinkuoleemaan asti.
Isä oli asettanut Hänelle tehtävän ja sen Hän toteutti maanpäällä täydellisesti, mieti kuinka Jeesus rukoili:
Matt. 26:39
Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: ”Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä”.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Kiitos että tuot Arin silmien eteen niitä kohtia, joista tyhmimmänkin pitäisi ymmärtää, että Jumala, Isä Kaikkivaltias, ja Jeesus, Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, OVAT YHTÄ, tai voisimmepa sanoa jopa että
OVAT YKSI (JUMALA)
Panenpa tähän näkyviin muutaman käännöksen englanniksi:
New International Version
I and the Father are one.”
New Living Translation
The Father and I are one.”
English Standard Version
I and the Father are one.”
Berean Study Bible
I and the Father are one.”
New American Standard Bible
”I and the Father are one.”
King James Bible
I and my Father are one.
Holman Christian Standard Bible
The Father and I are one.”
International Standard Version
I and the Father are one.”
NET Bible
The Father and I are one.”
Aramaic Bible in Plain English
“I and my Father, We are One.”
GOD’S WORD® Translation
The Father and I are one.”
Jubilee Bible 2000
I and my Father are one.
King James 2000 Bible
I and my Father are one.
American King James Version
I and my Father are one.
Siis otatte yhden ainoan jakeen ja sillä yritätte todistaa omaan oppianne, siis tuota jaetta ennen on myös:
29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
30 Minä ja Isä olemme yhtä.”
Jeesus itse todistaa että Isä on suurempi kaikkia, MOT.
Ari
Puhut Jeesuksen kuuliaisuudesta.
Mitä ihmeen tekemistä tällä on käsittelemämme asian kanssa. Kyseessähän on aivan sama asia, mistä jo edellä olen lausunut ajatuksen, että Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Matias Roto toteat:”” jopa toisinaan niin suuresti vainottuna, että henkikulta ei paljoa painanut pakanain vihatessa kristillistä oppia ja vainotessa kirkkoa, Jumalan omaa kansaa.””, mitähän ihmettä tällä tarkoitat? Eiköhän ns ”kristilliset” ole vainonneet toisuskoisia ihan oikeasti kun ajattelee ristiretkiä ym???? Eihän suomessakaan saanutmolla jos ei kuulunut tähän kansankirkkoon, onko se Raamatullista kysyn vaan????
Ari
Jälleen siirrät painopistettä aivan toiseen asiaan.
Kysyt miten muka menneitä tapoja pitäisi halveksia nykyajan ihanteista käsin.
Ota huomioon, että jokaisella ajalla on omat ihanteensa ja omat tapansa.
Mietipä että Euroopassa toisen maailmansodan kulkuun osallistui noin 450 miljoonaa ihmistä, mutta vuoden 1971 sodassa Intian ja Pakistanin välillä sotaan osallistui noin 700 miljoonaa ihmistä.
Joten koeta hyvä ihminen ottaa historian asiat nimenomaan historian kulloistenkin tilanteiden mukaisesti ajamatta niitä ristiin joidenkin toisten ihanteiden kanssa.
Mietipä mitä tapahtuikaan Pyhän Kansan aikaisemmassa historian tilanteessa, ja miten silloin piti toimia, kun olosuhteet olivat toisia kuin roomalaisten miehittämässä Juudeassa Jeesuksen aikana.
5.Mooseksen kirja:
7:24 ja hän antaa heidän kuninkaansa sinun käsiisi, ja sinä hävität heidän nimensä taivaan alta. Ei kukaan kestä sinun edessäsi, vaan sinä tuhoat heidät.
33:27 Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret. Hän karkoitti viholliset sinun tieltäsi, hän sanoi: ’Hävitä!’
Joosua:
7:12 Sentähden israelilaiset eivät voi kestää vihollistensa edessä, vaan heidän täytyy kääntyä pakoon vihollistensa edestä, sillä he itse ovat vihityt tuhon omiksi. En minä enää ole teidän kanssanne, ellette hävitä keskuudestanne tuhon omaksi vihittyä.
Torstai 17.4.2025
Kiirastorstai
Päivän aihe: Pyhä ehtoollinen
Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 2:42–47
Apostolien teoista, luvusta 2
Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Pelko levisi ihmisten keskuuteen, ja apostolien kätten kautta tapahtui monia ihmeitä ja tunnustekoja. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin. He ylistivät Jumalaa ja olivat koko kansan suosiossa, ja päivä päivältä Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat.
Kiirastorstain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/torstai-17-4-2025/
Eräitä huomioita tekstistä
1) Kansa kuunteli Jumalan sanan julistusta.
Roomalaiskirje:
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
2) Kansa seurasi apostolien opetusta.
Efesolaiskirje:
2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
2:21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Eräitä huomioita tekstistä
3) Kansa kokoontui yhteiseen messuun murtamaan leipää ja rukoilemaan eli siis elivät Herran pyhän ehtoollisen osallisuudessa.
Hebrealaiskirje:
10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
4) Kansa kokoontui temppeliin JA koteihin. Ahkera kirkossa käyminen ja kotien pyhittäminen Jumalan ylistystä ja hartauden palvelusta varten eivät siis ole toisiaan pois sulkevia vaan toisiaan täydentäviä elämän kulkuun kuuluvia todellisuuksia.
Sana ”temppeli” esiintyy Uudessa testamentissa vuoden 1938 käännöksessä 47 jakeessa. Jumalan kansan yhteinen pyhä rakennus on siis aihetta pitää täydessä kunniassa.
Luukas kertoo alkuajan seurakunnan ahkeruudesta pyhäkköön menosta eli siis temppelissä toimitettuun liturgiaan osallistumisesta seuraavin sanoin:
Luukkaan evankeliumi:
24:53 Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.
Eräitä huomioita tekstistä
5) Kansa ylisti Jumalaa. He myös olivat kaiken kansan suosiossa.
Heille siis oli vierasta vikoileva ja rähinöivä asenne toisia kohtaan. Sen sijaan Jumalan ylistys avasi heidän mielensä kohtaamaan myös kaikkia kanssaihmisiä ystävällisesti ja keskinäisiä suhteita rakentavalla asenteella.
2.Korinttolaiskirje:
6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
Galatalaiskirje:
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Efesolaiskirje:
4:32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
Kolossalaiskirje:
3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
6) Jumalan kansan eli kirkon myönteinen asenne myös avasi ihmisten mielet vastaanottamaan evankeliumin ja väkeä liittyi kirkkoon suurin määrin.
Apostolien teot:
6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
12:24 Mutta Jumalan sana menestyi ja levisi.
Matias Roto selitä seuraava teidän omasta tunnustuksestanne:
””Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä””?
Mitä tuo tarkoittaa?
Olen tuonut edellä että Jumala alisti kaiken Jeesuksen valtaan, siis miksi jos Jeesus olisi samanarvoinen? Tai miksi ei Poika tiedä kaikkea mitä Isä tietää?
Ari
Olen jo edellä selittänyt sen.
Koska heittäydyt tyhmäksi, niin kertaanpa sen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Matias Roto kohta poistat kommenttini kun ”jankkaan”, koeta nyt ymmärtää että jankkaan vain ja ainoastaan siksi ettet vastaa kysymyksiin, siis kun tunnustuksenne sanoittaa samanarvoisuuden niin kuinka se voi olla kun Jumala alistaa kaiken Pojan alle ja Poika ei tiedä kaikkea vaan Isä yksin? Selitä nämä nyt niin lopetan ”jankkaamisen”?
”Jankkaan vain ja ainoastaan siksi, ettet vastaa kysymyksiin.” Koet, ettei kysymyksiisi vastata, kun et saa niin yksinkertaisia vastauksia kuin toivoisit. Kolminaisuus on kuitenkin perimmältään selittämätön asia. Niinpä sitä koskevat lauseet eivät voi olla yksinkertaisia. Kehotan sinua, Ari Pasanen lukemaan Matias Roton kommentit moneen kertaan.
Martti
Kiitos hyvästä vastauksestasi Arille
Ari
Kuvittelet vain omia mielikuviasi.
Vertaan tätä sijoittamalla tarinan siihen aikaan kun autot vielä olivat harvinaisia niin, etteivät monetkaan olleet niitä nähneet.
Joku lähti pohtimaan sitä, että työntääkö kuljettaja autoa, vai onko kyseessä polkuauto vai miten selittää sitä, että vaunut voisivat liikkua ilman hevosia.
Koska kukaan noista pohtijoista ei tiedä mitään auton moottorista.
Sinun tapasi kinata on kuin väittäisit, että koska vaunuissa ei ole hevosia, niin silloin ajuri itse tarttuu vetoaisaan.
Koska sinulle näyttää olevan täysin käsittämättömissä JEESUKSEN TÄYSI JUMALUUS, niin et ole ottanut todesta apostoli Tuomaan tunnustusta:
”MINUN HERRANI JA MINUN JUMALANI”
Martti Pentti ja Matias Roto olenko kysynyt Jeesuksen Jumalisuudesta, en ole, vaan teidän tunnustuksenne sanoituksesta samanarvoisuudesta, oliko/onko Jeesus samanarvoinen kuin Isä???
Ari Pasanen
Jumalalla on kaikki valta.
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
”Isä on suurempi kuin minä.”
Eikö näissä jakeissa ole ristiriita, jonka Jeesus itse asettaa?
Tämän on Kirkko yrittänyt kääntää selkokielelle uskontunnustuksessa. Ei ole helppoa käsittää. Emme kuitenkaan voi kiistää sitä, että Jeesuksella on kaikki valta eli hän on KAIKKIVALTIAS = JUMALA
Samalla hän on vaimosta syntynyt, mutta ei vain vaimosta vaan myös PYHÄSTÄ HENGESTÄ.
8:42 Jeesus sanoi heille: ”Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. MINÄ OLEN ISÄSSÄ, ISÄ ON MINUSSA. Yksinkertaista ja samalla käsittämättömän vaikeata.
’
Ari Pasanen,
Kiellätkö Jeesuksen sanat, ”minä olen Isässä, ja että Isä on minussa.” ?
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Selostat hyvin mistä on kysymys
Ari
Huomaamattasi puhut KAKSIJUMALAISUUDESTA, silloin kun menet väittämään, että Jeesus Jumalan olemuksensa osaltakin olisi alempiarvoinen Isään verrattuna.
Teet siis oikosulun, koska et ymmärrä Jeesuksen puheen tarkoituksen kohdealuetta.
Kohdealueen ymmärtäminen on ratkaisevaa jokaisessa puheessa.
Esimerkiksi ruokailtaessa sanoo isäntä, otatko juotavaa. Tavallisessa tilanteessa se voi olla vettä, maitoa, mehua tai kotikaljaa. Yleensä näissä vastaus on otan, mutta jos isäntä sanoisi SAMAN viinapulloon viitaten, niin minä vastaisin, että ei kiitos.
Joten suosittelen sinulle, että otat tosissasi yhteisen kristikunnan AHKERAN RAAMATUN TUTKIMISEN ja sen mukaisesti ovat syvällisen tutkistelun tuloksena päätyneet Athanasiuksen tunnustuksen muotoiluun, niin miksi yrität uudelleen käyttää puolta tuhatta vuotta aikaa ainaisiin yrityksiisi, kunnes lopulta sitten oivaltaisit, että nuo kirkkoisät mokomat sittenkin olivat oikeassa ja minä raukka väärässä.
Tällaisen turhan sisäisen tappelun kuvitelmiasi vastaan välttämiseksi yritän sinulle osoittaa, että ota lopultakin lusikka kauniiseen käteen ja ota opiksesi viisaiden miesten vuosisataisen rukouksen ja tutkistelun hedelmänä oleva jalokiven kirkas tarkoin hiottu oppi.
Kari Paukkunen tuot Raamatun sanaa esille ja siinä teet oikein, mutta ymmärrätkö mitä tuot:
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Siis tuossa on ”Minulle on annettu…””, siis kun Jeesukselle on annettu niin eikö silloin ole joku suurempi joka on antanut, kyllä, Isä on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä.
Ari
Edelleen yrität oman järkesi ja kokemustesi rajoittamana tapella Jumalan ilmoitusta vastaan.
Ei tuo ”antaminen” ole mikään tavallineb ihmisten välinen antaa – ottaa vastakohta, vaan ilmausta siitä, että Jeesus on Ikuinen ja Kaikivaltia Jumala.
Nikean tunnustus jo ilmaisee tämän erittäin selkeästi:
yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä
Matteuksen evankeliumi: 1:23 ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
1.Johanneksen kirje: 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. 1:8 ”Minä olen A ja O”, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias. (Ilmestyskirja)
Olen poistanut Arin kommentin, jossa hän sopimattomasti letkauttelee Jumalan antamaa viisautta vastaa ja huomaamattaan tekee itsestään ymmärtämättömyyden lähettilään.
Ari
Jotta ymmärtäisit, että JUMALAN VIISAUS TULEE KIRKON KAUTTA, panen tutkittavaksesi Jumalan sanan, joka tästä puhuu:
Efesolaiskirje:
1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille (MONIKKO SIIS KIRKOLLE) kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille (MONIKKO SIIS KIRKON JÄSENILLE) viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta (PYHÄ HENKI KÄYTTÄÄ KIRKKOA TYÖVÄLINEENÄÄN) nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon
Valitettavasti Ari Pasanen ei ymmärrä Kirkosta/seurakunnasta yhtään mitään.
Hyvää kiirastorstai iltaa ja kristikunnan suurta yhteistä ehtoollisjuhlaa!
Kari
Kiitos kommentistasi
Myös sinulle niin kuin kaikille keskustelijoillemme ja lukijoillemme
oikein hyvää ja Jumalan siunaamaa
kiirastorstaita, pitkääperjantaita ja pääsiäistä
koko juhlien juhlan aikaa!
MuGetsemane moka
Mwa za epola ndi
Olyokondundu ndjoka
Kwa sil’ Omukulili.
Epola lyomegulu ndyo,
Ih’ ondjilaondhigu ndjo.
Ehangano 53
Po ondjila ondhigu
Martti
Kiitos kommentistasi
Valitettavasti en pysty kääntämään näitä hyviä sanojasi.
’Käy yrttitarhasta polku’ ndongan kielellä. Epola – polku, ondundu – vuori, Omukulili – Vapahtaja, egulu – taivas, ondjila – tie, ondhigu – raskas, vaikea.
Martti
Kiitos
Se on hyvin kaunis ja puhutteleva laulu
Hyvää juhla-aikaa sinullekin
Ja kaikille lukijoillemme!
Olen poistanut Arin jankuttavia kommentteja.
Jos niissä olisi jotain uutta kysyttävää ja ystävällisempi sävy, niin olisi ilo vastata. Sen sijaan sönkköä tekstiä ei ole kaunista toistaa näissä blogeissa.
Onhan tunnettu tosiasia, että joku kaunis kukka on kaunis oikeassa paikassa, mutta väärään paikkaan pantuna se on heitteille jätetty roska.
Perjantai 18.4.2025
Pitkäperjantai
Päivän aihe: Jumalan Karitsa
Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 5:7–10
Kirjeestä heprealaisille, luvusta 5
Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon. Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus. Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia. Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta.