Ylösnousemus – elämän voitto – kauneuden koitto

Rakkaani Colette Kamerunissa matkamme aikana kuvattu

ja Suomessa erään juhlan aikana kuvattu

Elämäni kukan lisäksi kuva kukista Kamerunissa

Kirkas keväinen aurinko säteillään kaunisti. Valojen ja varjojen leikki kotonani tunnelman loi. Iloa, riemua, kesän aavistusta. Tulevaisen kauneuden esimakua. Ikikesän kuvausta taivaan täyteydessä.

Aikoinaan eräissä teksteissä kuvattiin tulevaa elämää ”varjojen maaksi”. Kirjoittaja kuvitteli sitä synkäksi hämärässä hapuiluksi. Ei huomannut sen puhuvan syvästä onnesta, päivän kauneudesta, kun aurinko ei paahda liian kuumana eikä polta ihoa, kun lauhkea tuuli vilvoittaa, hellii ihoa ja suloinen pilvi verhoaa liiasta helteestä. Valoisa, kirkas päivä, varjoisan verhon suojassa hivelevän hyvästä, syvästä onnesta.

Tulevaisuus aukeaa Jeesuksen turvissa. Hänen kuolemansa oli koko maailmankaikkeuden sovinto, rauha Jumalan ja ihmiskunnan kesken. Vapahtajamme kärsi kuoleman tien loppuun asti. Hänen kuolemansa oli todellinen. Meidän puolestamme hän sen teki. Meidät kuoleman kidasta ulos kantoi. Synnin maailmaan tuli, kuolemallaan kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi, avasi tien tulevaisuuteen, ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.

– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      hänet haudattiin,

Pääsiäinen julistaa ylösnousemusta. Kuoleman valta on murtunut. Taivaan ovet ovat avoinna. Senkin hän teki meidän puolestamme. Hänen takiaan meidänkin tulevaisuutemme avautuu taivaan iloon ja riemuun. Voittovirsi kaikuu, taivaan enkelien kuoro ylistää Jumalan Pojan voittoa, uuden toivon syntyä, kuoleman kukistumista, ylen onnellista ylösnousemusta.

 hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
      niin kuin oli kirjoitettu,

Koko luomakunta riemuitsee elämän voitosta. Kaikki on täytetty. Pelastus on tullut ihmiskunnalle. Koko luomakunnalle toivo.

Jeesus on mennyt edellä. Meidän Vapahtajamme, kuoleman voittaja.

Kerran kun aika koittaa, mekin nousemme kuolleista, pääsemme rakkaan Vapahtajamme luo taivaan iloon, onneen ja autuuteen.

Tätä me julistamme, toivoa täynnä, luottaen elämän voittoon, ikuiseen autuuteen.

Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,

ja näin te myös olette uskoneet.

Sunnuntai 20.4.2025

Pääsiäispäivä

Kristus on ylösnoussut!

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 15:1–8 (9–10) 11

Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 15

Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille.

Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni,

ja sen avulla te myös pelastutte,

jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin;

muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän,

minkä itse olin saanut vastaanottaa:


      – Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      hänet haudattiin,
      hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      ja hän ilmestyi Keefakselle
      ja sitten niille kahdelletoista.

Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle,

joista useimmat ovat yhä elossa,

vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.

Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.

Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin,

joka olen kuin keskosena syntynyt.

    (Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä,

koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen,

eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan.

Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä,

en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.)

Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,

ja näin te myös olette uskoneet.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

160 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat minulle:””Olen huomannut Arin ajattelevan, että hän luulee oma kääntymyksensä antaneen hänelle sellaisen hengellisen tiedon, joka ylittää kaiken lukemalla saatavan tiedon. ””

    Siis kun Jeesus sanoo:””Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.” niin tuosta voi selkeästi nähdä ettei omalla ”viisaudella ja ymmärryksellä” voi evankeiumia ymmärtää, mot.

    • Ari

      Jälleen unohdat että nämä ”lapsenmieliset” ovat niitä, jotka PYHÄSSÄ KASTEESSA on liitetty YHTEISEN KIRKON eli siis opetuslasten joukkoon.

      Joten matikan MOT tunnuksesi osoittaa tehtäväsi arvosanaksi pitkän viivan ————-.

    • Ari

      Toisen olen poistanut koska et tuo mitään uutta, vaan ainoastaan jankutat samaa tyhmyyden sanomaasi, ettei lukeminen muka anna viisautta.

      Tällaiselle yritykselle oman laiskuutesi puolusteluksi kelpaa Sananlaskujen sana:

      Sananlaskut:

      6:6 Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoja ja viisastu.

    • Matias Roto yhdistät jälleen suomenkielen ajatuksen ”lapsenmielinen” vauvoihin, oletat että se on juuri noin, onko lapsenkaltainen samoin vauva, et ota kirjoituksia niinkuin ne on kirjoitettu ja kuinka ne tulee ymmärtää, uudestisyntyminen on juuri paluuta lapsenmieliseksi/kaltaiseksi eli luopua kaikesta ennen opitusta hengellisestä opista ja alkaa ottamaan oppia Pyhältä Hengeltä joka kirkastaa Jeesuksen sanoja.

    • Ari

      Toisin kuin kuvittelet, niin varsinainen sana uudestisyntyminen, kreikaksi palingenesia, esiintyy KOKO RAAMATUSSA VAIN KAHDESTI.

      Matt. 19 se tarkoittaa että Jeesuksen tullessa takaisin koko maailmankaikkeus uudistuu, kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan.

      Tiit. 3:5 se tarkoittaa, että ILMAN MITÄÄN OMAA TEKOA KASTE ANTAA LAHJAKSI UUDESTISYNTYMISEN JA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN. Tämän uudestisyntymisen eli Jumalan lapseksi syntymisen Jumala antoi juuri tuon KASTEEN VEDEN VUODATUKSELLA. Tämä kasteen antama uusi elämä vie meidät iankaikkiseen elämään taivaan riemuun. Ja muista että tässä ei puhuta mitään, ei pienintä höläystäkään minkäänlaisesta ikärasismista, jota sinä Jumalan sanan vastaisesti jatkuvasti harrastat.

      Tiit. 3:5

      5hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

      https://biblehub.com/greek/3824.htm

    • Ari

      Koska jälleen olet alkanut pelkästään toistamaan itseäsi ja jopa käyttämään herjaavia ilmaisuja, niin lienee parasta lopettaa tässä ketjussa ja alkaa uusi keskustelu uudessa blogissa, niin toivon mukaan ehdit miettimään sanojesi muotoilua ystävällisemmäksi.

      Hyvää pääsiäistä sinulle

      ja samoin kaikille lukijoillemme!

    • Matias Roto omasta mielestäni en toista, nytkin toit esille uuden oman ajatelmasi eli ””””Olen huomannut Arin ajattelevan, että hän luulee oma kääntymyksensä antaneen hänelle sellaisen hengellisen tiedon, joka ylittää kaiken lukemalla saatavan tiedon. ””(Matias Roto)

      Juuri tuossa on koko asian ydin, voiko lukemalla ymmärtää evankeliumia vai tarvitaanko siihen Jumalan henkeä avaamaan sitä, minä ymmärrän että kyllä vaaditaan ja lukemalla ei voi ymmärtää.

      Siis kun lukee Raamatusta esim Pietaria, hän sai Jeesukselta todellista opetusta, ymmärsikö hän, ei vaan hän kielsi Jeesuksen, siis vasta sitten kun Pietari sai Pyhän Hengen alkoi hän ymmärtämään Jeesuksen opetuksen, samoin on kaikkien ihmisten laita.

    • Ari

      Pietari sai kutsun Jeesuksen seuraamiseen jo kuunnellessaan Jeesuksen järvisaarnaa.

      Sinulle on tästä jo aiemminkin huomautettu, mutta kovakorvaisuuttasi, et ole sitä kuunnellut.

      Joten sanoillasi loukkaat suuresti kunnioitettavaa apostolia, joka aitona juutalaisena huippupuhujana oli saanut kunnian saarnata helluntain liturgiassa ja joka sai piispaksi vihkimyksensä jo Tiberiaan rannalla, kun hänelle kolmesti tehtiin kysymys ja kolmesti julistettiin pyhään tehtävään Jumalan yhteisöä eli kirkkoa piispana paimentamaan.

      Sittemmin yhdessä Sakkeuksen kanssa kulkivat evankelioimassa ympärinsä, tämän jälkeen Sakkeuksen asettuessa Kesarean ensimmäiseksi piispaksi ja Pietarin ensimmäiseksi Syyrian Antiokian piispaksi eli siis ensimmäiseksi patriarkaksi ja sieltä edelleen Rooman ensimmäiseksi piispaksi eli siis ensimmäiseksi Rooman paavin viran haltijaksi.

      Joten kelvottomasti menet väittämään harhojasi siitä, milloin Pietarista tuli Jeesuksen opetuslapsi.

      Koeta hyvä ihminen avata korvasi ettet hengellistä järjettömyyttäsi mene Jumalan sanan ohi ja ala tappelemaan historian kulusta olevaa asiatietoa vastaan.

    • Ari

      Häpäiset Jumalan sanaa väittäessäsi Jumaan uskovia muka ilman Pyhää Henkeä oleviksi.

      1. Kor. 12:3

      12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

      Tee parannus kelvottomasta herjaamisestasi, missä kiellät Pyhän Hengen toiminnan omassa yhteisössään eli siis Kristuksen kirkossa.

    • Ari

      Sitkeään sinut vangitseva laiskuutesi perkele saa torut Efeson ensimmäiselle piispalle suunnatussa sanassa, missä kehotetaan lukemaan ahkerasti.

      1.Timoteuksen kirje:

      4:13 Lue, kehoita ja opeta ahkerasti, kunnes minä tulen.

      Joten

      Hanki viisautta

      JA LUE AHKERASTI !

      Ota huomioon, että juutalaiset rabbit osasivat liturgioissa luetavat Raamatun tekstit ulkoa. Eräskin rabbi tuli erääseee synagoogaan vieraaksi, sai kuulla, että synagogasta puuttui yksi kirjakäärö. Silloin hän pyysi kirjoitusvälineet ja ulkomuistista kirjoitti KOKO käärön alusta loppuun sana sanalta. Ja muista että aivan historiallisesti kirkon papin virka on suora jatkumo juutalaiselle rabbin viralle, joten ota esimerkistä vaarin ja lue niin hyvin että opit ulkoa mahdollisimman paljon pyhästä Raamatusta.

    • ”Samoin on kaikkien ihmisten laita.” Kaikki tällaiset yleistykset ovat valheita. – – – Milloin katsot Pietarin ’saaneen Pyhän Hengen’, Ari Pasanen? Muista, etä Matt. 16:17-19 on talletettu nämä Jeesuksen sanat: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.”

    • Vai ”perusteettomia erehdyksiä”, siis kun nyt lukisitte Martti Pentin antaman kohdan eteenpäin niin voiko sanoa että Pietari puhui Pyhässä Hengessä, siis kyse ei ollut milloin Pietari kutsuttiin seuraamaan Jeesusta vaan milloin hän sai Pyhän Hengen?

    • Ari

      Älä hyvä ihminen kiellä Jeesuksen sanaa, jossa Vapahtajamme sanoo Pietarin puhuvan Jumalan antamia sanoja. Martti on nuo sanat pannut kommenttiinsa.

      Jälleen kerran lankeat sellaisen hengellisen ylpeyden vietäväksi, missä kielletään meidän perisyntimme.

      Muista Paavalin tekstin KAIKKI -sana ”Kaikki ovat syntiä tehneet.”

      Muista myös Jeesuksen sanet:

      Markuksen evankeliumi:

      10:18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

      Luukkaan evankeliumi:

      18:19 Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

      Jeesuksen sanoissa kuitenkin ihmiskunnan perisynnin lisäksi tulee esille myös se, että Jeesus ON JUMALA

    • Matias Roto toteat minulle:””Älä hyvä ihminen kiellä Jeesuksen sanaa, jossa Vapahtajamme sanoo Pietarin puhuvan Jumalan antamia sanoja. Martti on nuo sanat pannut kommenttiinsa.””

      Luitko siis Martti Pentin antaman kohdan jälkeisiä jakeita?

      22 Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: ”Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko”.
      23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten”.

      Siis kenen sanoja Pietari puhui???

    • Ari

      Jeesushan ajoi saatanan pois noilla sanoilla. Tuossa tilanteessa Pietari käytti puheessaan pahan yllyttämiä sanoja.

      Aivan samalla tavalla sinä teet koko ajan meidän keskusteluissamme. Toisaalta käytät hyviä raamatunlauseita, mutta toisaalla sanot suorastaan saatanallisia syytöksiä Kristukseen uskovien uskoa vastaan.

      Ota siis todesta perisynnin todellisuus meissä ihmisissä.

    • Matias Roto mitä ”syytöksiä” esitän, se että puhtaat Raamatun sanat loukkaavat teitä ei ole minun vika, siis ettenkö toisi Jeesuksen sanoja.

      Mielenkiintoisesti toit ””18:19 Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.”” ja kuitenkin itse kirjoitit minulle ””Älä hyvä ihminen kiellä Jeesuksen sanaa””, siis miksi sanot minua ”hyväksi ihmiseksi” kun kerran Jeesus sanoo että JUMALA on ainoastaan hyvä??

    • Ari

      Ilmaukseni ”Ari hyvä” on vain kohteliaan puhuttelun ilmaus, jota paljon käytämme toisillemme puhuessamme.

      En siis käyttänyt ilmausta samassa merkityksessä kuin Jeesus. Hänen puheessaan se oli tekstin selkeä julistus, että JEESUS ON JUMALA.

      Joten opettele sinäkin siisti puheentapa voidaksesi elää ihmisiksi toisten joukossa.

    • ”Puhtaat Raamatun sanat loukkaavat teitä.” Eivät ne loukkaa. Paheksumme vain tapaasi ’puhdistaa’ Raamatun rikkaat sanat köyhiksi ’riisutuiksi versioiksi’, joista emme enää tunnista rakasta Herraamme.

    • ”Kyse ei ollut siitä, milloin Pietari kutsuttiin seuraamaan Jeesusta, vaan siitä, milloin hän sai Pyhän Hengen.” Kukaan yksittäinen ihminen ei saa omakseen Pyhää Henkeä. Henki on annettu seurakunnalle ohjaajaksi ja rohkaisijaksi. Siellä, missä Pyhä Henki toimii, on myös saatana vastustamassa Hengen työtä. Pietarin esimerkki vahvistaa tämän.

    • Martti

      Jälleen kerran erittäin hyvä kommentti.
      Saat puheenvuoroosi kaksikin merkittävää näkökulmaa.
      1) Pyhä Henki on kaikkien YHTEINEN JUMALA.
      2) Perkele käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura.

  2. Kuuntelin ja samalla luin 1. Korinttolaiskirjeen luvun 15 hollanniksi

    vuoden 2021 käännös: NBV21

    https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV21,NFB/1CO.15

    ja toinen käännös: Bijbel in Gewone Taal, BGT

    https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT,NFB/1CO.15

    ja vielä yhden käännöksen monesta: Nieuwe Bijbelvertaling, NBV

    https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV,NFB/1CO.15

    Sivustolla on enemmänkin käännöksiä, joita voi lukea ja sisään kirjautuneena myös kuunnella.

    Tässä kuuntelujen välissä kuuntelin TV:stä

    12.40
    RSO Musiikkitalossa
    RSO, joht. Esa-Pekka Salonen, Tuuli Takala, sopraano, Karen Cargill, mezzosopraano, sekä Musiikkitalon kuoro. – Gustav Mahler: Sinfonia nro 2 c-molli, osat 4 (Urlicht) ja 5 (Finaali). Taltioitu Musiikkitalossa 12.3.2025. ohjelmatekstitys (suomi) 43 min HD

    sekä

    13.23
    RSO & Diandra: Romanssi
    RSO:n ja Diandran esitys Nils-Eric Fougstedtin sävellyksestä Romanssi on oodi suomalaiselle kulttuurille. Meille suomalaisille kulttuuri on osa elämää, arkea ja juhlaa. Kulttuuri kuuluu kaikille. ohjelmatekstitys (suomi) 6 min

  3. Martti Pentti toteat:”” Kukaan yksittäinen ihminen ei saa omakseen Pyhää Henkeä. ””

    Eipä tainnut Jeesus tietää mitä puhui ja lupasi kun sanoi:

    Joh. 20:22
    Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki.

    Joh.16
    12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
    13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
    15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

    Entäpä kuinka muualla Raamatussa:

    Ap.t.19
    2 Ja hän sanoi heille: ”Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?” Niin he sanoivat hänelle: ”Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan”.
    3 Ja hän sanoi: ”Millä kasteella te sitten olette kastetut?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella”.
    4 Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen”.
    5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
    6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

    • Ari

      Älä rääkkää kielioppia!

      Martti on aivan oikein huomauttanut, että teksteissä puhutaan MONIKOSSA.

      Ota myös huomioon puhuessasi PYHÄSTÄ HENGESTÄ, että HÄN ON JUMALA, Jumalan kolmas persoona. Muista Jeesuksen sana: ”HÄNET minä lähetän.”

    • Eipä tuota Martti Pentin kommenttia tarvinnut edes arvailla, kyllä sen tiesi että hän tarttuu tuohon, no Matias Roto riemuitsee tuosta kun joku keksii selityksen jolla kumoaa Raamatun sanaa.

      Teidän kannattaisi lukea jopa omaa katekismustanne niin voisitte sieltä löytää kuinka Pyhä Henki toimii juuri ihmisen elämässä, siis yksikössä.

      Se mitä tämä teidän oppinne Pyhästä Hengestä saa aikaan on epämääräinen epämääräisen kirkon opin alle alistumista, ei ihminen itse voi löytää oikeaa Tietä pelastukseen vaan kirkko sen määrittää, seurakuntalaiset vaan vailla omaa ymmärrystä ja tahtoa kuljeksivat tämän kirkon jäseninä uskoen että kirkko pelastaa heidät.

    • Ari

      Kinaat turhia. Ota huomioon että yksityinen ihminen on yhteisön jäsenenä se mitä hän on. Yhteisö on kaiken perusta. Mikäli hän ei ole yhteisön jäsen niin hän on hukuksissa, hyljätty, irralleen joutunut. Koska Pyhä Henki on Jumala, Jumalan kolmas persoona, niin KAIKKI HÄNEN OMANSA OVAT YHTÄ PERHETTÄ, JUMALAN MAAILMANLAAJUINEN KIRKKO.

      Yhteen aikaan minulla oli tapana verrata Pyhän Hengen persoonallista olemusta ja hänen antamiaan armolahjoja vertaamalla kotioloihin.

      Jos koti on siisti, tavarat ovat paikallaan, kaikki on puhdasta ja viihtyisää ja ilmapiiri kotona on hyvä, niin viihtyy kotona. Tämä on todella hyvää. Mutta tämä ei ole kaiken kotonaolon koko elämä. Silloinkin kun kaikki tämä mukava on todellisuutta, niin tämä kuitenkin on vain ulkonaista, ei persoonallinen henkilö.

      Mutta kun minulla on ihana puoliso, niin HÄN ON PERSOONALLINEN, elävä ihminen. Kun hän on kotona, niin koko minun persoonallisuuteni kokee onnea. Silloin myös kaikki tuo mitä edellä kerroin saa mielekkyyden. Hänen rakkautensa, hellyytensä ja huolenpitonsa kaikesta saa aikaan sen että KOTI ON KOTI, rakkauden ja onnen ydin.

      Tämän vertauksen kautta haluan sanoa, että Jumala Pyhä Henki on kaikkien Raamatussa kaikkien hyvien lahjojen antaja. Hän toimii kirkkoaan välineenään käyttäen synnyttäen meissä uskon, ylläpitäen uskon, vie meidät ruumiin ylösnousemukseen ja antaa uskon täyttymyksen iankaikkisen elämän taivaan ihanuudessa.

    • Miettikää mitä mahtaa tarkoittaa seuraavat sanat:

      8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.(Ap.t.1)

      Mitä tarkoittaa ”tulla teihin”?

    • ”Teidän kannattaisi lukea jopa omaa katekismustanne.” Toki. Näinhän siellä lukee: ”Minä uskon, etten minä voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä voi tulla hänen tykönsä; vaan Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta, valistanut minua lahjoillaan, pyhittänyt ja varjellut minua oikeassa uskossa; niinkun hän koko kristikuntaa maan päällä kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksessa Kristuksessa varjelee ainoassa oikeassa uskossa; jossa kristikunnassa hän antaa minulle ja kaikille uskovaisille joka päivä kaikki synnit runsain määrin anteeksi, herättää viimeisenä päivänä minut ja kaikki kuolleet ja ja antaa minulle sekä kaikille uskoville Kristuksessa iankaikkisen elämän. Tämä on varmasti totta.”

    • Ari

      Toivoisin sinun opettelevan sisälukemisen taidon.

      Kiskkomme katekismuksessa

      Artikkelissa 19 puhutaan me ja he pronomineista MONIKOSSA
      https://katekismus.fi/uskontunnustus/19.html

      Artikkelissa 20 jatketaan monikollista puhetta. Siinä myös sanotaan: ”Kirkko, kristillinen seurakunta, on armahdettujen syntisten yhteisö.”
      https://katekismus.fi/uskontunnustus/20.html

      Artikkelissa 21 sama monikollisuus jatkuu. Siinä myös mainitaan KAIKKI KANSAT KATTAVA YHTEISÖLLISYYS: ”Yhteinen usko liittää meidät Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, jonka Pyhä Henki kokoaa KAIKISTA KANSOISTA.”
      https://katekismus.fi/uskontunnustus/21.html

      Artikkelissa 22 MONIKOLLISUUS JATKU.
      Esimerkiksi: ”Kun Jumala antaa meille synnit anteeksi, hän synnyttää meissä uuden elämän.”
      https://katekismus.fi/uskontunnustus/22.html

      Artikkelissa 23 SAMA KAIKU ON ASKELTEN. Monikossa mennään. Siinä sanomaan mm.:
      ”Voimme jättäytyä turvallisesti taivaallisen Isämme käsiin, sillä Kristus on jo voittanut kuoleman. Jumalan Poika on jo noussut kuolleista ennen meitä. Mekin saamme uuden, kuolemattoman ruumiin, jonka esikuva on Jeesuksen ylösnousemusruumis.”

      Artikkelissa 24 edelleenkin pysytään monikossa. Siinä sanotaan mm.: ”Kerran näemme Jumalan kasvoista kasvoihin. Hänen luonaan meitä odottaa elämä ilman kärsimystä ja kipua. Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, joissa ei ole mitään pahuutta. Yhdessä kaikkien pyhien kanssa palvelemme Jumalaa ja iloitsemme hänen ikuisesta rakkaudestaan.”

      Oppi-isämme Luther puhui yksikössä korostaakseen, että jokainen kuulija JOKAISESSA YHTEISÖSSÄ
      ottaisi omakseen YHTEISEN USKON TODELLISUUDEN.
      Tämä näkyy hänen sanoissaa: ”koko kristikunta”, ”jokaiselle uskovalle”, ”kaikki kuolleet”, ”kaikille uskoville”,

      Niinpä hän sanookin:
      ”Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.”
      https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html

      JOTEN ARI

      On hyvä että luet katekismusta, mutta olisi toivottavaa, että myös ymmärtäisit mitä siinä sanotaan.

    • Ari

      Kysyt mitä tarkoittaa:
      ”Mitä tarkoittaa ”tulla teihin”?”

      Aivan selvästi siinä sanotaan että

      K O K O

      P O R U K K A

      eli siis KOKO KIRKKO

      eli siis KOKO KRISTUKSEN RUUMIS

      toimii Pyhän Hengen voimassa.

  4. Nyt siis muna mietityttää kuinka seurakunnan jäseniä Pyhä Henki ohjaa, siis voiko jokainen lukea Raamatusta ja Pyhä Henki sieltä kirkastaa Jumalan sanaa vai tuleeko ns rivijäsenen mennä esim Matias Roton luo ja saada sieltä ymmärrystä, no mistä sitten Matias Roto sitä saa, lukemallako, mistä, eihän hän voi mennä Lutherin luo ja kysyä, siis kuinka ja kuka ohjaa kirkkoa????

    • Ari

      Jokainen voi lukea ja jopa se on suositeltavaakin.

      Sen sijaan aiheellista on osallistua myös kirkon yhteisiin jumalanpalveluksiin, koska niissä Jeesus on lupauksensa mukaan läsnä eikä vain Vapahtajamme vaan jokaisessa Herran pyhässä ehtoollisessa myöskin kaikki pyhät ja taivaan joukot ovat mukana samassa aterian yhteydessä.

      Hebrealaiskirje:

      10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

      Matt. 18:20

      Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.”

    • Ari

      Vastasin kysymykseesi, voiko itse lukea Raamattua: KYLLÄ

      ja siihen pitääkö tulla minun luokseni: OSALLISTU OMAN SEURAKUNTASI MESSUUN.

      Lutherista olet kysynyt ennenkin ja olen silloin vastannut. ERITTÄIN OPPINUT MIES. OTA OPIKSESI!

      Kirkon pitäytymisestä Raamattuun olen vastannut jo erittäin monta kertaa. LUE RAAMATTUA NIIN KUIN SE ON KIRJOITETTU eikä omien oikosulkujen mukaisesti sitä väännellen milloin mihinkin.

    • Ari

      Kysyit myös, kuka ohjaa kirkkoa. Tähänkin olen jo useaankin kertaan antanut vastauksen, että

      PYHÄ HENKI KÄYTTÄÄ KIRKKOA VÄLIKAPPALEENAAN
      pyhäin yhteyden antamisessa, syntien anteeksiantamisessa, ruumiin ylösnousemisessa ja iankaikkiseen elämään viemisessä. HÄN myös on asettanut kirkon sakramenttien jakamiseen ja Jumalan sanan saarnaa varten, joiden VÄLITYKSELLÄ HÄN antaa uskon ja ylläpitää uskoa aina perille asti.

    • ”Voiko jokainen lukea Raamatusta niin, että Pyhä Henki sieltä kirkastaa Jumalan sanaa.”Voi. Pyhä Henki tuskin kirkastaa jokaiselle kaikkea. Raamattua ahkerasti tutkivalle valaistuu varmaankin enemmän kuin laiskemmalle lukijalle. Sen sijaan Raamatun sanasta kukin löytää hyvinkin sellaista, mitä juuri omassa tilanteessaan tarvitsee.

    • Martti

      Kiitos hyvästä täydennyksestä.

      Erityisesti tuo, että kukaan ei saa kaikkea on hyvä täydennys. Sanoohan Paavalikin että armolahjat ovat moninaiset.

      Myös tuo on hyvä huomio, että kukin saa Jumalan sanan äärettömän rikkaasta varastosta sitä, mitä hän itse tarvitsee. Näinhän israelilaisetkin Siinailla saivat juuri sellaisen määrän mannaa kuin he itse tarvitsivat.

    • Arille vielä opetukseksi, että Pyhä Henki antaa erilaisia lahjoja YHTEISEKSI HYÖDYKSI. Näin erilaiset lahjat tädentävät toisiaan niin kuin ruumiissa eri jäsenet tekevät työtä yhteisen ruumiin hyväksi.

      PYHÄ HENGEN lahjoja ei siis anneta toinen toistaan vastaan tappeluun Kristuksen kirkkoa repimään, vaan kaikki lahjat koituvat YHTEISEN kirkon yhteen kuuluvuuden ja yhteisen toivon ja rakkauden sekä yhteisen uskon rohkeuden ja toivon lisäämiseksi.

      SIIS. yhteiseksi hyödyksi:

      1.Korinttolaiskirje:

      12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

  5. Nykyisin pääsiäistä vietetään kahtena päivänä rakkaassa kotomaassamme.

    Tässä toisen pääsiäispäivän esittelyä

    Maanantai 21.4.2025

    2. pääsiäispäivä

    Päivän aihe: Ylösnousseen kohtaaminen

    Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 10:34–43

    Apostolien teoista, luvusta 10

    Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi:
    ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa. Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut – hän, joka on kaikkien Herra.
    Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi. Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki, jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan. Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat, mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä – ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kun hän oli noussut kuolleista. Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi.”

    Päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/maanantai-21-4-2025/

  6. Lainaanpa vielä Lutherin Isoa katekismusta: ”Opi siis mahdollisimman selvästi käsittämään tämä (kolmas) uskonkohta! Kun sinulta kysytään, mitä tarkoitat noilla sanoilla: ’Minä uskon Pyhään Henkeen’, sinä osaat sitten vastata: ’Minä uskon, että Pyhä Henki nimensä mukaisesti tekee minut pyhäksi’. Mutta millä hän tätä toteuttaa ja mitä tapaa ja keinoja hän siinä käyttää? Me vastaamme: ’Kristillistä seurakuntaa, syntien anteeksiantamusta, ruumiin ylösnousemusta ja iankaikkista elämää.’ Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että ne sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.”

    • Martti

      Kiitos erittäin hyvästä Ison Katekismuksen tekstin kohdasta.
      Tässä oppi-isämme kertoo erittäin selkein sanoin, mitä meidän on ymmärrettävä Jumalan Kolmannesta Persoonasta, PYHÄSTÄ HENGESTÄ.

    • Lutherin mukaan kristillinen seurakunta on ’äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla’.

    • Lapsi tarvitsee isän ja äidin, niin myös hengellinen lapsi.

      Joku (AP/PA) tällä blogilla on sitä mieltä, että hengellinen lapsi voi elää ilman seurakunnan yhteyttä. Kastetta ei kuitenkaan voi olla ilman, että olisi kasteen toimittaja joka edustaa äitiä, seurakuntaa.

      Jumalan valtakunta ei mene eteenpäin ilman, että olisi olemassa seurakuntia. Joka vastustaa seurakunnan yhteyttä, vastustaa Jumalan valtakunnan eteenpäin menoa (MOT).

    • Martti

      Juuri tuossa on Lutherin kirkko-opin ydin. Siinä hän seuraa vanhan kirkon yleistä linjaa nimittää kirkkoa äidiksi, joka neitseellisesti synnyttää lapsensa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25