Se miten kristitty ihminen ymmärtää uskon perustan vaikuttaa ihmisen koko elämään ja ennenkaikkea Jumalasuhteeseen ja sitä kautta suhteessa lähimmäisiimme.
Jos se on lahjavanhurskautta , ulkoa päin saatua , niin se on silloin evankeliumin sanan kautta saatua lepoa ja rauhaa . Silloin ihmisen tietoisuus asuvasta synnistä on se vihollinen , jonka Kristus on voittanut , mutta lihassa ollessamme tarvitsemme kätkeytyä Kristuksen veren suojaan ja pysyä Kristuksen ruumiin osallisuudessa . Silloin ihmisen syntisyyden käsittäminen vie ihmisen armon varaiseen elämään , jossa syntien tunnustaminen tulee tärkeimmäksi , että saa luottaa pelastukseen kun kerran ajallinen elämä loppuu . Moni ihminen on valmiin tarjotun pelastustien torjunut ja tahtonut elää oman tahtonsa mukaan . Siihen tietysti on vaikuttanut se että Jeesuksen kastekäskyn jälkeen ei ole seurannut opettamista . On kuitenkin Jumalan suurta armoa että hän kutsuu tuhlaajalapsia takaisin luokseen . Ja Jumala armossaan kutsuu ihmisen takaisin yhteyteensä , joka on monelle voimakas kokemus kun elämä muuttuu . Siihen hetkeen ihminen palaa usein , pitäen sitä Jumalasuhteen takia tärkeimpänä . Ja tietysti se päivä tai hetket ovat käänteentekeviä , kuten Saulus Tarsolaisen elämässä Damaskoksen tiellä , vaikka siellä ei tapahtunut uudestisyntymistä hänelle . Kuitenkin , jos uskonperustaksi on vaara jäädä henkilökohtainen ratkaisu ja tämä kokemus vaikka tosin helppo todistaa että Jumala todella puuttui minun elämään silloin ja silloin . Jos tämä koettu ei kätkeydy kokonaan Kristuksen ansioon , ristinsovitustyöhön ja lahjavanhurskauteen niin ihminen jää Jumalasuhteessa osapuoleksi pelastukseen ja turvautuu uudestaan ja uudestaan siihen uskoontulokokemukseen . Siinä ei ole keskiössä Kristuksen sovitustyö kaikkina hetkinä elämän vaiheissa ja tämä raamatullinen totuus kasteesta ei ole keskiössä;
Paavali kuvaa kasteen todellisuutta ja osallisuutta Jeesuksen kärsimykseen kolmella vaiheella. Ensinnäkin vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu. Toiseksi olemme hänen kuolemaansa kastetut. Kolmanneksi olemme hänen kanssaan haudatut kasteen kautta.
Jumalan täydellinen pelastussuunnitelma on valmistaa meitä kohtaamaan Kristus ja sitä ennen kuolema . Jos mietimme että annamme pienelle lapselle lelun johon hän suuresti kiintyy ja sitten otamme sen pois niin se suru lapselle on suuri . Näin kuitenkin juuri Jumala toimii , hän antaa meille lahjaksi elämän mutta ottaa sitten sen pois . Ja hän voi ottaa sen pois pienenä jo tai milloin vain . Jumalan pelastussuunnitelmassa me kuitenkin alamme tiedostaa yhä selvemmin että elämän lahja täällä on väliaikaista ja elämä Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksessa valmistaa kohtaamaan kuoleman , koska se on näin suunniteltu . Voimme sitten yhtyä Paavalin sanoihin että emme lopulta halua muuta tuntea kuin Kristuksen ristiinnaulittuna . Kristuksen voitto synnistä, perkeleestä ja kuolemasta on Golgatan ristillä voitettu ja tämä suuri voitto lahjoitetaan kasteessa meille .
Jos emme elä Kristuksen sovitustyö keskiössä ja meillä on kokemus Jumalan armosta irrallaan uskomme perustasta niin sen vaikutukset näkyvät elämässä . Ensimmäinen on suhde kuolemaan , joka on Kristukseen kuolemaan kastetulla monesti selvä päämäärä eikä kuolinvuoteella ihminen pelkää kotiinkutsua , koska se on ajallisen elämän päämäärä ja iankaikkisuuden alku Jeesuksen yhteydessä . Mutta uskoontulonsa perustaen perustaksi niin monella on seuraavia piirteitä ;ei tahdota mennä kuolevan ihmisen luokse( paitsi pyrkiä saamaan terveeksi rukouksin jopa pakonomaisesti , ei usein tulla hautajaisiin , ei kerrota omille veljille ja sisarille sairastavan kuoleman sairautta. Sairautta ja vaikeuksia ei haluta ottaa Jumalan kädestä ja usein ne halutaan liittää pahan voimiin.Kuolema on vieras asia , koska uskonelämä ei valmista siihen . Rukouselämä näyttäytyy pyrkimyksinä tavoitella tunnemaailman kautta pyhyyttä ja omat rukousaiheet on tärkeimpiä kuin vaikkapa Jeesuksen opettama Isä meidän rukous . Tämän kaltainen kristillisyys tuottaa tiettyä hedelmää ja tiettyjä toimintamalleja ja jopa omaa teologista traditiota . Esimerkiksi kun ihminen on ansioitunut niin Jumala kastaa Pyhän Hengen kasteella ja siitä merkkinä kielilläpuhuminen . Kokoukset , joissa ei mennä kirkkovuoden tekstien mukaan sisältää usein todistuskokousten kaltaista ohjelmaa ja puhuja ottaa aiheen mistä tykkää . Todistus omasta elämästä näyttäytyy suurempana kuin todistus Herrasta Jeesuksesta . Lopulta on vaikea löytää puhdasta evankeliumia, koska syntisyys on lähinnä vain niillä tuhlaajalapsilla jotka tulevat seurakuntaan maailman teiltä . Heille julistus toimii kutsuvana koska kokevat oman syntisyytensä Tunne-elämään nojaava usko vaatii vahvistusta vastata uudelleen kutsuun pelastuksesta kun pelastuksen perusta ei ole selvillä eikä Jumalan tahto. Puhe armosta on harvinaista tälläisessä kristillisyydessä . Epävarmuus kotiinpääsystä myös heilahtelee tunne- elämän mukaan , veli on kylmä tai palava ( raamattu ei tarkoita tosin tuolla kohdalla meidän uskonsuhdetta Jumalaan) . Mieliaihe omasta sisäisestä maailmasta käsin on puhua parannuksesta , koska monesti se heijastelee omia tuntoja . Parannus ymmärretään usein ihmisen aloitteellisena toimintana . Ja sitä halutaan julistaa , vaikka usein on huomionarvoista että sitä ei tunnu tarvitsevan kuin kerran ihmiselämässä ja tämä tietysti johtuu väärästä syntikäsityksestä .Raamatun sanan mukaan meidän pitäsi vanha ihminen haudata joka päivä ja elää parannuksen armossa joka päivä ja kilvoitella palvelellen Kristuksen esikuvan mukaan . Parannus on evankeliumin sanan kautta kääntymistä Jumalan sanan kuulemista ja vastaanottamista Saulus Tarsolainen ei tullut uskoon Damaskoksen tiellä eikä sokeudessa pitkällä kadulla vaan kun hänet kastettiin Kristuksen kuolemaan heti näkönsä saatua . Tähän hän vetoo ennen mestaamista , jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan niin saamme myös elää yhdessä hänen kanssaan. Pahinta on tässä että ihminen ajattelee että toisen pitäisi päästä tähän samaan uskoon kuin minun, joka ei ohjaa Kristuksen sovitustyön ääreen ihmisen saatua armon kokea vaan ihmisoppi, itsevalitusti lähteä rakentamaan uskonelämää. Ulkopuolinen ja ulkoa tuleva vanhurskaus on lahjana ilman tekoja . Paavali kirjoittaa roomalaisille että jotka ovat kastettuja Kristukseen ovat Kristuksen päälle pukeneet , tätä tekstiä ei voi hyväksyä synergisesti uskoon suhtautuvat , ilman tietoa kastettavien tilanteesta . Apostoli Paavali pystyi luottamaan ja tietysti tämä on Herran puhetta , vaikka Paavali ei käynyt koskaan Rooman seurakunnassa , eikä varmasti tuntenut näitä kastettuja , niin hän tiesi miksi kaste oli asetettu ja mikä vaikutus sillä on . Näin suuri on Jumalan sanan vaikutus, Jeesus on sanonut että hänen sanoissa on henki ja elämä. Kuoleman läheisyys on siis Kristuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta aina läsnä joka päivä uskovan elämässä tämä ei tuo kuitenkaan murhetta ihmisen elämään vaan iloa rauhaa ja vapautta elää ja tiedostaa että juuri minun kaltaisen syntisen puolesta Kristus meni ristille ja hänessä ja hänelle syntini tunnustavana ja hänen yhteydessään minulla on iankaikkisuuden toivo ja uskallus käydä hänen eteensä päivittäin. Suunta on minun väheneminen ja hänen kasvamista , joka on riisumisen tie omasta kunniasta ja ylpeydestä ja omasta vanhurskaudesta , tämän Herra myös vaikuttaa, mutta siihen on aina lohdullista saada puhdasta evankeliumin sanaa ja tulla ravituiksi. Ikävä todeta että ilman Kristuksen sovitustyön merkityksen omistamista , ihmisellä on vaara kasvaa uskossaan suureksi ja Jumalan osuus vähetä . Jokainen ihminen kokee elämässä hetkiä ja aikoja jolloin kokee syntisyyttä ja väärillä tiellä syyllisyyttä , kuitenkin ; hänen rakkautensa ei ole väistynyt eikä rauhanliitto horjunut vaan tahtoo katuvat syntiset armahtaa taas uudestaan . Henkilökohtaisen uskon korostuksessa on usein tämä uskoontulokokemus keskiössä joka on monesti koetuksella koska siinä on osallisena itse ihminen ja usein halutaan uudestaan kokea tämä sama kun synti painaa , vaikka jokapäiväiseen parannukseen ja anteeksiantoon meidät on kutsuttu Tunne-elämä vaatii perustukseen tunnetta . Kuitenkin Kristuksen sovitustyö tulisi olla keskiössä ja niitä lävistettyjä käsiä saa kerran kotiin päässeet katsella .
Edellä kuvatut kokemukset nähtyinä ovat vain henkilökohtaisia ja tietysti ei voi ketään ihmisiä ja seurakuntia niputtaa tietynlaisen uskonelämän alle , koska ihmiset on yksilöitä . Olen elämäni aikana tavannut ja ollut paljon tekemisissä monien eri kristillisien opinsuuntien ihmisten kanssa ja kokenut myös yhteyttä heidän kanssaan . Pelastus on yksin Jumalan ja armosta ja kaikille Jumalan lapsille lopulta käy että tulemme syntisiksi ja lopulta se on asia joka ratkaisee , kun ihminen huutaa avuksi Herran nimeä tietoisena että tarvitsee syntiensä sovittajaa.
Ehtoollinen on joka sunnuntaista oman lihan kuolettamista. Onhan se Kristuksen kuoleman julistamista.
Omalle lihalle ei ole mitään pahempaa myrkkyä, kuin tämä julistus.
Totta kai liha pyhittyy ja siitä pitäisi tulla yhtä pyhä kuin Jeesuksen maallinen ruumis. Pyhä Henki kirkastaa, pyhittää ja uudistaa koko ihmisen, sielun, hengen ja ruumiin. Ruumis ei ole paha. Mikä on siis liha, josta Raamattu puhuu useasti? Mitä sana liha kuvaa? Ehtoollisen mysteeriossa saamme Kristuksen ruumiin, lihan ja veren syötäväksemme. Se on kuolemattomuuden lääke. Onko liha, ruumis siis paha? Jumala itse loi ihmisen ruumiin, lihan ja Hän itse myös omaksui lihan. Ja sitä mitä ei ole omaksuttu sitä ei ole sovitettu.
Tiedät Sami kyllä sen, ettei minun ”lihani” tarkoita tässä yhteydessä, tätä raihnaista ruumistani, jota minun tulee rakastaa. Vaan minussa olevaa ja asuvaa Jumalan tahtoa vastustavaa olemusta.
Ehtoollisesta Hermann Sasse , luterilaisen uskon mukaan ;
https://www.lhpk.fi/wp-content/uploads/2021/02/10_herranpyhaehtoollinen.pdf
Pekka, ihmisen olemus ei ole syntinen, ihminen ei ole sama kuin synti. Synti on totta tekoina, ei olemuksena. Synti on jotakin joka on erillään luonnosta, siten synti on mitä me teemme ei mitä me olemme.
Vaikka me olisimme uponneina syntiin, se ei kuitenkaan ole osa luontoamme, vaan vieras voima joka vaikuttaa meissä ja johon tahdolla suostumme.
Reijo !
Kirjoitit : Jokasunnuntainen ehtoollinen edustaa puhtaimmillaan yritystä kätkeä, eli pyhittää ero Jumalasta.
Eli pyhittää ero – on aika väljästi sanottu joo , et taida itsekkään tietää mitä tarkoittaa : pyhittää ero Jumalasta .
Ruumis on Pyhän Hengen temppeli , jossa Jumalan henki asuu . Liha kuitenkin sotii henkeä vastaan
Olen kyllä hyvin perillä yli 50v sitten helluntaiopista ja on se varmasti muuttunut . Ja eri seurakunnissa eri opetuksia . Olen helluntailaisia ikäni tuntenut . Hyvä se että teillä alkaa olemaan yhteistä tunnustusta ja teologeja jotka tutkivat asioita . Ehtoolinen oli helluntaiseurakunnassa 20vuotta sitten muistelu ateria ilman mitään raamatullista pohjaa ja ei se vieläkään ole Raamatun opetuksen mukainen sisällöltään (esim. Johannes 6luku. )
Kun Sami ei suostunut vastaamaan kolmeen kasteen sisältöön mitä Paavali opettaa , mitä kasteessa tapahtuu , niin voitko sinä kertoa miten tulkitset ? Kuolemaan kastettu , ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa , elää yhdessä Kristuksen kanssa ?
Mielestäni turha sukeltaa moniin asioihin , kun jos ei pystytä edes perusasioista vaihtamaan näkemyksiä raamatun valossa .
Timo, emme keskustele kasteesta, vaan vanhurskauttamisesta. Vastaan kuitenkin. Paavalin kaste kohdat ovat aivan selviä, ei niihin ole mitään lisättävää. Ortodoksi kirkossa on piispuus, pappeus ja sakramentit, ei kirkon ulkopuolella. Ortodoksit eivät tunnusta näitä asioita kirkon ulkopuolella, vaan ainoastaan kirkossa.
Timo, jälleen joopa sinulle!
Jokaisen kommenti jälkeen on klikkauskohta ”Vastaus”. Helpottaa, kun siihen klikkaat ja sitten kirjoitat.
”… ilman mitään raamatullista pohjaa” on samantasoisia väitteitä kuin Sami Paajasellakin. Eli ei mitään viittausta Raamattuun.
On ihan sama asia se miten kukin syntisyytensä käsittää. Sitä kun ei voi edes käsittää. Psykologia kertoo meille sen miten meissä on asioita, jotka tunnistamme ja niitä jotka toiset tunnistavat meissä ja lopulta niitäkin, joita kukaan ei näe.
Tätä vaikeutta ei ole Vihollisella. Hän kykenee aivan helposti langettamaan meitä syntiin, koska on tietoinen meidän heikoista kohdistamme, joista itse emme ole tietoisia. Olisimme muuten pahassa pulassa, jollei Jeesus olisi sovittanut meidän syntisyytemme. Ei vain yksittäisiä tekoja, vaan koko olemuksemme. Tämähän on se varsinainen ilon lähde, josta Pääsiäisaamun riemu kertoo. Kristus on ylösnoussut ja ansainnut meille sen vanhurskauden, joka Jumalalla on.
Pekka,
Olet kirjoittanut usein harrastuksetasi rippikoulutoimintaan. Minä en ole käynyt rippukoulua luterilaisittain, koska en ole kuulunut evlut kirkkoon, niinkuin eivät vanhempanikaan. Rippikoulun käynti on kuitenkin hyödyllistä ja sellaistahan harrastetaan Suomen helluntalaisuudessakin, ”fifteen-leirien” muodossa.
Tämä johdatteluni tähtää rippikoulussa opetettuun perusasiaan, koskien kysymystä, ”mitä on synti”.
Jos vastauksen siihen olisit painanut mieleesi, niin ei olisi ollut tarvetta psykologiaan viittauksella valaista. ”Synti on sydämen ero Jumalasta”, kertoi taannoin yksi naapurissa asuva vasemmistolainen, entinen kansanedustaja. Elikkä: voidaan tehdä paljon oikein tai väärin, niin nämä teot ovat vain hedelmiä puusta mikä sisimässämme kasvaa.
Sami kirjoitit ;
Timo, emme keskustele kasteesta, vaan vanhurskauttamisesta. Vastaan kuitenkin. Paavalin kaste kohdat ovat aivan selviä, ei niihin ole mitään lisättävää.
Tämä ja aikaisemmat kommenttisi ihmetyttää minua ja luulen sen johtuvan siitä että teillä ordodokseilla ei ole kirjattua vanhurskauttamisoppia . Kasteen liittyminen vanhurkauttamiskysymyksessä on luterilaisen ja Paavalilaisen teologian mukaan selvää . Ja siksi epäilen että teidän kasteteologia poikkeaa tästä.
Jos puhumme raamatullisesta vanhurkauttamisopista niin se lahjavanhurkautta ja se on todella saatettu loppuun asti , kun Kristus otti Jumalan rangaistuksen ja vihan ja kärsi ristikuoleman . Voitti synnin , perkeleen ja kuoleman ja tämä vanhurskaus lahjoitetaan meille kasteessa . Olen tuonut tuonut raamatunkohtia esille , mutta en ole saanut sinulta enkä Reijolta vastausta mikä teidän vamhurskauttamisoppi on . Ei taida kummallakaan kirkkokunnalla olla sitä teologisesti kirjattu , mutta selittäkää omin sanoin . Jeesuksen sanat se on täytetty todella tarkoittaa koko maailman syntien puolesta kuolemista , vaikka helluntailaiset ei hyväksy kuin vain uskovien puolesta tapahtuneen .
Reijo !
Olen esittänyt sinulle kysymyksiä raamattuun viitaten , mutta et halua vastata . Kasteeseen ja vanhurskauttamiseen liittyen . Missä olemme kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa ? Missä meidät on yhdessä ristiinnaulittu Kristuksen kanssa? Missä saamme elää yhdessä hänen kanssaan?
Miten nämä Paavalin opetuksesta kasteesta selität ja rinnastat helluntaioppiin ?
Käydään raamatullisin ilmaisuin ja sanoin keskustelua että ollaaan samalla kartalla .
Raamatullinen oppi lahjavanhurskaudesta on tärkeä , koska Jeesus ja Paavalin opetukset nimenomaan tähtää siihen että omavanhurskaus ja tekopyhyys tulisi kuolla meissä että ihminen saisi omistaa lahjavanhurskauden ja kasvaa Kristuksen tuntemisessa . Luterilaisessa teologiassa vanhurskauttaminen ja pyhitys pidetään tarkasti erillään toisistaan ja se on myös raamatullinen opetus
Timo, ortodokseilla ei ole luterilaista vanhurskauttamisoppia joka olisi eriytetty teoista.
”Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.” ( Jaakob 2: 24).
Silloin kun puhumme objektiivisesta vanhurskauttamisesta puhumme näin;
” Jos tekojen tähden lunastaisit minut,
se ei olisi armoa eikä lahjaa, vaan ansaitsemani palkka.
Kelvatkoon sinulle, Jumalani, tämä usko tekojeni sijasta.
En ole tehnyt yhtään tekoa, joka vanhurskauttaisi minut.
Minun uskoni olkoon täydellisesti otollinen sinulle kaiken sen edestä, mikä minulta puuttuu.
Se vastatkoon puolestani. Se vanhurskauttakoon minut.”
( Ortodoksinen aamurukous).
Room 5: 18-19, luterilainen teologia jakeessa 18 objektiivinen vanhurskauttaminen ja jakeessa 19 uskon vanhurskaus , subjektiivinen vanhurskauttaminen . Objektiivisessä vanhurskauttamisessa ihmisellä ei ole osaa , kuten 18 jakeesta kun ilmi. Nyt sotkeutuu vanhurskauttaminen ja pyhitys sekaisin , josta luterilaisuudessa ollaan tarkkoja, ettei näitä sotketa toisiinsa . Lisäksi jaakobin kirjeen kohta on oma konteksti , tätä kävimme jo aikaisemmin läpi . Jaakobin teologia on sama kuin Paavalilla .
18Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; 19sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
Jep, luterilaisuudessa vanhurskauttaminen eristetään omaksi saareksi. Takana on antropologia, tahdon vapauden kieltäminen ja Augustinolainen syntioppi, luterilainen predestinaatio joka on johdettu, kudottu näistä. Synteesinä ja lapsena syntyy luterilainen vanhurskauttaminen. Tämä on tälläinen kone joka on luotu ” ikiliikkujaksi” luterilaiseen opin traditioon.
Kirkko ei ole ikinä niellyt tätä harhaa, eikä sitä löydy patristisesta kirjallisuudesta.
Tästä luterilaisesta vanhurskauttamisopista seuraa kilvoitus elämän heikkous, kilvoituskirjallisuuden häviäminen ja lopulta suuri näivetys. Kirkon piirissä sen sijaan näin ei ikinä käy, se on mahdotonta.
Kuuntele Sami tämä ja kommentoi kun ehdit
https://www.lhpk.fi/saarnat/vanhurskauttaminen/
Timo, Harri on onneksi pyörtänyt puheensa ja on nykyään ortodoksi.
Vanhurskauttamisoppi helpottaa evankeliumin lahjoittamien suurten lahjojen henkilökohtaiseen omistamiseen ja niiden hyödyntämiseen omassa uskonelämässä. Oppi auttaa sisäistämään sen todellisen ilon ja rauhan, jonka evankeliumin sisältö antaa ja avaa. Se auttaa kristittyä käsittämään omaa asemaansa Jumalan iankaikkisen rakkauden kohteena. Vahvistaa uskovan omaa identiteettiä kristittynä. Vapauttaa voimavarat ulospäinsuuntautuvaan toimintaan. Suuntaa mielen Herran ylistykseen ja kiitokseen.
Iloon rauhaan ja vapauteen asti , näin me luterilaiset uskomme ja tahdomme elää , vaikka syntisinä teemme tätä matkaa , kuitenkin päämäärä selvillä ja Kristuksen kalliin sovintoveren turvin uskallamme uskoa pääsevämme perille .Ja näin tietysti muutkin saman armon avulla
Eli Sami et hyväksy lahjavanhurskautta vaan synrgismin ! Room 5:18 selvästi sanoo toista . Huomaan että samalla meidän kasteen merkitys on lopulta erilainen kuten vanhurskauttamisoppi. Kuitenkin kukaan ei pelastu ilman objektiivista vamhurskauttamista koska se on ehto uskonvamhurskaudelle oli sitten luterilainen , helluntailainen tai ordodoksi , vaikkei sitä itse tajuaisi edes . Muuten se on uskoa omaan uskoon . Luterilaisuudessa kaikki pohjautuu Kristuksen sovitustyöhön ristillä ja elämä Kristuksessa saatuna ulkopuolelta , kun Jumala vanhurskauttaa Jumalattoman .
Heikko kilvoittelu – olen tavannut useita myös ordodokseja ja monelle se on perinne että käydään pari kertaa liturgiassa tai luostarissa . Eli tämä heikko kilvoittelu vaivaa kaikkia riippumatta kirkosta . Totta että luterilaiseen oppiin voi ”nukahtaa” jos sitä ei opeteta ja sen jäljet nähdään . Henkilökohtaisesti en pidä kansankirkkoa luterilaisenopin mukaisena vaikka siellä on tunnustus oikea . Luterilaisen uskon elämän syntyä ajattelen että kun pysytään sanassa niin Herra rakentaa huoneen ja elämme uskon todellisuutta keskinäisessä yhteydessä .Jokainen kristitty tarvitsee seurakunnan jossa elää ja olla , soolokritillisyyttä Raamattu ei tunnista ja myös kilvoitteluun sillä on iso merkitys
Timo, tuossa rukouksessa mitä lainasin on juuri objektiivinen vanhurskaus eli lahja vanhurskaus. Ilman subjektiivista vanhurskautta kukaan ei pelastu. Eli henkilökohtaisen pelastuksen ehtoja ovat siis Jumalan armo, usko ja hyvät teot. Jos sinulla ei ole hyviä tekoja, kilvoitusta, uskosi on kuollut. Näin pelastus on prosessi, joka alkaa kasteesta ja mirhavoitelusta ja on yhteistyötä Jumalan kanssa.
Timo, mitä tulee Rm 5:18 siinähän on ilmaistu typoksen ja antitypoksen vastaavuus. Sinä, et kuitenkaan ole vastuussa Aadamin synneistä, etkä pyydä niitä anteeksi. Kristuksessa avautuu paratiisi uudestaan, se mikä hukattiin Aadamissa.
Samin esiin nostama näivetys johtuu siitä, että vanhurskauttamisoppia ei juurikaan opeteta. Sitä tulisi rautalangasta vääntää esiin jatkuvasti. Opetuksen puute johtaa juuri noihin Samin esiin nostamiin väärinkäsityksiin.
Ne todella tehokkaasti näivettävät kaikki evankeliumin suuret lahjat.
Vanhurskauttamisoppi nimenomaan rohkaisee ja innostaa kilvoitukseen ja taisteluun. Siinä sodassa ei tarvitse omin voimin taistella.
Vanhurskauttamisoppi on niin vahvasti ihmisluonnon vastainen, että sitä on jatkuvasti pidettävä esillä.
Muutoin vanha luonto ottaa vallan. Unohdamme niin herkästi sen, ettei kaikki ole meidän varassamme. Silloin heti näivetystauti iskee lujaa. Se tulee usein niin ovelasti siihen , ettemme sitä aina huomaa. Siksi siihen tulee uudelleen ja uudelleen palata.
Pekka, sinä, et tunne luterilaista vanhuskauttamisoppia, ainoastaan sen populistisen version. Joten et tiedä mistä puhut. Se on hyvin monimutkainen aparaatti, etkä sitä ole käsitellyt.