Kamerunissa kohtasin ison määrän ihmisiä. Evankeliumi meni eteenpäin. Lukuisia uusia seurakuntia syntyi. Teimme matkoja yhdessä vaimoni prinsessa Coletten kanssa. Usein tapasimme tuttuja. Lukuisia armaani entisiä pyhäkoululaisia. Toisinaan myös hänen sukulaisiaan.
Kuvassa olemme rakkaan puolisoni vanhemman veljen prinssi Rogerin kanssa.

Usko on enemmän kuin mielipiteitä. Usko luottaa Jumalan voimaan. Jumala on kaikkivaltias. Siksi usko liittää meidät Kaikkivaltiaaseen.
Vanhana aikana erityisesti pääsiäisenä moni pakana otettiin uskon yhteyteen. Kääntymystä hakeneet perheet saivat opetusta paastonajan alusta alkaen ja heidät kastettiin pääsiäisyönä. Tämän jälkeen uskon vastaanottaneet kantoivat kastepukuaan, valkoista albaansa, koko viikon ajan. Vanhan ajan joukkokasteiden aikaan kylien raitit olivat täynnään valkopukuisia ihmisiä. Näin pääsiäisviikkoa alettiin kutsua valkoiseksi viikoksi. Pääsiäistä seurannutta viikonloppua nimitettiin valkeaksi lauantaiksi ja valkeaksi sunnuntaiksi. Valkeana lauantaina kastepuvut riisuttiin. Siirryttiin arkisempiin asuihin. Valkean päivän nimi ulottui kuitenkin näihinkin, koska saatua kastetta muistettiin viikon perästä aivan erityisen arvokkaana tapahtumana.
Valkean sunnuntain latinankielinen nimi viittaa kasteen antamaan uuteen elämään, quasi modo geniti, suomeksi ”niin kuin vastasyntyneet”. Nimi viittaa pääsiäisen kasteen voimaan, uuden elämän alkuun.
Hamuilkaa puhdasta opetusta
kuin vastasyntyneet vauvat maitoa.
Sen ravitsemina te kasvatte pelastukseen.
1. Piet. 2:2
Jokainen sunnuntai on pääsiäisen oktaavi, sama viikonpäivä jokaisena viikkona. Kaikkina sunnuntaina ylistämme ylösnoussutta Jeesusta. Vahvistumme ylösnousemuksen antaman uuden elämän voimasta. Valkea sunnuntai toimii avaimena jokaisen sunnuntain pyhittämiseen. Ylistämme ylösnoussutta Herraamme. Elämme hänen voimastaan. Armosta autuaiksi tulleina, uskosta osallisina.
Kaikki, mikä on syntyisin Jumalasta,
voittaa maailman.
Kamerunissa lauloimme jokaisessa jumalanpalveluksessa uskon voimasta kertovan jakeen Roomalaiskirjeestä:
Minä en häpeä evankeliumia,
sillä se on Jumalan voima
ja se tuo pelastuksen kaikille,
jotka sen uskovat. Room. 1:16.
Sunnuntai 27.4.2025
1. sunnuntai pääsiäisestä (Quasimodogeniti)
Ylösnousseen todistajia
Jumalan kansa tuo rohkeasti esille Jumalan voiman. Jeesus on ylösnoussut. Hänen elämänsä on meidän elämämme. Hänen ylösnousemuksensa antaa meillekin ylösnousemuksen. Siirrymmepä ajasta ikuisuuteen varhain tai myöhään, sama sointu kaikuu kaikkialla.
Evankeliumi on Jumalan voima. Tähän voimaan uskomme tarttuu. Riemuiten ylistämme uskomme lahjaa, Jumalan hyvyyden rajatonta suuruutta, kuoleman valtojen väistymistä, uuden elämän koittoa, ikuisuuden ylivoimaa ajallisuuden yli, Jumalan täyttä kunniaa ja ylistystä.
Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,
ja tämä elämä on hänen Pojassaan.
Jolla on Poika, sillä on elämä.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 5:4–12
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 5
Kaikki, mikä on syntyisin Jumalasta,
voittaa maailman.
Ja tämä on se voitto,
tämä on maailman voittanut:
meidän uskomme.
Kuka sitten voittaa maailman, ellei se,
joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Hän, Jeesus Kristus,
on tullut veden ja veren kautta – ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren.
Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
Todistajia on näin kolme:
Henki, vesi ja veri,
ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.
Hyväksymmehän me ihmistenkin todistuksen,
ja Jumalan todistus on paljon painavampi.
Tämä on Jumalan todistus:
hän on todistanut Pojastaan.
Jokaisella, joka uskoo Jumalan Poikaan,
on tämä todistus sisimmässään.
Mutta jokainen, joka ei Jumalan todistusta usko,
tekee hänestä valehtelijan,
hän kun ei usko itse Jumalaa.
Ja tämä on se todistus:
Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,
ja tämä elämä on hänen Pojassaan.
Jolla on Poika, sillä on elämä.
Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää.
Kari Paukkunen toteat minulle:””Ei Jumala anna lupaa pyöriä saastassa. Edellä toteat oikein, että Jumala vihaa syntiä. Synnistä pitää tehdä parannusta. Tämä ei ole sinulle auennut.””
Siis minullekko ei ole ”auennut”, siis kuinka selität kuka ymmärtää mikä on edes syntiä ja mitä tarkoittaa synnistä parannuksen tekeminen??
Mistä siis löytää mikä on syntiä?
Ajatteleppa nyt esimerkiksi tuolla naapurissa käytävää sotaa, siellä saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan, pitäisikö heidän tehdä parannusta (jos siis pidät toisen tappamista syntinä), miksi ei siellä tehdä parannusta eli lopeteta sotimista??
Synti erottaa ihmisen Jumalasta sekä toisista ihmisistä.
Seuraavassa luettelossa on käsitelty kreikan kielen sanoja, jotka Raamatussa on käännetty synniksi:
Anomia, lain rikkominen.
Asebeia, aktiivinen toiminta Jumalaa vastaan.
Hamartia tarkoittaa ohiampumista tai osumattomuutta, kun epäonnistutaan tarkoittamalla hyvää, mutta sitten huomataan, että tehdäänkin pahaa.
Ofeilima merkitsee velkaa laiminlyömisestä, väärämielisyydestä, sopimuksen rikkomisesta tai muusta vastaavasta.
Parabasis viittaa lain rikkomiseen kiertämällä oikea.
Parakon tarkoittaa tottelemattomuutta, mutta viittaa myös väärin kuulemiseen.
Sota on syntiä.
Maailma on pahan vallassa:
Ilmestyskirja: 2:13 Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä saatanan valtaistuin on; ja sinä pidät minun nimestäni kiinni etkä ole kieltänyt minun uskoani niinäkään päivinä, jolloin Antipas, minun todistajani, minun uskolliseni, tapettiin teidän luonanne, siellä, missä saatana asuu.
Pyhän Hengen työ:
Johanneksen evankeliumi: 16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
Syntiä ovat myös pahat ajatukset.
Jumalan lapsi ei halua tehdä syntiä tahallaan, vaan haluaa panna synnin pois. Isä meidän rukouksessa pyydämme joka päivä syntejämme anteeksi. Raamatun mukaan meillä on myös syntiä, jota emme itse huomaa.
Puolustussodasta on sinulle kirjoitettu jo lukemattomia kertoja. Jumalan valtakunta voi levitä myös sodan keskellä. Olen lukenut raportteja, jossa kerrotaan, että ihmisiä tulee uskoon Ukrainassa sekä rintamalla että siviilien keskuudessa. Jumala kutsuu ihmisiä myös kammottavien asioiden kautta.Siellä toimii useita seurakuntia, jonka toimivat Jeesuksen lähetyskäskyn mukaisesti. Joillekin ihmisille pelkkä elämän tyhjyyden tunne on riittävä syy alkaa etsiä apua Jumalalta.
Meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen on meidän elämämme kallein asia! (Katekismus, kristinoppi)
AP
Uskotko, että ihmisiä tulee koko ajan uskoon? Evankeliumi on tarkoitettu muillekin kuin sinulle!
Uskoon tultuaan ihminen tarvitsee seurakunnnan, jossa usko voi vahvistua muiden kristittyjen yhteydessä. Ajan mittaan ymmärretään yhdessä, että ainoa synnitön on Jeesus Kristus. Jos tätä ei tunnusteta, väitetään Jumalan olevan valehtelija.
Sinun hyvyys, jota nostat esille jatkuvasti, saattaa perustua siihen, että et ole muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Vuorovaikutuksessa muiden kanssa kristitty ihminen alkaa ymmärtää että ei oikeasti rakasta lähimmäistään niin kuin itseään, vaan meidän rakkaus on rajallista syntisyydestä johtuen.
Hyväksytkö Pasanen kristillisten seurakuntien työtä Ukrainassa? Sinulle eivät suomalaiset seurakunnat kelpaa (niiden puutteiden vuoksi?)
Ari Pasanen
Toivoisin, että ilman omaa seurakunnan yhteyttä olevana, liittyisit jonkun kristillisen seurakunnan jäseneksi ja vasta sitten jatkaisit kovaa kritiikkiä. ”Irtolaisia” on maailma täynnä. Joka vastustaa seurakunnan yhteyttä, vastustaa Jumalan valtakunnan eteenpäin menoa. Yksin ei kukaan mitään yhteyttä rakenna.
Jeesus tulee takaisin vasta kun Jumalan valtakunnan evankeliumi on julistettu todistukseksi kaikille kansoille. Tämä toteutuu kristillisten seurakuntien kautta.
Kari
Kiitos hyvistä vastauksistasi Arin kommenttiin.
Ari
Edelleen kuvittelet pasifismisi olevan kristillistä.
Ota huomioon että sinun pasifismisi ei ole nykyajan pasifismin perintöä, vaan Saksan talonpoikaiskapinan sotapropagandan keksimää veruketta välttää omaa vastuutaan kapinan alkupuolella tekemistään julmuuksistaan. Kunnyksi aikalainen sanoi heidän toimistaa, että he varastavat, ryöstävät, tappavat ja raiskaavat naisia, missä he kulkevat.
Kun esivalta sitten lähetti sotilaita näitä kapinallisia vastaan, niin kapinalliset huomasivat jäävänsä taisteluissa tappiolle.
Heikontaakseen sotilaiden moraalia kapinalliset lkoivat propagoida, että esivallan palveleminen on syntlä, varsinkin asepalvelus on vääryyden palvelusta. He myös keksivät käyttää propagandasaan tuota sininkin useasti siteeraamaa lausetta, missä Jeesus sanoo Pietarlle, sanat: ” joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.”
Tämän lauseen käytöstä tunnistaa sinun seuraavan noiden kapinoitsijoiden sotapropagandan käyttöön keksittyä pasifismin aatetta. Joten raatelevan suden tunnistaa hännästään sudeksi, vaikka se muutoin olisi puettu lampaan turkkiin.
Jotta huomaisit tuon kapinallisten raamatunkäytön onttouden, niin huomaapa, että ennen ehtoolliselta lähtöä JEESUS pyysi opetuslapsia ottamaan miekkansa. Ja huomaapa, että tuossa tilanteessa Jeesus pyysi panemaan miekan TUPPEEN eikä heittämään pois. Miekalle siis olisi käyttöä toisessa tilanteessa, mutta ei juuri tuossa tilanteessa.
Joten Ari hyvä. Miksi olet antautunut noiden tänä vuonna täyteen 500 vuotta sitten sotivien kapinallisten sotaa käyvien vastapuolta moraalisesti halventavaa SOTApropagandaa kieltäessäsi järjestäytynyttä esivaltaa puolustautumasta aseellista päälle käyvää vastaan. Niin kuin tuolloin esivalta puolustautui väkivaltaisia kapinallisia vastaan.
Kari Paukkunen toteat minulle:””Vuorovaikutuksessa muiden kanssa kristitty ihminen alkaa ymmärtää että ei oikeasti rakasta lähimmäistään niin kuin itseään, vaan meidän rakkaus on rajallista syntisyydestä johtuen.””
Siis minä uskon seuraavat Paavalin sanat:
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Siis ymmärrän ettei ulkopuolella olevat ymmärrä eroa kun ihminen saa Pyhän Hengen, mutta ne jotka saavat ymmärtävät todella mitä se saa aikaan.
Kun tuot että uskovien rakkaus olisi ”rajallinen” niin onko Jumalan antama rakkaus siis rajallinen?????
Jumalan rakkaudella ei ole rajoja. Ihmiset ovat rajallisia.
Ole hyvä ja vastaa kysymyksiini Ari Pasanen.
Ari
Oletko koskaan miettinyt, miksi sinä, joka kovasti olet propagoinut rakkauden puolesta, olet kuitenkin ollut yksi niistä keskusteluun osallistujista, jotka ovat käyttänyt kaikkein ärsyttävimpiä puheenvuoroja.
En muista olenko sen kirjoittanut ulos, mutta useasti olen ainakin puhenvuorojesi äärellä ajatellut, että älä ihmeessä hyvä ihminen kerjää verta nenästäsi.
Joten tämä rakkauden osoittamisesta aivan käytännön tasolla.
Toiseksi
Puhut usein sodista ikäään kuin itsensä tapettavaksi antaminen hyökkääjien edessä olisi ainoa rakkauden osoituksen tapa.
Oleellisempaahan on osoittaa rakkautta puolisolleen. ( Esim me vaimoni kanssa sanomme toisillemme rakastavamme toinen toistamme kymmeniä kertoja päivässä, milloim milläkim sanoilla tai muilla eleillä tms)
Vanhemmilleen (Minun vanhempani ovat jo kuolleet, mutta yksi tätini elää. Sen sijaan meillä oli serkkutapaaminen äidin puolen serkkujen kanssa äskettäin. Isäni puolelta olen sukuseuramme puheenjohtaja. Hallituksen kokous on ensi maanantaina.)
Sisaruksilleen (Muutama viikko siten oli lankoni hautajaiset. Menimme paikalle veljeni kanssa samalla autolla)
Lapsilleen ( Tänään ensimmäisen sarjani tytär tulee käymää, jos Herra suo. Toisen sarja tytärtemme kaveri ooikkesi joku päivä sitten luonamme jne)
Jne muille sukulaisilleen, naapureilleen, ihmisille, jotka kohtaamme missä tahansa, yhteiskunnallemme lähipiirissämme ja kauenpana. Oletko kehunut omaa kotikaupunkia tai kuntaa jollekin vieraalle?
Oletko kehunut Suomea jollekin ulkomaalaiselle, jne
Muista että tutkimusten mukaan sillä, jolla on parhaat suhteet omassa kodissaan, on myös parhaat suhteet sukulaisiin, naapureihin, kotiseutuunsa, kotimaahan ja koko maailmaan. Jopa taloudellinen turvallisuuden tunne on parasta juuri niillä, joilla on parhaat suhteet omassa kodissaan.
Matias Roto toteat minulle:””En muista olenko sen kirjoittanut ulos, mutta useasti olen ainakin puhenvuorojesi äärellä ajatellut, että älä ihmeessä hyvä ihminen kerjää verta nenästäsi.””
Siis kun tuo puhdasta evankeliumia niin se saa kulijoissa aikaan vihamielisiä reaktioita että sitä ”kerjää verta nenästä”????
Näinhän se oli Jeesuksenkin aikaan, Hänet ristiinnaulittiin kun ei kestetty kuulla evankeliumia.
Toiseksi et ole vieläkään ymmärtänyt Jeesuksen sanoja:
Matt. 5:46
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
Siis etkö todellakaan ymmärrä että Jeesus tarkoittaa että meidän rakkautemme tulee olla vielä suurempaa ja laajempaa kuin läheistemme rakastaminen, siis perheenjäseniä tulee rakastaa ja se ei kumoa sitä että rakastaa vihollisiakin vaan täydentää sen rakkauden jonka Jumala vuodattaa Pyhän Hengen kautta.
Kirjoitat kauniisti rakkaudesta, Ari Pasanen. Osoitatko omassa elämässäsi rakkautta yhdellekään lähimmäisellesi? Matt. 25:35,36 kuvaa lähimmäisenrakkautta näin: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.”
Ari
Panet esille hyviä raamatunkohtia, mutta valitettavasti:
Rääkkäät niitä surkeasti.
Et ymmärtänyt rakkauden lainalaisuutta, joka vähässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, mutta joka vähässä on väärä, on paljossakin väärä.
Eli ihmissuhteisiin soveltaen, joka rakastaa puolisoaan paljon, se rakastaa sukuaankin paljon, samoin naapureitaan ja kotiseutuaan, kotimaakuntansa, kotomaataan ja maanosansa ja jopa koko maailmaakin, mutta joka kotonaan on huonoissa väleissä, s on huonoissa väleissä myös sukuunsa, naapureihinsa, kotikuntaansa, kotimaakuntaansa, kotomaahansa, omaan maanosaansa ja jopa koko maailmaa vastaan.
Et voi kiivetä puuhun latvasta alkaen tullaksesi sitä kauttaa alimmille oksille, vaan sinun on kiivettävä puuhun maan tasolta alkaen päästäksesi sen ylemmille tasoille.
JOTEN
Ota opiksesi rehellinen rakkaus äläkä liihottele tyhjissä haavelinnoissasi tyhjän päällä.
Ari
Väität, etten vieläkään ole ymmärtänyt Jeesuksen sanoja.
Olet kuin lapsi, joka ensi kerran on käynyt meren rannalla ja sanoo jollekin kaphoornarille, ettei tämä vielä tiedä mitään merestä.
Sinun olisi aika hävetä huonoa käytöstäsi.
Matias Roto toteat minulle:””Joten Ari hyvä. Miksi olet antautunut noiden tänä vuonna täyteen 500 vuotta sitten sotivien kapinallisten sotaa käyvien vastapuolta moraalisesti halventavaa SOTApropagandaa kieltäessäsi järjestäytynyttä esivaltaa puolustautumasta aseellista päälle käyvää vastaan. Niin kuin tuolloin esivalta puolustautui väkivaltaisia kapinallisia vastaan.””
Edelleenkin huomautan etten todellakaan ole ”hyvä”!
Siis olenko jossain tuonut ettei ”järjestäytynyt” esivalta saisi puolustaa aseellisesti, mielestäni en ole vaan olen tuonut ettei Jeesuksen seuraaja voi tappaa ketään missään tilanteessa, minä ymmärrän ettei uskoville ole mitään niin arvokasta että tappaisi toisen ihmisen, siis kun rakastaa lähimmäistä niin ei tee tälle mitään pahaa (mielestäni toisen tappaminen on pahan tekemistä)!!!
Yksinkertainen esimerkki tällaisen etiikan ongelmista on kysymys: Surmaisitko useiden ihmisten henkeä uhkaavan tappajan, jos se olisi ainoa keino estää häntä suorittamasta veritekoaan?
Yksinkertainen vastaus: ”En”. Enkä todellakaan usko että tappaminen olisi ainoa keino, rukous auttaa aina, luotan Jumalaan.
Miten sitten suhtautuisit asiaan, jos hartaista rukouksistasi huolimatta tuo tappaja toteuttaisi uhkauksensa ja joukko ihmisiä kuolisi. Pitäisitkö itseäsi syypäänä veritekoon?
Martti Pentti esitä nämä kysymyksesi Jeesukselle niin saat oikean vastauksen, Siis olet jo monta kertaa tuonut esille ettet minua seuraa, niin kun seuraat Jeesusta niin tee kuten Hän tekisi ja kysymällä Häneltä saat vastauksen.
Ari
Supistuuko koko sosiaalinen verkostosi vain sinuun itseesi.
Tämän vaikutuksen saa puheenvuorostasi.
Yksittäisen ihmisen kohdalla älä tapa -kielto on elämää edistävä, mutta yhteisöissä elämän suojelu voi vaatia pahantekijän vastustamista, erityisissä tilanteissa jopa astta käyttäen eli siis puolustaa isänmaataan aseellisesti, kun maata tuhoava vihollinen hyökkää maata vastaan.
Olen ennekin kertonut Suomen ja Viron tappioista sotien aikoina.
Viro antautui Neuvostoliitolle ilman aseellista vastarintaa. Tulos oli että NL pakkovärväsi omaan sotaansa miehiä Virosta, saksalaiset omaansa vähän myöhemmin, osasta tuli käpykaartilaisia, sitten vielä: moni pakkosiirrettiin Siperiaan, missä he kuolivat kylmään ja systeemin heikkoon huoltoon, kun se ei antanut elämisen edellytyksiä.
Suomi pani hanttiin. Noin 600000 miestä ja noin 100000 naista oli rintamilla eri tehtävissä.
Tulos oli vajaa 100000 kaatunutta ja yli 200000 haavoittunutta sekä karjalaisten uusiin asuinalueihin siirto.
Lopputulos. Väkimäärään suhteutettuna Viro menetti paljon enemmän ihmisiä kuin Suomi.
Saamme siis olla kiitollisia maatamme puolustaneille, niin sotainvalideille, veteraaneille, lotille ja koko tuon ajan väestöllemme, että maamme pysyi itsenäisenä ja välttyi kaikilta miehityksen mukanaan tuomilta mielettömiltä vääryyksistä.
Joten Ari
Näkökulmasi on surkean ahdas ja itsekeskeinen. Et välitä, mitä välinpitämättömyytesi eli siis laiskuutesi yhteiskuntaa kohtaan osoittaa rakkaudettoman asenteesi kanssaihmisiämme kohtaan.
”Esitä nämä kysymyksesi Jeesukselle, niin saat oikean vastauksen.” Jeesuksen vastaus on tiedossani. ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta (Joh. 15:13).” Näin hän itse myös toimi. Saman asian lausui omasta näkökulmastaan ylipappi Kaifas: ”Te ette ymmärrä yhtään mitään. Ettekö te käsitä, että jos yksi mies kuolee kansan puolesta, se on teille parempi kuin että koko kansa joutuu tuhoon (Joh. 11:49,50)?” Tilanne, jossa yhden ihmisen antautuminen kuolemaan ei pelasta ketään toista, on toki aivan eri. Alkuperäisen kysymykseni ongelma jää ratkaisematta.
Martti
Kiitos viisaan ja elämää kokeneen puheenvuoroista
Ari
Lopeta vähän oppineen ja huonokäytöksisen pojanklopin kukkoilusi aidon ja syvän viisauden omaavia vastaan, jätä ylpeytesi ja ota opiksesi sellaisilta jotka todella tietävät eivätkä sinun laillasi antaudu kaiken maailman eksytysten kahleisiin vangittuina istumaan yksinäisessä harhojen sellissä.
Martti Pentti
Mihin perustuu että voit pahaa kohdatessasi päättää ettei toinen saa elää jotta sinä ja läheisesi saatte elää??
Ari
On jo aikoja sitten sovittu niistä periaateista, joita noudatetaan.
Näistä on vuosisatojen aikana kirjoitettu valtava määrä kirjoja. Näiden periaatteitten soveltamisesta kansainvälisin sopimuksiin ja oikeutettujen toimien käyttämisetä varten on iso märä eri tason sopimuksia laadittu.
En lähde niitä tarkemmin esittelemään.
Yleissuunta on se, että jokaisella valtiolla on oikeus puolustaa omaa aluettaan ja omaa vapauttaan.
”Mihin perustuu, että voit pahaa kohdatessasi päättää, ettei toinen saa elää, jotta sinä ja läheisesi saatte elää?” En ole tarkoittanut esimerkkikysymyksellänii itseäni ja läheisiäni. Tuollainen ongelmatilanne voi syntyä vaikka jonkin panttivankitilanteen tai lentokonekaappauksen yhteydessä. Sillä ei ole nyt väliä, kun kysymys on teoreettinen.
Martti
Hyvin toteat kysymyksen olevan pelkästään teoreettinen, joten asian pohdiskelu jää ilmaan roikkumaan.
Otan esimerkin käytännön tilanteesta. Kerran Vantaalla muuan mies, minulle täysin tuntematon, sanoi minulle, että hän tappaa minut. Samalla hän antoi valtavan potkun minua kohti. Aikoinaan saamani sissikoulutuksen vaikutuksesta jo nopeammin kuin saatoin ajatellakaan mitä on tapahtumassa, minä väistin iskun, tartuin potkaisijaa jalasta ja annoin hänen potkulleen lisävauhtia, niin että hän menetti tasapainonsa ja lensi pitkäkseen maahan kuin leppäkeihäs. Sen jälkeen kun hän tuosta toipui, niin katsoi hölmistyneen näköisenä ihmeissään, että kuinka tässä näin kävi, että maasta löysi itsensä pitkällään lojumassa. Ei mokoma tiennyt että hän oli yrittänyt häiriöpäistä potkuaan erikoiskoulutuksen saaneeseen sissiupseeriin. (Hän ei haissut alkoholille, joten hän oli joko huumeiden vallassa tai muun tilapäisen mielenhäiriön vallassa moista typeryyttä yrittäessän.)
Ystävät, pääasia on tässä: Saamme kohdata Jeesuksen ja omistaa hänessä kaikkien syntien anteeksiantamuksen. Saamme tehdä Jeesuksen seurassa taivasmatkaa.
Reijo Arkkila, Kaikki synnit anteeksi, s. 101, Sley-Media Oy, 2019.
Mika
Kiitos sinulle kommentistasi
Huomaan että meillä on selkeä erinäkemys kuka ohjaa elämäämme eli siitä kuka saa sanoa mitä tehdä, minulle on ettei minun ja Jumalan välissä ole muitakuin Jeesus eli se mitä Jeesus puhuu on minulle elämän ohje, teillä taasen on esivalta vielä Jumalan välissä eli esivalta voi oikeuttaa jopa tappamaan toisia ihmisiä.
Minulle esivalta merktsee että se on asetettu palvelemaan Jumalaa, olen sille alamainen siihen rajaan asti kun se toimii Jumalan säätämysten mukaan eli kun se käske toimimaan Jumalan tahtoa vastaan.
Ari
Jos todella haluat seurata Jeesusta, niin kulje siis hänen opetuslastensa seurassa eli siis kastettujen yhteisön eli siis kirkon yhteydessä. Vain näin sinä voit häntä seurata. Muutoin olet kuin elävän leski, joka sanoo rakastavansa puolisoaan, muttei halua tavata tätä koko loppuelämänsä aikana.
Matias Roto entäpä kun rakastaa jota kuta niin eikö todella halua kuulla hänen äänensä ja tehdä hänen tahtonsa, nyt te ette halua kuulla Jeesuksen ääntä vaan tyydytte siihen mitä Luther Hänestä on mieltä, ettekä tahdo tehdä Hänen sanansa mukaan vaan otatte ihmismielen keksimän perusteen miksi ei tarvitse tehdä Jeesuksen sanojen mukaan, tämä keksintö on perisyntioppi.
ri
Ari
Miksi petät itseäsi kuvittelemalla kuuntelevasi Jeesuksen ääntä, mutta menet mahdollisimman kauas niistä kirkoista, joissa hlnen sanaansa julistetaan ja hänen läsnäoloaan tarjotaan pyhissä sakramenteissa.
Otanpa esimerkin sota-ajalta. Isäni taisteli Laguksen porukoissa sodan aikana. Kun hän sai lomaa, niin junalla pääsi Riihimäelle. Sieltä hän ajoi polkupyörällä äitini luo Someron Häntälään noin 90 km yhteen suuntaan. Taistelujen keskelläkin hän halusi KONKREETTISESTI tavata äitini. Olen heidän sota-ajan rakkautensa hedelmä.
Tämä vertauksena konkreettisesta Jeesus yhteydestä pyhän kirkon tapaamisissa.
Jos todella haluat elää Jeesuksen seurassa niin elä hänen perheensä mukana eli siis pyhän kirkon jäsenenä tämä ajallinen elämäsi.
Ari
Tappelet Jumalan sanan totuutta vastaan kun kiellät ihmisen perisynnin olemassaolon.
Ota todesta perisynnin olemassaolo
Psalmit:
51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Matias Roto enhän kiellä perisyntiä eli sitä eroa Jumalasta jonka syntiinlankeemus sai aikaan eli ihminen ei kuule Jumalaa eikä ymmärrä Hänen sanaansa, tähän on ainoa lääke kun Jeesus parantaa tämän eron ja ihminen saa Pyhän Hengen niin pääsee synnin orjuudesta siihen vapauteen johon Jeesus vapauttaa.
Ari
Olen samaa mieltä siitä, että Jeesus vapauttaa meidät synnin ja kuoleman ja Perkeleen vallasta.
Itse asiassa hän on tehnyt tämän jo meidän kasteemme välityksellä. Tämän takia saamme iloiten ja toivoa täynnä vaeltaa tulevaisuutta kohti, päämääränämme taivaan koti Jumalan luona.
Haluan kuitenkin muistuttaa siitä, että tämä vapauttaminen on anteeksinannon vapauttamaa Jumalan lapsen asemaa Jumalan edessä. Meidän Aatamin perintöä olevaa syntistä luontoamme tämä ei kuitenkaan lopeta ennen kuin Jeesus tulee takaisin ja ruumiin ylösnousemuksessa pääsemme osallisiksi uuden ruumiin ihanasta täyttymyksestä taivaan iki-iloa täynnä olevaan Jumalan kasvojen kirkkauden eteen.
Huomaamme perisynnin vallan meihin ihmisiin siinä, että me kaikki olemme kuolevaisia.
Roomalaiskirje:
6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Pääsiäisviikko eli valkoinen viikko jatkuu
Torstai 24.4.2025›
Pääsiäisen jälkeinen torstai eli valkea torstai
Lukukappale on epistola : Ap. t. 8:26–40
Apostolien teoista, luvusta 8
Herran enkeli puhui Filippokselle: ”Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio.” Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
Henki sanoi Filippokselle: ”Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä.” Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: ”Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?” Mies vastasi: ”Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo.” Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään. Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä:
– Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi,
niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä,
ei hänkään suutansa avannut.
Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois.
Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän?
Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
Hoviherra sanoi Filippokselle: ”Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?” Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: ”Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?” Filippos sanoi hänelle: ”Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.” Hoviherra vastasi: ”Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.” Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. Filippos ilmaantui sitten Asdodiin. Evankeliumia julistaen hän kulki kaupungista kaupunkiin, kunnes tuli Kesareaan.
Valkean torstain eli pääsiäisviikon torstain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/torstai-24-4-2025/
Jos Jumala suo, niin valkoisena torstaina eli pääsiäisen jälkeisenä torstaina
24.4.2025 klo 12.00
me rakkaan vaimoni prinsessa Coletten kanssa menemme torstaipiiriin, jonne kuka tahansa voi tulla mukaan,
Someron seurakuntakeskukseen Härkäläntie 1.
Colette esittää yksinlaulua
ja minä puhun Ap. t. 8:26–40 pohjalta ja
myös keskustelulle ja miellyttävälle yhdessäololle varaamme aikaa.
Olen aikoinaan pitänyt tästä tekstistä oppitunnin lähetystyöstä kiinnostuneitten kurssilla Karkun opistolla.
Tänä iltana sekä kuuntelin äänikirjana että samalla luin koko kahdeksannen luvun kymmenellä kielellä
suomeksi, viroksi, ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi,
alasaksaksi, saksaksi, afrikaansiksi, hollanniksi ja englanniksi.
”Siis ymmärrän ettei ulkopuolella olevat ymmärrä eroa kun ihminen saa Pyhän Hengen, mutta ne jotka saavat ymmärtävät todella mitä se saa aikaan.” (Ari Pasanen)
Pyhä Henki kehottaa olemaan ilman yhteyttä toisiin kristittyihin?
Hyväksytkö Pasanen kristillisten seurakuntien työtä Ukrainassa? Sinulle eivät suomalaiset seurakunnat kelpaa (niiden puutteiden vuoksi?)
Uskotko, että ihmisiä tulee koko ajan uskoon? Evankeliumi on tarkoitettu muillekin kuin sinulle!
Jeesus tulee takaisin vasta kun Jumalan valtakunnan evankeliumi on julistettu todistukseksi kaikille kansoille. Tämä toteutuu kristillisten seurakuntien kautta. Sinun ikioma rakennuksesi ei tuota hedelmää vaan yksinään näivettyy ja kuihtuu, loppuu.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Asetat hyviä kohtia Arin mietittäväksi
Ari Pasasen tulisi ehkä lukea huolella Jeesuksen vertaus palvelijoille uskotuista rahoista (Matt. 25:14-30). ”Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: ’Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.'” Ainakin minä olen saanut sen käsityksen, että Ari Pasasen käsitys Jumalan tahdon tekemisestä muistuttaa tämän palvelijan pelokasta asennetta. Hänelle lähimmäisen rakastaminen näyttää näiden keskustelujen perusteella olevan virheiden välttämistä siten, että ei tee yhtään mitään. Hän torjuu yhteydet kaikkiin seurakuntiinkin peläten niiden olevan vääräoppisia. Toivon olevani väärässä.
Martti
Kiitos taitavasta ja elämää ymmärtävästä Jeesuksen vertauksen esille ottamisesta
Mielenkiintoinen ajatuksen ”häivähdys” kävi mielessä kun luin että Trumppi olisi tehnyt rauhanaloitteen jossa Krimi ja nyt vallatut alueet kuuluisivat Venäjälle, siis hetken ajattelin ettei niin voi mennä, mutta sitten ymmärsin että onko sillä merkitystä kuinka ”oikeudenmukainen” rauha olisi kunhan vaan tappaminen loppuisi, siis mikä on maailmassa niin arvokasta että sen puolesta tulee kuolla ja etenkin tappaa toisia?????
Onko evankeliumi oikeudenmukainen?
Olisi onnetonta, jos solmittaisiin rauha, joka viestittäisi Putinin Venäjälle, että sen kannatti tapattaa miljoona ihmistä. Kuka tietää, mihin katse seuraavaksi kohdistuisi?
Ari
Muista että Vanha testamentti oli JEESUKSEN RAAMATTU.
Jeremia:
50:21 Käy Merataimin maan kimppuun ja Pekodin asukasten kimppuun. Aja heitä takaa, hävitä, vihi tuhon omaksi heidät, sanoo Herra, ja tee kaikki, mitä minä olen käskenyt sinun tehdä.
Panin hakukoneeseen Vanhan testamentin ilmauksen ”tuhon omaksi”.
Tulos oli: ”Hakuehdolla löytyi 38 jaetta.”
Martti
Kiitos puheenvuorostasi
Osaat hyvin käyttää tervettä maalaisjärkeä kiperissäkin kysymyksissä.
Ari
Sotiminen ei ollut tavoite. Sitä en tarkoittanut viittauksellani ”tuhon omaksi” vihittyyn muinaisissa sodissa.
Juutalaisuudessa merkittävä sana oli shalom eli rauha.
Mutta jos tilanne niin vaati kansallisen turvallisuuden takia, niin silloin piti olla urhoollinen omaa maatansa puolustamaan. Eräissä tilanteissa, missä rauhanteko olisi johtanut vain sodan pitkittymiseen, piti tehdä niin perusteellinen voitto vihollisesta, ettei uhkaa siitä enää ollut uhkaajaksi. Tämähän oli realipoliittinen tavoite noissa yhteyksistään irroitettuina jopa hyvinkin julmissa tuhon omaksi vihkimisissä.
Vastaavan ongelman kanssa kipuilee nykyhetkellä Ukraina. Toisaalta halutaan rauhaa, mutta ei voida mennä sellaiseen rauhaan, josta jonkun ajan perästä seuraa uusi ja entistä pahempi hyökkäys sen jälkeen kun hyökkääjä on saanut joukkonsa uudelleen levättyinä kokoon. Vertaapa vuoden 2014 Krimin valtausta ja nyt uudelleen tehtyä jatkohyökkäystä 2022. Jos nyt tehtäisiin ”rauha”, niin olisiko seuraava hyökkäys jo tämän vuosikymmenen lopulla vaiko ensi vuosikymmenen alkupuolella ??? Sitä ei kukaan voi varmuudella sanoa, mutta viime vuosisadan alusta nykyaikaan, kautta aikojen Venäjä on hyökännyt naapurimaihinsa, milloin mihinkin,.
Pääsiäisviikko eli valkea viikko jatkuu edelleen.
Perjantai 25.4.2025
Pääsiäisen jälkeinen perjantai
Lukukappale on epistolateksti: Ap. t. 23:1, 6–11
Apostolien teoista, luvusta 23
Paavali loi katseensa neuvostoon ja sanoi: ”Veljet! Koko elämäni, tähän päivään asti, minä olen elänyt Jumalan edessä vilpittömästi, omaatuntoani loukkaamatta.”
Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: ”Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen.” Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia. Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin. Meteli kävi yhä kovemmaksi, ja fariseusten joukosta muutamat lainopettajat alkoivat jo väittää: ”Me emme voi havaita tässä miehessä mitään pahaa. Jospa henki tai enkeli on puhunut hänelle.” Mellakka kiihtyi kiihtymistään, ja komentaja alkoi pelätä, että Paavali revittäisiin kappaleiksi. Hän komensi sotaväenosaston hakemaan Paavalin pois neuvoston käsistä ja viemään hänet kasarmiin.
Seuraavana yönä Herra seisoi Paavalin edessä ja sanoi: ”Pysy rohkeana. Sinä olet todistanut minusta täällä Jerusalemissa, ja samalla tavoin sinun on todistettava myös Roomassa.”
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/perjantai-25-4-2025/