Tämän blogin inspiraation lähde on Mika Rantasen lainaus :
Tuntea Kristus on tuntea Hänen pelastustekonsa.
Philipp Melanchthon
Tämän lainauksen Mika nosti esille Juha Heinilän blogissa . Ja täytyy antaa Mikalle tunnustusta monista hyvistä teksteistä mitä hän on nostanut esille blogeissa aiheisiin liittyen .
Samalla hengellistä historiaa miettien Suomen kristillisellä kentällä nousi mieleen esimerkkinä ehtoolliskäytäntö alkuseurakunnasta , jossa sitä vietettiin lukittujen ovien takana ja pitkässä traditiossa on ollut käytäntö että vain seurakunnan jäsenet viettävät ehtoollista . Alkuseurakunnassa piti olla anomus että sai viettää ehtoollista toisessa seurakunnassa mikäli tahtoi mennä ehtoolliselle . Tämä vain blogiin liittyen että suhde Jeesukseen tärkein – on monesti lause ilman raamatullista sisältöä ja focus ei ole Jeesuksen teoissa eikä Jeesuksessa vaan tunteissa Silloin myös Kristuksen asettamat armonvälineet ovat irrallisia käsityksiä ja vain tapoja, eivät nouse raamatusta eikä traditiosta vaan meidän tavoista ja tuntemuksista eli eletyistä ”uskon totuuksista” miettimättä ja tutkimatta mikä on näissä tärkeintä . Tämä voi esittäytyä uskoville ristiriitaisena , kun on uskottu ja opetettu toisin . Kristus on kaiken keskiössä ja hyvä tarkastella kaikkea uskoon liittyvää tämän uskonopin periaatteen mukaan. Samalla muistui mieleen yksi Markus Pöyryn saarna joka kertoo raamatullisen näkökulman blogin aiheeseen , josta saa vastaukset blogin otsikon väitteeseen . Toivon että saarnan voisi kuunnella ensin ja sitten kommentoida . Saarna on upotettu tekstin alle ja sitä painamalla saarna alkaa .
Luin palasia ja ihmettelen yhtälöä miksi asia kääntyy aina väärinpäin eli:
Henkilökohtainen suhde Jeesukseen = usko
Ja sitten puhe siirtyy tunteisiin ja suhteisiin . Eli jokainen pelastuu siis omalla henkilökohtaisella suhteella , eikä armosta uskon kautta .
Usko ei ole suhde vaan Jumalan lahja ja tunteet ja suhteet ovat eri asia . Ihmetys vaan iso kun osa ylistää puhetta ja toisille se ei tahdo upota . Sitä en epäile että etteikö sillä olisi vanhurskauttavaa uskoa vaikka puhuisi henk, koht. suhteesta , mutta ongelma on mielestäni siinä että kiinnitettyykö se muuhun kuin omaan tunteeseen ja usein siihen uskoontulokokemukseen keskittyy pelastus ja siitä puhutaan tappiin asti eikä Kristuksen sovitustyötä tarvitse kuin muut ihmiset , räikeimmillään näin . Ja sitä on turha väittää että monet ajattelisi kastetta kun puhuvat henkilökohtaisesta uskosta ja moni toteaa , kuten eräs että kasteessa ei ainakaan uudestisynnytå . Että olisko tarpeellista puhua uskosta ja mihin se perustuu vai henkilökohtaisen suhteen korostus pitää vahvasti esillä ?
Täytyy kirjoittaa seuraava blogi että usko on sama asia kuin henkilökohtainen suhde Jeesukseen ja perusteet voi henkilöstä ja kirkkokunnasta riippuen hiukan vaihdella eri ihmisillä mutta jokainen tulee autuaaksi omalla suhteella kun vaan tunteita paljon ja kovaa yritystä niin kyllä perusteet on riittävät ja taivaan portit on auki . ( pientä ironiaa)
Ortodokseilla ei ole tunteiden kanssa mitään ongelmaa. Meillä on kirkko ja kirkko pitää yllä ohjausperinnettä, sillä on 2000 vuotinen kokemus taustelusta saatanan hämäyksiä vastaan.
Kun kirjoitat seuraavan blogin pidä mielessä sanat;
”Usko ei ole henkilökohtainen suhde Jeesukseen ”.
Siis tässä vaan miettii mitä ihmettä kirjoitetaan, onko nyt jotenkin ”hakusessa” mitä suhde Jumalaan ja Jeesukseen on, se on rakkaus, siis kun tulee uskoon niin silloin rakastuu Jumalaan ja Jeesukseen, se on mitä suuremmissa määrin henkilökohtainen suhde!
Eikö olisi kornia jos ei haluaisi henkilökohtaisesti tutustua ja olla rakkauden kohteen kanssa, kyselisi vain toisilta >”viisaammilta” mitä ja miten tulisi toimia, ei kuuntelisi rakkautensa ääntä eikä varsinkaan tekisi mitä tämä sanoo vaan tekisi sitä mitä nämä ”viisaat” opettavat????????????????????
Kuuntelitko Ari saarnan ?
Kysymys on että henkilökohtainen suhde Jeesukseen ei ole yhtäkuin = usko .
Henkilökohtaiseen suhteen jokainen kokee omalla tavallaan ,jossa on paljon omia kokemuksia ja tunteita joka on seurausta eletystä elämästä .
Usko on Jumalan lahja joka ollut jo ennen meitä ja sillä Jumala kiinnittää armotekojensa kautta meidät itseeenså ja Kristus tulee asumaan meissä . Raamattu puhuu uskon kautta pelastumisesta . Julistus joka tähtää henkilökohtaisen suhteen korostukseen saa ihmisiä kääntämään katseet itseensä ( varsinkin jos ei julisteta Jumalan tekoja puolestamme ) , usko kääntää katseet Kristukseen . Tietysti uskoon sisältyy tunteita , mutta emme pelastu tunteiden kautta vaan yksin armosta yksin uskon kautta yksin Kristuksen sovitustyön tähden . Kun mietit pelastumistasi niin se ei ole kestävä perustus jos mietit suhdetta Jeesukseen koska alat herkästi epäilemään omia tuntemuksia , koska suhteeseen me aina reagoimme niin . Usko sen sijaan kiinnittää katseensa Kristukseen ja siihen että Jeesus kuoli ristillä minun syntien puolesta ja saan uskon siksi vain syntini anteeksi ja turvata uskossa sanan lupauksiin , sillä raamatun sana on se totuus johon voi luottaa .
Ari se focus mikä tässä aiheessa selviää kun kuuntelet saarnan , että asian syvin merkitys voisi avautua . Moni asia mitä kirjoitit on ok, mutta kysymys on uskosta ja sen merkityksestä . Ei kysymys ole kikkailusta eikä saivartelusta vaan ihan raamatullisesta näkökulmasta ja siitä miten kristillisyys ei ole kiinnittynyt Jumalan sanaan aikanamme . Se on vierasta luterilaiselle uskonopille joka on tuontitavaraa . Eikä tarvitse suhtautua asiaan ensimmäisenä pelastuskymyksenä vaan pohtia uskon olemusta
Timo Gummerus siis kun Jumala ilmoittaa evankeliumin niin ei silloin tarvitse toisten saarnoja ja opetuksia, vai tarvitseeko mielestäsi??
Entäpä kun JUMALA SALAA evankeliumin kun sitä omalla ”viisaudella ja ymmärryksellä” koettaa oppia, ei onnistu vaikka kuinka lukisi Raamattua ja etsisi oppia!!!
Matt. 11:25
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Timo kirjoittaa; ”Kysymys on että henkilökohtainen suhde Jeesukseen ei ole yhtäkuin = usko”
Tämä on saatanallinen harhaoppi. Timo vaan jatkaa tämän markkinointia. Timo koita nyt lukea Raamattua, vaikka liitto teemasta käsin. Vt:ssä ja Ut:ssä Jumala tekee liiton ihmisen kanssa. Se on suhde.
Timo, kun monilla ihmisillä on suhde Jeesukseen, niin onko tämä feikkiä, kun sinä ja ” pastori” niin opetatte.
Arille , no minun mielestä on hyvä periaate että laskee suojauksen alas kun kukaan ei ole lyömässäkään ja olla ”tiedonturisti ” ja uteliaana tutustuu asioihin ja tähän meitä sana kehoittaa että etsimme Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta . Jos se haluaa määritellä vain tiettyyn kaavaan niin myöskään se opittu ei voi vahvistua tai korjaantua. Se itsepäisyys että minä tiedän kaikki ei sovi Raamatulliseen ihmiskäsitykseen, vaan kaikki olemme aina oppimassa . Voit kuunnella tai olla kuuntelematta , vaikeaa asiaa ymmärtää ehkä jos ei kuuntele .
Samille se ottaa koville kun samaa jauhaa ja sotkee asiat . Sami voisit esittää raamatunkännöskomitealle että vaihtaa usko sanan suhteeksi . Suunta ja tarkoitus tosin muuttuu mutta väliäkö tuolla ja alkukielen merkitys ja uskon sisällöstä on tosin eri . No hiukan jumppaa tuottaa subjektiisuus ja Jumalan usko lahjana jne . Huomaan että tunnustuksellisuus ei ole kovin kovaa valuuttaa kun sotketaan koko kirjo . Pöyryn opetuksen sisältö ja suunta oli uskon kohteessa ja siinä mihin usko perustautuu ja sen Jumalan pyhä sana ilmoittaa . Puheissa henkilökohtaisessa suhteessa on kirjavia värejä . Tämä ei Sami ole teologian periaatteita käsitellä asioita näin
Timo, kun monilla ihmisillä on suhde Jeesukseen, niin onko tämä feikkiä, kun sinä ja ” pastori” niin opetatte.
Sami et ole ymmärtänyt asiaa kun noin väität.
Tämä on saatanallinen harhaoppi. Timo vaan jatkaa tämän markkinointia. Timo koita nyt lukea Raamattua, vaikka liitto teemasta käsin. Vt:ssä ja Ut:ssä Jumala tekee liiton ihmisen kanssa. Se on suhde.
Luetun ymmärryksessä on eroja . Mistä Aabraham julistettiin vanhurskaaksi . Ei se Sami auta että yrität raamattua tulkita eri sanoilla kun on kirjoitettu . Sanoilla on merkitystä ja tässä tapauksessa puhumme Jumalan lahjasta eikä ihmisen aikaansaamisista . Raamattuun vetoaminen ja muuttaa ja lisää omia sanoja asia menee juuri sillä tavalla harhaoppiseksi .
Timo, et vastannut kysymykseen, kysyn uudestaan;
Timo, kun monilla ihmisillä on suhde Jeesukseen, niin onko tämä feikkiä, kun sinä ja ” pastori” niin opetatte
Sami ei se ole feikkiä ja sitä ei ole kukaan sanonut . Ajattelen että Sami sinä tiedostat tämän henkilökohtaisen suhteen korostuksen ja tiedät mist ä se on tullut kristillisyyteen eli mitkä juuret sillä on , mutta sitten peilaat sitä ordodoksisuuteen , mutta ei kukaan ole ottamassa ei kenenkään uskonopista pois mitään vaan kysymys on Kristuksesta että emme peittäisi millään muotoa eikä keneltäkään sitä evankeliumia jonka voi vastaanottaa kuka vaan ja milloin vaan , vapaata armoa tulee julistaa että syntisin ja heikoin voi siihen tarttua . Et voi Sami kieltää etteikö olisi paljon henkilökohtaisen uskon julistusta josta puuttuu puhdas evankeliumi Kristus korotettuna ja ohjaamassa Kristuksen tekoihin turvaamiseen . En tiedä millainen se sinun kristityn vaellus on mutta monelle tuo Pöyryn opetus on lohdullista ja Kristus keskeistä johon saadaan turvata . Muistan liki 40 vuoden takaa ison nuorisotapahtuman jossa puhuja määritteli sen miten pääsee kerran taivaaseen ja kyseli ensin mihin seurakuntaan kuului ja vastasi ei jne ja sitten sanoi että ainoa pelastuksen ehto on henkilökohtainen suhde Jeesukseen . Mitä luulet nuorten mihin ne katsovat pelastuksen kysymyksessä ? Tämä julistus ei anna nuorelle sitä kuvaa Jumalasta mikä tulisi antaa . Jumalan luo voi aina syntinen palata eikä tule olla esteitä katsomassa sinne puseron alle ja saada sielunvihollinen muistuttamaan miten huono ihminen olet ja syntiä haluat vaan , ei sinusta ole uskovaiseksi . Olen nähnyt monia ihmisiä jotka ovat arkoja ja en ainakaan minä ole joka kyselen henkilökohtaista suhdetta ja tehdä ihmiselle paineita , se ei ole Jumalan tahto vaan rakastaa ihmisiä Kristukselle . Omalle kohdalle saatu armo ei oikeuta kerskumaan omasta uskosta vaan Kristus tulee olla kerskauksemme . Yksinkertaisuudessaan Markus Pöyryn saarna oli turvautumista yksin Kristukseen .
Timo blogisi otsikossa kirjoitat näin; ” Usko ei ole henkilökohtainen suhde Jeesukseen ”
Sitten taas kiellät sen ja sanot henkilökohtainen usko on suhde Jeesukseen. En tiedä tajuatko itse kirjoitat. Suhdehan oli sinun mukaan olemassa ja aito.
Timo kirjoitat; ” Muistan liki 40 vuoden takaa ison nuorisotapahtuman jossa puhuja määritteli sen miten pääsee kerran taivaaseen ja kyseli ensin mihin seurakuntaan kuului ja vastasi ei jne ja sitten sanoi että ainoa pelastuksen ehto on henkilökohtainen suhde Jeesukseen . Mitä luulet nuorten mihin ne katsovat pelastuksen kysymyksessä ? Tämä julistus ei anna nuorelle sitä kuvaa Jumalasta mikä tulisi antaa ”
Tämähän on ihan luterilaisen kirkko-opin mukaista. Luterilaisen kirkko-opin mukaan kaikki jotka uskovat Kristukseen kuuluvat apostoliseen ja katolliseen kirkkoon. Huolimatta opillisista erimielisyyksistä. Kirkkohan on luterilaisten mukaan kaikkialla maailmassa missä uskotaan Jeesukseen. Kaikkialla.
” kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö” ( CA)
Sami , luterilaisuus on sitä missä voimme Kristuksen kohdata ja se on sanassa ja armonvälineissä . Ja puhdasta evankeliumia saarnata että Kristus ja hänen tekonsa tulevat meille uskossa vastaanotettavaksi .
Tuo suhde ja usko asia nyt kiertää ja emme pääse siitä eteenpäin . Uskolla on merkitys ja tarkoitus ja sen voi jokainen omistaa syntienanteeksisaamisen kautta . Eikö meidän tule julistaa Kristusta ja hänen pelastustekojaan eikä keskittyä puheissa omiin tunneelämyksiin , kuulijat kokekoot sitä kun Kristusta saarnataan.
Ehkä me luterilaiset ollaan allergisia ei ainostaan synrgismille vaan tekopyhyyden hengelle joka asuu jokaisessa ihmisessä perisynnin kautta , vaikka tietysti sitä muut ei allekirjoita kun perisyntisyys kielletään . Tämä tekopyhyys uskon että jokainen uskova sen itsessään tunnistaa tai sitten ihminen vaeltaa kaukana Pyhän Hengen opetuksesta . Tämä oli Paavalin tie että olla hyvä ja kelpaava Jumalalle ja pyrkiä tekojensa kautta saamaan Jumalan muelisuosion ja se sama oli Lutherin ongelma ja sama kaikilla kristityillä . Sitä Jeesus hyökkäsi vastaan evamkeliumeissa että emme olisi ulkokullattuja . Minä olen suoraan sanoen surullinen siitä julistuksesta jossa ihmistä ei luoteta turvautumaan Jumalan lupauksiin . Usko lahjana katsoo ja ojentautuu Kristukseen ja suhde kääntää katseet ihmiseen näin se vaan yleensä on ja nähtävillä myös .
Timo, Luterilaisuus ei ole ikinä määritellyt mikä on puhdasta evankeliumia. Se on vain sanonta, siksi luterilaisia kirkkokuntia syntyy ja jokainen väittää saarnaavan puhdasta evankeliumia. Hetkenpäästä syntyy taas uusi luterilainen kirkko jossa on puhdas evankeliumi.
Sitten taas kiellät sen ja sanot henkilökohtainen usko on suhde Jeesukseen. En tiedä tajuatko itse kirjoitat.
Luita lihan ympärille ??? Missä teksti?
Timo, ks oma vastauksesi jonka annoit, kun kysyin.
Jesaja:
53:11 Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Aamen!