Turva Jumalassa

Minä veisaan sinun väkevyydestäsi ja riemuitsen aamulla sinun armostasi, sillä sinä olet minun linnani ja pakopaikkani minun hätäni päivänä. Sinä, minun väkevyyteni, sinulle minä veisaan kiitosta, sillä Jumala on minun linnani ja minun armollinen Jumalani.
(Ps. 59:17-18 / FB38)

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

53 KOMMENTIT

  1. Nimenomaan evankeliumi ei vaadi meidän tekojamme, että tulisimme niillä vanhurskaiksi ja autuaiksi, vaan se jopa tuomitsee sellaiset teot. Se tarkoittaa vain uskomista Kristukseen, että hän on meidän edestämme voittanut synnin, kuoleman ja kadotuksen ja tekee meidät vanhurskaiksi, eläviksi ja autuaiksi, ei meidän, vaan hänen oman työnsä tähden, että me saamme omistaa hänen kuolemansa ja voittonsa itsellemme, aivan kuin olisimme itse ne tehneet.

    Fredrik Gabriel Hedberg, Ainoa autuuden tie, s. 35, SLEY-Kirjat Oy, 1987.

    • Hedberg ja koko Raamattu kertoo omavanhurskauden ”voiman”. On kuitenkin ehdottomuus, että omistamme oman vanhurskautuksen, täydellisyyden Jumalan edessä, mikä on Hänen työnsä meissä, vt. Ps.18:

      25 Sentähden Herra palkitsee minulle minun vanhurskauteni mukaan, sen mukaan kuin käteni ovat puhtaat hänen silmiensä edessä.

    • Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: ”Vanhurskas on elävä uskosta”. (Room. 1:16-17 / FB38)

    • Onko oikein sanoa, että meidät vanhurskautetaan yksin uskon kautta (sola fide)?

      Ehdottomasti. Raamattu käyttää tässä opinkohdassa ahkerasti poissulkevia sanontoja (particullae exclusivae). Näitä ovat esimerkiksi: ”lahjaksi … hänen armostaan” (Room. 3:24; ks. myös Ef. 2:8); ”armonsa ja laupeutensa mukaan” (2. Tim. 1:9; Tiit. 3:5); ”ei meidän tekojemme mukaan” (2. Tim. 1:9, Ef. 3:8-9); ”ilman lain tekoja” (Room. 3:21, 28; 4:6). Nämä kaikki ilmaisut tiivistyvät yhteen ainoaan lauseeseen: meidät vanhurskautetaan yksin uskon kautta (sola fide iustificamur).

      Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 97, Concordia ry, 2023.

    • Jos yksin usko tekee vanhurskaaksi, vanhurskauttaako sellainenkin usko, joka on vailla parannusta, hyväntahtoisuutta ja sitä seuraavia tekoja?

      Ei. Siellä, missä ei ole parannusta vaan aikomus pysyä rikoksissa, ei voi olla myöskään todellista uskoa. Usko, joka ei vaikuta rakkauden kautta vaan pysyy vailla hyviä hedelmiä, ei ole todellista uskoa vaan keinotekoista ja kuollutta (1. Tim. 1:5; 5:8; Jaak. 2:26; 2. Piet. 1:8). Siitä huolimatta yksin usko vanhurskauttaa ilman tekoja.

      Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 98, Concordia ry, 2023.

    • Yllä parannus käsitetään ilmeisesti jo uskovan tehtäväksi, näinhän se ei ole vaan todellinen evankeliumin mukainen parannus on juuri kun Jumala kutsuu ihmistä ja tämä kuulee evankeliumin sanan ”tehkää parannus” eli silloin voi kääntyä pois pimeydestä Jumalan valtakuntaan, tämän sanoo Pietari selkeääkin selkeämmin:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”Ap.t.2)

      Kun uskovalla on Pyhä Henki niin silloin alkaa pyhitys eli elämn muuttaminen Jeesuksen sanan mukaiseksi Pyhän Hengen voimassa.

    • Kristityn tulee elää myös jokapäiväisessä parannuksessa, koska hänen elämänsä ei ole vielä täydellisen pyhä. Ari, sinä et siis mielestäsi tarvitse enää Jeesuksen veren anteeksiantamusta, koska olet jo mielestäsi synnitön. Ovatko esim. ajatuksesi aina täysin puhtaat? Varmasti eivät ole!

    • Siis minun Raamatussa on pyhitys se mihin uskova on laitettu eli kun kuulee Jeesuksen äänen niin silloin alkaa Jeesuksen sana kasvaa hyvää hedelmää.

      Mika Rantanen oletko itse tehnyt Pietarin sanojen mukaan vai onko sinulla jokin muu tie???

    • Mika Rantanen mitä on uskosi Jeesukseen, onko se että tekee Hänen sanansa mukaan vai mitä?? Kun Jumala kutsuu ja kuulee evankeliumin sanan ”tehkää parannus” (Jeesuksen sanat) niin eikö oikea usko tee juuri niin kuin Jeesus sanoo??? Jos ei tee niin eikö silloin jää ulkopuolelle, kyllä jää sillä Jeesus sanoo että ilman että tekee parannuksen hukkuu!!!

    • Ari, sinä et osaa tai halua puhua muusta kuin parannuksen tekemisestä. Ikään kuin se olisi koko Raamattu. Jokainen, joka todella uskoo Jeesukseen, on tehnyt parannuksen eli kääntynyt. Sinä olet parannuksesta puhuessasi selvästi tekojen orja! ”Usko tulee siis (evankeliumin) kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.” (Room. 10:17). Evankeliumi on Jumalan voima, joka aikaansaa uskon. Vanhurskas on elävä uskosta. (Room. 1:16-17). Pyhä Henki vaikuttaa uskon milloin ja missä tahtoo. Usko Jeesukseen on muuten Jumalan eikä ihmisen teko. (Ks. Joh. 6:29).

    • Juha Heinilä mitä tarkoitat ”omilla teoilla”, siis KUKAAN ei ansaitse armoa omilla teoillaan, kaikki ovat samalla viivalla olipa elämä ollut millainen tahansa, siis kukaan ei saa etuoikeutta pelastukseen vaan jokaisen täytyy nöyrtyä parannukseen Jeesuksen sanan mukaan, ei ole toista oikeaa tietä.

      Se ett’ kun saa Pyhän Hengen niin onkin voima elää Jumalan tahdossa siis synnin orjuudesta vapautettuna.

    • Käsittääkseni ”parannus” on juuri Kristuksen luo palaamista tai tulemista (yhä uudelleen) – syntinsä tunnustamista ja armoon luottamista, koska me tuppaamme etääntyä Kristuksesta parannuksen teostamme huolimatta. Parannukseen kuuluu ennenkaikkea anteeksiantoon luottaminen ja armossa pysyminen, joka tietenkin tarkoittaa myös ns. kilvoittelua Pyhän Hengen voiman turvin. Eihän armo tarkoita oikeutta tehdä väärin tai tehdä syntiä eri tavoin.

      Voima elää Jumalan tahdossa tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että kilvoittelunkin keskellä luottaa Kristuksen armoon ja sovitustyöhön – meidän oma elämämme kun joka tapauksessa on syntisen ihmisen pysyvän armahdustarpeen elämää – elämää, jossa eksymme tekemään myös pahaa ja syntiä tai olemaan tekemäättä (puhumatta, ajattelematta) tarpeeksi hyvää. Voima ns. parannukseen tulee Armon ja Totuuden Hengen voimasta: ei toista ilman toista.

      Toki on niinkin, että ”tietyissä piireissä” ei uskalleta tai haluta puhua tuosta ”oikeaasta kilvoittelusta”; toisaalta joissain piireissä taas puhutaan lähinnä vain ”kilvoittelusta” parannuksen tekemisenä varoen tai unohtaen armosta puhumista – joskus vähän kuin elämän parantelemisena jatkuvina yrityksinä. Armo ja armon tarve ei ole kertaluontoista vaan jotakuinkin jatkuvaa. Rehellisiä ollaksemms. Koskee niin luterilaisia, helluntailaisia kuin muitakin ”xxx-laisia”. Toivottavaa olisi tietenkin, että edess joissain asioissa tulisimme myös paremmiksi – mutta hyviksihän me emme tule – täällä ajassa. Pyhyytemmekin tulee itsemme ulkopuolelta.

    • Jukka Mikkola parannus jota Jeesus julisti ja käski nimessään julistaa ei ole ”palaamista” mihinkään vaan kääntymistä pois pimeydestä, pahuudesta, jumalattomuudesta… Jumalan valtakuntaan. Se että koetat sovittaa parannusta omaan kirkkosi oppiin tuo juuri tuon ”palaamisen” johonkin epä Raamatuliseen.

    • Timo Gummerus hyvä kysymys, siis jokainen ihminen kuole synnin tähden eli kun ihminen on kuollut synteihinsä niin tarvitsee syntyä uudesti Pyhästä Hengestä, tämä tapahtuu parannuksen teon ja kasteen ottamisen kautta. Jeesus kuoli myös syntien tähden, ei omien vaan kaikkien ihmisten ja kun Hän nousi kuolleista niin samoin mekin jotka olemme uudestisyntyneet ja kasteessa haudattu nousemme siinä Jeesuksen ylösnousemus voimassa elämään Jumalalle.

    • Timo Gummerus kun ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin siinä tapahtuu kaikki mitä todelliseen uskoontuloon/uudestisyntymään tarvitaan, ei asioiden teorioilla ole merkitystä, ei niitä voi ihmis viisaudella ja ymmärryksellä selvittää kun Jumala salaa ne, eikä niiden kautta pääse sisälle Jumalan valtakuntaa eli vaikka osaisi Raamatun ulkoa niin ei auta, siis vain ja ainoastaan kun Jumala kutsuu ja ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin silloin alkaa ymmärtämään evankeliumia kun Jumala sen ilmoittaa.

      Siis pyrkimys löytää Jeesus lukemalla Raamattua ei onnistu, silloin tulee ”kirjanoppineita” jotka selttävät evankeliumia omasta viisaudesta ja ymmärryksestä, ei Pyhän Hengen mukaan. Siis Jeesuksen ajan kirjanoppineet eivät löytäneet Jeesusta kirjoituksista eivätkä ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan koska luottivat omaan viisauteensa ja ymmärrykseensä, tästä on hyvä esimerkki Paavali kuinka hän taisteli Jeesuksen seuraajia vastaan ja kun kohtasi Jeesuksen ja sai Pyhän Hengen hän totesi roskaksi kaiken vanhan oppimansa, siis sen ettei ollut ymmärtänyt kirjoituksia jotka näyttivät Jeesuksen tulon.

      Tämän päivän ”kirjanoppineet” (hengettömät/lihalliset opettajat) joutuvat selittelemään kaikenlaista mitä Raamattu selkeästi sanoo aivan päinvastaiseksi kuten sen että Jeesuksen seuraajat tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta, siis vaikka samankirkon jäsenet tappavat toisiaan niin ei se ole merkki väärästä uskosta/opista/evankeliumista.

    • ”Jeesuksen seuraajat tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta,” (Ari Pasanen)

      En tiedä ketkä ovat ne Jeesuksen seuraajat, joiden kanssa sinä Ari Pasanen koet keskinäistä rakkautta? Sinä et hyväksy mitään kristillistä seurakuntaa omaksesi. Kukaan muu ei sinun mielestäsi ymmärrä Raamattua oikein kuin sinä itse.

    • Kari Paukkunen olisiko mahdollista ja miettisit mitä kirjoitin eli ei kaiketi se mitä minä olen ratkaise sinun juttujasi/pelastusta vaan kuinka sinä itse suhtaudut siihen mitä kirjoitan kun tuon Jeesuksen sanoja esille eli tässä nyt kuinka Jeesuksen seuraajat tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta, näetkö SINÄ omassa kirkossasi tuon toteutuvan??

    • Ari Pasanen

      Sinun tulkintoja Raamatusta olen lukenut. Jumitut yhteen jakeeseen parannuksesta. Kukaan muu ei mielestäsi tätä jaetta ymmärrä oikein. Sinä olet yksin jakeesi kanssa ilman yhteyttä mihinkään kristilliseen seurakuntaan.

      Minä omistan uskon ja luen Raamattua täysin ilman sinun ohjaustasi.

      Kiitos Juha blogista!

  2. Juha

    Kiitos tekstistäsi!

    Koska keskustelussa tulee esille parannus, niin tähän pieni selitys, miten ”linnoitus” on ymmärrettävä.

    Jumala on linnani ajatus sisältää yhteisöllisen näkökulman. Pyhän maan olosuhteissa se tarkoittaa vuorelle rakennettua kaupunkia. ”Kaupungin” ja ”maaseudun” ero oli nimenomaan muureissa. Sellainen asutus, minkä ympärillä oli muurit oli kaupunki ja sellainen minkä ympärillä ei ollut muureja oli maaseutua. (Muinaisessa Egyptissä raja oli talojen määrä. Kolme tai enemmän taloutta oli ”kaupunki”, kaksi tai yksi oli maaseutua.)

    Niinpä psalmin 59 ajatus ylistää sitä että Jumala antaa osallisuuden yhteiseen uskoon. Myös Isä meidän -rukous puhuu yhteisöllisestä Jumalan kansasta.

    Isä ( Jumala )

    m e i d ä n ( koko Jumalan kansa eli siis kirkko rukoilee yhdessä yhteistä uskoa tunnustaen. Kreikan kielen ilmaus ”Herran kansa” on ”kyriake ekklesia” josta nykykielinen suomalainen sana ”kirkko” on kaikkien kielen muuttumisen lainalaisuuksien mukaisesti muodostunut. [ Vrt. kreikan stefanos, —> latinan Stefanus, —> ranskan Etienne ja suomen Tapani tai Tapsa. ] Suomen kielen Herran kansaa eli Jumalan yhteisöä tarkoittava sana ”seurakunta” on Agricolan käännös ruotsin kielen sanasta ”församlingen” joka puolestaan on käännös kirkko -sanasta. )

    Efesolaiskirjeessä on myös uskon yhteisöllisyys sanottu selkeästi. Huomattava sanat ”yhdessä”, ”tiedon”, ”ylistys seurakunnassa” ja vielä huomattava ylisukupolvisuus eli edellisiltä sukupolvilta seuraaville sukupolville siirtyvä jatkumo.

    ”Silloin te kykenette yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittämään kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden, ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon.” —

    ”Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella, olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti. Aamen.”
    (Ef. 3. luvusta.)

    Kirjoitan tästä koska keskustelussa tulee eräältä taholta kuvitelma, että parannus muka johtaisi sellaiseen elämään missä uskontunnustus näyttää muuttuvan muotoon: ”Minä uskon — pyhän yksinäisen – ulos yhteisöstä tulleen – olon, pyhän yksinolemisen, –”, kun se ihan oikeasti kuuluu: ”Minä uskon — pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, —”

    • Matias Roto hyvin oivallettu ja selitetty, siis omaan oppiisi sopivaksi.

      Kyse on kuitenkin siitä mitä evankeliumi sanoo, onko se yhteisöllistä vai kutsuuko Jumala jokaista ihmistä erikseen parannukseen?

      Siis täälläkin on niin korkeasti koulutettu ns ”opettaja” joka on jo vauvasta asti ymmärtänyt evankeliumin ja sitä omaa ymmärrystään evankeliumista opettaa ja jos ei ole samassa”veneessä” (lue kirkossa) niin on automaattisesti pelastuksen ulkopuolella. Siis mihin tällainen ”opettaja” tarvitsee Jeesusta, ei ainakaan parantamaan paatunutta sydäntä koska hän uskoo jo osaavansa omalla ”viisaudellaan ja ymmärryksellään” koko Raamatun ja etenkin evankeliumin????

      Onko maailamssa ketään jonka ei tarvitse polvistua/nöyrtyä Jeesuksen edessä ja tulla Jeesuksen parantamaksi JOS haluaa pelastua???

    • Ari

      Asetat kirkon ja Jeesuksen väärällä tavalla vastakkaisiksi. Etkö todellakaan ole huomannut, että hänen omansa ovat hänen kanssaan.

      Muista että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.

      Ari

      Vaikka annat toisille mielikuvan että muka ymmärrät Raamatun sanaa, mutta tätäkään et ole snajannut, vaan puhut päättömiä, että muka Kristuksen ruumis olisi ilman päätä, ilman Kristusta.

      Uusi testamentti 2020

      Ef 1: 22 – 23

      22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä KIRKON pään 23 ja kirkosta hänen ruumiinsa.
      Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.

      Bibel 2000

      Efesierbrevet 1: 22 – 23

      22 Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gjorde han till huvud för KYRKAN, 23 som är hans kropp, fullheten av honom som helt uppfyller allt.

      Raamattu 1992

      Kirje efesolaisille 1: 22 – 23

      Kristus, kirkon pää

      22 Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi. 23 Seurakunta on Kristuksen RUUMIS ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.

      Raamattu 1933/-38

      1 LUKU: 22 – 23.

      22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 23 joka on hänen RUUMIINSA, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      Edelleen Ari

      Muista että JEESUS ON LUVANNUT olla meidän kasteen välityksellä opetuslapseutettujen kanssa koko ajan.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

      JOTEN ARI

      Joko olet lukenut Raamattua laiskasti tai sitten et usko sitä, mitä JUMALA SANOO SANASSAAN.

    • Matias Roto siis et vastannut kysymykseen että mihin tarvitset Jeesusta ja onko ketään jonka ei tarvitse nöyrtyä Jeesuksen edessä???

      Käsityksesi Jeesus ruumiista on todella sokean harhainen, siis et ymmärrä kuinka ruumis toimii, voiko jokainen ruumiin jäsen tehdä mitä tahtoo ilman että kuulee ”pään” ääntä ja toimii ”pään” tahdon mukaan??? Siis pahimmassa tapuksessa voiko ruumiin jäsenet tehdä pahaa toisilleen jopa tappaen toisiaan????

      Siis kun Jeesus selkeääkin selkeämmin sanoo että Hänen opetuslapsensa tunnstetaan keskinäisestä rakkaudesta niin silloin ei voi ruumiin jäseninä olla toisilleen pahaa tekeviä eikä toisiaan tappavia.

      Jeesus sanoi aikansa kirjanoppineita sokeiksi ja sama on tänä päivänä että ne jotka ovat kyllä täydellisesti oppineet oman kirkon opin mutta eivät ole nöyrtyneet parannukseen, ovat sokeita sokeiden taluttajia.

    • Ari

      Älä höpötä. Vastasinhan.

      Miksi väität JUMALAN SANAA HARHAISEKSI, kun moitit häntä siitä, että hänen yhteydessään olemme jäseniä YHTEISÖSSÄ: KIRKOSSA, joka on Jumalan kansa.

      Samaten jo ensimmäisessä kommentissani totesin että TIETO on oleellista, joten käsittämätöntä on tapasi sivuuttaa kaikki mitä RAAMATTU SANOO TIEDOSTA.

      Panen edellä kirjoittamani uudelleen korostaen TIETOA JA YMMÄRRYSTÄ eli juuri sitä missä sinulla näyttää olevan ongelmia.

      ”Silloin te KYKENETTE YHDESSÄ kaikkien pyhien kanssa KÄSITTÄMÄÄN kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden, ja voitte TAJUTA Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken TIEDON.” —

      Jopa pakana Seneca totesi, ettei sellainen hyve ole minkään arvoista, jota käytetään vain jonkun toisen sen mukanaan tuoman edun ansaitsemista varten.
      Nyt sinä toimit vielä alhaisemmin kuin tuo pakana, kun teet Jeesuksesta vain VÄLIKAPPALEEN joidenkin oman HYÖTYSI ( siis ”TARVITSET”) toteuttamiseksi, sanoessasi: ” — kysymykseen että mihin tarvitset Jeesusta –”.

      Joten Ari

      Palaa takaisin Jeesuksen yhteyteen eli siis hänen omiensa kanssa yhdessä elämään pyhässä yhteisessä kristikunnassa, johon sinut jo lapsena liitettiin, kun sinut pyhän kasteen sakramentin välityksellä otettiin Kolmiyhteisen Jumalan nimeen hänen omakseen: ” — opetuslapseKSI kastaMALLA —”

    • Matias Roto selittäppä nyt sitten kuinka kirkkosi jäsenet voivat tappaa toisiaan kun kerran JEESUS SANOO että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta????

      Rakkautta ei voi opettaa eli jos/kun sitä ei ole niin ei ole, vasta kun Jeesus parantaa niin saa Jumalan rakkauden Pyhän Hengen kautta. Tätä et ymmärrä kun sinulle on pienestä pitäen OPETETTU uskoa, olet selkeä kirjanoppinut joka on sokea sille pahuudelle joka maailmassa vallitsee.

    • Ari

      Monista oikaisuista huolimatta olet niin oppimaton ettet ole sitä tajunnut, että Jeesus aikansa oppineimpana rabbina liikkui hyvin paljon oppineitten piireissä ja SIKSI hänen keskustelunsa joissakin tuohon aikaan ajankohtaisten juutalaisten kysymysten parissa nostivat esiin erilaisia mielipiteitä oikeasta ratkaisusta nimenomaan toisten OPPINEITTEN kanssa. Kaiken lisäksi hän toisin kuin kollegansa keräsi valtavia kansanjoukkoja ympärilleen. Tämä luonnollisesti herätti kateutta joissakin itsekeskeisissä tyypeissä. Muissa piireissä eri mieltä olleitten mielipiteet eivät myöskään tavoittaneet Jerusalemin temppelissä toimineen opettajan ympärillä ollutta väkeä, koska ne lausuttiin jossain meille tuntemattomissa paikoissa.

      JOTEN ARI

      Ota noitten eri mieltä olleitten kuvauksista se mistä ne varsinaisesti kertovat eli siis että ne olivat eri mieltä Jeesuksen kanssa, äläkä takerru siihen että nämä sattuivat olemaan Jeesuksen kollegoja.

      Matt. 26:55 Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: —- Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, —-.

      Luukkaan evankeliumi:

      19:47 Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä. —-

      20:1 Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, —-

      21:37 Ja hän opetti päivät pyhäkössä, mutta öiksi hän lähti pois ja vietti ne vuorella, jota kutsutaan Öljymäeksi.

      22:53 Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä,

      24:53 Ja he (OPETUSLAPSET ELI APOSTOLIT) olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.

    • Matias Roto miksi yhäuudelleen ja uudelleen tuot tuota omaa valhettasi esille eli että Jeesus olisi ollut ””Jeesus aikansa oppineimpana rabbina””, tuo ei pidä paikkaansa kerran Raamattu sen selkeästi toisin sanoo:

      Joh. 7:15
      Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”

      Mikä saa sinut toistamaan selkeästi Raamatun vastaista ns ”viisauttasi”????

    • Ari

      Jälleen kerran tuot omien luulottelujesi tueksi ihmisten tietämättömyyden ja siitä johtuvan ihmettelyn.

      Mutta otapa tuon kansan reaktion SYY, joka tuossa samassa lauseessa tuodaan julki: KANSA IHMETTELI JEESUKSEN OPPINEISUUTTA. KANSA TOTESI ITSE, ETTÄ JEESUS OSAA (preesens eli juuri tuon tilanteen mukainen kuulijoiden oma kokemus Jeesuksen taidoista.) KIRJOITUKSIA:
      ” —– tämä osaa kirjoituksia —”

      Edelleen Jeesus keskustellessaan aikansa korkeimman sivistyneistön kanssa sai nämä vaikenemaan, koska nuo läsnä olleet olivat kohdanneet sellaisen, jonka oppineisuus, viisaus ja taito käsitellä asioita oli heitä korkeampi.

      Luukkaan evankeliumi:

      20:40 Ja he eivät enää rohjenneet kysyä häneltä mitään.

      Sama oppineisuus ja viisaus tuli esiin myös Jeesuksen oppilaissa. Stefanuksesta sanotaan, että hän oli viisaampi kuin KAIKKI hänen vastustajansa.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      ( Tässä VIISAUS oli valintakriteeri.)

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      (Tässä todetaan etteivät vastapuolen viisaimmatkaan vetäneet vertoja Stefanuksen VIISAUDELLE.)

      Olen myös lukemattomia kertoja huomauttanut sinua, että sinun pitäisi nähdä Vanhan testamentin näköala voidaksesi ymmärtää Uutta testamenttia.

      Niinpä VIISAUS esiintyi jo Joosefilla.

      Ap.t. 7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      Myös Mooseksella oli hallussaan KOKO EGYPTIN VIISAUS.

      Ap.t. 7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Joten Ari

      Teepä parannus omasta harhaisesta tyhmyyden apostolina olostasi ja käänny Jumalan VIISAUDEN palvelijaksi.

  3. Matias Roto Jeesus itse sanoo mistä Hänen oppinsa oli:

    Joh. 7:16
    Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

    Siis Jumala antoi Jeesukselle kaiken sen mitä Jeesus puhui, ei siihen tarvita enää ihmisopetusta.

    Siis ilmeisesti väität että evankeliumin kirjoittaja ei olisi tuonut esille kansan väärää luuloa???

    Siis kumpi on todellista viisautta, uskoa se mitä Raamattuun on kirjoitettu vai siihen mitä Matias Roto tuo esille Raamatun vastaista, minä ymmärrän että Raamattu on Jumalan sanaa.

  4. Ari

    1)

    Muista että Vanha testamentti oli Jeesuksen Raamattu. Hänelle Raamatun sana oli Jumalan sana. Niinpä koko hänen toimintansa oli Raamatun sanan toteutuminen hänen elämässään.

    Perkeleen hän ajoi pois 5. Mooseksen kirjan sanoin.
    Ilmestysvuorella hänelle ilmestyivät Mooses ja Elia eli siis Tooran ja Nevi’imin teosten yhteenveto ja personointi.

    Niinpä koko tuon ajan Raamattu sai toteutuksensa hänessä. Tämä samaistuminen Jumalan sanan pyhään tekstiin oli niin täydellistä, että HÄN ITSE ON SANA.

    Johanneksen evankeliumi:

    1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

    Joten kuvitelmasi muka jostain EXTRA ILMOITUKSESTA, Pyhän Raamatun LISÄKSI on todella vaarallista salaliittoteoriaan verrattavaa huuhaata.

    Joten täyttä huuhaata on sinun kysymyksesi sisältämä höpötys, että opetukseni muka olisi Raamatun vastaisesta.

    2) Sen sijaan on täysin mieletöntä, ettet vielä ole oppinut ymmärtämään Raamatun sanomaa. Olet kuin sotilas rintamalla, joka ampuu omiaan.

    Esimerkiksi sanan uudestisyntyminen olet vääntänyt jonkinlaiseksi oman elämänsä ruokkoamiseksi ja sitten kuvittelet, että nuo ruokkoamisesi jälkeiset tekosi muka ansaitsisivat sinulle taivasosuuden. (Niin kovasti olet tekojesi oppia suositellut että tämä on johtopäätös.)
    Et ota todesta sitä, että Raamatussa kreikan kielinen uudestisyntymisen sana palingenesia esiintyy VAIN KAKSI KERTAA.

    Panin hakukoneeseen sanan muodossa ”uudestisyntymi”, joka antaa vapauden KAIKKIIN TAIVUTUSMUOTOIHIN.

    Tulos on tässä:
    (Kommenttini suluissa.)

    (Sana viittaa koko maailman uudelleen luomiseen: Jumala tekee uudet taivaat ja uuden maan.)

    Matteuksen evankeliumi:
    19:28 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

    (Tämän toisen alkukielen genetiivit ilmaisevat sen, että KASTE eli tekstin PESO antaa lahjaksi uuden luomisen eli kokonaan uuden elämän alun syntymisen ihmisen elämässä. Tässä myös torjutaan KAIKKI PELASTUVAN IHMISEN OMA PUUHAILU MUKA PELASTUMISEN EHTONA. Tämä kasteessa lahjaksi saatu pelastus on tässä mainittu Pyhän Hengen uudistus. Heprealainen puhetapa sisälsi usein lauseen alun toiston toisin sanoin lauseen lopussa. Niin tässäkin. )

    Tiituksen kirje:
    3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

    Hakuehdolla löytyi 2 jaetta.

    https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntymi&kaannos=fi-38&kirjat=kr

    Joten Ari
    Lopeta typerä tappelusi Raamatun sanaa vastaan!

    Hanki viisautta!

    • Matias Roto näytä missä, edes yhden kohdan, taistelen Raamatun sanaa vastaan?? Se että sinä olet erimieltä ei ole todiste vaan näytä Raamatun kohta???

      Siis ohitat täydellisesti sen että evankeliumi on Jumalan sanaa, siis siinä on iankaikkisen elämän sanat jotka Jeesus puhuu.

      Toisaalta et ymmärrä mitä tarkoittaa kun ihminen saa Pyhän Hengen, silloin se viisaus mitä ihminen puhuu on Jumalan antamaa eikä ihmisoppeja.

      Et huomaa kuinka kaikki oppisi on opetettua ihmisviisautta, olet kuin Paavali ennen kääntymystään, luotat omaan viisauteesi ja ymmärrykseesi ja taistelet Raamatun sanaa vastaan, et nöyrry tunnustamaan ettet ymmärrä siitä mitään vaan toistat papukaijan lailla oppittua tekstiä.

    • Ari

      Puhut palturia kuin suustasi oksentaen.

      1)

      Sanot: ”ohitat täydellisesti sen että evankeliumi on Jumalan sanaa,” Onkohan Kiusaaja sinulle kuiskinut viettelyksiään, vai mistä olet moisen virhearvioinnin keksinyt?

      Iankaikkisen elämän sanat sisältyvät sakramentteihin: kasteeseen, Herran Pyhän Ehtoollisen viettoon ja ripin antamaan anteeksiantoon sekä Jumalan sanaan.

      Ilmestyskirja käyttää pyhästä kasteesta viitaten tuon ajan kastepukuun, valkeaan vaatteeseen.

      Ilm. 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

      Jeesus sanoo saarnassaan Herran Pyhästä ehtoollisesta sen syömisen ja juomisen antavan iankaikkisen elämän.

      Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

      6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

      Jeesus myös sanoo, että rippi antaa elämän taivaassa

      Matteuksen evankeliumi:

      18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

      Myös Jumalan sanan SAARNA ELI SIIS JULISTETTU JUMALAN SANAN SAARNA on armoväline, joka antaa iankaikkisen elämän.

      Joh. 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

      JOTEN ARI

      Mistä hörhölästä keksit moisia virheellisiä väitteitäsi, etten muka ottaisi Jeesuksen sanoja todesta.

      2)

      Aivan mieletön typeryys on myös väitteesi, etten muka tuntisi Pyhän Hengen todellisuutta.

      Olenhan päässyt osalliseksi HÄNEN läsnäoloonsa jo sota-aikana, kun sain pyhän kasteen

      Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN NIMEEN. Jo silloin sain PYHÄN HENGEN LAHJAN.

      Muista Pietarin helluntaisaarna: ” —— KASTE —– NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN — .”

      Jälleen kerran muista että Vanha testamentti oli Pietarin AINOA RAAMATTU. Niinpä hän tuossakin opetuksessaan liittyi Hesekielin profetiaan. JO siinä sanotaan, että kasteen veden VIHMONNAN ANTAA JUMALA ITSE vaikka sen toimittaja ulkonaisesti onkin ihminen. Tämä kaste ei ole vain joillekin harvoille, vaan jopa kokonainen kansa saa syntinsä anteeksi, saa uuden sydämen ja myös se että JUMALA, PYHÄ HENKI annetaan tuon samaisen kasteen veden vihmonnassa, MINUN HENKENI:

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. (Pakanasta tulle Jumalan palvelija!)

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. ( Kaste muuttaa Saatanan kakaran Jumalan lapseksi.)

      36:27 Henkeni (JUMALAN HENKI ELI SIIS PYHÄ HENKI) minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      JOTEN ARI

      Olet erittäin vaarallisella tiellä, kun kiellät PYHÄN HENGEN TYÖN HÄNEN OMAN KANSANSA KESKUUDESSA, kun hän jo kasteen hetkellä on liittänyt minun Jumalan ja hänen kansansa eli kirkon yhteyteen.

      3) Jostain käsittämättömästä syystä vertaat minua Paavaliin. Muista että hän sai SILMÄNSÄ AUKI VASTA KASTETOIMITUKSEN kaavaan kuuluneen kätten päälle panemisen aikana.

      Etkö huomaa, että tässäkin kohdin olisi mielekkäämpää huomata KUKA TÄSSÄ PUUSKUU VIHAA KIRKKOA KOHTAAN.

      Apostolien teot:

      9:1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo

      JA muista että OPETUSLAPSEKSI TEHDÄÄN KASTAMALLA. (MATT. 28.19).

      JOTEN Ari

      Kuka tässä meidän kahden välillä puuskuu lapsena kasteen kautta Jumalan omia eli Jeesuksen opetuslapsia vastaan?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.