
Yllä kuvassa näkymä juhlatelttaan kotimme pihalla 26.7.2025. Väkeä oli niin paljon että tarvitsimme sisätilojen lisäksi enemmän tilaa juhlaan osallistujille.
Alla olevassa kuvassa on kotikirjastoni Raamattuja tai Uusia testamentteja viidellä kielellä
Ylhäältä vasemmalta slovakiksi, japaniksi ja nykyassyriaksi
sekä alhaalla vasemmalla albaniaksi ja oikealla tamiliksi.

Jumalan sana on totuus. Totuutta puolustakaamme.
Nuorena lauloimme hyvin usein:
”Riennä riemuin eespäin vaan, / tietä Jumalasi. / :,: Joskin löydät määrämaan /
vasta kuollessasi. :,:
Totta sekä oikeaa / Horjumatta puolla! / :,: Herran tiellä ihanaa / elää on ja kuolla.” :,: (Nykyisin sanat muutettuina Kulje mielin iloisin. Siionin kanteleen laulu 300)
Totuus ja harha -sunnuntain sanoma kehottaa totuuden puolustamiseen.
Maailmassamme on niin monia erilaisia harhoja, ettei niiden luetteleminen ole mielekästä. Sen sijaan on aiheellista korostaa oikean totuuden tiellä kulkemista.
Yhteen aikaan tein töitä saaristossa. Laivalla tai veneellä kulkiessa on aihetta noudattaa merikorttien osoittamaa reittiä. Niiltä poikkeamisesta saattaa seurata vakavia onnettomuuksia.
Tähän liittyen tarina. Olipa kerran matkustaja, joka kysyi laivan kapteenilta, tunteeko tämä kaikki tämän saariston karit. Kapteeni vastasi, ettei hän tiedä kareja, mutta hän tietää oikean reitin.
Samoin mekin saamme elämämme erilaisten kysymysten keskellä luoda katseemme armollisen Jumalan puoleen ja rohkeasti tunnustautua hänen seuraajakseen. Silloin tiedämme kulkevamme oikeaan suuntaan ja seuraavamme totuutta. Silloin seuraamme elämän ohjettamme:
Totta sekä oikeaa
Horjumatta puolla!
Kristillinen usko ottaa elämän todesta. Olemmehan Jumalan luomia, hänen luomuksiaan. Jumala rakastaa meitä. Meidän puolestamme hän otti olemukseensa ihmisyyden. Hän tuli maailmaan meitä pelastamaan synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Hän itse toimi, hän itse otti yhteyttä meihin. Meidän elämämme realiteetit hän otti omakseen.
Niinpä lausummekin sydämemme pohjasta:
Totta sekä oikeaa
Horjumatta puolla!
Uskomme saa voimansa siitä reaalisesta elämän täyttymyksestä, että Jumala on tullut luoksemme meidän elämäämme elämään. Häneen saamme luottaa ja häneen turvamme panna.
Tästä te tunnette Jumalan Hengen:
jokainen henki, joka tunnustaa
Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi,
lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
Emme siis seuraa mitään haihattelevia ideaalisia fantasioita, vaan otamme elämämme realiteetit sellaisina kuin ne ovat. Tämän realistisen asenteemme keskellä tunnustaudumme rohkeasti Herramme seuraajaksi. Elimmepä tai kuolimme, menipä meillä hyvin tai huonosti, niin kaiken keskellä saamme elää rohkeasti Jeesukseen turvaten.
Totta sekä oikeaa
Horjumatta puolla!
Sunnuntai 10.8.2025
9. sunnuntai helluntaista
Totuus ja harha
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 4:1–6
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 4
Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä.
Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta,
sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.
Tästä te tunnette Jumalan Hengen:
jokainen henki, joka tunnustaa
Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi,
lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta.
Sellainen henki on Antikristuksen henki,
jonka te olette kuulleet olevan tulossa
ja joka jo on maailmassa.
Te, lapseni, olette Jumalasta,
ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat,
sillä se, joka on teissä, on suurempi
kuin se, joka on maailmassa.
He ovat maailmasta.
Maailmasta on se, mitä he puhuvat,
ja maailma kuuntelee heitä.
Me olemme Jumalasta.
Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä,
mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele.
Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
___________________________
Netistä voi yllä olevia Raamattuja lukea ja/tai kuunnella
slovakiksi Prvý Jánov list 4 | Bible.is
japaniksi ヨハネの手紙一 4 | Bible.is
nykyassyriaksi 1John 4 | Bible.is
albaniaksi https://live.bible.is/bible/ALSBSA/1JN/4
tamiliksi https://live.bible.is/bible/TAMDIP/1JN/4
Martti Pentti tuot kääntymykseen vastauksena VT.n puolelta sanoja, eikö evankeliumissa ole yksi selkeä ero mitä on elää Jumalan nlapsena ja VT.n Jumalan kansan jäsenenä, siis eikö lapsi ole ihann eriasia kuin kansan jäsen?
Evankeliumissa on Jumalan Henki joka annetaann uskoville eli kääntymisessä on vain kerran tapahtuva Hengen vuodatus uskovaan, ei sitä tapahdu useasti, eihän?
Kertaan taas, että Uusi testamentti käyttää monikkoa, kun se kuvaa Pyhän Hengen lahjoittamista. Se annetaan ’teille uskoville’, ei ’sinulle uskovalle’.
Martti Pentti nopeasti löysin Saulin eli Paavalin kohdalla seuraavan:
Ap. t. 9:17
Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: ”Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä”.
Eihän tuossa puhuta monikosta, eihän?
En vaan ymmärrä kuinka voidaan puhua kääntymyksestä monikossa, siis eikö ihminen yksin voi kääntyä ja saada Pyhää Henkeä? Kuinka oli juutalaisten kohdalla kun ei koko kansa ottanut Jeesusta vastaan vaan vain muutama?
Siis mitä tarkoittaa monikko Pyhän Hengen saannin suhteen, siis kuinka yksittäinen ihminen kuulee Jeesuksen äänen jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä joka kirkastaa Kristusta ja Hänen sanaansa?
Tuohan tarkoitti Paavalia, yhtä merkittämvimmistä evankeliumin julistajista. Voiko hänestä tehdä jokaista uskovaa koskevan yleistyksen? Lisäksi ilmaisu ’tuli täytetyksi Pyhällä Hengellä’ ei kerro, jatkuiko tämä Hengen täyteys koko Paavalin elämän ajan vai oliko se tuohon tilanteeseen kuulunut lahja.
Martti Pentti eikö Paavalin koko ymmärrys muuttunut, siis entinen vainooja kääntyikin Jeesuksen seuraajaksi?
Eikö tuosta voi selkeästi nähdä kuinka lihallinen ihminen pimeydessä ns ”palvelee” Jumalaa ja kuinka asiat muuttuvat kun ihminen kääntyy?
Paavalin kohdalla tapahtunut nöyrtyminen on myös juuri se mitä tapahtuu ihmiselle kun kohtaa Jumalan kutsun ja suostuu parannukseen, nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on Hän.
”Paavalin kohdalla tapahtunut nöyrtyminen on myös juuri se, mitä tapahtuu ihmiselle, kun kohtaa Jumalan kutsun ja suostuu parannukseen.” Paavalin kääntyminen on poikkeuksellinen, aivan erityisen henkilön kokemus. Samankaltaisuuksia tavallisempien uskovien vaiheiden kanssa voi toki löytää, mutta paljon vaatimattomammassa mitassa. On varmasti liiallsta sanoa, että Paavalin kokema olisi ’juuri se, mitä tapahtuu’.
Siis en tarkoita että kaikkien tulisi tulla samalla tavalla kuin Paavalin, mutta Paavalin kääntymys kuvaa sitä todellista mielen muutosta kun lihallinen paatunut ihminen kääntyy Jumalan Hengen kautta.
Varmaan on tyypillisempää että ihminen hädässään HUUTAA Jumalalta apua ja Jumala vastaa auttaen ja kutsuen parannukseen, vetäen hyvyydellään puoleensa.
Näen kääntymisen yksinkertaisesti suunnanmuutoksena. Itsekkyyden vaihtuminen Jumalan ja lähimmäisten huomaamiseen on toki iso muutos. Vastakääntynyt on kuintenkin vaelluksensa lähtöpisteessä. Hänestä ei ole yhtäkkiä tullut mitään uutta ja ihmeellistä. Edessä on vaellus ja siihen kuuluva kilvoittelu ja kasvaminen kristillisyyteen. Yksin ei tarvitse yrittää. Seurakunta on sitä varten, että sieltä saa tukea ja matkakumppaneita.
Martti Pentti kun puhutaan kääntymisestä niin kun siihen kuuluu Jumalan Hengen saanti niin miten siihen voi sisällyttää vauvana saatua kastetta? Minä ymmärrän kun ihminen tulee Jumalan kutsumaksi ja Jumala vetää ihmistä hyvyydellään puoleensa niin ihminen alkaa todella etsimään Jumalaa. Entäpä kun ihmine etsii Jumalaa siitä vanhasta elämästä/opitusta hengellisyydestä, niin voiko kääntymykseen ottaa mitään mukaan vanhasta, ei voi!
”Kun ihminen etsii Jumalaa siitä vanhasta elämästä tai opitusta hengellisyydestä, voiko kääntymykseen ottaa mitään mukaan vanhasta?” Toki voi. Esimerkiksi lapsena opitut rukoukset ja rippikoulussa tankattu uskontunnustus rupeavat nyt elämään ja merkitsemään jotakin. Kirjaimet saavat hengen. Samoin voivat aikoinaan tärkeiltä ihmisiltä saadut ohjeet ja neuvot palautua mieleen ja tulla tärkeiksi.
Ari
Raja kristityn ja pakanan välillä on kaste. Kasteessa meidät otetaan Jumalan lapseksi. Tässä mielessä kaste on kääntymys eli siis aito parannus. Saatanan oma siirtyy Jumalan omaksi, kadotukseen menevä siirtyy taivaaseen meneväksi matkalaiseksi. Oikeaa uskoa vailla olevalle annetaan OSALLISUUS oikeasta uskosta.
Erillään oleva LIITETÄÄN YHTEEN, PYHÄÄN, YHTEISEEN JA APOSTOLISEEN KIRKKOON.
Ja muista että jo vanha juutalainen kääntymyksen kaste sisälsi KOKO PERHEEN, JOPA KOKO TALOUDEN KAIKKIEN KASTEEN. Niinpä jos yksikin koko talouden jäsen ajateltiin jätettävän kasteen ulkopuolelle, niin kenellekään ei annettu kääntymystä juutalaisuuteen eli siis ketään ei kastettu.
Ei nimittäin voitu suvaita sitä, että sellaisessa perheessä missä joku vielä olisi jäänyt saatanallisen demonien valtaan, niin tämän kautta paha olisi saastuttanut koko perheen Jumalalle pyhitetyn elämän. Mutta kasteessa annettiin PYHÄ HENKI eli siis LUPA LÄHESTYÄ PYHÄÄ JUMALAA YHTEISESSÄ LITURGIASSA eli siis
Y H T E I S E S S Ä
rukouksessa pyhien yhteydessä eli lupa osallistua saman yhteisen PYHÄN JUMALAN ETEEN yhteistä jumalanpalvelusta viettämään.
Tämä käytäntö JATKUI sellaisenaan Kristusta seuraavien YHTEISÖSSÄ eli siis Jeesuksen opetuslapsien joukossa. UUTTA oli ainoastaan se että Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Niinpä Jumala on tullut keskuuteemme. Niinpä kastamme ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN ja kuten Jeesus kastekäskyssä sanoo, niin
OPETUSLAPSEKSI TULLAAN
K A S T A M A L L A.
Matteuksen evankeliumi:
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä (siis hän on JUMALA KAIKKIVALTIAS)
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. (ON SIIS OTETTAVA TODESTA KIRKON OPETUS)
Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (KASTEEN LAHJANA ON SYNTYNYT YHTEYS JUMALAN JA IHMISEN VÄLILLE. JUMALAN PUOLELTA SE EI LOPU, vaikka ihminen omalta puoleltaan siitä lankeisikin pois.)
Siis kyse on siitä milloin todella alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen ja seuraamaan Häntä, entä mitä on todellinen syntyminen Jumalan Hengestä, milloin se tapahtuu, mielestäni todellisessa kääntymyksessä!
Joh. 1:13
jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Ari
Jumalan Hengestä syntyminen on Jumalan lahja joka tapahtuu jo pyhässä kasteessa
” — kastamalla — ja PYHÄN HENGEN NIMEEN —-”.
Kun pappi Jumalan edustajana eli asiamiehenä toimittaa kasteen, niin hän ei tee sitä omissa nimissään vaan Jumalan.
Aivan kuten kaupoissakin, kun joku firman nimessä tekee kaupan, niin hän ei tee sitä omissa nimissään vaan firman nimessä, joten ostos tulee firman omaisuudeksi eikä asiamiehen omaisuudeksi. Näin myös pappi, julkisesti pappisvihkimyksessä Jumalan asiamieheksi valtuutuksen saatuaan tekee kasteen Kolmiyhteisen Jumalan nimeen ja näin vauvakin siirtyy saatanan omaisuudesta Jumalan omaksi. Näin siis ihminen syntyy Jumalasta.
Ihan yksinkertaistettuna kuinka ihminen kääntyy seuraamaan Jeesusta, siis kun vauva syntyy niin eikö jokainen vauva seuraa kasvattajaansa olipa nämä biologiset vanhemmat tai ei, siis eikö lapset opi kasvattajiltaan paljon ja useimmin pitäytyvät siinä opitussa eli kyse onkin siitä onko vauvana kastetuilla lapsilla kyky erottaa mikä on totta ja oikeaa valheesta? Entäpä kuka kasvaa sitä hedelmää jota Jumalan sanan tulee kasvaa? Eikö nykyisin ole uskontojen uhrien kertomukset näyttöjä juuri siitä kuinka lapset kasvavat siihen mitä heillle opetetaan ja vasta todella myöhemmin osaavat kyseenalaistaa sen opetuksen jota heille on opetettu?
Matias Roto tuot:””Ja muista että jo vanha juutalainen kääntymyksen kaste sisälsi KOKO PERHEEN, JOPA KOKO TALOUDEN KAIKKIEN KASTEEN. ””
Siis eikö tuo kuulu evankeliumin ulkopuoliseen aikaan, siis en tiedä oliko tuo laissa kun pakanat kääntyivät juutyalaisuuteen?
Miksi Jeesus ei kasdtanut Hänen luo tuotuja lapsia vaan siunasi?
En löydä kyllä yhtään selkeää kohtaa jossa puhuttaisiin vauvojen kastamisesta, kaikki sitä tukevat kohdat sisältävät oletuksia?
Ari
1)
Myös Vanha testamentti on Jumalan sanaa. Vanha testamentti oli Jeesuksen KOKO RAAMATTU. Samoin opetuslasten, apostolisten isien. Vasta kirkkoisien aikana vähitellen jotkut yksittäiset Uuden testamentin kirjat alkoivat ilmestyä kristillisiin seurakuntiin sitä mukaa kuin kopioita pikku hiljaa saatiin kopioitua. Ensiksi levisivät Paavalin kirjeet ja sitten vasta vähitellen muitakin sitten kuin ehdittiin kopioida.
2) Vanha kristikunta oli mitä suurimmassa määrin nimenomaan juutalaisen uskonnollisuuden leviämistä muiden kansojen keskuuteen. Näin myös kaste. Kastehan mainitaan jo Hesekielin profetiassa vuoden 587 eKr. tapahtuneen Jerusalemin ensimmäisen temppelin hävityksen jälkeen eli siis jo noin vuoden 580 eKr. tienoilla.
Jo tuossa profetiassa kerrotaan, että Pyhä Henki annetaan kasteen toimituksessa-
Hesekiel:
36:25 Ja minä (JUMALA) VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ (KASTE), niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 HENKENI (PYHÄ HENKI) minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Ari
Etkö muista kuinka olen jo moneen kertaan sinulle sanonut että ”lapsen kaltaiseksi” tulemisen lauseke sisälsi viittauksen kasteen toimitukseen. Jo paljon ennen Jeesuksen aikaa nimittäin oli ajatus, että kasteessa kastettu tulee ”päivän vanhaksi” eli meidän matikkamme mukaan ”alkaa elämänsä aivan alusta pitäen, aivan nollapisteestä asti”.
Niin ollen olisi ollut tuon ajan yhteisöllisessä elämässä täysin käsittämätöntä, jos lapset olisi jätetty kasteen ulkopuolelle. Niinpä vain kätten päälle panemisella siunaaminen ja kasteen antamisella saadun uudestisyntymän antaminen eivät ole toistensa vastakohtia, vaan ainoastaan saman Jumalan antaman siunauksen antamisen kaksi erilaista muotoa.
Ja muista että toisten evankeliumien kuvaus Jeesuksen parannussaarnasta, opetuksesta, parantamisesta ja kaikesta muusta kuitataan Johanneksen evankeliumissa hyvin lyhyesti, että JEESUS KASTOI.
Johanneksen evankeliumi:
3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
Matias Roto tuot tuota Hesekielin sanomaa uudelleen ja uudelleen, kuinka siinä on tuo:
””36:27 HENKENI (PYHÄ HENKI) minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.””
Siis miten tuon voi edes ajatella sovittaa perisynti oppiinne, siis kun JUMALA VAIKUTTAA sern miten ihmiset vaeltavat siis ””vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.””
Siis kun tuo ei ole totta jossain seurakunnassa niin onko koko vihmominenkaan silloin tapahtunut?
Ari
Hesekielin profetia annettiin tilanteessa, missä juutalaiset oli viety pakkosiirtolaisuuteen. Yksi syy tuohon onnettomuuteen oli se, että kansa oli palvellut vieraita jumalia. Nyt uusilla asuinsijoilla tämä vaara oli vieläkin suurempi,
Mutta juuri noissa oloissa kansa kuitenkin havahtui näkemään elävän Jumalan palveluksen tarpeellisuuden.
JOTEN KYSYMYS ON ENSIMMÄISEN KÄSKYN ASIASTA.
PITÄÄ JUMALAA AINOANA JUMALANA.
2)
JOTEN MIETI ONKO AINOATAKAAN KIRKKOA, JOSSA LITURGIAA EI ALOITETTAISI
ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN
NÄIN SIIS HESEKIELIN PROFETIA TOTEUTUU JOKAISESSA ,MESSUSSAMME.
3) Ari
Sinun on jo aika kasvaa aikuiseksi ja lopettaa narinat toisten vajavuuksista.
Jokaisen on parempi parantaa vain omat vajavuutensa. Nekin tarjoavat tarpeeksi paljon puuhaa jos ne ottaa tosissaan.
Ari
Perisyntioppi on kaikkien kristittyjen TOTUUDEN NÄKEMISTÄ ITSESTÄÄN.
SE JOKA EI OMASTA VAELLUKSESTAAN SITÄ NÄE ON UMPISOKEA
Itse pettää itseään ja tekee Jumalasta valehtelijan.
1.Johanneksen kirje:
1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Joten Ari
Missä on sinun yhteytesi Jumalan kansan eli kirkon kanssa?
Mielenkiintoinen havainto on kuika jossain kohdassa otatte yksikön ja monikon eron niin kirjaimellisesti mutta toisaalla ei sitä tehdä vaan käännetään yksikkö monikkoon ja monikko yksikköön.
Siis kun Hesekielin jakeessa on ”” ””vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”” niin nyt vastaus on ””JOTEN KYSYMYS ON ENSIMMÄISEN KÄSKYN ASIASTA.
PITÄÄ JUMALAA AINOANA JUMALANA.””, ei ihan naukee mulle joka lapsenmielisesti lukee Raamatun sanaa eli ei lisää eikä ota pois siitä mitään eikä muuta sitä.
Ari
Ota huomioon, että kymmentä käskyä kansalle julistettaessa Siinain vuorella KOKO kansaa pidettiin YHTENÄ YHTEISÖNÄ, jonka yhteisöllisyys oli niin syvää JUMALASSA, että sitä puhuteltiin yksikössä.
Sana kansa on yksikössä, siksi sitä puhuteltiin yksikössä.
Näin myös Hesekielin profetiassa puhutaan KOKO KANSAN kasteesta. Siis vauvasta vaariiin, jokaikisestä ilman ikärasismia.
Mauista, että myös Jeesuksen kastekäskyssä puhutaan KANSOJEN kastamisesta
”——- kansat ——- kastamalla. ——-”
Matias Roto siis et vastaa siihen mitä kysytään vaan kierrät omalla ajatuksellasi kysymykset, siis kuinka perisynti oppi voidaan millään sovittaa siihen että Jumala vaikuttaa käskyjkensä pitämiseen?
Ari
Etkö ole lukenut mitä veljet ovat tässä blogissa juuri edellä kertoneet?
Hehän ovat jo aivan erinomaisesti antaneet sinulle vastauksen.
Pidämme lihamme eli siis perisynnin vallassa olevaa minäämme kurissa Jumalan Hengen voimassa, jonka olemme saaneet lahjaksemme jo kasteemme hetkellä.
Ota hyvä ihminen todesta se mitä juuri edellä olen siteerannu. Kinatessasi perisyntiä vastaan keräät päällesi Jumalan sanaa vastaan kapinoivan kohtaloa.
Kertaan nuo ratkaisevat jakeet ja niiden sanat
— EKSYTÄMME ITSEMME —
— TEEMME JUMALAN VALHETTELIJAKSI —
1.Joh.
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Matias Roto oletko lukenut mitä Martti Pentti kirjoittaa, teillä on eri näkemys siitä onko uskovalla Pyhä Henki vai ei?
Entäpä kuinka on niiden laita jotka kyllä sanovat olevansa kristittyjä mutta eivät ymmärrä Jumalan tahtoa eli teoillaan sen näyttävät, tekevät siis sellaista joka on Jumalan tahdon vastaista ja kuitenkin sanovat tekevänsä sen Jumalan nimissä?
Ari
En todellakaan ymmärrä mistä olet temmannut tuon näkemyksesi että neillä Martin kanssa muka olisi eri Pyhä Henki. Meitä kumpaakin kuten koko kristikuntaa ympäri koko maailman ohjaa sama Pyhä Henki, joka on uskomme alkaja ja täyttäjä
HÄN JUMALA PYHÄ HENKI käyttää kirkkoaan välineenään sanan ja sakramenttien välityksellä Jumalan kansaa hoitaakseen, syntien anteeksi antamisen jakamisessa, ruumiin ylösnousemuksessa ja viimein iankaikkiseen elämään johtamisessaan.
Ota todesta koko maailmanlaajuisen kirkon yhteinen tunnustus Nikean ja Konstantinopolin kokousten vahvistamana- Tässä kerrotaan kaikki oleellinen, mitä Pyhä Henki tekee:
Uskomme Pyhään Henkeen,Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Läntinen kirkko on edelleen määritellyt omia tarpeitaan varten Athanasiuksen uskontunnustuksessa
Pyhästä Kolminaisuudesta seuraavaa:
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.
”Onko uskovalla Pyhä Henki vai ei?” Tuo suomen sijamuoto voidaan tulkita monella tavalla. ’Minulla on tarpeeksi rahaa’ kuvaa erilaista omistamista kuin ’minulla on hyvä perhe’ tai ’minulla on rakas isänmaa’. Pyhä Henki ei ole uskovan omaisuutta; pikemminkin hän kuuluu Pyhän Hengen ohjaukseen.
Martti
Kiitos ahkerasta kommentoinnistasi
Kiitos että olet yrittänyt opettaa Arille oikeaa uskon käsittämistä
Ari
Yrityksesi jakaa kristikunta kahtia kuvitellen että muka olisi eri tason uskovia, sellaisia joilla muka olisi eri tasoinen yhteys Pyhän Hengen toimintaan, on täysin mieletön ajatus. Sellainen oppi vain pyrkii leikkaamaan kristikuntaa eri ryhmiksi eli siis lahkoutumaan sillä perusteella että muka toisilla olisi parempi asema Jumalan edessä kuin toisella.
Ota todesta mitä Paavali sanoo. Hän kertoo että meidän KAIKKIEN kristittyjen yhteinen usko on PYHÄN HENGEN TYÖTÄ.
1.Korinttolaiskirje:
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.
Muista, että jos kuvittelee itseään paremmaksi uskovaksi kuin jotain toista, niin silloin lankeaa juuri siihen mitä huippuhurskas fariseus kohdisti samaan aikaan rukoilevaa publikaania kohtaan.
Juutalaiseen kerrontatyyliin Jeesus ylistää fariseuksen elämää aivan ihanan esimerkilliseksi, kerrassaan superhyvää elämää viettäväksi, publikaania puolestaan kuvataan vain elämässään epäonnistuneeksi ja syntistä elämää viettäväksi, mutta sitten tulee Jeesuksen tuomio. Publikaani meni kotiinsa parempana kuin fariseus.
Joten Ari
Varo toisten uskoa halveksivaa asennetta. Toisten uskon vikoilu tuo tuomion vain lausujalleen itselleen.
Tahdon kiittää kaikkia aktiiviseen keskusteluun osallistuneita.
Olette nostaneet esille monia kysymyksiä ja pyrkineet avaamaa niiden ratkaisua.
Kiitos kaikille !
Nyt kun lukee teidän kommenteja niin herää kysymys mitä eroa on siis pakanalla ja kristityllä?
Selittäkää nyt omin selkein sanoin!
Miksi Jumala pelastaa vain todellisen kristityn? Mikä kristityssä on sellaista miksi Jumala haluaa tämän taivaaseen?
Ari
Pakana ei ole kastettu eli on Kristuksen uskon ulkopuolella. Kristitty on kasteen kautta otettu Kristuksen omaksi. Ero on olla Kristuksen oma tai ei olla Kristuksen oma.
Taivaaseen Jumala ottaa vain omansa. Taivaan koti aukeaa vain Jumalan lapsille. Kirkko eli Jumalan kansa ( kirkko <—- kyriake ekklesia ) on Jumalan huolenpidon alla. Taivaan ovi on avoinna omilleen.
Kysyt: "Mikä kristityssä on sellaista miksi Jumala haluaa tämän taivaaseen?"
Vastaus: Kasteen kautta uskon yhteys turvaa Jumalan antamaan armoon ja siksi uskova pelastuu tuon Jumalan teon ansiosta.
Vain uskosta, vain armosta ja vain Jeesuksen ansiosta.
Matias Roto minä kuitenkin luen Jaakobin sanovan toisin:
Jaak. 4:5
Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan”?
Ari
Juuri tuossa Jaakobin kirjeen kohdassa viitataan kasteessa saadun Pyhän Hengen lahjan varaan turvautumaan. Antaa kaikessa Jumalan toimia sen uskon vaikutuksen opastamana, jonka osallisuuteen jo kasteessa on Jumalan suosion ansiosta otettu Jumalan yhteyteen.
Matias Roto tuot esille liki aina kastetta, saako siis siinä ihminen Pyhän Hengen? Tämä on todella tärkeä asia sillä kun ihminen saa Pyhän Hengen kuulee hän Jeesuksen äänen ja hänellä on Jumalan voima elää Jumalan tahdossa.
Ari
Niin on Jumala lupauksen antanut sanassaan:
Apostolien teot:
2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä
KASTEEN
Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,
N I I N te saatte
PYHÄN HENGEN
lahjan.
Ari
Usko siis Jumalan sana! Ota se todesta eli siis USKO!
Ja ota myös todesta jatko: Jeesuksen seuraajat pysyivät yhdessä yhteisessä kirkossa, TOINEN TOISENSA KANSSA
1) rukoilivat eli siis osallistuivat toinen toisensa kanssa yhteisesti hetkirukouksien liturgiseen lauluun,
2) kuulivat Jumalan sanan saarnaa ja
3) nauttivat alttarin sakramenttia: :
(Numerointi minun jotta huomaat yhteyden selitykseni ja Raamatun tekstin kesken.)
2:42 Ja he pysyivät 2) apostolien opetuksessa ja keskinäisessä
Y H T E Y D E S S Ä
ja 3) leivän murtamisessa ja 1) rukouksissa.
Matias Roto kyllä minä todella uskon tuon sanan jota tuot, olenhan TEHNYT parannuksen ja OTTANUT kasteen, siis aivan kuten Pietasri tuossa kehottaa ja antaa lupauksen!
Mitä aiot tehdä seuraavaksi, Ari Pasanen, kun nuo toimet on hoidettu? Oletko ajatellut kääntää katseen itsestäsi ja pelastuksestasi lähimmäisiisi ja työhön heidäm hyväkseen?
Martti Pentti kiitos kysymästä, ehkä yksi rakkauden teko on juuri tuoda esille puhdasta evankeliumia etteivät lähimmäiset ole pelkän pimeyden valheen varassa. Silti jokainen ihminen on vastuussa itse mihin uskoo, ei Jeesus saanut kaikkia kääntymään/tekemään parannusta joten ei tänä päivänäkään julistettu evankeliumi kasva aina hedelmää.
Jeesus listaa rakkauden tekoja Matt. 25:35,36 näin: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.”
Martti Pentti oletko huolissasi minun tekemisistä, et ole niistä vastuussa, ollos siis huoleton.
Kuinka on niiden laita jotka valhetta julistavat, väärää rauhaa ja pelastusta?
”Oletko huolissasi minun tekemisistäni? Et ole niistä vastuussa, Ollos siis huoleton.” Et sinäkään ole vastuussa minun ja muiden keskustelijoiden pelastuksesta. Silti näytät olevan huolissasi. Oliskohan se sitä ihmisille ominaista yhteisöllisyyttä? – – – Käymme julkista keskustelua. Sitä silmällä pitäen haluan tuoda esiin käsitykseni lähimmäisenrakkauden toimivasta luonteesta: se ei riitä rakkaudeksi, että ei tee kenellekään pahaa, jos ei tee mitään hyvääkään.
Martti Pentti eikö kaikissa uskonnoissa tehdä omalle porukalle hyvää, siis onko se merkki oikeasta uskosta?
Entäpä kun joku vääntääkin verta omasta nenästä eli tekeekin pahaa niin eikö silloin vasta punnita todellinen rakkaus ja oikea usko?
Mikä on kristitylle niin arvokasta että puolustaa sitä väkivallalla, ei mikään, sillä turva on täydellisesti Jumalassa eli kyllä Jumala tietää mitä tapahtuu ja se mitä Hän sallii on kuitenkin parasta tapahtuipa mitä tahansa.
”Eikö kaikissa uskonnoissa tehdä omalle porukalle hyvää?” Uskonnottomatkin tekevät hyvää omilleen, elleivät ole ihan sydämettömän itsekkäitä. Kristillisyyden ihanne on tehdä hyvää kaikille tarvitseville. ”Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin (Matt. 5:43-47)?”
Martti Pentti toit hyvän kohdan esille, siis rakastaa kaikkia lähimmäisiä.
Kun ajattelee kuinka Jumala osoitti rakkautta ihmisiä kohtaan, Hän uhrasi oman rakkaan poikansa jotta ihmisillä olisi edes mahdollisuus lähestyä Häntä, ilman uhria ei ole mahdollisuutta.
Jeesus, synnitön kuoli maailman ihmisten takia, siis nyt kun on itse saanut armon omista synneistään niin ei ole varaa osoitella/tuomita ketään vaan rakastaa kaikkia onhan Jeesus kuollut heidänkin puolesta, ei minulla ole oikeutta tuomita ketään koska itse olen tehnyt niin paljon syntiä ja saanut ne anteeksi armosta, siis kun haluan elää tästä armosta niin ei ole maailmassa mitään niin arvokasta että puolustaisin sitä väkivallalla.
”Kun haluan elää tästä armosta, ei ole maailmassa mitään niin arvokasta, että puolustaisin sitä väkivallalla.” Tämän olet toistanut jo useasti, Ari Pasanen. Minun korvissani se kuulostaa edelleen suorastaan välinpitämättömältä, itsekkäältäkin. Lepäät armon varassa ja annat lähimmäisten itse hoitaa omat ongelmansa. Maailmassa on köyhyyttä, nälkää, sortoa, sotia ja kaikenlaista kärsimystä. Riittääkö lähimmäisenrakkaudeksi se, ettei tuomitse ketään, eikä asetu puolustamaan ketään?
Martti
Kiitos sinulle monesta erittäin hyvästä ja viisaasta puheenvuorostasi.
Martti Pentti lähimmäisen rakkauden yksi puoli on tehdä lähimmäiselle niinkuin haluaisi itselle tehtävän eli kyllä siihen kuuluu toisen auttaminen.
Se mitä haluan sanoa sillä että onko mitään niin arvokasta että puolustaa sitä väkivallalla on että nöyrtyykö jättämään kaiken Jumalan käsiin, siis siihen että aina tapahtuu Jumalan sallimus niin itselle kuin lähimmäisille. Olen viimeaikoina miettinyt kuinka taivaassa eletään, murehditaanko siellä läheisiä jotka eivät ole siellä vai kuinka, minä ajattelen ettei siellä olla enää perheinä eikä muistella ketään jotka eivät ole siellä, Jumalan läsnäolo ja rakkaus täyttää kaiken. Siis vaikka täällä maan päällä on murhe kuinka läheisten käy, niin ymmärrän etten voi pelastaa ketään, jokaisen on itse vastattava Jumalan kutsuun ja tehtävä parannus, huomaa etten puhu nyt pienistä lapsista, heidät jätän täysin Jumalan käsiin.
”Nöyrtyykö jättämään kaiken Jumalan käsiin, siihen että aina tapahtuu Jumalan sallimus niin itselle kuin lähimmäisille.” Jospa Jumala onkin jättänyt kaiken meidän käsiimme, jotta toteuttaisimme sen Jumalan sallimuksen? Jospa oikeaa nöyryyttä onkin tarttua työhön lähimmäisen hyväksi?
Martti Pentti olet oikeassa siinä että rakkaus saa aikaan tekoja, mutta kaikki ne teot ovat täydellisesti Jumalan tahdon mukaisia, siis tässä tulee ettei teoissa voi olla pienintäkään väkivaltaa ketään kohtaan.
Mistä olet saanut käsityksen, ettei Jumalan tahto olisi väkivaltainen ketään kohtaan? Ei se näkemys kovin raamatullinen ole. Vanha testamentti kertoo kerta toisensa jälkeen Jumalan vihan ankaruudesta. Eipä Uuusi testamenttikaan julista pelkkää väkivallattomuutta. Jeesus itki Jerusalemia: ”Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi (Luuk. 19:42-44).”
Martti Pentti eikö VT näytä kuinka Jumala varjeli voimallaan omaa kansaa kun tämä eli Hänen tahdossaan eli antoi voiman voittaa kaikki viholliset, mutta kun kansa poispoikkesi niin Jumalan voimaa ei ollut, eikö näin?
UT.n puolella onkin toisin, jokaisen ihmisen tulee kääntyä pois pimeydestä Jumalan lapseksi ja seurata Jeesusta eli Hänen sanojaan eikä Jeesus opeta yhtään että itseä tai mitään tulee puolustaa väkivallalla. Jos rakastaa maailmassa jotain niin että puolustaa sitä väkivallalla niin eri Jumalan rakkaus ole hänessä.
Ari
Kirjoitat: ”Matias Roto kyllä minä todella uskon tuon sanan jota tuot, olenhan TEHNYT parannuksen ja OTTANUT kasteen, siis aivan kuten Pietasri tuossa kehottaa ja antaa lupauksen!”
1)
Tapasi korostaa omaa tekoasi joutuu outoon valoon, kun ajatellaan paljon pienempää hyppyä kuin maasta Jumalan taivaaseen. Oletko vain oman ratkaisusi perusteella hypännyt maan pinnalta kuuhun asti. Kuinka siis Jumalan taivaaseen.
Tai otetaan vertaus: Isoisäni TEKI aikoinaan matkan Liverpoolista Amerikkaan.
Sinun tyylisi korostaa OMAA TEKOA ja ymmärtää Pietarin helluntaisaarna oma aktiivisuutena on samaa luokkaa kuin jos kertomani isoisäni matkan TEKO olisi ollut OMAA TEKOA ELI UIMISTA Englannista Rapakon yli.. Mutta sellaisesta ei ollut alkuunkaan kyse. Jussi sai loikoilla laivalla aivan levollisena ilman alkeellisintakaan OMAA PONNISTELUA. LIPPU riitti MATKAN TEKOON.
Vertauksen sanoma siis on: Menolippu taivaaseen eli JUMALAN ARMOSTA ANTAMA PELASTUKSEN OSALLISUUS ELI SIIS KASTE ON PELASTUKSEN PERUSTA.
2)
Olen jo aikaisemminkin sanonut sinulle kasteen ottamisesta: Alkukielen verbi on PASSIIVISSA. Siis itse et tee edes sormen koukistuksen vertaa, et edes varpaan heilaustakaan sen saamiseksi. Passiivi sanoo vain: Teon aikana sinut on kannettu kasteen vastaanottamaan ja JUMALA ITSE on kasteen oikeudellinen suorittaja, koska se on tehty ei papin nimeen vaan KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMEEN.
Ari
Edelleen heprealaiseen kielenkäyttöön liittyen
3) Heprealaisessa runoudessa ja yleensäkin kerronnassa lauseessa on kaksi osaa, jotka liittyvät toisiinsa.
Ota opiksesi Sananlaskujen kaksi kertaa sama ajatus sanottuna kahdella sanalla: VIISAUS ja YMMÄRRYS. Siten toistetaan SAMA AJATUS.
Sananlaskut:
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
Aivan saman kaavan mukaisesti Pietarin helluntaisaarnassa toistetaan sama ajatus kahdella eri sanalla.
Ensiksi siis sanotaan: Tehkää parannus. (alkukielen kreikan sana ”mielen muutos” sanoo, että ihmisen mieli eli siis luottamuksen perustan on muututtava eli siis se mihin ihminen on sitoutunut eli siis mihin elämänsä on liittynyt, on vaihduttava.)
Sitten lauseessa kerrotaan tarkemmin kuinka se tapahtuu, nimittäin kasteen saamisessa. Silloin ihminen siirtyy Saatanan vallasta Jumalan omaksi eli siis Jumalan lapseksi. Ihmisen elämä saa uuden merkityksen, koska hän elää Jumalan yhteydessä eli siis liittyy jäseneksi pyhien yhteisöön eli siis Jumalan kansaan eli siis kirkkoon.
Tässä yhteydessä ihminen panee luottamuksensa Jumalaan eli siis on uskosta osallinen.
Matias Roto vertauksessasi isoisästäsi on asiaan liittyvänä hiukan ongelmallinen, siis tuot kyllä omaa tekoa esille mutta nyt ei pelastuksessa olekkaan kyse omasta teosta vaan Jumalan, jos hiukan parantaisin tuota laiva vertaustasi niin ajatellaampa että isoisääsi olisi kutsuttu Amerikkaan, hänelle olisi ostettu jo lippu laivaan, niin onko nyt matka sinne omaa tekoa kun isoisäsi olisi vain vastannut kutsuun kyllä ja noussut laivaan kutsun mukaisesti?
Tästä laiva vertauksestasi virisi ajatuksia, siis kun ajatellaan että ilman omaa tekoa voisi pelastua niin eikö silloin oltaisi että kuvitellaan olevan jo laivassa ja matkalla amerikkaan, todellisuus kuitenkin olisi että onkin jäänyt rannalle. Sitten on vielä että ilman kutsua ja lippua kun alottaisi matkan niin ei pääsisi laivaan vaan joutuisi todella omassa voimassa tkemään matkaa (uimaan) ja hukkuisi.
Kun siis parannuksen teon perusta on selkeä, Jumalan tulee kutsua ja ihmisen täytyy siihen kutsuun vastata KYLLÄ!
Ari
1)
Yleensä jokaisessa vertauksessa on VAIN YKSI tähtäyspiste. Niin oli myös vertauksessani isoisäni matkasta.
Tarkoitukseni oli sanoa että matkan teko ei ollut häneen omaa tekoaan. Laivan häntä kuljetti. Itsekin sanot sen että Jumala antaa kääntymyksen. Tee siis tästä oikeat johtopäätökset myös koko hengelliseen elämän syntyyn. Älä sekota omaa osuuttasi ja Jumalan tekoa toisiinsa.
Ari
2)
Edellä yhdessä kohtaa sanoit epähistoriallisen kuvan sanoessasi Vanhaa testamenttia yhteisölliseksi ja Uutta testamenttia yksilökeskeiseksi. Tässä tuo ajatuksen loppuosa on virheellinen.
Puolusteluksi otat Sauluksen kääntymyksen. Näepä miten hänen silmänsä aukenivat.
Ne aukenivat vasta
KIRKON EDUSTAJAN ANANIAAN ANTAESSA
KASTETOIMITUKSEEN KUULUVAN KÄTTEN PÄÄLLE PANEMISEN.
Siis vasta KIRKON SAKRAMENTIN TOIMITTAMISEN AIKANA.
Ja kun Paavali sitten lähti lähetysmatkoilleen niin hän ei tehnyt sitä yksityishenkilönä vaan Antiokian seurakunta lähetti hänet. SIIS KIRKON YHTEISÖ LÄHETTI HÄNET YHTEISÖN TEHTÄVÄÄN.
Ja kun samaisen lähetysmatkan aikana Kyproksen käskynhaltija kääntyi, niin KOKO KYPROKSEN NYKYINEN KIRKKOKIN PITÄÄ TUOTA KÄÄNTYMYSTÄ KOKO KANSANKIRKON ALKUNA.
Puhe muka yksilökeskeisyydestä on tuosta hyvin kaukana: Noin 1800 vuotta myöhemmin syntynyt ajatus.
Olen sinulle jo useaan kertaan kertonut kuinka vasta Charles Grandison Finney, 29.8.1792 – 16.8.1875, muutti aikaisemman kalvinistisen ajatuksen Jumalan ennalta pelastukseen ja kadotukseen päättämisen oppinsa oman henkilökohtaisen kääntymyksen opiksi. Vasta tuolloin hänen vaikutuksestaan yksilökeskeinen oppi alkoi levitä nykyaikaiseen julistukseen.
Kirjallisuuden puolella yksilökeskeisyys tuli suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen vasta 1880 -luvulla ja suomenkieliseen kirjallisuuteen vasta vähän myöhemmin.
Joten kuvitelmasi muka Uuden testamentin yksilökeskeisyydestä on noin 1800 – 1900 vuoden anakronismi. Aikakausien aatehistorian tuntemisesi siis sisältää melkoisia puutteita.
Ari
Älä halveksi sotilaan ammattia.
Jeesus kohtasi upseerin eli sadanpäämiehen jonka USKO OLI SUURI.
Matteuksen evankeliumi:
8:1 Kun hän astui alas vuorelta, seurasi häntä suuri kansan paljous.
8:5 Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä
8:6 ja sanoi: ”Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa”.
—
8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa.
Paavali sanoi esivalta PALVELEE JUMALAA miekkaa kantamalla.
Roomalaiskirje:
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei MIEKKAA turhaan kanna, koska se on JUMALAN PALVELIJA, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
Ja muista että Kesarean toinen piispa verovuokraaja Sakkeuksen jälkeen oli roomalainen upseeri Kornelius, jonka kääntymyksestä kerrotaan Ap.t. 10-11 luvuissa.
Joten Ari
Jos henkilökohtaisesti et haluakaan olla kuuliainen JUMALAN NIMESSÄ ANTAMALLESI SOTILASVALALLE, niin älä sitten kuitenkaan mene halveksimaan yhteiskuntaamme palvelevia puolustusvoimia.
Emme mekään tässä keskustelisi netissä keskenämme, jos sotiemme veteraanit eivät aikoinaan olisi kotomaatamme puolustaneet.
Matias Roto näyttäisitkö miten saat tuon yhteisöllisyyden sieltä?
Tuot sadanpäämiehen uskon todistaaksesi väkivallan käyttöä, näytä nyt missä Jeesus sanoo että voi käyttää väkivaltaa ja missä tilanteessa? Se että elämme suomessa ei ole merkityksellinen kun on viimeisellä tuomiolla, ei siellä kysytä missä maassa on elänyt vaan omat teot ovat siellä tarkasteltavana, meidät tuomitaan vain ja ainoastaan omista teoista!
Yksi selkeä Jeesuksen sana on siitä kuka ylenkatsoo Hänet:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
”Näyttäisitkö, miten saat tuon yhteisöllisyyden sieltä?” Paavalin yhteys seurakuntaan näkyy kaikissa vaiheissa: ”Saul viipyi jonkin aikaa Damaskoksessa opetuslasten luona. Hän alkoi heti synagogissa julistaa, että Jeesus on Jumalan Poika. Kaikki, jotka kuuntelivat häntä, olivat ihmeissään. – – – Barnabas tuli hänen avukseen ja vei hänet apostolien luo. Hän kertoi heille, kuinka Saul oli tiellä nähnyt Herran, kuinka Herra oli puhunut hänelle ja kuinka hän Damaskoksessa oli rohkeasti julistanut sanomaa Jeesuksesta. Sen jälkeen Saul eli ja vaikutti heidän parissaan Jerusalemissa. – – – Barnabas lähti sitten Tarsokseen etsimään Saulia ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty”
Martti Pentti seurakunta on hiukan eriasia kuin se yhteisöllisyys josta puhe eli yhteiskunta olisi osa uskoa, kansankirkko ajattelu, siis vauvat liitetään kirkkoon yhteisön sisällä ja kaikki lait ja rangaistukset ja sodat jne…
Kansankirkon seurakunta on hallinnollinen laitos, joka tarjoaa puitteet hengelliselle yhteisölle. Tuon yhteisön tapaat, kun astut ovesta sisälle seurakunnan tilasuuteen – vaikkapa siihen keskeisimpään. Osallistu jokapyhäiseen messuun.
Martti Pentti eikö yhteisöllisyys ole että yhteiskunta ohjaa kansaa, siis kysymys onkin että onko uskovat ihmisten ohjattavissa vai Jumalan? Olla alamainen esivallalle ei tarkoita että täytyy rikkoa Jumalan tahtoa, siis jos esivalta käskee tekemään jotain mitä Jumala ei tahdo niin usdkovan on olla kuuliainen Jumalalle, eikö vaan?
”Eikö yhteisöllisyys ole sitä, että yhteiskunta ohjaa kansaa.” Ei ole. – – – Onko yhteiskunta mielestäsi jotain kansasta erillään? Samat ihmiset, jotka muodostavat kansan, muodostavat myös yhteiskunnan.
Siis kuka ohjaa uskovcaa? Onko jokin yhteriskunta uskovalle niin tärkeä että se saisi tekemään Jumalan tahdon vastaisia tekoja? Siis summasummarum mikä on uskovan Isänmaa, eikö se ole taivasten valtakunta, on!
Martti
Kiitos järkevistä vastauksistasi.
Olet aito opettaja, joka et menetä hermojasi edes taitamattoman oppilaan kanssa.
Ari
1)
Kysyt jankuttaen, samaa levyä urallaan juuttuneen neulan tavoin toistaen, samoja, samoja, samoja, noin 1800 vuotta myöhempää aatetta Raamatun teksteihin sisään lukien.
Lauseessasi: ”Matias Roto näyttäisitkö miten saat tuon yhteisöllisyyden sieltä?”
Vastaus on: K A I K E S S A !
1A)
Paavali oli kotoisin Tarsosta, mistä oli peräisin myös kreikkalais-roomalaisen kulttuurin yksi merkittävimpiä filosofisia koulukuntia stoalaisuus. Paavali oli Rooman kansalainen jo syntymästään asti. Hän oli siis Rooman maailmanvallan kansalaisen oikeusturvan omaava henkilö. (Edesmennyt ensimmäinen vaimoni teki aikoinaan oikeudellisen tutkimuksensa roomalaisesta oikeudesta. Sairastui juuri kun oli saanut nimityksen Korkeimman hallinto-oikeuden esittelijäksi.)
Myöhemmin Paavalin paneutuminen kreikkalaiseen kulttuuriin oli niin perusteellista, että hänet pyydettiin pitämään esitelmä kristinuskosta aikansa korkeimpaan kreikkalaiseen tutkimuskeskukseen Areiopagiin. Kreikkalaisillakin oli korkein oppilaitos kreikkalaiselle jumalalle pyhitetty, jumala Arekselle. (Kuten juutalaisillekin korkein oppilaitos Jerusalemin temppeli elävän Jumalan palvonnan paikka.)
1B)
Paavali oli saanut koulutuksensa juutalaisuudesta, aikansa eturivin opettajan Gamalielin oppilaana. Gamalielin isä oli Simeon, jonka isä oli maineikas Rabbi Hillel, jonka opetuksia meidän Herrammekin seurasi muutamissa opetuksissaan. Samaten Paavalin tekstienkin kysymyksenasettelussa ja muotoilussa. Isoisän ajatusten perintö tulee esille jopa pojanpojan oppilaan tuotannossa.
Joten toisin kuin sinulla Ari, Paavali seurasi aikansa parasta opetusta niin kreikkalaisessa kuin juutalaisessa oppineisuudessa.
1C)
Paavalin opetus valtiollisesta laitoksesta oli oman aikansa olojen mukaista, mutta periaatteeltaan MYÖNTEINEN. Esivalta oli Paavalin ajatuksissa Jumalan palvelija.
Paavali ei kapinoinut omaa kansaansa vastaan. Myös kreikkalaisia ja roomalaisia Paavali piti tasa-arvoisesti kokonaan Jumalan luomina, ilman erotusta.
JOTEN ARI
OTA OPIKSESI PAAVALIN ASENTEESTA. LOPETA KAPINOINTISI JA JATKUVA NARINASI KANSAKUNTIEN TOIMIA VASTAAN.
Yhteisöllisyys on osallistumista, ei alamaisuutta. Se ei ole yhteisön tahtoon suostumista vaan sen tahdon rakentamista yhdessä toisten kanssa.
Martti Pentti tässä juuri tuleekin se pointti, ennen yhteisöllisyys oli tiukkaa kuria ns ”kristillisten” arvojen pohjalta ja mainitsemasi ”osallistuminen” on vienyt ”kristillisyyden” kaiken hyväksymiseen, siis eikö sinua mietitytä KUKA ohjaa kirkkoa? Jos ajattelet että Pyhä Henki niin miksi kirkon ”yhteisöllisyys” on muuttunut niin radikaalisti?
Ari
Jatkuvasti toistat tuota omien tekojen oppiasi.
Kerroin isoisäni matkasta vain osoittaakseni kuinka MATKA SUJUI ILMAN OMIA TEKOJA – HÄN EI UINUT ATLANTTIN YLI.
Yhteen aikaan asuin Ahvenanmaalla Kumlingessa. Suomen mantereelle tulin yleensä autolautalla. Toisinaan TEIN matkaa nukkumalla lautan penkeillä.
Tarkoitukseni on sanoat että pelastus on yksistään armosta täysin ilman meidän omia ansioitamme tai tekojamme.
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi
Ja huomaapa piispa Tiitukselle kirjoitetut sanat. Siinäkin sanotaan että pelastumme ILMAN TEKOJA YKSISTÄÄN KASTEEN ANTAMAN UUDESTISYNTYMÄN JA samaisen kasteen pesun antaman PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN KAUTTA.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän (JUMALA) meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Matias Roto mitä tarkoitat ”omien tekojen opilla”?
Selitä nyt yksinkertaisesti yksinkertaiselle mitä tarkoittaa kun Jeesus julisti parannusta eivätkä kaikki OTTANEET Hänen sanojaan vastaan, siis mitä tarkoittaa että olisi pitänyt ottaa Jeesuksen sanat vastaan,?
Minulle on selvää että evankeliumi tulee ottaa vastaan eli tehdä parannus, sen kuultua voi myös kieltäytyä niinkuin niin monet Jeesuksen aikaan ja Raamatun mukaan myös jälkeen päin tekivät, siis mitä on ottaa sana vastaan?
Ari
Puhut Jeesuksen sanojen seuraamisesta.
Ota siis todesta JEESUKSEN SANA, ETTÄ
K A S T E
– ON KOKONAISTEN KANSOJEN KASTE
– TEKEE OPETUSLAPSEKSI ELI SIIS JUMALAN LAPSEKSI.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki KANSAT minun OPETUSLAPSIKSENI kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matias Roto nyt voinet osoittaa ”viisauttasi” ja selittää mitä tuo ”kaikki kansat” todella tarkoittaa eli tarkoittaako se että kaikki maailman ihmiset vai jokaisessa kansassa olisi Jeesuksen opetuslapsia?
Ari
Yhteisöllisyys liittyy myös Pyhän Hengen toimintaan. HÄN JUMALA vaikuttaa KIRKON VÄLITYKSELLÄ.
Luther kirjoittaa hänestä ja hänen toiminnastaan Isossa katekismuksessa tällä tavoin alkaen selityksensä:
Kolmas uskonkohta
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
En osaa antaa tälle uskonkohdalle parempaa otsaketta kuin sen, minkä olen jo sanonut, nimittäin ”pyhitys”, sillä se ilmaisee ja kuvaa Pyhän Hengen ja hänen tehtävänsä: hän pyhittää. Meidän on siis nojattava sanoihin ”Pyhään Henkeen”, koska tämän uskonkohdan sisältöä ei enää lyhyemmin voida ilmaista. Raamatussa mainitaan näet monenlaisia henkiä: on ihmisen henki, on taivaallisia henkiä ja on paha henki. Mutta yksin Jumalan Henkeä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi. Vain hän siis on meidät pyhittänyt ja yhä edelleen pyhittää. Sillä niin kuin Isää kutsutaan Luojaksi ja Poikaa Lunastajaksi, niin on myös Pyhää Henkeä kutsuttava työnsä mukaisesti Pyhittäjäksi eli siksi joka tekee pyhäksi. Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu? Vastaus kuuluu: Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen, samoin
Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta:
pyhien yhteys eli kristillinen kirkko,
syntien anteeksiantaminen,
ruumiin ylösnouseminen
ja iankaikkinen elämä.
Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.
jne
https://tunnustuskirjat.fi/ik/Uskontunnustus.html#33
”Eikö sinua mietitytä, kuka ohjaa kirkkoa? Jos ajattelet, että Pyhä Henki, miksi kirkon ’yhteisöllisyys’ on muuttunut niin radikaalisti?” Vaihtoehdot eivät rajoitu alistuvaan tottelemiseen ja vastuuttomaan vapauteen. Pyhän Hengen ohjauksessa seurakunta on elävä ja aikaansa seuraava yhteisö. Elämään kuuluu muutos ja kasvu. ”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut (Joh. 15:15).”
Martti
Kiitos hyvin järkevästä kommentistasi
Matias Roto et sitten vastannut kuinka isoisäsi matka amerikkaan kuvaa parannusta ja pelastusta?
Laitettiinko isoisäsi vauvana laivaan ja ainoastaan voisi puhua ettei hän omilla teoillaan matkannut amerikkaan, eikö vaan? Siis kyllä jos hän itse päätti matkustaa niin kyllä hänen itse piti mennä laivaan, eikö vaan? Voihan sitä tietysti joku pakottaakkin laivaan, vankina tms.
Ari
Oletko kuriton kakara, kun odotat kärsimättömänä vastauksia silloinkin kun minulla on muutakin tekemistä.
Edellä jo sanoin että vertauksella on vain yksi kärki. Matka sujui ilman omia tekoja. Laiva kuljetti häntä ilman että hänen tarvitsi tehdä yhtään mitään tuon MATKAN TEON etenemiseksi Englannista USA:han.
Ari
Opettele lukemaan Raamattua aviimin silmin, niin että näet siinä Jeesuksen teot meidän puolestamme. Hän on meidän uskomme AINOA kiinnekohta. Hän YKSI on tehnyt kaikki valmiiksi meidän puolestamme. HÄB YKSIN on pelastajamme.
Usko ei ole teko, vaan toivonsa panemista ainoastaan Jeesukseen.
Emme itse ripusta omenoita omenapuuhun saadaksemmin siitä hedelmiä. Omenapuu tuottaa omat hedelmänsä itse.
Emme puhalla liedellä olevaa kattilaa puhalluspillillä saadaksemme sen veden kiehumaan, vaan liesi itse lämmittää veden niin, että se alkaa kuplimaan.
Emmehän itse työnnä autoa 36 km viedäksemme lapsia Loimaan rautatieasemalle, vaan aikoinaan sen ollessa ajankohtaista, auto kuljetti meitä tuon matkan.
Yhtä lailla Jeesus itse tekee puolestamme kaikki, mitä pelasrukseen tarvitaan, ilman mitään meidän omia ponnistelujamme.
Kasteemme takia hän on luonamme joka päivä maailman loppuun asti.
Mutta muista, Ari, että missä Jeesus liikkuu, siellä myös hänen opetuskapsemsa ovat hänen mukanaan.
Joten Ari hyvä
Liity kirkkoon!
Matias Roto tuo todistelusi saa kyllä oudon vivahteen kun lukee sen loppuun, tuntuu kuin sinulle Jeesus on tehnyt kaiken, siis sinä itse et ole tehnyt mitään ja lopussa kuitenkin ”vaadit” toisia (minua esim) tekemään jotain, siis mnunko puolesta ei olisi tapahtunut sitä mitä sinulle on tehty ja minun tulisi tehdä jotain?
Entäpä kaikki maailman kastamattomat, kuinka ihmeessä he voivat päästä siihen mihin sinä olet päässyt ilman omia tekoja, kerro miten kastamaton voi saada sen mitä sinulla on ilman mitään omaa tekoa?
Ari
Kamerunissa on aikuisille kastekoulu ennen kastetta niin että ihmiset tietävät mistä kasteessa on kysymys.
Sen sijaan kristittyjen lapset lapset kastetaan silloin kun vanhemmat heidät tuovat kasteelle,
Rippikoulu on lukutaidottomille vuosi ja lukutaitoisille ½ vuotta.
Tässä toteutuu käytännön tasolla se mitä yrität epämääräisin sanoin hapuilla.
Kristityksi tullaan kasteen välityksellä.
Sen jälkeen koko elämä on uuden oppimista koko ikänsä.
Se joka luulee tulleensa jo täysin valmiiksi on kuin sellainen, joka keskellä autiomaata jää karavaanista pois ja kuvittelee, että on jo päässyt riittävän pitkälle. Jää yksin ja kuolee, kun vesi ja ruoka loppuvat.
Siksi minäkin pyrin osallistumaan joka sunnuntai messuun, mikäli kunto ja voimat vain sallivat.
Samaten blogeja kirjoittaessani pyrin tutkimaan jokaisen tekstin kunnolla ennen kirjoittamistani- Toisinaan muutamalla kielellä toisinaan monella, milloin muutamalla kommentaarilla, milloin monella. Milloin yhdellä kielellä monta kertaa toistaen, milloin kuunnellen, milloin lukien. Milloin asiaa valaisevaa kirjaa lukien.
Siis miksi poistat kommentteja eli kysymyksiä siitä miksi jotkut ovat niin erikoisia että heidät kastetaan jo vauvana ja toiset taas joutuvat luopumaan todella paljosta, MIKSI?
Ari
Kun sinä kerta toisensa jälkeen olet korostanut tekojen merkitystä pelastukselle, niin pitää vielä painottaa sinulle, että tekomme EIVÄT ole uskon saamisen ehtoja eivätkä teot luo uskolle perustaa vaan teot ovat uskon hedelmiä. Ne ovat uskosta esiin kasvavia seurauksia.
Hyvillä teoilla siis on paikkansa elämässä, mutta ne ovat hyviä vain siinä määrin kuin ne auttavat meitä elämään YHDESSÄ Toinen toistaan tukien ja rohkaisten., niin että työmme jäsentyy omaan yhteisöömme kaikkien yhteistä elämää edistäen.
Etkö julista täydellistä teko-oppia kun koko homma perustuu että vanhemmat TEKEVÄT vauvalleen jotain eli kastattavat? Eikö tuo ole lakia mitä suurtemassa määrin!
Ari
Tuo on osoitus siitä rakkaudesta, jonka Jumala on antanut vanhemmille. Jumala on ensiksi rakastanut heitä. Niinpä hekin rakastavat lastaan viemällä tämän Jumalan eteen Jumalan pelastettavaksi. Sen sijaan lapsensa kastamatta jättävät jättävät lapsensa pelastuksen ulkopuolelle.
Siis mistä tuon löytää Raamatusta?
Onko tuo oikeudenmukaista eli vanhemmat päättävät pelastuuko lapsi vai ei?
Miten evankeliumi kuuluu tuohon? Jumalann kutsu tai parannus?
”Eikö tuo ole lakia mitä suurtemassa määrin?” Onhan se lakia, mutta ei Mooseksen lakia, vaan sen kristillistä uudelleentulkintaa: ”Jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’, niin te hyvin teette.”