Tie lupauksesta Jeesukseen

Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.

Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.

Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.

  Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”

Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

 ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut

Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Lauantai 21.6.2025

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Tien raivaaja

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26 

Apostolien teoista, luvusta 13

Apostoli Paavali puhui synagogassa:

      ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:

’En minä ole se, joksi te minua luulette.

Minun jälkeeni tulee toinen,

jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’

      Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”


Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:

WordProject

Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13

Bible.com

Дії Апостолів 13 | НПУ Библи | YouVersion

233 KOMMENTIT

  1. Tuotte esille ”kirkkoa”, siis mikä on kirkko, onko se jäsenistä koostuva vai mikä??

    Mikä on kirkon hedelmä, onko se jäsenien teot vai mikä???

    Minusta Raamatussa puhutaan seurakunnasta ja vain yhdestä jonka päänä on Jeesus ja seurakuntalaiset kantavat sitä hedelmää mitä Jeesuksen sanat tuottavat.

    Siis todella hämäävää puhua kirkosta kun kirkkoja on niin monenlaisia ja eivät ne ole keskenään yhteydessä eli eivät vietä yhteistä ehtoollista mm.

    • Ari

      Vain tietämättömyytesi historian todellisuudesta saa sinut kuvittelemaan olemattomia.
      Ota huomioon että juutalaisia oli arameaa puhuvia eli Pyhällä maalla asuvia tuohon aikaan noin 1,5 miljoonaa henkeä ja ympärillään yksistään Rooman valtakunnassa noin 7-9 miljoonaa henkeä. KAIKKIEN HEIDÄN HENGELLINEN JOHTAJANSA OLI YLIPAPPI, joka vuosittain julkaisi vuosi kerrallaan juhlakalenterin, jota kaikki noudattivat, mikäli tieto saavutti heidät.

      Synagogan esimies määräsi yksinoikeudella, kuka sai saarnata synagogassa. Jotta olisi saanut saarnata synagogassa piti olla VIHKIMYS RABBIKSI, jonka saattoi saada vasta 30 vuoden iässä. (Siksi Jeesuskin alkoi saarnatoimintansa vasta tuossa iässä, koska rabbin vihkimystä ei voinut nuorempana saada.)

      Myös kirkko on ollut tässä mukana.

      synagogan esimies = virkaansa vihitty piispa

      rabbi = virkaansa vihitty pappi

      synagogan palvelija = virkaansa vihitty diakoni

      Kun Jerusalemin temppeli hävitettiin vuonna 70 jKr., niin ylipappi menetti mahdollisuutensa johtaa kansaa. Tämän sijaan Jamniaan tuli hänen sijaansa juutalaisten ylirabbi eli patriarkka eli paavi. Ensimmäinen juutalaisten paavi Hillel I ei kuitenkaan halunnut Jeesuksen seuraajia mukaansa. Niinpä syntyi kristittyjen keskuuteen omia patriarkkoja eli paaveja.
      Pietari oli ensimmäinen paavi sekä Syyrian Antiokiassa että Roomassa. Jeesuksen kasvinkumppani Joosefin ensimmäisestä avioliitosta (vanhempi kuin Neitsyt Maria) oli Jerusalemin ensimmäinen piispa eli siis ensimmäinen paavi. Evankelista Markus oli Aleksandrian ensimmäinen paavi.

      Meille on säilynyt ensi aikojen oloista kirjoituksia. Niitä on koottu yksiin kansiin nimellä Apostoliset isät.
      Siellä kerrotaan erittäin voimakkaasti painottaen, että jos piispa ei anna lupaa saarnata, niin pitäköön turpansa kiinni. Järjestys oli ehdottoman kova, jottei kaiken maailman harhaiset opit olisi päässeet hajottamaan yhteiseen liturgiaan kokoontuvaa väkeä.

    • Ari

      Nykyiset kirkot ovat historiallisen kehityksen takia organisaationa erillään toisistaan, koska erilaiset kulttuurit ja erilaiset poliittiset tilanteet ovat siihen ajaneet.

      Mutta täysin toisin kuin mielettömässä lahkolaisuudessasi ajattelet, niin KAIKKI KIRKOKUNNAT OVAT JUMALAN EDESSÄ YKSI KIRKKO, koska meitä KAIKKIA YHDISTÄÄ

      Y K S I

      K A S T E

      Y H T E E N

      K R I S T U K S E E N.

      Sillä jos olisi kaksi kastetta, niin silloin myös olisi KAKSI Kristusta, mikä merkitsisi sitä että maailmaa ylläpitäisi KAKSI jumalaa. Näin ei koko maailmn yhteinen kirkko kuitenkaan opeta, vaan me kaikki kristityt palvelemme YHTÄ JUMALAA, koska meitä yhdistää YKSI KASTE KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMEEN.

    • Ari

      Suomenruotsalainen Mikael Agricola käänsi kirkko sanan suoraan ruotsin kielen sanasta ”församlingen” mikä on kirkollisessa yhteydessä tarkoitti YHTEEN KOKOONTUNUTTA KRISTILLISTÄ VÄKEÄ. Arkisessa merkityksessä se myös tarkoittaa yksinkertaisesti KOKOUSTA.

      MUTTA HUOMAAPA TÄMÄ

      Suomen seura -sana tarkoittaa yhdessä elävää ja yhteen kokoontuvaa väkeä ja kunta on suora laina sanasta ”kommun”, Sekin tarkoittaa hallinnollisesti YHTEEN kuuluvia ihmisiä. Minkäänlainen individualistinen yksinään eläminen ei kuulunut millään muotoa noiden sanojen merkityskenttään.

      NE TARKOITTIVAT

      Y H D E S S Ä

      ELÄVÄÄ
      JA

      Y H D E S S Ä

      TYÖSKENTELEVÄÄ

      YHTEEN KUULUVAA VÄKIJOUKKOA.

      KIRKOSSA TÄMÄ YHDISTÄVÄ TEKIJÄ OLI

      YKSI USKO

      YHTEEN JUMALAAN

      JOKA KASTEESSA ON OTTANUT KOKO VÄEN YHTEYTEENSÄ.

      Joten Ari

      Älä yritä olla sanakiistojen avulla Raamattua kieroon tulkitseva harhaoppinut.

    • Kirkko on kielessämme sana, joka tuo ensimmäisenä mieleen kirkkorakennuksen. Seuraavaksi saattaa ajatella eri kirkkokuntia, joista yksi on luterilainen kirkko. Se Kristuksen kirkko, josta nyt puhumme, voidaan ilmaista myös sanalla kristikunta tai apostolisen tunnustuksen tavoin: – minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan. Sanana kirkko pohjautuu kreikan sanaan kyriake, joka merkitsee Herralle kuuluvaa.

  2. Ari

    Jotta saisit mielikuvan miten kristittyjen yhteinen kokoontuminen saa väen liikkeelle, voimme kertoa esimerkkinä monia kesäjuhlia,. Esimerkiksi tänä viikonloppuna kokoontuu Suomen Rauhanyhdistysten keskusliiton järjestämät Suviseurat, joihin viime vuosina on osallistunut noin 80 000 kävijää.

    https://www.srk.fi/fi/work-areas/seurat/suviseurat/

    Jos pääset niin voit nähdä mikä ero on sinun YHDEN HENGEN porukallasi ja maamme noin kymmenenneksi suurimman kaupungin väkimäärän suuruisella YHTEISELLÄ JUMALAN SANAN ÄÄREEN KOKOONTUVALLA porukalla.

    SRK:n Suviseurat Lopella 27.–30.6.2025

    https://www.suviseurat.fi/

    Jotta voit verrata tuon yhteen paikkaan Jumalan sanaa kuulemaan kokoontuvan väkimäärän suuruutta Suomen väkimäärältään suurimpiin kaupunkeihin.

    1) Helsinki (687 441)
    2) Espoo (322 745)
    3) Tampere (260 468)
    4) Vantaa (252 168)
    5) Oulu (216 313)

    6) Turku (206 537)
    7) Jyväskylä (149 061)
    8) Kuopio (125 581)
    9) Lahti (121 419)
    10) Pori (83 133)

    11) Joensuu (78 686)
    12) Kouvola (78 197)
    13) Lappeenranta (73 255)
    14) Vaasa (70 291)
    15) Hämeenlinna (68 407)

    Siis rohkaistupa osallistumaan !!!

    SRK:n Suviseurat Lopella 27.–30.6.2025
    Taivaassa minulla on sinut. Ps. 73:25

    • Mikäli Sastamala on sinulle sopivampi matkansa puolesta, niin

      27.–29.6.2025

      Valtakunnallinen Evankeliumijuhla järjestetään 27.–29.6.2025 Karkun evankelisen opiston alueella Sastamalassa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Evankeliumijuhla on koko perheen hengellinen kesäjuhla, jonne on vapaa pääsy. Juhlassa on omaa ohjelmaa lapsille ja varhaisnuorille ja nuorille.

      http://www.evankeliumijuhla.fi/

      Tai jos Salo sopii sinulle paremmin niin

      Herättäjäjuhlat ovat Suomen toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat.
      Jos Jumala suo, juhlat pidetään 4.-6.7.2025 Salossa,
      3.-5.7.2026 Ylivieskassa
      ja 2027 Iisalmessa.

      Juhlien omat sivut ovat osoitteessa http://www.herattajajuhlat.fi.
      Siellä voit mm. kuunnella juhlia suorana Körttiradiosta.

      Vielä neljäskin voidaan panna tähän näkyviin

      Pe–su 18.–20.7. Rukoilevaisten kesäseurat Harjavallassa.

      https://lsry.fi/toiminta/seurat/

      Tässä neljä vihjettä, niin ettei sinun tarvitse olla yksinäsi oman kopperosi vankina, vaan pääset yhteisen kirkon yhteisiin kokoontumisiin yhdessä muiden kanssa Jumalan sanaa kuulemaan ja Pyhän Hengen johdatusta elämääsi pyytämään.

  3. Pannaanpa tähän vielä suomenruotsalaisten puolelta yksi vaihtoehto pääkaupunkiseudulle.

    SLEF:s missionsfest

    Varje år i augusti samlas SLEF:s missionsvänner till missionsfest på någon ort i Svenskfinland.

    SLEF:s kommande missionsfest firas i Helsingfors i Lutherkyrkan 8–10.8.2025. Motto: ”Alla dagar”. Festen bjuder på bibelstudier med Leif Nummela, gemenskap, gemensamma samlingar för alla åldrar, information från fälten, missionärsvälsignelse, kvällsmässa, sångsamling, skilda barn- och ungdomsprogram, sång och musik.

    https://slef.fi/utlandet/missionsfesten/

    • Ari

      Kiitos tiedustelustasi

      Sellainen joka saa uskon perusteissa aikaan jakaantumisen, niin ettei ajattele toisten Kristukseen uskovien olevan uskovia.

      Luterilaisuus ei ole lahkolaisuutta, koska pyrkimyksemme on elää yhteisessä uskon yhteydessä. Tässä ote Augsburgin tunnustuksesta, mikä kuvaa yhden uskon ja jumalanpalveluksen tavoitteesta katolisten kanssa:

      Sitten on myös tarkoituksena, että molempien osapuolten mielipiteet ja näkökannat tässä uskonasiassa tulisivat kuulluiksi, ymmärretyiksi ja punnituiksi keskinäisessä rakkaudessa, lempeydessä ja ystävyydessä, jotta näissä asioissa – — saataisiin aikaan yksinkertainen ja totuudellinen ratkaisu ja kristillinen sovinto, niin että meidän keskuudessamme tulevaisuudessa yksi ja sama, aito ja tosi uskonnon muoto saisi olla käytössä ja harjoituksessa. Toivomme on, että niin kuin me elämme ja taistelemme yhden ainoan Kristuksen alaisina, me voisimme myös elää yhdessä ja yksimielisinä yhdessä ainoassa kristillisessä kirkossa.

  4. ”Lahkolla tarkoitetaan jonkin uskontokunnan yhteydestä irtaantunutta ryhmittymää, jolla on jotakin painokkaita opillisia erityiskorostuksia. Uskontokunnan valtavirran näkökulmasta lahko saattaa olla jopa harhaoppinen, toisaalta taas lahkoon kuuluvat henkilöt katsovat edustavansa uskonnon puhdasoppisinta tulkintaa. Lahkot edellyttävät usein jäseniltään suurta omistautumista, sitoutumista ja yhdenmukaisuutta. Lahkosta luopuminen saattaa olla hankalaa ryhmäpaineen vuoksi.”

  5. Matias Roto toteat:””Luterilaisuus ei ole lahkolaisuutta, koska pyrkimyksemme on elää yhteisessä uskon yhteydessä. Tässä ote Augsburgin tunnustuksesta, mikä kuvaa yhden uskon ja jumalanpalveluksen tavoitteesta katolisten kanssa””

    Siis hetkinen, omilla sanoillako sitä ns ”todistetaan” ettei ole lahko, eikö lopputulos ole se mikä ratkaisee?????

    Halu elää yhdessä JOS TOINEN muuttaa oppejaan, siis se riittää ettei ole lahko vaikka erosi emokirkosta ovet paukkuen ja vieläpä pyssytkin.

    • Ari

      Sinun ajattelusi seuraa ei-luterilaisten totuuden muunnoksia.

      Panin esille kirkkomme tunnustuskirjojen ilmaisun.

      Koeta Ari tajuta tunnustuskirjojen asema kirkkomme linjausten perustana.

      Me emme mene yksityisajattelun mukaan niin kuin sinun yksityisen kuvittelusi luomien muunneltua totuutta toitottavat mielipiteesi edustavat, vaan me OPETAMME Jumalan sanaa Raamattuun perustaen ja tunnustuskirjoiin sen oikeaa tulkintaa tukien.

      Muista kirkon olevan YKSI KANSA Jumalan katseen alla, KOKONAINEN KANSA, ei suinkaan omien kuvitelmien luomus jossain mielen sopukoissa. Joten kritiikkisi ei osu maaliinsa, vaan se ainoastaan osoittaa sinun liian pienen paneutumisesi aitoon kirkon oppiin.

      SIIS

      ETSI

      V I I S A U T T A !

      Sananlaskut:

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

      7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,

    • ARI

      Sinun tapasi seurata omia mielen oikkuja muka oikeana Raamatun tulkintana oppimestarimme korkeasti oppinut MARTIN nimitti hurmahenkien opiksi, ja sanoi sellaisten olevan 10000 kertaa vaarallisempia kuin aikaisemmin arvostelemansa katoliset vinoon menneet kasvaimet. Reformaattori pyrki ainoastaan palaamaan koko kirkon oleelliseen keskeiseen oppiin, vain sen esille nostaminen oli Raamatunselitysopin professorin tarkoitus.

      Sen sijaan uudelleenkastajain ajatus oli ensi sijassa kapina esivaltaa vastaan ja lasten kastamattmuus oli keinonsa toteuttaa protesti. Seurauksena oli apostolien opin vastaisten tapojen esiin tuominen: vieras oppi ja erilleen oman toisia vastaan toimivan porukan luominen.

    • ”Halu elää yhdessä, jos toinen muuttaa oppejaan, siis riittää siihen, ettei ole lahko, vaikka luterilaisuus erosi emokirkosta ovet paukkuen – ja vieläpä pyssytkin.” Käsityksesi reformaation historiasta on kovin kapea ja yksioikoinen. Sama koskee ymmärrystäsi ns uskonsodista.

    • Ari

      Yksi esimerkki, miten katolisen , luterilaisten ja reformoitujen väliset suhteet olivat lähellä toisiaan sopinee luterilaisuuden perustavan teologin Lutherin ja reformoidun kirkon perustava henkilön Zwinglin välinen akateeminen keskustelu vuonna 1529 aloitettiin katolisen messun vietolla latinaksi.

      Teologinen erimielisyys Herran pyhästä ehtoollisesta oli aiheena heidän väittelyynsä, mutta se ei estänyt heitä pitämästä toinen toistaan katolisina pappeina. Kaksitoista vuotta reformaation alkamisen jälkeenkin tämä oli heidän näkemyksensä. Väittelyn aikana he ymmärsivät ratkaisevan eron välillään, Lutherille ehtoollisen leipä ON Kristuksen ruumis ja viini ON Kristuksen veri, siis Kristus on läsnä ehtoollisessa, mutta Zwinglille leipä vain KUVAA Kristuksen ruumista ja viini vain KUVAA Kristuksen verta, mutta Kristus itse on taivaassa. Tuo ero sittemmin tuli suurimmaksi eroksi saksalaisen ja sweitsiläisen reformaation välille. Sitten toisia eroja oli että reformoidun jumalanpalveluksen kaavaksi tuli sweitsiläisen kaupunginraadin kokouksen alkurukous, mutta luterilaiset seurasivat katolista liturgiaa.

    • Martti

      Olen pannut merkille Arin olemattomat tiedot historiasta surkean heikoiksi. Moni asia olisi selvitetty ilman kinaa, jos Ari olisi edes jonkin verran ollut tietoinen menneitten aikojen kulusta. Silloin moni pikkukakaran reaktio olisi ollut poissa keskusteluista, koska tuo pojanklopin tavoin kinaava olisi tajunnut ainakin historian kulun alkeet.

      Esimerkiksi useinkin uskonsodaksi leimatun 30 vuotisen sodan keskeiset pomot olivat Ranskan katolinen kuningas ja Saksan katolinen keisari, jotka sotivat kumpi on isompi kukko Euroopassa. .

  6. Martti Pentti toteat minulle:”” Käsityksesi reformaation historiasta on kovin kapea ja yksioikoinen. Sama koskee ymmärrystäsi ns uskonsodista.””

    Selittäkää kuinka sovitatte evankeliumin tuohon ns ”reformaatioon”, siis kun minä yksin eroa kirkosta niin siinä menee teidän mielestä minun pelastus, no kun Luther ja suuri joukko perustaa oman kirkon niin siinä ei mene kenenkään pelastus vaan niin emo kirkko kuin uusikin ovat ”oikealla” tiellä????

    Sitten vielä kuinka evankeliumin mukaan voidaan ihmisiä pakottaa vaihtamaan uskoa, siis katolilaisuudesta luterilaisuuteen, PAKOLLA, kuinka tämä on mahdollista?????? Miettikää nyt kärjistynyttä tilannetta irlannissa, miten tämä on mahdollista?

    Olisitteko ”onnellisia” jos nyt eduskunta päättäisi että kaikkien on kuuluttava katoliseen kirkkoon, siis pakko, miksi tuollainen oli mahdollista aiemmin, uskontopakko suomessa???????????????????????????????????????????

    • Ari

      Kun sinä erosit kirkosta, niin sinä et enää ole osallistunut yhteisiin liturgioihimme. Sen sijaan Luther osallistui koko ikänsä yhteisiin messuihin. Wittenbergissä järjestettiin messua jopa kolme tai neljä kertaa viikossa.

      Etkö ole tajunnut useista oikeisuistani huolimatta, ettei Luther suinkaan eronnut kirkosta, joka oli hänelle rakas koko hänen ikänsä. Länsimainen kristikunta vain meni hajalle etelän ja pohjoisen välille. Kolme syytä yhdessä vaikutti tähän jakautumiseen.

      1) Poliittiset:

      Kuninkaat halusivat itse määrätä oman maansa asioista alismatta merkittävimpien paikallisten hallitsijoitten eli piispojen valintaa Roomassa asuvalle paaville.
      Tai esimerkiksi Englannisssa, missä kuningas Henrik VIII halusi erota vaimostaan, joka oli Espanjan prinsessa. Paavilla oli vaihtoehtona. Hyväksyäkö ero ja pitää Englanti yhteydessään, mutta menettää hallintavaltansa Espanjassa, vai kieltääkö ero ja pitää Espanja yhteydessään, mutta menettää Englanti lopullisesti omasta vallastaan. Paavi valitsi Espanjan ja sanoi erolle EI. Sen jälkeen Henrik VII julistautui Englannin kirkon pääksi, näin anglikaaninen kirkko syntyi katolisesta kirkosta erillään olevaksi kirkoksi. Mikään muu ei muuttunut.

      2) Taloudelliset

      Pohjoinen Eurooppa kieltäytyi maksamasta rahaa eteläiseen Eurooppaan. Kaikki rahavirrat haluttiin säilyttää pohjoisen Euroopan omiin tarpeisiin.

      Esim. Kun Luther oli kritisoinut aneitten myyntiä, niin paikalliset ihmiset huomasivat ettei kannata enää ostaa Rooman suurin Pietarin kirkon rakentamista varten myytyjä aneita. (Tämä aiheutti Lutherin pannabullan. Raha ei enää virrannut Saksasta Roomaan.)
      Tai kun Tanskan kuningas Kalmarin unionin hallitsijana oli surmauttanut monia ruotsalaisia ylimyksiä oman valtansa ylläpitämiseksi, niin Kustaa Vaasa huomasi henkensä olevan uhan alainen. Hädissään hän teki kapinan. Otti ison lainan Hansa -liitolta tämän kapinan rahoittamiseksi. Kapina onnistui. Ruotsi erosi Kalmarin unionista ja muodosti oman valtionsa. Sitten tuli velkojen maksun aika. Rahaa piti ottaa mistä sitä sai. Niinpä Kustaa julistautui uskonpuhdistuksen mieheksi ja erotti Ruotsin kirkon paavin alaisuudesta. Sen jälkeen hän otti kirkon omaisuudesta suurimman osan omien lainojensa maksamiseen ja alkavan valtion hallinnon tarpeisiin. Suomessa noin 90 % kirkon maaomaisuudesta takavarikoitiin, kultaesineitä vietiin kirkoista, messupukuja vietiin hovin pukemiseksi, kirkon kirjoja vietiin valtion tilikirjoina käytettäväksi jne.

      3) Uskonnollisesti

      Lutherin opin vaikutus oli merkittävä pohjoisessa Euroopassa siitä syystä, että aikaisemman Ranskan sijaan oli helpompaa lähettää Pohjoismaista etevämpiä pappisehdokkaita koulutukseen Saksaan Wittenbergiin. Näin maamme uskonpuhdistuksen ajan merkittävimmät oppineet olivat saaneet yliopistokoulutuksensa Lutherin vaikutuksen alaisesta yliopistosta. Tämä merkitsi että kirkkomme johto vähitellen sai luterilaisen vaikutuksen alaiselta johdolta luterilaisia vaikutteita joita levittivät ympärilleen koko kirkkoon.

      Lutherin vaikutuksesta esimerkiksi suomenruotsalainen Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi. Siitä otettiin 300 kappaleen painos. Käännöksen myynti kesti aina 1700 -luvulle asti,

      SIIS 300 RAAMATUN MYYNTI KESTI NOIN 200 VUOTTA.

      Ummikkoruotsinkielisen Turun piispan Isaacus Rothoviuksen aikana 1600 luvulla Turun tuomiokirkon suomenkielisen messun viimeinen osa eli introitus -laulutkin alettiin laulaa suomeksi aikaisemman latinan sijaan. Vasta hänen aikanaan saatiin maahamme ensimmäinen yliopisto Turkuun ja koko Raamattu suomeksi käännettynä.

      2+3 yhteisvaikutus)

      2) Hallinnon ja 3) teologian ”muutoksen” yhteisestä vaikutuksesta esimerkki:

      Esimerkki uskonpuhdistuksen vaikutuksesta käytännön elämään yhden seurakunnan taholla otan Sipoon seurakunnasta. Siellä valtiopäivien päätöksen jälkeen sama pappi jatkoi saman liturgian toimittamista, samojen saarnojen pitoa ja samojen toimitusten pitämistä SAMASSA KIRKOSSA aivan niin kuin ennenkin. VASTA kahdeksan vuotta myöhemmin tämä samainen pappi sai kirjeen, missä kerrottiin tuon valtiopäiväpäätöksen mukaisesti, että hänet on valtuutettu tuon SAMAN SEURAKUNNAN luterilaisena pappina jatkamaan tuossa samassa virassaan.
      Käytännössä siis olut muuttuivat VAIN TUON KIRJEEN SAAMISEN VERRAN.

      Joten Ari tässä on käytännön tasolla se, miten paljon asiat vain hyvin hitaasti vähitellen historian kuluessa muuttuivat aikaisemmasta keskiaikaisesta nykyaikaisia olosuhteita kohti.

      Joten Ari

      Et millään keinoa saa uskonpuhdistuksen ajasta moraalista tukea omalle lahkolaiselle asenteellisellesi ovet paukkuen jättää yhteisen kristikunnan yhteisen kirkon paikallinen laitos eli meidän suomalaisen kansamme oma kirkko, joka historiallisten olosuhteitten takia on hallinnollisesti muotoutunut omaksi kirkokseen, mutta teologisesti on samaan maailmanlaajuiseen kristikuntaan kuuluva kuin kaikki muutkin historialliset kirkkokunnat ympäri koko maailmaa.

    • ”Kun minä yksin eroan kirkosta, siinä menee teidän mielestänne minun pelastukseni.” Miten tämän selittäisi, niin että ymmärtäisit, Ari Pasanen? Kirkot – kuten Suomen kirkko – ovat eri asia kuin Kristuksen kirkko, johon kaikki Jeesukseen uskovat kuuluvat. Eroamalla kirkon jäsenyydestä ja nähtävästi pysyttelemällä erossa muistakin seurakunnista et ole menettänyt pelastustasi. Olet kuitenkin nähtävästi jättänyt taaksesi sen arvokkaan tuen, minkä seurakuntayhteys toisiin uskoviin antaa.

    • Ari

      Uskontopakko on ollut vanhastaan voimassa kaikissa maissa. Suomessa uskonnonvapauslaki tuli voimaan vasta 10.11.1922 säädetyllä uskonnonvapauslailla joka astui voimaan vuonna 1923.

      Puhuessasi uskonnonvapauden periaatteesta puhut siis täysin eri kysymyksestä ja eri yhteyksiinsä kuuluvasta asiasta

      kuin

      mistä muutoin olet vastoin asiallisia oikeita asiatietoja kinaten olet syyttänyt meitä muka Raamatun väärästä tulkinnasta. Juuri Raamatun yhteisöllinen näkemys kumoaa sinun omaan napaasi tuijottavan kuvitelmasi mukaisen yksilökeskeisen uskonkäsityksesi.

    • Ari

      Yritätkö käyttää hajoita ja hallitse -menetelmää erottaaksesi kaksi lähetyssaarnaajaa toinen toisistaan.

      Tuohon voin tokaista: ÄLÄ YRITÄKÄÄN!

      Meillä on erilainen lähestymistapa

      Martti yrittää saada sinut huomaamaan että olet kastettu ja sinä sanot uskovasi Jeesukseen, mutta pysytellessäsi erossa toisten uskovien joukosta sinulla ei ole yhteisen uskon tukea

      Minä puolestani olen korostanut sitä että Kristus -uskomme on yhteinen usko, jossa yhteisön julistus eli pyhien sakramenttien ja Jumalan sanan saarna vetävät meitä uskon yhteyteen yhteiseen Jumalan kansaan.

      Joten kummankaan meistä lähestymistapaamme ei voi asettaa toisiaan vastaan sotiviksi vaan toisiaan täydentäviksi näkökulmiksi, joilla yritämme saada sinua vedetyksi YHTEISEN JUMALAN KANSAN YHTEISEEN ELÄMÄÄN MUKAAN myös käytännön tasolla.

      Silloin sinulla ei ole tarvetta tapella Kristukseen uskovia vastaan, mielettömästi nälviä perinteisiä kirkkoja, vaan voimme kaikki yhdessä kiittää ja ylistää Jumalaa, joka Jeesuksessa Kristuksessa meille on antanut armon ja anteeksiannon, josta riittää Jumalan rakkauden rajaton osallisuus koko elämäämme varten.

    • ”Martti Pentti, nythän kumoat Matias Roton ajatelman!” Taidat muodostaa puheenvuoroistamme mielessäsi omat yksinkertaiset versiosi, Ari Pasanen. Ne saattavat toki olla ristiriidassa keskenään. Koeta kuitenkin lukea huolellisemmin, mitä sinulle milloinkin vastataan. Minä yritän ilmaista asiani selkeästi, mutta se ei aina näytä toimivan.

    • Matias Roto etkö ole monen monta kertaa kirjoittanut että olen pelastuksen ulkopuolella kun olen eronnut kirkosta??? Olenko käsittänyt väärin???

      Ota nyt vastuu sanoistasi ja vastaa mitä olet kirjoittanut!

    • Ari

      Kirkko on kautta aikojen ilmaissut sen että kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.
      Vanhan testamentin puolella tämä jo tuli esille. Piti olla Jumalan liitossa pelastuakseen.

      Uuden testamentin puolella myös kerrotaan samasta. Kirkko ON Kristuksen ruumis. KRISTUKSEN ULKOPUOLELLA EI OLE PELASTUSTA. Siis kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

      Muista että vauvana saamasi kaste on JUMALAN NIMESSÄ ANNETTU KASTE. Sen varsinainen antaja on ollut JUMALA ITSE, PYHÄ KOLMINAISUUS: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimEEN. (Ei siis nimIIN, ikään kuin muka olisi kolme jumalaa.)

      Se ei milloinkaan horju eikä heilu, koska Jumala on uskollinen. Tämä on ainoa kiintopiste SINUNKIN PELASTUSTASI AJATELLEN. Tämä samainen kaste on sinut yhdistänyt yhteiseen Jumalan kansaan eli kirkkoon. Tästä kirkon yhteydestä on kysymys, kun puhumme uskon osallisuudessa pysymisestä.

      Elä siis tämän yhteisen uskomme varassa niin pelastut.

  7. Matias Roto millä ihmeellä saat evankeliumin ”yhteisälliseksi”, kuinka se näkyy Raamatussa??

    Jeesus kutsui juutalaisia parannukseen, siis ei Hän kutsunut kerralla kaikkia vaan yksilö kerrallaan, siis miten saat tuon sopimaan omaan oppiisi että kansan johtaja voi määrittää kansan uskon, selitä tuo evankeliumilla??????

    • Jeesus kutsui ja kutsuu edelleen jokaista liittymään omaan laumaansa, siis yhteisöön, yhteyteen muiden kanssa. Evankeliumeissa kuvataan uskoa monin yhteisöllisin kielikuvin. Uuden testamentin kirjeet on kirjoitettu paria poikkeusta lukuunottamatta seurakunnille, ei yksittäisille ihmisille. Nimeltä mainitutkin kirjeet ovat seurakuntien johtohahmoille osoitettuja ohjeita yhteisöjen ohjaamiseksi.

    • ”Kansan johtaja voi määrittää kansan uskon.” Hän voi määrätä kuulumisen uskonnolliseen yhteisöön. Se valta ei ulotu uskoon asti.

    • Martti Pentti eikö Jeesus puhunut kansalle eli yksittäisille ihmisille monelle kerralla tosin usein????

      Jeesuksen sanat ovat iankaikkisen elämän sanoja, eivät kirjeet ole niitä. Kirjeet ovat ohjeita seurakunnille, otatko ne omaan seurakuntaasi??

    • Ari

      Sinulla on kummallinen oppi Raamatun sanasta. Yrität kiivetä latvasta käsin puuhun.

      Alkuperäisin Raamattu oli Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa.
      Tämä oli samarialaisten ja saddukeusten ainoa Raamattu Jeesuksen aikana.

      Toisena Raamattuun lisättiin Nevi’im eli Profeetat.
      Tämä oli suurelle osalle kansaa yleisin Raamattu, Siihen myös Jeesus viittasi usein puhuessaan Laista ja Profeetoista.

      Kolmas osa Raamattua oli Ketuvim eli Kirjoitukset.
      Tämä kokoelma vahvistettiin juutalaisuuden puolella vasta noin 100 – 130 jKr. välisenä aikan. Koska se oli oleellinen osa kreikankielistä Raamattua niin se on meille säilynyt Raamatun osana.

      Tähän kolmanteen osaan kuuluivat myös psalmit eli juutalaisten virsikirja, myös ruotsin kielen virsi -sana on psalm.

      Paikoitellen Jeesus puhuu myös Kirjoituksista Jumalan sanana, mutta emme tiedä tarkalleen mitä osia Kirjoituksista oli hänellä ja opetuslapsilla käytössä.

      Huomaapa Ari

      JOS haluat ottaa vain VALIKOIDEN jonkun osan Raamatusta, niin silloin sinun on seurattava vain Vanhaa testamenttia, koska se oli Jeesuksen ja apostolien AINOA RAAMATTU.

      Sen sijaan sinun on aihetta huomata että Uuden testamentin vanhimmat tekstit ovat Paavalin kirjeet. Evankeliumit ovat syntyneet meidän nykyiseen muotoomme vasta vuosikymmeniä myöhemmin.

      JOTEN ARI

      Näkemyksesi Raamatusta on Raamatun synnyn historian valossa todella erikoinen, mielivaltaisesti valikoitu sinun oman mielikuvituksesi oikkujen mukaan rakennettu. Vai onko sinulla käsitys kenen teoriaa Raamatun synnystä seuraat.

    • Matias Roto siis minulle on todella selkeää niin Vanha testamentti kuin Uusi testamentti, Jumala on ne minulle ilmoittanut, ei enää salaa niinkuin toisilta!!

      Siis kun ajattelee Jumalan omaa kansaa, Israelia, niin kuka sitä ohjasi, ensin profeetat ja tuomarin, sitten kun kansa halusi kuninkaan niin kuninkaat, siis ihmiset ohjasivat lopulta kuninkaina, no kuinkas kävikään, pieleen meni ja näin juutalaiset joutuivat vieraan vallan alle, tässä siis osoitus ettei ihmiset voi johdattaa Jumalan tahdossa.

      Mikä sitten muuttui Jeesuksen myötä, kaikki, siis nyt Jeesus kutsui ihmisiä seuraamaan Häntä eli nyt Jumalan kansa koostuukin yksittäisistä ihmisistä joita ei enää johdakkaan toinen ihminen vaan JEESUS ITSE!!!! Koeta nyt ymmärtää ettei uskovat seuraa ketään ihmistä vaan Jeesusta Pyhän Hengen voimalla ja viisaudlla!!!!!

    • Ari

      Oma Raamatun linjan vääristelysi on todella suunnattoman suuri.

      Vastatakseni vain lyhyesti tuon esille sen missä yksityisajattelusi sortuu maahan täydellisesti.

      Jeesus lupasi Pyhän Hengen KOKO OPETUSLASTEN JOUKOLLE YHTEISESTI ELI SIIS KOKO KIRKOLLE YHTEISESTI.

      Huomaa MONIKKO MUOTO

      T E I L L E

      JA

      T E I D Ä N !

      Kaikki eristäytyvä omaan henkiseen vankikoppiinsa sulkeutuminen on tästä yhteisöstä täysin ulos suljettu.

      Johanneksen evankeliumi:

      14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa TEILLE toisen Puolustajan olemaan TEIDÄN kanssanne iankaikkisesti,

    • Ari

      Sinun Vanhan testamentin halventamisesi sijaan

      JEESUS VETOSI VANHAAN TESTAMENTTIIN.

      Koko Toora eli Viisi Mooseksen kirjaa ovat

      AVAIN JEESUKSEN TYÖN YMMÄRTÄMISEEN:

      Johanneksen evankeliumi:

      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

    • Ari

      Vetoat pitäytyväsi Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen johdatukseen.

      Kuitenkin pitkin koko matkaa kirjoitat HÄNEN pyhittämänsä sanan eli Raamatun sanan vastaisesti.

      Minä puolestani olen täysin varma ETTÄ HÄN PYHÄ HENKI ELI TOTUUDEN HENKI EI VÄÄRISTELE OMAA SANAANSA.

      Muista että HÄN pitää kirkostaan huolta

      – pyhän kasteen ja

      – pyhän sanansa

      välityksellä:

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      2.Pietarin kirje:

      1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

    • ”Kun ajattelee Jumalan omaa kansaa, Israelia, kuka sitä ohjasi? Ensin profeetat ja tuomarit. Sitten, kun kansa halusi kuninkaan, kuninkaat.” Mooses voidaan toki määritellä profeetaksikin. Hänen jälkeensä kansaa johtivat tuomarit. Kunigaskuntien kausi alkoi, kun tuomarina toiminut Samuel voiteli Saulin kuninkaaksi. Profeetat toimivat kuninkaiden neuvonantajina ja joskus ankarina arvostelijoina. Pakkosiirtolaisuuden aikana – siis kuninkuuden ajan jälkeen – vaikutti useita merkittäviä profeettoja. Tuo aikajärjestys, jonka Ari Pasanen esitti ’todella selkeänä’, on siis virheellinen

    • Martti

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuo Arin kuvaus Vanhan testamentin sisällöstä on kerrassaan hassu kuvaus sellaisesta missä suu puhuu, mutta ei siinä ole minkäänlaista tolkkua, kun asiat sekoitetaan mielivaltaiseen järjestykseen, ja yksittäisten tapausten kuvaiskin on pilakuva tapahtumien kulusta.

  8. Ari

    Olen lukemattomia kertoja osoittanut sinulle, että lähetyskäsky ottaa tavoitteeksi KANSOJEN VOITTAMISEN KRISTUKSEN OMAKSI KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
    Miten sinä olet niin sokea, että kuvittelet tällaista kokonaisten kansojen voittamista Kristuksen omaksi
    muka käsittää ”yksilö kerrallaan” uskoksi.

    Etkö todellakaan ymmärrä suomen kieltä? Vai onko kansa -sana sinulle liian vaikea ymmärretäväksi.”

    Samaten olen USEITA KERTOJA näyttänyt sinulle hakusanakoneelta että Raamatussa EI OLE
    ilmaisuja ”henkilökohtainen usko”, ”persoonallinen usko” eikä muitakaan vastaavia individualistiseen uskonkäsitykseen viittaavia sanontoja. Sen sijaan siellä on ilmauksia MEIDÄN YHTEISESTÄ USKOSTAMME.

    Roomalaiskirje:

    1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme YHTEISESTÄ USKOSTAMME, teidän ja minun.

    Samoin olen lukemattomia kertoja kirjoittanut sinulle, että INDIVIDUALISTINEN näkemys tuli suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen
    VASTA 1880 -LUVULLA,
    suomenkieliseen kirjallisuuteen vasta tämän jälkeen.
    Joten kovasti mainostamasi yksilökeskeinen kääntymyksen -ajatus liittyy vasta tähän vajaa puolitoista vuosisataa sitten kansamme keskuuteen ensi kerran markkinoituun henkiseen ideologiaan.

    Sitä ennen monien ihmisten omat henkilökohtaiset kokemukset ovat aina liittyneet aatteellisesti siihen yhteisöön, minkä jäseniä he ovat olleet.

    • Matias Roto ajatelmasi tuosta ”kansojen voittamisesta” kokonaan on kyllä täysin omiasi, ei Jeesus mitään sellasta itse tehnyt eikä käskenyt tehdä vaan Jeesus käski julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään kaikille kansoille, siis kaikille ihmisille kaikista kansoista.

      Koeta nyt edes vähän ajatella itse mitä ajattelet!!!!

    • Ari

      Kinaat täysin turhaan KASTETTA VASTAAN.

      Koska muistisi näyttää olevan niin äärettömän huonossa kunnossa, niin kirjoitan tuon kohdan uudelleen.

      KAIKKI KANSAT TEHDÄÄN JEESUKSEN OPETUSLAPSIKSI KASTAMALLA.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni

      KASTAMALLA

      heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

    • Ari

      Ongelmasi on siinä, että sinä RAAMATUN VASTAISESTI KIELLÄT KASTEEN PELASTAVAN VOIMAN.

      Jumala antoi pelastuksen meille yksistään armosta, yksi Kristuksen tähden ja yksistään KASTEEN PESUN VÄLITYKSELLÄ. Kasteen välityksellä saimme uuden luomisen eli uuden syntymän ja PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN.
      Vaihtoehtoinen sana ”luominen” viittaa ensimmäiseen luomiseen, kun Pyhä Henki liikkui vesipilven välityksellä ja KOKO MAAILMAN ENSIMMÄINEN LUOMINEN TAPAHTUI TÄMÄN KASTEEN ( PYHÄ HENKI VEDEN VÄLITYKSELLÄ LOI MAAPALLOLLE KAIKEN ELÄMÄN ) KASTE ON TOINEN LUOMINEN, jonka vaihtoehtoinen nimitys on uudesti syntyminen eli siis koko elämän alkaminen uudelleen pyhän kasteen veden välityksellä.

      Tässä viiden käännöksen anti Tiit. 3:4-7 jakeista.

      Vuoden 2020 suomennos

      4 Sitten Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus tulivat näkyviin, 5 ja hän pelasti meidät. Hän ei tehnyt sitä siksi, että tekomme olisivat olleet oikeamielisiä, vaan silkasta armosta. Jumala pesi meidät. Hän loi meidät uudestaan, ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Jumala vuodatti Hengen koko rikkauden meidän päällemme Jeesuksen Kristuksen, pelastajamme, avulla. 7 Näin hän armollisesti teki meistä syyttömiä, jotta toivomme toteutuisi ja perisimme ikuisen elämän.

      Vuoden 2011 käännös vienankarjalaksi

      4 A konša tuli näkyvih Jumalan, miän Pelaštajan, hyvyš ta armaššuš ihmisie kohen, 5 Hiän pelašti miät. No še ei ollun miän hyvien ruatojen tähen, kun Hänen armošta. Hiän pelašti miät pešömällä puhtahiksi, ta niin myö šyntymä uuvveštah ta Pyhä Henki uuvvisti miät. 6 Tämän Henken Jumala valutti šiästämättä miän piällä miän Pelaštajan Iisussan Hristossan kautti, 7 jotta myö Hänen armošta kelpuasima Hänellä ta šaisima perinnökši ilmasenikusen elämän, niin kuin toivomma.

      Vuoden 2000 ruotsinnos

      4 Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbara 5 räddade han oss – inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig – och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den HELIGA ANDEN. 6 Genom Jesus Kristus, vår frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, 7 för att vi genom Guds nåd skall bli rättfärdiga och, så som det är vårt hopp, vinna evigt liv.

      Vuoden 1992 käännös

      4 Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, 5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

      Vuoden 1938 käännös

      4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, 5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, 6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

    • ”Jeesus käski julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään.” Mitä siis tarkoittaa ’julistaa parannusta’. Onko se parannuksenteon vaatimuksen esittämistä Johannes Kastajan tapaan? Onko se kuitenkin sen ilosanoman kertomista, että parannus on jo valmiina tarjolla jokaisen vastaanotettavaksi? Toimintansa alussa Jeesus määritteli tehtävänsä lainaamalla profeetta Jesajan kirjaa: ”Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta.”

    • Martti

      Kiitos puheenvuorostasi

      Hyvin tuot esille sen että evankeliumi on

      I L O S A N O M A.

      vapautusta, näkönsä saamista, sorron alta pääsyä,

      R I E M U V U O D E N saapumista.

      Kiitos hyvästä sanomasta!

  9. ”Koeta nyt ymmärtää, etteivät uskovat seuraa ketään ihmistä, vaan Jeesusta Pyhän Hengen voimalla ja viisaudella.” Mitä Ari Pasanen toivoo lukijansa ymmärtävän? Tähän on koottu useita hämmentäviä kohtia. Ensiksi siinä näytetään kiistettävän Jeesuksen ihmisyys. Vielä erikoisempi on lause, jonka voi ymmärtää niin, että kullekin uskovalle olisi suotu ’Pyhän Hengen voima ja viisaus’. Niinkö Ari Pasanen todella ajattelee? Uskooko hän itse omaavansa tuon jumalallisen voiman ja viisauden? – – – Pyhä Henki todellakin ohjaa seurakuntaa voimallaan ja viisaudellaan seuraamaan Jeesusta, ihmiseksi tullutta Jumalan Poikaa. Se ei kuitenkaan merkitse, että hän lahjoittaisi kaiken voimansa ja viisautensa kenellekään ihmiselle.

    • Martti Pentti näytä nyt ihmeessä se hedelmä jota teidän kirkko tuottaa josta näkisi että Pyhä Henki johtaa?? Onko sisällissota sitä??? Onko nykyinen kirkon kaiken hyväksyntä sitä??? Onko kirkon hedelmänä laittomuus????

    • Ari

      Kysyt kirkon hedelmää.

      Kirkon hedelmä on kasteessa saatu Jumalan lapseus. Kaste liittää meidät Jumalaan, koska meidät siinä otetaan HÄNEN työnään hänen yhteyteensä.
      Jumalan lapselle on Herran pyhä ehtoollinen ikuisen elämän ravinto. Ehtoollisella Jeesus itse on isäntä ja hän antaa ruumiinsa ja verensä meidän syntiemme anteeksisaamiseksi ja iankaikkiseen elämään johtavaan tulevaisuuteen.
      Pyhä Henki käyttää kirkkoa välikappaleena ja jakaa meille syntien anteeksiannon, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Kirkon hedelmä on taivaan ikuinen elämä Jumalan edessä.

      Muista että syntymä antaa ajallisen elämän,

      mutta kaste antaa IANKAIKKISEN ELÄMÄN.

      Jumalan kansa eli kirkko pääsee taivaaseeen, mutta ulkopuolella ovat ne jotka ovat Kristuksen ulkopullla eli hänen ruumiinsa ulkopuolella.

    • Se, että saatana hyökkää kirkon kimppuun ja saa sen ajoittain harhautumaan Jumalan tahdon tieltä, ei ole todistus Hengen poissaolosta. Eikö se ole pikemminkin todistus siitä, että paholainen näkee kirkon Jumalan pyhänä kansana, vihollisenaan ja vastustajanaan. Pyhän Hengen työn todisteena on se, että kirkkomme on kriisien jälkeen löytänyt sovinnon ja yhteyden. – – – Mitä tulee ’kaiken hyväksymiseen’, kirkko hyväksyy kaikki ihmiset yhteytensä, vaikka ei suinkaan hyväksy kaikkia ihmisten tekoja.

    • Matias Roto siis tuolla et ”näyttänyt” vielä mitään eli et voi sanoillasi todistaa että teidän kaste pelastaa!!

      Siis kysyin hedelmää jota Jumalan sana synnyttää kun se kylvetään?? Esimerkiksi ”kunnioita isääsi ja äitiäsi!””.

    • Ari

      Muista että maamme sisällissodan aiheutti kristinuskosta 17 vuotiaana pois luopunut ateistisen ideologian omaksunut Lenin, joka antoi komentamilleen sotilaille ohjeen pyrkiä värväämään punaisten puoli mukaansa.
      Tulokset teidämme molemmat.

      Mksi syytät kirkkoa sellaisesta sodasta, jonka järjesti ateismiin kääntynyt henkilö.

    • Martti Pentti toteat:”” Mitä tulee ’kaiken hyväksymiseen’, kirkko hyväksyy kaikki ihmiset yhteytensä, vaikka ei suinkaan hyväksy kaikkia ihmisten tekoja.””, siis itä tuolla on lopulta erkitystä, eikö ole ainoastaan se mitä JUMALA hyväksyy ja kenet JUMALA pelastaa!!!

      Jeesus sanoo Ilestyskirjassa:

      Ilm. 22:15
      Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

      Siis vaikka kirkko ”hyväksyisi” huorintekijät niin hyväksyykö JUMALA!

    • Matias Roto en syytä kirkkoa vaan tuon sen esille että KIRKON JÄSENET olivat siinä sodassa ukana tappamassa toisiaan, sitäkö on kirkon hedelmä?????

    • Ari Pasanen, älä edellytä täydellisyyttä kuin vähimmäisvaatimuksena uskoville. Sehän on tavoite, jota kohti kilvoittelemme uskoen saavuttavamme sen vasta iäisyydessä. Ethän voi edellyttää itseltäsikään täydellisyyttä, jos rehellisesti pohdit asiaa.

    • Martti Pentti siis ohitat taas sen mistä on kyse, siis onko väliä mitä kirkko hyväksyy, eikö se todella ratkaise mitä JUMALA HYVÄKSYY!!

      Siis en inä esitä mitään vaatimuksia vaan tuon Raamatun sanaa esille ja siellä on Jeesuksen sanat ketkä ovat ulkopuolella!!!

    • Ari

      Kirkon kritiikissä olet kuin Jeesusta kritisoineet ihmiset, jotka omaa hurskauttaan pönkittääkseen pitäytyivät huonomainesten publikaanien ja syntisestä elämästään tunnettujen surasta. Jeesus oli näiden huonomaineisten seurassa ja kertoi vertauksia siitä, miten JUMALA ARMAHTAA SYNTISIÄ.

      Tuhlaajapoika vertaus oli näistä yksi. Vertauksen isä on JEESUS, tuhlaajapoika ovat nuo julkisyntiset ja huonosta elämästään tunnettuja jotka olivat tulleet Jeesuksen luo. Vanhempi veli olivat nuo nirppanokat, jotka omaa hurskauttaan pönkittäneet eristäytyjät. Vertaus moitti noita syntisten armahtamista vastustavia eristäytyjiä, joita kuvattiin vertauksen vanhemman veljen armottomuudella.

      Valitettavasti sinun tyylisi kritisoida ja kritisoinnista päästyäsi keksiä uusia kritiikin aiheita on juuri noiden Jeesuksen luona viihtyneitten armahdettujen syntisten solvaajien kaltaista. Syyte toisensa perään.

      Sinun olisi jo aika armahtaa toisia ihmisiä, niin sitten oppisit itsekin armahtamaan itseäsi, ja väärän hälytyksen kellojen läpytys jäisi pois. Slloin myös kovasti mainostamasi ”rakkautesi” pääsisi taapertamaa ensi askeleitaan aitoon lähimmäisen rakastamiseen.

    • Ari

      Viittaat heprealaiseen ulkopuolella olevaan koira -sanaan ”käläv”.

      ”Ilm. 22:15 Ulkopuolella ovat koirat –”

      Kerran Helsingin juutalaisessa synagogassa käydessäni sen kahviossa pidettyä esitelmää kuuntelemaan mennessämme muuan paikalla ollut nainen meni erään pöydän luo joitakin poskisuudelmallaan tervehtien , yksi mies oli hänelle oudompi eikä tämä saanutkaan muiden saamaa tervehdystä. Silloin tämä herrasmies tokaisi: ”’ani käläv?”, ”Olenko koira?” eli hän kysyi, onko hän ”ulkopuolinen”. (Orientissa koiria pidettään talojen ulkopuolella. Ne eivät ole perheenjäseniä kuten suomalaisissa kodeissa.)

      Tuon ilmestyskirjan jakeen sanoma, kaksinkertaisine ULKOPUOLELLA OLEMISINEEN on yksinkertaisesti se, että taivaaseen menon tai ei-menon välinen erotus on kahden valtavan laajan väkijoukon välien raja. Se siis kertoo saman kuin ikivanha kirkon sanonta.
      EXTRA ECCLESIAM NULLA SALUS
      eli siis suomeksi, että kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25