Tie lupauksesta Jeesukseen

Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.

Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.

Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.

  Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”

Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

 ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut

Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Lauantai 21.6.2025

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Tien raivaaja

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26 

Apostolien teoista, luvusta 13

Apostoli Paavali puhui synagogassa:

      ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:

’En minä ole se, joksi te minua luulette.

Minun jälkeeni tulee toinen,

jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’

      Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”


Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:

WordProject

Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13

Bible.com

Дії Апостолів 13 | НПУ Библи | YouVersion

233 KOMMENTIT

    • Ari

      Kirjoitat: ” —- ja unohtamaan ennen opittu uskonnollisuus.”

      Pois kääntymällä YHTEISEN KRISTIKUNNAN uskonnollisuudesta sinä olet ajautunut kadonneen lampaan asemaan Jeesuksen vertauksessa. Olet joutunut lauman ulkopuolelle eli siis kaiken maailman petojen saaliiksi, jotka ovat omilla harhoillaan vietelleet sinut seuraamaan omien harhojensa seuraajaksi.

      Näin pois kääntymällä olet hylännyt viisaiden opetuksen ja langennut tyhmyyden talutettavaksi.

      Sananlaskut:

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.

      10:1 Salomon sananlaskut. Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä poika on äidillensä murheeksi.

      10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.

    • Matias Roto en tiedä mitä syntejä olet tehnyt eli kuinka paljon olet saanut anteeksi, minä taasen tiedän tehneeni todella paljon ja pahoja ja saanut ne anteeksi joten minua lohduttaa Jeesuksen sanat:

      Luuk. 7:47
      Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän.”

      Tiedän tehneeni niin paljon pahaa etten ikimaailmassa voisi niitä korvata ja olen todella kiitollinen että sain ne kaikki anteeksi Jumalan armosta, siis kuinka voisin palata siihen vanhaan elämään jossa ennen elin tehden tietämättömänä niin paljon pahaa kun nyt Jeesus on parantanut paatuneen sydämen Ja tiedän Jumalan tahdon?

    • Ari

      Annat hyvän todistuksen syntien anteeksiannosta.

      Toivon sinun myös tekevän aidon johtopäätöksen tuosta anteeksiannosta, niin että alat elää toisten armahdettujen eli siis syntinsä joka päivä anteeksi saavien kanssa.

      Kristuksen lunastustyöhän on voimassa koko ajan jokaisena päivänä, kuten Jeesus kasteen lupauksena antaa: ” Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

  1. Matias Roto et sitten lukenut mitä kirjoitin, elin siis tietämättömänä Jumalan tahdosta, siis pitäisikö minun nyt palata tuohon ”tietämättömyyden” aikaan eli takaisin luterilaisuuteen?

    Tuntuisi liian yksinkertaiselta ymmärtää Jeesuksen sanat rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä ja tehdä lähimmäiselle niinkuin itse haluaisi tehtävän, eikö olekkin yksinkertaista elämää, toteutuuko se helposti?

    • Ari

      Näytät edelleen olevan ”tietämättömyyden ajassa”, koska menet kirjoittamaan tällaista ymmärtämättömyyttäsi: ”—pitäisikö minun nyt palata tuohon ”tietämättömyyden” aikaan eli takaisin luterilaisuuteen?”

      Luterilaisen uskon perusta on RAAMATTU. Luther oli nimenomaan Raamatun selitysopin professori.
      Hänen tuotantonsa oli maailmaan suurin aina 1900 -luvulle asti. Vasta silloin kuulemma joku on päässyt sähköisillä kirjoituskeinoilla suurempaan tuotantoon. Kuka lie, en tiedä, mutta moista olen kuullut.

      Edelleen Lutherin käännös on eniten käytettyjä saksannoksia saksankielisessä kulttuurissa ja hänen virtensä eniten veisattuja.
      Aikansa toiseen oppineeseen Erasmukseen verrattaessa Luther saattoi vain todeta, ettei hän voi mitään sille, että hän itse on oppineempi kuin Erasmus.

      Tässä on viite sivustolle, josta voit nähdä hänen tuotantonsa

      http://www.lutherdansk.dk/WA/D.%20Martin%20Luthers%20Werke,%20Weimarer%20Ausgabe%20-%20WA.htm

      Tässä on wikipedian kuvaus. Siinä on ainakin tällä hetkellä
      (22.6.2025 klo 14.41)
      nähtävissä yhdessä kaapissa KOKO HÄNEN KIRJALLINEN TUOTANTONSA.

      https://de.wikipedia.org/wiki/Weimarer_Ausgabe_(Luther)

    • Ari

      Puhut: ” — tehdä lähimmäiselle niinkuin itse haluaisi tehtävän, —”

      Kuitenkin seuraat kasteopissasi Hubmeierin keksimää tulkintaa. Hänhän pyrki talonpoikaiskapinan johtoon.
      Tuossa kapinassa 1524 – 1525 kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.
      Tuossa kapinassa ryöstettiin ihmisiä, raiskattiin naisia, varastettiin jne isot määrät.

      Muutamaa vuotta aikaisemmin Hubmeier oli yllyttänyt sellaisen kansannousun juutalaisia vastaan, että hänelle vuoden 1518 Augsburgin valtiopäivillä annettiin sellainen varotus, että hänet erotettiin Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta. Hän mm oli riistänyt juutalaisilta synagogan ja muutti sen Neitsyt Marian kunniaksi kokoontuvaksi kirkokseen.

      Joten kasteoppisi ”rakkauden hedelmät” näkyvät näissä teoissa ja muutamissa muissakin hommissa, missä yhteiskunnan hyväksi tehtävää työtä halveksitaan muka jumalattomaksi touhuksi. Näin vanhurskautetaan oma laiskuus ja/tai saamattomuus oman vastuunsa ottamisesta yhteisten asioiden hoitamisesta.

      Näille oman vastuunsa ottamista kieltävien asenteelle sopii RAAMATUN opetus:

      Sananlaskut:

      6:6 Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoja ja viisastu.

      Joten miksi syytät Lutheria, kun sinun oman oppisi keksijä oli

      antisemiitti ja kapinapäälliköksi pyrkinyt kapinallinen,

      joka rangaistuksena pahoista teoistaan sai kuolemantuomion 10.3.1528.

      Muista ettei koskaan ennen koko maailmanhistorian aikana kukaan ollut esittänyt niin eriskummallisia vääristelyjä Raamatun sanasta, kuin hänen kasteoppinsa sisältävät.

    • Matias Roto miksi edelleenkin tuot tuota Hubmeieriä tms liittäen hänen oppinsa minuun, olenko kirjaintakaan tuonut hänen kirjoituksistaan?

      Se mitä olen tuonut on täydellisesti Raamatun sanaa, näytä missä olisin tuonut jotain muuta??

    • Ari

      Tuon esille oppisi keksijän, jotta tiedät kenen lauluja laulat ja kenen harhoja levittelet.

      Vähääkään enemmän kirkon historiaa lukenut tietää tarkalleen, mistä oppisi on saanut alkunsa. Niin päivän-selviä ovat sinun erikoiset tulkintasi, että niiden alkuperästä ei ole pienintäkään epäilystä.

      Muutoinkin jos on vähääkään enemmän lukenut kulttuurihistoriaa ja joidenkin eriskummallisten liikkeiden tekstejä, niin jo muutaman rivin jälkeen tunnistaa, mistä liikkeestä on kysymys. Näin olen itsekin todennut lukuisista kirjoista: Jo muutaman rivin jälkeen ymmärtää, mitä kirja sisältää. Kun sitten vielä olen jatkanut vähän matkaa, niin olen todennut, että jaha näinhän se menee. Ei tarvitse lukea pidemmälle, koska jo nyt ymmärtää, mitä siinä yritetään sanoa ja mihin tarkoitukseen se on kirjoitettu.

      Tämä ei ole sen vaikeampaa kuin mitä google kääntäjän on tunnistaa, minkä kielinen jokin teksti on.

      Panin viimeisen kappaleesi google kääntäjään. Se tunnisti tekstisi suomeksi ja antoi seuraavan käännöksen saksaksi, mistä olet kirjoittanut ylioppilaskirjoituksissasi: ”Was ich mitgebracht habe, entspricht genau dem Wort der Bibel. Zeigen Sie mir, wo ich etwas anderes mitgebracht hätte??”

      Mitä tulee tapaasi tulkita lukemiasi kohtia, niin toistat orjallisen tarkoin Hubmeierin opettamaa tulkintaperinnettä. Esim. yliopistomiehen oppilaille asetettavista pääsykokeista nousee sellainen ajatus, ettei vauva muka vielä ymmärtäisi riittävän paljoa voidakseen saada kasteen.

    • Ari

      Pyydät minua osoittamaan, missä tulkintasi on virheellinen.

      Vastauksena kysymykseesi riittää se, että jo vuosien ajan olen lukemattomia kertoja kertonut sinulle, miten poikkeat Raamatun tekstien historiallisesti alkuperäisestä sanomasta ja sen sijaan sotkenut niihin oman tulkintaperinteesi mukaisia sanoman muutoksia, ollen oman tulkintaperinteesi orjallinen seuraaja.

      En siis lähde kertaamaan muutaman vuoden tuotantoa tekemistäni oikaisuista.

    • Ari Pasanen, miten osoitat käytännössä lähimmäisillesi, että rakastat heitä? Puhutteletko ystävällisesti, autteletko tarvittaessa, käytkö tapaamassa yksinäisiä, kutsutko luoksesi kylään…? Tuetko varoillasi avustustoimintaa kotimaassa tai ulkomailla, annatko aikaasi, työtäsi tai rahojasi lähetystyöhön? Rakkaus ei ole vain mielentila tai tunne, se on toimintaa.

    • Martti

      Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi

      Hyvin asetat kysymyksesi Arille

      Hyvä on myös yhteen vetävä loppukaneettisi rakkaudesta käytännössä toimivana rakkauden osoittamisena

    • Pekka

      Kiitos että tuot esille sen sanoman, minkä Ensimmäinen Johanneksen kirje on ilmaissut näin:

      1.Johanneksen kirje:

      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

    • Pekka on lähellä sanoessaan noin, kuitenkin Jumala vuodattaa rakkautensa uskovaan Pyhän Hengen kautta, näin sanotaan Raamatussa.

      Siis kuinka tulisi rakastaa lähimmäistä, siis tehden heille samoin kuin haluaisi itselle tehtävän, tämä on paljastavaa, haluaisinko minä että minulle hermostuttaisiin tekisimpä mitä tahansa, en minä ainakaan, niinkuin Jeesus osoitti rakkautta kaikille niin myös minä haluaisin että samalla tavalla minua rakastettaisiin niinpä rakastan lähimmäisiä niin.

    • ”Martti Pentti, näytä missä olisin noin tehnyt?” En näytä. Toivon sinun itsesi pohtivan tätä mahdollisuutta.

    • Teillä on vauvakasteen ”ansiosta” jo kaikki ”viisaus ja ymmärrys” että voitte ymmärtää mitä Raamatussa tarkoitetaan, siis vaikka Raamattuun on selkeästi jotain kirjoitettu niin te on yli sen menevää ”viisautta” kertoa mitä oikeasti siinä tarkoitetaan, ei kieliopilla ja lukutaidolla ole merkitystä!!!

    • Ari

      Kuvittelet olemattomia syyttäessäsi kirkkoa muka kieliopin ja lukutaidon laiminlyönnistä. Sinun olisi aiheellista ottaa todesta se että kirkko jo vuosituhansia on tutkinut Jumalan ilmoitusta äärimmäisen tarkasti.

      Ajatellaanpa Abrahamin saamaa Herran pyhän ehtoollisen vanhatestamentiilista muotoa, kun noin vuoden 1690 eKr. tienoilla Melkisedek siunasi Abrahamin jakamalla tälle leipää ja viiniä ja siinä välitti Jumalan siunauksen. 1. Moos. 14. luku. Kirkko on siis jo noin 3700 vuoden ajan harrastanut uutteraa Jumalan edessä elämistä. Ja tämä USKON ISÄN siunaus on elänyt isiltä pojille yli kaikkien sukupolvien.

      Sinä puolestasi ole tietoisesti halunnut hyljätä isien opetukset ja näin olet tuomittu toistamaan kaiken maailman eksytysten ryteiköissä jo yli pari vuosikymmentä.

      Ari hyvä

      Ota asioista selvää ennen kuin menet kirjoittamaan julki omia vääriä syytöksiäsi kirkon opetuksesta.

      Koeta ymmärtää, mitä eräs vieraileva professori sanoi meille Helsingissä meidän Vanhan tastamentin tutkijaseminaarissamme. Hän lausui, että tieteellisen menetelmän tavoitteena on OPPIA LUKEMAAN SISÄLTÄ Raamatun tekstiä.

      Opettele sinäkin sisältälukutaitoa!

      Kertaa Pietarin helluntaisaarnan LAPSI -sanaa niin moneen kymmeneen tai sataan kertaan, että sinunkin oppimiskyvylläsi lopultakin opit ymmärtämään tuon synnytyksessä äidistä ulos tulleen olevan osallinen KASTEEN antamasta syntien anteeksiannosta ja Pyhän Hengen lahjasta.

    • Ari

      Selvästi sisältälulutaitosi on harhaoppien takia alentunut.
      Syynä on asenteellinen tyhmistyminen, kun sisäinen vimma ajaa hylkäämään kaiken järkevän jo vuosituhansien aikana kertyneen viisauden ja sen sijan son syöttänyt omia tyhmistäviä eksytyksiään.

      Ota huomioon että kaste tekee opetuslapsiksi eli siis asettaa Jeesuksen oppilan paikalle, (opetuslapsiksi kastamalla)

      ja vasta sitten seuraaa opin antaminen (opettamalla kaikki —-).

      Joten kuvitellessasi olevasi nokkela omalla murjaisullasi osoitatkin vain oman heikon asioiden ymmärtämisesi.

      Tätä voi verrata siihen että käytät hammastahnaa ruokanasi ja sitten sen jälkeen yrität ruualla harjata hampaitasi.

      Joten ota todesta Herran sana: ”Hanki viisautta!”

    • ”Teillä on vauvakasteen ’ansiosta’ jo kaikki ’viisaus ja ymmärrys’, että voitte ymmärtää, mitä Raamatussa tarkoitetaan.” Ei ole sen kummemmin kuin sinullakaan uskoontulokokemuksesi ansiosta. Viisaus ja ymmärrys kertyy oppimisen ja kokemuksen kautta.

  2. Arille yleisohje

    Sinun olisi aihetta välttää kirjoittamasta mitään muka väitettäsi meidän kirkkomme opista, koska kokemukseni mukaan olet kadottanut kokonaan kyvyn ymmärtää meidän Raamattuun perustuvaa oppiamme, kun kerta toisensa jälkeen, kuten on tapana sanoa karkeista asiavirheistä, syökset suustasi sammakoita, puhut asian vierestä itse asiaa vääristellen, väittäen meidän oppiamme aivan muuksi, kuin mitä se on.

    Reilua olisi asettaa selkeitä kysymyksiä sellaista asioista, joita ei ymmärrä, ja ottaa oppia itseään oppineemmilta, ja pitää silmät ja korvat avoinna aidolle Raamatun opetukselle, liomiin kuvitelmiinsa lukkiutuneitten pinttymien sijaan.

    • Kuinka tarkoin kannattaa ottaa Raamatun teksti otan esimerkin Liitonkirjasta, joka on aivan kymmenen käskyn antamisen jälkeen 2. Mooseksen kirjassa. Siitä otan yhden pykälän laista, mikä käsittelee orjan asemaa.
      Hammurabin laissa määrättiin, että jos joku tappaa jonkun toisen orjan, niin lyöjän pitää korvata orjan arvo hänen omistajalleen. Orja kuului siis ihmisen varallisuutta koskevan lainsäädännön alaisuuten. Vain hänen myyntihintansa verran piti korvata orjan omistajalle. Muita seurauksia ei siitä tullut.

      Mutta liiton kirjassa yhdellä waw -kirjaimella muutettiinkin sama pykälä koskemaan oman orjansa lyömiseen. Jos orja kuoli tuon lyönnin takia, niin omistajaa rangaistiin. Maksimirangaistus toisen kuoliaaksi lyömisessä oli kuolemantuomio.
      Näin siis orjan asema oli muuttunut varallisuusoikeudesta ihmisoikeuden alaan kuuluvaksi. Yhdellä waw -kirjaimella oli siis tehty VALLANKUMOUS. Orjan asema oli muuttunut esine- ja varallisuusoikeudesta ihmisoikeudeksi ja ihmisen elämää suojelevan lainsäädännön alaisuuteen.

      Tässä siis esimerkki miten jo paljon ennen ajanlaskumme alkua pyhä Jumalan kansa on olut hyvin tarkka omien tekstiensää kanssa, kun esimerkiksi yhdellä kirjaimella voi tehdä vallankumouksen.

  3. Matias Roto en tarkoittanut kirkkoa kun puhuin ettei suomenkielellä ja kieliopilla ole väliä vaan tämän keskustelun osallistujista etenkin sinusta, siis seuraavassa on selkeääkin selkeämpi todiste tästä:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Kysyn ”tuhannen” kerran mikä on tuossa kirjaimellisesti ”tämä lupaus”, älä muuta yhtä kirjaintakaan vastauksessasi eli älä tuo yhden yhtä kirjainta omasta päästäsi/opistasi??? Käytä vain ja ainoastaan tuota RAAMATUN kohtaa!!!

    • Ari

      Kysyt mikä on se lupaus, josta Pietari puhuu.

      Lupaus on siinä, että KASTE antaa

      – synnit anteeksi, ”syntienne anteeksi saamiSEKSI”

      – Pyhän Hengen lahjan, ”NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan”

      Jakeessa 39 esitys jatkuu niin että tämä kasteen antama lahja koskee jokaista. Se annetaan KAIKILLE, koko juhlaväelle vauvasta vaariin ja edelleen heistä alkaen eteenpäin yhä laajemmalle ja laajemmalle väelle aina koko maailmalle asti sitä mukaa kuin Jumalan valtakunta eteenpäin menee, ”Jumala kutsuu”.

      Tämä on se onnellinen elämän uudistus, se elämän sisällön sulostuminen, sen laadun paremmaksi tulo, se parannus, se Jumalan suurten tekojen toteutuminen kuulijoidenkin elämän kulussa, siihen vapautuneeseen rakkauden täyttämään ja luottavaiseen Jumala -suhteeseen ja Jumalan perheen jäseneksi pääsy, jonka osallisuuteen koko juhlakansaa kutsutaan ja joka sitten on tarkoitettu menemään eteen päin koko ihmiskunnalle Jumalan kutsuna kaikille kansoille.

    • ”Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” Näin tuo lupaus kuuluu vuoden 1992 käännöksessä. Vuoden 1776 Biblia muotoilee sen näin: ”Tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” Vaikka viesti pysyy samana, kääntäjät ovat valinneet sen välittämiseksi eri aikoina eri sanamuotoja. Kiinnitin huomioni siihen, että vaihtelua esiintyy siinä, annetaanko vai saadaanko synnit anteeksi. Tämähän tarkoittaa näkökulman eroa: Jumala antaa ja ihmiset saavat. Monikkomuoto on nähdäkseni tärkeä. Pietari puhuttelee kaikkia kuulijoita, vaikka osoittaa sanansa itse kullekin tai jokaiselle joukkoon kuuluvalle. Yksi eroavuus on tietysti siinä, käytetäänkö kasteelle tulemisesta sanaa ottaa kaste vai antaa kastaa. Matias Roto osaa varmaan määritellä alkukielen kieliopillisen muodon.

    • Martti

      Kiitos hyvästä selostuksesta!

      Kreikan kielisessä alkukielessä kasteen lahjasta osaksi pääsemisestä käytetään PASSIIVISSA OLEVAA VERBIMUOTOA. Ajatus siis on se että kastautujat ovat TÄYSIN ILMAN PIENINTÄKÄÄN OMAA TEKEMISTÄÄN TAPAHTUMAN KESKIÖSSÄ eli siis JUMALA KASTAA JA IHMINEN SAA OSAKSEEN TÄMÄN TEON ANTAMAN LAHJAN.

      βαπτισθήτω, baptisthētō, be baptized, V-AMP-3S = verbi – aoristi (eli EI aikaa eikä ajankohtaa kertova, vaan ainoastaan teon tapahtuman todellisen tapahtumisen tulevan tai tulleen tehdyksi), imperatiivi, PASSIIVI, yksikön 3. persoona.

      Eli siis kaste toteutetaan niin että jokainen perukassa oleva saa kasteen henkilökohtaisesti, vaikka kastetoimitus toimitetaankin yhteisesti suurena yhteisönä,

      ἕκαστος, hekastos, every one, JOKA IKINEN IIKKA, ketään ulkopuolelle jättämättä, ei pienintäkään mukulaa eikä raihnaisintakaan sairasta tai vanhusta. Siis ei sellaistakaan joka muutoin olisi koko porukan hylkiö, leimattu tai päähän potkittu. Kukaan ei saa jäädä tämän kasteen ulkopuolelle eli siis kukaan ei saa jäädä kirkon ulkopuolelle. Kukaan ei saa jäädä tämän Jumalan valtakunnan, tulevan valtakunnan, Jumalan antaman tulevaisuuden ulkopuolelle.

      Arin jankuttama näkemys KASTETTAVAN OMASTA AKTIIVISUUDESTA sotii tuota kasteen toimituksessa olevaa passiivista kasteen osallisuuteen pääsemistä vastaan mitä räikeimmin.

    • Koska Arille

      tuntuu olevan täysin vierasta mitä passiivi -muoto tarkoittaa,

      koska suomen kieli ei sitä tunne,

      vaan vain nimittävät persoonatonta muotoa passiiviksi,

      Ja koska myös Arilla vaikuttaa olevan tapana kieltää Jeesuksen työn kuuluminen JOKAIKISELLE IHMISELLE MAAILMASSA NIIN KOROSTAN KAIKKI SANAA,

      kun panen tähän ruotsinnoksen 2000 ilmaisun, missä oikeaa passiivia on käytetty:

      38 Petrus svarade: »Omvänd er och låt er

      A L L A

      D Ö P A S

      i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder.

    • ”En tarkoittanut kirkkoa kun puhuin ettei suomenkielellä ja kieliopilla ole väliä vaan tämän keskustelun osallistujista etenkin sinusta, siis seuraavassa on selkeääkin selkeämpi todiste tästä:” Onhan kielen huolellisella käytöllä väliä. Tuossakin lainauksessa on korjaamisen varaa. Siistin sen tällaiseksi: ”En tarkoittanut kirkkoa, kun puhuin, ettei suomen kielellä ja kieliopilla ole väliä. Puhuin tämän keskustelun osallistujista etenkin sinusta. Seuraavassa on selkeääkin selvempi todiste:”

    • Martti

      Kiitos tarkennuksessta.

      Korjattu versiosi on todellakin paremmin luettavaa ja korrektimpaa.

      Olen huomannut, että Ari heittää ilmaan väitteitä meidän kirkostamme oman mielikuvituksensa luomiin kummallisuuksiin vedoten. Valitettavasti nämä hänen mielikuvituksensa luomukset eivät kosketa kirkon opetusta, vaan liian usein liihottelevat jalat tukevasti ilmassa roikkuen omien ounastelujensa pilvilinnoissa.

      Hän ei näytä ymmärtävän sitä, että tutkimuksessa pitää teksti lukea kirjaimen tarkkuudella.
      Näin teki jo Jeesus omana aikanaan. Siitä on näyte hänen sanoissaan. Hän puhuu Toorasta eli Laista eli Viidestä Mooseksen kirjasta ja kopioitsijoitten vastuusta kopioida käsikirjoitukset kirjain kirjaimelta merkilleen oikein.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

    • Matias Roto tuot eananlaskuista mm. 1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      Ihan ajattelun aiheena tuon oman ajatukseni eli keitä ovat nämä ”luopuneet”, ajatteletko että minä olisin, eikö kuitenkin ole kyse juutalaisista?

      Entäpä tämä ”suruttomuus”, eikö juuri nyt ole voimassa suomessa hengellinen suruttomuus eli laittomuus, ei Jumalan tahtoa kunnioiteta eikä varsinkaan pelätä??

    • ”Uppiniskaisuus on tyhmälle tuhoksi, huolettomuuteensa hullu kuolee.” Tämä sananlaskukin on hyvä esimerkki eri käännösvaihtoehdoista. Tuo on vuoden 1992 käännöksen muotoilu. Se kohdistaa varoituksen tyhmille ja hulluille. Tuskinpa siinä silloin viitataan mihinkään tiettyyn uskontoon tai kansaan. Biblian versio on: ”Sillä tyhmäin himo tappaa heidät ja hulluin onni kadottaa heidät.”

    • ”Eikö juuri nyt ole voimassa Suomessa hengellinen suruttomuus eli laittomuus?” On toki aiheellista surra maamme hengellistä tilaa. Näin kesän suurten hengellisten juhlien aikaan näkyy toinenkin puoli. Kymmenettuhannet suomalaiset kerääntyvät yhteen Jumalan sanan ääreen.

    • Martti Pentti huomaatko kuinka ”kumoat” kommenteillasi asioita eli ”etsit” niille vastakohtia ja niitä sitten tuot esille.

      Siis kun puhutaan Jumalan sanan hedelmistä, siis niistä joita sen tulisi kasvaa, niin onko tuollaiset SUURET kokoontumiset niitä? Kun puhutaan suruttomuudesta Jumalan tahdon hylkäämisenä niin mielestäni ns ”kristillisyyden” esille tuominen ei kumoa sitä. Siis vaikka joka sunnuntai juoksee kirkossa kuulemassa synnin päästön, mutta arjessa ei elä Jumalan tahdossa vaan suruttomasti niin kumoaako sunnutait arjen suruttoman elämän ja sen hedelmän???

    • ”Huomaatko, kuinka ’kumoat’ kommenteillasi asioita eli ’etsit’ niille vastakohtia ja niitä sitten tuot esille.” Elämä ei ole mustavalkoista. Asiat eivät ole joko niin tai näin. Pahuuden rinnalla on aina hyvääkin ja hyvyydessä jotain pahaa. Vastakohdat eivät kumoa toisiaan. Ne saattavat jopa korostaa toisiaan. Valo loistaa pimeydessä ja kirkas valo tekee varjot tummiksi.

    • ”Kun puhutaan Jumalan sanan hedelmistä, niistä joita sen tulisi kasvaa, ovatko tuollaiset suuret kokoontumiset niitä?” Lähde juhlille, kohtaa ihmisiä ja keskustele heidän kanssaan. Siten voit saada vastauksen kysymykseesi.

    • Martti Pentti sitä vaan halusin sanoa että noilla vastakohta kommenteillasi ohitat asian eli nyt suruttomuuden, Jumalan tahdon ja Jumalan pelon.

      Oletko kuullut tai lukenut sanontaa etten voi uskoa sellaiseen jumalaan joka ei hyväksy ”sitä sun tätä” eli kun ajatellaan kirkkoa niin kuinka se on ollut todella ankara tiettyjä ihmisiä kohtaan ja nyt sitten hyväksyy heidät, onko nyt kirkon ”jumala” muuttanut mieltään ja seurakuntalaiset voivat ”surutta” elää tahtomallaan tavalla? Ei tarvitse pelätä Jumalaa, siis oikeaa Jumalaa!

    • Ari

      Opettele uskossasi yhteisöllisyyttä. Vain siten pääset kokemaan aidon Jumala -uskon antaman turvan ja tuottamaan aitoa rakkauden avoimuutta ja luottamusta.

      Nykyinen tapasi vain repii ja tuottaa jatkuvia riitoja, koska et tajua uskon toimivan kirkon liturgiassa, sanan ja sakramenttien nauttimiseen osallistumalla. Suvisen Suomen suuret seurat ovat todiste nimenomaan JUMALAN TOIMINNASTA keskuudessamme. Tapasi kritisoida maamme suven seuroja osoittaa ainoastaan ettet ole uskosta osallinen, koska aito usko iloitsee jokaisesta Jumalan sanan julistuksen tilaisuudesta, mutta jumalaton ja Herrasta pois poikenneet eivät sellaisia voi omakseen ottaa.

    • ”Kun ajatellaan kirkkoa, kuinka se on ollut todella ankara tiettyjä ihmisiä kohtaan, ja nyt sitten hyväksyy heidät, onko ’kirkon jumala’ nyt muuttanut mieltään ja seurakuntalaiset voivat surutta elää tahtomallaan tavalla?” Mahdatko viitata sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaan kirkossa? Kirkko on todella muuttanut asennoitumistaan. Pidän sitä parannuksentekona. Kun tieto ihmisen sukupuolisesta monimuotoisuudesta on lisääntynyt ja täsmentynyt, aikaisempi jyrkkä torjunta nähdään Jumalan tahdon vastaisena. Ihmisten hyväksyminen ei ole sama kuin heidän kaikkien tekojensa salliminen. Suruton eläminen kunkin tahtomalla tavalla on edelleen se, mistä kirkossa varoitetaan.

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Vaikuttaa siltä, että Arilla on sama asenne kuin Tuhlaajapoika vertauksen vanhemmalla veljellä : On vaikeuksia hyväksyä tulla mukaan yhteiseen ilojuhlaan saman isän toisen pojan kanssa. Ei oikein ole haluja hyväksyä omaksi veljekseen sellaista, jonka kunniaksi isä on ilojuhlan järjestänyt.

  4. Jäi mietityttämään tuo ”suruttomuus” eli mitä se pitää sisällään? Jos/kun hermostun lähimmäiselleni niin kyllä minulle tulee surullinen olo kun en rakastanut häntä, siis minulle hermostuminen ja sen kautta tulevat väärät sanat tarkoittavat etten elä Jumalan rakkauden mukaan lähimmäistäni kohtaan. Siis kun kohtaa mitä ”vaikeamman” ihmisen, siis selleisen joka käyttäytyy inhimillisesti ajatellen ”väärin”, niin silloin oppii eniten Jumalan rakkaudesta kun Jumalan rauha säilyy. Hermostuminen kuvastaa minulle juuri Jumalan rauhan menettämistä ja se johtuu ainoastaan itsestä, minä en elä Jumalan rakkauden mukaisesti rakastaen tätäkin lähimmäistä.

    Juuri tämä Jumalan yliymmärryksen käyvä rauha oli ensimmäisiä jolla Jumala ohjasi minua uskon alkutaipaleella, ensin sitä ihmettelin ja sitten ymmärsin miksi en hermostunut ja suuttunut vaikeissakin kohtaamisissa.

    • Ari

      Olen onnellinen jos voit olla suuttumatta. Erinomaista.

      Jumalan kanssa olemisessa on myös aidon taivaan ravinnon saamisen tarve. Osallistupa jumalanpalveluksiin saadaksesi taivaan mannaa sielusi ravinnoksi.

    • Ari

      Muista, että pelastuksen osallisuus on osallisuutta JUMALAN. KANSAAN

      Jotta huomaat tämän, miten Jumala valitsee omansa yhteiseen KANSAAN, panen tekstin saksan kielellä.

      Huomaa myös, että valinta on JUMALAN. OMA. VALINTA

      1/. Piet. 2:9

      .9 Ihr aber seid das auserwählte Geschlecht, das königliche Priestertum, das heilige Volk, das Volk des Eigentums, daß ihr verkündigen sollt die Tugenden des, der euch berufen hat von der Finsternis zu seinem wunderbaren Licht;

    • Heränneet eli körtit puhuvat paljon suruttomuudesta. Näin niissä piireissä määritellään, kuka on suruton: ”Henkilö, joka ei sure syntejään. ’Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.’”
      ”Kevytmielinen, omavoimainen, elää kuin viimeistä päivää.”

    • Martti

      Kitos hyvästä huomiostasi

      Körteillä on monta hyvää ilmausta hengellisen elämän kuvauksiin.

      Panen tähän yhden tapauksen. Eräältä mieheltä kysyttiin, miten hän on tullut herätykseen. Tämä vastasi, että hän juoksi Jumalaa karkuun niin lujaa kuin pääsi, ja Jumala hoiti loput.

    • Esimerkkinä körttien hiukan hirtehisestä asenteesta: Nilsiäläinen emäntä sanoi, että jos Jumala laittaa hänet helvettiin, hän tekee siinä ihan oikein, mutta jos Jumala ottaa hänet taivaaseen, siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista.

    • Martti

      Kiitos

      Nöyrä luottamus Jumalan hyvyyteen tulee ilmi tuossa lauseessa.

      Yksi körttien ilmaus on, että hevonen ensimmäisenä huomaa, että isäntä on tullut herätykseen. Aikaisempien kirosanojen ja tyrskimisten sijaan tulee hevosen iloiseksi ja hyvälle tuulelle saavia sanoja isännän tärkeimmälle työtoverille.
      Minulla ei ole hevosta, mutta meillä on pihalla liikkunut jäniksiä. Meillä on ollut suuri ilo seurata niiden elämää. Yhtenä päivänä meitä Coletten kanssa ilahdutti suuresti seurata tämän kesä pikku pupua, kun se mennä pompotteli talomme alle suojaisaan kotiinsa. Talon lattian ja maan välissä on riittävä ilmatila lattian rakenteiden tuuletusta varten. Näin lattian alunen pysyy kuivana ja talo säilyy kunnossa sukupolvelta toiselle.

      On ihanaa elää sopusoinnussa luontomme kanssa. Me ihmiset omassa asunnossamme ja samalla antaa pupuillekin kuiva ja turvallinen suoja meidän talommme alla.

    • Martti Pentti tuot seuraavan:”” jos Jumala laittaa hänet helvettiin, hän tekee siinä ihan oikein, mutta jos Jumala ottaa hänet taivaaseen, siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista.””.

      Nyt sitten onkin mielenkiintoista kun ””eräät”” sulkevat pelastuksen jos ei kuulu kirkkoon eli tuntuu heille ”kuuluvan” kuka pääsee ja kuka ei????

      On eriasia tuoda esille Jeesuksen sanat että ellei TEE parannusta hukkuu tai Pietarin lupaus ”tehkää parannus ja ottakaa kaste Jeesuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin saatte Pyhän Hengen lahjan”, siis noiden tuoja ei itse ole noita ”keksinyt” tai saanut niitä ihmisiltä sillä ne on Raamatun sanaa.

    • Pelastuksesta osalliset muodostavat kirkon. Tämä ajatus on ’kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta’ -lauseen takana. Onko tästä asiayhteydestä tehtävä käytännönläheinen vertaus? Sisällä talossa olevat pysyvät sateella kuivina. Sen voi sanoa niinkin, että ei ole kuivuutta talon ulkopuolella.

    • Ari

      Turhaan kiellät riippuvuutesi kapinan vuoksi kuolemanrangaistuksen saaneen Hubmeierin teologiasta riippuvuutesi! Asiaa tuntevalle riippuvuutesi on yhtä tyhmää, kuin pienen pojan hätävalhe tämän jäädessä kiinni luvattomasta tupakanpoltosta, että he tekivät bensiiniä naapurin pojan kanssa.

      Edelleen itsekeskeisyytesi omassa pelastuksen asiassa huutaa kaiken ympäritön hälinän yli:

      Kovasti korosta OMIA tekojasi parannuksen tekemisessä.

      Kovasti olet myös kehunut omaa rakkauden lahjaasi.

      Mutta toimiiko se, vai onko se vain tyhjää puhetta. Kokevatko ympärilläsi olevat ihmiset sinusta huokuvan rakkauden? Tulevatko he puhumaan kanssasi? Tervehtivätkö he sinua, kun näkevät sinut? Lähettävätkö he kavereittesi kautta sinulle terveisiä, jos eivät ole sinua nähneet viime aikoina?

      Elikä siis:

      Toimiiko rakkautesi ihan arkisesa elämässä?

      Esimerkiksi: Jos sinulla on oma talo, niin elääkö sinun talosi alla pupu?
      Tarkoitan siis, että tulevatko eläimet luoksesi ystävyyttä ja turvaa hakemaan.

      Aikaisemmin myös yksi hirvi kävi meidän pihallamme. Tien yli se meni meidän kohdaltamme. Huomaapa tämä: Ennen tien ylitystä se pysähtyi ja katsoi kumpaankin suuntaan ennen tien ylitystä. Mutta eräänä aamuna se oli kuollut. Joku holtiton autoilija oli ajanut ylinopeutta, niin ettei se ollut arvioinut auton nopeutta oikein, vaan jäänyt alle.

  5. Martti Pentti siis ajatteletko että onkin oikein kun sanotaan ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta toiselle joka tuo esille puhdasta Raamatun sanaa mutta ei kuulu kirkkoon? Eikö silloin tuomita toista kadotukseen???

    Jos tuo löytyisi Raamatusta niin ok, mutta kun sitä ei löydy vaan joku on omassa mielessään yhdistänyt kirkon ja Jeesuksen ruumiin.

    • Ari Pasanen, sinä kuulut kirkkoon. Sinut on kastettu – toistamiseenkin, mikäli olen ymmärtänyt – ja olet lähtenyt seuraamaan Jeesusta. Ei sinulta muuta puutu kuin se, että avaat silmäsi ja näet tämän. Näet samalla, että veljiäsi ja siskojasi on monta eri kirkkojen ja seurakuntien jäsenissä. He odottavat, että liityt heidän seuraansa.

    • Ari

      Väität Raamatun vastaisia näissä sanoissasi: ”Jos tuo löytyisi Raamatusta niin ok, mutta kun sitä ei löydy vaan joku on omassa mielessään yhdistänyt kirkon ja Jeesuksen ruumiin.”

      Olen lukemattomia kertoja näyttänyt sinulle Efesolaiskirjeen Eka luvun jakeet 22-23, missä sanotaan, että

      KIRKKO

      ON

      KRISTUKSEN

      RUUMIS.

      Miten kummassa kehtaatkin kieltää tämä ja mennä sanomaan Jumalan kasvojen edessä, ettei tätä muka ole HÄNEN SANASSAAN RAAMATUSSA!

    • Ari

      Tässä vielä luettavaksesi tuo kohta Ef. 1:22-23

      Suomennos 2020

      22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään

      23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.

      Tätä voisi lukea vaikka kuinka monella kielellä, mutta panen vain muutaman englanniksi näkyviin:

      New International Version
      And God placed all things under his feet and appointed him to be head over everything for the church,
      which is his body,
      the fullness of him who fills everything in every way.

      New Living Translation
      God has put all things under the authority of Christ and has made him head over all things for the benefit of the church.
      And the church is his body; it is made full and complete by Christ, who fills all things everywhere with himself.

      English Standard Version
      And he put all things under his feet and gave him as head over all things to the church,
      which is his body
      , the fullness of him who fills all in all.

      Berean Standard Bible
      And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,
      which is His body,
      the fullness of Him who fills all in all.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25