Tie lupauksesta Jeesukseen

Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.

Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.

Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.

  Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”

Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

 ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut

Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Lauantai 21.6.2025

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Tien raivaaja

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26 

Apostolien teoista, luvusta 13

Apostoli Paavali puhui synagogassa:

      ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:

’En minä ole se, joksi te minua luulette.

Minun jälkeeni tulee toinen,

jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’

      Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”


Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:

WordProject

Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13

Bible.com

Дії Апостолів 13 | НПУ Библи | YouVersion

233 KOMMENTIT

  1. Ari
    Tunnustuskirjamme sanovat mm näin:

    Asia on niin kuin tohtori Luther sanoo selittäessään 91. psalmia: ”Maallisissa, ulkonaisissa kysymyksissä, jotka koskevat elatusta ja ruumiin tarpeita, ihminen on kekseliäs, järkevä ja perin puuhakas. Hengellisissä, jumalallisissa, sielun pelastusta koskevissa asioissa ihminen on Lootin vaimon kaltainen suolapatsas, kuin pölkky ja kivi, kuin eloton kuvapatsas, jolla ei ole silmiä, suuta, mieltä eikä sydäntä. Eihän ihminen näe eikä tunne Jumalan julmaa ja hirmuista vihaa syntiä ja kuolemaa kohtaan, vaan suruttomana, jopa ehdoin tahdoin hän menee yhä pitemmälle ja joutuu tuhansiin vaaroihin ja vihdoin iankaikkiseen kuolemaan ja kadotukseen. Siinä ei auta pyytäminen, ei vetoaminen, ei edes uhkaukset ja nuhtelu. Kaikki opetus ja saarnakin menee hukkaan” – kunnes Pyhä Henki hänet valaisee, käännyttää ja synnyttää uudesti.

    Mutta Pyhän Hengen työn kohteeksi ei ole luotu kiviä eikä pölkkyjä vaan ainoastaan ihminen. Langenneet pahat henget Jumala on vanhurskaalla ankaralla tuomiolla lopullisesti, iankaikkisesti hylännyt. Mutta yksinomaan ihmeellisestä laupeudestaan hän on tahtonut, että kurja langennut ihmisluonto taas tulisi kykeneväksi ottamaan vastaan kääntymyksen, Jumalan armon ja iankaikkisen elämän ja pääsemään tästä kaikesta osalliseksi. Tämä ei perustu ihmisen omaan, luontaiseen ja aktiiviseen sopivuuteen, kelvollisuuteen eikä kyvykkyyteen, sillä ihminen kykenee vain uppiniskaisen vihamielisesti vastustamaan Jumalaa. Kääntymys tapahtuu yksin armosta, Pyhän Hengen armollisesti ja väkevästi vaikuttamana. Tästä tohtori Luther käyttää sanaa capacitas, jota hän selittää näin: — ”Puolustaessaan vapaata tahtoa isät sanovat sitä siinä mielessä vapauteen ’kykeneväksi’, että Jumalan armo voi sen kääntää kohti hyvää ja päästää siihen tosi vapauteen, jota varten se on alussa luotu.

  2. Ari

    Jatkoa

    Edeltä käsin, ennen kuin Pyhä Henki valaisee, kääntää, synnyttää uudesti ja uudistaa ihmisen ja vetää häntä (Kristuksen luokse)(Joh. 6:44), ihminen ei pysty itsestään, omilla luonnollisilla kyvyillään, aloittamaan, vaikuttamaan tai auttamaan mitään hengellistä, kääntymykseensä tai uudestisyntymiseensä kuuluvaa asiaa, yhtä vähän kuin pystyisi kivi, pölkky tai savi. Tosin ääntymätön ihminen kykenee hallitsemaan jäseniään, kuulemaan evankeliumia, sitä jossakin määrin tutkimaan ja siitä puhumaankin, kuten fariseuksista ja teeskentelijöitä huomaa. Silti hän pitää evankeliumia hulluutena eikä voi sitä uskoa. Ihminen on siinä pölkkyäkin pahempi: vihamielisesti hän niskoittelee Jumalan tahtoa vastaan, ellei Pyhä Henki osoita hänessä voimaansa sytyttämällä ja vaikuttamalla hänessä uskoa, kuuliaisuutta ja muita Jumalalle mieluisia hyveitä.

    Kolmanneksi. Pyhä Raamattu ei lue ihmisen luontaisen vapaan tahdon kykyjen vaikutuspiiriin kääntymistä, Kristukseen uskomista, uudestisyntymistä, uudistumista eikä mitään, mikä kuuluu tämän kaiken todelliseen alkamiseen ja loppuun saattamiseen: Sellainen ei ole vapaan tahdon asia, ei kokonaan, ei puoleksi eikä edes pienimmäksi, vähäisimmäksi osaksi, vaan se on in solidum, alusta loppuun, yksinomaan Jumalan vaikutuksen ja Pyhän Hengen tehtävä, kuten Puolustuskin toteaa.

    Järki ja vapaa tahto kykenevät aikaansaamaan ”ulkonaista, jossakin määrin kunniallista elämää”, mutta yksin Pyhä Henki synnyttää uudesti ja vaikuttaa sisäiseen elämään: antaa uuden sydämen ja mielialan, avaa sydämen ja ymmärryksen käsittämään Raamattua ja tarkkaamaan sen sanaa. Luuk. 24:45: ”Hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.” Ap.t. 16:14: Lyydian kuunnellessa ”Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.” Fil. 2:13: ”Hän vaikuttaa meissä sekä tahtomisen että tekemisen.” Hän antaa parannuksen eli mielenmuutoksen (Ap.t. 5:31, 2 Tim. 2:25) Hän vaikuttaa uskon; Fil. 1:29: ”Teidän on suotu uskoa häneen.” Usko on Jumalan lahja (Ef. 2:8); Joh. 6: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt.” Hän antaa ymmärtäväisen sydämen, näkevät silmät ja kuulevat korvat (5 Moos. 29:3, Matt. 13:15). Hän on uudestisyntymisen ja uudistuksen Henki (Tit. 3:5). Hän ottaa meistä pois kovan kivisydämen ja antaa meille uuden, pehmeän lihasydämen, niin että vaellamme hänen käskyjensä mukaisesti (Hes. 11:19, Hes. 36:26, 5 Moos. 30:6, Ps. 51:12). Hän luo meidät Kristuksessa hyviä tekoja varten (Ef. 2:10) ja uusiksi luomuksiksi (2 Kor. 5:17, Gal. 6:15). Kaiken kaikkiaan: ”Jokainen hyvä anti tulee Jumalalta” (Jaak. 1:17). Kukaan ei voi tulla Kristuksen luo, ellei Isä vedä häntä (Joh. 6:44). Matt. 11:27: ”Ei kukaan muu tunne Isää kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet (Joh. 15:5) ilmoittaa.” 1 Kor. 12:3: ”Ei kukaan voi sanoa Kristusta Herraksi, paitsi Pyhässä Hengessä.” Ja Kristus sanoo (Joh. 15:5): ”Ilman minua te ette voi mitään tehdä. 2 Kor. 3:6: ”Se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta.” 1 Kor. 4:7: ”Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Miksi kerskaat, ikään kuin se ei olisi saatua?

  3. Ari

    Edelleen jatkoa

    Sitä paitsi Schmalkaldenin opinkohta ”Parannus” sanoo näin: ”Kristittyjen oikea parannus jatkuu kuolemaan saakka, sillä se taistelee lihassa jäljellä olevaa syntiä vastaan koko elämän ajan. Pyhä Paavalikin todistaa (Room. 7), että hän sotii jäsenissään olevaa lakia vastaan, ei omin voimin vaan hänelle lahjoitetun Pyhän Hengen voimalla. Ensin saadaan synnit anteeksi, sitten tämä lahja, joka päivittäin perkaa pois ja lakaisee jäljellä olevia syntejä ja siten näkee vaivaa saadakseen ihmisen täysin puhtaaksi ja pyhäksi.” Tässä ei puhuta mitään meidän tahdostamme, ei sanota, että oma tahto edes uudestisyntyneiden ihmisten elämässä itsestään vaikuttaisi jotakin, vaan kaikki luetaan meille lahjoitetun Pyhän Hengen ansioksi. Pyhä Henki puhdistaa ihmistä ja tekee hänestä päivä päivältä hurskaamman ja pyhemmän, mutta meidän omilla voimillamme ei ole siihen mitään osuutta.

  4. Ari

    Jälleen kerran nostat esille tuon tappamiskortin.

    Eikö sinulla ole minkäänlaista todellisuuden tajua elämän realiteeteista.

    Mietipä miten valtiollisen puolustuksen laiminlyönti saa aikaan todella suurta tuhoa:

    Tuomarien kirja:

    18:7 Niin ne viisi miestä jatkoivat matkaansa ja tulivat Laikseen; ja he näkivät, että sikäläinen kansa asui huoleti siidonilaisten tavoin, rauhassa ja huoletonna; eikä kukaan tehnyt vahinkoa siinä maassa rikkauksia anastamalla. Myöskin olivat he kaukana siidonilaisista eivätkä olleet tekemisissä muitten ihmisten kanssa.

    18:27 Otettuaan siis sen, minkä Miika oli teettänyt, sekä hänen pappinsa, hyökkäsivät he Laiksen rauhassa ja huoletonna elävän kansan kimppuun ja surmasivat heidät miekan terällä ja polttivat kaupungin tulella.

  5. Tänään juhannuspäivänä 21.6.2025 saarnasin Forssan evankelisella rukoushuoneella tässä blogissa käsittelemästäni epistolasta Ap. t. 13:23–26

    Toki asetin tekstin tapahtuman yhteyksiinsä.

    Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa eli siis ensimmäisessä Antiokian patriarkan virassa oli apostoli Pietari. Antiokian patriarkan virasta Pietari siirtyi Rooman ensimmäiseksi piispaksi eli siis ensimmäiseksi Rooman paaviksi sen jälkeen kun keisari Nero vuonna 54jKr. oli antanut juutalaisille luvan asettua Roomaan ja sikäläinen seurakunta tarvitsi vahvaa vaikuttajaa.

    Antiokiassa profeettojen ja opettajien joukossa oli Manaen, joka oli neljännesruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, siis aikansa hovin yhteydessä kasvanut. Jo alusta alkaen kristittyjä on ollut kaikista yhteiskuntaluokista.

    Apostolien teot 13:1
    Ja Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, jota kutsuttiin Nigeriksi, ja Lukius, kyreneläinen, ja Manaen, neljännysruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, ja Saulus.

    Paavali ja Barnabas menivät Kyprokselle. Kyproksen KANSANKIRKKO laskee alkunsa tuosta käynnistä noin vuonna 50 jKr. käskynhaltija Sergius Pauluksen kääntymyksestä alkaen.

    Ap,t. 13:2-12
    Kun nyt käskynhaltija näki, mitä oli tapahtunut, niin hän uskoi, ihmetellen Herran oppia.

    Pisidian Antiokiassa Paavali saarnasi synagogan liturgiassa. Nykyaikana sekä meidän kirkkomme että juutalaisen synagogan liturgia on suoraa jatkumoa tuon ajan synagogan liturgiasta. Parin vuosituhannen erillään olo vain on muovannut noita eri suuntiin.

    Ap.t.13:14-16
    13:14 Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.
    13:15 Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: ”Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa”.
    13:16 Niin Paavali nousi ja viittasi kädellään ja sanoi: ”Te Israelin miehet ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, kuulkaa!

    Sitten kerroin myös Abrahamin ja Daavidin merkityksestä Jumalan ilmoituksessa samojen suuntaviivojen mukaisesti kuin blogissani, tosin toisin sanoin, mutta samaa asiaa ajaen.

    Lisäsin tähän kommenttiin viitteet Apostolien tekoihin, jotta voi tarkistaa, miten saarnassa kertomani liittyy Paavalin ensimmäiseen lähetysmatkaan. Saarnassani en näitä jakeita maininnut, vaan kerronta meni suoraviivaisemmin.

  6. ”Kumoat perisynnin. Eihän se olekaan selitys esimerkiksi niille väkivaltaisuuksille, joita tapahtuu, kun saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan.” Viittaatko vuoden 1918 tapahtumiin maassamme? Perisynti ei tosiaan ole ainoa selitys. Se kuitenkin osaltaan selittää, miksi ne veriteot olivat mahdollisia, miksi pystyttiin luomaan ne viholliskuvat puolin ja toisin. Oletko ajatellut, Ari Pasanen, että perisynti on myös selitys tarpeellesi löytää vain vikoja itsesi ulkopuolelta ja jopa hyökätä päin kirkkokuntaa, johon olet itsekin kuulunut.

    • Ari

      Sanot, että sinulla on usko Jumalaan.
      Tämä on hyvä tunnustus.

      Mikäli myös tarkoitat tätä mitä sanot,
      niin silloin sinä myös tunnustaudut samaan Kristukseen,
      jonka seuraajia maailmassamme on

      NOIN KOLMANNES KOKO MAAILMAN VÄESTÖSTÄ.

      Yli puolet meistä on katolisia, myös ortodokseja on maailmassamme paljon, samaten ikivanhojen idän kirkkojen jäseniä, anglikaaneja ja metodisteja on myös paljon, meitä luterilaisia on eri puolilla maailmaa, suurimmat meidän luterilaisista kirkoistamme ovat Etiopiassa ja Tansaniassa, jne. monia eri kirkkokuntia.

      Kristus itse yhdistää meidät. Hän on meidät ottanut omakseen pyhän Kasteen sakramentilla:

      Galatalaiskirje:

      3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen KASTETUT, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

      Kaikki me olemme Jeesuksen opetuslapsia, koska meidät on pyhällä kasteella hänen opetuslapsikseen otettu:

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Joten koska olet antanut todistuksen uskostasi Jumalaan, niin toivon mukaan myös konkreettisesti tunnustaudut tämän yhteisen maailmanlaajuisen sisarussarjan jäseneksi ja uskaltaudut liittyä meidän yhteiseen joukkoomme liittymällä Kristuksen ruumiin eli kirkon jäseneksi.

      Efesolaiskirje 1:22-23, vuoden 2020 käännös:

      22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään

      23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.

    • Ari

      Miksi puhut kissasta eli kesykissasta eli kotikissasta , Felis catus.

      Miten tämä kommenttisi liittyy keskusteluumme?

      En näe siinä mitään loogista kytköstä sen paremmin blogiini kuin käytyyn keskusteluummekaan.

    • Matias Roto ei liitykkään eli on täysin asiaton kommentti, testasin sillä vain onko minun kommenteilla automaattinen moderointi päällä, ei taida olla, taitaa olla kissa ihmisiä hän joka ilmoittaa minun kommenttini asiattomiksi kun tätä ei ilmoittanut 🙂

  7. Tiedän kommenttini olevan todella kriittisiä, siis kuitenkin jokaisen ihmisen on nöyrryttävä Jeesuksen edessä eli tunnustaa täydellinen tietämättömyytensä evankeliumista ja kuinka elää Jumalan tahdossa.

    Kun miettii Pietaria niin kuinka hän joutui nöyrtymään todella rankasti vaikka oli juuri uhonnut seuraavansa Jeesusta jopa kuolemaan asti, hän kielsi Jeesuksen palvelustytön edessä.

    • ”Jokaisen ihmisen on nöyrryttävä Jeesuksen edessä eli tunnustettava täydellinen tietämättömyytensä evankeliumista ja kuinka elää Jumalan tahdossa.” On toki kristittyjä, jotka ovat saaneet perheessään ja seurakunnan yhteydessä pienestä pitäen kristillistä kasvatusta. He eivät ole missään elämänsä vaiheessa täydellisen tietämättömiä. He ovat nöyriä ilman nöyrtymistä. Nöyryyttäminen ei puolestaan kuulu lainkaan kristillisyyteen.

    • Martti Pentti eikö Pietarikin ollut saanut todella hyvää opetusta todella hyvältä opettajalta ja silti hänen tuli nöyrtyä?

      Sano nyt edes yksi jonka ei tarvitse nöyrtyä, edes yksi??

    • Ari

      Kieltäessäsi perisynnin joudut vaikeuksiin esimerkiksi Pietarin toiminnan vaiheet. Sorrut epäoleellisiin henkilökohtaisuuksiin menoon.

      Ota huomioon että Pietarin kutsu oli tapahtunut jo paljon ennen kertomaasi tapahtumaa. Pietari oli lainannut/vuokrannut veneensä Jeesuksen saarnatuoliksi niin, että Jeesus saarnasi veneestä käsin ja valtavan suuri kansanjoukko kuunteli rannalla. Tuon saarnan jälkeen Pietari oli pyytänyt Jeesusta lähtemään pois hänen luotaan, koska hän oli niin syntinen. Jeesus kuitenkin otti hänet opetuslapsekseen. Pietari oli jo tehnyt valtavia ihmeitä Jeesuksen nimessä ja yhdessä työparinsa kanssa tehnyt lähetysmatkoja ympäri Juudeaa.
      Jeesuksen siirtyessä Jerusalemin temppeliin aikansa etevimpänä opettajana Pietari oli myös siirtynyt samoihin porukoihin. Tämä tulee esille jos vain pitää silmänsä auki evankeliumeille ja Apostolien teoille.
      Yaounden miljoonakaupungissa opin ymmärtämään, mitä tarkoittaa kukonlaulu. Kukot lauloivat siellä KOKO YÖN. Jeesus siis sanoi Pietarille, että vakuutteluistasi huolimatta odotappas vain hetki ja sinä jo aivan kotvan kuluttua jo ehdit kieltämään minut kolmesti. Näin kävikin.

      Pian tämän jälkeen Jeesus kuitenkin Tiberian järven rannalla kutsui Pietarin piispan virkaan kolminkertaisin kysymyksin ja kolminkertaisin tehtävään asetuksen sanoin. Pietari siis sai piispan virkaan vihkimyksen suoraan ylösnousseelta Jeesukselta. (Sana piispa on kreikan kielisestä sanasta. Kreikkalainen väestö kuitenkin oli aluksi niin vähäinen Jerusalemissa, vaikkakin vähitellen lisääntyvä niin, että Pietarin jälkeen johtoon tulleen Jaakob Vanhurskaan aikana alettiin virasta käyttää sanaa piispa.)

      Pietarin suuresta arvostuksesta juutalaisten keskuudessa kertoo se, että hänet oli valittu juutalaisten valtavan suuren juhlan helluntain aamupäivän noin kello 9 liturgian juhlasaarnaajaksi. Tällaisen kunnian saattoi saada vain koko kansan etevimmät julistajat.

      Myöhemmin Pietarista tuli Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa, olosuhteiden mukaan viran jakaannuttua nykyisin sama virka on jakaantunut viiden Antiokian patriarkan viroiksi. Kaikkien nykyisten patriarkkojen ollessa edelleenkin saman viran jatkumoa, jossa Pietari oli ensimmäinen viranhaltija. Muista että Orientissa ollaan hyvin tietoisia omien perinteittensä juurista, enemmän kuin meillä Suomessa. (Myös Afrikassa eräissä ruhtinassuvuissa. Esim. vaimoni prinsessa Colette on peräisin noin 1350 perustetun dynastian jälkeläinen, isoisänsä oli Hänen majesteettinsa.)

      Elämänsä lopulla Pietaria tarvittiin Rooman ensimmäisenä piispana eli siis ensimmäisenä paavina. Nykyinen paavi Leo XIV on Pyhän Pietarin 266. seuraaja eli siis järjestyksessään 267. viranhaltija samassa virassa jonka ensimmäinen viranhaltija oli apostoli Pietari.

    • Matias >Roto toteat minulle:””Kieltäessäsi perisynnin joudut vaikeuksiin esimerkiksi Pietarin toiminnan vaiheet. Sorrut epäoleellisiin henkilökohtaisuuksiin menoon.””

      Siis minä luen ainoastaan sen mitä Raamatussa lukee, siis kun Jeesus sanoo:

      3 ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.(Matt.18)

      Eikö tuossa ole selkeä ohje kuinka pääsee taivasten valtakuntaan?

    • Kun lainaa raamatunjaetta, on hyvä lukea, millaisessa tilanteessa jotain on lausuttu. Tuo ’nöyrtyminen lapsen kaltaiseksi’ kuuluu keskusteluun, joka alkoi näin: ”Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: ’Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?’” Kääntyminen ja nöyrtyminen näyttää siis liittyvän ’taivaallisten alvoasemien’ tavoitteluun.

    • Martti Pentti minä luen tuosta kuinka päästään taivasten valtakuntaan, siis kääntymällä ja tulemalla lapsenkaltiseksi, olenko siis väärässä?

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Juuri samasta olen joutunut huomauttamaan Aria. Hän käyttää yhteydestään irrotettuja jakeita ymmärtämättä mihin niiden todellista merkitystä.

      Asiaa tuntevien opetuksista kieltäytymisen hedelmää ovat vääriin yhteyksiin kytketyt rakennelmat.

    • Tässä vaan tulee mieleen keskustelenko nyt niiden kanssa joiden ei ole tarvinnut ”kääntyä ja tulla lapsenkaltaiseksi”?? Eikä ole täytynyt tehdä parannusta??

    • ”Minä luen tuosta, kuinka päästään taivasten valtakuntaan, siis kääntymällä ja tulemalla lapsenkaltaiseksi. Olenko siis väärässä?” Et ole väärässä, mutta näet asian mielestäni liian kapeasti ja yleistäen. Se ohje, mikä annettiin tuossa tilanteessa opetuslapsille, ei taida olla jokaista ihmistä koskeva yleinen sääntö. Sekin, mitä tarkoitetaan lapsenkaltaisuudella, on ymmärrettävissä eri tavoin. Minä näen asian niin, että kristityn tulee olla suhteessa Jumalaan kuin lapsi isäänsä. Lapsellisuus ihmisten välisessä kanssakäymisessä lienee aivan eri asia.

    • Montako kertaa täytyy toistaa sinulle, Ari Pasanen, että meidän tarvitsee koko elämämme ajan nöyrtyä toistamiseen parannuksentekoon. Siitä ei kertakääntymisellä mitenkään selviä.

    • Ari

      Matteus 18. luvun ”lasten kaltaiseksi tuleminen” on suora lainaus KASTELITURGIASTA.

      Juutalaiseen ajatteluun kuului se, että pakana kääntyi elävän Jumalan palvelijaksi KASTEEN VÄLITYKSELLÄ. KOKO PERHE VAUVASTA VAARIIN KASTETTIIN SAMALLA KERTAA. Nimittäin jos yksikin ajateltiin jätettävän ulkoupuolelle, niin ketään ei saanut kastaa. Rabbin oli kiellettävä sellaisen perheen kääntyminen, missä yksikin perheen jäsen jatkaisi saastaisten henkien ja saastaisten menojen harjoitusta ja näin saastuttaisi koko perheen.

      Kun perhe oli kastettu niin siitä sanottiin, että koko perhe aloitti elämän aivan elämän alusta, eli siis uudelleen syntymästä alkaen. Tuon ajan matematiikan mukaisesti ”yhden päivän ikäisestä”, eli meidän nykymatikkamme mukaan koko perhe aloitti uudelleen elämänsä ”nollapisteestä alkaen”. Vastakastetut siis olivat tulleet ”LASTEN KALTAISIKSI”,

      Joten Ari

      Jos todella nöyrryt Jumalan edessä niin nöyrry myöntämään, että sinun vauvana saamasi kaste on sinun ainoa oikea kasteesi ja toinen yrityksesi oli vain harhateille joutumista, josta sinun on pois käännyttävä takaisin elävän Jumalan palvelijaksi.

    • Ari

      Kysyt: ”— kuinka päästään taivasten valtakuntaan —-”

      Vastaus on: ”Taivasten valtakuntaan päästään pyhän kasteen toimituksella. Kaste liittää meidät Kristukseen ja hänen kirkkoonsa.”

      KAIKKI KANSAT KONAISINA KANSOINA PITÄÄ KASTAA.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiKSENI kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      KASTE ANTAA UUDEN SYNTYMÄN ELI SIIS PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät,

      ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta,

      vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Huomaapa tästä että taivasten valtakuntaan tulla sisälle kasteen välityksellä eikä suinkaan omien ansioitten tai tekojen perusteella.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25