Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.
Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.
Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.
Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!
Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”
Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
”Daavidin jälkeläisistä
Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.
Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
Hänen edellään kulki Johannes,
joka julisti Israelin kansalle,
että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.
Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut
Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
Lauantai 21.6.2025
Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)
Tien raivaaja
Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26
Apostolien teoista, luvusta 13
Apostoli Paavali puhui synagogassa:
”Daavidin jälkeläisistä
Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.
Hänen edellään kulki Johannes,
joka julisti Israelin kansalle,
että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.
Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:
’En minä ole se, joksi te minua luulette.
Minun jälkeeni tulee toinen,
jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’
Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!
Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”
Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:
WordProject
Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13
Bible.com
Ari
1)
”—sanoitat että minä ”hölmöilisin”, enkö tuo vain sinun omia oppejasi esille ja kysyn niiden perään??”
Valitettavasti sinun tapasi vääntää minun opetuksiani on verrattavissa Linnanmäen hassunkurisiin peileihin. Käännät jok’ikisen opetuksen täysin toiseksi, kuin mitä sanon.
Etkö todellakaan tajua, että asialliseen keskusteluun kuuluu se, että silloinkin kun ollaan eri mieltä ja se myös sanotaan, niin toisten puheenvuoroja kuitenkin esitetään NIIN KUIN NE ON KIRJOITETTU JA NIIN KUIN NE ON TARKOITETTU, mutta sinun kanssasi keskustellessa kerta toisensa jälkeen joudun valitellen toteamaan, ettet ole mitään tajunnut etkä mitään ymmärtänyt. Niin pahasti sinä muunnat väitteeni niitä vastaan kirjoitellessasi. Ensiksi vääristelet asian ja sitten hyökkäät tuota vääristelyäsi vastaan.
Joten opettele lukemaan sisältä!
Matias Roto siis kuinka oma ”keskustelusi”, heittelet vain arvostelua ilman mitään näyttöä mistä sen otat eli et näytä mitä olisin tuonut väärin, väitteesi etten osaisi lukea on kyllä houkan outo, siis näytä mitä olen tuonut väärin???
2)
Edelleen väännät sanojani lauseessasi ” — että kaste pelastaa on sinun sanoituksia, siis sen että pelastuksen voisi menettää (muuten kuin eroamalla kirkostanne) ei ole — ”
Kaste on uskon alku ja perusta. Mikäli epäuskossa luopuu yhteydestä Jumalaan eli siis elävästä yhteydestä hänen kansaansa, niin silloinhan YHTEYS KATKEAA, Jumalan lapsi joutuu JUMALA-YHTEYDEN ULKOPUOLELLE, eli siitä seurauksena tapahtunut kirkosta ero on ilmausta tästä epäuskosta.
Epäuskosta sitten seuraavat kaikki muut ulkopuolisen paheet.
Muista että Jeesuksen sanoessa ”Minä olen viinipuu, te olette oksat” puheeseen EI SISÄLLY AJATUS että Jeesus olisi vain runko tai vain juuret tai vain latva eikä muukaan tämän luokan juttu, vaan JEESUS ON KOKO VIINIPUU OKSAT SIIHEN MUKAAN KUULUEN. Näin ollen kirkosta ero ei ole vain minkä tahansa porukan jättäminen vaan itse Kristuksen jättäminen.
Muista Jeesuksen sanat:
”Luukkaan evankeliumi:
10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt.”
Ari
3)
Kirjoitat: ”— teidän perisyntioppinne kumoaa että teoilla voisi menettää vaikka tekisi mitä tahansa!!! ”
En näe missään koko Raamatussa perusteita moiselle väärennöksellesi. Olet jälleen kerran fabuloinut tyhjiä tarinoita oman mielikuvituksesi pilvilinnoissa liihotellen.
Perisyntioppi kertoo vain sen että jokainen ihminen on koko ikänsä tämän elämän aikana alati synnissä elävä. Tämä synti on kadottavaa syntiä, sitä ei siis voi sivuuttaa kevytkenkäisesti muka tyhjänä hokemana.
Mikään oma ansio ei riitä tämän perustavaa laatua olevan synnin poistamiseen, ei mikään oma teko, ei kerrassaan mikään. Tämän perustavaa laatua olevan synnin voi antaa anteeksi vain ja ainoastaan Jeesuksen täytetty sovintotyö Golgatan ristillä. Jumalalle kiitos, Jeesus kantoi KOKO MAAILMAN SYNNIN, joten anteeksianto on siis mahdollista saada. Kaste on liittänyt meidät tähän KOKO MAAILMAN LUNASTUKSEEN. Kasteessa me olemme haudatut Kristuksen kuolemaan.
Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Kolossalaiskirje:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Augsburgin tunnustus tekee tärkeän yhteenvedon KOKO RAAMATUN sanomasta tähän opinkohtaan:
II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Martti
Hyvin sanoitat puheenvuorossasi
Kiitos siitä
Matias Roto enkö juuri tuota kirjoittanut että mielestäsi ainoa ”kadottava” on juuri kirkosta ero, miten siis väänsin sitä?
Ari
Kirjoitat Martille: ”—kuinka voi antaa periksi jos se orjuuttaa ihmistä, eihän orja voi päättää mitä tekee vaan tekee orjana eli perisynnin alaisena???”
Tässä lauseessasi jälleen kerran huomaan sinun asenteesi vinoutuman.
Toisaalta kerrot totuuden perisyntiopista, perisynti todellakin orjuuttaa ihmiskuntaa.
Mutta toisaalta tuntuu kuin ilkkuisit tätä näkemystä vastaan.
Koska todellisuudessa KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET:
Roomalaiskirje:
3:12 kaikki ovat poikenneet ( alkukielen verbi on aikamuotoon nähden riippumaton, sanoo vain että näin on todella tapahtunut = aoristi) pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet (aoristi); ei ole (preesens) ketään, joka tekee (preesens) sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet (aoristi) ja ovat (preesens) Jumalan kirkkautta vailla
Ari
Kirkosta ero on vain EPÄUSKON SEURAUS.
Hebrealaiskirje:
3:19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.
Perisynti ei orjuutta kristittyä, mutta hän joutuu taistelemaan sitä vastaan. Jos taisteluun väsyy ja luovuttaa, palaa orjuuteen. Onko tämä vaikea ymmärtää, Ari Pasanen?
Martti Pentti siis nythän kumoat perisynnin, eihän se olekkaan selitys niille esimerkiksi väkivaltaisuuksille joita tapahtuu kun saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan, eihän?