Tie lupauksesta Jeesukseen

Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.

Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.

Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.

  Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”

Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

 ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut

Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.

Lauantai 21.6.2025

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Tien raivaaja

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26 

Apostolien teoista, luvusta 13

Apostoli Paavali puhui synagogassa:

      ”Daavidin jälkeläisistä

Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.

Hänen edellään kulki Johannes,

joka julisti Israelin kansalle,

että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:

’En minä ole se, joksi te minua luulette.

Minun jälkeeni tulee toinen,

jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’

      Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!

Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”


Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:

WordProject

Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13

Bible.com

Дії Апостолів 13 | НПУ Библи | YouVersion

233 KOMMENTIT

  1. Ari

    Miksi vänkäät sanaa ”KAIKILLE” vastaan, kun yrität vääntää viestiäni. Se mitä sanot: ”eikö siis sovitus ole tuon lainauksen mukaan kaikille eikä vain suvun jäsenille??”

    Etkö osaa lukea sisältä sitä, että sanalla ”KAIKILLE” olen sanonut juuri tämän mistä kuvittelet oikaisevasi minua.
    Kerroin siis että vertauksen esimerkkini tarkoittaa vain sukua, mutta Jeesuksen sovitustyö koskettaa KOKO MAAILMAN KAIKKIEN KANSOJEN KAIKKIEN AIKOJEN KAIKENIKÄISIÄ, JOKAIKISTÄ IHMISTÄ, eli siis:

    K A I K K I A

    Miksi sinun on niin vaikeaa ymmärtää että kasteen välityksellä vastaanotettava Kristuksen pelastustyö on tarkoitettu

    K A I K I L L E
    siis
    niin nuorille kuin vanhoille,
    niin vauvoille kuin varttuneille,
    niin lapsille kuin aikuisille,
    niin naisille kuin miehillekin,
    jokaisen kansan jokaiselle jäsenelle
    ja kaikkina historian aikana aina Aatamista ja Eevasta alkaen aina Kristuksen takaisin tuloon saakka.

    Kristuksen työ on rajaton ja kaikkia koskeva.

  2. Ari

    Kuvittelet kummallisia pyrkiessäsi jakamaan Kristuksen ruumiin eli toisella ilmauksella Kristus -viinipuun ikään kuin kyseessä olisi olemukseltaan eri uskontoja kun joku kuuluu katolisiin, toinen ortodokseihin, edelleen anglikaaneihin luterilaisiin, metodisteihin jne.

    Jopa kolmekymmenvuotisen sodan aikana luterilaisten ja katolisten teologien keskustellessa toistensa kanssa – yhtä poikkeusta lukuun ottamatta – kukaan teologi ei kieltänyt toisen osapuolen olevan uskova kristitty. Keskustelun kohteena oli vain se, mikä on oikea uskon tulkinta. Mikä on oikea oppi, jota pitää opettaa kirkon oppia esillä pidettäessä.

    En edes tiedä kuka tuo sota-aikaisen poliittisen propagandan uhri oli, kun meni moista teologiaa tekemään.
    ( TÄSSÄ ON RÄIKEÄ ERO SINUN ja Kristukseen uskovien välillä. Sinun sanoistasi päätellen sinun oppiisi kuuluu, ettei kukaan muu kuin sinä ole oikeaa parannusta tehnyt. Oppisi on siis kaikkiin kristillisiin kirkkokuntiin nähden kuin kokonaan toiselta galaksilta olevaa teologiaa.)

    Jos et ymmärrä käsitteitä, niin kerronpa vertauksen.

    Puussa on monta oksaa, on ylempiä ja alempia, on paksumpia ja ohuempia, toisessa on paljon lehtiä/neulasia, toisessa vähän lehtiä/neulasia,

    mutta

    nuo kaikki oksat ovat SAMAN PUUN OKSIA.

    Näin myös eri kirkkokunnat ovat historian kuluessa ja erilaisten kulttuuristen olosuhteiden vuoksi historiallisesti ajautuneet organisatoorisesti erilleen, mutta niitä kaikkia yhdistää se, että ne kaikki kuuluvat KRISTUKSEN RUUMIISEEN.

  3. Olen tässä lueskellut norjalaisen Herbjørg Wassmon teosta Det stumme rommet

    Sivulla 106 hän siteeraa Psalmia 102:2, Salmenes 102:2 vuoden 1930 käännöstä,
    ” Herre, hør min bønn og la mitt rop komme til dig!” stilisoiden sen yhhteyteen sopivaan muotoon: ”Herre hør min bønn, la mitt rop komme til dig.”

    Suomennoksessa 1776 tämä jae käännetään:
    ” Herra, kuule minun rukoukseni, ja anna minun huutoni tykös tulla!”

    Joten tässä on oppimisen aihetta jotta oppisi ymmärtämään, että oikea apu oikeaan Jumalan palvelukseen tulee Herran kasvojen eteen hänen apuaan pyytämään kaikissa elämämme vaiheissa koko elämämme ajan.

    • Edellä Ari kinaa YHTEISEN KRISTIKUNNAN YHTEISTÄ OPETUSTA VASTAAN.
      Tällainen kinaaminen aiheuttaa vain kiistoja ja joissakin jopa ärtymystä.

      Sen sijaan norjalaisen Herbjørg Wassmon teoksessa Det stumme rommet sivulla 108 kerrotaan evankelistasta, joka antoi iloa ja lohtua kuulijoilleen.

      Ärtymyksen ja kinaamisen sijaan ilon, lohdun ja elämänuskon ojentaminen on ilosanoman eli evankeliumin tavoite ja sen esilläpito sen tehtävä.

  4. Ari

    Kerronpa uuden vertauksen jottas ymmärtäisit.

    Oli vanha mummo, jonka ainoa poika oli mennyt Amerikkaan siihen aikaan kun matka sinne kesti vielä pitkiä aikoja. Kyläläiset surkuttelivat mummon oloja, köyhä mummo yksinään täällä ja poika kuulemma hyvissä töissä rapakon toisella puolella. Miksi poika saattoikin olla noin säälimätön äitiraukkaansa kohtaan, surkuttelivat naapurit. Kerran he rohkaistuivat kysymään, eikö poika ole lähettänyt mitään apua pitkän oleskelunsa aikana. Mummo sanoi, ettei ollut, oli vain lähettänyt joitain kuvia, joita hän on säilyttänyt pöytälaatikossaan. Naapurit tulivat kiinnostuneiksi, minkälaisista kuvista oli kysymys. Kerrottaisiinko niissä enemmänkin pojan elämästä.

    Hämmästyksekseen kyläläiset näkivät pöytälaatikon olevan pullollaan valtavan isoja dollarin seteleitä. Poika oli noita lähettänyt äidilleen, mutta tämä ei ollut aavistanut niiden suunnatonta arvoa. Vasta sen jälkeen kun naapurit olivat tulleet paikalle ja omin silmin nähneet, mitä poika oli lähettänyt, he tajusivat kohdanneensa kylän rikkaimman ihmisen. Se että setelien arvo kerrottiin teki kylän köyhimmästä asukista kylän rikkaimman ihmisen.

    Tämä kertokoon sen että JUMALAN TYÖ PYSYY VOIMASSA TÄYDESSÄ VOIMASSAAN SIKSI ETTÄ JUMALA ON JUMALA.
    Mutta jotta me vaivaiset maan matoset ymmärtäisimme hänen lahjansa arvon meidän on saata osallisuus sakramenteista ja Jumalan sanan saarnasta. Kukaan ei voi itse itseään pelastaa. Kaikki tarvitsevat sanan saarnaa ja pyhiä sakramentteja voidaksemme vastaanottaa Jumalan äärettömän suuren lahjan.

    Ota huomioon blogini epistolan tilanne!

    Paavali saarnasi SYNAGOGASSA, SIIS JUMALAN HUONEESSA, hän siis piti saarnan LITURGIASSA.

    ”Apostoli Paavali puhui synagogassa:—”

    Jos siis tahdot olla Raamatun sanan todesta ottaja, niin ala käydä SÄÄNNÖLLISESTI LITURGIASSA eli siis liturgisessa jumalanpalveluksessa. Meidän luterilaisten liturgiahan on suora jatkumo muinaisesta synagogaliturgiasta. Vain historian kuluessa tapahtuneitten olosuhteiden ja kulttuurien muutoksen takia joitakin kohtia on hienosäädetty uusiin olosuhteisiin sopiviksi ja niin että uskomme Vapahtajaamme Jeesukseen on päässyt selvemmin esille.

  5. Martti

    Kiitos hyvästä kommentista

    Arin olisi hyvä ymmärtää, että kun Paavi kävi Turun tuomiokirkossa meidän luterilaisten vieraana, niin hän totesi, että me olemme Kristuksen edessä samaa Kirkkoa eli Jumalan kansaa, koska meidän kasteemme yhdistää meidät yhteen Kristukseen. Siis historiallisten syiden takia muodostuneet eri organisaatiot eivät erota meitä yhdestä, yhteisestä Kristus -uskosta. Olemme yhtä Kristuksessa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25