Teille on syntynyt Vapahtaja

Kuvassa Inkeri Lintervo soittaa harppua Someron kirkossa 14.12.2025 klo 10 messussa. Oli ilo kuunnella hänen soittoaan. 

Alemmassa kuvassa kolme Raamattu -julkaisuani suomeksi.

Vasemmalla Uusi testamentti ja Psalmit on samaa kokoa kuin oli käytössä nuoruuteni aikana. Se oli helppo kuljettaa mukana, ei vienyt paljoa tilaa.

Keskellä on isoisäni Raamattu. Nykyisin se kuuluu kokoelmaani. Sillä on erityinen arvoasema, koska aikoinaan se oli isoisäni Pyhä Kirja.

Oikealla on Johanneksen evankeliumi. Sellaista pidin taskussani asepalvelustani suorittaessani. Kun harjoituksissa pidettiin ”tupakan mittainen tauko”, niin otin kirjasen esiin ja luin siitä jokusen jakeen. Johanneksen evankeliumi sisäistyi sieluni sopukoita myöden.

Joulun vietto alkoi 350 -luvulla jKr. Roomassa. Juhla tuli mahdolliseksi, kun kristityt olivat saaneet uskonnon vapauden. Seurasi suuri väen ryntäys kirkon jäseneksi.

Jeesuksen syntymän sanoma on tärkeä uskomme kannalta. Jumala on tullut luoksemme. On ottanut yhteyttä meihin ihmisiin. Niinpä otettiin käyttöön Jeesuksen syntymän juhla. Tavoitteena oli evankeliumin sanoman nopea läpimeno koko yhteiskuntaan.

Joulun vietto avasi evankeliumin voittokulun. Se sijoitettiin vuoden pimeimmän ajan äärikohtaan. Viesti tulee kirkkaasti esille. Maailman pimeyteen koittaa Jumalan valo.

Jouluaamun teksti Roomalaiskirjeessä kiinnittää huomion Jeesuksen olemukseen. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Jumalan Poika on ottanut ihmisyyden todesta. Hän on kokonaan Jumala, Jumala Jumalasta, Ikuinen Ikuisesta.

pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,

Samalla hän on kokonaan ihminen, todellinen ihminen kaikkine ihmisenä olemisen ulottuvuuksineen.

Inhimillisen syntyperänsä puolelta

hän oli Daavidin jälkeläinen;

Heprealaiskirjeen teksti kertoo saman todellisuuden Jeesuksesta. Hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Kertoo jopa monisanaisemmin ja yksityiskohtaisemmin. Jeesus on Jumala, Isästä iankaikkisuudessa syntynyt ei tehty.

Kun Isä loi maailman niin hän loi sen Poikansa kautta, sekä näkymättömän että näkyvän maailman. Niinpä koko maailmankaikkeus on Jumalan Pojan valtaan pantu.

Joulupäivän teksti Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä kertoo, että Jumala on tuli silmin nähtäväksi ja käsin kosketeltavaksi. Jumalan Pojan ihmisyys on niin todellista.

Tämä näkemisen ja koskettamisen todellisuus jatkuu meidänkin aikanamme: Kirkkomme yhteydessä yhteistä messua viettäessämme. Pyhissä sakramenteissa Jeesus tulee elämäämme. Hän liittää meidät itseensä. Olemme siis yhteydessä niin Jumalan kuin toinen toistemme kanssa. Keskinäinen yhteys syntyy Jumalan lahjana.

Neljännessä luvussa kerrotaan että tämä keskinäinen yhteys on rakkauden kosketus. Niin kuin Jumala on meitä rakastanut, saamme mekin rakastaa toinen toistamme. Keskinäinen rakkaus on Jumalan rakkauden heijastusta yhteisessä elämässämme.

Joulun sanoma voidaan siis tiivistää:

Jumalan rakkaus on tullut keskuuteemme Jeesuksessa.

Rakastakaamme siis toinen toistamme!

TORSTAI 25.12.2025

Jouluaamu

Nyt Betlehemiin!

Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 1:1–6 

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 1

Monet kerrat ja monin tavoin

Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla,

mutta näinä viimeisinä aikoina

hän on puhunut meille Pojassaan,

jonka hän on pannut kaiken perilliseksi

ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.

Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus,

hänen olemuksensa kuva,

ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla.

Toimitettuaan puhdistuksen synneistä,

hän on asettunut korkeuksissa

istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.

Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi,

yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi

on enkelien nimiä ylhäisempi.

    Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut:

– Sinä olet minun Poikani,

tänä päivänä minä sinut synnytin.

Ei myöskään näin:

– Minä olen oleva hänen Isänsä,

ja hän on oleva minun Poikani.

Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan,

hän sanoo:

 – Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.

TAI VAIHTOEHTOISESTI

Room. 1:2–4 

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 1

Julistamani evankeliumi,

jonka Jumala on profeettojensa suulla

edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,

on sanoma hänen Pojastaan.

Inhimillisen syntyperänsä puolelta

hän oli Daavidin jälkeläinen;

pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,

jolla on valta,

ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu.

Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme. 

Joulupäivä

Sana tuli lihaksi

Toinen lukukappale: 1. Joh. 1:1–4 

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 1

Mikä on alusta alkaen ollut,

minkä olemme kuulleet,

minkä omin silmin nähneet,

mitä katselleet ja käsin koskettaneet,

siitä me puhumme: elämän Sanasta.

Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen,

ja siitä me todistamme.

Me ilmoitamme teille iankaikkisen elämän,

joka oli Isän luona ja ilmestyi meille.

Minkä olemme nähneet ja kuulleet,

sen me myös teille julistamme,

jotta teilläkin olisi yhteys meihin.

Meillä on yhteys Isään ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Tämän me kirjoitamme,

jotta ilomme tulisi täydelliseksi. 

TAI VAIHTOEHTOISESTI

1. Joh. 4:9–16 

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 4

Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme,

että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan,

antamaan meille elämän.

Siinä on rakkaus

– ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa,

vaan siinä, että hän on rakastanut meitä

ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Rakkaat ystävät!

Kun Jumala on meitä näin rakastanut,

tulee meidänkin rakastaa toisiamme.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Mutta jos me rakastamme toisiamme,

Jumala pysyy meissä

ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.

Me pysymme hänessä ja hän pysyy meissä;

tämän me tiedämme siitä,

että hän on antanut meille Henkeään.

Me olemme nähneet,

että Isä on lähettänyt Poikansa maailmaan pelastajaksi,

ja siitä me todistamme.

Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi,

hänessä Jumala pysyy,

ja hän pysyy Jumalassa.

Me olemme oppineet tuntemaan

Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan

ja uskomme siihen.


_________________

Jouluaamun ja joulupäivän Raamatun tekstejä voi lukea täältä.

Panen viitteen Heprealaiskirjeen alkuun. Siitä voi sitten siirtyä toisiin teksteihin. Samaten suomen kielen käännösten 2020 ja 1992 lisäksi panen mukaan ruotsinnoksen 2000 sekä käännökset vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019. Valitettavasti osa sivun muusta valikoimasta on maksumuurin takana.

Hepr. – Kirje heprealaisille 1 – Uusi testamentti 2020 ja Psalmit 2024 – www.raamattu.fi



















Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

3 KOMMENTIT

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25