Miten on mahdollista, että aletaan puhua Palestiinasta ja samalla Hamasin terroristeja, jotka yhä pitävät israelilaisia panttivankeja vankeinaan, hyysätään?
”1 Ja Herra sanoi Abramille: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.”” 1. Moos. 12:1-3 (33/38)
Jeesus Kristus, Herramme ja Jumalamme, siunaa heitä, jotka siunaavat Israelia, ja Herra kiroaa ne, jotka Israelia kiroavat.
Parin viikon päästä on YK:n kokous, jossa äänestetään Palestiina-kysymyksestä. Suomi on mennyt Saudi-Arabian ja Ranskan johtamaan Palestiina-junaan. Tarkoituksena heillä on toteuttaa Palestiinan kahden valtion malli. Länsiranta on osa muinaista Israelia, siis Jumalan lupaamaa maata Israelille. Kuka uskaltaa mennä Jumalan käskyjä ja lupauksia vastaan? Vielä on Suomella aikaa hypätä pois tästä Palestiina-junasta.
”Ja minä panen sinun maas rajat Punaisesta merestä niin Philistealaisten mereen asti, ja korvesta niin virtaan asti: sillä minä annan maan asuvaiset sinun kätees, ajaakses heitä ulos edestäs.” 2. Moos. 23:31 (Biblia)
”117. ”Suomen ratkaisun hetki”, Benjamin Turkian raamattutunti Majatalo Lähteellä 9.9.2025.”
https://youtu.be/5o5W9iufE_0
Nyt on Suomen kohtalon hetket käsillä. Vielä Suomi voi välttää suuren virheen tekemistä. Nyt on uskovaisten aika rukoilla Suomen, ja Suomen päättäjien ja kansan tulevaisuudesta. Rukouksessa on VOIMA.
Herra armahtakoon Suomea ja Suomen kansaa, ja Herra avatkoon päättäjien silmät, ja antakoon heille viisautta ja ymmärrystä, että he hyppäisivät Palestiina-junasta pois ja vaalisivat Israelin ystävyyssuhdetta. Jeesuksen Kristuksen nimessä, Aamen!


Hamas teki niin pahan juonen, että siihen halpaan on mennyt koko maailma.
Hamas tietää hyvin ettei se kykene yksin tuhoamaan Israelia, joten juonensa avulla se on saamassa maailman kansat avukseen.
Hes 38:10
”Herran kansa pääsee kohta täältä majoista Geedarin”. Valitettavasti Jeesuksen sana toteutuu: ”Löytyneekö uskoa maan päältä kun Ihmisen Poika tulee.” (Puolet neitseistä nukkuu ja Pyhän Hengen öljy on loppunut.) ”Valvo vielä, kristitty, valvo yksi hetki” Valvominen taitaa olla sama kuin rukoileminen.
Harvoin saa lukea näin suoraviivaista kannanottoa. Kahden valtion malli on Jumalan tahdon vastainen, koska koko alue on annettu Jumalan tahdosta juutalaisille. Oikea tie on tukea Netanyahun ja Smotrichin linjaa, väärä tie pitää palestiinalaisten arabien puolia. Jopa etninen puhdistus on oikein. Se valtio, joka kannattaa kahden valtion mallia, joutuu Jumalan tuomion alle, koska on ”kiroamassa” Israelia eikä ”siunaamassa” sitä.
Tällaisen jälkeen on ilmeistä sananhelinää puhua mistään palestiinalaisten juutalaisvastaisuudesta, korruptiosta tai edes Hamasin terroristeista esteinä tai hidasteina Palestiinan valtion tunnustamiselle. Tekevät arabit mitä tahansa tai ovat tekemättä, Israelilla ja juutalaisilla on yksinoikeus maahan. Ja meidän velvollisuutemme kristittyinä on saada oma hallituksemme tukemaan tätä linjaa.
Kaikki historian tapahtumat ovat ainutkertaisia. Mutta jotenkin tämä ”raamatullinen” malli muistuttaa kovasti 85 vuoden takaista Saksan ”Generalplan Ost”ia. Sillä erolla, että nyt juutalaiset ovat elintilaansa oikeutettuja saksalaisia ja arabit slaaveja tai juutalaisia, joista ei niin ole väliä.
Marko S.
Palestiinalaiset kannattavat vain yhden valtion mallia. Tämä on ollut tiedossa vuosikymmeniä. Mikään ei ole muuttunut.
Kari P. Erittelin tässä vain ja ainoastaan blogistin näkemyksiä. En ole ottanut kantaa esimerkiksi siihen, pitäisikö Palestiina tunnustaa vaiko ei. (Itse en tuota tunnustamista kannata, vaikka olen sitä mieltä, että kummallakin osapuolella on oikeus valtiolliseen olemassaoloon, käytännössä palestiinalaisilla vaikkapa laajaan autonomiaan. Kyseenalainen Raamatun tulkinta (tai Koraanin) ei mielestäni tässä ole avuksi.
Kun samasta maa-alueesta sotii kaksi tahoa, jotka ovat sotilaallisilta resursseiltaan epäsymmetrisiä ja kumpikin enemmän tai vähemmän avoimesti ajavat ”yhden valtion mallia” itselleen, tuloksena on kaikki se väkivalta, kärsimys ja epätasa-arvo, mitä todistamme.
Hyvä Aleksandr Hepo-Aho,
On hyvä muistaa, että me kristityt olemme todellisia juutalaisia, kuten Pyhä Apostoli Paavali toteaa esim. : ”Tietäkää siis, että todellisia Abrahamin jälkeläisiä ovat ne, joilla on usko.” (Gal. 3:7).
Ne, joita nykyään kutsutaan juutalaisiksi ovat oikeastaan lahko, joka on eronnut todellisista juutalaisista eli kristityistä. Vaatimukset alueista tms. eivät perustu ainakaan meidän kristittyjen tulkinnan mukaan ainakaan todelliseen uskoon. Poliittiset ym. perusteet ovat sitten eri juttu.
”Ne, joita nykyään kutsutaan juutalaisiksi ovat oikeastaan lahko, joka on eronnut todellisista juutalaisista eli kristityistä.”
Hyvä Jari Haukka. Juutalaiset ovat edelleen juutalaisia, ovat loppuun asti.
11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! 11:19 Sinä kaiketi sanonet: ”Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin”. 11:20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää. 11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa! 11:25 Sillä minä en tahdo, veljet – ettette olisi oman viisautenne varassa – pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, 11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. (Roomalaiskirje)
Olen ollut siinä luulossa, että Ortodoksinen kirkko ei kannata ”korvausteologiaa”, jossa väitetään, että kirkko olisi täysin korvannut Israelin Jumalan suunnitelmassa.
@Haukka Jari,
Totta tuo on, tuo Gal. 3:7, onhan se sentään Raamattua.
Kyllä juutalaisillakin on usko, Israelin Jumalaan, heille ei vain Jeesus Kristus ole kirkastunut Jumalana.
Lopunaikoina, viimeistään silloin kun Jeesus ilmestyy Taivaasta (Ilm. 19:11) ja astuu Öljymäelle (Sak. 14:4), juutalaisillekin kirkastuu Jeesus Jumalana. Heistä tulee Messiaanisia juutalaisia.
”Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, ja heidän pitää häntä murehtiman, niinkuin joku itkis esikoistansa.”
Sak. 12:10 (Biblia)
Jari Haukka on oikeassa. Kirkko on Jumalan valittu kansa. Tähän kansaan pääsee osalliseksi kasteen, mirhavoitelun kautta.
Raamatussa ei ole mitään korvausteologiaa, se on juutalainen keksintö joka on myyty protestanteille ja he ovat se omaksuneet. Protestantit ajattelevat, että Israelissa elävät juutalaiset ovat automaattisesti valittuja, ilman kristillistä uskoa. Eivät ole. Kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän uskoo oikeaan kolmiyhteisen Jumalaan. Ennen kääntymystään hän ilman Jumalaa eikä ole valittu, vaikka asuisi Israelissa ja olisi syntyperältään juutalainen.
Kun aikoinaan juutalaisten odottama Messias saapui suurin osa juutalaisesta kansasta jäi osattomaksi pelastuksesta. Näin kansasta tuli uskottomuuden tähden ei minun kansani, ei armahdettu.
Ja, että ymmärtää Israelin nimen merkityksen Israelin nimellä on Isrel on Raamatun teksteissä ainakin 9. eri merkitystä.
Hyvät ystävät,
En edusta missään mielessä ortodoksista kirkkoa teologisesti. Olen sen rivijäsen.
Kirkkoni pitää VT pyhiä, kuten profeettoja, Kirkon pyhinä.
Missä välissä Juutalaiset lakkaisvat olemasta se Jumalan kansa, joka joutui pois omasta maastaan. Heitä vainottiin kaikkialla, mihin karkotuksessa joutuivat. Tätä vainoa joutuvat kärsimään yhä. Jollei kansa ole enää sama, niin miksi heitä vainotaan yhä?
Pekka P. Antisemitismillä on antiikin Roomaan asti ulottuvat juuret. Siihen ovat syyllistyneet niin pakanat, kristityt, muslimit kuin ateistitkin. Aihetta tutkinut Eero Kuparinen puhuu muistaakseni siitä, että juutalaiset ovat valitettavasti klassinen esimerkki toiseudesta eli ”erilaisuudesta”. Näinhän asia ei saisi olla kenenkään kohdalla. Mielenkiintoinen seikka on, että juutalaisilla ja palestiinalaisilla arabeilla ei ole ainakaan mitään varsinaista geeniperimän eroa. Antisemitismiä pitää yllä useampi valitettava seikka. Natsit yrittivät kehittää selkeitä kriteerejä sille, kuka on juutalainen ja kuka ei. Kuitenkin he sisällyttivät kriteereihinsä, että niin juutalaiseksi kääntynyt saksalainen oli ”muuttunut” juutalaiseksi kuin kristityksi kääntynyt juutalainen oli pysynyt juutalaisena.
Osaisiko joku kertoa miten Palestiinan valtio Länsirannalla saisi aikaan rauhan alueelle ?
Pekan kysymys tiivistyy tähän Isrealin entisen pääministerin lausuntoon, ”miten sopia rauhasta sellaisen kanssa joka haluaa tappaa sinut.”
Aleksandr, Jari ja Kari.
Tässä on nyt kysymyksessä ehkä 150 vuotta vanha protestanttinen tulkinta juutalaisten roolista kristillisessä pelastushistoriassa. Joitakin juuria löytyy 1600-luvun lopulta ja 1700-luvulta: pietismi opetti kaikkien juutalaisten kääntymistä kristityiksi viimeisinä aikoina ja anglosaksisessa maailmassa innostuttiin filosemitislistä eli juutalaisten rakastamisesta. Sitä en tiedä, onko ortodoksisessa kristillisyydessä esiintynyt jotakin vastaavaa.
Perinteisen kristillisen käsityksen mukaan ”valtikka siirtyi pois Juudalta” Messiaan eli Kristuksen tullessa. Kuten Johanneksen evankeliumi toteaa, ”Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa (juutalaiset) eivät ottaneet häntä vastaan. Siitä lähtien Jumalan omaisuuskansaa ovat olleet kristityt, niin juutalaista kuin ei-juutalaista syntyperää olevat. Kristillisessä kirkossa on itse asiassa aina ollut myös juutalaista syntyperää olevia. Ortodoksisessa kristillisyydessä Pyhä maa on ollut tärkeä pyhiinvaelluskohde.
Keskeinen ja ratkaisevan tärkeä kysymys kuuluu: onko usko Vanhan testamentin Jumalaan pelastavaa uskoa, jos Jeesusta ei tunnusteta Kristukseksi, lihaan tulleeksi? Perinteinen kristillinen vastaus Uuden testamentin pohjalta on: ei ole. Siksi yksi tärkeä protestanttinen lähetystyön boomia oli jo 1800-luvulla juutalaislähetys.
Termiä ”korvausteologia” käytetään tietyissä protestanttisissa piireissä melkein ”harhaopin” synonyyminä. Viimeisten sadan vuoden aikana olemme valitettavasti todistaneet antiisemitismin nousua, mutta myös syvenevää ymmärrystä kristinuskon juutalaisista juurista, riippumatta siitä, mihin kirkkokuntaan teologit ovat kuuluneet. Ja tämä on ollut erittäin hyvä asia.
Mitä lopun aikoihin tulee, me odotamme Jeesuksen takaisin tuloa YHDEN kerran, emme kahta eri kertaa. Roomalaiskirjeen perusteella on perusteltua ajatella, että joskus, kun pakanoiden täysi luku on täyttynyt (mitä sillä sitten tarkoitetaankin) ”koko Israel on pelastuva” (siis koko juutalainen kansa tai sen suuri osa). Monet näkemykset, joita lopunajoista esitetään, perustuvat 1840-luvulla syntyneisiin oppeihin. Luterilaisella terminologialla lausuttuna näkemykset juutalaisesta kansasta ja (Nyky-)Israelista ovat kategoriassa adiafora eli ehdonvallan asiat. Niistä saa olla mitä mieltä haluaa kunhan pääopinkohdat kuten kolminaisuusoppi, pelastus yksin Kristuksen tähden jne eivät vaarannu.
Antisemitismi on synti, josta kristityn tulee tehdä parannus. Valitettavasti kristityt ovat kauan kohdelleet juutalaisia väärin ja epäoikeudenmukaisesti. Tähän on liittynyt uhrien syyllistämistä tavalla, jota ei saa hyväksyä. Minusta on myös kohteliasta olla nimittämättä juutalaisia (ja muslimeja) harhaoppisiksi.
Suosittelen lukemaan Serafim Seppälän hienon ”Kultainen Jerusalem” -teoksen niin saa perspektiiviä, joka ylittää kristillisen sionismin ahtaat näkemykset.
@Sjöblom Marko
Kuka väitti tässä keskustelussa tähän mennessä, että Jeesus tulee takaisin kahta eri kertaa?
Markolla hyviä näkemyksiä. Ortodoksi kirkko omistaa laajoja maa-alueita Israelissa. Pyhän tulen ihme syttyy joka vuosi ainostaan Jerusalemin patriarkan kautta. Ortodoksikirkon piispat, papit, diakonia, munkit, kristityt ovat asuneet Israelissa Jeesuksen ajasta asti. Kirkolla on aina juutalaiset juuret. Jeesus itse oli lihan puolesta juutalainen, kun Hän syntyi Neitsyt Mariasta, joka on Jumalan synnyttäjä, hänkin juutalainen.
Kiitos täsmennyksestä, Aleksandr. Yleensä näissä Israeliin ja lopunaikoihin liittyvissä näkemyksissä on monia merkillisiä spekulaatioita.
300 luvulle tultaessa Kristinuskosta tuli valtionuskonto ja siihen aikkaan jo noi puolet Juutalaisista oli kristittyjä. Sitten Nikean kirkolliskokouksessa Juutalaiset hylättiin ja syntyi korvausteologia. Meidän kristittyjen häpeänä on se että olemme heidät hylänneet ja heitä vainonneet. Näin olemme luoneet valtavan esteen sille, että he löytäisivä Todellisen Messiaansa. Nyt sama on tapahtumassa kirkon taholta. Syytämme Israelia siitä, että se pyrkii rauhaan kaikin keinoin.
Jopa 1967 sodan jälkeen Israel lupasi Arbeille palauttavansa kaikki valloittamansa alueet, jos rauhaan suosttaisiin. Tähänkään lupaukseen Arabit eivät tarttuneet.
Tietysti ole puolueellinen ja näen asioita Israelin kannalta. Jopa rakastan Israelin kansaa, koska se on Jumalan kansa.
Pekka P. Tietosi kristinuskon aseman muutoksesta ja Nikean kirkolliskokouksesta 325 ovat virheellisiä.
Jo Apostolisten isien ja paljon ennen Nikean kirkolliskokousta eläneiden kirkkoisien kirjoituksissa käsiteltiin kristillisen uskon ja juutalaisen uskon suhdetta toisiinsa. Kristittyjen piirissä oli 300-luvulla ryhmiä, joille oli epäselvää, mitä erilaisia Mooseksen lain säädöksiä kristittyjen ehkä pitäisi noudattaa (näin jo Uuden testamentin Galatalaiskirjeessä). Koska kristinuskon asema muuttui reilussa 80 vuodessa vainotusta yhteisöstä ensin sallituksi ja lopuksi valtionuskonnoksi tästä seurasi juutalaisten kovaa syrjintää. Tuohon aikaan ei tunnettu sellaista uskonnonvapautta kuin meillä onneksi on.
Sami P.
Perustele väitteesi: ”Korvausteologia on juutalainen keksintö.”
Juutalaisuudessa ei ole kehitetty sellaista oppia, jossa kirkko korvaisi Israelin Jumalan kansana – päinvastoin:
Juutalainen teologia korostaa Israelin ikuista liittoa Jumalan kanssa.
Juutalaiset eivät hyväksy Jeesusta Messiaaksi, eivätkä siis näe kristillistä kirkkoa osana liitossa Jumalan kanssa.
Korvausteologia on kristillisen kirkon – ei juutalaisuuden – tuottama teologinen ajattelumalli. Pelkistettynä se on tietysti sitä, että Uusi Liitto Kristuksessa syntyi ja vanha väistyi. Se sai alkunsa varhaisessa kirkossa ja on myöhemmin joutunut kovan kritiikin kohteeksi, erityisesti holokaustin jälkeen. Monet kirkot torjuvat korvausteologian ja korostavat Jumalan uskollisuutta Israelin kansaa kohtaan.
Jumalan omat (kansa) ovat ne, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana ja iankaikkisen elämän antajana. Tämä koskee tietysti myös juutalaisia. Tästä olen samaa mieltä.
Jumala ei ole silti valittua kansaansa hylännyt.
49:14 Mutta Siion sanoo: ”Herra on minut hyljännyt, Herra on minut unhottanut”. 49:15 Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota. 49:16 Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni. 49:17 Sinun lapsesi tulevat rientäen; sinun hävittäjäsi ja raunioiksi-raastajasi menevät sinun luotasi pois. 49:18 Nosta silmäsi ja katso ympärillesi: he kokoontuvat, he tulevat sinun tykösi kaikki. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, sinä puet heidät kaikki yllesi niinkuin koristeen ja sidot heidät vyöllesi niinkuin morsian vyönsä. 49:19 Sillä sinä – sinun rauniosi ja autiot paikkasi, sinun hävitetty maasi – sinä käyt silloin ahtaaksi asukkaille, ja kaukana ovat ne, jotka sinua söivät. 49:20 Vielä saavat sinun lapsettomuutesi lapset sanoa korviesi kuullen: ”Paikka on minulle ahdas, tee tilaa, että voin asua”.
62:1 Siionin tähden minä en voi vaieta, ja Jerusalemin tähden en lepoa saa, ennenkuin sen vanhurskaus nousee kuin aamunkoi ja sen autuus kuin palava tulisoihtu. 62:2 Ja kansat näkevät sinun vanhurskautesi, kaikki kuninkaat sinun kunniasi; ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka Herran suu säätää.
Tuskin näitä edellä olevia profeetan sanoja on kumottu. Tulkintoja niistä taitaa löytyä joka lähtöön?
Kristus on kirkas ja palava aamunkoi, mutta ei Herra Jumala ole myöskään maallista Israelia/Jerusalemia hylännyt.
Kari P. Sami käyttää ortodoksista termistöä. Siinä ”juutalaisuus” tai ”judaismi” tarkoittavat joskus myös sellaista harhana pidettyä kristillisyyttä, jossa kristityt omaksuvat juutalaisuudesta peräisin olevia uskomuksia (vrt Galatalaiskirje). Tämä ongelma elää muuuten edelleenkin eri puolella kristikuntaa, myös Suomessa. On totta, että puhtaaksiviljelty korvausteologia on johtanut erilaisiin vakaviin vääristymiin kristittyjen keskuudessa.
Täsmällisesti ottaen kristillinen usko on kai ”täyttymysteologiaa”: VT:n lupaukset ovat täyttyneet Kristuksessa. Yleensä kristikunnassa onkin ymmärtetty nuo lainaamasi profetiat profetioina Uuden liiton seurakunnasta, joka juurikin sai alkunsa Jerusalemista/Siionista. Timo R Stewart on osoittanut, kuinka tämän perinteisen raamatuntulkinnan tilalle on Suomessakin laajalti tullut – lähettien ja vapaakirkkojen kautta – juurikin juutalainen ymmärrys näistä Raamatun kohdista. Kannattaa myös huomata, että perinteinen kristillinen VT:n tulkinta ei automaattisesti johda juutalaisvastaisuuteen tai Israelin valtion olemassaolon oikeuden kyseenalaistamiseen. Turhaa vastakkainasettelua kannattaa välttää.
– – –
Muistan vielä, kuinka tuo Jes 62:1 koristi Raamattuopiston kirkkosalin seinää. Nuorena kristittynä, joka oli käynyt Karmel-yhdistyksen rippikoulun, en pohtinut tai ihmetellyt asiaa sen kummemmin.
Keskustelu kannattaisi taas palauttaa alkuun: blogin otsikossa lausuttuun syvästi ongelmalliseen joidenkin kristillisen sionismin edustajien väitteeseen, jonka mukaan ”Palestiina-junasta” pitäisi hypätä pois, jotta Suomi ei joutuisi Jumalan tuomion alle.
Marko S.,
”…jonka mukaan ”Palestiina-junasta” pitäisi hypätä pois, jotta Suomi ei joutuisi Jumalan tuomion alle.”
Käsittääkseni tämä on poliittinen päätös, joka voi olla hölmö tai vielä hölmömpi. En rohkene neuvoa poliitikkoja tässä. Profetia Jumalan tuomiosta ei ole mielestäni kovin uskottava. Yhtä hyvin blogistin pitäisi julistaa Jumalan tuomiota Venäjälle, joka on murha- ja raiskausretkellä Ukrainassa.
@ Marko S., Jari H.
Pohjaan vain kirjoitukseni Raamattuun, jonka uskon olevan täysin totta.
Aleksandr H. Kyllä minäkin uskon ja opetan koko Raamatun olevan Jumalan sanaa. Mutta se, miten kytket toisiinsa Palestiinan tunnustamisen ja Jumalan kirouksen edustaa – kauniisti sanottuna – erittäin kyseenalaista Raamatun tulkintaa. Tiedän kyllä, että tällaisia kauhu- ja uhkakuvia maalaillaan tietyissä (ei kaikissa) kristillisissä piireissä. Huomaatko itse, mikä esittämissäsi näkemyksissä on kyseenalaista?
Parempi pidättäytyä, tuomion julistamisesta varsinkin näin monimutkaisessa konfliktissa. Raamattu ei missään kiellä Palestiinan tunnustamista, tosin siihen ei tällä hetkellä ole edelletyksiä, ja onko tulevaisuudessakaan.
Viitanneeko Aleksander Obadjan kirjan jakeeseen 15. Siinä sanotaan: ”niin kuin sinä teet niin sinulle tehdään.”
Tämän kohdan silloinen arkkipiispa oli Mannerheimille näyttänyt, kun hän oli mennyt kysymään miten Juutalaiskysymykseen tulee suhtautua.
@Marko S.
Luvattu maa kuuluu yksiselitteisesti juutalaisille. (2. Moos. 23:31)
Jotka lähtevät hajoittamaan Jumalan kansan maata palasiksi – he viisveisaavat Ainoan Totisen Jumalan lupauksista Israelin kansalle – he kiroovat juutalaisia, ja saavat myös päälleen Jumalan kirouksen. (1. Moos. 12:3)
Selitä sinä, mikä siinä on kyseenalaista.
Kuitenkin, Pietaria ja muita apostoleja lainatakseni:
”enempi tulee kuulla Jumalaa kuin Ihmisiä.” (Apt. 5:29b Biblia)
@Sami P.
Minä en tuomitse, vaan vain Jumala tuomitsee.
Minä sen sijaan _varoitan_.
Aivan kuten 2. Tim. 4:2 käskee uskovaa varoittamaan:
”saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.”
2. Tim. 4:2 (33/38)
Varoituksesi, on aivan turhaa. Sen takana on tietyntyyppinen siionismi, jossa Raamatun tekstejä tulkitaan mielivaltaisesti. Nykyinen Israel itse on antanut nykyiset alueet palestiinalaisille, näin Israel itse on auttanut ja hyväksynyt naapuriinsa uuden valtion syntymahdollisuudet. Ja nyt sinä varoitat, vedoten Raamattuun. Kertoisitpa suoraan asiasi nykyisestä Israelin valtiosta, sekö on se luvattu maa, oikeilla rajoilla?
Luvattu maa kuuluu yksiselitteisesti juutalaisille. (2. Moos. 23:31). Ei kuulu, sillä oikea juutalainen on se joka kuuluu valittuun kansaan, eli kirkkoon. Luvattu maa tulee viimeisen tuomion jälkeen, jossa vanhurskaus asuu.
@Sami P.
Sanoit: ”Luvattu maa tulee viimeisen tuomion jälkeen, jossa vanhurskaus asuu.”
Tarkoittanet pikemminkin ”uutta maata”?
”Luvattu maa” (Löytyy Hepr. 11:9):
”8 Uskon kautta tuli Abraham kuuliaiseksi, kuin hän kutsuttiin menemään siihen maahan, jonka hän oli perivä, ja hän meni eikä tietänyt kuhunka hän tuleva oli.
9 Uskon kautta oli hän muukalainen luvatussa maassa, niinkuin vieraalla maalla, ja asui majoissa Isaakin ja Jakobin kanssa, jotka olivat sen lupauksen kanssaperilliset.”
Hepr. 11:8-9 (Biblia)
”Uusi maa”:
”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimäinen taivas ja ensimäinen maa katosi, ja ei meri silleen ole.
Ilm. 21:1 (Biblia)
Tässä sekoitat kahden maan merkityksen. Vt:ssä luvattu maa oli typos tulevasta. Nykyisellä Israelin maalla ei enää ole merkitystä Vanha testamentillisessä mielessä Uudessa testamentissa. Uusi maa on sisäisesti meissä, sillä se on Jumalan valtakunta, eli kirkko jonka rajat ovat maan ääriin asti Apt 1: 6-8.
@Sami P.
Ymmärrän tosin, mitä haet takaa. Vähän sama asia kuin, että Jeesus sanoi, että Hän rakentaa Uuden Temppelin kolmessa päivässä (Joh. 2:19).
Eli toisaalta voimme heittää Jumalan lupauksen Abrahamille ja hänen jälkeläisille luvatusta maasta (Hepr. 11:8-9, 2. Moos. 23:31) roskakoriin?
Jerusalemillakaan ei ole merkitystä? Siis tällä fyysisellä Jerusalemilla, joka on luvatussa maassa? Jerusalemillakaan ei ole enää väliä, vaikka se mainitaan lopun ajoissa, esim. Sak. 14 -luvussa?
Raamattu sanoo:
”Sillä kaikkinainen kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi, joka on vanhurskaudessa:”
2 Tim. 3:16 (Biblia)
Se tarkoittaa, että Vanha Testamentti on edelleen pätevä. Tämä jae esiintyy Uudessa Testamentissa.
Tietenkin, Jeesus Kristus on kirkastunut meille kristityille, sekä Messiaanisille juutalaisille, Jumalana – ja me luemme Uutta Testamenttia, Vanhan Testamentin lisäksi. Jotkin asiat ovat muuttuneet, kuten, että kristityt ja Messiaaniset juutalaiset eivät enää uhraa eläinuhreja syntien sovitukseksi – vaan Jeesus Kristus, Jumalan Ainokainen Poika, on täydellinen sovinto syntiemme edestä (1 Joh. 2:2, 1 Joh. 4:10).
Uuden liiton synnyttyä kaikki VT:n Israelia ja Jerusalemia koskevat profetiat tulkitaan hengellisesti tarkoittaen vain Kirkkoa? Keskitysleirit, valtion itsenäistyminen, Israelin käymät sodat jne. voidaan ohittaa? Joku voisi kutsua tätä hurmahenkiseksi tulkinnaksi.
Mitään ei tarvitse heittää roskiin, vaan pikemminkin asiat kehittyvät, muuttuvat, kuten messiaaninen juutalainen ei enää uhraa.
Tuossa valoa Sakarian kirjaan https://youtu.be/X19G-Zz9hTM?si=UI7ze8s1ISPQ4hOV
”Keskitysleirit, valtion itsenäistyminen, Israelin käymät sodat jne. voidaan ohittaa? Joku voisi kutsua tätä hurmahenkiseksi tulkinnaksi.”
Kukapa ne voisi ohittaa.
Sami P.
Toki ymmärsit, että tarkoitin VT:n profetioilla olleen/olevan selkeät täyttymykset myös historiassa eikä vain hengellisinä merkityksinä kristityn uskonelämässä.