Sun tarttis nyt tulla, sanoi kuolema

Ei kahta kolmannetta, tietää sananlasku. Se pitää paikkansa silloin kun pitää. Usein ei. Tosin tänä keväänä se toteutui siten, että minua kosketti kolme kuolemantapausta. Kaikilla kuolleilla oli sama etunimi. Yksi oli opiskeluaikainen ystävä, toinen seurakuntanuoriaikainen, kolmas vaimon puolen sukulainen.

Ikätovereiden kuolemat koskettavat eri tavalla kuin sukualaisten, usein jos korkean iän saavuttaneiden. Suremalla omanikäisiä suree myös itseään, alati lisääntyvää päivien taakkaa, joka houkuttelee kuolemaa avaamaan oven. Se sanoo hiljaisella äänellä: Sun tarttis nyt tulla.

*

Lohdutus kuoleman äärellä ei niinkään ole iankaikkisen elämän tai jälleennäkemisen toivo, vaan kiitollisuus eletyistä yhteisistä hetkistä ja niiden merkityksellisyydestä.

Me olemme elävien ja kuolleiden ihmisten muovaamia.

Kuolemanjälkeinen elämä voi olla bonus, ei itsetarkoitus.

*

Sun tarttis nyt tulla.

Tulen kyllä, mutta en näe mitään syytä hoppuilla.

Kaikki aikanaan.

P.S. Kuva Hietaniemen hautausmaalta. Sammal ja jäkälä kruunaavat muistomerkit.

11 KOMMENTIT

  1. Olli,

    Kirjoitat:

    ”Kuolemanjälkeinen elämä voi olla bonus, ei itsetarkoitus.”

    Bonus on heikko muoto kaiken täyttymyksestä ja yhtä-aikaa kaiken alkamisesta.

    Mitkään inhimilliset toiveet eivät toteudu ja halut täyty, jos on elänyt jumalattoman elämän. Jumalattomuudella tarkoitan sitä tilaa, mikä Paavo Ruotsalaisella oli ennen seppä Högmannin kanssa keskustelua, jos Högman sanoi ”sinulta puuttuu Kristuksen sisäinen tuntemus”. Eli Kristus ei asu sinussa.

    Raamattu toistaa usein elämän lyhyydestä, joka kuvataan mm. silmänräpäykseksi. Näin voimme todeta jokainen olemme sitten päässeet vaikka kuinka korkeaan ikään.

    Se mitä kuoltuamme kohtaamme Raamatun ilmoituksen mukaan, niin sitä Raamattu kuvailee tilaksi, mikä ei ole mieleemme koskaan noussut. Sen täydellisyys ja ihanuus on koettavissa vain uutena, muuttuneena.

    • On toki uskonnollisuuttaa, joka elää ikään kujin tulevassa t aivaan autuudessa, ja sitten on sellaista, joka elää tässä ja on kiitollinen, jos saa sielulleen jatkoa kuoleman jälkeen – ikään kuin bonuksena. 🧐

  2. Lääkärin kerrottua mun vakavasta sairaudestani sain aivan valtavan ilon. Olin niin iloinen siitä lääkärin soitosta, että vaimo sai puhelusta aivan toisen käsityksen. Olin aivan varma että pian pääsen taivaalliseen kotiin. Iloa kesti kolmisen viikkoa. Sitten aloin miettiä tulevia hoitoja ja mieliala alkoi pudota. Piti olla eristyksissä siihen asti kun kuvantamiset oli tehty. Sitten sain yhtenä iltana kokea miten puolestani oli rukoilu ja mieleiala palasi. leikkaukseen menin ihan turvallisin mielin. Sen jälkeen sain tietää, että leikkaus oli suoritettu juuri oikeaan aikaan. Siinä koin taas Jumalan hyvän ja tarkan huolenpidon. Se auttoi kestämään kaikki leikkauksen jälkeiset hankalalat ajat kärsivällisesti ja säilyttäen sisäisen ilon.
    Tajusin myös se, että tämä elämä on jo samaa iankaikkista elämää, vaikka jatkuukin vielä maan päällä. Joten senkin tähden on hyvä pitää omasta kunnosta hyvää huolta. Sairauteni opetti minua tuntemaan Jumalan suurta rakkautta ja huolenpitoa minusta ja se velvoittaa pitämään parempaa huolta omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Olen alkanut sisäisesti kukoistaa.

    • Ei mitään pois kokemuksestasi. 💖 Mutta jollain toisella voi olla erilainen kohtaaminen sairauden (ja siitä parantumisen) kanssa & erilainen teologis-filosofinen lähestymistapa – ja silti kiitollisuutta täynnä.

    • Jos iankaikkisuuden ottaa pois krillisestä toivosta jää toivo siitä, että elämässä käy pääsääntöisesti hyvin ja lopulta kokee, että kaikki oli merkityksellistä, että reissu kantti tehdä. Ja että saa kiittää kaikesta Jumalaa. 🤹

    • Olli S. Olen eri mieltä. Ymmärrän kyllä pointtisi modernin ajattelun ja sekularisaation näkökulmasta. Uudessa testamentissa ollaan aika vahvasti eri linjoilla. Jos Kristus ei ole ylösnousssut ja valmistanut meille asuinsijaa Jumalan kirkkauden taivaassa, usko ja toivo on turhaa. Ota iankaikkisuus pois vaikkapa paljon kärsiviltä kristityiltä ja kysy heiltä ”kaiken” merkityksellisyydestä, vaikka taivas ei olekaan totta…

  3. Sana siis on selvä: kaikki ihmiset, apostolit ja profeetat ja kantaisät olisivat jääneet kirouksen alaisiksi, ellei Kristus olisi jättäytynyt synnin, kuoleman, lain kirouksen, Jumalan vihan ja tuomion valtaan ja voittanut niitä omassa ruumiissaan; mikään inhimillinen mahti ei näet kyennyt näitä kauheita hirviöitä voittamaan.

    Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 345, SLEY, 1957.

    • Onhan evankeliumi pelkästään suloista, autuaallista, rauhaa-antavaa ja terveellistä sanaa, joka koko maailmaan, jokaiselle, tuo sulaa siunausta ja armoa.

      Martti Luther, Kirkkopostilla II, s. 55, SLEY, 1942.

Olli Seppälä
Olli Seppälä
Kirjoittaja on eläkkeelle siirtynyt Kotimaan julkaisupäällikkö. Hän on kirjoittanut kirjan Jälleenlöydetty tie (2024), jossa pohtii muistelmanomaisesti uskon tietään ja muistojen merkitystä.