Tässä kuvassa rakkaani Colette valkeassa puvussa sisarensa Susannen ja veljensä Renen kanssa 11.08.2024 Somerolla.

Raamattuja tai sen osia
ylhäältä vasemmalta Raamattu bengaliksi, Mooseksen elämä fulfuldeksi, ja katoliset kirjeet babuteksi
alempana Raamattu buluksi, Uusi testamentti ngambaiksi ja Jeesus lasten ystävä kazakiksi.

Tässä Uusia testamentteja
ylempänä vasemmalta ghomalaksi, serereksi ja vunjoksi eli kyiunjoksi
alempana doyayoksi, maasaiksi ja venäjäksi.

Puhun rakkaudesta
Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Jumala on rakkaus. Jo olemuksensa on rakkaus: Pyhä Kolminaisuus. Yksi Jumala, kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumalan rakastaa maailmaa, meitä ihmisiä, koko luomakuntaa.
Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Rakkaus antaa voimaa, luo toivoa, antaa uskoa parempaan. Jumala on luonut meidät rakastamaan toinen toistamme. Rakkaudestaan emme jääneet yksiksemme tähän maailmaan. Jumala otti meihin yhteyttä. Jeesus, Jumalan Poika syntyi neitsyt Mariasta, otti ihmisyyden olemukseensa. Nyt Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan Jeesus edelleenkin on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme,
että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan,
antamaan meille elämän.
Jeesus on Sovittajamme. Ristin työ syntimme anteeksi antaa. Jeesus on Vapauttajamme, kahleet katkaisten rakkauden ojentaa, rakkauteen voimaa antaa.
Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Rakkautensa kutsuu meitä rakastamaan. Toinen toisestamme vastuuta kantamaan. Kuuntelemaan korvillamme, avun antoon antautumaan, kuormaa, taakkaa jakamaan. Jumalan hyvyyttä ympärillemme osoittamaan. Kunniaansa kuuluttamaan, iloa ja riemua seuraamme luoden, hyvän olon suoden.
Sunnuntai 14.9.2025
14. sunnuntai helluntaista
Lähimmäinen
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 4:7–12
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 4
Rakkaat ystävät,
rakastakaamme toisiamme,
sillä rakkaus on Jumalasta.
Jokainen, joka rakastaa,
on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.
Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa,
sillä Jumala on rakkaus.
Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme,
että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan,
antamaan meille elämän.
Siinä on rakkaus
– ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa,
vaan siinä, että hän on rakastanut meitä
ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
Rakkaat ystävät!
Kun Jumala on meitä näin rakastanut,
tulee meidänkin rakastaa toisiamme.
Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Mutta jos me rakastamme toisiamme,
Jumala pysyy meissä
ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.
_____________________________________________________
Yllä olevien Raamattujen tai osien kielillä voi netistä katsoa ja/tai kuunnella Pyhää kirjaa
fulfuldeksi 1 Yahaya 4 | Bible.is
babuteksi 1 Jâŋ 4 | Bible.is
buluksi 1 Jean 4 | Bible.is
ngambaiksi Maktub gə́ Dɔtar gə́ Ja̰ ula ne ar ŋgan-Alaje 4 | Bible.is
kazakiksi Жоханның 1 4 | Bible.is
ghomalaksi [1 John] 4 | Bible.is
serereksi [1 John] 4 | Bible.is
vunjoksi eli kiwunjoksi 1 YOHANE 4 | Bible.is
doyayoksi 1 YOHANA 4 | Bible.is
maasaiksi [1 John] 4 | Bible.is
venäjäksi Первое Послание Иоанна 4 | Bible.is


Kuuntelin Galatalaiskirjeen kokonaan, sitten luvut 5-6 kerraten ja lopuksi vielä luvun kuusi
kamerunin pidginiksi
https://live.bible.is/bible/wesful/gal/6?audio_type=audio_drama
Matias Roto tuolla aiemmin sanoitit että siivilöisin hyttysiä ja nieleskelen kameleita, entäpä kuinka sinun ruokalistasi on, siis etkö niele kaiken väkivallan eli sanot pelastuksen sisällä olevan myös ukrainassa sotivat siis moelmmin puolin sotivat, ei taida siivilääsi tarttua kuin ne jotka eivät kuulu kirkkoon eli he ovat pelastuksen ulkopuolella? En ole tainnut kysyä kuinka on laita huorin tekijöiden, raiskaajien, aviorikkojien, pedofiilien, murhaajien….., siivilöitkö näitä vai kuuluvatko he pelastuksen sisälle vauvakasteen ansiosta?
Ari
Jälleen kerran tarkkailet TOISTEN IHMISTEN varjoa auringon valossa. Siinä et viisaasti tee.
Olisi paljon terveellisempää huomata, että myös sinulla itselläsi on varjo eli siis perisynnin aikaan saamia puutteita, vikojen, laiminlyöntejä ynnä muita syntejä eli vajavuutta joilla tuot harmia muille ihmisille.
Galatalaiskirje:
6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
6:3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä.
6:4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
6:5 sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
Joten Ari hyvä
Jätä ihmeessä kaikki tuomiosi Jumalan käsiin. Anna hänen haltuunsa ne asiat, mistä tähän asti olet saanut virheellisellä tavalla projektiotaulun omien paheittesi tutkimisen sijaan, voidaksesi kiillottaa omaa sotisopaasi ja mielesi rintapanssaria.
Ari
Muista että jo alusta asti sotilaita ja upseereita on ollut Jeesuksen seuraajia.
Olen jo LUKUISIA KERTOJA maininnut sinulle, kuinka
– Jeesus kertoi aikansa suurimman uskon olleen ROOMALAISELLA UPSEERILLA
– ja että Apostolien teoissa kerrottu ROOMAN ARMEIJAN UPSEERI Kornelius oli Kesarean toinen piispa.
Edelleen olen lukemattomia kertoja pannut nenäsi eteen Paavalin tekstin
Roomalaiskirje:
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä
SE EI MIEKKAA TURHAAN KANNA, KOSKA SE ON
J U M A L A N
PALVELIJA,
kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
Matias Roto ymmärrätkö mitä kirjopitat eli eikö tuo ettei pidä katsella toisten/kirkon hedelmää ole laittomuutta eli ei voisi nähdä teoista onko Jeesuksen seuraaja?
Kuinka sovitat omaan oppiisi Paavalin sanat:
Gal. 5:21
kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Siis eikö Paavali selkeästi sano että on tekoja joiden takia menettää pelastuksen, siis hänhän puhuu seurakunnalle jonka hän on johdattanut uskoon?
Ari
Logiikkasi on
– ensin teot ja
– sitten siitä seuraa pelastus
Raamatun logiikka on
– ensin usko Jumalan armahdukseen, vanhurskauttaminen ilman tekoja,
– sitten siitä seuraa Jumalan mieleinen elämäntapa jotta Jumalan rakkaus voisi mennä armahdetusta ihmisestä toisten armahtamiseen eli siis aidon rakkauden osoittamiseen.
Eli siis kuten Raamattu sanoo: Me rakastamme koska HÄN on ensin rakastanut meitä.
1.Johanneksen kirje:
4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
Matias Roto siis tuot minun logiikan esille kysymättä siitä minulta, tuo on sinun omaa kuvitelmaasi mitä kirjoitat!
Logiikka on että jokainen ihminen elää ilman Jumalaa ja tekee syntiä ja kuolee niihin, Jumalan nkutsuessa ihmistä voi tehdä parannuksen ja ja Jumala herättää Henkensä kautta uutena luomuksena. Nyt ymmärtää/kuulee Jeesusta ja on voima ja rakkaus elää Jumalan tahdossa.
Ari
Tekstisi sisältää monia yksityiskohtia, jotka oikeassa järjestyksessä olisivat aivan erinomaisia, mutta valitettavasti tekstissäsi joutuvat epäjärjestykseen.
Tunnustuskirjamme perustuvat 1500 vuoden uutteran Raamatun tutkimisen perusteella olevan uskon opin keskeisen yhteenvedon tiiviissä muodossa.
Seuraa tätä niin saat levälleen lentäneet palaset oikeaan järjestykseen.
AUGSBURGIN TUNNUSTUS 25.6.153O
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.
Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.
Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.
Kuuntelin ja samalla luin Galatalaiskirjeen luvun kuusi
udmurtiksi
https://live.bible.is/bible/UDMIBT/GAL/6?audio_type=audio_drama
Kuuntelin ja samalla luin Galatalaiskirjeen luvun kuusi
vepsäksi
https://live.bible.is/bible/VEPIBT/GAL/6?audio_type=audio_drama
Logiikka on noussut esiin tässä keskustelussa. Eräs suosikkini kristillisistä kirjoista on José Ignacio Gonzáles Fausin Taivasten valtakunnan logiikka (Mitä Jeesus opetti elämästä, uskosta ja Jumalan hallintavallasta, Kirjapaja 1996). Sen on espanjan kielestä suomentanut Tapio Saraneva. Mahtaako se olla saatavissa?
Kirjassa on kolme osaa. Ensimmäinen on otsikoitu: Jeesus Nasaretilaisen ’elämänfilosofia’. Alaotsikoita on kolme: Elämän kovuus ja toivo; Jumalan hyvyys; ’Kumouksellinen’ moraali. Viimeinen luku jakautuu vielä osiin: Ei saa elää ’keräten aarteita itselleen’ ja Ei saa huomaamatta nyhtää vehnää. – – – ehkä tuo ’kumouksellinen moraali’ liittyy eniten tähän keskusteluun.
Martti
Kiitos kommenteistasi. Kiitos mielenkiintoisesta kirjavinkistä.
José Ignacio González Faus (27.12.1933- 6. 3.2025) oli jesuiitta ja teoloian professori.
Lainaus kirjasta: ”Evankeliumit kuvaavat niitä (Jeesuksen puolustamia käyttäytymistapoja) sellaisilla sanoilla kuin ’ei saa kerätä aarteita itselleen’ tai ’ei saa nyhtää pois vehnää’. Näistä meillä on lyhyet kuvaukset vertauksessa mielettömästä rikkaasta (Luuk. 12:16-21) ja vertauksessa rikkaviljasta (Matt. 13:24-30). Ensimmäonen kuvaa kykyä palvella epäitsekkäästi, toinen kykyä elää yhdessä kärsivällisesti ja toivossa. Molemmat kyvyt ovat ihmisille ehkä kaikkein vaikeimmat. Mutta ne ovat myös inhimillisimmät.”
”José Ignacio González Faus oli jesuiitta.” Jesuiitoilla on valitettavan huono maine Suomessa, luultavasti Topeliuksen Välskärin kertomuksissa luoman henkilöhahmon vuoksi.
Martti
Kiitos hyvästä sitaatista
Valitettavasti tuo katolisten kelpo järjestön maine on vääristynyt kotomaassamme. Jesuiitathan ovat yksi maailman suurimpia lähetysjärjestöjä.
Esimerkiksi Pyhä Francisco Xavier, baskiksi San Frantzisko Xabierkoa, espanjaksi San Francisco de Javier, portualiksi São Francisco Xavier, 7.4.1506 – 1552, oli eräs koko maailman kaikkien aikojen maineikkaimpia lähetyssaarnaajia. Näiden uutterien lähettien ansiosta katoliset ovat suurin tunnustuskunta kaikkien kristittyjen keskuudessa.
Evankeliumin ”logiikka” on selkeä, evankeliumi kutsuu ihmistä parannukseen, siis jokainen ihminen on syntyessään ”kuuro ja sokea” hengellisesti ja ilman Jumalan voimaa ja rakkautta. Niinpä ihminen elä omien himojen ja halujen ja viisautensa ja ymmärryksensä johtamina synnin orjuudessa. Evankeliumin kuullessaan voi tehdä Jumalan kutsuessa parannuksen ja saada ennen tehdyt synnit anteeksi ja Pyhän Hengen eli syntyä Jumalan lapseksi, tämä avaa ”silmät ja korvat” ja saa voiman ja rakkauden elää Jumalan tahdossa.
”Evankeliumin kuullessaan voi tehdä Jumalan kutsuessa parannuksen ja saada ennen tehdyt synnit anteeksi ja Pyhän Hengen eli syntyä Jumalan lapseksi, tämä avaa ”silmät ja korvat” ja saa voiman ja rakkauden elää Jumalan tahdossa.” Tätähän sinä julistat. Se vika opissasi pistää silmään, että se jättää huomioimatta sen, että Jumalan lapsetkin ovat edelleen erehtymään taipuvaisia ihmisiä. Heistä ei tule Herran enkeleitä, jotka tekevät aina Jumalan tahdon mukaan eivätkä enää tarvitse Jeesusta parantajakseen.
Ari
Huomaan että olet monella tavoin kehittynyt parempaan suuntaan.
On kuitenkin huomattava että PYHÄSTÄ HENGESSTÄ puhuessamme puhumme JUMALASTA. HÄN on KOLMIYHTEISEN JUMALAN KOLMAS PERSOONA.
Hän toimii nimenomaan kirkon välityksellä. Hän toimii pyhien sakramenttien ja Jumalan sanan kautta Näiden armovälineitten kautta HÄN ANTAA uskon missä ja milloin hän itse haluaa. Hän myös ojentaa meille Kristuksen ansaitseman armon ja syntien anteeksi annon, ruumiin ylösnousemuksen ja ikuisen elämän.
Niin kuin HÄN jo luomisessa liikkui VEDEN päällä niin että valo ilmestyi maailmaan ja KAIKKI ELÄMÄ SAI ALKUNSA, NIIN HÄN MYÖS ANTAA KASTEEN VEDEN KAUTTA UUDEN ELÄMÄN meille ihmisille, niin että Kristuksen täytetyn työn ansiosta voitamme .ikuisen elämän Jumalan armosta.
Martti Pentti tuo mitä mietiskelet ei vastaa minun antamaa vaan en missään ole sanonut/kirjoittanut että uskovista tulee kaikessa vaelluksessa täydellisiä vaan että heillä on kaikki mitä Jumalalliseen vaellukseen tarvitaan. Siis KUN JEESUS ON JO PARANTANUT niin eihän sitä enää tarvitse tehdä uudestaan, siis kun on saanuty Pyhän Hengen niin ei sitä voi saada uudestaan, kun on saanuty Jumalan rakkauden sydämeen niin ei sitä voi saada uudestaan!
Martti Pentti ketä ovat ”terveet” jotka eivät tarvitse ”parantajaa”, eikö he ole niitä jotka uskovat jo olevansa sisällä eivätkä tarvitse enää tehdä parannusta päästäkseen sisälle!
”Keitä ovat ’terveet, jotka eivät tarvitse parantajaa’, eivätkö he ole niitä, jotka uskovat jo olevansa sisällä eivätkä tarvitse enää parannusta päästäkseen sisälle!” Uskoakseni he ovat mös niitä, jotka juuri kääntyneinä katsovat olevansa jo pelastuneita ilman, että valvovat ja kilvoittelevat elämänsä loppuun asti syntistä luontoaan vastaan.
”Kun Jeesus on jo parantanut, eihän sitä enää tarvitse tehdä uudestaan.” Minä ymmärrän kuvauksen opetuslasten jalkojen pesusta liittyvän tähän: ”Pietari sanoi hänelle: ’Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!’ Jeesus vastasi: ’Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani.’ Silloin Simon Pietari sanoi: ’Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää.’ Tähän Jeesus vastasi: ’Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki.'” Jeesuksen kerran parantama tarvitsee kuitenkin ’jalkojen pesua’ elämänsä loppuun asti.
Martti Pentti ohitit täysin sen tarvitseeko uskova enää parantajaa kun Jeesus on kerran parantanut eli uskova on saanut Pyhän Hengen ja Jumalan rakkauden?
”Ohitit täysin sen, tarvitseeko uskova enää parantajaa kun Jeesus on kerran parantanut.” Sinulta taisi mennä jotain ohim Ari Pasanen. Jalkojen pesu oli vertauskuvallinen ele. Se kuvaa juuri sitä, että Jeesuksen kerran parantanut – ’kylvettänyt’ – tarvitsee jatkuvasti parannuksen tekoa – ’jalkojen pesua’ – pysyäkseen oikealla polulla.
Oho, tulipa virheitä! Po ’ohi’, ’parantama’, ’kylvettämä’.
Martti Pentti mitä tarkoittaa että Jeesus parantaa, eikö se ole juuri että saa Pyhän Hengen ja Jumalan rakkauden, mitä sen jälkeen vielä tarvitsee, eikö Jeesus paranna siis kerralla?
Martti
Kiitos että olet kommentoinut ja tuonut esiin tervettä elämää antavaa opetusta.
Matias Roto tuo kolminaisuus oppi on juuri täydellinen todiste siitä että olet luterilaisittain oppinut ”uskova” eli uskot kaiken mitä sinulle on OPETETTU, et sitä mitä Raamatussa on kirjoitettu.
Ari
Olen kristitty siksi että olen saanut kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
OLEN SIIS OTETTU KOLMIYHTEISEN JUMALAN OMAKSI.
Vaikuttaa kuin halveksisit puhetta Kolmiyhteisestä Jumalasta. Tällä tavoin julistaudut evankeliumin viholliseksi ja pelastuksen ulkopuolella olevaksi.
Epäuskosi tähden jätät käyttämättä sen lahjan jonka Pyhä Henki sinulle antoi pyhän kasteen toimituksessa, kun sinut otettiin KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMEEN HÄNEN OMAKSEEN.
Kun siis puhut Pyhästä Hengestä niin tuolla kolminaisuusopin kieltämiselläsi kiellät HÄNEN OLEMUKSENSA JUMALANA.
Tällä jumalattomuudellasi et ainoastaan kiellä sitä, että usko pitää ojentaa KOKONAISILLE KANSOILLE,
vaan vielä enemmän VASTOIN JEESUKSEN SANAA
KIELLÄT KOLMIYHTEISEN JUMALAN
ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN,
hänet josta Vapahtajamme puhuu selkeästi mainiten meidän tulemisemme JUMALAN OMIKSI.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Ari
Sekotat kaiken järkevän seuraavassa lauseessasi:
”olet luterilaisittain oppinut ”uskova” eli uskot kaiken mitä sinulle on OPETETTU, et sitä mitä Raamatussa on kirjoitettu.”
Tässä teet tasan tarkkaan yhtä typerän vastakkain asettelun kuin jos sanoisit ettei joku puu ole mänty vaan se on petäjä, tai kinaisit ettei se ole norsu vaan se on elefantti.
LUTERILAINEN OPPIHAN ON NIMENOMAAN RAAMATUN OIKEAA OPETUSTA.
Sanoohan kirkkomme tunnustuskirjat että RAAMATTU ON KAIKEN OPIN PERUSTA.
Opin summa, perusta, sääntö ja ohje,
jonka mukaan kaikkea oppia on Jumalan sanan pohjalta arvioitava ja syntyneet riidat kristillisesti selvitettävä ja ratkaistava.
Kirkon läpikotaisen ja kestävän yhtenäisyyden ensimmäinen edellytys on yksimielisesti omaksuttu opin ohje, jossa on Jumalan sanan perusteella ilmaistuna se yhteisen opin summa, jonka kaikki tosikristilliset kirkot tunnustavat omakseen. Siksi jo vanhalla kirkolla oli aina tietyt symbolinsa tätä tarkoitusta varten. Opin ohje ei voi rakentua kenenkään yksityishenkilön kirjoitusten varaan, vaan se perustuu sellaisiin kirjoihin, jotka on laadittu, hyväksytty ja otettu käyttöön samaan oppiin ja uskontoon tunnustautuvien kirkkojen toimesta. Mekin olemme siis sydämestä ja suulla vakuuttaneet toinen toisellemme, että me emme tahdo laatia tai ottaa käyttöön mitään erityistä, uutta uskomme tunnustusta, ——
Ari
Kieltäessäsi ihmisten oppimisen kiellät myös kaiken terveen vuorovaikutuksen sukupolvien välillä. Kiellät sen että JUMALA ON IKIAIKOJEN JUMALA, joka jo USKON ISÄN ABRAHAMIN AJOISTA on antanut uskon mennä sukupolvelta toiselle nimenomaan OPETUKSEN VÄLITYKSELLÄ.
Toimit tässä tasan tarkkaan Raamatun sanan vastaisesti. Raamattuhan lähtee siitä, että oikea oikea opetus Jumalan suurista teoista nimenomaan KOKONAISEN KANSAN KESKUUDESSA siirtyy sukupolvi sukupolvelta vanhemmilta lapsille:
2.Mooseksen kirja:
13:14 Ja kun sinun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä tämä merkitsee?’ niin vastaa hänelle: ’Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä, orjuuden pesästä.
5.Mooseksen kirja:
6:20 Kun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä merkitsevät ne todistukset, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, meidän Jumalamme, on teille antanut?’
Ari
Se joka kuvittelee saaneensa uskon käsityksensä VASTOIN TOISTEN ANTAMAA OPETUSTA, on omien pahojen ajatustensa vanki, koska sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset. Jos et halua kuunnella toisten opetusta, suljet korvasi myös Jeesuksen sanoilta, koska hänen sanansahan ovat toisten ihmisten välityksellä meille asti tulleet Pyhän Raamatun sanassa.
Ota siis vaarin kirkon opetuksesta oikea oppi, kuten Raamattukin kertoo opetuksesta vaarin ottamisesta:
Apostolien teot:
8:6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
16:14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
Matias Roto tuo mitä tuot on täydellisesti sinulle opetettu, näytä se Raamatusta?
Lue Raamattua niinkuin se on kirjoitettu ja vertaa siihen mitä sinulle on opetettu niin huomaat eron!
Matias Roto kertoo toistuvasti, miten hän lukee ja kuuntelee Raamattua useilla eri kielillä. Hän hallitsee varmaankin Raamatun alkukieletkin ja voi todellakin lukea ’niinkuin on kirjoitettu’. Älä opeta mestarille lukemisen alkeita, Ari Pasanen!
Martti Pentti kuinka ajattelet sen että Jumala salaa evankeliumin/Raamatun ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”, mitä tämä tarkoittaa, voiko silloin ymmärtää vaikka lukisi Raamatun etu ja takaperin ulkoa?
Mielenkiintoinen ”testi” on Jeesuksen vertaukset, niitä ei ulkopuolella olevat ymmärrä, siis vaikkapa puun hedelmä, voiko puun tunnistaa hedelmistä?
Jobin kirjassa (Job 37:24) on tämä sanottu näin: ”Jumala ei katso niihin, jotka itse pitävät itseään viisaana.” Jeesus ei siis tarkoittanut niitä, jotka todella tietävät ja ymmärtävät. Useat huipputiedemiehet tunnustavat nöyrästi olevansa monesta asiasta ymmällä. Siksi kai he tiedettä tekevätkin. Mieleeni tuli kiinalainen viisaus: ”Hän tietää ja tietää, että tietää; hän on viisas, seuraa häntä. Hän tietää, mutta ei tiedä, että tietää; hän nukkuu, herätä hänet. Hän ei tiedä ja tietää, että ei tiedä; hän on lapsi, opeta häntä. Hän ei tiedä, mutta ei tiedä, että ei tiedä; hän on houkka, karta häntä.”
Ari
Luet tuon ”ulkopuolella olevat” kuin piru lukee Raamattua.
Jeesuksen puheessahan rajanveto ei käynyt oppineitten ja oppimattomien välillä, kuten sinä harhaisesti kuvittelet omaa heikkoa oppimattomuuttasi puolustaaksesi teet, vaan
KYSYMYS OLI
KULKIKO KONKREETTISESTI JEESUKSEN OPETUSLASTEN MUKANA
VAI OLIKO TÄMÄN JEESUKSEN OPPILAITTEN KONKREETTISEN JOUKON ULKOPUOLELLA.
Joten Ari
Jos vetoat tuohon raamatunkohtaan niin sinun olisi kaikkein ensimmäisimmäksi huomata
ETTÄ JUURI SINÄ ITSE OLET SE,
JOKA OLET
P O R U K A N
U L K O P U O L E L L A .
’ Markuksen evankeliumi:
4:11 Niin hän sanoi heille: ”TEILLE on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ULKOPUOLELLA oleville kaikki tulee vertauksissa,
Joten Ari
AVAA SILMÄSI jotta voisit lukea Raamattua, niin kuin se on kirjoitettu eikä niin kuin oman sydämesi laiskuus sinua viettelee omaa velttouttasi puolustelemaan.
Joten jo olisi aika sinunkin konkreettisesti liittyä Jumalan kansaan eli siis kirkkoon.
Martti
Kiitos sinulle erittäin hyvistä kommenteistasi.
Ari
Älä ihmeessä jatka tyhmyyden apostolina viisautta vastaan tappelemalla. Sellainen on todella tuhoisa elämän asenne.
Huomaa, että sana viisaus esiintyy Raamatussa peräti 188 eri jakeessa.
Panin hakukoneeseen ja tulos oli
”Hakuehdolla löytyi 188 jaetta.”
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=viisau&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Muista että nimenomaan VIISAUS ON JUMALAN OLEMUKSEEN KUULUVA TODELLISUUS
DANIEL
2:20 Daniel lausui ja sanoi: ”Olkoon Jumalan nimi kiitetty iankaikkisesta iankaikkiseen, sillä hänen on viisaus ja voima.
Tässä vaan tulee mieleen etteikö Jeesus tiennyt mitä puhuu kun sanoi Jumalan salaavan ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” ja ilmoittavan lapsenkaltaisille?
Siis olinko viisas ja ymmärtäväinen ennen uskoontuloani niin kuitenkin tiedän etten ymmärtänyt Jumalan sanaa ollenkaan ennen kuin sain Pyhän Hengen.
Siis kun laopsi alkaa ”ymmärtämään” niin ekö hän ota sitä mitä hänelle opetetaan, eihän ymmärrys tule sisältä vaan siitä mitä opetetaan, eikö vaan?
”Eikö Jeesus tiennyt mitä puhuu, kun sanoi Jumalan salaavan ’viisailta ja ymmärtäväisiltä’ ja ilmoittavan lapsenkaltaisille?” Jeesus ei ollut tosikko. Hän käytti puhuessaan eri tyylilajeja. Tämän voi ymmärtää ironiaksi – suomeksi voisi sanoa vinoiluksi. Esimerkkejä taas hänen liioittelustaan ovat kamelin meno neulansilmästä ja hirsi omassa silmässä. Jeesus tiesi mitä puhua ja miten puhua.
Ari
1) Jeesus OLI AIKANSA OPPINEIN MIES. NIINPÄ HÄNEN EI TARVINNUT KOROSTAA VIISAUDEN MERKITYSTÄ ENEMPÄÄ, mutta sen sijaan hänen piti korostaa sitä, että kaikkien on saatava KASTE eli siis oli synnyttävä uudesti ”pienen lapsen kaltaiseksi” eli siis oli aloitettava elämä kokonaan alusta uudelleen, aivan nollapisteestä meidän aikamme matematiikan mukaan, mutta ”yhden päivän ikäisenä” kuten tuohon aikaan oli tapana sanoa kasteen antamasta kokonaan uudesta elämästä.
Olet siis tuota puhetta lukiessasi kiinnittänyt huomiosi vertailun väärään puoleen. Muista ettei hepreassa ollut vertailumuotoja, joten vertailu piti tehdä niin että piti asettaa toiseksi paras kaikkein parasta vastaan ja sanoa, että paras oli hyvä ja toiseksi paras oli huono.
Niinpä Jeesuksen puheenvuorossa KASTE OLI YKKÖSSIJALLA, ja muutoin erittäin korkealle rankattu VIISAUS OLI KAKKOSSIJALLA.
Tässä tulee esille ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt Jeesuksen puheesta.
Eli kun suunnistuksessa sinun pitäisi mennä etelään päin, niin sinä rupeatkin lampsimaan pohjoisen suuntaan. .
ARI
Kirjoitat: ”—etten ymmärtänyt Jumalan sanaa ollenkaan ennen kuin sain Pyhän Hengen.”
JOS TARKOITAT YMMÄRRYSTÄ, niin voin sanoa, ettet vieläkään ymmärrä. Niin pahoin sotket omia haihattelujasi Raamatun teksteihin, että lopputulos on sekasotkua.
Mutta jos tarkoitat mielenkiintoasi Raamatun tutkimiseen, niin voi olla olet opetellut ainakin muutaman raamatunkohdan, joita osaat siteerata, vaikka sitten pieleen mennyt tulkintasi meneekin sinua harhaan johtaneitten piikkiin.
Aivan rehellisesti sanoen, paljonko luet koko Raamattua: Vanhaa testamenttia, Apokryfikirjoja ja Uutta testamenttia. Näissä keskusteluissa kun ei tule esille, kuin muutama raamatunkohta, joten olet kuin noin nelivuotias lapsi, joka puhuu noin 10 000 sanaa päivässä, mutta valtaosa näistä rajoittuu vain noin 80 sanan sanavarastoon.
Martti
Kiitos puheenvuorostasi
Jeesus käytti todellakin monenlaisia tyylilajeja omassa opetuksessaan.
Tähän vaikutti monikin seikka. Kun hän aikansa oppineimpana ”professorina” aikansa juutalaisten korkeimmassa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä opetti, niin tyyli oli eri kuin pienempien kaupunkien synagogissa virkaansa vihittynä rabbina saarnan pitämisessä ja nämä puolestaan eri kuuloisia kuin hänen rabbin tehtävään kuuluneen paikallisen tuomioistuimen tuomarina toimiessaan. (Esimerkiksi perinnön jaon toimituksessa kehotuspuhe varotuksena liiallisesta omaan päin vedosta jne.)
Voidaanhan sanoa, että Jeesuksen puheisiin sisältyi niin monia erilaisia tyylilajeja, kuin mitä hänen toiminnastaan on kerrottu eri elämän tilanteista.
Matias Roto korostat Jeesukse oppineisuutta, siis missä Raamatussa siitä puhutaan, autan vastaamalla ettei missään vaan päinvastoin, siis Jeesuksen viisaus oli Jumalalta eli Hän sai kaiken Jumalalta ja sitä Hän puhui, ei Hän tarvinnut kenenkään ihmisen opetusta! Tähän voisi tuoda vielä sen kun tuot että minä osaan vain muutaman jakeen niin sinä et tuo tuossakaan ehtään jaetta vaan jostain aivan muualta keksittyjä juttuja.
Selittäkää nyt mitä tarkoittaa ”hedelmistään puu tunnetaan” vertaus, eikö se ole todella selkeä, minulle ainakin on!