Rakkaudesta

Tässä kuvassa rakkaani Colette valkeassa puvussa sisarensa Susannen ja veljensä Renen kanssa 11.08.2024 Somerolla.

Raamattuja tai sen osia

ylhäältä vasemmalta Raamattu bengaliksi, Mooseksen elämä fulfuldeksi, ja katoliset kirjeet babuteksi

alempana Raamattu buluksi, Uusi testamentti ngambaiksi ja Jeesus lasten ystävä kazakiksi.

Tässä Uusia testamentteja

ylempänä vasemmalta ghomalaksi, serereksi ja vunjoksi eli kyiunjoksi

alempana doyayoksi, maasaiksi ja venäjäksi.

Puhun rakkaudesta

Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Jumala on rakkaus. Jo olemuksensa on rakkaus: Pyhä Kolminaisuus. Yksi Jumala, kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Jumalan rakastaa maailmaa, meitä ihmisiä, koko luomakuntaa.

Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Rakkaus antaa voimaa, luo toivoa, antaa uskoa parempaan. Jumala on luonut meidät rakastamaan toinen toistamme. Rakkaudestaan emme jääneet yksiksemme tähän maailmaan. Jumala otti meihin yhteyttä. Jeesus, Jumalan Poika syntyi neitsyt Mariasta, otti ihmisyyden olemukseensa. Nyt Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan Jeesus edelleenkin on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme,

että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan,

antamaan meille elämän.

Jeesus on Sovittajamme. Ristin työ syntimme anteeksi antaa. Jeesus on Vapauttajamme, kahleet katkaisten rakkauden ojentaa, rakkauteen voimaa antaa.

Rakkaus on Jumalan suuri lahja. Rakkautensa kutsuu meitä rakastamaan. Toinen toisestamme vastuuta kantamaan. Kuuntelemaan korvillamme, avun antoon antautumaan, kuormaa, taakkaa jakamaan. Jumalan hyvyyttä ympärillemme osoittamaan. Kunniaansa kuuluttamaan, iloa ja riemua seuraamme luoden, hyvän olon suoden.

Sunnuntai 14.9.2025

14. sunnuntai helluntaista

Lähimmäinen

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 4:7–12

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 4

Rakkaat ystävät,

rakastakaamme toisiamme,

sillä rakkaus on Jumalasta.

Jokainen, joka rakastaa,

on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.

Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa,

sillä Jumala on rakkaus.

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme,

että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan,

antamaan meille elämän.

Siinä on rakkaus

– ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa,

vaan siinä, että hän on rakastanut meitä

ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

    Rakkaat ystävät!

Kun Jumala on meitä näin rakastanut,

tulee meidänkin rakastaa toisiamme.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Mutta jos me rakastamme toisiamme,

Jumala pysyy meissä

ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.

_____________________________________________________

Yllä olevien Raamattujen tai osien kielillä voi netistä katsoa ja/tai kuunnella Pyhää kirjaa

bengaliksi বাংলা বাইবেল – Bengali Bible – নববিধান – New Testament/যোহনের ১ম পত্র 1 John 4: বাংলা বাইবেল – Bengali Bible – নববিধান – New Testament

fulfuldeksi 1 Yahaya 4 | Bible.is

babuteksi 1 Jâŋ 4 | Bible.is

buluksi 1 Jean 4 | Bible.is

ngambaiksi Maktub gə́ Dɔtar gə́ Ja̰ ula ne ar ŋgan-Alaje 4 | Bible.is

kazakiksi Жоханның 1 4 | Bible.is

ghomalaksi [1 John] 4 | Bible.is

serereksi [1 John] 4 | Bible.is

vunjoksi eli kiwunjoksi 1 YOHANE 4 | Bible.is

doyayoksi 1 YOHANA 4 | Bible.is

maasaiksi [1 John] 4 | Bible.is

venäjäksi Первое Послание Иоанна 4 | Bible.is

323 KOMMENTIT

  1. Kun kerran synnit ovat anteeksiannetut ja sydän niin kuin apostoli Pietari sanoo, on puhdistettu Pyhän Hengen kautta, silloin alkaa hyvästä sydämestä syntyä ja kasvaa oikeita hyviä hedelmiäkin. Usko näet ei koskaan ole joutilaana, ja Pyhä Henki luontonsa mukaan aina johdattaa uskovaa kuuliaisuuteen ja kilvoitukseen lihaa ja syntiä vastaan. – Antakoon Jumala meille Kristuksen kautta armonsa, että me tämän uskoisimme ja itse saisimme tätä kokea! Amen.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 373, SLEY, 1945.

  2. Rakkaus on kaunista ja hiljaista niinkuin Aleksis Kiven laulussa ”Onnelliset”. Äidin rakkaus on uupumatonta. Isän rakkaus vahva tuki. Lapsen rakkaus on luottavaista. Oppilaan rakkaus on kunnioittavaa. Opettajan rakkaus kantaa läpi elämän.
    Jumalan rakkaus on äärtä vailla. Jumala ei valikoi eikä hylkää. Jumala antaa anteeksi tuhmille lapsille; Poikansa ansion tähden. Jumalalla on varaa rakastaa vastalahjaa pyytämättä. Jumalalla on etuoikeus näyttää esimerkkiä lapsilleen.
    Jumalan rakkaus ruumiillistuu Jeesuksessa. Jeesuksen lähellä olevaa ihmislasta kohtaan sykkii lämmin Isän sydän.
    Ihmisen suurin onni on saada kokea Jumalan rakkautta. Elämän arvokkain asia ja suurin kunnia on olla Jumalan sukua ja Hänen rakkautensa perillisiä.

    • Valma

      Ihanan hyvin osaat sanoittaa rakkauden sanoman kokonaisvaltaisen näköalan koko elämäämme koskettavissa mittasuhteissa samaan aikaan kun esille pääsee ihmisen syvin kaipaus tulla rakastetuksi ja se kuinka Jumala jo on osoittanut tämän rakkauden syvimmän ulottuvuuden Jumalan rakkauden esille tulossa rakkaan Vapahtajamme tuomana.

      Kiitos sinulle hyvin kauniista kommentistasi!

  3. MIKSI RAAMATTUJEN KUVIA

    Aikoinaan luin juutalaisten Suuren neuvoston jäsenistä kerrotun tarinan, että he kuten tuolloin ajattelivat, osasivat maailmaan kaikkia 70 kieltä. Minulla oli jo tuolloin Raamattuja tai sen osia usealla kielellä. Niinpä sain päähäni ajatuksen katsoa, miten monella kielellä voisin tutkia saarnatekstejäni saadakseni kustakin tekstistä edes jonkun itseäni innostavan idean. Ostelin ja tieteellisistä kirjastoista lainailin milloin mitäkin kielellistä apua, että pystymetsästä alkaen voisin edetä ja kaivaa noista teksteistä edes muutaman tiedon jyväsen. Tuolla tavoin sitten jatkoin, samalla kun kirjastooni ajautui Raamattuja tai sen osia yhäti uusilla kielillä.
    Erityisen kiitoksen haluan antaa Pipliaseuralle ja sen Raamattukaupalle, missä kävin lukuisia kertoja.
    Siinä vaiheessa kun olin ylittänyt 70 kielen rajan, niin mieleeni tuli erikoinen tunne. Oli kuin olisi alkanut vaeltaa sellaisella polulla, jota ei kukaan – tai ehkä vain harva – oli aikaisemmin kulkenut Raamattua tutkien. Samalla kun polun ympäristö tuntui ennen kokemattomalta, ainakin minulle, se tuntui kiehtovalta. Halusin kulkea eteenpäin. Vuosituhannen vaihteeseen tultuamme pääsin vähän yli sadan kielen.
    Kamerunissa sain kokea aivan uudet haasteet. Kun menin sinne, niin siellä puhuttiin 286 kieltä. Sieltä vuonna 2007 Suomeen tullessamme 281 kieltä. (Viisi oli tuona aikana kuollut, siis jäänyt ilman syntyperäistä puhujaa.) Kamerun on ollut todella tehokas Raamatun kääntämisessä. Sekä Kamerunin Pipliaseura, L’Alliance biblique du Cameroun (ABC), että SIL, Société internationale de linguistique, olivat siellä aktiivisia saamaan Raamattuja uusille kielille käännetyiksi. Vuosituhannen vaihteessa noin 50 kielellä oli ainakin joitakin Raamatun osia käännetty, nykyisin jo lähes sadalla Kamerunissa puhutulla kielellä on jopa netissä luettavissa ainakin joku osa Raamatun teksteistä.
    Halusin kertoa tämän koska tuo vaihe kun ylitin 70 kielen rajan aiheutti syvän elämyksen, valtaisan kokemuksen, jota en edes osaa sanoiksi lausua, kun menin tuon vanhan juutalaisen kertomuksen mainitseman 70 kielen rajan ohi.
    Nyt helatorstain epistolasta tehdystä blogista alkaen 14.09.2025 epistolasta tehty blogi mukaan lukien olen pannut näkyviin Raamattuja tai sen osia 72 eri kielellä.

  4. Perjantaina 12.9.2025 illalla sain kuunnella hyvää musiikkia RSO:n konsertissa TV:n välityksellä.

    Erityisesti pidin Boulangerin sävellyksestä Psalmi 24.

    20.00 Radion sinfoniaorkesterin konsertti
    Joht. Kazuki Yamada,
    Dezsö Ranki, piano.

    – L. Boulanger: Kevätaamu; Psalmi 24; Vanha buddhalainen rukous.
    Liszt: Pianokonsertto nro 2 A-duuri.
    Rimski-Korsakov: Sheherazade.
    Viivästetty suora lähetys Musiikkitalosta. 2 h 15 min

    YLE Areenassa nähtävissä osoitteessa
    https://areena.yle.fi/1-74962972

    • Ehkä tärkeämpää on tehdä lähimmäiselle se, mitä hän tarvitsee. Ihminenhän haluaa usein tarpeettomia ja vahingollisiakin asioita.

    • Martti Pentti sinulla on kyllä erinomainen kyky etsiä negatiivisiä näkökulmia, no silloin kyllä ohitat koko jutun ytimen.

    • Just jatkat samaa tuttua linjaasi, et siis yritäkkään nähdä mitä tarkoitan eli yksinkertaisesti eikö jokainen halua että häntä rakastetaan, no minä ajattelen että rakastan kaikkia mutta en vaadi että toiset rakastavat minua. Kyllä teotkin kuuluu rakkauteen, siis yksi yksinkertainen on ajanantaminen eli jos lähimmäinen pyytää tekemään jotain niin on valmis tekemään, no tietysti tietyin rajoituksin. Ajattelee vaikka roskapussin viemistä, vaikka olisi sata kertaa viimeksi vienyt ja lähimmäinen pyytää viemään niin vie eikä huomauta/huomio ”kenen vuoro”!

    • Riittääkö roskapussin vieminen kristilliseksi lähimmäisenrakkaudeksi, kun maailmassa on lukemattomia sorrosta, sodista, köyhyydestä ja nälästä kärsiviä?

    • Martti Pentti sait kyllä hymyn jopa naurahduksen kun luin tuon edellisen kommenttisi 🙂

      En muista mistä olen saanut tuon ”roskapussi rakkauden”, siis mieti mitä on sellainen ”rakkaus” joka alkaa riitelemään siitä kumman vuoro viedä roskapussi?

      Tälle esille tuomalleni rakkaudelle on pohjana Jeesuksen sanat että Hän tuli palvelemaan ei palveltavaksi.

      Mitä on uskovan elämä, ei hän tuomitse toisia toisten teoista eikä vaadi oikein/oikeudenmaukaisesti elämään vaanitse elää rakastaen lähimmäisiään palvellen.

    • ”MItä on sellainen ’rakkaus’, joka alkaa riidellä siitä. kumman vuoro on viedä roskapussi?” Kuulostaa aidolta rakkaudelta aviopuolisoiden kesken. Heillä on tallella keskusteluyhteys ja kyky käsitellä ongelmaan. Mykkäkoulu tai komentotalous olisivat vähemmän rakkaudellisia. – – – Väistit ajatuksen lähimmäisenrakkauden ulottumisesta perheen ulkopuolelle, jopa maailmanlaajuiseen vastuuntuntoon.

    • Martti Pentti esitin lähimmäisen rakastamista eli niiden ihmisten joita kohdataan, näinhän Jeesus käskee rakastamaan lähimmäisiä. Mitä tarkoitat ”maailman laajuisella vastuuntunnolla”, kuinka tuo näkyy Jeesuksen elämässä ja käskyissä?

      Ymmärrän Jeesuksen sanoista että maailma tulee tuhoutumaan joten voisinko ”pelastaa” sitä, en tieten tee pahaa luonnollekkaan.

      Vai on riitely rakkautta, onko myös jos lyö toista, missä menee raja kun rakkaus ei tee mitään pahaa lähimmäiselle?

      Kuinka evankeliumi menee eteenpäin, eikö juuri ihmisten keskinäisessä kohtaamisessa, toki voihan lukea Raamatusta puhdasta evankeliumia ja sen kautta tulla uskoon.

    • ”Mitä tarkoitat ’maailman laajuisella vastuuntunnolla’, kuinka tuo näkyy Jeesuksen elämässä ja käskyissä?” Kysytkö vakavissasi tuota minulta – ja Matias Rotolta – jolle kristillinen lähetystyö on merkinnyt koko elämää? Pitääkö muistuttaa Jeesuksen sanoista; ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille. – Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.”

    • Martti Pentti ahaa ajattelit tuon tuolta kantilta, siis eikö tuossakin ole juuri lähimmäisen kohtaamista ”kasvokkain”?

      Ajattelin aivan muuta ”maailman laajuista vastuullisuutta”, pahuuden, saastuttamisen, tuhoamisen jne.. kautta, siis että pitäisi julistaa sitä mitä ei saa tehdä.

    • ”Eikö tuossakin ole juuri lähimmäisen kohtaamista kasvokkain?” Lähetystyötä tekevät niin lähtijät kuin lähettäjätkin. Ne, jotka tuovat hyvää sanomaa ihmisille kasvokkain tarvitsevat tuekseen niin esirukoilijoita kuin varojen lahjoittajia ja kokoajiakin. Lähetystyö ei ole myöskään irrallaan ’pahuuden, saastuttamisen ja tuhoamisen’ ongelmista. Kun lähetystyön tekijöitä moititaan vaikkapa kulkemisesta siirtomaavaltojen rinnalla, unohdetaan, että he ovat usein olleet vastustamassa valloittajien ahneutta ja mielivaltaa sekä korjaamassa syntyneitä ongelmia. Lähetys on perustanut kaikkialle sairaaloita ja kouluja. Useat juuri itsenäistyneiden maiden ensimmäiset johtajat ovat olleet lähetyskoulujen kasvatteja. Sen julistaminen, mitä ei saa tehdä on aina osa lähetystyötä, kuuluuhan lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.”

    • Martti Pentti tuot:””Sen julistaminen, mitä ei saa tehdä on aina osa lähetystyötä, kuuluuhan lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.”””

      Toteutatko tuota omassa elämässäsi eli noudat sitä mitä Jeesus on käskenyt noudattaa vai pakenetko perisynnin taakse ja selität tekemisesi sen kautta?

      Siis lähetystyössä opetetaan sellaista mitä ei oma kirkko omassa maassa ole pystynyt elämään todeksi?

    • ”Pakenetko perisynnin taakse ja selität tekemisesi sen kautta?” Miten tämän selittäisi niin, että ymmärtäisit, Ari Pasanen? Kristitty ei pakene perisynnin taakse. Hän taistelee sitä vastaan. Siihen hän tarvitsee Jumalan apua. Kun hän kuitenkin usein lankeaa, hänen ainoa toivonsa on Jumalan armo.

    • Martti Pentti kuinka selitätte omat syntinne perisynnillä ja silti opetatte toisia pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää, entä kun oma kirkkonne ei ole pystynyt niitä pitää?

      Siis ”älkää eläkö niinkuin me vaan niinkuin opetamme, maailma paranee?

    • ”Siis ”älkää eläkö niinkuin me vaan niinkuin opetamme, maailma paranee?”

      Miten sinä Ari P. parannat maailman?

    • Kari Paukkunen kiitos kysymästä, siis kaiketi maailma on hiukan parantunut kun en enää elä omien himojen ja halujen vietävänä, kiitos Jeesuksen kun vapautti synnin orjuudesta!

    • ”Kiitos Jeesuksen, kun vapautti synnin orjuudesta!” Mikä on seuraava askel vaelluksellasi, Ari Pasanen? ”Olette päässeet vapaiksi synnin orjuudesta ja palvelette nyt vanhurskautta – käytän yksinkertaista kieltä, jotta voisitte ymmärtää minua. Ennen te annoitte itsenne saastaisuuden ja pahuuden palvelukseen ja saitte aikaan pahuutta. Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät (Room. 6:18,19).” Millaiseen palvelutehtävään antaudut?

    • Martti Pentti palvelemaan lähimmäisiä, siis yksinkertaista elämää lähimmäisiä rakastaern.

      Ajattelusi on mielenkiintoinen, sinun mittapuulloa ei taida kukaan olla kelvollinen, kukaan ei täytä asettamiasi standarteja vai oletko jossain kohdannut?

    • ”Sinun mittapuullasi ei taida kukaan olla kelvollinen.” Miten on oman mittapuusi laita, Ari Pasanen? – Ero välillämme taitaa olla siinä, miten suhtaudumme inhimilliseen kelvottomuuteen. Minä luotan armoon, joka kohdistuu niin minuun kuin muihinkin kelvottomiin. Sinä näet pelkkää kelvottomuutta muualla kuin itsessäsi ja tuomitset sen.

    • Martti Pentti kuinka tuomitsen mitään, selitä se?

      Tuolla mittarillasi Jeesus olisi tuominnut todella paljon, mutta eihän Jeesus tuominnut, ei Hän(kään) kieltänyt ihmisiä elämästä niinkuin he elivät, Hän kutsui ihmisiä parannukseen ja opetti kuinka Jumalan valtakunnassa eletään.

      Minä tuon esille Jumalan voimaa, en julista teidän lailla voimattomuutta perisynnin voimaa, evankeliumissa on Jumalan voima.

    • Ari P.

      Olet joskus kommentissasi tunnustanut, että et ole synnitön. Jos et ole synnitön, niin mitä muuta se on kuin sitä, että et ole itsessäsi täysin puhdas? Raamattu kuvaa sitä niin, että maailma on langenneessa tilassa. Luterilaisessa teologiassa tästä käytetään nimeä perisynti.

    • Kari Paukkunen kyse ei ole minusta, siis jos etsit toisista ihmisistä sitä joka on synnitön niin sittenkö vasta itse teet parannuksen? Katso sitä jota tulee seurata, Jeesusta ja kysy Häneltä onko Hän synnitön ja seuraa Häntä?

      On teillä kyllä outo Isä/Jumala kuva, ihan niinkuin rakastava Isä jättäisi lapsensa heitteille eikä auttaisi eli antaisi voimaa voittaa kaikki kiusaukset, julistatte epäuskoa!

    • ”kyse ei ole minusta”

      Ei ole. Kyse on koko ihmiskunnasta. Ihmiskunta on langennut, joka ainoa ihminen.

      ”kysy Häneltä (Jeesukselta) onko Hän synnitön ja seuraa Häntä?” Ei tarvitse kysyä. Hän on puhdas ja Pyhä, synnitön.

      Kristus on minulle elämä. Hän on vapauttanut minut synnin, kuoleman ja sielunvihollisen vallasta.

    • Kari Paukkunen siis jos Jeesus on sinut vapauttanut niin miksi sitten ihmettelet että sanon samaa eli että on voima voittaa jokainen kiusaus?

      Kuuletko Jeesuksen äänen eli ymmärrätkö mitä Hän sanoo ja teetkö sen mukaan? Eikö meidät kaikki tuomita kerran Jeesuksen sanojen mukaan, kuka ylenkatsoo ne eli ei tee niiden mukaan tyai kuka ottaa ne vastaan ja tekee niiden mukaan!

    • ”Kuinka tuomitsen mitään? Selitä se!” Mitäpä muutakaan kuin tuomitsemista se olisi, kun kutsut jokseenkin kaikkia kirkkokuntia – ja varsinkin luterilaisuutta – orjantappurapensaiksi, joista ei voi löytää hyvää hedelmää?

    • ”On voima voittaa jokainen kiusaus?” Onko voimaa voittaa kiusaus jäädä toimettomuuteen silloin, kun pitäisi tehdä ahkerasti hyvää?

    • Yhtenä esimerkkinä mainitsemastasi kristillisen lähetystyön merkityksestä Afrikan kehitykselle voimme mainita,

      että 1950 ja 1960 -luvuilla itsenäistyneistä Afrikan valtioista noin 90 % noiden itsenäistyneitten valtioiden johtajista oli saanut koulutuksensa LÄHETYKSEN KOULUISSA.

      Nykyisin maailman suurimmat luterilaiset kirkot ovat

      Etiopian evankelinen kirkko Mekane Yesus on maailman suurin yli 10 miljoonaa jäsentä

      Tansanian evankelisluterilainen kirkko, swahiliksi Kanisa la Kiinjili la Kilutheri Tanzania, on maailman toiseksi suurin luterilainen kirkko.

      Näiden tilastojen pitäisi kertoa jotain lähetystyön merkityksestä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25