Raamatun lupaukset – pelastus


Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room. 8:31-39 / FB38)

Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?

Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

43 KOMMENTIT

  1. Vastaukset Juha löytyy kaikkiin kysymyksiisi pääsiäisen tapahtumista , mutta lopulta sieltä löytyy vastauksia paljon muuhunkin elämään . Sieltä löytyy vastukset meidän syntisyyteen , iloon , suruun , vihaan , syntymiseen ,kuolemiseen, toivoon , anteeksiantamukseen , armoon , rauhaan , rakkauteen jne. . Jeesuksen ristinkärsimykset, ristinkuolema ja ylösnousemus ja tämän kaiken merkitys antaa vastaukset .
    Koko elämä meni kuolemaan ristille , joka vääryydessään oli oikeusmurha riisuu meiltä oikeuden ja muut vaateet pois Jumalan edessä täällä hetken kestävällä matkalla .
    Muistan kerran aikoja sitten kun oli vaikeaa ja nousi mieleen ajatus ja kysymys Jumalalle että mitä sinä silloin mietit kun poikasi Jeesus ristiltä kärsimyksissä kysyi : Jumalani Jumalani miksi minut hylkäsit ? Oli pitempään etten pystynyt vastaamaan Jumalan puolelta vastausta saaden . Sitä kysymystä ei ole ihmisille esitetty ja se vastaus on meidän suusta aina liian pinnallinen , sillä se rakkaus meitä kohtaan tukahdutaan meidät jos sen juuria myöten ymmärtäisimme .
    Suurinta kenties on mitä seurakuntalainen voi tehdä että rukoilla oman paimenen puolesta että hän voisi tähän kysymykseen antaa vastauksia . Ja paimenen rukous tietysti sama . Ylösnoussut Kristus on elämä meille ja hänen verihaavoja emme voi unohtaa. Hän jättänyt meille armonvälineet että voimme kaikkina hetkinä turvautua niihin luottaen ja saada jatkuvasti tietoisuus meidän sydämelle että Jumalan armo ja uskollisuus on Kristus- kallio , josta rakkaus ei väisty eikä rauhanliitto horju . Siksi meillä ei voi olla muuta kuin anteeksiantamuksen tie armossa kasvaen . Paavalin viimeisistä opetuksista Timoteukselle nousee 2 asiaa , kehoitus kasvamaan armossa ja toisena Paavalin sanat:jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan niin saamme myös elää .
    Kauhein asia mitä Jumala voisi meille tehdä on jos ottaisi sanansa meiltä pois . Pyhä Henki tahtoo joka päivä opettaa ja muistuttaa meitä meidän kaikkissa elämän vaiheisissa.
    Paimenen osa on niin tärkeä seurakunnassa , joka jakaa elämän sanaa ja opetusta ed, kysyttyihin kysymyksiin , että seurakuntalaisten tulisi päivittäin muistaa omaa paimenta ja myös hänen perhettään rukouksin , että elävää vettä saisi virrata ihmisten sydämiin . Tätä myös kannattaa pitää kehoituksen sanana. Uskon että kun rukouselämässä oppii vakiorukouksiin liittämään myös sen toisen (Srk) kodin asiat niin siitä tulee tapa joka ei ole huono .

  2. Monesti on työn ja tuskan takana luottaa Jumalan lupauksiin. Ulkonaiset ja sisäiset asiat estävät. Kun ihminen nöyrtyy ja puhdistuu vaihe vaiheelta himoista, ihmisen sisäinen maailma muuttuu ja Jumalan lupauksista tulee osa luontoamme.

    ” joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,” ( 2 Piet. 1:4).

    Puhdas ja oikea evankeliumi, löytyy ainoastaan kirkosta. Kirkolla on koko totuuden täyteys. Kirkko ei epäile mitään pyhässä traditiossaan.

    Kasteessa ihminen on liitetty Kristukseen. Tämä on alku, kilvoittelun alku. Nyt ihmisen on huolehdittava kaikkien himojen kuriin saattamisesta ja niiden parantamisesta. Päämääränä on merkkipaalu Jumalan valtakunta.

  3. Minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Room. 1:16

    Ei ole mitään muuta tosi evankeliumia kuin se viesti Jumalalta, että hän on maailmalle lahjoittanut Poikansa (Joh. 3:16) ja hänessä kaikki; että kaikilla ihmisillä tämän perustuksella on syntien anteeksiantamus ja vanhurskaus. (Jes. 40:1-2 Biblia, Apt. teot 13:38-39, Ef. 1:7, Kol. 1:14, Room. 3:23-24, 5:9, 1 Tim. 2:6) Niin on asian laita Jumalan puolelta. Ja nyt on elinehto jokaiselle yksityiselle sielulle, että hän todella uskoo tämän, toisin sanoen, ottaa sen vastaan (Joh. 1:12, 2 Kor. 6:1, 1. Tim. 1:15) ja käyttää sitä hyväkseen ja siten tulee valmiiksi iankaikkista elämää varten. Sillä vain se, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt. (1. Joh. 5:1)

    Christian Möller, Armoa Armosta, s. 142, tämän päivän teksti, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

  4. Jumala on luvannut pelastaa omansa, se on varma-asia, koska Hän on sen jo tehnyt Kristuksessa.
    Kilvoitus on vain tämän uskon säilyttämisessä. Itse olen kuollut, mutta Kristuksessa elävä.
    Paavali on tuonut kirjeessään Roomalaisille esiin itsensä pelastettuna ja vakuuttaa, kuinka Jumala on meidät kaikki uskovat, valinnut, kutsunut ja pelastanut. Tämän saa jokainen uskoa omalle kohdalleen Kristuksen tähden. Kiitos ja Kunnia Jumalalle. Ei tarvitse enää pelätä, vaan kiittää Jumalaa.

    ”Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
    Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
    Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
    (Room.7 loppu ja 8 alku )

  5. Hyviä kirjoituksia veljet !
    Sami toi ihmisen syntisyyttä esille ja se on meille tärkeä asia miten me siihen suhtaudumme.
    Kilvoittelu ja parannuksen tekemisen lähtökohta on että vain yksin Kristus voi meitä auttaa ja vain hän antaa meille mielenmuutosta ja hän on ainoa pelastajamme ja turva syntiä vastaan .
    Siksi pakopaikkamme on yksin hänen yhteydessään. Kirkko ja oma seurakunta on tietysti se paikka jonka yhteydessä saamme sitä voimaa evankeliumista ja seurakunta on tietysti koolla kun perheenjäsenet ovat yhdessä hänen nimessään koolla . Yhteinen usko on suuri voimavara uskovien kesken .

  6. Sami Paajanen toteaa:””Puhdas ja oikea evankeliumi, löytyy ainoastaan kirkosta. Kirkolla on koko totuuden täyteys. Kirkko ei epäile mitään pyhässä traditiossaan.””

    Siis mikä on ””krkko”, miten kirkko määritellään??

    Kun ajattelee ”puhdasta ja oikeaa evankeliumia” niin mistä sen löytää, eikö vain ja ainoastaan Raamatusta, siis siitä mitä Jeesus julisti, kyllä näin on. Jeesus itse selkeästi sanoo julistavansa evankeliumia ja kyllä Jumala on siitä pitänyt huolen että Raamatusta löytyvä evankeliumi on puhdas ja oikea, eihän kääntäjätkään ole muolanneet Raamatun sanaa omaan oppiinsa sopivaksi kuten ei Lutherkaan vaikka opettaa täysin Raamatun vastaisesti.

    Se että täälläkin tuodaan ihmis viisautta joka ei ole Raamatun mukaista on eriasia, sen voi tarkistaa Raamatusta.

  7. Lutherin mukaan oikea evankeliumi julistaa, että Jumala on Kristuksen tähden lempeä ja armollinen, ja antaa anteeksi kääntyneille ja Kristuksen omiksi tulleille, epäuskon, jonka vallassa he ennen olivat ja josta laki on heitä nuhdellut. Evankeliumi ei vaadi mitään, se antaa. Ari kerro missä kohden Luther opettaa vastoin Raamattua,jos esität tuollaisen mielipiteen niin sen pitää perustella,eikä heittää ylimalkaisia mielipiteitä.

    • Martti Pylkkänen eikö olisi parempi että tuon puhdasta evankeliumia ja sinä sitten ”ratkaiset” että julistaako Luther oikein vai väärin??

      Jeesus sanoo että ilman että tekee parannuksen, hukkuu. Tämä on perustavaa laatua oleva Jeesuksen sana, Hän itse julisti ja käski seuraajiaan julistamaan parannusta Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi. Nämä löytyy Raamatusta.

    • Hyvä kommentti, kiitos Martti. Laki näyttää synnin ja evankeliumi on lääke syntisairauteen.

    • Ajatelma ettei evankeliumi ”vaadi mitään””, mistä ihmeestä tuo on, en siis alkuunkaan ymmärrä?????

      Mitä on parannuksen teko KUN JUMALA KUTSUU, siis eikö tuossa ole selkeä ehto eli tulee tehdä parannus, on siis mahdollista ettei tee ja niin sitä jää ulkopuolelle pelastuksen ja hukkuu.

    • Ari, johtuu varmaan siitä, ettet ymmärrä lain ja evankeliumin eroa. Kaikkialla Raamatussa löytyy lakia ja myös evankeliumia.

    • Jeesus opetti sekä lakia että evankeliumia. Evankeliumia löytyy kaikkialta Raamatusta. Samoin lakia löytyy kaikkialta Raamatusta.

    • Juha Heinilä kuka tuon on sinulle OPETTANUT, sillä sitä et löydä Raamatusta???

      Jeesus itse sanoo että HÄN JULISTAA EVANKELIUMIA, onko siis Jeesus väärässä, EI OLE, vaan sinun opettajat ovat!!

    • Ari, Vuorisaarna on hyvä esimerkki jossa Jeesus opettaa sekä lakia että evankeliumia. Kun lukee Raamattua, niin evankeliumia löytyy kaikkialta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.