Kuvassa elämäni kukka kukkien ympäröimänä
Colette oraniapensaiden mukana kuvassa

Puutarhan hoito vaatii työtä
Rakkaani ojan penkkaa trimmerillä tasoittamassa

Raamattu on Jumalan sana
Suuri ilo ja rakkauden sana
Voimallinen ja iäti voimallinen
Tässä Raamattu ukrainan kielellä

Jumala on ihmeen ihana. Hänen voimansa ääretön. Hänen rakkautensa rajaton. Yli kaiken ymmärryksen käy hänen valtasuuruutensa. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Kaiken hän on tehnyt viisaudessaan. Kaiken kohdalleen pannut. Taivaanvahvuudet julistavat hänen kunniaansa. Hän ymmärtää kaiken, perusteitaan myöden. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Hänen suuruutensa takia voimme vain aavistaa hänen kaikkivaltiuttaan. Salatuksi jäävät meidän mielikuvamme hänestä, joka meidät on tehnyt, harkintansa mukaan muovannut. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Tietomme hänestä rajoittuvat vain hänen oman sanansa ilmoitukseen. Pyhyytensä ja hyvyytensä hän paljastaa Raamatun ilmoituksen välityksellä. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa. Jeesus, Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, meidät lunasti synnin, kuoleman ja Saatanan vallasta, sovitti meidät, toi meille vapauden ja uuden elämän Jumalan yhteydessä.
Pyhä Henki toimii keskellämme. Hän jakaa meille taivaan lahjoja. Jumalan sanan ja pyhien sakramenttien välityksellä hän meidät ottaa Jumalan omiksi. Jumalan lapsina armo ja anteeksianatamus lahjoitetaan meillekin armosta, Jumalan lahjana.
Näin Pyhä Kolminaisuus, Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kolme persoonaa yhdessä Jumaluudessa, ovat meidän toivomme, meidän tulevaisuutemme tae, meidän ilomme ja rauhamme. Hänen turvissaan elämämme jatkuu aina ikuisuuteen asti. Silloin usko vaihtuu näkemiseen, katoava katoamattomuuteen, ajallinen elämämme iankaikkiseen elämään.
Kunnia olkoon
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
niin kuin alussa on ollut,
nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen! Amen.
Sunnuntai 15.6.2025
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 11:33–36
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 11
Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus,
kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa!
Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa
ja jäljittämättömät hänen tiensä!
Kuka voi tuntea Herran ajatukset,
kuka pystyy neuvomaan häntä?
Kuka on antanut hänelle jotakin,
mikä hänen olisi maksettava takaisin?
Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki.
Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.
—
Raamattua voi kuunnella ukrainaksi moneltakin sivustolta.
Esimerkiksi useita Bible.Is -sivustolla esim. :
ПОСЛАННЯ СВ. АПОСТОЛА ПАВЛА ДО РИМЛЯН 11 | Bible.is
tai useita Bible.com -sivustolla esim.:
Pyhän Kolminaisuuden päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-15-6-2025/
Roomalaiskirjeen luvun 11 voi lukea esimerkiksi täältä suomennokset 2020 ja 1992, ruotsinnoksen 2000 sekä käännökset vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi. Sivustolla osa käännöksistä on maksumuurin takana.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/ROM.11
Tänä vuonna vietämme suurta juhlavuotta.
Tänä juhlavuotena 2025 Nikean kirkolliskokouksesta on kulunut tasan 1700 vuotta.
Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu hyvä kirja.
Tomi Karttunen: Nikea 325 – Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla
Tomi Karttunen on vuodesta 2008 ollut Suomen evankelis-luterilaisen Kirkkohallituksen ulkoasian osaston teologian ja ekumenian johtava asiantuntija. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon teologisten dialogien sihteerinä joulukuusta 2008 lukien.
Esim. luterilais-katolisen dialogidokumentin
– Communion in Growth. Declaration on the Church, Eucharist, and Ministry
pääluonnostelijana ja työryhmän sihteerinä.
Edelleen voimme todeta, että hän toimii
– luterilais-anglikaanisen Porvoon kirkkoyhteisön yhteydenpitoryhmän jäsenenä,
– Luterilaisen maailmanliiton Wittenbergin keskuksen johtokunnassa,
– Kirkkojen maailmanneuvoston Faith and Order -komission konsulttina ja
– hän on Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallituksen jäsen.
Vuonna 2008 hän sai väitöskirjastaan
The John Templeton Award for a Theological Promise -palkinnon.
Vuoden 2012 somerolaisena voin ilokseni kertoa, että hänen työuransa historiaan kuuluu papin tehtävien hoito muiden mukana myös Someron seurakunnassa.
https://www.vaylakirjat.fi/product/tomi-karttunen-nikea-325-jakamattoman-kirkon-perinto-2000-luvulla/
Hyvä blogi, kiitos Matias!
Juha
Kiitos rohkaisusta !
Matiakselle on aina asiaa , kuten tässäkin blogissa . Ihmeellistä on todella Jumalan suuruus . Taivasta ajatellen minulla nousee mieleen ajatus että yhden varmasti tiedän ja se on että sama taiteilija on suunnitellut ja järjestänyt kaiken paikoilleeen siellä kuten luonnossakin . Minun läheinen edesmennyt kalakaveri joskus mietti että kalastellaanko siellä taivaassa ja silloin tuli mieleen ajatus että sama on suunnitelija on luonnon tehnyt ja myös taivaan . Luomakunta kuitenkin huokaa täällä ajassa odottaen hänen kirkkautta silmin nähtävinä . Minkälaisia sijoja Jeesus meni omilleen valmistamaan ?
Timo
Kiitos sinulle mielenkiintoisesta aiheen käsittelyn ajatusten eteenpäin viemiseksi
Blogista:
Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? Kuka on antanut hänelle jotakin, mikä hänen olisi maksettava takaisin? Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.
Kukaan ei tunne Herran ajatuksia täysin oikein, Kukaan ei pysty neuvomaan häntä. Kukaan ei voi maksaa hänelle mitään takaisin. Jumala ei ole meille kenellekään mitään velkaa.
Hänelle yksin kaikki valta ja voima ja kunnia, yksin hänelle, ei kenellekään muulle. Hän on ainoa tosi Jumala. Ylistys, kiitos ja kunnia kolmiyhteiselle Jumalalle, Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle!
Kari
Kiitos kommentistasi
Tuot esille mhyvin tärkeän näkökulman Pyhän Kolminaisuuden olemuksesta. Ylistys on mitä parhainta kuvausta Pyhän Kolminaisuuden olemuksesta.
Kerran Pyhittäjä Simeon Uusi Teologi, syntynyt 949/957 jKr, sai tehtäväkseen kuvata, mitä hän opetti Pyhästä Kolminaisuudesta. Sen sijaan, että olisi kirjoittanut yksityiskohtaista teoreettista määritelmää, hän kirjoitti ihanan ylistyksen Pyhästä Kolminaisuudesta. Näin hän antoi Jumalalle kiitoksen, tunnustuksen ja ylistyksen HÄNEN äärettömästä pyhyydestään ja kunniastaan.
Olen ikäni marjastanut ja liikkunut luonnossa ja suurin osa marjoista mätänee metsään ja se kuvaa minulle sitä ylenpalttisuutta luomakuntaa kohtaan . Jumala on kuitenkin ilmoittanut meille itsensä vaikka on tietysti täysin käsittämätöntä että syntisiä ihmisiä pelastetaan oman poikansa kautta , joka jättää taivaan ja astuu alas syntymään vain kuollakseen . Jumalan ominaisuutta ei voi siksi kenties käsittää koska hän on pyhä , oikeudenmukainen ja rakkaus . Jumalan hulluus on suurempi kuin ihmisen viisaus ja se tekee turhaksi tutkia Jumalaa muutenkuin ilmoitetusta sanasta ja elämän kautta kristitylle kirkastuu totuus Jumalan armosta ja anteeksiantamuksesta yhä syvemmin ja myös se syntisyytemme joka on itsekkyyden kyllästämää sokeutta lopulta että emme pysty rakastamaan omin voimin
Timo
Kiitos kommentistasi
Todellakin. Me ihmiset saamme nöyrinä kumartaa Jumalaa kaikesta hyvyydestään ja rakkaudestaan meitä ihmisiä kohtaan. Hänelle kuuluu kiitos ja ylistys kaikesta armostaan ja anteeksiannostaan, jota hän rajattoman runsaasti meille jakaa meidän pelastumisemme tähden.
Kun uskomme saavamme Kristuksen kautta synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän, niin se myös tapahtuu. Kun uskomme, että Jumala on Kristuksen tähden meille armollinen ja laupias, niin hän myös todella on armollinen ja laupias.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 615, SLEY, 1945.
Mika
Kiitos erittäin puhuttelevasta oppi-isämme tekstistä
Tässä Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus alkuperäisenä versiona ilman Rooman paavin lisäystä.
Uskon yhteen Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.
Uskon yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja Neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana, kärsi ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Uskon Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä, jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon. Tunnustan yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotan kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Jari
Kiitos kommentista
Kiitos konsiilien päätöksen mukaisesta versiosta
Raamattu kyllä puhuu Kristuksen Hengestä:
Roomalaiskirje:
8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
1.Pietarin kirje:
1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
Mika
Kiitos näistä eritäin hyvistä raamatunkohdista
Juhannusjuhlaan olen menossa
Lauantaina 21.6.2025 klo 14
Paikkana on Forssan evankelinen Rukoushuone, Keskuskatu 9, 30100 Forssa.
Rakkaani prinsessa Colette Roto laulaa.
Minä pidän puheen. Tekstini on Ap.t. 13:23-26.
Pientä valmistelua olen tehnyt varta vasten tätäkin tilaisuutta varten. Tähän mennessä olen lukenut sen englannin kielellä jo yli 150 kertaa ja alkukielellä kreikaksi jo yli 60 kertaa. Selitysteoksista eli kommentaareista olen lukenut selityksen jo tähän mennessä 15 kertaa. Saapa nähdä mitä vielä ehdin tutkimaan ennen keskikesän juhlaa naapurikaupungissamme.
Kirkkomme tunnustuskirjat pitäytyvät selkeästi opissa Pyhästä Kolminaisuudesta.
Augsburgin tunnustus 25.6.1530 sanoo näin:
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen, areiolaisen, eunomiolaisen, muhamettilaisen ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.
https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Jumala
Tässä sama artikkeli latinaksi ja englanniksi
Art. I.—De Deo.
Ecclesiæ magno consensus [einträchtiglich] apud nos docent, Decretum Nicænæ Synodi, de unitate essentiæ divinæ et de tribus personis, verum et sine ulla dubitatione credendum esse. Videlicet, quod sit una essentia divina, quæ et appellatur et est Deus, æternus, incorporeus impartibilis [ohne Stück], immensa potentia, sapientia, bonitate, creator et conservator omnium rerum, visibilium et invisibilium; et tamen tres sint personæ, ejusdem essentiæ et potentiæ, et coæternæ, Pater, Filius et Spiritus Sanctus. Et nominee personæ utuntur ea significatione, qua usi sunt in hac causa Scriptores Ecclesiastici [die Väter], ut significet non partem aut qualitatem in alio, sed quod proprie subsistit.
Damnant omnes hæreses, contra hunc articulum exortas, ut Manichæos, qui duo principia ponebant, Bonum et Malum, item Valentinianos, Arianos, Eunomianos, Mahometistas et omnes horum similes. Damnant et Samosatenos, veteres et neotericos, qui, cum tantum unam personam esse contendant de Verbo et de Spiritu Sancto astute et impie rhetoricantur, quod non sint personæ distinctæ, sed quod Verbum significet verbum vocale, et Spiritus motum in rebus creatum [geschaffene Regung in Creaturen].
Art. I.—Of God.
The churches, with common consent among us, do teach that the decree of the Nicene Synod concerning the unity of the divine essence and of the three persons is true, and without doubt to be believed: to wit, that there is one divine essence which is called and is God, eternal, without body, indivisible [without part], of infinite power, wisdom, goodness, the Creator and Preserver of all things, visible and invisible; and that yet there are three persons of the same essence and power, who also are co-eternal, the Father, the Son, and the Holy Ghost. And they use the name of person in that signification in which the ecclesiastical writers [the fathers] have used it in this cause, to signify, not a part or quality in another, but that which properly subsists.
They condemn all heresies which have sprung up against this Article, as the Manichees, who set down two principles, good and evil; in the same manner the Valentinians, Arians, Eunomians, Mohammedans, and all such like. They condemn also the Samosatenes, old and new; who, when they earnestly contend that there is but one person, do craftily and wickedly trifle, after the manner of rhetoricians, about the Word and Holy Ghost, that they are not distinct persons, but that the Word signifieth a vocal word, and the Spirit a motion created in things.
https://www.ccel.org/ccel/schaff/creeds3.iii.ii.html