Kuvassa elämäni kukka kukkien ympäröimänä
Colette oraniapensaiden mukana kuvassa

Puutarhan hoito vaatii työtä
Rakkaani ojan penkkaa trimmerillä tasoittamassa

Raamattu on Jumalan sana
Suuri ilo ja rakkauden sana
Voimallinen ja iäti voimallinen
Tässä Raamattu ukrainan kielellä

Jumala on ihmeen ihana. Hänen voimansa ääretön. Hänen rakkautensa rajaton. Yli kaiken ymmärryksen käy hänen valtasuuruutensa. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Kaiken hän on tehnyt viisaudessaan. Kaiken kohdalleen pannut. Taivaanvahvuudet julistavat hänen kunniaansa. Hän ymmärtää kaiken, perusteitaan myöden. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Hänen suuruutensa takia voimme vain aavistaa hänen kaikkivaltiuttaan. Salatuksi jäävät meidän mielikuvamme hänestä, joka meidät on tehnyt, harkintansa mukaan muovannut. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Tietomme hänestä rajoittuvat vain hänen oman sanansa ilmoitukseen. Pyhyytensä ja hyvyytensä hän paljastaa Raamatun ilmoituksen välityksellä. Hän on Pyhä Kolminaisuus.
Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa. Jeesus, Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, meidät lunasti synnin, kuoleman ja Saatanan vallasta, sovitti meidät, toi meille vapauden ja uuden elämän Jumalan yhteydessä.
Pyhä Henki toimii keskellämme. Hän jakaa meille taivaan lahjoja. Jumalan sanan ja pyhien sakramenttien välityksellä hän meidät ottaa Jumalan omiksi. Jumalan lapsina armo ja anteeksianatamus lahjoitetaan meillekin armosta, Jumalan lahjana.
Näin Pyhä Kolminaisuus, Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kolme persoonaa yhdessä Jumaluudessa, ovat meidän toivomme, meidän tulevaisuutemme tae, meidän ilomme ja rauhamme. Hänen turvissaan elämämme jatkuu aina ikuisuuteen asti. Silloin usko vaihtuu näkemiseen, katoava katoamattomuuteen, ajallinen elämämme iankaikkiseen elämään.
Kunnia olkoon
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
niin kuin alussa on ollut,
nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen! Amen.
Sunnuntai 15.6.2025
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 11:33–36
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 11
Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus,
kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa!
Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa
ja jäljittämättömät hänen tiensä!
Kuka voi tuntea Herran ajatukset,
kuka pystyy neuvomaan häntä?
Kuka on antanut hänelle jotakin,
mikä hänen olisi maksettava takaisin?
Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki.
Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.
—
Raamattua voi kuunnella ukrainaksi moneltakin sivustolta.
Esimerkiksi useita Bible.Is -sivustolla esim. :
ПОСЛАННЯ СВ. АПОСТОЛА ПАВЛА ДО РИМЛЯН 11 | Bible.is
tai useita Bible.com -sivustolla esim.:
Augsburgin tunnustuksen puolustus kertoo vastaanotton toiselta keskustelun osapuolelta olleen myönteisen:
Tunnustuksen puolustus
I uskonkohta. Jumala
Vastustajamme hyväksyvät Tunnustuksemme ensimmäisen uskonkohdan, sen, jossa me esitämme uskovamme ja opettavamme, että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jakamaton jne., ja kuitenkin tässä samassa olemuksessa kolme eri persoonaa, jotka ovat yhtä jumalallisia ja yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tätä uskonkohtaa me olemme aina opettaneet ja puolustaneet, ja meidän mielipiteemme on, että se perustuu varmoihin ja lujiin Pyhän Raamatun todistuksiin, joita ei voida horjuttaa. Lausumme myös sen varman vakaumuksemme, että toisin ajattelevat ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella. He ovat epäjumalanpalvelijoita ja häpäisevät Jumalaa.
https://tunnustuskirjat.fi/puolustus/I.html
Schmalkaldenin opinkohdat
Ensimmäinen osa: Jumalan majesteettia koskevat yleiset opinkohdat
Isä, Poika ja Pyhä Henki, kolme eri persoonaa mutta yhtä ainoaa jumalallista olemusta ja luontoa, ovat yksi ainoa Jumala, joka on luonut taivaan ja maan.
Isä ei ole syntynyt kenestäkään, Poika on syntynyt Isästä, Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta.
Ei Isä eikä Pyhä Henki vaan ainoastaan Poika on tullut ihmiseksi.
Poika on tullut ihmiseksi siten, että hän ilman miehen myötävaikutusta sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi puhtaasta, pyhästä neitsyestä, Mariasta. Sitten hän kärsi ja kuoli, hänet haudattiin, hän meni helvettiin, nousi kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu Jumalan oikealla puolella ja on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, niin kuin apostolinen ja Athanasioksen uskontunnustus sekä yleisesti käytetty lasten katekismus opettavat.
Näitä opinkohdista ei ole kiistaa eikä riitaa, molemmin puolin me tunnustaudumme niihin. Siksi niitä ei nyt ole tarpeen käsitellä laajemmin.
https://tunnustuskirjat.fi/s/eka.html
Somero -lehdessä julkaistiin perjantaina 13.6.2025 blogini aiheesta kertova hartauskirjoitus.
Kotikirkko
Pyhä Kolminaisuus
Jumala on yksi Jumala kolmessa persoonassa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Kuitenkin on vain yksi Jumala, Pyhä Kolminaisuus.
Vertaus huoneeseen, jossa kolme ikkunaa: Jokaisesta ikkunasta tulee valo huoneeseen. Valo on yksi.
Jumala on suurempi kuin ymmärryksemme. Siksi sanomme, että hän on salattu. Tietomme tutkii hänen tekojaan. Hän on luonut kaiken. Luonnollinen tieto ei ole ristiriidassa hänen olemuksensa kanssa Tiede tutkii hänen kättensä työtä. Hän pitää kaikkea yllä. Jumalan työ on niin hyvässä järjestyksessä, että voimme laskea luonnonlait. Vielä on paljon tutkittavaa. Vielä emme tiedä kaikkea. Jumala on suurempi kuin ymmärryksemme, siksi uutta tutkittavaa riittää, alati uutta, yhä enemmän, loputtomasti.
Jumala on Pyhä Kolminaisuus. Hän ylläpitää maailmaamme, koko olemassaoloamme.
Jumala on ilmoittanut itsensä meille. Hän tuli luoksemme. Jumalan Poika Jeesus Kristus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hän oli jo ennen maailman luomista, tuli ihmiseksi, pelasti meidät ristin kuolemallaan ja riemullisella ylösnousemisellaan. Nyt hän on taivaassa, Isän oikealla puolella, Jumalan valtaistuimella. Hänessä Jumalan viisaus tuli keskellemme. Jumala on Pyhä Kolminaisuus, joka meitä rakastaa.
Pyhä Henki vaikuttaa keskellämme. Hän toimii Jumalan sanan ja sakramenttien kautta. Hän otti meidät Jumalan omaksi pyhässä kasteessa. Ehtoollisessa hän vahvistaa uskomme, Hän elää kanssamme. Kerran hän herättää meidät kuolleista ja antaa meille ikuisen elämän.
Jumala on Pyhä Kolminaisuus, joka on antanut meille elämän, uskon luottamuksen, elämän Jumalan kasvojen edessä, Jumalan rakkauden osallisuudessa,
Pyhä Kolminaisuus, Jumala, Iankaikkinen, antaa meille elämän, alati jatkuvan, ikuisen, iankaikkisuuteen kestävän.
Matias Roto
Rovasti
Sunnuntain epistola: Room. 11:33-36
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020/ROM.11
https://www.someronseurakunta.fi/hartaudet/2025/06/13/pyha-kolminaisuus
Katolisessa Katekismuksessa Pyhää Kolminaisuutta käsitellään
artikkeleissa 232 – 267.
Netissä olevassa laitoksessa sivuilla 16/57 – 24/57
osoitteessa
https://usercontent.one/wp/katolinen.fi/wp-content/uploads/2024/08/KKK-1.OSA-2.JAKSO-1.L-185-421.pdf?media=1741678714
Liimaan tähän yhteenvedon
LYHYESTI
261. Kaikkeinpyhimmän Kolminaisuuden mysteeri on kristillisen uskon ja elämän keskeinen salaisuus. Ainoastaan Jumala voi tehdä sen tunnetuksi, kun hän ilmoittaa itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
262. Jumalan Pojan ihmiseksi tulo ilmoittaa, että Jumala on ikuinen Isä ja että Poika on yhtä olemusta Isän kanssa, eli että hän on Isässä ja Isän kanssa yksi Jumala.
263. Pyhän Hengen lähettäminen, jonka Isä lähettää Pojan nimessä84 ja jonka Poika lähettää ”Isän luota” (Joh. 15:26), ilmoittaa, että hän on yhdessä Isän ja Pojan kanssa sama yksi Jumala. ”Yhdessä Isän ja Pojan kanssa [häntä] palvotaan ja kunnioitetaan.”
264. ”Pyhä Henki lähtee Isästä, ensimmäisestä alusta, ja koska Isä samanaikaisesti lahjoittaa hänet Pojalle, Pyhä Henki lähtee yhteisesti Isästä ja Pojasta.”
265. Armosta, jonka saamme kasteessa ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28: 19), olemme saaneet kutsun elää osallisina autuaan Kolminaisuuden elämään, täällä maan päällä uskon hämäryydessä ja kuoleman tuolla puolen ikuisessa valossa.
266. ”Katolinen uskomme on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja Kolminaisuutta, joka on ykseys, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta jakamatta. Isä on oma persoonansa, niin kuin Poikakin on oma persoonansa ja Pyhä Henki oma persoonansa, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettiutensa.”
267. Jumalan persoonat ovat erottamattomia olemisessaan, mutta erottamattomia myös teoissaan. Yhteisessä jumalallisessa toiminnassaan jokainen Kolminaisuuden persoona ilmaisee kuitenkin ominaisluonteensa, ennen kaikkea silloin, kun Jumala lähettää Poikansa ihmiseksi ja antaa Pyhän Hengen lahjan.
Vuoden 1948 Kristinoppi sanoo Pyhästä Kolminaisuudesta näin:
43. KOLMIYHTEINEN JUMALA
Pyhä Henki on Isän Jumalan henki ja Jeesuksen Kristuksen henki. Jumala on ilmoittanut itsensä meille Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Sen tähden sanomme Jumalaa kolmiyhteiseksi Jumalaksi.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2 Kor. 13:13.
https://www.joosua.net/kristinoppi/#9
Suomen Tunnustuksellisen Luterilaisen kirkon opetus kuuluu näin:
Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli
KRISTINOPPI
TOINEN LUKU
JUMALASTA
148.
Mitä Jumala on vielä ilmoittanut meille olemuksestaan?
Jumala on Sanassaan ilmoittanut meille olemuksestaan, että hän on kolmiyhteinen, toisin sanoen hänellä on kolme eri persoonaa yhdessä jumalallisessa olemuksessa. Nämä ovat Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
5 Moos. 6:4: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
1 Kor. 8:4: Ei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
Matt. 28:19: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
2 Kor. 13:13: Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon teidän kaikkien kanssa.
Tehtävä: Lue Matt. 3:16-17: Jeesus kastetaan, Jes. 42:1 (Herra, Herran palvelija, Herran Henki), ja 4 Moos. 6:24-27 (Herran siunauksessa Herran nimi lasketaan kolme kertaa Jumalan kansan ylle).
http://www.luterilainen.com-i.serv.kotisivut.com/files/pkoulu/files/Luterilainen/09/files/Luterilainen/index.php?option=com_content&task=view&id=232&Itemid=90
Länsi-Suomen Rukoilevaisten yhdistys ry
Sivustolla on luettavissa vanha raamatunkäännös
Näytän ulos tämän blogini tekstin Room. 11:33–36
Biblia
P. Paavalin Epistola Roomalaisille 11
33. Oi sitä Jumalan rikkauden, ja viisauden, ja tunnon syvyyttä! kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
34. Sillä kuka on Herran mielen tietänyt? Eli kuka on hänen neuvonantajansa ollut?
35. Eli kuka on hänelle jotakin ennen antanut, jota hänelle pitäis jälleen maksettaman.
36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja hänessä ovat kaikki: hänelle olkoon kunnia ijankaikkisesti, amen!
https://lsry.fi/biblia/ut/Room/11/
Sunnuntaina 15.6.2025
Kävimme Coletten kanssa Someron kirkossa. Siellä oli konfirmaatio.
Muutoin päivä kului lueskelussa ja – havahduttuani ajan kuluneen – kuuntelin TV;stä osan Wienin filharmonikkojen konserttia Schönbrunnin linnan edustalla Wienissä.
Keskiviikkona 18.6.2025 klo 12 kävimme pitämässä hartauden
Svenssonin torpassa, Vanhatie 20, 31400 Somero.
Lauloime virsiä.
Luimme yhteen ääneen Apostolisen uskontunnustuksen.
Puhuin tämän blogini tekstistä liikkeelle lähtien aiheesta: Pyhä Kolminaisuus.
Prinsessa Colette lauloi ranskaksi.
Filosofian tohtori Eija Komu lauloi.
Käsityötaitelija Elvi Ainalinpää-Mattila lausui runon ja esitteli hänen Svenssonin torpassa esillä olevaa käsityönäyttelyään.
Rukoilimme.
Luin Herran siunauksen.