Pyhä Henki antaa uskon

Kuvassa on Uusi testamentti katalaanin kielellä. Sitä puhutaan Espanjassa muutamassa maakunnassa. Se on myös Andorran virallinen kieli. Se on yksi muinaisen latinan nykymuoto.

Kerran Helsingin rautatientorilla kaksi rouvaa kysyi minulta neuvoa eräästä bussista. He puhuivat vain katalaania. Vastasin heille espanjaksi. Näin keskustellen pystyin auttamaan heitä ja he löysivät bussinsa.

Kun me pohdiskelemme elämämme suurimpia kysymyksiä, saamme kääntyä Jumalan puoleen. Pyhä Henki, Totuuden Henki, Jumalan kolmas persoona auttaa meitä. Lohduttajamme opastaa meitä. Avaa eteemme elämän syvimmän aarteen, osoittaa meille uskon näköalan, antaa tulevaisuuden ja toivon, eteen päin menon aina perille pääsyyn saakka.

Pyhä Henki tekee meistä Jumalan lapsia. Hänen työtään on luottamus Jumalan apuun. Armo riittää. Meidän ei tarvitse orjailla, kuin kysellen, mitä minun pitäisi tehdä, että Jumala minut hyväksyisi omakseen.

Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,

joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan.

Sen sijaan saamme vapaasti luottaa Jumalan armoon ja hyvyyteen. Niin kuin lapsi turvallisesti heittäytyy isänsä tai äitinsä syliin, niin mekin saamme vapautunein mielin ja suloisin kielin heittäytyä Taivaan Isän syliin ja tietää, että hän rakastaa meitä, olemmehan me hänen lapsiaan, hänen omiaan.

Olette saaneet Hengen,

joka antaa meille lapsen oikeuden,

ja niin me huudamme:

”Abba! Isä!”

Rukoilkaamme siis rohkein mielin Pyhän Hengen tukea ja turvaa elämämme auttamiseen, toivoa tähän hetkeen ja tulevaisuutta kohti vaeltamaan Jumalan lapsen luottavaisuutta täynnä. Valon ja Totuuden tietä Jumalan kirkkautta kohti.

Veisaten kaikukoon rukouksemme virren 112 sanoin:

Tule, Pyhä Henki, luoksemme
ja täytä sinuun uskovien sydämet.
Jo sytytä rakkautesi liekki palamaan
ja liitä yhteen kaikki kielet,
kaikki kansakunnat maan
yhdessä uskossa Herraamme
Jeesukseen Kristukseen.
Halleluja, halleluja!

Sunnuntai 1.6.2025

6. sunnuntai pääsiäisestä (Exaudi)

Pyhän Hengen odotus

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 8:12–17

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 8

Meillä on siis velvollisuuksia, veljet,

mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan;

ei meidän pidä elää sen mukaan.

Jos elätte luontonne mukaan,

te kuolette,

mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne,

te saatte elää.

Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa,

ovat Jumalan lapsia.

Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,

joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan.

Olette saaneet Hengen,

joka antaa meille lapsen oikeuden,

ja niin me huudamme:

”Abba! Isä!”

Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa,

että olemme Jumalan lapsia.

Mutta jos olemme lapsia,

olemme myös perillisiä,

Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa;

jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa,

pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.

124 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat minulle:”” Kysymyksesi tasosta päätellen puulajien erottaminen toisistaan on minulle helpompaa kuin sinulle erottaa onko joku puu koivu tai mänty. ””

    Ei siis lopulta ole kyse erottaako puulajit toisistaan vaan kun Jeesus sanoo kuinka erottaa väärät opettajat oikeista niin kun näkee jonkun ”kirkon” jäsenien hedelmät niin eikö silloin voi erottaa myös jos näidn hedelmät ovat huonoja (lue väkivaltaa, pakottamista….) niin silloin ko ”kirkko” ei ole Jeesuksen puu, helppoa kuin heinän teko jota muuten olen tehnyt seipäällekkin.

    • Ari

      Kerrot olevasi epäuskon apostoli kieltäessäsi Raamatun sanan, että kirkko on Kristuksen ruumis.

      Tai kuten tässä kieltäessäsi kirkon olevan Kristus -puu.

      Vääristelet evankeliumia nimittäessäsi kirkkoa ”KristukSEN puuksi”. Jeesushan ITSE on se puu, ja hän sanoo, että me olemme puussa, EI siis puun ulkopuolella elikä emme Kristuksen ulkopuolella, vaan KristukSESSA.

      Olen oppilailtani kysynyt, että jos me olemme oksat, niin mikä Jeesus silloin on.
      Joku sanoi, että runko ja minä vastasin, että värin.
      Joku, että sitten sen täytyy olla latva ja vastasin, että väärin.
      Joku sitten pohti, että juuret, ja minä kerroin senkin olevan väärin.

      Vartauksen alussahan Jeesus sanoo olevansa VIINIPUU eli siis KOKO puu, oksat mukaan lukien.

      Joten me Kristukseen uskovat olemme ja elämme KRISTUKSESSA.

      Joten Ari

      Tapasi erottaa Kristus ja hänen kirkkonsa toisistaan julistaa epäuskon sanomaa, sijoittaa Jumalan kansan eli kirkon Kristuksen eli siis Jumalan ulkopuolelle. Opillasi yrität heittää kaikki ihmiset Jumalan yhteydestä pois.

      Ota siis todesta ensimmäinen käsky: ” Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.”

    • Ari

      Olet jatkuvasti ristiriitainen teksteissäsi.

      Ensin sinä sanoit ettet tarkoittanut hedelmillä sitä mitä kirjoitin ja asetit kysymyksen niin kuin puhuisit ulkonaisesti puista ja puulajeista. Mutta nytpä sinä jälleen käännät päälle hengellisen sovelluksen tulkinnan eli siis palaat siihen kysymyksenasetteluun, mihin jo edellä olin vastannut.

      Joten Ari

      Olet kuin kuin harakka tervatulla katolla – kun pyrstö irtoaa niin nokka tarttuu, ja kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu.

    • Ari

      Kirjoitat heinätöistä: ” — helppoa kuin heinän teko jota muuten olen tehnyt seipäällekkin.”

      Itse olen aloittanut pellolla haravoinnin jo kolmi-neli -vuotiaana. Isä oli tehnyt minulle pienen haravan, jolla sain haravoida ojien penkkaita, jotka isä oli viikatteella niittänyt.

      Vuonna 1975 korjasi heinää isoenoni pellolla Alitalon mailla. Metsän reunassa näin herukkapensaita. Ne oli helppoa tunnistaa herukoiksi, mutta koska lehdet peittivät marjat, niin kauempaa en nähnyt minkä lajin herukoita ne olivat. Vasta kun tulin lähemmäksi näin marjat ja niiden värit.
      Seuraavana sunnuntaina saatoin käyttää Humppilan kirkossa pitämässäni vaalisaarnassa tuota huomiotani hyväkseni. Saarnatekstissä eli evankeliumissa nimittäin sanottiin juuri tuo, että hedelmistä puu tunnetaan.

      Näin löytyi ajankohtainen liittymä tekstin ja tuon hetken maatalouden työn teon vällle. Saarna painui ihmisten mieliin ja niinpä sitten seuraavat vuodet vietinkin Humppilan kirkkoherrana.

      Joten Ari

      Mielestäni tapasi puhua keskustelukavereistasi halventavia ilmauksia on suorastaan irvokasta. Puhut läpiä päähäsi kuvitellessasi olemattomia kanssasi keskustelevista ihmisistä. Menet tuomitsemaan ja vähättelemään toisten ihmisten tuntemuksia ja kokemuksia.

      Omaa itsekeskeisyyttäsi puhut kuin olisit maailman napa. Ja toisten mielipiteistä välinpitämättömyyttäsi et ota tosissasi sitä, mitä sinulle sanotaan.

      OTA TODESTA RAAMATUN SANA, ja kuuntele järkevien ja kokeneempien ihmisten opetusta.

      Sananlaskut:

      1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,

      Tämä omissa mielikuvitusmaailmoissasi liikkuva hutien ampuminen on TÄYDELLISESSÄ RISTIRIIDASSA sen kanssa, että toisaalla puhut nöyrtymisestä ja antautumisesta Jumalan sanan edessä.

      Miksi unohdat tämän Sananlaskujen kirjan ajatuksen kuritonta tyyliä edustavia puheenvuorojasi käyttäessäsi.

      Sananlaskut:

      29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.

    • Ari

      Kirjoitat: ” – – – kuinka erottaa väärät opettajat oikeista – – – ”

      Tämähän on selvää jo aivan perusteissaan. Oikeat opettajat ovat uskollisia Raamatun sanalle ja kirkon tunnustukselle.

      Kirkkolaki
      määrittelee tämän selkeästi:

      1 luku
      Kirkon tunnustus, tehtävä ja jäsenet

      1 §
      Tunnustus
      Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

      2 §
      Tehtävä
      Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.

      3 §
      Jäsenet
      Kirkon jäseneksi otetaan kasteessa. Kirkkojärjestyksessä määrätään, miten jo kastettu henkilö otetaan kirkon jäseneksi.
      – – –

      https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/1993/1054#part_1__chp_1__heading

      Voimme siis todeta että kirkkomme opetus perustuu tukevalle ja varmalle pohjalle.

    • Ari

      Olet jossain yhteydessä sanonut, että rakkaus on hyvä hedelmä.

      Mutta nytpä on huomattava, että rakkaus on mitattava ensi sijassa rakkauden saajan näkökulmasta.

      Mitä tulee näissä keskusteluissamme tekemääni huomioon, niin voinen todeta, että sinulla on vielä tekemistä aivan rakkauden alkeiden opettelussakin. Niin pahoja sanoja olet lausunut Jeesukseen uskovista keskustelukavereistamme. Rakkauteen kuuluvat ystävälliset sanat. Niitä en ole kuullut sinun lausuvan Kristuksen omista.

      Joten Ari

      Toivotan sinulle aitoa Jumalan antamaa rakkautta, niin että voisit aloittaa edes pienen matkan rakkauden osoittamisen alkeista!

  2. Ari Pasanen,

    Sinä näet kaikissa seurakunnissa ja kristityissä vikoja.

    Sinun suurin ongelmasi on kuitenkin se, että sinä et näe missään oikeaa hedelmää. Näet vain pahaa joka puolella.

    Sinulle on mahdotonta nimetä edes yksi suomalainen seurakunta, joka tuottaa hyvää hedelmää. Tätä on sinun rakkautesi kaikkia ihmisiä ja seurakuntia kohtaan.

  3. Keväällä 1965 suoritin Raamatun aramean kielen kurssin. Professori Jussi Aron kanssa menimme läpi kaikki ne kohdat, joissa aramea on Raamatun alkukieli.

    Paavalin tekstissä on yksi sana arameaksi ”Abba!” joka suomeksi tarkoittaa ”Isä!”, ”Isi!” Tarkasti sanoen Isä -sana tässä yhteydessä on määrätyssä muodossa. Pääte A on siitä merkki. Ruotsiksi PappaN, FaderN, englanniksi THE Father.

    ”Olette saaneet Hengen,

    joka antaa meille lapsen oikeuden,

    ja niin me huudamme:

    ”Abba! Isä!”

    • Ari

      Ethän sinä ole vääristellyt Raamattua YHTÄ KERTAA,

      VAAN JATKUVASTI ESITETÄT SEN VARSINAISEN SANOMAN VIERESTÄ MENEVIÄ TULKINTOJA.

      Vertaanpa.
      – Kun pitäisi puhua sähkövirrasta niin sinä väännät sen ”sähköjoeksi”.

      – Kun pitäisi puhua sähköopin käsitteestä oomi, niin sinä väännät sen sähkönmyyjäfirma Oomiksi.

      – Kun aikuinen puhuu silmiinpistävästä asiasta, niin sinä kymmenvuotiaan tavoin ymmärrät sen ”neulalla silmiin pistämiseksi”.
      (Näinhän aikoinaan sanoit että Jeesuksen seuraajan pitää vihata vanhempiaan ja kotiväkeään, tajuamatta että tuo heprean kielen mukainen ilmaisu tarkoittaa että vanhemmat ja kotiväki ovat ihmiselle KOKO MAAILMAN TÄRKEIMMÄT IHMISET, MUTTA JUMALAA ON RAKASTETTAVA VIELÄKIN ENEMMÄN.)

      – Samaten sinulla on joko lukuhäiriö tai luetun ymmärtämisen ongelmia,
      kun japanissa kanji-merkkien opettelu vaatii 40 kertaa toistoja, että ne osaa, mutta sinä et ole oppinut vaikka olen sinulle osoittanut MONIA SATOJA KERTOJA, miten mikäkin Raamatun teksti on ymmärrettävä.

      Joten vastauksena kysymykseesi riittäisi, että lue kymmenen kommenttiani niin näet kuudesta kymmeneen sellaista raamatunkohtaa, missä olet päästellyt omiasi ymmärtämättä tuon kohdan varsinaista merkitystä.

      Panen kuitenkin pari kohtaa tähän esille jotta voisit aloittaa kertauksesi aidon Raamatun ymmärtämiseksi.

      1) Kun käytät sanaa uudestisyntymä ja parannuksen tekeminen kasteesta irrallaan olevana tapahtumana, niin vääristelet Raamatun sanomaa.

      Raamattu nimittäin käyttää ilmausta, missä UUDESTISTYMINEN ANNETAAN KASTEEN LAHJANA. Siinä torjutaan käsitys omien tekojen osuudesta muka ansion antamisena. Sen sijaan siinä sanotaan, että uudestisyntyminen on YKSISTÄÄN JUMALAN TEKO.

      Edelleen siinä sanotaan että KASTE VAIKUTTAA UUDESTISYNTYMÄN ELI SIIS PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN.
      Lue siis uudestisyntymi S E N PESO.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Sen sijaan jos sinun oppisi olisi oikea niin silloinhan raamatunkohta ei olisi sitä mitä se on, vaan sen pitäisi olla

      ” — uudestisynty N E E N PESON — ”,

      mutta näinhän siinä ei seiso vaan ilmaus, joka kertoo että kasteen vesi antaa uudestisyntymisen eli siis Pyhän Hengen uudistuksen.

      JOTEN KEHOTUKSENI ETTÄ OTA RAAMATTU TODESTA ON MITÄ VAKAVIMMIN PYYNTÖ HANKKIMAAN VIISAUTTA.

      2) Intialaisessa opetuksessa on annettu erilaisia nimityksiä elämän eri vaiheille. Yhdelle kaudelle pojan kasvua tätä nimitetään ”kepin pojaksi”, kuvaa sikäläisen koulun tiukkaa kurinalaisuutta. Sama ajatus ilmenee seuraavassa sananlaskussa:

      Sananlaskut:

      1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,

      Suostu siis oppimaan elämässäsi. Älä laiminlyö asiallista tiedon hankintaa. Vaan kasva tiedossa oppien yhä enemmän ja enemmän kristityn opista ja elämästä.

      Ota opiksesi Vapahtajamme esimerkki. Vaikka HÄN JO IANKAIKKISUUDESTA ENNEN LUOMISTA OLI, LAPSENA ELÄESSÄÄN OLI, NYT ON JA TULEE IANKAIKKSESTI OLEMAAN JUMALA, niin hän kuitenkin otti opikseen vanhemmiltaan ja opettajiltaan sitä oppia mitä oli saatavissa.

      Luukkaan evankeliumi:

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      Efeson ensimmäinen piispa Timoteus oli Paavalin oppilas. Häntä kehotettiin opettamaan ahkerasti ja jatkaa sitä kestävästi. OPETUKSEN TULOS ON VALTAVA: OPPILAAT PELASTUVAT.

      1.Timoteuksen kirje:

      4:16 Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.

      Suostu sinäkin oppimaan jotta ymmärtäisit pelastuksen sanoman.

      HANKI VIISAUTTA!

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

    • Matias Roto kovin monin sanoin yrität näyttää mutta yhtään selkeää kohtaa et siis pysty tuomaan, no senhän tiesinkin, mot.

      Mieti kuinka itse et ota Raamatun sanaa todesta vaan muutat sen joksikin aivan muuksi eli pahin on kun vääristelet Pietarin antamaa lupausta:

      ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

      Siis tuossa on selkeästi että tulee tehdä parannus ja ottaa kaste niin saa….

      Näytä nyt kuinka minä ””tulkitsisin”” tuon väärin kun luen sen juuri kirjaimellisesti kuin se on RAAMATUSSA????

    • Ari

      Edelleen kieltäydyt näkemästä, mistä on kysymys Pietarin helluntaisaarnassa, vaikka olen siitä jo lukuisia kertoja huomauttanut.

      Et ota todesta sitä, mistä tuo syvästi oppineen juhlasaarnan pitäjän opetus oli peräisin.

      Jo Jerusalemin ensimmäisen temppelin hävityksen 587 eKr. jälkeen,
      eli siis pyöreästi 610 – 620 vuotta ennen Pietarin helluntaisaarnaa,
      profeetta Hesekiel kirjoitti
      saamansa profetian inspiroimana sen miten

      – Jumala itse antaa kasteen: ” Minä vihmon — puhdasta vettä —.”

      Kaste annetaan koko kansalle vauvasta vaariin. Ilmaus ”teidän päällenne” viittaa KOKO KANSAAN.

      Kaste antaa kääntymyksen epäjumalien seuraamisen saasteesta Jumalan palvelun puhtauteen: ”puhdistutte ”

      Kaste antaa elämän uudistuksen aina juuriaan myöten: ”uuden sydämen ja uuden hengen”

      – Kaste antaa Pyhän Hengen lahjan: ”Henkeni (Siis PYHÄ HENKI) minä annan teidänsydämeenne.”

      Kasteesta sitten alkaa elämä Elävää Jumalaa palvellen eli siis jumalanpalveluksiin osallistuminen eli siis liturgian antamaa Jumalan edessä elämistä seuraaminen: ”Vaellatte minun käskyjeni mukaan—”

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      JOTEN ARI

      Opettele ymmärtämään se, että olet tulkinnut sanan ”ja” väärin lisättyäsi ajatuksissasi kaksi ylimääräistä sanaa jota PIETARI EI SANONUT:

      ”Tehkää ENSIKSI parannus ja SITTEN SEN JÄLKEEN ottakoon kukin teistä kasteen —”
      Heprean be- eli sanalla ”ja” on huomattavasti monipuolisempi käyttö kuin nykyisen suomen kielen ja -sanalla. Niinpä tuokin saarnan kohta pitää ymmärtää ajatuksellaan:

      ”Antakaa Jumalan saada teissä aikaan mielenne muutos suostumalla vastaan ottamaan KASTEEN, joka teille kaikille, koko kansalle vauvasta vaariin antaa lahjaksi syntienne anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen lahjan jne. ”

      Lyhyemmin:

      ”Tehkää parannus ELI SIIS antakaa kasteenne antaa syntien anteeksiantamus eli siis OJENTAA Pyhän Hengen lahjan —”

  4. Matias Roto et siis tuonut missä olisin muka ”tulkinnut” Pietarin sanoja kun otan ne niinkuin ne on Raamattuun kirjoitettu!!!

    Sitten vielä ITSE tuot itsesi kanssa olevan ristiriitaisuuden eli ”””Antakaa Jumalan saada teissä aikaan mielenne muutos suostumalla vastaan ottamaan KASTEEN,”” siis eikö tuossa ole ihmisen itsensä ANTAMA suostumus eli ei vauvat mitään suostumusta ANNA vaan heidät kastatte ilman ihmisen omaa ”antamista/suostumista””???????

    • Ari

      Aivan vastuuttomuuksiin saakka äärimmilleen vääntämäsi yksilökeskeisen eli individualistisen perusfilosofiasi takia suljet ulos kaikki järkevät raamatuntulkinnat pannen niiden sijaan omiasi niin paljon kuin ehdit ja jaksat.

      Eihän sinun OMA TAHTOSI riitä viemään sinua EDES KUUHUN SAAKKA, saatikka sitten JUMALAN TAIVAASEEN.

      Juuri näin mieletön on sinun tapasi kuvitella että voisit vain oman TAHTOSI varassa lentää kaikkien planeettojen ja kaikkien tähtien toiselle puolelle aina Jumalan taivaaseen asti.

      Aivan aatehistoriallisena tietona saanen sanoa, että moisen
      omaa ratkaisua korostaneen uskonkäsityksen KEKSI 1800 -luvun alkupuolella

      Charles Grandison Finney (29.8.1792 – 16.8.1875).

      Hän sai luvan saarnata presbyteerikirkossa vuonna 1824.
      Finneystä tuli kuitenkin ristiriitainen hahmo. Hän saarnasi synnin tekemisen olevan vapaavalintaista. Tämä poikkesi presbyteerien kalvinistisesta käsityksestä. Kalvinistisessa uskonkäsityksessä nimittäin uskotaan ihmisen taivasosuuden ja kadotukseen joutumisen olevan ennalta määrättyä.
      Finney esitti nämä oppinsa rauhallisesti, mutta näiden poikkeama aikaisemmasta opetuksesta oli niin suuri että syntyi kiistoja.

      Meitä luterilaisia moinen kiistely kosketa, koska me uskomme siihen, että Jumala itse valitsee pelastetut Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä. Pyhä Henki sitten itse hoitaa uskon antamisen.

      Augsburgin tunnustus sanoo:

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon (VIITTAA EDELLÄ ARMOSTA SAATUUN AUTUUTEEN), on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.

      Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.

      Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.”

      Joten Ari

      Lopeta kiistely missä yrität vähentää Jumalan työtä meidän pelastukseksemme. Jumala itsehän toimii sanan ja sakramenttien välityksellä. Tämän sijaan yrität panna OMAN ITSEKKÄÄN TAHTOSI RATKAISUN.
      Pieni lapsi saattaa kiukutella sanoen: MÄÄ ITTE!
      Soisin että kypsyisit terveeseen aikaisuuteen, niin että opit antamaa kaiken ratkaisuvallan Jumalalle.

      Toivottavasti sinun silmäsi aukeavat (muista kissanpojat) niin, että opit ymmärtämään, että Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä

      Pyhä Henki vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.

    • Ari

      Haihattelet, kun kuvittelet meidän voivan elää ilman syntiä tässä maailmanajassa.

      Paavi on sanonut tästä hyvin selkeästi:

      Listen, perfection does not exist.

      A human being cannot attain it because we are simply not made to be fulfilled here.

      Here, we are given an opportunity to learn.

      So, make the most of this trial of life—and do it now.

      Respect yourself, respect others. Walk your own path, and let go of the path others have chosen for you.

      Respect: do not comment, do not judge, do not interfere.

      Love more, forgive more, embrace more, live more intensely!

      And leave the rest in the hands of the Creator.”

      —Pope Francis

  5. Joku kerskuu omasta parannuksen teosta. Joku toinen kerskuu Jumalan täytetystä työstä ilman omaa ansiota.

    Mikä voisi olla yhteistä? Joku ja joku toinen ovat toivottavasti molemmat sitä mieltä, että Jeesus Kristus on yksin ainoa synnin sovittaja, Messias, Voideltu, Iankaikkinen elämä. (”Hän on sovittanut meidän syntimme ennen kuin ainoakaan niistä oli tullut.”)

    Mikä erottaa jonkun jostakin toisesta. Joku uskoo, että vasta oma suoritus sinetöi, (saattaa loppuun?) Jumalan työn, Jumalan itse synnyttämän uskon. Joku toinen uskoo, että Jumalan synnyttämä usko täydellisesti riittää, ja on vain ja ainoastaan Jumalan lahjaa ilman omaa ansiota.

    Mitä Raamattu opettaa? Usko pelastaa kastetun, joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Kastettu voi langeta kasteen jälkeen. Joka loppuun (kuolemaan) asti uskoo, pelastuu yksin Kristuksen tähden.

    Lisäksi Raamattu varoittaa lain/lihan töistä. Galatalaiskirjeessä esimerkkinä poika, jonka syntymää haettiin ”omien töitten kautta” luottamatta siihen, mitä Jumala oli luvannut, ”yritettiin itse täyttää Jumalan lupaus”. Toinen poika syntyi lupauksen voimasta:

    4:21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo? 
4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta. 
4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta. 
4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli. 
4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin. (Gal.)


    • Kari Paukkunen toteat:””Mikä erottaa jonkun jostakin toisesta. Joku uskoo, että vasta oma suoritus sinetöi, (saattaa loppuun?) Jumalan työn, Jumalan itse synnyttämän uskon. Joku toinen uskoo, että Jumalan synnyttämä usko täydellisesti riittää, ja on vain ja ainoastaan Jumalan lahjaa ilman omaa ansiota.””

      Miten käsität sen kun kuolemaantuomittu armahdetaan ja annetaan kaikki synnit anteeksi ja samalla hänelle annetaan voima voittaa kaikki synnit ja sanotaan ”äläkä enää syntiä tee ettei sinulle pahemmin kävisi!”

      Siis minä ymmärrän että Jumala armahtaa ihmisen joka nöyrtyy parannukseen, sitten Jumala antaa voiman elää tahdossaan jonka nyt vasta uudestisyntynyt kuulee Jeesuksen sanan kautta ja samalla Jumala vuodattaa Pyhän Hengen uskoavaan ja sen kautta rakkautnsa uskovan sydämeen ja näin alkaa pyhitys jonka päämääränä on pelastus.

    • Ari

      Vuosnaisten satamassa on koristeena mahtava laivakettinki, jolla iso laiva voidaan sitoa laituriin. Mutta jos joku yrittää tuollaisen jykevän ketjun jatkeeksi panna oma kaulakorunsa ketjun, niin sellainen jatko aiheuttaisi isojen laivojen tuhoon johtavia vammoja. Eihän ihmisen omat varustukset mitenkään riitä maailman rajujen myrskyjen nostamaa aallokkoa. Vain Jumalan armo riittää pelastukseen. Vain Kristuksen armo on riittävän luja sitomaan kaikki Saatanan juonien yritykset irrottaa alus sataman yhteydestä.

      Galatalaiskirje:

      2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

      2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!

      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      3:6 samalla tavalla kuin ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”?

      3:8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: ”Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi”.

      3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta”.

      3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.

      3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

      5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

      5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

    • Ari

      Puhut pyhityksesä.

      Ota todesta kasteen voima. KASTE ANTAA SEKÄ VANHURSKAUDEN ETTÄ PYHITYKSEN.

      1.Korinttolaiskirje:

      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet PESON (KASTEEN), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

    • 1.Korinttolaiskirje:
      1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

    • Ari Pasanen,

      Kirjoitan uskon perustasta kommentissani. Se on kaikki lahjaa ilman omaa suoritusta. Kristus on uskomme alkaja ja täyttäjä yksin ilman meidän tekojamme. Kristus antaa uskon Pyhän Hengen kautta. Se on blogin aihe.

      ”Miten käsität sen kun kuolemaantuomittu armahdetaan ja annetaan kaikki synnit anteeksi ja samalla hänelle annetaan voima voittaa kaikki synnit ja sanotaan ”äläkä enää syntiä tee ettei sinulle pahemmin kävisi!” Ari Pasanen kyselee yhä uudelleen.

      Käsitän ja ymmärrän, että Jumala Jeesuksen Kristuksen uhrin tähden armahtaa syntisen. Katuva saa anteeksi. Kristus tottakai kehottaa myös tottelemaan Jumalan antamaa 10 käskyä. Hän myös nivoo käskyt yhteen rakkauden kaksoiskäskyllä. Ei Kristus tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään lain.

    • Kari

      Kiitos hyvästä Kristus -keskeisistä teksteistäsi, jotka puhuvat siitä, mitä JEESUS TEKEE.

      Eräisiin Arin teksteihin viitaten, missä hän korostaa tyhmyyttä edulliseksi Jumalan edessä ja muutoinkin ihmisen omia tekoja pelastumisen perusteeksi, tässä tulee selkeästi esille se, että

      – VIISAUS TULEE JUMALALTA.
      – JEESUS ON TULLUT VANHURSKAUDEKSI
      – JEESUS ON TULLUT PYHITYKSEKSI
      – eli siis JEESUS ON TULLUT LUNASTUKSEKSI.

      Itsekeskeisen omaan napaansa ja omiin tekoihinsa tuijottamisen sijaan Jeesus Kristus asetetaan kaiken keskukseksi, HÄN YKSIN.

  6. Matias Roto oliko ympärileikkaus lakia?

    Kuinka nyt vauvakaste eroaa tuosta ympärileikkauksesta eli kun teidän oppinne on ettei vauva pelastu ellei ole kastettu, siis vauvat tulee kastaa on LAKIA eli ihmisen suoritus/teko pelastuksen eteen, ei tosin oman vaan toisen ja siitä seuraakin kysymys voiko ihminen pelastaa toista tai päättää pelastuuko vai ei kastetaanko vai ei)????????????

    • Ari

      Mennäänpä sinun lakihenkisyydestäsi elämän realiteetteihin.

      Sinun määritelmäsi mukaan vauvan imettäminen syntymän jälkeen on

      L A K I A .

      Etkö ymmärrä että elämän edellytyksiin kuuluu jo luomistyön perusteella vauvan ruokkiminen. Kulmässä ilmanalassa myös vaatettaminen ja muu hoito mitä vauva tarvitsee.
      TUO HOITO ON SITÄ VARTEN ETTÄ VAUVA ELÄISI.

      Näin myös kaste on Jumalan antama lahja jotta

      VAUVA SAISI

      I A N K A I K K I S E N

      E L Ä M Ä N

      osallisuuden.

      Kirkkoisä Augustinuksella on ajatus, että kaste on suurempi kuin luonnollinen syntymä. Luonnollinen syntymä antaa vain ajallisen elämän, mutta kaste antaa IANKAIKKISEN ELÄMÄN.

      Maailmanhistorian ensimmäinen kerta, kun kasteikä otettiin pohdittavaksi kristikunnan keskuudessa oli Karthagon kirkolliskokous 250 -luvulla.

      Se pidettiin koska muuan piispa oli pyytänyt lupaa siirtää vaivan kasteen ikää viikon ikäiseksi syntymästä. Hän vertasi tuota ikää ympärileikkauksen ikään, kahdeksan päivän ikäisenä eli siis nykymatikan mukaan seitsemän päivän ikään eli siis samana viikonpäivänä viikon perästä.

      Hän oli täysin tietoinen siitä että vanha apostolinen tapa oli kastaa vauva heti, kun se oli käytännössä mahdollista, pappi saatiin paikalle tai vauva papin luo.

      Tuo piispa vain halusi että tuohon aikaan kastetoimitukseen kuulunut ”PYHÄ SUUDELMA” olisi miellyttävämpi antaa, kun vauva oli ehtinyt kunnolla kuivua synnytyksen jälkeen.

      Karthagon kokouksen päätökseksi tuli, että vauva kastetaan HETI SYNTYMÄN JÄLKEEN kohta kun se voidaan käytännössä toteuttaa eli kun pappi saadaan kaste toimittamaan.

      Tuon kirkolliskokouksen edellä käyty kirjeenvaihto on säilynyt joten toisin kuin kuvittelet niin vauvakaste oli todellakin käytössä kaikissa kristittyjen perheissä aina alusta pitäen.

    • Et vieläkään ole ymmärtänyt, miten seurakunnan suorittama eroaa yksittäisen ihmisen teosta. Sakramentit – kaste ja ehtoollinen – ovat seurakunnan Jumalan nimissä toimittamia. Kun uskomme seurakunnan olevan Raamatun todistuksen mukaan Jeesuksen ruumis, voimme myös pitää sakramentteja Jumalan tekoina.

  7. Matias Roto voisitko näyttää missä kohden Raamatusta löytyy se että kun Jumala oli antanut lakinsa ja siellä löytyy esim että aviorikkoja tulee poistaa kansan keskuudesta (kivittää), niin missä kohden tuo on poistettu eli Jumala hyväksyy omaan kansaansa (pelastukseen) myös huorin tekijät????

    Sanoohan Jeesus Ilmestyskirjassa:

    Ilm. 22:15
    Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

    • Raamatussa taitaa olla myös ajatus, että rikkomalla vain yhtä lain kieltoa tai käskyä vastaan, rikkoo koko lakia vastaan. Niinpä olemme jokainen ’ulkopuolella’. Tarvitsemme siis kaikki Jumalan käsittämättömän avaraa armoa.

    • Ari

      Vanhassa juutalaisessa yhteiskunnassa Raamatun kertomat lakipykälät olivat käytössä olleen lain kuvauksia. Nuo pykälät eivät kuitenkaan olleet rangaistuksen MINIMI eli pienin mahdollinen rangaistus oikeustilanteessa, vaan ne olivat MAKSIMI eli suurin sallittu rangaistus tuollaisessa tapauksessa. Niin kuin nykyäänkin lainsäädännössä on erikseen säädetyt lait ja sitten Korkeimman oikeuden ennakkotapaukset niin myös juutalaisessa oikeuskäytännössä oli kirjallinen laki eli siis Raamatussa kerrottu lakien pykälät ja suullinen laki eli siis jokaista oikeustapausta arvioitaessa käytössä ollut ennakkotapausten laaja valikoima.

      Kysyt milloin tuo muutos lain tulkinnassa on tapahtunut. Vastaus on hyvin yksinkertaisesti että monien vuosisatojen aikana pikku hiljaa, kun oikeuslaitos kehittyi ja suullisen lain mukaiset tulkinnat vähitellen tulivat humanitäärisemmiksi eli siis lievemmiksi. Samalla tuli mukaan myös uusien olosuhteiden mukanaan tuomat uudenlaiset näkökulmat hyvästä oikeuskäytännöstä. Myös kokonaan uusia ajatuksia ihmisen asemasta syntyi vuosisatojen aikana.

      Otanpa pari esimerkkiä.

      Hammurabin laissa toisen orjan tappamisesta piti tämän myyntiarvo korvata orjan omistajalle. Mutta jos tappoi oman orjansa, niin itsepä kärsi taloudellisen vahinkonsa.
      Orja siis KUULUI OMAISUUDEN OIKEUSTURVAN ALAISUUTEEN.

      Mutta Raamatussa Liiton laissa yhdellä heprean kielen waw -kirjaimella sanottiin, että jos joku lyö OMAN orjansa kuoliaaksi, niin häntä rangaistakoon. Eli siis omistaja tuomittiin kuoleman tuottamuksesta, murhasta tai taposta (nykyaikaista teon vakavuuden astetta arvioitaessa olevia erilaisia nimityksiä).

      Näin orja oli tullut IHMISEN ELÄMÄÄ SUOJELEVAN LAIN OSALLISUUTEEN.

      Waw -kirjaimella oli siis vallankumous. Orja oli siirtynyt toisen omaisuuteen kuuluvasta asemasta ihmisen arvon asemaan.

      Kun Jeesus juutalaisena rabbina sai tehtäväkseen toimia paikallisena alinpana oikeusistuimena aviorikosta tehneen naisen tapauksessa, niin tapauksen todistustaakka oli selvä. Nainen oli tavattu itse teosta, mutta taitavana rabbina Jeesus toimi tuomarin tapojen mukaisesti.

      Ensiksi tuomio piti kirjoittaa. Jeesus kirjoitti sen maahan.

      Toiseksi tuomio piti julistaa seisaaltaan. Jeesuskin nousi seisaalleen.

      Kolmanneksi tuli tuomion täytäntöönpano. Tässä tapauksessa se oli ankarin mahdollinen: kivittäminen.
      Ensimmäisen kiven heittäminen kuului todistajalle. Niinpä Jeesuskin pyysi kivittämisen alkamista. (Mutta roomalaiset olivat antaneet määräyksen, että kuolemantuomioita saattoi antaa vain roomalaisten luvalla. Niinpä jos joku olisi alkanut kuolemantuomion täytäntöönpanon, niin hän itse olisi tullut murhasta syytetyksi roomalaisten edessä.)
      Todistajat lähtivät arvovaltaisimmasta alkaen viimeiseen asti. Kukaan ei halunnut tulla murhasta syytetyksi.

      Neljäs vaihe tuota tilannetta oli se, että Jeesus totesi, ettei ainoatakaan todistajaa ollut paikalla todistamassa naista vastaan. Lakihan määräsi, että vähintään kaksi todistajaa piti olla, jotta mitään syytöstä voisi pitää laillisena. Näin ollen aitona juutalaisena rabbina hän saattoi antaa loppulausuntonsa tapauksesta: koska ei ollut ainoatakaan todistajaa, niin syytös on rauennut. Tämän mukaisesti Jeesus lausui sen ettei tuomiota tule.

      Viidentenä kohtana Jeesus esitti naiselle ohjeen varoa vastedes vastaavaan tilanteeseen joutumista jottei joutuisi uudelleen oikeuden eteen moista kärsimään.

      Kuudes kohta. Kun kerran tapaus oli OIKEUDESSA käsitelty ja siitä vapauttava ratkaisu annettu, NIIN KENELLÄKÄÄN EI OLLUT OIKEUTTA ENÄÄ SYYTTÄÄ TUOTA NAISTA.

      Näin siis juutalaisten oppinein mies tiukasti vanhassa juutalaisessa oikeuskäytännössä ja sen eri kohtien noudattamisessa toimi niin että saattoi vapauttaa naisen häntä syyttävien kiukulta.

      Näin siis aikaisempien kivikasojen alleen kätkemien kuolemaan tuomittujen hautojen sijaan Jeesus oli tuonut armahdetun ihmisen täyden vapauden.

      Joten otapa Ari oppia tästä.

      Älä enää koskaan mene tuomitsemaan yhtäkään JEESUKSEN ARMAHTAMAA mistään tämän jo anteeksi annetusta synnistä. Sellaista yrittäessäsi syyllistyt edellä olevan tapauksen kuudennen kohdan rikkomukseen. Menet siis syyttelemään sellaista jonka Jeesus jo on JULISTANUT syyttömäksi omassa armollisuudessaan.

      Matteuksen evankeliumi:

      7:1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

    • Ari

      Kysymykseesi Ilmestyskirjan kohdasta:

      Ota huomioon että kymmenen käskyn joukossa kaikki muut käskyt ovat vain ensimmäisen käskyn soveltamisia yksittäisiin elämän alueella.

      Näin ollen oleellista on se oletko sinä JUMALAN OMA ELI HÄNEN KANSANSA JÄSEN VAI OLETKO JUMALAN KANSAN ULKOPUOLELLA ELI SIIS JUMALASTA ERILLÄÄN.

      Joten kysymässäsi jakeessa ratkaiseva näkökohta esiintyy aivan sen alussa: oletko perille päässeen kirkon mukana vai oletko tuomittujen joukossa ulkopuolella:

      Lauseen ajatuksen painopiste on kysymys

      ULKOPUOLELLA ELI TUIMITTU TAI SISÄPUOLELLA ELI TAIVAASEEN PÄÄSEVÄ JUMALAN KANSA ELI SIIS KIRKKO.

      Ulkopuolella ovat —

  8. Tänään 1.6.2025 olen kuunnellut ja samalla lukenut edessä olevia valmistelujani varten Roomalaiskirjeen luvun 11 parillakymmenellä kielellä:

    suomeksi, viroksi, ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi,

    alasaksaksi, saksaksi, hollanniksi, afrikaansiksi, englanniksi,

    katalaaniksi, espanjaksi, brasilian portugaliksi, euroopan portugaliksi, ranskaksi

    italiaksi, romaniaksi, nykykreikaksi, unkariksi ja serbiaksi.

    • Kiinnitin huomioni siihen, että luit niin hollantia kuin afrikaansiakin. Nehän ovat läheisiä sukulaiskieliä; afrikaansia voi pitää jopa eräänä hollannin murteena. Näetkö joitakin ilmeisiä vivahde-eroja näissä raamatunkäännöksissä? Kuvittelisin esimerkiksi vanhoillisen ja historialliskriittisen tulkinnan välillä olevan sellaisia. Ehkä ajattelen asiaa menneiden kuvioiden pohjalta. Suotakoon se minun ikäiselleni ja lapsuudessa apartheidin nähneelle.

    • Martti

      Lukijoitamme varten panen näkyviin vain netissä olevia käännöksiä. Näistä kummastakin vain kaksi sellaista, jotka voidaan rinnastaa saman aikakauden tuotteina kummassakin kielessä.

      Panen tähän tänä päivänä 1.6.2025 klo 15 ajastetun uuden blogini tekstin jae jakeelta allekkain, Ap.t. 2:1-13,
      sekä afrikaansiksi 1953 ja 2020 käännöksinä
      sekä hollanniksi 1951 ja 2021 käännöksinä.

      Asetelman käännösten järjestys:

      Afrikaans 1953
      Afrikaans 2020
      Hellanti 1951
      Hollanti 2021

      HANDELINGE 2
      Handelinge 2
      Handelingen 2
      Handelingen 2

      Die uitstorting van die Heilige Gees.
      Uitstorting van die Heilige Gees
      Pinksteren
      De komst van de heilige Geest

      1 EN toe die dag van die pinksterfees aangebreek het, was hulle almal eendragtig bymekaar.
      1 Toe die dag van die Pinksterfees aanbreek, was hulle almal op een plek bymekaar.
      1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen.
      1 Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar.

      2 En daar kom skielik uit die hemel ’n geluid soos van ’n geweldige rukwind, en dit het die hele huis gevul waar hulle gesit het.
      2 Onverwags het daar uit die hemel ’n geluid soos dié van ’n kragtige stormwind opgeklink, en dit het die hele huis gevul waar hulle gesit het.
      2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren;
      2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde.

      3 Toe is deur hulle tonge gesien soos van vuur, wat hulleself verdeel en op elkeen van hulle gaan sit.
      3 Tonge, asof van vuur, het aan hulle verskyn, verdeel en op elkeen van hulle neergedaal.
      3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;
      3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten,

      4 En hulle is almal vervul met die Heilige Gees en het begin spreek in ander tale, soos die Gees aan hulle gegee het om uit te spreek.
      4 En almal is vervul met die Heilige Gees, en het in ander tale begin praat, soos die Gees aan hulle gegee het om hardop uit te spreek.
      4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.
      4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

      5 En daar het in Jerusalem Jode gewoon, godsdienstige manne, uit elke nasie wat onder die hemel is.
      5 Destyds het daar vroom Jode uit elke nasie onder die hemel in Jerusalem gewoon.
      5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel;
      5In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde.

      6 En toe hierdie geluid kom, het die menigte saamgestroom en was in die war, want elkeen het gehoor hoe hulle in sy eie taal spreek;
      6 Toe daardie geluid opklink, het die menigte saamgedrom, en was verward, omdat elkeen gehoor het hoe daar in sy eie taal gepraat word.
      6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
      6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring doordat iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken.

      7 en hulle was almal verbaas en verwonderd en sê vir mekaar: Is almal wat daar spreek, dan nie Galiléërs nie?
      7 Verstom en verbaas het hulle gevra: “Kyk, is almal wat daar praat, dan nie Galileërs nie?
      7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs?
      7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?

      8 En hoe hoor ons hulle, elkeen in ons eie taal waarin ons gebore is?
      8 Hoe hoor elkeen van ons hulle dan praat in die taal waarmee ons grootgeword het?
      8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?
      8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen?

      9 Parthers en Meders en Elamiete en die inwoners van Mesopotámië, Judéa en Kappadócië, Pontus en Asië,
      9 Ons – Parte en Meders en Elamiete, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadosië, Pontus en Asië,
      9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia,
      9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia,

      10 Frígië en Pamfílië, Egipte en die streke van Líbië by Ciréne, en Romeine wat hier vertoef, Jode en Jodegenote,
      10 Frigië en Pamfilië, Egipte en streke van Libië in die omgewing van Sirene, en Romeine wat hier vertoef,
      10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten,
      10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, inwoners van Rome die zich hier gevestigd hebben,

      11 Kretense en Arabiere — ons hoor hulle in ons eie taal oor die groot dade van God spreek.
      11 Jode en proseliete, mense van Kreta en Arabiere – ons hoor hulle in ons eie taal oor die groot dade van God praat.”
      11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.
      11 en ook mensen uit Kreta en Arabië, zowel Joden als proselieten – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’

      12 En hulle was almal verbaas en radeloos en sê die een vir die ander: Wat kan dit tog wees?
      12 Almal was verstom en verward, en het mekaar gevra: “Wat beteken dit tog?”
      12 En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen?
      12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen ze aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’

      13 Maar ander het gespot en gesê: Hulle is vol soetwyn.
      13 Ander weer het spottend gesê: “Hulle is vol soetwyn.”
      13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!
      13 Maar sommigen zeiden spottend: ‘Ze zullen wel dronken zijn.’

      Afrikaansiksi 1953 käännös
      https://www.biblesa.co.za/bible/AFR53/ACT.2

      Afrikaansiksi 2020 käännös
      https://www.biblesa.co.za/bible/AFR20/ACT.2

      Hollanniksi kummatkin käännökset rinnakkain
      https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV21,NBG51/ACT.2

      Minä en pystynyt löytämään juuri muita eroja kuin erilaisia tapoja kertoa sama asia eri käännöksissä.
      Parissa kohtaa näkyy uudenpien käännösten taipumus lisätä joku yksittäinen selittävä sana, mikä ei muuta ajatusta vaan ainoastaan helpottaa lukijaa ymmärtämään tekstiä.

      Historiallis-kriittisesti ajatellen eri vuosikymmenien välillä ilmenee aivan tavattoman vähän eroja. Nuo lisätyt selittävät sanat tuovat ehkä historiallisen tilanteen ajatuksen selkeämmin esille myöhemmissä kuin vanhemmissa käännöksissä, mutta ero lienee niin pieni että tavallinen lukija ei edes sitä tiedosta. Itse tekstin perussanoma pysyy kaikissa käännöksissä täysin samana.

      Sen sijaan huomaa että kääntäjien kielitaju on vuosikymmenien kuluessa muuttunut. Sanojen ja ilmaisussa käytettyjen lauserakenteiden vaihtaminen käännöksestä toiseen kertoo tästä.

      Sen sijaan tekstien tai käännösten tunnetiloihin vaikuttavia puolia en osaa arvioida, koska sellainen vaatisi paikan päällä oloa. Vain sellainen joka on ollut paikalla riittävän pitkään voi huomata sanojen vaikutuksen kunkin yhteisön tuntemuksiin.

      Sinä Martti olet asunut Ambomaan olosuhteissa. Sinulla on aivan eri tavalla mahdollisuuksia arvioida sanojen tunnetasoa ja niiden käyttöä niin seurakuntien yhteisessä kuin ihmisten yksityisessä elämäntilanteessa.

      Martti

      Kiitos hyvistä kysymyksistä, mutta valitettavasti taitoni eivät tämän näytteen sisällä riitä vastaamaan eri käännösten antia Namibian olosuhteiden alaisena nimenomaan Namibian kansan syvien rivien tuntemuksiin

    • Kiitos vaivannäöstä! Afrikaans oli lapsuuteni Ambomaalla vieras kieli, jota opetettiin kouluissa siksi, että se oli maassa silloin virallinen kieli. Kuulin sitä puhuttavan hyvin harvoin. Ensimmäinen koulukaupunkini taas oli saksankielinen Sakopmund. Siellä meille suomalaislapsille opetettiin hiukan saksan alkeita. Esimerkeistäsi huomasin, että uudemmat käännökset tuppasivat olemaan lyhyempiä ilmaisultaan. Arvatenkin niistä tuli siten nasevampia ja ymmärrettävämpiä.

    • Toki Namibian suhtautuminen Etelä-Afrikan valtakauteen tulee ilmi siinä, että Namibia valitsi maan viralliseksi kieleksi englannin, jota siinä vaiheessa osasi huomattavasti pienempi ryhmä ihmisiä kuin afrikaansia.

      Tämän kielivalinnan vaikutuksista koulujen työskentelyyn on lähettikollegani Kamerunissa Soili Norro tutkinut väitöskirjassaan

      TURUN YLIOPISTO
      UNIVERSITY OF TURKU

      NAMIBIAN PRIMARY SCHOOL TEACHERS´BELIEFS AND PRACTICES IN A MULTILNGUAL CONTEXT.
      Language ideologies underlying the language education policy and its implementation

      Soili Norro

      TURUN YLIOPISTON JULKAISUJA – ANNALES UNIVERSITATIS TURKUENSIS
      SARJA – SER B OSA – TOM 618 | HUMANIORA | TURKU 2023

      Oli ilo osallistua väitöstilaisuuteen ja sitä seuranneeseen juhlaan.

    • Martti

      Kiitos olosuhteiden kuvauksesta sinun aikanasi.

      Minun kokemukseni ovat peräisin Ambomaan läheteiltä. Asuin yhteen aikaan Lähetyskodissa jossa tapasi väkeä eri puolilta maailmaa. Kaikilla oli valtavasti kerrottavaa, jota sain useinkin kuulla.

      Edelleen: Festus Ashipala oli kesän 1966 kämppäkaverini Päiväkumman apuisäntänä toimiessani. Festukselta sain kuulla monia merkittäviä näkökulmia Ambomaan olosuhteista.

  9. Haraoppista varoita kerran tai kahdesti : opetti Paavali Tiitusta.

    Tiitukssella oli sama kiusaus kuin meilläkin. Eli ryhtyä väittelemään niiden kanssa, jotka eivät siedä tervettä oppia. Nämä väittelyt johtavat siihen, että ne jotka sitä sivusta seuraavat vetäytyvät pois. Se koskee erityisesti niitä, jotka eivät vielä evankeliumia itse ole ottaeneet vastaan, mutta ovat siitä kiinnostuneita.
    Tällöin nämä kadottavat kiinnostuksensa. Näin on jo selkeästi täällä tapahtunut monen keskustelijan kohdalla. Se on suuri vahinko Kotimaalle ja erityisesti evankeliumin sanomalle.
    Monet pitävät molempia väittelijöitä aivan oikeina uskovina, eivätkä käsitä miksi uskovat aina vain riitelevät keskenään. Siitä jää paha maku suuhun.

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      Valitettavasti joukossamme liikkuu henkilöitä, jotka jatkavat jo tänä vuonna 500 vuotta sitten päättyneen sodan aikaisten propagandasta johtunutta ajatusta. Tammikuussa 1525 eräät ihmiset poliittisena protestina kastoivat toinen toisensa uudelleen erästä Zûrichin kaupunginraadin päätöstä vastaan. (Maailmanhistorian ensimmäinen anabaptistinen kaste!) Tähän liittyi Talonpoikaiskapinan johtoon pyrkinyt Hubmeier, joka pääsiäisenä 1525 kastoi uudelleen omassa seurakunnassaan noin 300 seurakuntalaistaan maitokannua kastemaljana käyttäen. Kapina päättyi 1525, mutta noiden protestien sotapropaganda jatkuu edelleenkin hyökkäyksenä lapsikastetta vastaan. Ihmiset eivät ole tietoisia käytännön alkuperästä, joten jatkavat jo 500 vuotta sitten päättyneen sodan propaganda-asetta omien uskonnollisten käsitystensä pohjana

      Minulla ei todellakaan ole pienintäkään halua kinastella, mutta entisenä opettajana yritän opastaa ihmisiä historiallisten tosiasioiden ymmärtämiseen.

    • Pekka

      Aikoinaan heprean opettajani professori Jussi Aro totesi, että heprealaisessa ajattelussa kaikkein henkisin käsite kerrotaan kaikkein aineellisimmin. (Sydän = rakkaus, kohtu = armo , jne) ja kaikkein konkreettisin asia mitä abstrakteimmin. (Esim vaimon kauneus ilmaistaan että hänessä kauneuden idea toteutuu mitä suurimmin.) Tämä heprean opettajaltani.

      Tähän liittyy myös se että kaikkein pyhin elämän yhteys Jumalan kanssa alkaa mitä konkreettisimmin:kasteen välityksellä.Iankaikkisen elämän lahja otetaan mitä konkreettisimpien aineiden ehtoollisen leivän ja viinin nauttimisella. Näissä me nautimme Jeesuksen ruumiin ja veren omaksi syntiemme anteeksiannoksi ja siten myös iankaikkisen elämän lahjoittavana välineenä.

      Jne

      Joten. Pyhien sakramenttien käyttö Jumalan ojentaman pelastuksen välineinä jatkaa tuon ikivanhan juutalaisen ajattelutavan mukaista logiikkaa.

      Eli siis koko Raamattu kertoo johdonmukaisesti yhtenäisessä linjassa olevaa todellisuutta siitä, että pelastuksemme on Jumalan oma työ meidän hyväksemme ja tämä ojennetaan meille pyhien sakramenttien välityksellä, missä Jumalan sana ja sakramentin aineellinen vietto liittyvät yhteen.

    • Te olette teoreetikkoja eli teillä on kaava jota noudatatte, ei siihen mahdu evankeliumin sana, teillä on uskonnollisuus jonka peritte isiltänne ja sitä suoritatte kirjaimellisesti, tosin nykyisin on kirkon oppi jo muuttunut paljon siitä kun minäkin synnyin, sitä vaan ihmettelee miksi niin ”viisaat ja ymmärtäväiset” eivät näe sitä kaikkea pahaa jota kirkko on harjoittanut ja nykyisin hyväksyy kaiken synnin????????????????????????????????????????

    • Ari

      Kiitos vastauksestasi

      Eräitä huomioita

      1)

      Väität että kirkko hyväksyy synnit.

      Tämä on täysi väärinkäsitys. Huomaa, että katelismus ALKAA kymmenen käskyn esittelyllä.
      Tämän valossa väitteesi on täysi huti.

    • Ari

      2)

      Meillä todellakin on syvällinen oppi.

      Siinä on parin vuosituhannen aikaisen uutteran RAAMATUN TUTKIMISEN ANTAMA TULOS TUOTU TIIVISTETTYNÄ ESILLE.

      Näin ollen koska kiellät toisilta oppimisen hyödyn, olemme perillä Pyhän Raamatun sanasta niin paljon paremmin sinuun verrattuna, kuin

      2000 vuotta / 20 vuotta

      antaa tulokseksi

      eli siis me hallitsemme oikean opin 100 kertaa paremmin kuin sinä omine harhakuvitelminesi olet päässyt ymmärtämään. Muista etteivät oman mielikuvituksen haihattelut johda pätevän asiatiedon hankintaan, vaan siihen tarvitaan huomattava määrä ahkeraa opiskelua.

    • Ari

      3) Niin kauan kuin sinä kieltäydyt ottamasta oppia sinua viisaammilta olet kuin kuriton kakara, joka ei mitään ole oppinut vuosienkaan aikana vaan jonka ruumis kylläkin vanhenee muttamieli yhä raahaa vuosikymmeniä yleisestä tiedon hankinnasta jäljessä.

      Sananlaskut:

      2:1 Poikani, jos sinä otat minun sanani varteen ja kätket mieleesi minun käskyni,

      3:1 Poikani, älä unhota minun opetustani, vaan sinun sydämesi säilyttäköön minun käskyni;

      4:10 Kuule, poikani, ja ota sanani varteen, niin elämäsi vuodet enentyvät.

    • Ari

      4)

      Esimerkki ahkeruuden tuloksista

      Minulla oli kerran yksi oppilas eräässä koulussa, joka valitteli että hän oli saanut uskonnon kokeesta luokan heikoimman arvosanan vaikka hän oli KOKO AIKANSA VIIKON AJAN käyttänyt koetta varten lukemiseen. Kerroin hänelle, ettei tarvitse kilpailla toisten luokalla olevien kanssa vaan voi kilpailla itsensä kanssa. Edellisestä kokeesta arvosanasta neljä hän oli voittanut JOPA KOLME NUMEROA PAREMPAAN SUUNTAAN. Tuo nousu oli koko luokan paras nousu edelliseen kokeeseen verrattuna. Tuo poika ilahtui vastauksestani ja jatkossa sain iloita hänen kehittymisestään hyvään suuntaan.

      Toivottavasti sinäkin opit ottamaan opetuksesta vaarin ja ojentautumaan elämässäsi parempaan suuntaan eli aloittaa JOKAPÄIVÄISEN PARANNUKSEN TEON eli joka päivä kasvaa ARMOSSA JA TOTUUDESSA.

      Room. 3. luku

      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25