
Kuvassa on Uusi testamentti katalaanin kielellä. Sitä puhutaan Espanjassa muutamassa maakunnassa. Se on myös Andorran virallinen kieli. Se on yksi muinaisen latinan nykymuoto.
Kerran Helsingin rautatientorilla kaksi rouvaa kysyi minulta neuvoa eräästä bussista. He puhuivat vain katalaania. Vastasin heille espanjaksi. Näin keskustellen pystyin auttamaan heitä ja he löysivät bussinsa.
Kun me pohdiskelemme elämämme suurimpia kysymyksiä, saamme kääntyä Jumalan puoleen. Pyhä Henki, Totuuden Henki, Jumalan kolmas persoona auttaa meitä. Lohduttajamme opastaa meitä. Avaa eteemme elämän syvimmän aarteen, osoittaa meille uskon näköalan, antaa tulevaisuuden ja toivon, eteen päin menon aina perille pääsyyn saakka.
Pyhä Henki tekee meistä Jumalan lapsia. Hänen työtään on luottamus Jumalan apuun. Armo riittää. Meidän ei tarvitse orjailla, kuin kysellen, mitä minun pitäisi tehdä, että Jumala minut hyväksyisi omakseen.
Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,
joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan.
Sen sijaan saamme vapaasti luottaa Jumalan armoon ja hyvyyteen. Niin kuin lapsi turvallisesti heittäytyy isänsä tai äitinsä syliin, niin mekin saamme vapautunein mielin ja suloisin kielin heittäytyä Taivaan Isän syliin ja tietää, että hän rakastaa meitä, olemmehan me hänen lapsiaan, hänen omiaan.
Olette saaneet Hengen,
joka antaa meille lapsen oikeuden,
ja niin me huudamme:
”Abba! Isä!”
Rukoilkaamme siis rohkein mielin Pyhän Hengen tukea ja turvaa elämämme auttamiseen, toivoa tähän hetkeen ja tulevaisuutta kohti vaeltamaan Jumalan lapsen luottavaisuutta täynnä. Valon ja Totuuden tietä Jumalan kirkkautta kohti.
Veisaten kaikukoon rukouksemme virren 112 sanoin:
Tule, Pyhä Henki, luoksemme
ja täytä sinuun uskovien sydämet.
Jo sytytä rakkautesi liekki palamaan
ja liitä yhteen kaikki kielet,
kaikki kansakunnat maan
yhdessä uskossa Herraamme
Jeesukseen Kristukseen.
Halleluja, halleluja!
Sunnuntai 1.6.2025
6. sunnuntai pääsiäisestä (Exaudi)
Pyhän Hengen odotus
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 8:12–17
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 8
Meillä on siis velvollisuuksia, veljet,
mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan;
ei meidän pidä elää sen mukaan.
Jos elätte luontonne mukaan,
te kuolette,
mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne,
te saatte elää.
Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa,
ovat Jumalan lapsia.
Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,
joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan.
Olette saaneet Hengen,
joka antaa meille lapsen oikeuden,
ja niin me huudamme:
”Abba! Isä!”
Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia.
Mutta jos olemme lapsia,
olemme myös perillisiä,
Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa;
jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa,
pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-1-6-2025/
Roomalaiskirjeen lukua kahdeksan voi lukea täältä. Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/ROM.8
Katalaaniksi lukua voi sekä kuunnella että lukea täältä
https://live.bible.is/bible/CATBSS/ROM/8?audio_type=audio_drama
Kuuntelin ja paikoin samalla luin 1. Korinttolaiskirjeen katalaaniksi
https://live.bible.is/bible/CATBSS/1CO/1
Kuuntelin Apostolien teot; paikoin samalla luin, paikoin katselin tekstiin liittyvää videota ja paikoitellen panin nopeuden suuremmalle katalaaniksi
https://live.bible.is/bible/CATBSS/ACT/1?audio_type=audio_drama
Matias Roto tuot esille seuraavan:””Meillä on siis velvollisuuksia, veljet,
mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan;
ei meidän pidä elää sen mukaan.
Jos elätte luontonne mukaan,
te kuolette,
mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne,
te saatte elää.
Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa,
ovat Jumalan lapsia.””Matias Roto)
Siis mitä tuo tarkoittaa, mitä on ”itsekäs luonto”, kuka saa elää ja kuka kuolee???
Ari
Kiitos kommntistasi
Kiitos kysymyksestäsi
Roomalaiskirjeessä tuo sanoma liittyy edellä kerrottuun. Luvusssa kuusi kerrotaan, miten me olemme päässeet Vapahtajamme ristinkuolemen ja ylösnousemuksen yhteyteen pyhän kasteen välityksellä. Kasteen antamaan uuteen elämään kuuluu yhteys toisten ihmisten kanssa yhteisessä kirkossa. Luvussa seitsemän kerrotaan, miten me ihmiset olemme vajavaisia. Ihmisen itsekkyys ja omahyväisyys eli siis perisyntimme pyrkii häiritsemään luottavaista elämää Jumalan ja toisten ihmisten kanssa. Siksi tarvitsemme tuota viittaamaasi kehotusta päivittäiseen elämän suuntaamiseen Jumalan tahdon mukaiseen elämään. On taisteltava kaikenlaista sellaista vastaan, mikä erottaa meitä Jumalan ja hänen omiensa yhteydessä elämisestä eli siis rauhallisista ja ystävällisistä suhteista kaikkia kohtaamiamme ihmisiä kohtaan.
Arkisesti ilmaisten voimme sanoa, että taistelu itsekkyyttä vastaan on elämistä ihmisiksi toisten ihmisten kanssa kukin omissa ympyröissään jokapäiväisissä elämän askareissa ja toisten ihmisten kohtaamisissa.
Pyhä Henki, Jumala, Jumalan kolmas persoona, antaa meille uskon rohkeuden nin, että uskallamme turvautua Jumalan lapsen vapautuneen elämän asenteella elämässämme kohtaamiimme haasteisiin ilma, että meidä orjan tavoin tarvitsee ruveta kaiken maailman pikkumaisten itsensä käpertyneen mielen keksintöjen ja elämää kahlehtivien turhien tee näin, tee noin -komentojen loputtomaan nalkutukseen.
Sanalla sanoen saamme tarkastella Jumalan armon ja hyvyyden antamaa Jumalan ”auringon” valoa ja iloita siitä sen sijaan, että takerrumme omaan tai toinen toistemme ”varjoon” eli siis vajavaisuutemme voivotteluun.
Matias Roto tuossa on ””Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette,””, siis kuinka tuohon sopii teidän perisynti oppinne eli eikö se hallitse teitä eli olette synnin orjia??
Sitten on:””mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.””, siis tuossa sanotaan että Hengen avulla voi kuolettaa syntiset teot eli voittaa teidän perisyntinne aikaan saamat teot.
Ari
Tässä yhteydessä tuo ilmaus ”lihanne” puhuu juuri perisynnistä, joka meissä asuu jo Aatamista alkaen. Paavali siis sanoo, että koko elämämme ajan meidän on pidettävä oma syntinen luontomme kurissa.
Matias Roto eikö koko VT tuo esille ettei ihmisen omat voimat riitä tuohon mainitsemaasi ”” koko elämämme ajan meidän on pidettävä oma syntinen luontomme kurissa.””, siis se mitä sanotte ”perisynniksi” hallitsee ihmistä siihen asti kun Jeesus parantaa ihmisen eli vapauttaa juuri synnin orjuudesta ja näin voi (ei ole pakko) kuolettaa synnilliset teot Hengen avulla.
Ari
Kiitos että viittaat Jeesuksen ja opetuslasten koko Raamattuun Vanhaan testamenttiin.
Mutta
Olisi hyvä jos ottaisit myös selvää, mitä viittaamasi Vanha testamentti sanoo:
1)
Jo aivan Vanhan testamentin alussa kerrotaan syntiinlankeemuksesta luvussa kolme. Silloin KOKO IHMISKUNTA LANKESI SYNTIIN.
2) Jo luvussa kuusi todetaan
6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
jne
3)
Olemme syntisiä jo syntymästämme saakka
Psalmi 51
51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Jne
Joten Ari hyvä
Emme pääse vastuutamme karkuun Vanhaan testamenttiin viittaamalla.
Ari
Koska aloitit keskustelun viittaamalla Roomalaiskirjeeseen, niin pitääpä oikein ”rautalangasta vääntäen” toistaa se mitä jo edellä sanoin synnin asumisesta meissä Aatamin perillisissä.
Pyhä Paavali jos kukaan oli erinomainen sanan julistaja, syvästi oppinut jopa kahden kulttuurin tuntija ja hurskas kilvoittelija Jeesuksen työssä.
Hän toteaa itsessään sen minkä hän edellä jo Roomalaiskirjeen alussa on sanonut yleisesti. Synti asuu hänessä. (PREESENS)
Roomalaiskirje:
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Paavalin ”kuoleman” teologia tai vielä tarkemmin ”kuolettamisen” teologia pitää ymmärtää oikeassa merkityksessä, muuten ajaudutaan lain alle taistelemaan lihassa syntiä vastaan, joka on jo voitettu Kristuksessa Hengen kautta.
”Kuolettamisella” Paavali tarkoittaa, ettei ihmisen tule antaa enää synnistä vapautettuna merkitystä oman luonnon teoille, (vaikka ne vaikuttavat meissä aina kuolemaan saakka), koska Kristuksessa meillä on jo kaikki annettu, mitä elämään ja jumalisuuteen vaaditaan. Elämä on Kristus ja me olemme kuolleet.
Jos katsomme kaiken aikaa omaa napaamme, (kuollutta luontoamme) emmekä luo katsetta ylös synnin voittajaan, niin elämästä tulee ankaraa ja raskasta josta on ilo ja rauha kaukana. Paavali kirjoittaa:
”Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Kol. 3:1-7
Muutos on jo tapahtunut. Tuo ”kuolettaminen” ei ole lihan tekoja, vaan Hengen, sillä sen merkitys on, että
”Pidämme omaa lihaa kuolleena” emmekä enää taistele jo voitettua syntiä vastaan. Hengellä kuolettaminen on siis katseen kääntämistä Kristukseen ylhäälle. Katsomalla itsemme sijaan Kristukseen me muutumme, niinkuin Paavali kirjoittaa:
”Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.”
2.Kor.3:17-18
Kaikki on uskon kautta, Häneen, joka voi vanhurskauttaa jumalattoman.
Ismo Malinen toteat:”””Kuolettamisella” Paavali tarkoittaa, ettei ihmisen tule antaa enää synnistä vapautettuna merkitystä oman luonnon teoille””
Nyt menee kyllä niin hurjaa vauhtia metsään ettei siinä isotkaan puut kestä, että ei pidä antaa häiritä kun lyö vaimoaan tai harjoittaa haureutta, raiskaa jne…..?????
Kyllä teillä näitä selityksiä riittää kun ei rakasteta Totuutta!!!!
”’Kuolettamisella’ Paavali tarkoittaa, ettei ihmisen tule antaa enää synnistä vapautettuna merkitystä oman luonnon teoille.” Ari Pasanen ei tainnut ymmärtää tuota ilmaisua ’antaa merkitystä’. Minä käsitin sen niin, että synnistä vapautetun ihmisen tulee kääntää huomionsa omasta itsestään Jumalaan ja lähimmäisin. Heitähän meidän on käsketty rakastaa. Sen sijaan, että keskittyisimme arvioimaan, teemmekö oikein vai väärin, lihan vai hengen tekoja, katsoisimme ylös ja ympärillemme. Tätä kai kääntymisen, mielenmuutoksen, tulisi olla.
Martti
Kiitos hyvästä puheenvuorostasi
Martti Pentti siis mitä kirjoittelusi tarkoittaa, eihän siinä ole päätä eikä häntääkään, kuinka ihminen voi elää seuraten Jeesusta jos ei anna mitään ”merkitystä” omille teoilleen kun Jeesuksen sanojen tulisi ohjata uskovaa???? Se että ennen uskoontuloa tekee kaikkea saastaista (tai elää vaikka kuinka puhdasta elämää tahansa) niin kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin ensin näkee sen ettei todellakaan ollut kuullut Jeesuksen ääntä vaan oli elänyt omia teitä seuraten mitä milloinkin mutta ei Jeesusta. Sitten kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin alkaakin muuttamaan mieltään ja samalla teotkin muuttuvat Jeesuksen sanan mukaisiksi.
Ari
VARO luottamasta OMIIN TEKOIHISI, omiin tekoihisi, tyyliin: ” —kuinka ihminen voi elää seuraten Jeesusta jos ei anna mitään ”merkitystä” omille teoilleen ”
Mitä sanookaan Raamattu omiin tekoihinsa luottamisesta.
Jeremia:
44:9 Oletteko unhottaneet isäinne pahat teot ja Juudan kuningasten pahat teot ja heidän vaimojensa pahat teot, OMAT pahat TEKONNE ja vaimojenne pahat teot, mitä he ovat tehneet Juudan maassa ja Jerusalemin kaduilla?
Sen sijaan Raamattu puhuu Jumalan tekoon perustuvasta pelastuksesta, ilman meidän omia ansioitamme, että olemme sen saaneet pyhän kasteen välityksellä, kun meidät jo lapsena kastettiin ja näin otettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen elävän Jumalan omasksi:
Tiituksen kirje:
3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
”Kuinka ihminen voi elää seuraten Jeesusta, jos ei anna mitään ’merkitystä’ omille teoilleen? Jeesuksen sanojenhan tulisi ohjata uskovaa.” Uskoakseni se on ainoa oikea tapa seurata Jeesusta. Usko on uskaltautumista Hengen ohjauksen varaan. Se merkitsee irti päästämistä omien tekojensa merkityksellisyydestä ja antaa merkitys Jumalalle.
Martti
Kiitos sinulle erittäin hyvästä puheenvuorostasi
Pätevän pedagogin tavoin osaat ojentaa kauniisti ja selkeästi. Kiitos sinulle viisaista sanoistasi!
”Kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen, alkaakin muuttaa mieltään. Samalla teotkin muuttuvat Jeesuksen sanan mukaisiksi.” Luin tässä ajatuksessa vielä uskoa ihmisen omaan kykyyn muuttua Jumalan mielen mukaiseksi. Vastaukseksi tähän nousi Vanhan testamenti puolelta tämä: ”Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki. – – – Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. (Ps. 51:12 ja Hes. 11:19)”
Martti
Kiitos tästä täydennyksestä
Hyvin tuot esille sen, että Pyhän Hengen uudistus on Jumalan oma työ
Se koira älähtää, johon keppi kolahtaa… Arvasin, että sinä kuoletat vielä lihalla lihan tekoja, et Hengellä.
Ismo
Kiitos hyvistä kommenteistasi
Ismo Malinen näyttäisitkö missä olen tuonut esille ”lihan voimaa”???
Olen koko ajan tuonut esille Jumalan voimaa voittaa kaikki synnit!
Teidän uskonne perustuu täydellisesti lihan voimaan kun teillä on tämä perisynti selitys eli teillä ei ole voimaa voittaa kaikkia syntejä vaan olette ”perisynnin” orjia.
Ari
Miksi unohdat kokonaan Raamatun sanan, joka sanoo, että
K A I K K I
ovat syntiä tehneet, mutta juuri näille itsessään syntisille annetaan KAIKKI synnit anteeksi yksistään Kristuksen armosta.
Roomalaiskirje: ( HUOMAA KAIKKI SANA, KAIKKI OVAT SYNTISIÄ)
3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
1. Korinttolaiskirje (HUOMAA KOKO KANSA SAI KASTEEN JA KOKO KANSA SAI OSALLISUUDEN KRISTUKSEEN.)
10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
10:3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Galatalaiskirje ( HUOMAA KAIKKI KASTETUT OVAT PUKENEET PÄÄLLEEN KRISTUKSEN. KAIKKI OVAT YHTÄ KRISTUKSESSA!)
3:27 Sillä KAIKKI te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä KAIKKI te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
1. Timimoteuskirje (HUOMAA ETTÄ EVANKELIUMI KUULUU KAIKILLE. JUMALAN TAHTO ON KAIKKIEN PELASTUMINEN. JEESUKSEN LUNASTUS TOIMITETTIIN KAIKKIEN PUOLESTA! )
2:1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään KAIKKIEN ihmisten puolesta,
2:4 joka tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
2:6 joka antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
Ilmestyskirja (HUOMAA, ETTÄ KRISTUKSEN ARMOA TOIVOTETAAN
K A I K I L L E ! )
22:21 Herran Jeesuksen armo olkoon KAIKKIEN kanssa. Amen.
Ari
JOTTA vapautuisit itsekeskeisestä omaan napaan tuijottavasta uskonkäsityksestäsi Raamatun maailman koko maailmaa syleilevään avoimeen ja lähimmäisiään rakastavaan ja yhteisölliseen uskonkäsitykseen panenpa tähän viitteen hakukoneen sanaan ”kaikki”, jonka antamat 3342 jaetta toivon mukaan avartavat näkemyksesi näkemään koko maailman eikä ainoastaan tätä maailmanaikaa vaan myös ianKAIKKIsuuden näköalat meidän YHTEISESTÄ USKOSTAMME, johon meidät pyhässä kasteessa jo lapsena on liitetty.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=kaikki&kaannos=fi-38&kirjat=kr
”Teillä ei ole voimaa voittaa kaikkia syntejä.” Olet ihan oikeassa. Kristitty turvaa siihen, että kaikki synnit on voitettu Golgatan ristillä.
Martti
Kiitos nasevasta kommentistasi
Ari
Kun sinulla on hyvin individualistinen uskonkäsitys, niin siitä seuraa mieletön aikaisemmilta sukupolvilta opitun halveksiminen.
Ota huomioon, että jo Kalevalassakin todetaan, miten tärkeää on nuorison ja tulevien polvien huomiointi:
Lyökämme käsi kätehen,
sormet sormien lomahan,
lauloaksemme hyviä,
parahia pannaksemme,
kuulla noien kultaisien,
tietä mielitehtoisien,
nuorisossa nousevassa,
kansassa kasuavassa:
noita saamia sanoja,
virsiä virittämiä
(Havahduin tähän ylisukupolviseen näköalaan Kalevalaa ruotsiksi lukiessani.)
Miten paljon tärkeämpää onkaan meille Raamattua opiskeleville huomata, miten tärkeää on nuorison opastaminen yli kaikkien sukupolvien:
2.Mooseksen kirja:
13:14 Ja kun sinun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä tämä merkitsee?’ niin vastaa hänelle: ’Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä, orjuuden pesästä.
5.Mooseksen kirja:
6:20 Kun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä merkitsevät ne todistukset, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, meidän Jumalamme, on teille antanut?’
Otan esimerkin omasta esikoisestani.
Lapsena luin koko lapsikatraalle paljon. Ennätys yhdellä istunnolla, kaikki kolme lastani lähelläni, yksi sylissä ja toiset kummallakin puolella minua, oli 18 pienten lasten kirjaa, kun sekä suomeksi että ruotsiksi kirjoitetut lasketaan yhteen.
Niinpä esikoispoikani jatkoi lukemisharrastustaan myös aikuisuuteen. Noin 40 vuotiaana hän oli elämänsä aikana lukenut saman verran kirjoja kuin hänellä tuohon ikään mennessä oli ollut elinpäiviä aina syntymästä alkaen laskettu.
Muuten. Tämän vuosituhannen puolella minun kotikirjastooni on jostain syystä ajautunut noin 10000 teosta aikaisempien kirjojen lisäksi.
Ari
Paljonko sinä olit lukenut kirjallisuutta 40 vuotispäivääsi mennessä?
Montako kirjaa sinun kotikirjastoosi on kulkeutunut tämän vuosisadan puolella entisten lisäksi?
Matias Roto minulle riittää yksi ainoa kirja ja se on Raamattu.
Matias Roto kuinka voi opettaa ymmärtämään Raamattua kun Jumala sen salaa?
Etkö ymmärrä mitä Jeesus sanoi kun Hän sanoi että paatunut on tämän kansan sydän eli etteivät nämä voi ymmärtää Jeesuksen sanoja ennenkuin Jeesus parantaa heidän paatuneet sydämet.
Evankeliumin ydin on rakkaus, siis ensin Jumala rakastaa ihmistä ja senjälkeen kun ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen ja saa Pyhän Hengen lahjan niin vasta silloin on mahdollista rakastaa Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään, rakkautta ei voi opettaa tai oikeastaan rakastamaan ei voi opettaa.
Ari
1) Sanot, että Raamattu riittää sinulle.
Historian tuntemukseni kuitenkin osoittaa, ettet noudata tätä periaatetta,
– vaan kasteoppiisi sekoitat Saksan talonpoikaiskapinan 1524-25 aikaiseen Hubmeierin opetuksiin
– individualistisessa ratkaisuopissasi seuraat Charles Grandison Finney (29.8.1792 – 16.8.1875) keksimää ihmisen omaan ratkaisuun perustuvaa uskonkäsitystä. Vuonna 1824 hän sai luvan saarnata presbyteerikirkossa. Presbyteerikirkossa oli voimassa kalvinistinen oppi, että ihmisen on ennalta määrätty taivaaseen tai helvettiin. Finney kehitti tämän tilalle opin, että ihmisen oma ratkaisu vaikuttaa myös siihen pääseekö taivaaseen vai joutuuko helvettiin.
– seurakuntaopissasi seuraat ties mitä korpifilosofin keksintöä että YKSIN muka voisi olla yhdessä. Muutat konkreettisen ihmisten kokoontumiseen liittyvän yhteydenpidon jonkinlaiseksi ajatukselliseksi yhteydeksi, muodostaen kreikkalaisesta filosofiasta peräisin olevaa jakoa jonkinlaisena ideaalien tasolla olevaksi yhteydenpidoksi.
– jne.
Joten et kuitenkaan ole uskollinen Jumalan sanan sanomalle, vaan luet teksteihin sieltä täältä kokoon raapittuja, mielessäsi niitä edelleen kehittäen omien haaveittesi pilvilinnoissa liihotteluksi.
Ari
2) Asetat aivan mielettömästi Jumalan ilmoittaman sanan ja Jumalan ymmärryksen salaamisen vastakohdiksi toisilleen sanoessasi mielettömyytenäsi: ”—kuinka voi opettaa ymmärtämään Raamattua kun Jumala sen salaa?”
Jumalan sanahan on JUMALAN OMA ILMOITUS. Juuri sanansa kautta hän ilmoittaa ja antaa ymmärryksen. Jumalan sanan saarnahan on lääke ymmärtämättömyyttä vastaan.
Kuinka ihana onkaan Jumalan sanan oma todistus siitä, että JUMALA ITSE VALISTAA meidät oman sanansa välityksellä:
Psalmit:
119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
Jeesus on SANA, lihaksi tullut Jumala, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hän itse on tullut valistamaan meitä Jumalan ja viemään elämän tietä eteenpäin aina perille saakka.
Ja huomaapa tämä: TASAN TARKKAAN SINUN SALAILUFILOSOFIASI VASTAISESTI
HÄN
V A L I S T A A
K A I K K I A , jokaista ihmistä,
JOKAIKISTÄ.
Johanneksen evankeliumi:
1:9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
Joten heitä jo menemään pakanallinen salaseurameininkisi!
Ari
3)
Puhut kansan paatuneesta sydämestä. Jumalan sana kertoo myös, miten tähän saadaan lääke. Lääkkeenä on se että Jumala itse antaa pyhän kasteen veden pestä meidät kokonaisena kansana, kuten jo profeetta Hesekiel on lausunut noin 600 vuotta ennen Jeesuksen kastekäskyä kokonaisten kansojen opetuslapseuttamisesta pyhän KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Hesekiel:
36:25 Ja minä (JUMALA) vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Tätä Hesekielin kohtaa Pietari siteerasi suurena juhlapäivänä helluntain juhlasaarnassaan
” — KASTEEN — NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN —- LAPSILLENNE —”
Ari
4)
Annat väärän todistuksen sanoessasi: ”— rakkautta ei voi opettaa tai oikeastaan rakastamaan ei voi opettaa.”
Rakastamaan oppii, kun itse saa rakkautta. Jos itse ei saa rakkautta, niin silloin ei myöskään voi rakastaa. Eihän pensa-autokaan kulje ellei ole menovettä tankissa. Mutta kun itse on saanut rakkautta, niin silloin myös voi jakaa sitä eteen päin.
Niinpä Raamattu sanookin tästä lainalaisuudesta näin:
1.Johanneksen kirje:
4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
Joten ota tämä kohta todesta ja pane se täytäntöön aivan käytännön tasolla. Liity pelastettujen joukkoon, pyhään kirkkoon ja opettele AITOA RAKKAUTTA.
Tässä muutama esimerkki aidosta rakkaudesta.
Matteuksen evankeliumi:
12:18 ”Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille.
Roomalaiskirje:
16:5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa. Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni, joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.
16:8 Tervehdys Ampliatukselle, rakkaalleni Herrassa.
16:9 Tervehdys Urbanukselle, meidän työtoverillemme Kristuksessa, ja Stakykselle, rakkaalleni.
16:12 Tervehdys Tryfainalle ja Tryfosalle, jotka ovat nähneet vaivaa Herrassa. Tervehdys Persikselle, rakkaalle sisarelle, joka on nähnyt paljon vaivaa Herrassa.
1.Korinttolaiskirje:
15:58 Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa.
2.Korinttolaiskirje:
7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.
12:19 Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä, Kristuksessa me puhumme; mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani.
Filippiläiskirje:
2:12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
4:1 Sentähden, rakkaat ja ikävöidyt veljeni, te minun iloni ja kruununi, seisokaa näin Herrassa lujina, rakkaat!
Joten liity sinäkin rakastavien seuraan ja ala kutsumaan Jeesuksen omaksi otettuja SINULLE RAKKAIKSI veljiksi ja sisariksi Kristuksessa!
Ps.
Pienenä esimerkkinä toimintamme rakkaan puolisoni prinsessa Coletten kanssa. Meillä on tapana ilmaista rakkautemme toisiimme muutama kymmenen kertaa päivässä. Sanat voivat vaihdella, mutta ajatus ja viesti on sama.
Tänä iltana 27.5.2025
Osallistuin Varsinais-Suomen Keskustan Ylimääräiseen piirikokoukseen.
Päätimme esityksemme luottamuspaikoistamme, kenet esitämme mihinkin tehtävään Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Varhan hallintoelimeen. Kokous meni hyvässä hengessä.
Matias Roto kovimpa koetat opettaa minua, jospa aloitettaisiin helposta eli mitä tarkoittaa hedelmistään puu tunnetaan, kuinka tuon opetat ”tietämättömälle”???
Ari
Omaan napaasi keskittyvän uskomuksen hedelmät näkyvät tavassasi tuomita kaikki Kristuksen armoon turvautuvat
Hedelmäsi on siis mieletöntä uskovien tuomiota
Sen sijaan Kristuksen armoon turvautuvien eli Kristukseen uskovien hedelmänä on armollisuus toinen toistaan kohtaan
Tällaista hyvyyden osoittamista olen saanut kokea kaikkialla missä liikun
Matias Roto et sitten vastannut yksinkertaiseen kysymykseeni eli mistä todella tunnistat PUUN joka tuottaa hedelmää???
Helpotan nyt hiukan että kun otat hedelmän ja tunnistat sen niin etkö silloin voi tunnistaa myös tämän PUUN????
Ari
Vastasin kysymykseesi suoraan asiaan mennen. Uskomustesi hedelmänä on vain tuomitsemista kaikkine siihen liittyvine kiistoineen ja riitoineen, kun taas Kristuksen seuraajien eli kirkon hedelmänä on armollisuus ja keskinäinen rakkaus.
Mutta koska pyydät toistoa, niin vastaan myös teologisen eli uskonopillisen perustelun Raamatun mukaiseen YHTEISÖLLISEEN uskon osallisuuteen oksana Kristus -viinipuussa.
Vanha testamentti puhuu JUMALAN KANSASTA viinipuuna.
Psalmit:
80:15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu
Kun Jeesus puhuu viinipuusta, niin hän puhuu itsestään tuona Vanhan testamentin kokonaisena kansana eli siis siitä, että me Kristus -viinipuussa olemme yksi elimellinen yhteisö. Kun siis elämme kirkossa niin elämme Kristuksessa ja, kun siis elämme Kristuksessa, niin me elämme kirkossa.
Johanneksen evankeliumi:
15:1 ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
(Kerran kahta amharin kielistä käännöstä verratessani totesin, että toisessa sanottiin Isää ”maanviljelijäksi” ja toisessa ”puutarhuriksi”. Kun sitten Kamerunissa menin katsomaan kälyni prinsessa Alicen plantaaseja, niin ollessani keskellä hänen viljelyksiään, ”peltoaan”, näytti siltä kuin olisi ollut keskellä metsää. Auringon valo käytettiin todella hyödyksi, isot hedelmäpuut olivat korkeita, matalammat hedelmäpuut ottivat jäljellä olevan valon ja vielä pienemmät pensasmaiset ja erilaiset maassa olevat vihannekset yms. ottivat lopun valon. Viljelykset ottivat siis koko valon hyödykseen.)
Joten tuottaakseen todella AITOA RAKKAUDEN HEDELMÄÄ pitää elää rakkauden yhteisössä yhdessä toisten kanssa. Jos nimittäin ei voi elää yhdessä Kristuksen omien joukossa, kuinka voisi osoittaa rakkautta muillekaan. Mutta kun on osallinen rakkauden yhteisöstä, niin silloin siitä luonnostaan seuraa rakkaudellinen asenne myös laajemmalle piirille.
Matias, kiitos blogista!
Pyhä Henki antaa uskon, blogin otsikko. “Minä uskon, että en voi omasta voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä tulla hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta”. (Katekismus, kolmas uskonkappale)
Omat ratkaisut, suoritukset, ponnistelut, ja muut häilyvän ihmisen yritykset ovat ns. kevyttä kauraa sen rinnalla mitä Jumala itse on tehnyt. Jumalan lapsi saa voimansa Jumalan sanan lupauksien kautta. Jeesus Kristus on voittanut synnin, kuoleman ja perkeleen vallan. Synti on kukistettu, voitto on saatu Golgatalla! Pyhä Henki tämän meille vakuuttaa. Jumalan lapsi elää Jumalan voimassa uskossa Kristukseen.
Helluntai on valtava Pyhän Hengen juhla. Jumalan lapsi voi todeta – niin kuin on kirjoitettu – niin myös tapahtuu – meillä on täydellinen voitto!
Kari
Kiitos hyvästä kommentistasi
Kari Paukkunen tuot nyt sitten ”kutsun”, kuinka sen selität eli kun sinua on Pyhä Henki ”KUTSUNUT” evankeliumin kautta, miten tämä tapahtui ja mitä itse reagoit siihen ”kutsuun”????
Ari
Etkö hyvä ihminen ymmärrä tuosta Karin selostuksesta, että KRISTUS ON HÄNET OTTANUT USKON YHTEYTEEN.
Muista ettei luonnollisessa syntymässäkään vauvan rääkäisy saa aikaan synnytystä, vaan synnytyksen jälkeen tuo rääkäisy avaa hengityselimet ilman pääsemiseksi keuhkoihin. Eli siis rääkäisy ei ole synnytyksen ehto vaan seuraus.
Samalla tavalla uudestisyntymässä kaste on synnytyksen paikka ja sitten seuraava elämä Pyhän Hengen uudistuksessa on tästä seurauksena.
Tässä kohdassahan ei puhuta pienintäkään pihaustakaan ihmisen omasta osuudesta pelastukseensa vaan JUMALAN TYÖSTÄ ilman meidän töittemme ansioita.
Tiituksen kirje:
3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
Kristityn ominaisuus on myös kiitollisuus. Se lienee se oikea tapa vastata Jumalan kutsuun. ”Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua (2. Kor. 2:14)! ”