Piispat, paimenet ja opettajat

Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.” (2. Kor. 11:13-15 / FB38)

Tänäpänä monet kristityt pohtivat mistä löytää Jumalan tahdon mukaisia paimenia ja muita opettajia. Voisi ajatella, että jotkut opettajat haluavat toimia tämän maailman hengen mukaisesti. Tosin on paljon seurakuntia, joissa on uskollisia paimenia.

Mistä sinätunnistat oikean Jumalan tahdonmukaisen opettajan?

Miksi apostolit varoittivat usein vääristä opettajista?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

19 KOMMENTIT

  1. Hyviä kysymyksiä. Ensin pitää löytää kirkko jossa oikeat patriarkat, piispat ja papit ovat. Tämän jälkeen voi arvioida. Arviointi tapahtuu kirkon antamin välinein. Mm. Ekumeeniset konsiilit, paikallissynodit, kirkollinen hierarkia, uskontunnustukset jne…

    Ortodoksinen suksessio eli apostolinen suksessio (tai apostolinen seuranto) on ortodoksisen kirkon keskeinen oppi, joka takaa kirkon katkeamattoman yhteyden apostoleihin ja sitä kautta itse Kristukseen. Se tarkoittaa sitä, että ortodoksisessa kirkossa piispojen, pappien ja diakonien virat välitetään sukupolvelta toiselle kätten päälle panemisen eli vihkimyksen kautta.

    Tässä lyhyesti pääkohdat:

    * Jatkuvuus apostoleista: Ortodoksinen kirkko uskoo, että Pyhä Henki antoi apostoleille vallan ja auktoriteetin, ja tämä valta on siirtynyt katkeamattomana ketjuna apostoleilta heidän seuraajilleen, piispoille, ja edelleen papeille ja diakoneille. Jokainen vihkimys on ikään kuin ”linkki” tässä ketjussa, joka ulottuu alkukirkon apostoleihin saakka.

    * Vihkimys sakramenttina: Pappeus on ortodoksisessa kirkossa yksi pyhistä mysteerioista (sakramenteista). Vihkimyksen toimittaa aina piispa (tai piispat), ja sen katsotaan välittävän Pyhän Hengen armoa ja valtuutusta viran hoitamiseen.

    * Piispan rooli: Piispat ovat apostolisen suksession keskeisiä ylläpitäjiä. He ovat kirkon opettajia, kaitsijoita ja sakramenttien toimittajia. Piispan vihkimyksen toimittaa vähintään kolme piispaa, mikä korostaa viran kollegiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä.

    * Oikean uskon säilyttäminen: Apostolisen suksession kautta varmistetaan myös oikean, apostolisen uskon säilyminen muuttumattomana kirkossa. Piispojen tehtävänä on varjella oppia ja perinteitä.
    Ortodoksisessa kirkossa ajatus apostolisesta suksessiosta on siis perustavanlaatuinen osa kirkon identiteettiä ja sen ymmärrystä virastaan ja tehtävästään maailmassa. Se symboloi jatkuvuutta, perinnettä ja Pyhän Hengen läsnäoloa kirkon elämässä.

  2. Hyviä kysymyksiä , Samilla oli pitkä lista asioita mitä pitäs tietää. Yksinkertaisin vastaus voisi olla että pyytää asiassa Jumalan johdatusta ja voi vapaasti tutustua eri seurakuntiin .Se julistettu sana seurakunnassa kyllä resenoi ihmisen mielen kanssa kun Jumalan henki on läsnä . Kuitenkin ihmisessä on esteitä ja menneisyyden taakkoja ja tottumuksia kristillisyydestä joka estää jo etsimisen . Siinä on mielestäni iso vaikutus miten ihminen kohdataan uudessa seurakunnassa . Kerran näin kun ihminen tuli ensimmäistä kertaa messuun ja ihmettelin miksi hänen päänsä meni alas jalkojen väliin kesken messun ja hän messun jälkeen kertoi että koki Jumalan armon voimakkasti synninpäästön jälkeen . Hän oli ihan erilaisesta kristillisyydessä aikaisemmin ollut ja hän siitä asti jäi seurakuntaan .
    Tärkeintä on tietysti että paimen on tietoinen tehtävästä että seurakuntalaiset ovat hänen vastuullaan ja hänen tulisi ohjata lauma perille . Toiseksi hän on asetettu tehtävään josta hän ei selviä ilman Jumalan apua . Hän tahtoo valmistaa rukouksin saarnat että elävä vesi saisi virrata seurakuntalaisten sydämiin . Hän tahtoo elää esimerkillisesti tietoisena että hän tarvii paljon anteeksiantamusta ja rippiä jotta voisi Jumalan edessä kirkastaa Kristusta seurakunnassa . Ja paimenkirjeistä voi lukea ohjeita paimenen tehtävän hoitoon .
    Väärät opettajat vievät pois Kristuksesta ja sellaiseen kristillisyyteen joka voi yhtyä meidän omiin ajatuksiin lihassamme ja tästä seuraa usein tyhjyyttä ja tilalle tulee ihmisjärjen mukaiset keinot . Viimein käy kuten Laodikean seurakunnassa .

  3. Jatkoksi yksi ajatus ; meillä on monesti pahasta ihan väärä käsitys . Kun synnin voi määritellä että käytämme Jumalan lahjoja väärin , niin paha tahtoo vääristää hyvän kautta meitä ja olemme siinä mielessä otollinen maaperä koska rakastamme syntiä lihamme puolesta . Paha ilmestyy hyvää tarjoten ja hyväksi puettuna meidän eteemme . Paha ihminen puhuu usein kauniisti, joka vihaa Jumalan tahtoa jonka se myös pukee usein vääräksi kristillisyydeksi . Pahuus syntyy kun ihminen uskoo siihen tarjottuun ”hyvään ” joka tulee itse sielunviholliselta . Kristillisyys kasvattaa meitä pois tuomitsemisesta ,mutta kristinuskon alusta asti on ollut että vältetään valheopettajia ja tätä apostoli Paavali teki . Seurakunnan paimenen vastuuseen kuuluu että harhaopit eivät saa sijaa seurakunnassa että Kristuksen vapaus ja ykseys säilyisi .

    • En haluaisi ruveta vääntämään luomiskertomuksen tulkinnasta, mutta kaksi huomiota. Luen aika säännöllisesti aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta ja tunnen neljä (4) keskenään erilaista modernia luomiskertomuksen tulkintaa. Kaikki kirjoittajat pitävät kuitenkin kiinni Raamatusta Jumalan sanana, jopa erehtymättömänä sellsisena. Kreationistinen tulkinta on sitten viides… Kirkkoisät yms lisäksi.

      Kukaan kristitty ei kiistä, että Jumala ei ihan oikeasti olisi maailman Luoja ja Lunastaja. Luomisuskon ydin on paalutettu uskontunnustuksissa: Jumala on maailmankaikkeuden (=taivas ja maa) Luoja ja ylläpitäjä. Lisäksi luomakunta jakautuu näkyvään (=tutkittavissa ja havainnoitavissa olevaan) ja näkymättömään (enkelit, mukaan luettuna hyvät ja pahat). Itse asiassa jo tähän tunnustautuminen saa aikaan selvän jakolinjan, koska materialisti ei hyväksy enkelien olemassaoloa ihmisen tajunnan ulkopuolisina olentoina.

    • Marko, kiitos hyvästä kommentista. Maailman kaikkeuden luominen tai ajan lopussa tuomiopäivä, uusi maa ja taivaat ovat riittävän tarkasti Raamatussa.

    • Raamatun ’tarkkuus’ on täysin eri asia kuin se, miten me omana aikanamme ymmärrämme täsmällisen tiedon. Esimerkkinä mainittakoon ilmaus ’taivaan akkunat aukesivat’. Antiikin maailmankuvan käsitykset luonnosta toimivat ilmaisuvoimaisina runokuvina, mutta ovat muuten auttamatta vanhentuneet. Niinpä luomisen seitsemän päivääkin voi hyvin ymmärtää vaikkapa miljardien vuosien jaksoiksi.

  4. Niin luomiskertomus on Jumalan suuruutta ja samalla rakkautta koska kaikki oli ihmistä varten tehty . Siihen on hyvä muistaa rinnalle ottaa Jobin keskustelut Jumalan kanssa . Suurinta on kohdata mielestäni se tietoisuus että olen kelvoton kerran taivaaseen ja Kristuksen sovitustyön merkityksen avautuminen tähän on se suuri armon kokemus että se on todella täytetty minun puolestani ja saan mennä aina Jumalan eteen tunnustamaan syntini ja saada anteeksiantamuksen kautta pyytää voimaa pysyä Kristuksessa ja nöyryydessä . Ja yhä enemmän vastoinkäymiset voi kokea tarpeellisiksi omassa elämässä . Vain hänessä voi ihmisellä olla täällä ajassa todellinen vapaus . Jokainen opettaja on hyvä vaikka erilainen armolahja kun se julistus on Kristus- keskeistä . Laki tekee meidät mahdottomiksi ja syylliseksi , mutta armo vapauttaa lopulta iloon ja lapseuteen .

    • Erinomainen kommentti, kiitos Timo. Jumalan kämmenellä on hyvä levätä kun terveys hon heikentynyt.

  5. ”Oppi on tullut taivaasta.” Aamen Pekka Pesonen!

    Kuka on oikea opettaja? Mikä on Totuus?

    Se ei ole piispojen eikä kirkolliskokouksien hallussa. Evlut piispat ottavat kovan vastuun asettuessaan luomisen järjestystä vastaan äänestämällä totuudesta.

    Totuus ei ole kenenkään muun hallussa kuin hänen, joka yksin on Totuus.

    Kirjoituksista hänet löydetään. Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa on hänet ilmoitettu. Kirjoitusten pilkkominen, tulkinta niistä sekä virkojen perusteella omiin käsiin otetun vallan perusteella tehdyt linjaukset totuudesta eivät ole Totuus.

    Totuus on yksin Jumalan. On sanottu, että Ilmestyskirja on koko Raamatun (kirjoitusten) selitystä. Kuka kirjoitukset oikein avaa? Kaikkea ei ole lopullisesti ihmiselle kerrottu.

    Raamattua tulisi käsitellä arvokkaasti, varoen sekä alkuperäistä ilmoitusta kunnioittaen. Pyhä Henki ei ole kirjoituksia vastaan, ei vääristele niitä, vaan toistaa aiemmin kirjoitettua samalla tavalla kuin se on aikaisemmin ilmoitettu, todistaa Totuudesta, Jeesuksesta Kristuksesta, joka on Raamatun ”punainen lanka”. ”Kaikki on syntynyt hänen kauttaan”: taivas ja maa, meret ja kaikki mitä niissä ovat.

    Kristus kertoi itsestään ensimmäisille ylösnousemuksen todistajille Emmauksen tiellä: Niin kuin hänestä oli kirjoitettu, niin myös tapahtui. ”Raamattu ei voi raueta tyhjiin.”

    22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. 
22:20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: ”Totisesti, minä tulen pian”. Amen, tule, Herra Jeesus! 
22:21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen. (Ilm.22)

    • Hyviä kommentteja, kiitos Kari! Jumalan sanalla voimme tarkistaa kaikki opetukset ja julkilausumat. Harmi kun joillakin poliittiset jutut ohittavat Jumalan sanaan.

  6. Juhana Tarvainen ( sley kotimaan työnjohtaja) on kirjoittanut kirjan : Kristuksen murtunut ruumis . Se on evankeelisen liikkeen yksi ajattelu kirkko-opista . Ei edusta kaikkineen Raamatullista ja luterilaista käsitystä kirkko-opista , jossa tuntuu kansankirkon jäsenyys olevan isompi asia kuin sen sisällä oleva oppi . Onko sitten kylväjå vertauksen ajattelu liikkeessä yleistä että se kylvettävä pelto olisi seurakunta eikä maailma . Hyvin hienovaraisesti mutta totuudellisesti Joel Kerosuo käsittelee kirjan antia lhpk sivulla : oikeasti luterilainen .

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.