Parannus vai suruttomuus elämässä

Jeesus sanoi: ”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.” (Luuk. 21: 34-36 / FB38)

Jeesus Kristus opettaa, ettemme panisi toivoamme maallisiin ja eläisi suruttomasti. Ensisijaisesti meidän tulee olla valmiina, kun Herramme Jeesus Kristus tulee takaisin. Jeesus on kehottanut myös etsimään ensiksi Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muukin tarpeellinen meille annetaan.

Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. (Luuk. 24:46-47 / FB38)

Jokainen ihminen on rikkonut Jumalan lain. Parannussaarnan tarkoitus on osoittaa meidät kaikki syylliseksi ja että me kauhistuisimme syntejämme ja tietäisimme mikä on lainrikkomisen seuraus. Tämän jälkeen meille kelpaa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta syntien anteeksi saamiseksi.

Parannukseen kuuluu katumus, synnin tunnustus, anteeksiannon hyväksyminen ja kilvoittelu.

Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukousteni ääntä. Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa. Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat aamua, kuin vartijat aamua. pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä. (Psalmi 130 / FB38)

Onko tänäpänä kaikki Jumalan tahdon vastaiset teot luvallisia ja sallittua ja voimmeko elää suruttomasti?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

78 KOMMENTIT

  1. Martti Pentti tyot minusta omia väitteitäsi kuten ”” Se, mikä on mielestäsi selkeästi raamatunvastaista ja huonoa hedelmää tuottavaa, on oma näkemyksesi, jolle et ole pystynyt esittämään pitäviä perusteluja””, siis kun ette ota huonona hedelmänä mitään ettekä ymmärrä mtä keskinäinen rakkaus tarkoittaa, perisyntiopillanne kumoatte keskinäisen rakkauden!!! Siis vaikka saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan niin se ei teitä hetkauta ollenkaan näkemään huonoa hedelmää vaan kaikki hyvin!!!!

    • Tappaminen on totta tosiaan ’huonoa hedelmää’, mutta siinä, minkä tuottamaa se on, taidat olla väärässä, Ari Pasanen. Kun saman kirkon jäsenet surmaavat toisiaan, vika ei ole kirkkokunnassa ja sen opissa. Olisikohan todella kysymys ihmisen perustavanlaatuisesta syntisyydestä, jonka kanssa itse kukin käy kamppailuaan?

    • Martti Pentti siis juuri tuota selitystä tuotte kokoajan esille ””Olisikohan todella kysymys ihmisen perustavanlaatuisesta syntisyydestä””, etkö siis ymmärrä että tuolla kumoat JEESUKSEN SANAT mistä HÄNEN SEURAAJANSA tunnistetaan, KESKINÄISESTÄ RAKKAUDESTA!!!!

    • Menepä lähimmän seurakuntasi kokoukseen ja katsele avoimin silmin ympärillesi, Ari Pasanen. Voi olla, että se keskinäinen rakkaus vihdoin näkyy sinullekin.

    • Ari

      Puhut keskinäisestä rakkaudesta.

      Niinpä kerron sinulle, että sanon vaimolleni, että rakastan häntä, kymmeniä kertoja päivässä. Montako kertaa sinä ?

      Luokkakaverini aikoinaan esittivät minulle myönnettäväksi hymypoika huomionosoitusta. Miten sinä toimit luokkakaveriesi joukossa?

      Pidätkö te ylioppilaiksi tulleitten yhteisiä kokoontumisia ? Me kokoonnumme kahdesti vuodessa.

      Pidättekö te serkkutapaamisia? Meillä äitini puolelta on kesällä heinäkuussa kokoontuminen.
      Pidättekö sukuseuranne kokoontumisia? Minä on isäni puolelta sukuseuramme puheenjohtaja ja kokoonnumme kokoukseen elokuussa.

      Lapsena ollessani kulmakunnan lapsia tuli meille leikkimään. Myöhemmin omien lasteni murrosikää lähestyessä heidän luokseen saattoi tulla 6 – 20 kaveria aikaa viettämään. Miten on sinun laitasi? Entä lastesi?

      Lapinjärven pappilassa asuessani parhaimmillaan saattoi toinen puheille pääsyä odottava ryhmä odotella ulkosalla, kun toinen oli luonani puhelemassa asioistaan. Miten sinä olet ollut luotettava kuuntelija ihmisten huolia kuunnellaksesi?

      JOTEN ARI

      MITEN RAKKAUTESI TOIMII IHAN KÄYTÄNNÖN TASOLLA?

    • Suuin osa kommenteista, jotka ovat vastauksia Arille, on ylläpidon tarkistuksessa. Keskustelu on hankalaa, jos toinen osapuoli estää sen. Missä on rakkaus? Vihalta ja tällainen toiminta vaikuttaa. Pitäisi jonkun tarttis tehdäparannusta.

  2. Ari

    1)

    Oletko kuullut Hämeenlinnan lähellä olevasta katumajärvestä. Se on saanut nimensä siitä, että aikoinaan eräät kristinuskoon kastetut hämäläiset kävivät siellä pesemässä pois oman kristillisen kasteensa. He siis luopuivat kristillisestä uskostaan, johon heidät oli kastettu.

    Sinä olet saanut kasteen jo vauvana. Se on sinut liittänyt kristinuskoon, kirkkoon, Kristuksen yhteyteen.

    Kun sitten olet luopunut tuosta armosta, niin olet tehnyt kuin nuo pakanuuteen kääntyneet muinaiset hämäläiset.

    Muista Raamatun sana, että KASTE ON YKSI.

    Efesolaiskirje:

    4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

    2) Muista mitä sanoin edellä. Kääntymys on siinä, että JUMALA KÄÄNTYY MEIDÄN PUOLEEMME.

    Saman sanoo Jeesus.

    Valintaa emme tee ME, vaan JEESUS.

    Johanneksen evankeliumi:

    15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:

    Joten tyhjiä höpiset, kun kirjoitat: ”Oletko sinä OTTANUT kasteen vai onko sinut kastettu ilman sinun omaa tahtoasi/tietämystäsi?”

  3. Ari

    Jälleen kerran esiinnyt TYHMYYDEN APOSTOLINA eli siis Jumalan sanan vastustajana, kun halveksit KRISTILLISTÄ TIETOA.

    Muista JUMALAN SANA:

    HANKI

    V I I S A U T T A !

    Sananlaskut:

    4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

    4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

  4. JUMALAN TAHDON NOUDATTAMINEN (Tuomas Kempiläinen)

    Laupias Herra Jeesus Kristus, lahjoita minulle armosi, että se tekisi työtä kanssani ja pysyisi minussa loppuun asti. Anna minun aina haluta ja tahtoa sitä, mikä on sinun mielesi mukaista ja kelpaa sinulle parhaiten. Sinun tahtosi olkoon minun tahtoni, ja minun tahtoni noudattakoon sinun tahtoasi entistä paremmin.
    Suo minun olla yksimielinen kanssasi, että kaipaisin ja hylkäisin samoja asioita kuin sinäkin.
    Anna minun kuolla pois kaikesta maailmallisesta ja olla sinun vuoksesi välittämättä maailman rakkaudesta ja ihmisten ylenkatseesta.
    Kaikkein eniten pyydän, että saisin levätä sinussa ja rauhoittaa sydämeni. Sinä olet todellinen sydämen rauha ja ainoa lepo. Sinusta on kaukana kaikki kovuus ja rauhattomuus. Sinun rauhassasi minä nukun ja lepään. Aamen.

    Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.

  5. Ajattelen että luettuani monia Arin kommentteja niin usein toistuu tuo helluntain tapahtuma ja Pietarin sanat parannuksesta ja kasteesta. Se on ehkä se miksi keskustelu ei etene ajattelun tasolla . Helluntai ja Pyhän Hengen vuodatus oli ainutkertainen tapahtuma ihmiskunnan historiassa ja Pyhä Henki vuodatetaan edelleen ihmisten sydämiin kun ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan . Jos parannuksen merkitys olisi selvä niin olisi helpompi päästä eteenpäin . Ari ilmeisesti ajattelee että parannus on uskoontulo ja sitten kastetaan . Ja tämä asia pitäisi Raamatun tekstien äärellä pystyä hahmottamaan . Ja myös se että alkuseurakunnassa kastettiin paljon myös aikuisia kuten myös lähetystyössä tehdään tänään .

  6. Kehoitus parannuksesta kuuluu keskeisesti Jeesuksen opetukseen. Mutta se on hyvin monelle epäselvä mitä parannus itse asiassa tarkoittaa. Raamatun alkutekstin mukaan sana,joka on suomennettu parannukseksi merkitsee mielennmuutosta,toisin sanoen kokonaan kääntymistä omasta tiedosta ja viisaudestaan pois. jossa ihmisen elämänsuunta kokonaan muuttuu, että tapahtuu mielenmuutos. Eikä ihminen ei voi itse päättää,että hän tekee parannuksen. Parannus on mahdollista vain silloin,kun Jumala herättää ihmisen omantunnon. Silloin on mahdollista ihmisessä alkaa mielenmuutos. Joka mahdollistaa sen ,että voi alkaa vähitellen kuolettaa vanhaa luontoaan Jumalan sanalla. Silloin heräämässä olevaa omatunto alkaa eroittamaan väärän oikeasta.

    • Kiitos Martti! Hyvä kommentti. Vaikka osittan muutosta tapahtuu nopeasti, niin vasta Taivaissa olemme täydellisiä.

    • Tässä on ainakin osittain asiaakin, siis esitys jää vajavaiseksi kuinka tuo mielen muutos tapahtuu, mitä se pitää sisällään?

    • Ari

      Pietarin helluntaisaarnassa mielenmuutos eli kreikaksi metanoia annetaan pyhän kasteen välityksellä. Siinä perkeleet karkotetaan niin että saatanan kakarasta tulee Jumalan lapsi ja kadotukseen vievä tie vaihtuu taivaaseen vievään tiehen.
      Eli siis tuo kaste antaa PYHÄN HENGEN LAHJAN, kuten Pietari, sittemmin Syyrian Antiokian ensimmäinen patriarkka ja elämänsä lopulla Rooman ensimmäinen paavi, sanoo juutalaisten suuren kansallisen juhlan, jolloin Jerusalemissa parhaimmillaan saattoi olla yli miljoona henkeä paikalla, aamupäivän noin kello 9 liturgiassa saarnaajana. Ja huomaapa tämä, tuo KASTEEN LUPAUS KOSKEE KOKO KANSAA ( — te aikuiset, teidän lapset [tekna = synnytyksen tulos, äsken syntyneet, vauvat, lapset] ja kaikki muutkin teidän läheltänne aina maan ääriin saakka muut —)

      Edelleen tuossa juutalaisten valtavan juhlan juhlapuhujan, suuren reettorin Pietarin puheessa todetaan, että tämä kasteen antama Pyhän Hengen antama uudistus eli mielen muutos annetaan niin, että JUMALA ITSE KUTSUU ELI OTTAA OMAKSEEN. Valinta siis on Jumalan.

      Jo veneessä kutsun apostoliksi saaneen ihmisten kalastajan kutsussakin todetaan että Pietari vastusti, ”mene pois”, mutta Jumala piti huolen lopusta, teki hänestä ihmisten kalastajan, apostolin, joka sitten sai paljon vastuuta kirkon palveluksessa Jerusalemista alkaen aina Rooman valtakunnan pääkaupunkiin Roomaan asti, joten valinta ei ole ihmisen oma teko, vaan yksipuolisesti Jumalan oma teko.

    • ”Kuinka tuo mielen muutos tapahtuu, mitä se pitää sisällään?” Käytetään myös ilmaisua ’kääntyminen’. Alokkaana opin, mitä tarkoitti ’täyskäännös vasempaan päin!’ Näköala muuttui toiseksi, vaikka mihinkään ei vielä liikuttu. Se, mikä oli ennen edessä, oli nyt selän takana ja päinvastoin. – Ajattelen siis, että on kysymys näkökulman vaihtumisesta. Ennen katsottiin vain omaa etua, nyt nähdään Jumala ja lähimmäiset. Se, mikä oli ennen vähäpätöistä, näyttääkin tärkeältä ja ennen olennaiselta näyttänyt nyt sivuseikalta.

  7. Juha Heinilä tuot esille seuraavan:”Suuin osa kommenteista, jotka ovat vastauksia Arille, on ylläpidon tarkistuksessa. Keskustelu on hankalaa, jos toinen osapuoli estää sen. Missä on rakkaus? Vihalta ja tällainen toiminta vaikuttaa. Pitäisi jonkun tarttis tehdäparannusta.””

    Näin on, on sääli kun poistetaan tai merkataan asiattomaksi kommentteja, se ettei tykkää minun kommenteista on toki hyväksyttävää ei siinä mitään mutta samalla menee vastauksetkin eli ne joissa näkyy mihin joku toinen uskoo, vertaamalla näitä voisi ”nähdä” miten nähdään sama Raamatun sana eritavalla.Näistä hyvä esimerkki on kun Raamatussa on ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen….” niin joku yrittää sovittaa tuota vauvana saatuun kasteeseen!

    • Ari, tänäänkin on mennyt joitakin kommenttia tarkistukseen. Uskoisin, että osa kommenteista palautuu blogille.

    • Ari

      Älä irrota Raamatun sanoja siitä yhteydestä mihin ne kuuluvat.

      Otetaanpa lause: ”Hän mietti sitä ja heti se kolahti hänen tajuntaansa.”
      Tässä siis lausutaan että jonkun mietittyä asiaa hän heti tajusi mistä oli kysymys, mutta jos tuo lause irrotetaan asiayhteydestä, voi tuo lause ilmaista, että pesäpallomailalla huitaistiin päähän tai muuta vastaavaa.

      1)

      Näin valitettavasti on käynyt sinun tulkinnallesi, joka kaiken lisäksi kieltää juutalaisten suuren juhlapuhujan Pietarin sanan äskensyntyneistä lapsista, τέκνοις [teknois], joka on synnyttää verbin kanssa samaa sanuetta. Esim. 1 Moos. 3:16 esiintyvät molemmat sekä verbi että substantiviivi samassa lauseessa sekä predikaattina että objektina: ” τέξῃ τέκνα [teksē tekna], ”synnyttää lapsia”, eli siis Pietarin puheen lapsi -sana tarkoittaa kaikkia lapsia synnytyksen hetkestä eteenpäin.

      2)

      Oppisi myös tulkitsee parantautumisen eli elämän sisällön ja mielen muuttumisen sellaiseksi TEOKSI, joka on ristiriidassa lauseen myöhemmän sanan LAHJA kanssa.
      Lahja -sanahan jo itsessään estää tekemisen palkkaa ilmaisevan tulkinnan. Sen sijaan lahja annetaan lahjoittaman osoittaman hyvyyden, hyväntahtoisuuden, armon ja rakkauden takia, ei lahjan saajan palkkana maksettavaa työn vastinetta.

      Roomalaiskirje:

      4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,

      JOTEN ARI

      Olisi erittäin miellyttävää, jos opettelisit ottamaan todesta koko tekstin jokaisen sanan.

    • Esimerkki sanojen sanoma on täysin eri sen mukaan missä yhteydessä ne lausutaan.

      otan tästä keskustelusta täysin irrallaan käytetystä parista sanasta
      japanittaren Yagisawa Satoshin kirjan,
      tänä vuonna 2025 julkaistusta käännöksestä venäjäksi Dni v knižnom Morisaki.
      ISBN 978-5-00214-875-2

      Kirjassa sivulla 21 puhutaan housuista ja sandaaleista, брюки и сандалии,

      mutta juhannuksen epistolassa sandaaleista puhutaan kerrottaessa Johannes Kastajan asenteesta Jeesukseen käännöksen 2020 mukaan:

      ”Minun jälkeeni tulee kuitenkin mies, jolta en kelpaa edes sandaaleja riisumaan.” Ap.t. 13:25

      Siis sama sandaali -sana, mutta eri yhteyksissä täysin eri asiaa puhumassa.

      ja toinen esimerkki kirjan sivulta 24: eräässä yhteydessä siinä puhutaan noin 6000 kirjasta:
      примерно шесть тысяч,

      mutta tätä kohtaa lukiessani mieleeni assosioitui kokonaan eri yhteyteen kuuluva ajatus, että minun kotokirjastooni on tämän vuosituhannen puolella ajautunut noin 10 000 kirjaa entisten lisäksi.
      Jälleen kaksi arvioitua NOIN -lukua,

      mutta keskenään näillä kahdella luvulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

      Näillä kahdella esimerkillä haluan sanoa, että Raamatun tekstin oikeaan ymmärtämiseen on hyvä tietää myös se yhteys mihin käytetty sana liittyy, niin ettei rupea lukemaan tekstin sisään täysin toisiin yhteyksiin kuuluvia ajatuksia, mitä mieleen sattuu juolahtamaan, vaan kannattaa ottaa todesta Etiopian rahaministerin toteamus, ettei jotain voi ymmärtää, ellei ole opastajaa. Kannattaa siis ottaa oppia toinen toiseltaan ja avoimin mielin kuunnella, mitä Jumala seurakunnalle sanoo.

      Apostolien teot:

      8:30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Ymmärrätkö myös, mitä luet?”

      8:31 Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.

      8:32 Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: ”Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.

      8:33 Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.”

      8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: ”Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?”
      8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.

      Perimätieto kertoo, että tuo rahaministeri oli suureksi hyödyksi evankeliumin saapumisessa Etiopiaan.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.