Parannus vai suruttomuus elämässä

Jeesus sanoi: ”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.” (Luuk. 21: 34-36 / FB38)

Jeesus Kristus opettaa, ettemme panisi toivoamme maallisiin ja eläisi suruttomasti. Ensisijaisesti meidän tulee olla valmiina, kun Herramme Jeesus Kristus tulee takaisin. Jeesus on kehottanut myös etsimään ensiksi Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muukin tarpeellinen meille annetaan.

Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. (Luuk. 24:46-47 / FB38)

Jokainen ihminen on rikkonut Jumalan lain. Parannussaarnan tarkoitus on osoittaa meidät kaikki syylliseksi ja että me kauhistuisimme syntejämme ja tietäisimme mikä on lainrikkomisen seuraus. Tämän jälkeen meille kelpaa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta syntien anteeksi saamiseksi.

Parannukseen kuuluu katumus, synnin tunnustus, anteeksiannon hyväksyminen ja kilvoittelu.

Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukousteni ääntä. Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa. Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat aamua, kuin vartijat aamua. pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä. (Psalmi 130 / FB38)

Onko tänäpänä kaikki Jumalan tahdon vastaiset teot luvallisia ja sallittua ja voimmeko elää suruttomasti?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

62 KOMMENTIT

  1. “Kyllä moni kristitty käy kärsimättömäksi kohdatessaan vaikeuksia. Kärsimättömyytensä vuoksi hän voi raivostua jopa aivan vähäpätöisten asioiden takia. Kun hän sitten toipuu, hän häpeää itseään.” C. F. W. Walther, Jumalan kyllä & Jumalan ei, lain ja evankeliumin tehtävä, s. 99, Sley-Kirjat, 1994.

    Tämäkin on kyllä totta. Tämänkin vuoksi tarvitsemme jatkuvasti Jeesuksen armoa ja anteeksiantamusta. Minä ainakin. Jos uskovainen käyttäytyy sopimattomasti, on tärkeää, että hän myös katuu sitä ja pyytää sitä anteeksi ja uskoo sen anteeksiannetuksi. Tässäkin on jatkuvan kilvoituksen paikka.

    • Mika kiitos hyvästä kommentista. Luottamus ja turva hyvään Jumalaan on tärkeää. Ajalliset murheet pättyvät joskus

  2. Sinä Juha olet asialinjalla vahvasti , kiitos siitä!
    Tuosta etsimisestä nousi mieleen ajatus miten etsimme Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskautta. Esikuvaksi sopii raamatusta tietysti itse Kristus mutta myös lapsi , johon verrataan usein millaisia meidän tulisi olla . Lapsen ominaisuuteen kuuluu olla luottavainen ja kyselevä . Kuinka ison määrän kysymyksiä vanhemmat saa lapsiltaan elämänsä aikana ? Ja itse Jeesus kysyi jonkun laskelman mukaan evankeliumeissa yli 300krt . Etsimiseen kuuluu kysymykset , siis lapseuteen . Voimme vaikka tarkastella asiaa rukouselämämme kautta; sisältääkö meidän rukoukset , kuten yleensä anomuksia ja kiitosta , mutta onko meillä kysymyksiä , etsimistä . Tietysti voimme aina pyytää lopuksi että tapahtukoon sinun pyhä tahtosi, mutta kysymykset hän haluaa varmasti myös lapsiltaan ottaa vastaan . Tämä on Yksilökeskeisessä ajassa myös mielestäni tärkeää koska tämä aika on vienyt ihmisiä laiskoiksi ja päivänselvyydet hallitsee mieliä . Tämän on huomannut kun jutellut ihmisten kanssa niin kun kysyy jonkun kysymyksen vähän kyseenalaistaen niin usein ihminen alkaa miettimään vastausta ihan uudelta kannalta . Rukous on aamun tärkein hetki blogin aiheeseen liittyen että saisi jättää jo aamulla itsensä Isän käsiin . Olen joskus miettinyt että kristikunta olisi paremmassa tilassa jo yksistään sen kautta että uskovat joka aamu rukoilisivat Isä meidän rukouksen aamuisin . Se sanoma on suuri ja vaikutus kun tiedostamme sen merkityksen . Aina tarvitsemme kehoitusta näissä asioissa ja siitä Juha blogisi juuri tekee . Siunattua viikonloppua kaikille .

  3. ”Punaasta ei saa olla ku maton rairoos”, sanottiin ennen vanhaan Etelä-Pohjanmaalla. Punainen väri oli suruttomuuden merkki.

    Jokainen meistä tekee tiliä omista synneistään viimeisellä tuomiolla. Ei ehkä kannata ruveta arvioimaan, kuka meistä on ’suruton’. ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Saatte näet saman tuomion, jonka itse annatte muille. Teille annostellaan samalla mitalla, jolla itse annostelette. Miten huomaat tikun toisen silmässä, kun et näe tukkia omassa silmässäsi? Miten voit sanoa toiselle: ’Annahan kun nyppään tikun silmästäsi’, kun omasta silmästäsi törröttää tukki? Ota ensin tukki omasta silmästäsi, senkin teeskentelijä. Vasta silloin näet niin tarkasti, että voit ottaa tikun toisen silmästä.” Mt 7: 1-6.

    • Seija

      Kiitos puheenvuorostasi!

      Tuot raikkaasti esille sen, mitä olen jo vuosien ajan yrittänyt viestiä Arille.

      Olemme Arin kanssa keskustelleet jo monia vuosia. Suurin ongelma, miksi yleensä alkuunkaan olen ruvennut osoittamaan hänelle hänen virheellisiä opinkäsityksiään, on ollut juuri tuo perusteeton Jeesuksen omien syyttely, etteivät nämä jalot uskon puolustajat muka olisi vielä edes tulleet Jeesuksen omiksi eli hänen sanojensa mukaan tehneet parannusta.

      Valitettavasti Arin ongelman taustalla on suunnaton tarve mollata kaikkia niitä, joiden kanssa hän keskustelee, ja yleensä tietämättömyyttään syyttää meitä jokaista sellaisista pahuuksista, joita liikkuu ainoastaan hänen omassa mielikuvituksessaan. Olen myös huomannut etteivät minkäänlaiset asiaperusteet näytä saavan häntä muuttamaan luulojaan, vaan hän näyttää aivan tosissaan uskovan meidän olevan hänen alitajuntansa keksimien olentojen kaltaisia.

    • Matias Roto olisiko asiallista keskustella asioista eikä henkilöstä, siis kun tuot minusta omia ajatelmiasi niin otatko yhtään huomioon pitävätkö ko väitteesi paikkaansa ja arvioitko myös omaa itseäsi ja oman kirkon toimintaa samoilla perusteilla????

      Näytä missä tuomitsen, enkö pelkästään näytä selkeästi Raamatun vastaista opetusta ja kuinka se tuottaa huonoa hedelmää???

      On todella hyvä sanan kohta ”” ’Annahan kun nyppään tikun silmästäsi’, kun omasta silmästäsi törröttää tukki? Ota ensin tukki omasta silmästäsi, senkin teeskentelijä. Vasta silloin näet niin tarkasti, että voit ottaa tikun toisen silmästä.” Mt 7: 1-6.”” siis kun nyt on otettu tukki silmästä niin todella näkee eli kun Jeesus on parantanut ”sokea” näön niin voi todella nähdä ja ymmärtää Jumalan sanaa. Miten sitten voi ””ottaa tikun toisen silmästä” on johdattaa toinen myös parantajan Jeesuksen luo eli julistaa sitä mtä Jeesus käski julistaa ”tehkää parannus!”” samoin Pietari selkeääkin selkeämmin antaa lupauksen ””tehkää parannus ja ottakaa kaste niin saattee synnit anteeksi ja Pyhän Hengen””, tämä tosin toimii ainoastaan kun Jumala kutsuu.

      Ymmärrän että evankelium loukkaa ulkopuolella olevia, ristiinnaulittiinhan Jeesuskin kun Hän sitä julisti niin ei tänäpäivänä asia ole muuttunut.

    • Ari

      1)

      Jälleen kerran arvioit keskustelukaveriasi päin seiniä väittäessäsi etten muka olisi tullut Jeesuksen omaksi. Se tapahtui jo sota-aikana kun minut otettiin Jumalan lapseksi pyhässä kasteessa.

      2) Jälleen kerran osoitat, ettet väitteistäsi huolimatta ole perillä Raamatun sanoman varsinaisesta merkityksestä, vaan tulkitset sitä omien harhojesi valossa. Käytät kyllä ihan käyttökelpoisia sanoa, mutta punot niistä väärän todistuksen antavan kokonaisuuden.

      Esimerkiksi jälleen siteeraamiisi Pietarin helluntaisaarnassa oleviin sanoihisi ripustat Hubmeierin vuosina 1525-27 tekemien vääristelyjen kuvitelmiasi.
      Tekstihän puhuu KASTEEN ihanasta lahjasta: syntien anteeksiannosta ja Pyhän Hengen lahjasta eli siis aidosta parannuksesta, joka tulee KOKO KANSALLE (teille ja teidän lapsillenne ja kaikille —). Sivuutat kokonaan että sama ajatus sisältyy Tiit. 3:4-7 kasteopetukseen. Etkä myöskään ota todesta sitä, että Pietarin juhlasaarnassa valtavassa kansanjuhlassa hänen sanansa olivat omin sanoin ilmaistu profeetan sana Hes. 36:25-27, missä puhutaan KOKO KANSAN SAAMASTA KASTEESTA, JUMALAN TEKEMÄSTÄ VEDEN VIHMONNASTA, JOKA UUDISTAA KOKO KANSAN.

      3) Annat myös rivien välistä viestin että Jeesuksen julistus oli suurelle kansalle loukkaavaa.
      Sivuutat kokonaan, että hän kokosi kuulijoikseen suurempia kansanjoukkoja kuin muut aikansa julistajat niin, että hänen toiminnastaan kateelliset sanoivat KOKO MAAILMAN JUOKSEVAN HÄNEN PERÄSSÄÄN.

      Johanneksen evankeliumi:

      12:19 Niin fariseukset sanoivat keskenään: ”Te näette, ettette saa mitään aikaan; katso, KOKO MAAILMA juoksee hänen perässään”.

      JOTEN ARI

      Jo näin lyhyeen tekstiisi saat näin paljon oikaistavaa. Omat mielikuvituksesi luomukset tuottavat siis hedelmänään väärää opetusta.

    • ”Enkö pelkästään näytä selkeästi Raamatun vastaista opetusta ja kuinka se tuottaa huonoa hedelmää?” Toivottavasti et jatka tässä keskustelussa samaa, Ari Pasanen. Se, mikä on mielestäsi selkeästi raamatunvastaista ja huonoa hedelmää tuottavaa, on oma näkemyksesi, jolle et ole pystynyt esittämään pitäviä perusteluja. Oli sen asian kanssa niin tai näin, ei ole asiallista tällaisella keskustelualustalla käydä kokonaista kirkkokuntaa ja sen opetusta vastaan.

    • Matias Roto ihanaikuisen oikeasti osaatko todella lukea eli kun tuot edelleen tuota Pietarin saarnan julistuksen väärennöstäsi esille eli et ymmärrä suomenkieltä ollenkaan tuossa kohden, ei yksikään rehellinen ihminen voi olla tuota mieltä kuin sinä eli rakastat valhetta.

      Se mitä Pietari sanoo on seuraava sana tarkasti:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Siis mikä on ”lupaus”, se on sana tarkasti mitään muuttamatta:

      ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      Koeta nyt tavata tuo niin ettet lisää tuohon omia valheitasi!!!

    • Ari

      Turhaan kiukuttelet etten muka osaisi suomen kieltä
      – Lukion päästötodistuksessa suomen arvosanani oli 10. Mikä oli sinun?
      – Olen aikoinaan toiminut koulussa suomen opettajana. Oletko sinä?

      Olen lukenut tuon väärin ymmärtämäsi kohdan useilla kymmenillä kielillä ja alkukielellä kreikaksi lukemattomia kertoja.

      Tunnen myös heprealaisen ajattelutavan, missä abstraktit asiat ilmaistaan hyvin konkreettisesti ja konkreettiset asiat hyvin abstraktisesti. NIINPÄ Pyhän Hengen toiminnan ilmauksena tuossa yhteydessä on KASTEEN VESI.

      Heprealaiseen tyyliin kuuluu kertaamisen lauserakenne. Näin on myös kerronnan alku ”tehkää parannus” saa jatkokseen saman asian ilmaisemiseen 1) kasteen, ja siihen eli siis kasteen veteen liittyen 2) syntien anteeksi annon eli siis syntien pois pesemisen, 3) Pyhän Hengen lahjan, jonka ansiosta puolestaan 4) KOKO YHTEISÖ EHEYTYY eli siis yhteinen Pyhän Hengen lahja annetaan yhteisölle, jossa on vanhemmat ja heidän lapsensa ja tämä kokonaisvaltainen yhteys leviää koko yhteiskuntaan eli siis lähellä oleva yhteys sulkee yhteyteensä yhä kauemmaksi ja kauemmaksi ulottuvan väestön eli siis KOKO KANSAN ja tästä edellä olleen kielillä puhumisen takia tämä Pyhän Hengen rakentama yhteys ulottuu kaikkiin kieliin ja kaikkiin kansoihin, KOKO MAAILMAAN.

      Miten sinun kovasti kehumasi rakkautesi toteutuu kirkon yhteydessä eli siis YHTEISESSÄ ELÄMÄSSÄ ELI SIIS AIDOSSA RAKKAUDESSA?

      Tuonpa tässä esiin yhden näkökulman, jonka heprean opettajani sittemmin itämaisten kielten professori Jussi Aro kertoi, miten heprealaisessa ajattelussa ihmisen kääntymys ymmärretään. Se tapahtuu niin, että

      JUMALA KÄÄNTÄÄ KASVONSA MEIDÄN PUOLEEMME.

      4.Mooseksen kirja:

      6:26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.

    • Suruttomuus on hyvin selitetty vuoden 1948 Kristinopissa. Muita perinteisiä samaa tarkoittavia termejä ovat olleet Jumalan mielen mukainen murhe, hengellinen huolettomuus ja väärä varmuus. Johann Arndt totesi aikoinaan: Herrastamme kerrotaan, että hän usein itki, mutta hänen ei kerrota nauraneen.

    • Jeesuksen kerrotaan itkeneen tietääkseni kaksi kertaa. Eihän se ole usein. Ehkä tapaukset kerrotaan siksi, että ne olivat niin ainutlaatuiset. Miten nauruun mahdettiin suhtautua Jeesuksen ajan kulttuurissa. Ehkä sitä ei ymmärretty ilon vaan ivallisuuden ilmaukseksi.

    • Näin varmaan on. Minä olen harjoitellut tunteiden tunnistamista. Välillä se on helpompaa ja joskus mahdotonta. Sairaalassa ollessani aluksi oli vain tietynlainen rauha, jota en pysty tarkemmin kertomaan. Vähitellen eri tunteita pystyi tunnistamaan.

    • Suuin osa kommenteista, jotka ovat vastauksia Arille, on ylläpidon tarkistuksessa. Keskustelu on hankalaa, jos toinen osapuoli estää sen. Missä on rakkaus? Vihalta ja tällainen toiminta vaikuttaa. Pitäisi jonkun tarttis tehdäparannusta.

  4. JUMALAN TAHDON NOUDATTAMINEN (Tuomas Kempiläinen)

    Laupias Herra Jeesus Kristus, lahjoita minulle armosi, että se tekisi työtä kanssani ja pysyisi minussa loppuun asti. Anna minun aina haluta ja tahtoa sitä, mikä on sinun mielesi mukaista ja kelpaa sinulle parhaiten. Sinun tahtosi olkoon minun tahtoni, ja minun tahtoni noudattakoon sinun tahtoasi entistä paremmin.
    Suo minun olla yksimielinen kanssasi, että kaipaisin ja hylkäisin samoja asioita kuin sinäkin.
    Anna minun kuolla pois kaikesta maailmallisesta ja olla sinun vuoksesi välittämättä maailman rakkaudesta ja ihmisten ylenkatseesta.
    Kaikkein eniten pyydän, että saisin levätä sinussa ja rauhoittaa sydämeni. Sinä olet todellinen sydämen rauha ja ainoa lepo. Sinusta on kaukana kaikki kovuus ja rauhattomuus. Sinun rauhassasi minä nukun ja lepään. Aamen.

    Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.