Jeesus sanoi: ”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.” (Luuk. 21: 34-36 / FB38)
Jeesus Kristus opettaa, ettemme panisi toivoamme maallisiin ja eläisi suruttomasti. Ensisijaisesti meidän tulee olla valmiina, kun Herramme Jeesus Kristus tulee takaisin. Jeesus on kehottanut myös etsimään ensiksi Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muukin tarpeellinen meille annetaan.
Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. (Luuk. 24:46-47 / FB38)
Jokainen ihminen on rikkonut Jumalan lain. Parannussaarnan tarkoitus on osoittaa meidät kaikki syylliseksi ja että me kauhistuisimme syntejämme ja tietäisimme mikä on lainrikkomisen seuraus. Tämän jälkeen meille kelpaa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta syntien anteeksi saamiseksi.
Parannukseen kuuluu katumus, synnin tunnustus, anteeksiannon hyväksyminen ja kilvoittelu.
Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukousteni ääntä. Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa. Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat aamua, kuin vartijat aamua. pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä. (Psalmi 130 / FB38)
Onko tänäpänä kaikki Jumalan tahdon vastaiset teot luvallisia ja sallittua ja voimmeko elää suruttomasti?

Ajattelen että luettuani monia Arin kommentteja niin usein toistuu tuo helluntain tapahtuma ja Pietarin sanat parannuksesta ja kasteesta. Se on ehkä se miksi keskustelu ei etene ajattelun tasolla . Helluntai ja Pyhän Hengen vuodatus oli ainutkertainen tapahtuma ihmiskunnan historiassa ja Pyhä Henki vuodatetaan edelleen ihmisten sydämiin kun ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan . Jos parannuksen merkitys olisi selvä niin olisi helpompi päästä eteenpäin . Ari ilmeisesti ajattelee että parannus on uskoontulo ja sitten kastetaan . Ja tämä asia pitäisi Raamatun tekstien äärellä pystyä hahmottamaan . Ja myös se että alkuseurakunnassa kastettiin paljon myös aikuisia kuten myös lähetystyössä tehdään tänään .
Hyvä kommentti, kiitos Timo. En ole päässyt selville Arin omaan oppiin. Vaikuuttaa sekavalta.
Kehoitus parannuksesta kuuluu keskeisesti Jeesuksen opetukseen. Mutta se on hyvin monelle epäselvä mitä parannus itse asiassa tarkoittaa. Raamatun alkutekstin mukaan sana,joka on suomennettu parannukseksi merkitsee mielennmuutosta,toisin sanoen kokonaan kääntymistä omasta tiedosta ja viisaudestaan pois. jossa ihmisen elämänsuunta kokonaan muuttuu, että tapahtuu mielenmuutos. Eikä ihminen ei voi itse päättää,että hän tekee parannuksen. Parannus on mahdollista vain silloin,kun Jumala herättää ihmisen omantunnon. Silloin on mahdollista ihmisessä alkaa mielenmuutos. Joka mahdollistaa sen ,että voi alkaa vähitellen kuolettaa vanhaa luontoaan Jumalan sanalla. Silloin heräämässä olevaa omatunto alkaa eroittamaan väärän oikeasta.
Kiitos Martti! Hyvä kommentti. Vaikka osittan muutosta tapahtuu nopeasti, niin vasta Taivaissa olemme täydellisiä.
Tässä on ainakin osittain asiaakin, siis esitys jää vajavaiseksi kuinka tuo mielen muutos tapahtuu, mitä se pitää sisällään?
Ari
Pietarin helluntaisaarnassa mielenmuutos eli kreikaksi metanoia annetaan pyhän kasteen välityksellä. Siinä perkeleet karkotetaan niin että saatanan kakarasta tulee Jumalan lapsi ja kadotukseen vievä tie vaihtuu taivaaseen vievään tiehen.
Eli siis tuo kaste antaa PYHÄN HENGEN LAHJAN, kuten Pietari, sittemmin Syyrian Antiokian ensimmäinen patriarkka ja elämänsä lopulla Rooman ensimmäinen paavi, sanoo juutalaisten suuren kansallisen juhlan, jolloin Jerusalemissa parhaimmillaan saattoi olla yli miljoona henkeä paikalla, aamupäivän noin kello 9 liturgiassa saarnaajana. Ja huomaapa tämä, tuo KASTEEN LUPAUS KOSKEE KOKO KANSAA ( — te aikuiset, teidän lapset [tekna = synnytyksen tulos, äsken syntyneet, vauvat, lapset] ja kaikki muutkin teidän läheltänne aina maan ääriin saakka muut —)
Edelleen tuossa juutalaisten valtavan juhlan juhlapuhujan, suuren reettorin Pietarin puheessa todetaan, että tämä kasteen antama Pyhän Hengen antama uudistus eli mielen muutos annetaan niin, että JUMALA ITSE KUTSUU ELI OTTAA OMAKSEEN. Valinta siis on Jumalan.
Jo veneessä kutsun apostoliksi saaneen ihmisten kalastajan kutsussakin todetaan että Pietari vastusti, ”mene pois”, mutta Jumala piti huolen lopusta, teki hänestä ihmisten kalastajan, apostolin, joka sitten sai paljon vastuuta kirkon palveluksessa Jerusalemista alkaen aina Rooman valtakunnan pääkaupunkiin Roomaan asti, joten valinta ei ole ihmisen oma teko, vaan yksipuolisesti Jumalan oma teko.
Ikiaikoinen Tie on kaita, joka vie Taivaisiin.
Hyvää Pyhän Kolminaisuuden päivän messua!
Juha Heinilä tuot esille seuraavan:”Suuin osa kommenteista, jotka ovat vastauksia Arille, on ylläpidon tarkistuksessa. Keskustelu on hankalaa, jos toinen osapuoli estää sen. Missä on rakkaus? Vihalta ja tällainen toiminta vaikuttaa. Pitäisi jonkun tarttis tehdäparannusta.””
Näin on, on sääli kun poistetaan tai merkataan asiattomaksi kommentteja, se ettei tykkää minun kommenteista on toki hyväksyttävää ei siinä mitään mutta samalla menee vastauksetkin eli ne joissa näkyy mihin joku toinen uskoo, vertaamalla näitä voisi ”nähdä” miten nähdään sama Raamatun sana eritavalla.Näistä hyvä esimerkki on kun Raamatussa on ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen….” niin joku yrittää sovittaa tuota vauvana saatuun kasteeseen!
Ari, tänäänkin on mennyt joitakin kommenttia tarkistukseen. Uskoisin, että osa kommenteista palautuu blogille.
PUHDAS ELÄMÄ (Erasmus Rotterdamilainen)
Oi sinä Pyhä Henki, joka kauhistut kaikkea saastaista elämää mutta joka myös iloiten ja riemuiten asut puhtaissa sydämissä. Rukoilen sinua nöyrästi:
Varjele laupiaasti minussa se kallis aarre, jota sinun armostasi kannan tässä saviastiassa.
Suo minun puhtaalla sydämellä ja ruumiilla palvella sinua päivä päivältä paremmin ja paremmin.
Salli minun päästä siihen elämään, jossa ei ole mitään turmelusta ja jossa sinä elät Isän ja Pojan kanssa. Aamen.
Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.
Pekka, kiitos hyvästä kommentista. Joku on laittanut sen ylläpidon tarkistukseen. Harmillista, että ulkopuolinen häiriköi meidä keskustelua.
Pekka Pesonen:
”On vapauttavaa tunnustaa oma syntisyytensä Jumalan suuren pyhyyden ja puhtauden edessä. Se edellyttää kyllä Jumalan tuntemista hänen oikealla nimellään, joka on : Rakkaus. Oman syntisen olemukseni tunnistan helposti siitä, ettei minussa joka hetki vallitse täydellinen rakkaus Jumalaa ja lähimmäisiäni kohtaan. Jumalan lupaukseen uskovana on ihana tietää, että Jumala katsoon minut täysin kelvolliseksi Jeesuksen tähden, vaikka yhä olen yhtä kelvoton kuin ennenkin. Kaiken hyvän mitä minussa on – on Hänen rakkautensa vaikuttamaa. Se tässä on ihmeellistä juuri, että Jumala rakastaa minua juuri siksi, etten voi mitään tehdä oman pelastumiseni eteen. Eikä sellainen ole edes tarpeellista. Siihen ei minun tarvitse voimiani kuluttaa. Saan vähäiset voimani käyttää Jumalan rakkauden ihmettelyyn.”
Uskoisin ylläpidon näkevän mistä tarkistuspyynnöt on laitettu vireille.
Tuossa Pekan kommentissa on selkeä epäuskon sanoma eli ei olla ymmärretty/uskota mitä tarkoittaa Pyhän Hengen saanti uskovalle, siis Raamattu sanoo selkeästi että JUMALAN RAKKAUS on vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta, joten toteamus ””vaikka yhä olen yhtä kelvoton kuin ennenkin.””, siis kuinka ihmeessä uskova voisi olla yhtä kelvoton kuin pakana kun on saanut Pyhän Hengen??????????????????????????????????????????????????