Nainen heikompi astia , tuleeko miehen olla vahva vai heikko? 

Jumala on luomisjärjestyksessä luonut miehen osan ja naisen osan olla erilaisia . Toisia täydentäviä ja samalla aikaa yksi liha  ja kuitenkin riippumaton toisesta persoonana ja samalla riippuvainen toisesta . Tämä kuva piirtyy myös kolmiyhteisestä Jumalasta  ja voimme sen jollakin tasolla ymmärtää, että kaikki 3 on erillisiä ja samaan aikaan yksi .

Astia kuvaus naisesta liittyy tietysti myös savenvalajan kuvauksiin ja eri käyttöä varten tarkoitetut astiat on erilailla tehtyjä . Raamattu piirtää kuvan miehestä perheenpäänä ja rakastavana aviopuolisona joka hoitaa perheensä hyvin . Onko siis mies se vahvempi ja kovempi astia ?

Tietyllä tavalla miehen tulisi olla astiana heikompi , jos miettii miehen suhdetta Jumalaan . 

Kun syntinen  mies tulee Jumalan edessä usein alamittaisena , kun välillä näkee oman syntisyytensä ja itsekkyyden myös koskien perheen päänä olemista ja aviopuolisona. Ehkä useimmilla se suurin synti on laiminlyönnit näissä asioissa .

Kuitenkin Jumala kutsui Aadamia syntiinlankeemuksen jälkeen vaikka oli siinä Eeva jopa se ensimmäinen joka lankesi ja tietysti siinä oli nähtävissä miehen vastuu , mutta kysymys oli myös nöyrtymisestä Jumalan edessä . 

Ei tietysti ole johtopäätöksenä että miehet ovat nöyrempiä , mutta onko niin että Jumala tahtoo perheen päälle näyttää heikkouden ? Tietyllä tavalla Kristus oli heikko kun meni ristille , kun tahtoi olla kuuliainen Isälle ja rakkaudesta ihmisiä kohtaan .  Heikoissa on kuitenkin kuitenkin Jumalan voima , myös mies tarvitsee Jumalan voimaa ja se  tie taitaa kulkea heikkouden tietä pitkin . 

33 KOMMENTIT

  1. Ihastuminen ja rakastuminen vie jalat alta ja siksi noissa kuvioissa ei olla nuorena kovin järkipohjalta liikkeellä . On hyvä jos miehet voivat keskenään jakaa näitä asioita kahden kesken tai miestenpiireissä . Asiat ovat monelle myös kipeitä ja siksi täytyisi olla hyvin alhaaltapäin lähestyvä näkökulma . Mies on samalla lailla herkkä kuin nainen ja voi olla myös herkempi ja tunnetraumoja ja epäonnistumisia on hyvä kuunnella ja jakaa hyvässä hengessä . Tämä foorumi ei nyt ole sellainen paikka .

  2. Olet oikeassa ja jo lapsena vaikka lapsi/ äitipiirissä jossa näitä pyritäänkin opettelemaan . Meidän aikana oli auktoriteetit vahvempia ja mukauduttiin menoon helpommin . Kuitenkin tänäaikanakin tarvitaan turvallisia auktoriteetteja . Nuoret ovat avoimempia mutta herkempiä ja helpommin haavoittuvaisempia kuin ennen . Siihen lisätty väärä paineistus myös yhteiskunnan tasolta on lisännyt pahoinvointia . Kohtaamisen tärkeys ei ole pelkkää kyselyä miten menee vaan läheiseksi ei tulla kuin viettämällä aikaa toisen kanssa. Väärinymmärrys monesti saattaa olla vanhemmuudessa että ollaan opettajia ja hoitajia kun pitäis olla vaan yksinkertaisesti isä tai äiti ja elää yhdessä viettäen aikaa elämän suruissa ja iloissa . Kristillisyys tietysti antaa paljon turvaa ja tukea kasvatukselle kun on turvallinen taivaan isä jolla on paljon rakkautta ja anteeksiantoa meille . Kyyneleitä on hyvä olla elämässä kun niiden aika on .Kaikki tunteiden kirjot kuuluu elämään ja silloin elämä on tunne- elämältään täydempää , kun voimme itkeä itkevien kanssa ja iloita iloitsevien kanssa yhdessä. Lapsille antaa vanhempien herkkyys sanatonta viestiä ja esikuvaa ihmisyydestä oikealla tavalla , kun se kätkeytyy Jumalan turvaan .

  3. Kahden vanhan naisen avioliitossa ei ole näitä teitä herrain mainitsemia ongelmia. Saadaan olla vahvoja ja heikkoja, ihan päivästä riippuen. Tänään minä jaksan leikata nurmikon, huomenna sinä jaksat kantaa saunapuut.

    Pitäisikö ylipäänsä sukupuolen perusteella päätellä, kuka on heikko ja kuka on vahva. Eikö Raamatustakin käy ilmi, että kaikki olemme heikkoja, mutta meidän tulisi aina toinen toistamme auttaa: ”Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.”

    • Kaikki elämässämme kohdataan Jumalan edessä syntisyytemme joko sen tunnustaen tai peitellen ja tähän jälkimmäiseen jokaisella ihmisellä on ihan valmius itsestään . Mitä enemmän vietämme aikaamme sanan edessä josta Pyhä Henki tahtoo meille avata synnin vanhurskauden ja tuomion niin sitä enemmän me koemme tarvitsevat armoa ja anteeksiantamusta .

    • Timo: Ei kommentissani mistään syntisyyden mittaamisesta tai lajittelusta ollut kyse vaan siitä, mihin Raamatun sana meitä kehottaa.

  4. Ei tuossa Pietarinkirjeen kohdassa ole kyse naisen heikommasta asemasta miehiin verrattuna, vaan siitä että mies osaisi kunnioittaa ja arvostaa vaimonsa erilaisuutta suurena aarteenaan ja apunaan. Se joka apua tarvitsee on yleensä se heikompi osapuoli ja vaimo on annettu miehelle avuksi. Ei päin vastoin.
    Pietarin tavoite on tuossa kohdassa se, että mies ja vaimo voivat rukoilla yhdessä. Jos mies kunnioittaa vaimoaan kunigattarenaan , niin vaimon on helpompi pitää miestään omana kuninkaanaan. Näin pitari tuo esiin sen että olemme vaimojemme kanssa täysin tasaveroisia. Silloin rukouselmämämme sujuu ja se on valtavan hyvä voimavara, että puolisoiden välillä on hyvä ja kestävä rukousyhteys. Sillä on suuri merkitys parisuhteen hoidossa sen kaikilla tasoilla.
    Rukous on jotain jossa olemme avoimia Jumalan edessä ja myös niiden kanssa, joiden kanssa rukoilemme. Silloin kaikki erimielisyydet voidaan käsitellä ja hoitaa ajoissa. Ennenkuin ne myrkyttävät avioliiton, tai tekevät siitä näkkäriä juhlapöydän antimien sijaan. Yhteinen säännöllinen rukouselämä vaikuttaa sen että liitto pysyy sinä paratiisina, joksi Jumala on sen tarkoittanut.

  5. Seija kirjoitit :
    kommentissani mistään syntisyyden mittaamisesta tai lajittelusta ollut kyse vaan siitä, mihin Raamatun sana meitä kehottaa.

    Ymmärsitkö oikein ?
    Jumala rakkaudessa osoittaa sanansa kautta meille totuuden ja tahtoo meidän ojentautuvan sanan mukaan . Olemme objektiiveja emme uskonnon omaisesti hyviä ohjeita noudattavia ainoastaan . Olemme ns Jumalan työkenttänä ja hän vaikuttaa tahtomista ja tekemistä kun annamme luvan ja tietysti voimme lähimmäisen rakkaudella palvella muita ihmisiä . Jeesus on persoona ja tahtoo meidän persoonalle , sydämelle puhua ja tulla asuvaisena olla vaikuttamassa elämäämme . Ja totta tietysti että sana kehoittaa meitä moneen .

    Pekalle : kyllä! Parasta pohjaa avioliitolle on yhteiset hartaushetket joissa sana ja rukous on esillä ja paljon on hyviä hartauskirjoja . Ja olen tullut siihen ajatukseen että voi käyttää eri hartauskirjoja sen mukaan paljonko on ja eri- ikäisiä ihmisiä kuulemassa . Joskus lyhyt joskus pitempi teksti joskus joku selitysteos. Tämä tehtävä on annettu ensisijaisesti miehelle että huolehtii että se toteutuu vaikka molemmat voi lukea ja tietysti rukoilla sydämen painoja ja kiitoksia . Tunneälyä tarvitaan mieheltä että oli pieniä lapsia tai vieraita kylässä jne että millaisen hartauden tahtoo . Pienten lasten kanssa voi hyvin säveltää kunhan raamatun sana on jollain lailla mukana

    • Timo: Tästä ole samaa mieltä Pekan ja sinun kanssasi. Yhteiset, päivittäiset rukoushetket vaimoni kanssa ovat erittäin tärkeitä. Mutta ei me niihin kyllä mitään hartauskirjoja tarvita. Kunhan puhutaan ihan arkisesti Jumalalle kunkin päivän huolista ja iloista.

      Jumalanpalveluksissa ja ehtoollisella käynnit ovat tietysti erityisiä juhlahetkiä.

    • Timo: Kirjoitat blogissasi: ” Heikoissa on kuitenkin kuitenkin Jumalan voima , myös mies tarvitsee Jumalan voimaa ja se tie taitaa kulkea heikkouden tietä pitkin.”

      Minusta tässä ei ole mitään eroa miehen, naisen tai muunsukupuolisen välillä. Kaikki tarvitsemme voimaa Jumalalta. Onneksi sitä myös sieltä voimme pyytää ja saamme.

    • Timo: Eipä meidän tarvitsekaan miettiä, mitä ”muunsukupuoliseksi” itsensä määrittelevät ihmiset ajattelevat. Luomistyön perusteella ei voida päätellä, miksi syntyy ihmisiä, jotka ovat intersukupuolisia (=joilla on esim. penis ja munasarjat).

      Kaikki ollaan saman Jumalan siunauksen varassa.

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen