Poikkesimme naapurikaupungissa Forssassa rakkaan puolisoni prinsessa Coletten kanssa.
Jos Herra suo, niin menemme Forssaan Rukoushuoneelle seuraavan kerran Mikkelinpäivänä.

Kuvassa Raamattuja tai sen osia kotokirjastostani
ylhäältä vasemmalta kikongoksi, luoksi ja mboumiksi,
alemmalla iiriksi, hereroksi ja ?????

Jatkoa kotokirjastoni Raamattujen tai sen osien kuviin
yucatanin mayaksi, ewondoksi ja kwangaliksi
kitubaksi, oromoksi ja rutooroksi.

Sanomani ydin on: Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Ympärillämme on maaseutua. Eteemme avautuu laaja näkymä pelloille Alijoen kummallakin puolella. Syksyn korjuu on jo saatu valmiiksi ja peltoja on valmisteltu talvea ja tulevaa kesää varten. On kynnetty, äestetty ja syysvilja kylvetty.
Pellon sato riippuu valmistelujen laadusta. Se mitä saadaan riippuu kylvöstä.
Peltojen opetus on, että sitä saa mitä kylvää.
Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Myös sydämen sivistys ja sielun ravinto saavat vaikuttaa siihen, miten elämämme on sopusoinnussa itsemme kanssa ja miten tulemme toimeen toinen toisemme seurassa.
Se joka kylvää riitaa ja kyräilyä saa itsekin vastaan ottaa huonoa kohtelua. Se puolestaan, joka levittää ympärilleen iloa ja tyytyväisyyttä, saa itsekin vastaanottaa myönteisyyttä ja hyvää kohtelua.
Tässäkin toimii lainalaisuus:
Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Sama sääntö pätee myös evankeliumin sanoman kylvössä. Kun itse toimimme evankeliumin arvon mukaisesti, niin silloin myös Jumalan sana pääsee vaikuttamaan ihmisteen keskellä.
Koska Jumala on meitä armahtanut, niin olkaamme mekin armollisia. Koska itse olemme saaneet osaksemme Jumalan rakkautta, niin rakastakaamme mekin toinen toistamme. Jumala on meille antanut hyvää, niin antakaamme hyvyyden päästä eteenpäin.
On siis ahkerasti pidettävä esillä Jumalan sanaa ja kerrottava sekä sanoin että teoin Vapahtajamme valtavasta pelastustyöstä koko ihmiskuntaa kohtaan. Onhan Jeesus kuollut ristillä koko maailman sovituksen hyväksi ja noussut kuolleista koko maailman pelastamiseksi ikuisen elämän toivoon.
On siis rohkeasti pidettävä esillä Elämä Antajan, meidän Jumalamme hyvyyden sanomaa: Jumala on meidän elämämme Ylläpitäjä ja hän myös vie elämämme päätökseen aina taivaan kotiin pääsemiseksi.
Niinpä tässäkin tehtävässä pätee sama periaate:
Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Sunnuntai 28.9.2025
16. sunnuntai helluntaista
Jumalan huolenpito
Toinen lukukappale eli epistola: Gal. 6:2–10
Kirjeestä galatalaisille, luvusta 6
Kantakaa toistenne taakkoja,
niin te toteutatte Kristuksen lain.
Joka luulee olevansa jotakin,
vaikka ei ole mitään,
pettää itseään.
Kukin tutkikoon vain omia tekojaan.
Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on,
vertaamatta itseään toiseen.
Jokaisen on kannettava oma kuormansa.
Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan,
antakoon opettajalleen kaikkea hyvää.
Älkää pettäkö itseänne!
Jumala ei salli itseään pilkattavan.
Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon,
korjaa siitä satona tuhon,
mutta se, joka kylvää Hengen peltoon,
korjaa siitä satona ikuisen elämän.
Meidän ei pidä väsyä tekemään hyvää,
sillä jos emme hellitä,
saamme aikanaan korjata sadon.
Kun meillä vielä on aikaa,
meidän on siis tehtävä hyvää kaikille,
mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin.
_______________________________________
Netissä voi lukea ja/tai kuunnella ylhäällä kuvattuja kotonani olevien Raamattujen tai sen osien pyhää tekstiä
kikongoksi NGALATIYA 6 | Bible.is
luoksi [Galatians] 6 | Bible.is
mboumiksi eli mbumiksi Galatians 6 | Bible.is
iiriksi Chum na nGalátach 6 | JOYNTG Bible | YouVersion
hereroksi Ovagalate 6 | HRR-UNI Bible | YouVersion
ja ????? en pystynyt täsmentämään kielen nimeä
yucatanin mayaksi TI’ GALACIAILO’OB 6 | Bible.is
ewondoksi Galatians 6 | Bible.is
kwangaliksi Vagaratiya 6 | KWN Bible | YouVersion
kitubaksi NGALATIYA 6 | Bible.is
oromoksi, kirja etiopialaisin kirjaimin, äänitteet
itäiseksi oromoksi länsimaisin kirjaimin Gara Warra Galaatiyaa 6 | Bible.is
ja länsi-keskiseksi oromoksi länsimaisin kirjaimin Galaatiyaa 6 | Bible.is
rutooroksi Abagalatiya 6 | Bible.is


Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-28-9-2025/
Galatalaiskirjeen lukua kuusi voi lukea täältä. Panen viitteeseen suomennoksiin 2024 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/GAL.6
Ensi sunnuntain aihetta ”Jumalan huolenpito” voisi lähestyä vaikkapa kahdesta suunnasta: 1. Todeta, mitä on tapahtunut ja tapahtuu. I uskonkappale luomisesta kertoo vastauksen ensimmäiseen lähestymistapaan: ”Minä uskon, että Jumala on minut ja kaikki olennot l u o n u t , antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät ja korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit. ja että Hän näm,ä vielä p i t ä ä v o i m a s s a…………..l a h j o i t t a a runsaasti ja joka päivä ravinnon ja kaikki tämän elämän tarpeet, s u o j e l e e kaikissa vaaroissa, v a r j e l e e ja p e l a s t a a kaikesta pahasta; …….ja t e k e e tämän kaiken sulasta isällisestä jumalallisesta hyvyydestänsä ja laupeudestansa……. (Tämä on varmasti totta)
2. suunta: Miten kansa tai ihminen tämän kokee. Vastauksia löytyy eripuolelta Raamattua kun vaikka seuraa Israelin kansan vaellusta Egyptin orjuudesta kohti Kaanaanmaata. Erittäin selvästi Jumalan huolenpidosta kertovat psalmien ja Sananlaskujen kirjoittajat. Esimerkkinä voisi laittaa vaikka Psalmin 8: ”Kun minä katselen taivastasi, Sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka Sinä olet luonut, niin mikä on ihminen, että Sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolta? Ja kuitenkin, teit hänestä lähes jumal-ólennon ja seppelöitsit hänet kunnialla ja kirkkaudella, panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja, asetit kaikkia hänen jalkainsa alle…….” tai matkalaulu 121: ”Minä nostan silmäni vuoria kohti; mistä tulee minulle apu? Apu minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan. Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku,…. Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi. Herra varjelee sinut kaikesta pahasta; Hän varjelee sinun sielusi. Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti.” Puhumattakaan Jeesuksen vuorisaarnan lopusta, missä Hän kehottaa katsomaan kedon kukkia ja taivaan lintuja. Myöskin apostolit kehottavat jättämään huolet ja kuormat ja juoksemaan ilman taakkoja kohti päämäärää, taivasta. Ja kuten epistolassa kehotetaan kantamaan myös uupuneitten matkatovereitten kuormaa, että kaikki Jumalan perheväki pääsisi perille. Niinhän mekin haluamme tehdä.
Valma
Kiitos todella upean hyvästä kommentistasi
Aivan ihanasti sinä tuot esille Jumalan huolenpidon todellisuuden
Eräs kiertävistä saarnamiehistämme huomasi muutamalla rautatieasemalla murheellisen isän, joka oli saapunut ottamaan vastaan vankilasta vapautuvaa poikaansa. Poika oli menettänyt toisen jalkansa ja laahusti junasta isänsä luo. Silloin ei saarnaaja jaksanut vaieta, vaan lausui pojasta: ”Ei tuo nyt enää kelpaa maailmalle, mutta kyllä kelpaa Kristukselle.” Murtunein mielin kysyi silloin isä: ”Kelpaakos Kristukselle näin kelvoton isä?” Vastaus kuului: ”Kyllä kelpaa. Te kelpaatte nyt hänelle molemmat.”
Siinä oli hyvä sanoma Kristuksesta, evankeliumi saarnattuna köyhille. Mahtoivat ne molemmat maailman mielestä onnettomat hämmästyneinä silloin ihmetellä ja nöyrästi kiittää Jumalan käsittämätöntä armoa Jeesuksessa Kristuksessa.
Väinö Malmivaara, Kristuksen rakkaus, s. 15-16, Kuva ja sana, 1946.
Empä ole aiemmin täällä siteerannut körttiä. Mutta tämä oli niin hyvä, että laitoin sen tänne.
Kuuleeko nykykörteiltä enää tällaista opetusta ja julistusta?
Mika
Kiitos kommenteistasi
Kiitos Väinö Malmivaaran tekstin esille panosta!
Kokemusteni mukaan herännäisyys ei ole enää protestiliike vaan ihan muolimanmukkaa menevä liike.
”Arvopohjanamme on toivo, rakkaus, armollisuus ja tasavertaisuus. Viestimme on että sinä riität, sinä kelpaat, sinä et ole yksin.” Nämä ovat körttiläisen norisotyön arvoja. Ovatko nämä ’muolimanmukkaisia’? Minusta viesti on sama kuin tuon Mika Rantasen saarnamiehen: ”Ei tuo nyt enää kelpaa maailmalle, mutta kyllä kelpaa Kristukselle. – – – Te kelpaatte nyt hänelle molemmat.”
Valma
ja
Martti
Kiitos kommenteistanne
Todella antoisa on tuo ajatus: ”Te kelpaatte nyt hänelle molemmat.”
”Herännäisyys ei ole enää protestiliike.” Ehkä liike protestoi eri asioita vastaan kuin ennen. Herännäisyydellähän on niin oikeistolainen kuin vasemmistolainenkin historiansa. Kenties sinimusta ja punainen ovat antaneet tilaa vihreälle ja sateenkaaren kirjavalle.
Martti, ilmeisesti siis myönnät herännäisyyden muuttuneen vuosikymmenten kuluessa. Hyväksyisikö esim. Väinö Malmivaara (1879-1958) nyt esim. naispappeuden ja homoliitot? Tuskinpa. Hän oli mm. piispa ja kansanedustaja.
Muuttuminen ja kasvu ovat elämälle ominaisia. Jos herännäisyys ei muuttuisi, se olisi kuoleman merkki. Liikettä taannoin johtaneet Malmivaarat elivät kukin omassa ajassaan. Nykyiset heränneet – myös Malmivaarat – ovat kiinni tässä ajassa.
Muuten ainakin Karkun evankelisella opistolla jumalanpalveluksia toimittava pastori Markus Malmivaara on tunnustuksellinen luterilainen pappi eikä edusta käsittääkseni nykykörttiläisyyttä. Hänhän on pappi neljännessä tai viidennessä suoraan alenevassa polvessa.
Eivät kaikki Malmivaarat toki ole heränneitä. Toisaalta heränneissä on nytkin monenlaista väkeä. Seuraliikkeessä ei kysytä toisten tunnustuksellisuutta eikä pahemmin pohdita omaakaan. Katse suunnataan Kristukseen.
Evankeliumi Kristuksesta on pääasia. Mutta oletteko unohtaneet lain julistuksen? Kristushan ja hänen sovitustyönsä kelpaa sille, joka on tullut tuntemaan syntisyyttään.
Körttiläisen suhtautumisen lakiin ja evankeliumiin on kiteyttänyt mielestäni erinomaisesti muuan emäntä: ”Jos Jumala laittaa minut helvettiin, hän tekee siinä ihan oikein, mutta jos Hän päästää minut taivaaseen, siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista.”
Huudosta ”Herra, armahda” ei ole hyötyä, jos ei samalla usko, että meidät kaikki on jo armahdettu Golgatalla Jeesuksen verellä.
Matteuksen evankeliumi:
9:27 Ja kun Jeesus kulki sieltä, seurasi häntä kaksi sokeaa huutaen ja sanoen: ”Daavidin poika, armahda meitä”.
20:30 Ja katso, kaksi sokeaa istui tien vieressä; ja kun he kuulivat, että Jeesus kulki ohitse, huusivat he sanoen: ”Herra, Daavidin poika, armahda meitä”.
Markuksen evankeliumi:
10:47 Ja kun hän kuuli, että se oli Jeesus Nasaretilainen, rupesi hän huutamaan ja sanomaan: ”Jeesus, Daavidin poika, armahda minua”.
Luukkaan evankeliumi:
18:38 Niin hän huusi sanoen: ”Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!”
Näin sokeat huusivat Jeesukselle, ja Jeesus heti armahti heitä. Tämä on tietysti myös totta!