Milleniaalien kirkko rakastaisi radikaalimmin kaikkialla maailmassa
Nuoret ja nuoret aikuiset, kuten kaikki ihmiset, haluavat kuulua yhteisöön, joka elää kuten opettaa. Arvojen, toimintapojen ja kulttuurin pitää sopia omaan pirtaan. Muuten oma paikka löytyy muualta.
Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon huolipuheeseen liittyy vahvasti ”nuorempien sukupolvien” niukkeneva kiinnostus kirkosta. Se näkyy esimerkiksi kirkosta eroamisena ja kirkkoon kuuluvien perheiden valintana jättää lapsi kastamatta. Huolipuhe on johtanut sekä tutkimuksen tekoon että uusien toimintatapojen etsimiseen.
Alkuvuodesta ilmestynyt Milleniaalien kirkko – kulttuuriset muutokset ja kristillinen usko piirtää kuvaa kahdesta eri sukupolvesta (y- ja z- sukupolvet), jotka eivät koe kirkkoa omakseen ja joiden luottamus kirkkoon instituutiona on heikentynyt. Tieto ei tule uutena aktiivisesti kirkon piirissä toimiville. Silti neuvottomuus ja joskus lannistuminenkin värittävät keskustelua. Kokonaisten sukupolvien näkeminen haasteena on haaste itsessään: haluaisitko olla ongelma, johon joku muu yrittää löytää ratkaisua?
Nuoret odottavat kirkolta oikeudenmukaisuutta
Jokainen sukupolvi kasvaa omanlaiseen maailmaan. Me y- ja z-sukupolvet olemme kasvaneet moniarvoisessa maailmassa, jossa peruskansalaistaitona opetetaan esimerkiksi dialogisuutta ja toisella tavalla ajattelevien kanssa sopuisaa rinnakkaiseloa. Elämän perimmäisiä kysymyksiä värittää maailmankansalaisuuden ajatus, huoli ilmastosta ja arvokysymykset, jotka kietoutuvat myös politiikkaan. Sukupolvi näkee tulevaisuudenkuvissaan eriarvoistumisen, huolen hyvinvointiyhteiskunnasta ja myös nousevat ääriasenteet sekä sodan.
Hengellisyys ja eksistentiaalinen pohdinta eivät rajoitu tuonpuoleiseen, vaan kristityiksi itsensä lukeville Jeesus on radikaalin rakkauden saarnaaja, joka vapauttaa myös tämän maailman kahleista. Synti näkyy teoissa, mutta myös rakenteissa. Kirkon tehtävä olisi nousta messiaansa tavoin selkänojaksi niille, joilla on oikeudenmukaisuuden nälkä ja jano. Temppeli pitäisi puhdistaa myös sisältä eli tehdä näkyväksi valtarakenteita ja murtaa niitä tietoisesti.
Kirkosta puhuttaessa on joskus vaikea erottaa instituutio ja yhteisö. Instituutio voi olla jäykän oloinen, suuri, ehkä jopa tahmea. Sen pitää kuitenkin ottaa rooli arvojohtajansa Jeesuksen puolestapuhujana, sillä instituutiolla on kanavat viedä viestiä ja olla vallan kabineteissa läsnä. Samalla paikallinen yhteisö, seurakunta, voi olla notkea, luova ja uudistuva. Tässä on toivo.
Yhteisö on johtajiensa näköinen
Maailmalla samat sukupolvet kamppailevat yllättävän samojen kysymysten kanssa. Reformaattori eli uudistaja Lutherin nimissä kulkeva kirkko kipuilee monessa maassa hierarkkisen rakenteen ja jähmeästi etenevien uudistusten keskellä. Nuorten on vaikea saada ääntä kuuluviin esimerkiksi ylemmässä päätöksenteossa, jumalanpalveluselämän uudistamisessa ja rakenteissa. Tarkoitus ei ole muuttaa kaikkea, mutta yhteisö on johtajiensa näköinen. Ylisukupolvinen johtajuus tuottaisi monen sukupolven näköistä kirkon elämää.
Samalla monet kumppanikirkkomme ovat rohkeita. Evankeliumin mukaisesti he nousevat puolustamaan heikommassa asemassa olevia, pyrkivät muuttamaan lainsäädäntöä ja auttavat hädänalaisia. On järjetöntä ajatella, että evankeliumi unohtuisi tai haalenisi tällaisen aktivismin rinnalla. Sana sytyttää tulen, joka lähettää liikkeelle ja toimimaan. Näiden tekojen pitäisi kuulua myös Suomessa paremmin: tätä me teemme yhdessä, koska kirkon olemus on ylittää esimerkiksi maantieteelliset rajat.
Luterilaisen maailmanliiton syyskuun yleiskokoukseen valmistautuvat nuoret ovat nostaneet Karibian alueella ja Pohjois-Amerikassa kärkiteemoiksi oikeudenmukaisen yhteisön, kristillisen identiteetin ja johtajuuden. Euroopassa puolestaan on korostettu ilmasto-oikeudenmukaisuutta, avointa kirkkoa ja mielenterveyttä. Afrikan ja Aasian kokoukset ovat vasta tulossa. Yhdessä näitä kokouksia valmistelevassa keskustelussa Teamsissa Hongkongista kotoisi oleva Moon kysyi kysymyksen, jonka tulisi ohjata kaikkea kirkon elämää kaikialla maailmassa: ”What is the Church that would delight God the most?” eli suomeksi ”Millainen kirkko ilahduttaisi Jumalaa eniten?”
Elina Siukonen, lapset, nuoret ja kirkko -teeman asiantuntija Suomen Lähetysseurassa
28 kommenttia
Elina Siukonen: ”Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon huolipuheeseen liittyy vahvasti ”nuorempien sukupolvien” niukkeneva kiinnostus kirkosta. Se näkyy esimerkiksi kirkosta eroamisena ja kirkkoon kuuluvien perheiden valintana jättää lapsi kastamatta. ”
Kyse ei ole kirkosta vaan sen tuotteesta – uskonnollisesta uskosta. Sille on yhä vähemmän tarvetta.
Kiitos tästä blogista. Tiukkaa asiaa. Toivoisin, että kaikki kirkon vaikuttajat – ihan pienimmän seurakunnan kirkkovaltuutettuja myöten – lukisivat tämän ja ottaisivat onkeensa.
En edusta y- enkä z-sukupolvea, vaan ehkä h (=harmaahapsi). Mutta tämä kirjoitus lisää luottamustani siihen, että nuorten ihmisten myötä rakas kirkkoni suuntaa valoisampaan tulevaisuuteen.
”What is the Church that would delight God the most?” Sellainen kirkko joka pitää varmana sitä, että Kristus on Pyhästä Hengestä siinnyt ja neitsyt Mariasta syntynyt Jumalan ainoa Poika. Synnin takia ristille lyöty meidän tähtemme. Taivaaseen korotettu. ´Joka häneen uskoo, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen` (Joh3).
Kiitoksia Elina Siukonen. Tätä kirkkomme juuri tarvitsee kasvojensa näkemiseen.
Kirkkomme hengellinen dilemma katsoa eteenpäin syntyy kyvyttömyydestä uskoa siihen mistä kirkkomme sanoo todistettavan, ja tämä Ihmisten autuudeksi myös ajallista katsoen.
Jotenkin kuurojen asia 1960.tä luvun loppuun tulee mieleen kun kirkollisesta konsensuksen vahvistamisesta vaadittiin sterilointitodistus myönteiseen päätökseen jotta kirkon pappi suopeutoisi vihkimään. Pitäisiköhän kirkkomme johtajien nyt luopua saman todistuksen vaatimisesta Itseltään.
Kuopat ovat syvät, ja hyvä niistä on uskaltaa astua eteenpäin.
Piispamme eivät halua liikkua mihinkään päin mutta Kirkkoherroissamme on toivoa. ”Tämän Minä tein, tämän Minä uskalsin aloittaa”, ja ei muuta kuin uutta pettymystä kohden.
Eikös Jeesus muistuttanut myös että on joskus luovuttava totutusta kun haluaa uutta elämäänsä kokemuksena rutiinin häiritsemisestä asialla mihin sydän kehottaa uskomaan.
Kaikki kaikessa Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset myös uskonnollisuuden kuormasta. Ihmisellä on tapana takertua ajallisiin, se on luonnollista, mutta jos Kirkon sanoma jää vain ajallisten ongelmien vangiksi, niin sanoma sielujen pelastuksesta unohtuu ja menee hukkaan. Jumalan vanhurskauden etsiminen on autuasta, sillä polun päästä löytyy Kristus, joka riisuu meidät omavoimaisuudesta.
Jumalaa miellyttää, että me uskomme Sanansa. (Kristus)
”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ruoka ja vaatteet ja kaikki tarpeellinen) teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.” Matt.6:33-34
Ihmisen tila, mistä Jeesus käyttää ilmaisua ”… sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta” tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa, täydellistä.
Jokainen meistä tuntee ja jopa tietää, ettei kelpaa taivaaseen. Kelpuutus tulee Jumalalta. Koin sen siinä vaiheessa kun syntymäkelpuutus lakkasi. Siitä lähtien olen tiennyt ikuisuusosani. Tuo tieto on tuntemus hengessä, sen Jumalan ihmiseen puhaltaman Henkensä kautta, joka oli elävä, kunnes aloin erottamaan pahan hyvästä.
Kun syntymäkelpoisuus poistuu, sisin on tyhjä, joka sitten täyttyy korvikkeilla, jäljitelmillä, jotka ovat yhtä kadottavia kuin kuin kaikkein pahin pahuus.
Lapsi seuraa, oppi esikuvista, joita hänellä ovat yleensä omat vanhemmat. Uskova isä ja äiti ovat ensimmäisiä Jeesuksen ja Jeesuksesta todistajia, vt. Apt. 1:8. Vanhempien puutteellisuus ei estä todistusta ja sanat eivät voi muuta kuin vahvistaa Uskon.
Etenkin nuoret etsivät todellista tai heihin ei vaikuta esitys mikä parhaimmillaankin on vain tyhjä tynnyri.
Jeesus on kuollut, laskekaa hänet alas ristiltä ja päästäkää menemään.
Nyt on Juudaksen vuoro nousta haudasta, ja kertoa mitä oikein tapahtui, ja onko häntä syytetty ilman syytä. Onko tarina ymmärretty väärin. On ihmisoikeuksien aika ja ne kuuluvat myös Juudakselle.
Tämä on radikaalia rakkautta. ” Ärimmäisyyshenkinen, kumouksellinen, perinpohjainen muutos. ”
Ilmoita asiaton kommentti