Mikä on joulun historiallinen ja oikea sanoma? Jouluna Jumala ei tullut maailmaan oikeasti. Joulun on kirkon keksimä juhla 300-luvulla. Kukaan ei tiedä tarkalleen Jeesus Nasaretilaisen syntympäivää. Vanhan ajan kirkko sijoitti Jeesuksen syntymäjuhlan roomalaisen Saturnalia-juhlan tilalle 25.12. pyrkien vahvistamaan kirkon asemaa ja heikentämään pakanauskontojen palvomista Rooman valtakunnassa. Kaikki onnistui helposti kun Rooman keisari Theodosius 1 teki vuonna 380 kristinuskosta ainoan sallitun uskonnon Rooman valtakunnassa.
Joulu on Jeesus Nasaretilaisen syntymäpäivä. Voidaan sanoa myös, että Jumalan Poika syntyi maailmaan, mutta ei ise Jumala. Jeesus oli Jumalan Poika eli Jumalan Valittu eli ihminen, joka tulisi toimimaan Jumalan asialla maailmassa. Jouluna voidaan muistella ajatonta Jumalan sanomaa armosta. Jeesus tuli maailmaan kertomaan tiestä Jumalan luokse ja opettamaan uskoa yhteen Jumalaan, syntien anteeksisaamieen ja ikuiseen elämään kuoleman jälkeen. Jeesus tuli myös opettamaan rakkauden kaksoiskäskyä. Tähän voisi nykypävänä lisätä myös rakkauden luontoa kohtaan.
Joulu on upea juhla. Siitä alkaa yksi vaihe Jumalan pelastussuunnitelmassa ihmiskunnan suhteen. Jouluevankeliumi ei kuitenkaan ole historiallisesti totta. Se on joulun satu kuten eksegeetti Lars Aejmelaeus jo tutkimuksessaa aikoinaan vuonna 1987 totesi. Kirkko lainasi ajatuksen neitseestä syntymisestä antiikin uskonnoista. Kysymyksessä voisi olla myös käännösvirhe kristillisessä perimätiedossa Jesaja 7:14:sta. Heprean sana alma ei tarkoita neitsyttä, vaan nuorta naista! Heprean kielessä on oma sanansa neitsyelle.
”Antiikin uskonnoissa ja mytologioissa esiintyi useita kertomuksia ihmishahmoista tai puolijumalista, joiden syntymään liittyi yliluonnollinen sikiäminen ilman luonnollista isää, usein neitsyenä pidetyn äidin kohdalla.
Nämä tarinat olivat yleisiä keinoja korostaa kyseisen henkilön erityislaatuista asemaa, jumalallista alkuperää tai sankaruutta.
Esimerkkejä antiikin mytologioista:
- Perseus Kreikan mytologiassa syntyi kuolevaiselle naiselle, Danaëlle, jonka Zeus saattoi raskaaksi laskeutumalla hänen luokseen kultaisena suihkuna. Danaë oli isänsä lukittavana, jotta tämä ei saisi lapsia, joten häntä pidettiin neitsyenä ennen tapahtumaa.
- Romulus ja Remus, Rooman perustajamyytin keskushahmot, olivat Vestan neitsyen, Rhea Silvian, synnyttämiä. Tarinan yhdessä versiossa sodanjumala Mars saattoi hänet raskaaksi.
- Attis sai alkunsa, kun neitsyt Nana laittoi rintaansa granaattiomenan puusta, joka oli kasvanut kuolleen Agdestiksen verestä.
- Aleksanteri Suuren myyttisissä elämäkerroissa kerrottiin Zeuksen siittäneen hänet ukkosenjumalan hahmossa hänen äitinsä, Olympiaksen, luona.
Nämä kertomukset eroavat yksityiskohdiltaan ja tyyliltään kristillisestä Jeesuksen neitseestä syntymisen kuvauksesta (joka tapahtui Pyhän Hengen vaikutuksesta eikä fyysisen yhdynnän tai jumalan tunkeutumisen kautta), mutta yliluonnollisen sikiämisen teema oli silti tunnettu antiikin maailmassa.”
Lähde: Google AI


Mikä on joulun oikea sanoma? Se, että Jeesus syntyi neitsyt Mariasta. Pre-eksistenttinen Jumalan Sana ihmiseksi. Täysi todellinen Jumala ja täysi todellinen ihminen yhdessä persoonassa, lunastaakseen meidät synnin, kuoleman, helvetin ja Perkeleen vallasta.
Ok. Näkemyksesi on klassisen kristinuskon mukaista ja ok.
Minusta tämä perinteinen näkemys ei ole kuitenkaan historiallisen Jeesuksen mukainen. Kirkko keksi joulun ja teki siitä suuremman juhlan kuin mitä se oikeasti koskaan oli. Jeesus syntyi nuoresta naisesta, ei neitsyestä. Kohta on kirkon tekemän käännösvirhe Tanakhista.
Jeesus ei ole elänyt ennen aikoja, vaan on yksi meistä, tavallinen ihminen, joka toimi Jumalan asialla. Taivaassa asuvat vain oikea Jumala ja enkelit. Lunastus ja sovitus olivat Paavalin keksintöä ja Paavalin omaa teologiaa eikä perustu historiallisen Jeesuksen opetuksiin.
Wille Riekkinen on oikeassa. Kristinuskon pitää uudistua tai se kuolee pois. Kirkko ei voi jatkaa terveen järjen ja tieteen uhraamista.
Muistutan kuitenkin, että klassinen kristillinen teologia on täysin mahdollinen ja pätevä, yksi vaihtoehto muiden tulkintojen joukossa. Jos täytyy pitää siitä kiinni, sitten on pidettävä. Jokainen voi uskoa miten haluaa.
Kirkko on ominut ylösnousemususkon ja katsoo, ettei kuolleiden ylösnousemusta voi olla olemassa ilman Jeesusta. Tämä ei tietenkään ole totta eikä loogista. Ylösnousemus tai kuoleman voittaminen on mahdollista riippumatta Ristin tapahtumista tai Jeesuksesta. Myös juutalaisuus ja islam tuntevat ylösnousemuksen. Oikea Jumala voi herättää kuolleista kenet haluaa ja milloin haluaa.
Lopun ajat tai viimeinen tuomiopäivä oli kirkon uskon tulkintaa. Sellaista ei tule koskaan oikeasti tapahtumaan. Elämä pääytyy kuolemaan ja sen jälkeen ihminen joutuu viimeiselle tuomiolle oikean Jumalan eteen. Siitä hetkestä alkaa joko ikuinen elämä Taivaassa ja tai Kadotuksessa. Kadotus voi myös merkitä vain olemassa olon päättymistä, jolloin ei-uslovat eivät tule edes tuntemaan lopullista Totuutta.