Lunastus

Kuvassa 23-osaisen ja 25 niteisen Lutherin teosten kokoelman kaksi ensimmäistä osaa.

Jeesus kuoli meidän puolestamme ristin kuoleman. Näin meidät vapautettiin synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Näin meille avautui tie taivaan kirkkauteen.

Uskonpuhdistajamme Martti Luther sanoo Vähässä katekismuksessa:

Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseena elää ja hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.

Schmalkaldenin opinkohdissa uskonpuhdistajamme sanoo, että Jeesuksen sovintotyö otetaan vastaan yksistään uskolla ilman meidän omien tekojemme myötävaikutusta. Hän myös korostaa, että tämä Jeesuksen työ on ainoa pelastuksemme:

Toinen osa: Jeesuksen Kristuksen virka ja tehtävä: meidän lunastuksemme

Ensimmäinen eli pääopinkohta

Jeesus Kristus, meidän Jumalamme ja Herramme, on ”kuollut meidän syntimme tähden ja noussut kuolleista meidän vanhurskautemme tähden”. (Room. 4:25) Hän yksin on ”Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin”. (Joh. 1:29)”Jumala on pannut kaikkien meidän syntimme hänen kannettavikseen”. (Jes. 53:6) ”Kaikki he ovat syntisiä, mutta tulevat ilman omaa ansiota vanhurskaiksi hänen armostaan, kun Jeesus Kristus on heidät verellään lunastanut”. (Room. 3:23-25)

Tämä on otettava uskoen vastaan, mikään teko, laki tai ansio ei tee siitä osalliseksi. Siksi on selvää ja varmaa, että yksin tämä usko tekee meistä vanhurskaita, niin kuin pyhä Paavali sanoo (Room. 3:28): ”Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.” ”Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.” (Room. 3:26)

Tästä opinkohdasta ei voi yhtään väistyä tai antaa periksi, vaikka taivas, maa ja kaikki muu katoavainen sortuisivat. Sillä ”ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman”, sanoo pyhä Pietari. (Ap.t. 4:12) ”Ja hänen haavainsa kautta me olemme parannetut”. (Jes. 53:5)

Sunnuntai 6.4.2025

5. paastonajan sunnuntai (Judica)

Kärsimyksen sunnuntai

Kärsimyksen sunnuntai alkaa paastonajan syvemmän osan. Palmusunnuntaina alkaa hiljainen viikko, joka keskittyy Jeesuksen maanpäällisen elämän viimeisiin hetkiin. Kärsimyssunnuntain tähtäyspiste on Kristuksen sovintotyö pitkänäperjantaina ja haudan lepo lauantaina. Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa seurataan aina pääsiäisyöhön asti. Silloin kärsimyksen tutkistelu vaihtuu Kristuksen ylösnousemuksen ylistykseen.

Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 9:11–15

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 9

Kristus, meitä odottavan hyvän ylipappi, on jo tullut.

Hän on kulkenut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta,

jota ei ole tehty ihmiskäsin ja joka siis ei kuulu tähän luomakuntaan.

Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta,

hän on uhrannut oman verensä.

Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt tehtävänsä,

astunut sisään kaikkeinpyhimpään

ja hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen.

Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka

puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi,

kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri!

Ikuisen henkensä voimalla

hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle,

ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista,

niin että voimme palvella elävää Jumalaa.

Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi,

että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki

ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista

ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön.

75 KOMMENTIT

  1. Eilen 2.4.2025 klo 13 oli sotiemme veteraanien iltapäiväkahvit Someron seurakuntakodilla. Pidin siellä hartauspuheen. Colette lauloi kaksi laulua toisen ranskaksi ja toisen suomeksi.

    Sen jälkeen kävimme äänestämässä Kaupungintalolla.

    Illalla osallistuimme sanan ja rukouksen iltaan Svenssonin palvelutalolla. Meillä oli vieraanamme pastori Teemu Haataja Sleystä. Seurakuntamme diakonit Anu Kemppi ja Anni Kantonen esittivät oman puheenvuoronsa. Minä puhuin ja Colette lauloi.

  2. Matias Roto kysyi jossain aiemmin kuinka sovitat oman uskosi ja uskoontulosi Jeesuksen sanoihin, et tuonut oikein mitään siihen, no nyt kysyn kuinka sovitat Jeesuksen sanoja uskoontuloosi.

    1) Ilaman että tekee parannusta hukkuu.

    2) löytää aarteen ja menee ja myy kaiken saadakseen sen.

    3) nöyrtyy lapsenaltaiseksi.

    4) tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin.

    5) tarttuu auraan eikä katso taakse.

    6) luopuu isästä ja äidistä.

    7) laskee kustannukset.

    8) vihaa elämäänsä ja kadottaa sen.

    9) ei tuomitse.

    ………..

    • Ari

      Luettelosi sisältää monia eri näkökohtia

      Sanot: ”1) Ilaman että tekee parannusta hukkuu.”

      Olen jo sota-aikana saanut Jumalan armon pyhän kasteen toimituksessa. Näin elämän perustava kääntymys on tapahtunut jo pienenä vauvana. Lutherin sanoja hänen kastettua esikoisensa heti syntymän jälkeen seuratakseni: ”Taas yksi pakana on tullut kristityksi.”
      Tämän ihanan kasteen takia voin iloiten tunnustaa, ettei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa.

      Roomalaiskirje:

      8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

    • Ari

      Sanot: ”2) löytää aarteen ja menee ja myy kaiken saadakseen sen.”

      Tämä Jeesuksen puhe tarkoittaa, että Jumalan löytäminen on koko elämän tärkein asia.
      Tämä on tapahtunut jo kasteen toimituksessa, jonka sinä ja minä saimme jo pienenä vauvana, kun meidät liitettiin Jumalan yhteyteen.
      Luther sanoo, että tämä kasteen antama yhteys on arvokkaampi kuin taivas ja maa yhteensä.

      Luther sanoo:

      ” Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?” Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.”

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

    • Ari

      Sanot: ”3) nöyrtyy lapsenaltaiseksi.”

      Panin väitteesi raamattuhakuun. Tulos oli nolla esiintymää.

      Sen sijaan Jeesuksen sanat kuuluvat

      Matteuksen evankeliumi:

      18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

      Näillä sanoilla Jeesus viittaa kasteen antamaan uudestisyntymään. Juutalaisilla oli nimittäin ymmärrys, että pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyvä PERHEKUNTA kastettiin kokonaisuudessaan vauvasta vaariin ja isäntäväestä palveluskuntaan ja talon nurkissa asuviin kerjäläisiin. Kun tämä kaste oli toimitettu, niin silloin oli pesty pois pakanuuden saastutus eli oli vapautunut perkeleen vallasta ja siirtynyt Jumalan kansan jäseneksi. Silloin tuli myös lupa osallistua pyhiin toimituksiin. Silloin KOKO PERHEKUNNAN ELÄMÄ ALKOI UUDELLEEN ALUSTA, eli siis perhe aloitti elämänsä kokonaan uudelleen. Se oli syntymään verrattava tapahtuma, kun siinä alettiin ”yhden päivän ikäisenä”, kuten silloin sanottiin, nykymatikan mukaisesti sanoisimme ”alkoivat nollapisteestä”.

      Raamatun sana uudestisyntymästä siis liittyy kasteessa saatuun uuteen elämään Jumalan yhteydessä alkamiseen.

    • Ari

      Kirjoitat: ”4) tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin.”

      Sinun tapasi kieltää ja -sanan merkityslisäämällä sanat ”ENSIN” ja ”SITTEN” muuttaa sen merkitsemään sellaista, missä yhteys uskon ja kasteen välillä häviää niin, että kasteen merkitys muuttuu alkuperäisestä vaikuttavasta pelastuksen ojentamisesta vain jo uskoon tulleen uskonsa julkaisemiseksi. Tämä edustamasi oppi keksittiin vasta 1520 -luvulla ja sen opin muotoili Hubmeier vasta sen jälkeen, kun esivaltaa vastaan protestoinnissa käytetystä tavasta tehtiin kokonaan uusi oppi vuosina 1525-27.

      Sen sijaan Luther on säilyttänyt kirkon alkuperäisen opin, missä hän liittää kasteen ja uskon toisiinsa ja tämän takia kertoo KASTEEN VAIKUTTAVAN PELASTUKSEN.

      Panen vaikutuksen yhteyteen numeroinnin 1), 2), 3), 4), jotta näkisit mitä kaikkea kaste vaikuttaa.


      MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:

      Kaste vaikuttaa 1) syntien anteeksiannon, 2) vapauttaa kuoleman ja 3) Perkeleen vallasta sekä 4) antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:

      Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      MITEN VEDELLÄ VOI OLLA NÄIN SUURI VAIKUTUS? VASTAUS:

      Sitä ei vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja ”uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä”, niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: ”Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

      https://katekismus.fi/sakramentit/35.html

    • Ari

      Kirjoitat: ”5) tarttuu auraan eikä katso taakse.”

      Jeesuksen sanat kuuluvat:

      Luukkaan evankeliumi:

      9:62 Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.

      Siinä on viittaus Lootin vaimon tapaukseen, missä kerrotaan, että pelastuksen kaupunkiin pääseminen pitää olla kaiken keskus eikä pidä tarrautua menneeseen pakanallisen menon touhuihin.

      Kreetan piispalle Tiitukselle suunnatussa kirjeessä sama sanotaan näin:

      Tiituksen kirje:

      2:12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

      Heprealaiskirje puolestaan kehottaa uskon kestävyyteen pitäytymällä yksistään Jeesukseen, joka yksinään on uskon alkaja ja täyttäjä.

      Hebrealaiskirje:

      12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

      12:2 silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

    • Ari

      Yksi kohta, missä olet koko ajan osoittanut hirveätä ja suorastaan tuhoisaa väärinkäsitystäsi sisältyy tulkintaasi sanoissasi:

      6) luopuu isästä ja äidistä.

      Olen jo ennenkin kertonut sinulle, minkä aseman Jeesus antoi isälle ja äidille näillä sanoillaan. Niitä nimittäin käytettiin heprean kielen VERTAILUMUOTOJEN PUUTTUMISEN TAKIA VERTAILUN TEKEMISEEN.

      Maailmankaikkeuden TÄRKEINTÄ asiaa eli Jumalan kunnioittamista verrattiin maailmankaikkeuden TOISEKSI TÄRKEIMPÄÄN asiaan eli omien vanhempiensa ja omanperheensä kunnioittamiseen.
      Tällä sanallaan Jeesus korotti omien vanhempiensa kunnioittamisen ja oman perheensä rakastamisen kaikkein korkeimmalle kaikista maallisista asioista.

      Luukkaan evankeliumi:

      14:26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

    • Ari

      Jeesus korostaa elämänsä huolellista hoitamista tärkeänä toimena. Ei pidä mennä omien oikkujensa mukaan ilman mitään suunnitelmia. Vain hyvin suunnitellusta työstä koituu menestystä.

      Tätä tarkoittaa Vapahtajamme niillä sanoilla, joihin viittaat:

      ”7) laskee kustannukset.”

      Isälläni oli tapana sanoa: ”Nyt se on suunniteltu. Nyt se pitää tehrä.”

      Kun aikoinaan erään kerran shogin eli japanilaisen shakin Suomen mestaruuden saadessani voitin ratkaisevan pelin, niin sen pelin ratkaisevaa siirtoa tehdessäni olin laskenut voittavaan mattiin vievän suunnitelman yli 20 siirtoa eteenpäin.

      Luukkaan evankeliumi:

      14:28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,

    • Ari

      Toinen raamatunkohta, missä omaa tyhmyyttäsi pitäydyt väärässä tulkinnassasi vain siitä syystä, että olet asenteellisesti kieltäytynyt hankkimasta ymmärrykseen tarvittavaa tietoa.

      Olet suorastaan tuhoisalla tavalla rääkännyt sanoja:

      8) vihaa elämäänsä ja kadottaa sen.

      Tässäkin kysymys on heprean vertailumuotojen puutteen takia kahden asian vertaamiseksi tehty vastakkainasettelu.

      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Ihminen on siis Jumalan silmissä todella kallisarvoinen. Jos siis häpäisee ihmistä, niin häpäisee Jumalan kuvaa ja sen mukana siis häpäisee Jumalaa.

      Kun Jeesus siis kehottaa rakastamaan Jumalaa, niin hän vertaa tätä toiseksi tärkeimpään eli siis oman elämänsä rakastamiseen ja itsestään huolehtimiseen- Tämä heprealainen sanonta siis on takana Jeesuksen sanoissa.

      Johanneksen evankeliumi:

      12:25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.

      Jotta vapautuisit holtittomassa opin saannin vihastasi

      HANKI VIISAUTTA!

    • Ari

      Kirjoitat: ”9) ei tuomitse.”

      Kun vertaan sanojasi kaikkiin muihin näissä Kotimaan lukijablogeissa lausuttuihin sanoihin, niin
      kaikkein tuomitsevin asenne on esiintynyt juuri sinun omissa sanoissasi. Niinpä sopimattoman kielenkäytön takia poistamistani puheenvuoroista kaikkein eniten on ollut juuri sinun kirjoittamiasi.

      Matteuksen evankeliumi:

      7:1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

    • Ari

      Jotenkin olet täysin kadottanut mittasuhteet asioiden ymmärtämisestä.

      Kuvittelet että aikansa oppinein ja aina 1900 -luvulle asti eniten uskonasioista kirjoittanein Raamatun selityksen professori Luther

      muka olisi huonompi Raamatun selittäjä

      kuin sinä

      joka kerta toisensa jälkeen olet halventanut kaikkea opin ja viisauden hankkimista ja tehnyt itsestäsi tyhmyyden apostolin.

      Panenpa neljä prosenttia eli siis 2/50 Sananlaskujen niistä jakeista, joissa varoitetaan tyhmyydestä. Loput voit lukea alla olevasta linkistä.

      Sananlaskut:

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=tyhm&kaannos=fi-38&kirjat=san

  3. Muutama huomio tuosta usein väärin tulkituista ja ihmetystä aiheuttavasta ”vihaamisesta” uudessa testamentissa, johon Matias oikein toi vertailu muodon, joka ei välity tuosta Suomen kieleen kovin hyvin.

    Luuk.14:26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.”

    Koko ajatuksen tulisi olla siinä että ihminen ”ei vihaa” vaan rakastaa vähemmän, eli Jumala tulee rakastaa yli kaiken ja lähimmäisiä, niinkuin itseään. Kyse tuossa ei ole siis vihaamisesta lainkaan.

    Näin ollen tuo Luukkaan kohta tulisi ymmärtää; ”Jos joku tulee minun tyköni ja rakastaa enemmän isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, jopa omaa elämäänsä, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

    Tällä kaikella Jeesus asettaa itsensä Jumalan asemaan, sillä ihmisen tulee toki rakastaa perhettään ja itseään, mutta Jumalaa yli kaiken. Se joka rakastaa Jumalan yli kaiken, rakastaa myös lähimmäisiään paljon.

    • Ismo

      Kiitos kommentistasi ja kiitos että tuot esille noiden vertailujen ajatuksen nykyaikaiselle suomen kielelle niin että jos mahdollista jopa Ari voisi ne ymmärtää.

    • Mielenkiintoista kun oletetaan etten ymmärrä mitä jokin tarkoittaa vaikka olen selventänyt asioita monta kertaa, no minlle nuo Jeesuksen sanat tarkoittavat sitä ettei mikään saa estää seuraamasta Jeesusta, siis jos esim isä tai äiti asettaisi esteen ja sanoisi ettei ”kotiin” ole tulemista jos ”seuraan Jeesusta” niin silloin joutuisn valitsemaan näiden välillä ja valintani olisi JEESUS, samoin on monessa asiassa, estääkö joku asia seuraamasta Jeesusta niin silloin tulee luopua näistä.

    • Ari

      On tehtävä ero Kristuksen evankeliumin tähden kärsimisen

      ja oman typerän käytöksen takia kärsimisen välillä.

      On asenteellisesti erittäin vahingollista nimittää omaa typeryyttään kärsimistä Kristuksen takia kärsimykseksi.

      Siispä Ari

      Hanki viisautta!

  4. Matias Roto toteat mnulle:””Jotenkin olet täysin kadottanut mittasuhteet asioiden ymmärtämisestä.””

    Mietippä nyt ihan ite omalla järjellä, siis sillä jota niin kehut, kuinka Jeesuksen ajan viisaat ja korkeasti koulutetut eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan, siis mitä heidän oppinsa ja viisautensa heitä hyödytti???????

    • Ari

      Jälleen kerran osoitat täydellistä mittasuhteitten menettäneen ymmärrystä.
      Tämä on seurausta siitä, että olet asenteellisesti kääntynyt tyhmyyden apostoliksi.

      Toisin on Vapahtajamme laita. Hänen viisautensa oli aikansa etevintä.

      Hän opetti Jerusalemin pyhäkössä JOKA PÄIVÄ eli siis hän oli aikansa etevimmän juutalaisen oppilaitoksen professori käyttääksemme nykyajan virkavastineita. Yksistään Salomonin pylväskäytävä oli kaksi kertaa suurempi kuin Rooman Forum, jonka rauniot ovat säilyneet meidän aikaamme.

      Ota huomioon, että aikansa oppineimman juutalaisen Jeesuksen oppilaista tuli niin suuresti oppineita, että Pietari oli yksi miljoonapäisen juhlan helluntain aamupäivän liturgian JUHLAPUHUJA.

      Paavali oli niin oppinut että juutalaisuudessa hän oli Gamalielin oppilas, Gamalielin isoisä oli maankuulu Rabbi Hillel, joka sanoi että KAIKKIEN ON SAATAVA KASTE, ja tähän hän otti perusteeksi Punaisen meren ylittämisen, missä KAIKKI eli siis KOKO KANSA vauvasta vaariin saivat kasteen.

      Kreikkalaisessa kulttuurissa hänen tietonsa auttoivat pääsemään luennoimaan Areiopagille, joka oli kreikkalaisen kulttuurin suuri tiedon keskus, toki puolta pienempi kuin juutalaisten Jerusalemin temppeli.

      Markus oli Aleksandrian ensimmäinen piispa,

      Matteus oli Etiopian ensimmäinen piispa,

      Tuomas meni opettamaan Intiaan asti, tuli nykyisen Keralan alueelle vuonna 58 jKr.

      Andreas ja Simon Kiivailija menivät Georgiaan

      Bartolomeus ja Taddeus menivät Armeniaan

      jne.

      Joten ota todesta mitä RAAMATTU SANOO JEESUKSEN VIISAUDESTA

      Matteuksen evankeliumi:

      11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: ’Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!’ Ja VIISAUS on oikeaksi näytetty teoissansa.”

      12:42 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuleva sille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon VIISAUTTA, ja katso, tässä on ENEMPI KUIN Salomo.

      13:54 Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä hänellä on tämä VIISAUS ja nämä voimalliset teot?

      Markuksen evankeliumi:

      6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se VIISAUS, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja TÄYTTYI VIISAUDELLA, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus VARTTUI VIISAUDESSA ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      7:35 Ja VIISAUS on kaikkien lastensa puolelta OIKEAKSI NÄYTTY.”

      11:31 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon VIISAUTTA, ja katso, tässä on ENEMPI KUIN kuin Salomo.
      11:49 Sentähden JUMALAN VIISAUS sanookin: ’Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

      21:15 Sillä minä annan teille suun ja VIISAUDEN, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

      SAMOIN: VIISAUTTA EDELLYTETÄÄN MYÖS JUMALAN SANAN PALVELIJOILTA.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja VIISAUTTA TÄYNNÄ, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä VIISAUTTA ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja VIISAUDEN faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten VIISAUTEEN, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      JOTEN ARI

      H A N K I

      V I I S A U T T A !

    • Matias Roto miten voisin nähdä ”viisautesi” kun kerran tuot jotain mikä on selkeästi Raamatun sanan vastaista, siis kun väität Jeesuksen olleen ihmisoppia saaneen ja myös Pietarin?????

      Minusta on täyttä tyhmyyttä ettei ota Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu.

      Room. 1:22
      Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet

    • Ari

      Puhut jälleen asian vierestä, koska et tunne tilannetta mihin se liittyy,

      Rooma eli kreikkalaisen kulttuurin vaikutuspiirissä. Niinpä suuri osa niistä ei-juutalaisista, jotka olivat jääneet Roomaan juutalaisten karkoitusajaksi 49-54 jKr. olivat kreikkalaisen kulttuurin vallassa niin, että pakanalliset filosofiat olivat heidän kiusauksensa tuona juutalaisten karkoitusaikana. Niinpä heille tuli kiusaus korottaa omaa viisauttaan eli kreikkalaista filosofiaansa Jeesuksen evankeliumin kustannuksella.

      Niinpä Paavali varoittaa tällaisesta omaa itseään pönkittävästä itsekeskeisestä ajattelusta ja sen sijaan tuo esille Jeesuksen lunastustyön, jonka HÄN teki KOKO maailman puolesta ja joka siitä syystä annetaan ihan kokonaan lahjaksi, ilman omia tekoja tai ansioita, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden,

      Vastakkain siis olivat omiin meriitteihin turvautuva ajattelutapa ja yksistään Kristuksen armoon turvautuva lahjavanhurskaus.

      Joten valitettavasti oma kieltäytymisesi tiedon hankkimisesta saa sinut esiintymään näillä sivustillamme yhtenä kaikkein kovinpana tappelupukarina pyhää kristikuntaa vastaan sanoillasi kinatessasi.

      Joten Ari hyvä

      Hanki viisautta!

    • Matias Roto ajatteleppa nyt kuinka saatana sai valheellaan paratiisissa ihmiset lankeamaan, ””onko Jumala sanonut, ette te kuole””, siis mitä tänä päivänä on saatanan valheet, eikö esimerkiksi ei teidän tarvitse tehdä parannusta, ette te huku””!!

    • Ari

      Olet käsittänyt kääntymyksen itsekeskeisenä elämän joiden käyttäytymisten muutolsena.

      Raamatun näkemys puhuu Jumalan toimintana meidän puolestamme.

      Lueppa Raamattua ja ota se todesta!

      Raamatun Jumala-keskeinen sanoma lausuu kääntymyksen sanoin:

      ”HERRA kääntäköön kasvobsa sinun puoleesi!”

      SIIS

      Kääntymysksen ydin on siinä, että Jumala kääntää armollisen katseensa meidän puoleemme!

    • Jumala kutsuu PARANNUKSEEN, siis tosiaankin on aloite Jumalan mutta ihminen voi kieltäytyä vaikkapa uskomalla saatanan valheen ei sinun tarvitse tehdä parannusta koska……..!!!

    • Ari

      Eräältä körtiltä kysyttiin, kuinka hän oli tullut herätykseen. Tämä vastasi sanomalla, että hän juoksi karkuun niin lujaa kuin pääsi ja Jumala hoiti loput.

      Näin yksinkertaista se on, kun sen ymmärtää.

    • Ari

      Toiseksi.

      Syytät luterilaista kirkkoa sellaisen tapahtuman poisjättämisestä, joka meidän oppimme mukaan kuuluu JOKAPÄIVÄISEEN ELÄMÄÄMME.

      Huomaan että olet lukenut rippikoulukurssisi heikosti, kun et muista mitä Luther sanoo kasteen vaikutuksesta.

      ”MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

      https://katekismus.fi/sakramentit/36.html

      Nimittäin Ari hyvä

      Jos olisit muistanut tämän, niin etpä olisi meidän kirkkoamme syyttänyt siitä, missä kirkkomme elää JOKA PÄIVÄ.

      Onhan meillä pyhässä kasteessamme jokapäiväinen voimamme niin, että joka päivä voi suunnata katseensa eteen päin, kohti Jumalan kirkkauden päivää, Kristuksen takaisin tulon riemullista saapumista.
      Tämän rohkeuden meille antaa kasteemme välityksellä vaikuttava Pyhän Hengen voimasta saamamme uuden elämän lahja, joka päivä elämämme uudistus ja rohkaisu kirkkauden saapumista kohti.

    • Matias Roto niinpä niin, siis sekotat parannuksen ja pyhityksen, otat ”parannus” sanan omasta kirkkosi opista niinkuin se olisi sama kuin Jeesuksen julistama parannus joka on kerta tapahtuma kun pakana kääntyy pois pakanuudesta Jumalan lapseksi.

    • Ari

      Oppimattomuuttasi sekotat käsitteet.

      Pakanuudesta kristinuskoon käännytään KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
      KASTE UUDESTISYNNYTTÄÄ,
      niin että Perkeleen lapsesta tulee Jumalan lapsi ja Paholaiselta oppinsa saava kääntyy Jeesuksen opetuslapseksi.

      Matteuksen evankeliumi:
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Kaste on YKSI.

      Efesolaiskirje:


      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

      Sen seurauksena sitten on jokapäiväinen elämä ylösnousemuksen voimassa.

      Roomalaiskirje:

      6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

      Etkö todellakaan tajua että sekoitat syyn ja seurauksen, kun sekotat kasteen ja parannuksen välisen suhteen: kastehan vaikuttaa ihmisen kääntymyksen, kuten jo profeetta Hesekiel sanoi aikoinaan noin 2600 vuotta sitten:

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä (JUMALA) vihmon teidän päällenne puhdasta vettä (KASTAN), niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
      36:27 Henkeni (PYHÄN HENGEN) minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

  5. Matias Roto tuot oikeastaan ainoan Jeesuksen sanan jolla voit yrittää sovittaa uskoontuloasi, siis tuo Matt.28:19, et kuitenkaan voi sitä sovittaa muuhun Jeesuksen opetukseen kuinka päästään Jumalan valtakuntaan ja siihen mitä Jeesus julisti ja käski julistaa parannusta. Tuo Matteuksen jae on annettu opetuslapsille eivätkä he toista sitä vaan julistavat parannusta kuten Pietari helluntaina ”tehkää parannus”.

    • Ari

      Kirkkomme tunnustus pitäytyy alkuperäiseen kristikunnan opetukseen.

      Sinä puolestasi seuraat Saksan talonpoikaiskapinan johtoon pyrkineen, vaikkakin siinä epäonnistuneen, Balthazar Hubmeierin vuosina 1525 – 1527 KEKSIMÄÄ kokonaan uudenlaista tulkintaa edustavaa opetusta, missä parannus erotettiin kasteesta irralliseksi tapahtumaksi. Tällä vääristelyllään Hubmeier hylkäsi Nikean uskontunnustuksessakin lausuttun suloisen sanan, että
      KASTE ANTAA SYNTIEN ANTEEKSIANNON ELI SIIS PARANNUKSEN.

      Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

      Nikean tunnustus seuraa Pietarin helluntaisaarnaa, missä ilmaistiin, että

      KASTE ANTAA SYNNIT ANTEEKSI
      ELI SIIS LAHJOITTAA SEN PARANNUKSEN,
      MITÄ APOSTOLI PYYTÄÄ TEKEMÄÄN ELI SIIS KASTEEN LAHJANA VASTAANOTTAMAAN.

      Apostolien teot:

      2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiSEKSI, NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Joten Ari hyvä

      Hanki viisautta

    • Matias Roto juuri tuo apostolien tekojen kohta on sinulla täysin sekaisin kun et ota sitä niinkuin se on kirjoitettu vaan vääristelet sitä omaan oppiisi sopivaksi, kierrät juuri Jeesuksen sanat parannuksen teosta niinkuin tuosta Pietarin sanoista, ymppäät kasteessa vauvana ihan niinkuin se olisi sama kuin ”tehkää parannus”?????

    • Ari

      Kirjoitat: ”— ymppäät kasteessa vauvana ihan niinkuin se olisi sama kuin ”tehkää parannus”????? ”

      Parannushan ON kasteen armoon palaamista.

    • Ari

      Sinulta puuttuu historiallisen kasteen ymmärrys aivan kokonaan, koska yrität muuttaa historiaa saadaksesi sen väännetyksi omien kuvitelmiesi mukaiseksi.

      Et esimerkiksi ole suostunut ottamaan vastaan sitä vuosisatojen aikana syntynyttä perinnettä, miten kastetta käytettiin pakanoitten kääntyessä juutalaiseen uskoon. Muutamia kohtia sinun on hyvä oppia:

      – Jotta kasteen olisi voinut saada piti saada rabbin suostumus siihen, että perhe kääntyy juutalaisuuteen. Jos tätä ei saatu, niin kastetta ei voinut suorittaa.

      – Kastettavilla piti olla kummit, jotka opettivat kastettavalle perheelle juutalaisen uskon sisällön ja oikean juutalaisen elämän.

      – Koko perheen piti kääntyä samalla kertaa eli siis KAIKKI PITI KASTAA SAMALLA KERTAA vauvasta vaariin ja isäntäväestä palvelusväkeen aina nurkissa asuviin kerjäläisiin. KAIKKI SAMALLA KERTAA TAI EI SITTEN KETÄÄN, koska ei voitu sallia että Jumalan omiksi tulleitten joukkoon olisi jäänyt joku Perkeleen vallassa oleva pakana.

      – Kaste antoi uuden elämän aivan alusta alkaen KOKO PERHEELLE eli siis se oli uuteen elämään syntyminen vauvasta vaariin.

      – Kaste antoi Pyhän Hengen lahjan eli siis antoi luvan osallistua yhteiseen juutalaiseen liturgiaan eli siis antoi luvan Elävän Jumalan todellisen läsnäolon kohtaamiseen pyhässä liturgiassa.

      JOTEN ARI

      Otapa todesta nämä kohdat, jotka yhä edelleen jatkuvat pyhän kristikunnan keskuudessa sellaisin täsmennyksin, että

      – kaste toimitetaan ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.

      – kasteen toimittaa virkaansa vihitty pappi tai mikäli kyseessä on hätätilanne, niin sen voi tehdä kuka tahansa kasteen saanut kirkon jäsen eli siis oikea kristitty, jolloin papille jää vain sen tarkistaminen, että hätäkaste on kristillinen kaste eli se on aito kaste.

      NIINPÄ ARI

      Ota todesta nämä kohdat niin huomaat, kuinka epähistoriallinen sinut vangikseen saanut Hubmeierin muka kaste on.

      Avaa silmäsi!

      Hanki viisautta !

  6. Arille tekisi hyvää paneutua teologian alkeisiin, niin käsittäisi ehken tuon oman ”parannuksen tekemisen” vääristymänsä virheelliseksi tulkinnaksi.

    Ari voit ajatella meistä Kristukseen kastetuista, kuten Raamattu antaa oikein ymmärtää, että Jumala on synnyttänyt meidät ylhäältä veden ja Hengen kautta, sillä vesi ja Henki pitävät yhtä. Vanha kuolee kasteessa ja uusi nousee ylös veden ja Hengen kautta. Tämä on se varsinainen ”parannus”, jonka Jumala tekee Kristuksessa kastettavalle. Autuas on se ihminen, jolle Jumala ei lue syntiä, jonka synti on peitetty. (Tuossa synti on yksikkö, eli se alkusynti, jonka kautta ihminen kuolee.) Kasteessa ihminen saa uuden elämän Kristuksessa, joka uskoo, se elää eikä koskaan kuole.

    Olet Ari Raamatullisesti väärin ymmärtänyt, tuon ”parannuksen tekemisen” omaksi teoksi, kun Evankeliumi taas julistaa toista: ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.”

    Tämän sovituksen, lunastuksen, pyhityksen ja kaiken, mitä Jumalan on luvannut niille, jotka kastetaan Kristukseen ja uskovat Jumalan ilmoituksen. Jumala vaikuttaa kaiken kaikessa. Tässä ei auta järjen päätelmät, vaan yksin usko Jumalaan Hänen Poikansa Evankeliumin kautta.

    Huomaa Ari, ettei mikään ihmisen oma näennäinen parannuksen teko auta, eikä lisää mitään siihen mitä Jumala on Lahjoittanut Kristukseen kastetulle pikkulapselle.

  7. Ari

    Kirjoitat yllä Raamatun ymmärrystäni moittien: ”Matias Roto juuri tuo — kohta on sinulla täysin sekaisin —”

    Et huomaa, että sinulla itselläsi on oppi kirkon järjestyksestä aivan sekaisin.

    Otetaanpa esimerkiksi Filippiläiskirje, missä mainitaan KAHDEN PIISPAN olevan erinomaisia kristittyjä.

    Timoteus oli Efeson ensimmäinen piispa. Hänet mainitaan kahdesti. Ensimmäisessä hän oli Paavalin seuralainen Filippiläiskirjeen laadinnassa. 1:1

    Toisessa Paavali todistaa hänen uskollisuudestaan evankeliumille. Timoteuksella oli tunnetusti koeteltu mieli. 2:19, 22.

    Filippiläiskirje:

    1:1 Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille pyhille Kristuksessa Jeesuksessa, jotka ovat Filippissä, sekä myös seurakunnan kaitsijoille ja seurakuntapalvelijoille.

    2:19 Toivon Herrassa Jeesuksessa pian voivani lähettää Timoteuksen teidän tykönne, että minäkin tulisin rohkaistuksi, saatuani tietää, kuinka teidän on.

    2:22 Mutta hänen koetellun mielensä te tunnette, että hän, niinkuin poika isäänsä, on minua palvellut evankeliumin työssä.

    Klemens oli Rooman neljäs piispa. Ensimmäinen oli apostoli Pietari, sitten tuli kaksi muuta piispaa ja näiden jälkeen Klemens, jonka paavillinen kirje Korintton seurakunnalle on säilynyt meidänkin aikaamme, ja josta jopa olen pitänyt luennonkin ruotsiksi käyttäen aineistona kirjeen alkukielistä tekstiä ja tieteellistä kirjeen historiaa ja ajatuksia tutkivaa kommentaaria.

    Hänestä Paavali sanoo, että hänen nimensä on elämän kirjassa. 4:3

    Filippiläiskirje:

    4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.

    Tässäkin historian todellisuuden sivuuttamisessa tulee esille se, miten tiedon halveksuntasi johtaa todella vakaviin virheellisiin johtopäätöksiin aivan perustavissa opeissa uskon yhteisön raamatullisesta rakenteesta. Nimittäin jos ottaisit Raamatun todesta näissäkin kohdissa, niin välittömästi hakeutuisit sellaisen kirkon jäsenyyteen, missä piispuus on käytössä meidänkin aikanamme.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25