Laista ei katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto!

Tätä ei teologinen koulutus opeta Suomen valtion teologisissa tiedekunnissa. 

Laki on Taivaan Valtakunnallinen laki täällä maan päällä ja vaikka se velvoittaa vain kansalaisia, niin sen noudattamisesta on hyvät seuraamukset.

Jumala antoi lakinsa kymmenenä käskynä ja kaikki on sille alistettu, eli asiat linjautuu Jumalasta käsin. Synti on sydämen ero Jumalasta, niinkuin evlut rippikoulussakin opetetaan. Ero Jumalasta on kapina ja kapina tuottaa synnin hedelmiä, tekoja, jotka vahingoittaa ihmisen hyvinvointia ja johtavat viimein ikuiseen kuolemaan.

Ensimmäinen kapinallinen teko oli dialogi Saatanan kanssa, joka ikäänkuin aloitti puhtaalta, koskemattomalta pöydältä. Dialogi ei ole keskustelua, vaan se on neuvottelu.  Sokrates ja talmud toteuttivat samaa, suullisena loistavana pohdintana, perustamalla kirkon tai kirkkoja keskelle kylää. Tuo ”kylän keskus” oli pimeyden ja valkeuden rajalla, jolle kirkon  muodolle Augustinus antoi nimen ”Sekalainen Seurakunta” ja Jeesus nimesi sen maailmaksi.  

Jumala ei itseään kiellä, ei peru tekojaan eikä sanomisiaan. Jumala katuu, minkä hän osoitti ensin pelotteella, minkä hän ilmoitti Nooan kautta. Tätä samaa Jumalan reiluuttaa esiintyy koko ajan, mutta ihmisen halu olla oman onnensa seppä panee paulan. Nooan sadan vuoden saarnan tarkoitus oli saada ihmisiä pelastautumaan, uskomaan, vastaanottamaan Jumalan tarjous arkissa. Nooan usko ”tarttui” vain hänen omaan perheeseensä, kaikki muut hukkuivat veteen. Sen koommin on pelastautuneitten määrä ollut vähäinen, niinkuin Jeesus vastasi kysymykseen ,”Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?” (Lk.13:23) ”Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.”(Matt.22:14)

Kun Jumala antoi kymmenen käskyä, niin oitis, jo ennen kuin Mooses ehti lukea ne kansalle, oli kansa alkanut niitä vastaan rikkomisen. Sama meno sitten jatkui ja toinen käsky muodostui ansaksi, mikä laukeili aina siihen asti kunnes Augustinus ”poisti” sen luettelosta. Tätä edeltävänä n. 1800 vuoden aikana alkoi ”talmudilaisuus” vääntämään kieroon annettuja käskyjä ja josta toiminnasta Jeesus erikoisesti nuhteli Israelin hengellisiä johtajia, fariseuksia ja kirjanoppineita. 

Huolimatta kaikesta menneitten vuosituhansien ja tämän päivän kapinasta Jumalaa vastaan, on Alkuperäiset Kirjoitukset muuttumattomana luettavana niin, että niitä voidaan noudattaa. Niiden sulautumisessa on koko ajan ongelmia, koska ainoa ”entsyymi” Usko, puuttuu tai on sysätty syrjään. Nautitaan vahingollisia ”ravintolisiä” jotka toimivat kuin pieni määrä rotanmyrkkyä oikeaan ruokaan sekoitettuna. Tuloksena on instituutio, jonka perusta on ihmisopit, traditiot, jotka traditiot ovat yhdenvertaisia Alkuperäisten Kirjoitusten kanssa ja poiketessaan pätevät. 

Jumalan Lain yhdenkin pienimmän kirjaimen poistamisesta, tai muuttamisesta on annettu varoitus. 

49 KOMMENTIT

  1. Pyhä Henki on lähetetty näyttämään meille syntimme että olemme täysin kyvyttömiä pelastamaan itseämme ja tahtoo näyttää syntimme suureksi . Toiseksi Pyhä Henki on on tullut näyttämään että vain yksi on vanhurskas Jumalan edessä , vain Kristuksen vanhurskauden turvin ,Kristuksessa voimme pelastua. Hänen kuolemaansa kastettuina uskon kautta . Ja tuomion että on sielunvihollisen voima joka tahtoo meidät kadotukseen ja Kristuksen sovitustyön kautta voimme häneen elämänsä laittaa turvaten ja pelastua . Pyhä Henki kirkastaa meille Kristuksen ja myös puolustaa meitä syntisiä sielumme pelastukseksi kaiken Hän tekee sen ja vie rakkaudella Jumalan lapsia johdattaen ja tämä rakkaus ei aina tunnu ihmisen mielen mukaiselta .
    Erilainen kristillisyys on tikapuita- kristillisyyttä , jossa kielletään oman syntisyys ja yritetään kelvata Jumalalle omin teoin , jokapäiväisessä parannuksessa syntimme tunnustaen on se meidän osa , jossa Jumalan armoon saadaan kätkeytyä .

    • Timo Gummerus olet varmasti lukenut Israelin kansan vaiheita Raamatusta, mitä ajattelet siitä kun Jumala siunasi kansaansa eli kun he elivät Jumalan tahdon mukaan? Eikö silloin näkynyt Jumalan voima?

      Onko tuo Jumalan voima kadonnut, siis kun Hän ei antaisi lapsilleen voimaa elää tahdossaan?

  2. Ari , tietysti Jumala on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti . Olemme samanlaisia syntisiä kuin Israelin kansa , mutta lupaukset on voimassa , Kristuksessa meillä turva ja vanha testamentti toistaa monissa kohdin kääntymistä Jumalan puoleen ja lupaa siunata kansaansa. Sama on meille lupaukset : etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta ja kaikki muu tarpeellinen annetaan jo täällä ajassakin .

  3. Laki on kirjattu hebreaksi. Vähän tai paljon hebreaan perehtynyt voi huomioida, kuinka alkuperäisissä kirjaimissa on ”piirtoja”, jotka näyttävät toisarvoisilta. On kuitenkin kysymys ”sijamuodoista”, jotka edustavat suomenkielessäkin merkityksettömyyttä kieltä täydellisesti osaamattomalle. Tässä otsikon ”pieninkään kirjan” on Matt. 5:18 käytetty sanaa ”iōta” ja piirto-sanaa kreikan sanaa ”keraia”.

    iōta on hebrean pienin kirjain eli i ja keraia on merkki esimerkiksi painotuksesta. Ne ovat tärkeitä, etenkin kun ne poistetaan, eli ei oteta huomioon.

    Esimerkkini eivät ole näitä pieniä juttuja kuten edellä selitän, vaan kokonaisen käskysanan poistamisesta. Samoin on jukeaa kääntää sana löytää sanaksi saaa, vt. 1.Moos.6:8, koskien Nooan yhteys Jumalaan sen löytäminen.

    • Martti,

      puhumme samasta asiasta. Translitteroituna se on jod tai jot, ei i eikä j. Olemme kumpikin ”väärässä”

    • Tässä on kohdistus siihen pienimpään kirjaimeen joka pitäisi synnyttää ihmettelyä koko käskyn poistamiseen.

    • Heprean kirjaimet ovat kaikki konsonantteja. I on vokaali, jolla siis ei ole hepreassa omaa kirjaintaan. Kreikan ioota on sekä konsonantin j että vokaalin i merkki. Näin on myös latinan I.

    • Olisi ollut täsmällisempää kirjoittaa, että Matteuksen käyttämä kreikan ’ioota’ viittaa heprean pienimpään kirjaimeen ’jod’iin. Kun perää raamatuntulkinnassa pikkutarkkuutta, olisi eduksi noudattaa sitä itsekin. Se on sitten oma asiansa, onko tällaisella pilkunviilaamisella juurikaan merkitystä.

    • Martti,

      Aivan, se millä ei ole merkitystä sen voi ohittaa.

      Tässä Matteuksen kohdassa, alku- tai vanhimmissa teksteissä on hebrean jod ja viittaus kreikan kraia-sanaan, joka viittaa kreikan kirjoituksen esim. painotuksista. Sinua ei nyt näytä kiinnostavan näiden pilkkujen huomiointi, mitä Asiaan tulee.

    • Asia ei ole pilkun viilaamistra eikä napeilla pelaamista. ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.- – – Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. – – – Kun hän ei säästänyt omaa Poikaansakaan vaan antoi hänet kuolemaan kaikkien meidän puolestamme, kuinka hän ei lahjoittaisi Poikansa mukana meille kaikkea muutakin? – – – Siinä on rakkaus — ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.”

  4. Martti,

    Nyt oli kohdistus Jumalan perustamaan, ilmoittamaan Lakiin, jonka pieninkin kirjain pysyy, eikä muutu, koska sillä ei kokonaisuuden kannalta ole merkitystä. Näin ”alkuperäinen” käskyn poistaja perusteli toisen käskyn syrjäytystä, ”koska sille ei ole enää tarvetta”. Totuudessa ei ole mitään väärää, isoa eikä pientä.

    • On ihan sama, mitä katsoo lakiin kuuluvan, kun kuitenkin rikkoo sitä vastaan. ”Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii (Gal. 2:16).” Jos tuijottaa lain pykäliin voidakseen osoittaa toisten niitä rikkovan, on jo kristityltä kielletyssä puuhassa. ”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan (Luuk. 6:37).”

    • Martti,

      Pidän edistyksenä, että laitat enemmän kuin yhden oman lauseen. Silti oikea vastaus pitäisi olla suora seuraus siitä mihin vastaat. Et lue mitä kirjoitin, eli, että ”Jumala antoi lakinsa kymmenenä käskynä ja kaikki on sille alistettu, eli asiat linjautuu Jumalasta käsin.”

      Siis kaikki linjautuu kymmeneen käskysanaan. Sakramentalinen pelastusoppi perustuu kirkon itseymmärrykseen, mitkä kummatkaan ei ole Raamatusta. Raamattu on harmoniassa kymmeneen käskyyn, josta ennenkaikkea ei pieninkään kirjain poistu eikä painotukset muutu.

      Ymmärrän hyvin sinua, niinkuin kaikkia sakramentteihin turvautuvia, joista Jeesus ennusti, että kerran on ovi suljettu niiltä, jotka sakramentteihin turvautuivat, ”Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, …” Lk. 13:26.

    • Martti,

      Hölmöiletkö tarkoituksella, juuri kun pääsin sinua kehumasta useammilla omilla sanoilla sommitellusta lauseesta.

      P.S. Mikä lie copypastaukseesi syy, niin senkin teit huonoimmasta suomeksi käännetystä Raamatusta, eli KK92. Siksikin poistan tekstin ja jätän koordinaatin kohtaan.

    • Kyseinen kohta toisesta Mooseksen kirjasta näyttäisi olevan ainoa, missä puhutaan kymmenestä käskystä. ”Herra sanoi Moosekselle: ’Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot.’ Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.” Käskyt, jotka annetaan, ovat vain osittain samat, jotka tunnemme nyt kymmenenä käskynä.

    • Martti,

      Minkälaisella hakukoneella olet tähän pätkään päätynyt ja ikäänkuin viimeisillä voimillasi copypastasit muka ”ainoa” kohta missä puhutaan kymmenenstä käskystä. Oletko koskaan lukenut Raamattua järjestelmällisesti läpi? Tiedostan, että kysymykseni on nolaava, mutta saman kysymyksen olen halunut tehdä monelle, jotka ilmaisevat kismityksensä helluntalaisia eli Helluntaipäivän Kastajaliikettä kohtaan, jonka käsitteen alle nk. helluntalaisetkin kuuluvat.

      Voit korjata käsitykseni sinun Raamatun lukemisestasi, joka minulle esiintyy pätkä sieltä toinen täältä ja tehdään näistä hurskaista kohdista kasa, jonka viereen lausunto, ”olemme kaikki syntisiä”.

    • Sinun tapasi on tarttua yhteen Apostolien tekojen sanaan, Reijo Mänttäri, ja perustaa koko teologiasi siihen, että ihmiset kääntyivät ’mielihyvin’.

    • Martti,

      On menossa asian vierestä ja sielläkin asiattomasti, joten poistan hetken päästä tämän kommenttisi.

    • ”Minkälaisella hakukoneella olet tähän pätkään päätynyt?” Kun raamattuohjelmaan laittaa hakusanaksi ”kymmenen käskyä”, saa tulokseksi 2. Moos. 34:28 ja 5. Moos. 10:4. Kummassakaan yhteydessä ei ole niitä käskyjä, joita kutsumme perinteisesti Kymmeneksi käskyksi. Mielestäni on turhaa riidan haastamista våäittää, että jokin lista olisi oikea ja alkuperäinen. Kirkkokunnat ovat tehneet erilaisia ratkaisuja, joilla kaikilla lienee pätevät perustelunsa.

    • Martti,

      Ohitit epäilevän kysymykseni, että oletko koskaan lukenut Raamattua läpi? Lisään siihen, että luetko sitä jatkuvasti?

      Kysyn näin intiimisti, koska et ole ollenkaan perillä mitä Raamatussa lukee ja missä kymmenestä käskystä on kysymys ja yleensä Jumalan Laista. Hakukoneen voisit toistaiseksi jättää, mielestäni!

      Ei tule keskustelua kymmenestä käskystä kanssasi. Ihmettelen sakramentalisesti koulutettuja ja heidän kantojensa puuttumista näihin hakukoneluotauksiisi.

    • ”Oletko koskaan lukenut Raamattua läpi?” Myönnän, että Raamatussa on jonkin verran niin yksitoikkoisia henkilöluetteloita ja vastaavia, että olen hypännyt aina niiden yli. En siis ole lukenut Raamattua ’läpi’. Minua koskettavimpiin lukuihin olen palannut aina uudestaan.

    • Martti,

      Taivaassa on nyt juuri juhlat rehellisyyden kunniaksi!

      Minulla on nyt vähän samanlainen kokemus sisäisesti, hengessäni, kuin silloin kun tulin uskoon 10-vuotiaana. Edes vanhempani eivät havainneet juhlia sisimmässäni kuin uskoontuloni seuraavana päivänä.

      Toivon, ettei sinun katoava osasi tykkää huonoa kehuistani!

    • ”Toivon, ettei sinun katoava osasi tykkää huonoa kehuistani!” Ei tämän ikäinen äijä enää anna imartelulle mitään arvoa.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.