Palmuja on koko maailmassa noin 2500 lajia. Kamerunissa kasvaa monia erilaisia palmuja. Siellä palmujen oksat heiluivat kirkoissa laulujen tahtiin palmusunnuntaisin. Yhdessä liturgiassa saattoi olla lukuisia kuoroja. Ne esiintyivät vuoron perään. Minun aikanani ennätys oli kahdeksan kuoroa yhdessä messussa.
Tässä esitteessä toivotetaan hyvää palmusunnuntaita.

Palmusunnuntain nimi on peräisin päivän evankeliumista. Siinä kerrotaan Jeesuksen tulosta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla. Kansaa oli paljon liikkeellä. Tiet täyttyivät tulijoista.
Jeesus oli aikansa kuuluisimpia julistajia. Missä hän liikkui, sinne väki kerääntyi häntä kuulemaan. Hänen tuloaan juhlistettiin monin tavoin. Evankeliumissakin väki puhkesi riemuun. kun hän tuli Jerusalemiin. Kansa nousi raikuvaan hoosianna -ylistykseen. Tie koristeltiin palmujen oksin. Vaatteita laskettiin reitille. Ilo oli suunnattoman suuri.
Joku saattoi muistaa Sakarjan ennustuksen; Sak: 9:9:
Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.
Juhlariemun läpi Vapahtajamme näki, mitä oli odotettavissa. Monesti hän oli siitä puhunut. Kärsimys ja kuolema olisivat edessä päin. Toinen linja ikivanhoja ennustuksia toteutuisi. Abelin uhrin tapaus toistuisi. Vanhurskas kuolisi.
Samalla Herramme näki syvemmälle. Kärsimys ja kuolema toisivat sovinnon Jumalan ja ihmisten välille. Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.
Jesaja oli tästä ennustanut. Jes. 53:5
Hän kärsi rangaistuksen,
jotta meillä olisi rauha,
hänen haavojensa hinnalla
me olemme parantuneet.
Palmusunnuntain epistolassa kerrotaan Jeesuksen alennustiestä. Hän laskeutui taivaasta, otti ihmisyyden olemukseensa. Näin hän omassa itsessään yhdisti Jumalan ja ihmisen. Hän luopui maallisesta kunniasta ja suostui kuolemaan. Näin hän teki täydellisen pelastustyön koko ihmiskunnan puolesta.
Ollen Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa hän täytti kaiken, mitä tarvittiin, että meillä rauha olisi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä
ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
ristinkuolemaan asti.
Hänen tiensä ei päättynyt kärsimykseen ja kuolemaan. Hän nousi kuolleista. Näin hän kukisti kuoleman vallan. Elämä voitti, ikuinen elämä. Ylösnousemus julistaa toivoa ja uskallusta, uuden elämän voittokulkua katoavaisuuden yli. Tulevaisuus koittaa kuin nouseva aurinko aamun sarastaessa. Iankaikkisuuden säteet loistavat tiellemme. Taivastoivo kirkastuu. Ylösnousemus on meidänkin tulevaisuutemme.
Silloin odotus vaihtuu täyttymykseen. Jumala saa kiitoksen ja ylistyksen.
Jumala on korottanut hänet yli kaiken
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman.
Sunnuntai 13.4.2025
Palmusunnuntai
Kunnian kuninkaan alennustie
Toinen lukukappale: Fil. 2:5–11
Kirjeestä filippiläisille, luvusta 2
Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
Hänellä oli Jumalan muoto,
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä
ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
ristinkuolemaan asti.
Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman.
Jeesuksen nimeä kunnioittaen
on kaikkien polvistuttava,
kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
ja jokaisen kielen on tunnustettava
Isän Jumalan kunniaksi:
”Jeesus Kristus on Herra.”
Matias Roto toteat:””Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.””.
Kuka on sitten asettanut niin usein esille tuomasi mietelmän ””kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta!””??
Ari
Kiitos kysymästä.
Kysymyksesi osoittaa perusfilosofiasi olevan hyvin lähellä materialistien tapaa ymmärtää hengellisten käsitteiden merkityskenttiä. Kuvittelet vain tapahtumien kulun yhteydessä mekanistisia vaikutussuhteita, etkä näe koko tapahtuman elimellistä kokonaisuutta.
Vertaanpa siihen, mitä aikoinaan opiskelijana tekemäni katulähetyksen kuulin erään puliukon kertomusta kaveristaan, joka oli sammunut lumihankeen ja kuollut pakkaseen.
Helsingissä oli lämmitettyjä taloja, joissa oli riittävästi lämpöä ihmisten pakkasesta selviytymistä varten.
Kysymyksesi on luonteeltaan kuin jos tuossa tilanteessa olisit kysynyt, miksi joku kuoli pakkaseen vaikka kaupungilla oli sosiaalihuolto, kirkolla oli omia diakoniatyön tiloja ja pelastusarmeijalla oli omia yömajojaan kovaonnisia varten.
Ne oli järjestetty, jotta KAIKILLA OLISI SUOJAA pakkasta vastaan.
Kysymyksesi saa vastauksen siinä että tuo puliukko oli kuollut KOSKA OLI JÄÄNYT LÄMMÖN ULKOPUOLELLE.
Samalla tavalla vastaus sinun kysymykseesi soveltaen tämä tarkoittaa, että jos joku on kirkon ulkopuolella, niin silloin hän on tuon pelastustyön ulkopuolella.
KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS. Jos jokin ruumiinosa joutuu erilleen ruumiista niin se hyvin nopeasti kuolee, ellei sitä pelasteta takaisin ruumiin yhteyteen. Näin myös vaikka meidät on aikoinaan pyhässä kasteessa yhdistetty Kristuksen ruumiiseen, niin jos me lähdemme pois Jeesuksen seuraajien joukosta, niin silloin me jäämme kuoleman omiksi.
Efesolaiskirje:
1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle (KIRKOLLE),
1:23 joka on hänen (KRISTUKSEN) RUUMIINSA, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
Ari
Teologisesti kysymykseesi on vastaus siinä, että Kristuksen ulkopuolella ei ole pelastusta, koska HÄN on maailman PELASTUS.
Apostolien teot:
4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”
Ota huomioon, että meidät on otettu HÄNEN NIMIINSÄ pyhässä kasteessa, kun meidän kasteessamme pappi valoi pelastavan veden meidän yllemme ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.
Matias Roto siis et ymmärrä kysymystä tai et halua vastata siihen, siis JOS väitteesi ””””Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.”” pitää paikkaansa NIIN kuinka sitten on vielä ””lisäehto”” kuulua kirkkoon että pelastuu????? Kuka tämän lisäehdon on tuonut???
Ari
Otetaanpa toinen vertaus, ettäs ymmärtäisit.
1) Maanviljelijäin tehtävänä on tuottaa koko maailman ihmiskunnalle syötävää.
2) Maailmassa osa ihmisistä kuolee nälkään koska heillä ei ole ollut riittävästi ruokaa.
Nyt sinun ihmettelysi logiikkana on että ruuan kuljetuksen ja perille menon sijaan ruuatta jäämiseen syynä onkin maanviljelijä.
Ongelma on siis ainoastaan sinun korviesi välissä.
Matias Roto siis kun mielestäsi Jumala tekee kaiken sinun kasteessasi eli kirkkoon liittämisessä niin miksi ei sitten kaikkien vauvojen kohdalla tämä sama toteudu, vieläpä tuot tuon ””””Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.””, siis koeta nyt selittää mikä tekee kaltaisistasi erilaisen että olette pelastettuja ja muut eivät????
Ari
Sinulta unohtuu kokonaan armovälineitten asema pelastuksen välineenä.
Vapahtajamme ristin työ on todellakin KOKO MAAILMAN AUTUUS.
Mutta jos ihminen ei ole saanut armovälineitten välittämää armoa, niin silloin tuo tarjottu pelastus ei koidu hyödyksi.
Otanpa vertauksen talosta joka rakennetaan.
Jos talo yhdistetään sähköverkkoon niin silloin se saa sähköä ja sähköllä toimivat vempaimet tekevät työnsä. Mutta sähkövälineitten hankkimisesta ei ole mitään hyötyä, jos ei ole sähköä.
Tässä vertauksessa voimalaitoksen sähkön syöttö todellakin koskee kaikkia, mutta se ei hyödytä ellei sen siirtoa varten ole tarvittavia johtoja. Vasta kun johdot on saatu paikalleen voivat sähkövalot ja -laitteet toimia.
Mutta kuten tiedät niin laitteet pitää myös käynnistää eli siis panna virta päälle, jotta ne alkaisivat toimia. Eli siis tämän veertauksen mukaan sakramenttien toimintaan tarvitaan myös laitteen käynnistys. Eli siis uskon yhteys Jumalan armoon luottamiseen.
Mutta sinun toisaalla markkinoimasi sakramenteista irrallisesta uskon synnystä on verrattavissa siihen, että pannaan laitteen nappulasta laite käymään, mutta taloon ei olekaan kytketty sähköjohtoja. Eihän tuo laite silloin toimi.
Tällainen tilanne on siellä, missä puhutaan uskosta ilman sakramenttien antamaa perustavaa yhteyttä Jumalan ja ihmisen välillä.
Vielä hölmömpää on kymmenvuotiaan keskenkasvuisen tavoin kuvitella, että vesi alkaa kiehumaan, kun puhalluspillillä panee kattilassa olevan veden kuplimaan. Juuri näin hassua on omiin tekoihinsa luottamuksen paneminen.
Antakoon tämä vertaus sinulle opetuksen, että Vapahtajan pelastustyö on tehty koko maailman kaikkia ihmisiä varten. Pyhän kasteen kautta sitten tämä pelastus välitetään Jumalan kansalle eli kirkolle ja uskossa me sitten uskomme eli panemme toivomme tähän meille ojennettuun Jumalan armoon.
Palmusunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-13-4-2025/
Filippiläiskirjeen toinen luku on luettavissa täältä. Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/PHP.2
Tuo on Matias niin riemullinen pääsiäisen sanoma, että monen on sitä mahdoton käsittää. Emmehän mekään sitä täysin käsitä, mutta uskolla otamme sen vastaan ,että synti on sovitettu kokonaan, Vain ne jäävät ulkopuolelle, jotka eivät tätä sovitusta ota vastaan.
Pekka
Kiitos kauniista kommentistasi
Matias Roto siis kyllä kovasti käyt henkilöön kiinni kun tuot noita vertauksiasi, et kuitenkaan vastaa kuinka kaikki olisi Jumalan tekoa kun kuitenkin tarvitaan ihmistä välissä tekemään näitä mainostamasiasi ””sakramentteja””?? Missä sanotaan ettei Jumala voi pelastaa ilman sakramentteja???
Kuinka vanhemmat voivat estää Jumalan työn????
Kutsuiko Jeesus kaikkia, miksi kaukki eivät ottaneet Hänen sanojaan vastaan????
Ari
1) Ihmiset toimittavat sakramentteja Jumalan käsinä. Jumala itse on sakramenttien varsinainen antaja. Niissä HÄN jakaa meille ihmisille ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan ansaitsemaansa armoa.
2) Tapasi erottaa sakramentit Jumalan armojärjestyksestä on yhtä mieletön kuin erottaa hevosen kaviot ratsastajan ratsastusreissusta. Tapasi erottaa Jumalan teko hänen työvälineistään on käsitteellisesti yhtä lailla harhainen, kuin kuvitella että voisi ratsastaa ilman ratsua. (Lapsena ratsastin paljon meidän nuoremmalla hevosella. Vaimoni prinsessa Colette ratsasti ensi kerran elämässään Suomeen tultuaan tyttäreni hevosella.)
Vai oletko nähnyt kissan pyydystävän hiiriä ilman tassujaan ja hampaitaan?
3) Lapsi joka ei saa kastetta jää armon jakelun ulkopuolelle. (Jumala on suurempi kuin meidän ihmisten mahdollisuudet toimia. Niinpä jos lapsi kuolee ennen kuin hänet on ehditty kastaa, niin silloin saamme jättää lapsosen Jumalan haltuun. Tiedämmehän että HÄN on elämän antaja ja hän myös ottaa meidät pois tästä ajasta silloin, kun hän niin hyväksi näkee. Jobin sanoja toistaakseni: ”Herra antoi. Herra otti. Kiitetty olkoon Herran nimi!”)
4) Kysymykseesi, miksi kaikki eivät ottaneet vastaan Jeesuksen sanaa, muutan sen keskustelumme kannalta mielekkäämmäksi: Miksi sinä hylkäät kutsun Jumalan konkreettiseen yhteyteen eli kirkon yhteyteen liittymisestä?
Muista, mitä Jeesus vastasi, kun opetuslapset kysyivät, onko pelastuneita vähän tai paljon, niin hän ei antanut mitään sanomatonta vastausta pelkästään ajatuksellisella tasolla,, tyyliin yksi ynnä yksi on kaksi. Entä sitten? Mitä se meitä koskee?
Sen sijaan hän muutti sen oppilaitaan suoraan puhuttelevaksi kehotukseksi tehdä omassa elämässään parannusta omista synneistään. Tee sinäkin parannus omasta luopumuksestasi ja palaa alkuperäisen kasteen sinulle antaman Vapahtajamme armon varaan liittymällä Jeesuksen opetuslasten joukkoon eli siis kirkon jäseneksi.
Tuntuu Ari että haastat itseäsi , miten pelastut ? Onhan selvä Raamatun opetuksen johdosta että on Jumalan tahto että olemme Kristuksen ruumiin jäseniä ja se tietysti tarkoittaa myös fyysistä olemista , tietoa kuka on minun paimeneni ja ketkä minun seurakuntaperheen veljiä ja siskoja . Silloin kun et ole tässä perheessä niin perhe on paitsi sinua ja sinä perhettä vailla ja ne ruumiinosan ominaisuudet eivät ole Jumalan käytössä Rakkaudesta tämän on Jumala suunnitellut näin . Kuitenkaan meidän ei pidä mennä seurakuntaan sillä mielellä että meillä olisi jotain annettavaa , vaan ensisijaisesti saamaan .Herra itse rakentaa miten parhaaksi tahtoo ja antaa palvelustehtäviä kuten näkee .
Siinä on myös se tärkeä asia , kun olemme lauman ulkopuolella niin meillä on edelleen se suurin vihollisemme läsnä eli oma syntinen luontomme ja herkästi ajatuksemme ja katseemme kääntyvät usein omaan itseemme ja alamme inhimmillisesti mittaamaan omaa hengellisyyttämme vaikka meidän tulisi olla siellä missä katse on Kristuksessa. Siellä myös avautuu Kristuksen sovitustyö jonka perustalle voimme jättää itsemme . Oman elämän haasteisiin ja vaikeuksiin Kristus tahtoo ilmestyä armon ja anteeksiantamuksen kautta ja vapauttaa meitä Jumalan lasten iloon ja vapauteen . Ensimmäinen asia on rukoilla seurakuntayhteyttä toisinsanoen etsiä Jumalan vanhurskautta . Se on todellinen seurakunta missä on samanlaisia syntisiä ihmisiä kuin itse on . Vapaus ja yhteys on vain Kristuksessa ja sinne ei sovi erilaiset hierarkiat , jossa eri arvoisia jäseniä , vaan kaikki on yhtä perhettä ja kaikki sairastavat sitä sairautta joka johtaa kuolemaan . Pääsiäisen sanoma kertoo kuitenkin kuoleman voittajasta ja tähän voittajaan meidän tulee turvata . Hän on lahjoittanut ristintyön kautta voiton kun meidät kastetaan tähän Kristuksen kuolemaan . Se on Jumalan teko ja lopulta Jumalaan uskova tulee aina enemmän tietoiseksi siitä että pelastus on lahja ja kaikki hänen tekoa , pelastus tulee meidän ulkopuoleltamme
Timo
Kiitos hyvästä vastauksesta Arin ongelmaan
Joo ja kiitos Matiakselle hyvästä blogista !
Timo
Kiitos palautteesta
Seurakuntaa on verrattu laivaan. Pelastumista voisi kai näin verrata pelastumiseen veden varasta. Silloin laivaan pääseminen merkitsisi pelastusta. Kysymys siitä, voisiko pelastua ilman laivaan nousemista, on mieletön. Ajattelen, että ajatus pelastumisesta seurakunnan ulkopuolella on samalla tavalla mieletön. – – – Seurakuntalaivan kuvaa käytetään ekumenian tunnuksena. Se viittaa siihen, ettei seurakunnalla tarkoiteta mitään tiettyä kirkkokuntaa tai herätysliikettä. Kristuksen kirkko on se ’pyhä ja yhteinen’, joka mainitaan apostolisessa uskontunnustuksessa.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Mahtaa teidän ”seurakuntalaivassa” olla mukavaa kun nytkin siellä soditaan saman kirkon sisällä ja toiset vaan katsovat vieressä??? Siis mitä on teidän ”viisautenne” kun ette ymmärrä ettei kaikki itseään ns ”kristityiksi” mainostavat ole todellisia kristittyjä vaan on niin paljon väärien profeettojen seuraajia jotka tunnistaa, niin mistä tunnistaa valhe evankeliumin seuraajat??????
Ari
Puhut vääristä profeetoista.
Puhutko itsestäsi vaiko sinut kahleisiinsa vanginneista?
Lopeta siis hyvä ihminen väärien profeettojen seuraaminen!
Alla kiusojen ja vaivojen
Vain veri Herran Jeesuksen
Voi meitä auttaa armossaan
Ja kantaa meitä helmassaan
Vain armo auttaa perille
Joten Ari hyvä
Käännä katseesi ihmisten varjoista
Vapahtajamme armon aurinkoon,
niin silloin sinäkin näet Jumalan valon.
Maailman pimeyden sijaan näet taivaallisen valon
ja pääset kiittämään Jeesusta joka teki teon jalon,
kun ristillään hän kuoli meidän puolestamme.
Matias Roto et vastannut mistä tunnistaa väärien profeettojen seuraajat, mi ä tunnistan heidät esimerkiksi väkivallasta ja siitä ettei heillä ole keskinäistä rakkautta ja he rakastavat valhetta.
Ari
Pientä tilastollista tutkimuksen tietoja, jotta saisit silmäsi auki.
Vuosituhannen vaihteessa tehtiin laaja tutkimus maailman historian kaikkien sellaisten sotien syistä, joista oli riittävästi tietoa todellisiin syihin menoa varten eikä ainoastaan jonkun puolen propagandaa vääristelevine syytöksineen. Näitä löytyi yli 1300 sotaa.
Ja huomaapa tämä että näissä kaikissa sodissa uskonto tuli sodan syyksi vain noin seitsemässä prosentissa, n 7 %. Näistä noin neljä prosenttia, n 4 %, mukana oli islam ja lopuissa noin kolmessa prosentissa, n 3 %, mukana olivat maailman kaikki muut uskonnot.
Joten aivan tilastollisen todellisuuden perusteella voin sanoa sinulle Ari, että pane turpasi kiinni uskovien muka sotaintoilusta syyttelyllesi. Sen sijaan ota todesta se mitä Raamattu sanoo ihmiskunnan perisynnistä, KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET. Sanaan kaikki kuuluvat todella KAIKKI, sinä ja minäkin olemme siinä mukana, koska kaikki maailman ihmiset olivat jo Aatamin kupeissa hänen lankeemuksensa mukana.
Ja jottet lähde typeryyden apostolina kinaamaan tuota kupeissa olon ilmausta vastaan panen tähän miten Aaprahamin jälkeläinen Leevi oli esi-isänsä kupeissa tämän antaessa kymmenykset Saalemin pappiskuninkkaalle.
Hebrealaiskirje:
7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
Matias Roto siis olenko minä väärässä kun otan Jeesuksen sanat niinkuin ne on kirjoitettu Raamatussa? Vai enkö ym.ärrä mitä keskinäinen rakkaus tarkoittaa? Minulle rakkaus on ettei tee toiselle mitään pahaa ja tästä näen sitten keskinäisen rakkauden.
”Minulle rakkaus on, ettei tee toiselle mitään pahaa, ja tästä näen sitten keskinäisen rakkauden.” Sanonta kuuluu, että se, joka ei tee virheitä, ei tee juuri muutakaan. Rakkaus on aktiivista toimimista lähimmäisen parhaaksi. Siinä tekee toisinaan pahojakin virheitä. Joskus hyvä aikomus kääntyy vastakohdakseen. Se ei kuitenkaan muuta rakkauden luonnetta. Erehdysten jälkeen on ne tunnustettava, pyydettävä anteeksi ja yritettävä uudestaan. Pelkkä pahanteosta pidättäytyminen ei ole reakkautta vaan velttoutta.
Martti Pentti siis jos mies lyö vaimoaan nii voiko ”rakkaus” olla Jumalasta?
Ari
Kysyt: ”— siis jos mies lyö vaimoaan nii voiko ”rakkaus” olla Jumalasta?”
Kysymyksesi on sekava. Sekoitat eri tason asioita aivan sekasotkuiseksi ajatukseksi.
1) Rakkaus on Jumalasta. Tämän kertoo Raamattu. Tämä on totta täysin riippumatta siitä, miten ihmiset elävät rakkauden mukaan tai eivät elä.
1.Johanneksen kirje:
4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
2) Vaimonsa lyöminen on perheväkivaltaa. Tutkimusten mukaan noin joka kolmannessa perheessä esiintyy perheväkivaltaa. Tämä on todella surkea tilanne maassamme. Mutta se on tutkittua todellisuutta.
Nyt jo eläkkeellä olevana sielunhoitajana olen voinut arvioida, että tämä on aika realistinen tulos, mikä tuossa tutkimuksessa esiintyy. Tutkimuksen ja käytännössä ihmisten huolia kuunnelleena olevan tilanteen arviot liikkuvat samoissa lukemissa. Niin paljon sitä esiintyy maassamme.
3) Ihmisten huolia kuunnelleena en ole huomannut merkittävää eroa aviollisen väkivallan esiintymisestä kuvittelemiesi mallien mukaisen ”parannuksen tehneitten” ja muiden ihmisten välillä. Tapaukset eivät mene tuollaisen jakoviivan mukaan.
3) Sen sijaan on aivan selkeä ero siinä, jos mies kuuluu kirkkoon tai ei kuulu. Pitkän tähtäimen kuluessa avioliitoissa, missä mies on kuulunut kirkkoon noin 16 % perheistä on päätynyt avioeroon, mutta jos mies ei ole kuulunut kirkkoon, niin avioeroprosentti on ollut yli 40 %. Tässä on menty väestörekisterin mukaisin tilastoin, joten kirkkoon kuulumattomien joukossa ovat olleet myös osa helluntailaisista, vapaakirkolliset jne. pienemmät ryhmät, joilla ei ollut omaa väestörekisteriä.
Tässä jos missä tulee näkyviin mikä siunaus on kansankirkkoon kuulumisessa.
Joten Ari hyvä
Älä höpötä omia kuvitelmiasi muka pätevänä tietona, vaan ota asioista selvää ennen kuin menet halveksimaan meitä Kristuksen kirkkoon kuuluvia.
Joten kehotus pysyy aiheellisena:
Hanki viisautta!
Martti
Kiitos kommentistasi missä syvästi asioita ymmärtävä ihminen tuo esille viisauksia,
joita tuo nuori pojankloppi ei vielä ole ymmärtänyt ottaa todesta, vaikka onkin jo ehtinyt takoa päätään päin kiviseinää.
Ari
Kirjoitat: ”— siis olenko minä väärässä kun otan Jeesuksen sanat niinkuin ne on kirjoitettu Raamatussa?”
Kumpa ottaisitkin ! JOS OTTAISIT, niin et menisi kerta toisensa jälkeen jankkaamaan samoja ilmassa huitovien pilvilinnojesi luomia haihatteluja muka Raamatun oikeana oppina.
Olen jo useasti sinua kehottanut hankkimaan oikeaa tietoa.
HANKI VIISAUTTA !
Ari
Kysyt mistä tunnistaa väärät profeetat.
JOS haluat nähdä yhden, niin ota peili eteesi ja katso kuvaasi.
Niin tolkuttoman paljon sinun teksteissäsi esiintyy Raamatun väärin ymmärtämisestäsi seuraavia virheellisiä väittämiä.
”Jos mies lyö vaimoaan, voiko ’rakkaus’ olla Jumalasta?” Viittaatko omaan menneisyyteesi, Ari Pasanen? Muuten en ymmärrä, mitän kysymyksesi liittyy keskusteluumme. Miksi muotoilit sen noin? Olisit voinut kysyä, voiko mies lyödä vaimoaan, jos rakastaa häntä.
Martti
Tuohon samaan seikkaan kiinnitin huomioni.
Koko tämän Arin puheenvuoron ainoaksi esiintulon syyksi ajattelin aivan samaa taustaa, minkä sinä sanoitit.
Mielenkiintoista kuinka toisen kommentoijan henkilöön voidaan tuoda oletuksia, vaimon hakkaajaksi oletetaan? En varmaankaan täällä ole tuonut esille kuinka mukava ja jopa täydellinen avovaimoni oli, ei riidelty ja hän hoiti esimerkillisesti läheisiään. Olen ajatellut kuinka parempi hän oli tuntemiani ns ”uskovia” vaimoja, siis hänkään ei ollut uskova kun oltiin yhdessä.
Ari
Kenen ”geigermittarilla” sinä pystyit arvioimaan, oliko vaimosi uskova vai eikö?
Ainakin täällä keskusteluissasi olet osoittanut oman henkien erottamisesi olevan niin viallinen, että noppa-arvonnassakin todennäköisyys oikeaan on isompi kuin sinun väärät tuomiosi antavat tulokseksi.
Muista että vain Jumala tuntee sydämet! Jätä arviosi hänelle!
Sen sijaan ainoa tuntomrkki, joka on toisille ihmisille selkeää on, oliko hän kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vettä käyttäen eli oliko hän kirkon jäsen?
Jätä kaikki muu Herran uun! Vain HÄN tuntee sydämen!
”Mielenkiintoista kuinka toisen kommentoijan henkilöön voidaan tuoda oletuksia: vaimon hakkaajaksi oletetaan?” Kysymykseni taustalla on se, että olet itse kertonut tehneesi ennen usoontuloasi paljon pahaa, Ari Pasanen. Täsmällisempää et ole paljastanut, mutta kysymys vaimon lyömisestä on noussut aiemminkin esiin. Tässä keskustelussa ei tietenkään ole tarkoitus udella kenenkään yksityisasioita. Esitin kysymykseni toivoen, että laajentaisit näkökulmaasi ja suhtautuisit ymmärtäväisemmin ihmiselämän ongelmiin.
Martti Pentti olisiko siis asiallista ja kohteliasta ja toista kunnioittavaa jos nyt olettaisin täällä kpmmentoivien olevan raiskaajia tai pedofiilejä kun kerran tuotte esille että olette syntisiä?
Ari
Oletko tietoinen sienien olemuksesta. Suurin osa sienestä on maan sisällä laajana rihmastona. Vain pienen pieni osa siitä nousee maan päälle tattina, kärpässienenä, vahverona jne.
Tapasi kuvitella ihmisten tekemä parannus tai ei parannusta tehneeksi keskittyy vain muutamiin tekosynteihin, jotka koko ihmisen syntisen olemuksen rinnalla ovat vain pieni osa koko hänen synnistään (YKSIKÖSSÄ).
Tämä ihmisen kokonaisvaltaisen syntisyyden ymmärtämättömyytesi saa sinut tuomitsemaan toisia ihmisiä täysin perusteettomin väittein.
Muista Raamatun sana perisynnistä, siitä että jo Aatamin kupeissa me kaikki lankesimme syntiin ja tämän synnin vallasta parantaa meidät Kristuksen tekemä sovitustyö Golgatalla ja että tämän sovitustyön ansiosta me kaikki pyhässä kasteessa hänen omikseen tulleina saamme joka päivä uskoa kaikki syntimme anteeksi annetuiksi.
Muista ettei kärpässienen maan päällä näkyvän osan poistaminen poista kuin vain pienen osan itse sienestä. Samoin tekosyntien ruokkoaminen jättää meistä pois vain pienen osan meidän syntisestä käyttäytymisestämme. Tämä perisynti eli ihmiskunnan perustavaa laatua oleva syntisyys pysyy meissä siihen asti kunnes Jeesuksen takaisin tulon yhteydessä kaikki muuttuu uudeksi, kun uudet taivaat ja uusi maa tulevat vanhan tilalle.
”Olisiko siis asiallista ja kohteliasta ja toista kunnioittavaa, jos nyt olettaisin täällä kommentoivien olevan…” Ei olisi. Huomaa, että kysymys ei ole olettamus. Kysymykseni kuului: ”Viittaatko omaan menneisyyteesi, Ari Pasanen?” Vastaukseksi olisi riittänyt: ”En viittaa.”
YLÖSNOUSEMUS
Ole siis valmis kuulemaan pyhää Paavalia, kun hän kuvaa tämän elämän luonnetta ja laatua. Huomaatko, ettei hän puhu itse ihmisestä, vaan siitä vaatteesta, jota me kannamme yllämme elämämme aikana. Siispä koittaa kerran aika, jolloin saamme riisua ajalliset vaatteemme ja pukea yllemme toisen puvun. Älkää siis kunnioittako kuolemaa ja hautaa enempää kuin vanhaa rikkinäistä nuttua, joka joutaa poisvedettäväksi ja tiehensä heitettäväksi. Ylösnousemuksessa meidän päällemme puetaan näet kaunis uusi takki, joka on nimeltään immortalis, kuolemattomuus. Se ei voi lainkaan kulua tai vanheta, koska Kristus on sen itse voitollaan meille kutonut ja valmistanut.
Martti Luther, En minä kuole-vaan elän, s. 329-330, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirja, 2016. WA 36, 678-679. A. H.
Mika
Kiitos erittäin hyvästä Luther -sitaatista!
Kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen. 1. Joh. 3:1
Jumala kutsuu minua lapsekseen. Suurempaa armoa ei voi mistään saada. Kristukseen kastettu, Jeesusta avukseen huutava ihminen on kristitty.
Juha Vähäsarja, Jumalan kämmenellä, s. 53, Symbolum Oy, 2024.
Mika
Kiitos Juhan ihanan tekstin esille nostamisesta!
Matias Roto ”kritisoit” kun kirjoitin ettei avovaimoni ollut ”uskova” ja kommentoit sitä ja toit vielä seuraavan:
””Sen sijaan ainoa tuntomrkki, joka on toisille ihmisille selkeää on, oliko hän kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vettä käyttäen eli oliko hän kirkon jäsen?
Jätä kaikki muu Herran uun! Vain HÄN tuntee sydämen!””(Matias Roto)
Oletko lukenut oman kirkkosi tunnustuskirjoja ja uskontunnustuksia, eikö niissä tuoda esille asioita joista jokainen ”näkee ja kuulee” onko toinen uskova vai ei, kristitty vai ei???
Siellä on Luherin sanat nuorista jotka eivät halua opetella ulkoa joitain kirkon juttuja, on vielä ellei usko kolminaisuuteen tai ei usko että Jeesus tuomitsee pahaa tehnett kadotukseen……
Siis ovatko uskon isäsi toimineet väärin kun ovat tuommosia kirjanneet kirkon VIELÄKIN oleviin tunnustuksiin????
Ari
1) Kirjoitin tuon tekstin, koska olen sinun lukemattomia kertoja tuominneen mitä jaloimpia uskon veljiä ja sisaria muka ei-uskoviksi. Tämä mieletön herjasi on minun kokemukseni sinun jumalattomasta tuomionhalustasi jonka vallassa olet toiminut kuin jossain rintamalla tärähtänyt konepistoolimies joka alkaa laukoa sarjatulta omia joukkojaan vastaan.
Kirkosta erotessasi puolestaan olet ollut kuin rintamakarkuri, joka karkuun juoksemalla jättää omiensa linjoihin vakavan aukkokohdan.
Eli siis: Omista sanoistasi sinut on tuomittu kyvyttömäksi henkien erottajaksi.
Matias Roto miksi yhä uudelleen ja uudelleen ohitat kysymyksen jonka esitän ja alat ruotimaan minun tekemisiä??? Niinkuin nytkin et vastaa ovatko uskonisäsi tehneet väärin kun ovat alkaneet erottelemaan tiettyjen merkkien mukaan uskovia ja tuomitsemaan jopa kadotukseen???? Minua tuomitset niin herkästi tuosta, toimitko siis samoin muiden kohdalla????
”Ovatko uskonisäsi tehneet väärin, kun ovat alkaneet erotella tiettyjen merkkien mukaan uskovia, ja tuomitsemaan jopa kadotukseen?” Tottakai ovat. Miksi kysyt selvää asiaa yhä uudestaan, Ari Pasanen? Kirkkohistoriasta löytää vähänkin penkomalla kaikenlaisia räikeitäkin rikkomuksia. Se ei oikeuta toisaalta tekemään uusia virheitä eikä toisaalta sulkemaan silmiä kaikelta hyvältä, mitä kirkko on saanut aikaan.
Martti Pentti siis nyt tunnustat että ””näet” uskonisissänne huonoa hedelmää, niin mitä johtopäätöksiä tuosta pitää tehdä KUN ON JEESUKSEN SANALLE KUULIAINEN???
Ari
2) Tapasi lukea tunnustuskirjoja vaatii merkittäviä korjauksia. Irrotat joitakin kohtia yhteyksistään ja näin yhteyksistään irti revittyinä ilkut niitä virheellisiksi.
Otetaanpa esimerkiksi se mitä olet ennenkin nostanut esille täysin väärään suuntaan omia pyrkimyksiäsiä puolustaaksesi.
Ensiksi Lutherin analyysi tilanteesta: ”Voi hyvä Jumala sitä surkeutta, minkä olen saanut nähdä! Tavallinen kansanmieshän ei varsinkaan maaseudulla tiedä kristinopista yhtään mitään, ja valitettavasti myös monet papit ovat jokseenkin taitamattomia ja kyvyttömiä opettamaan. Kaikkien heidän kuitenkin pitäisi olla kristittyjä, kastettuja ja pyhän ehtoollisen sakramentin nauttijoita, vaikka eivät osaa Isä meidän -rukousta, uskontunnustusta eivätkä kymmentä käskyä.”
Lutherin tavoite siis oli TIETÄMYKSEN LISÄÄMINEN. Valitettavasti sinun toimistasi tyhmyyden apostolina on saanut sinut kritisoimaan OPPINEISUUTTA, jotenka siis sinun asenteesi on näissä keskusteluissa ollut, että pidät hyvän uskon tuntomerkkinä juuri tuota Lutherin kritisoimaa OPPIMATTOMUUTTA.
Toiseksi. Kun asepalvelusta toimittaessani kouluttaja piti puhuttelua ensimmäiselle lomalle menijöille, niin hän puheessaan sanoi, että jos joku ei tule ajoissa takaisin, niin tämä ”hirtetään” seuraavana aamuna.
Samaan tyyliin liioitellen Luther korosti aidon oppimisen tärkeyttä murjauttamalla, ettei oppimaan haluttomille pitäisi edes antaa ruokaa, on ymmärrettävä tuon kielenkäytön hyperbolaksi.
Vain sinun kaltaisesi tosikko voi omissa sotapropagandaa muistuttavissa puheenvuoroissaan tulkita nuo kohdat niin, että rakastavat vanhemmat jättäisivät lapsensa ruokaa vaille vaikka sitä varastossa olisi.
Lutherhan kirjoittaa ensin tuon vakavan varoituksen laiskuudesta johtuvaa heikkoa uskon tietoa ja hyperbolan tavoin pitää noita laiminlyöjiä kelvottomina kasvattajina jotka eivät saa oppiaan perille heidän vastuullaan olevaa kansaa kohtaan.
”Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.”
Sitten tämän jälkeen hän selostaa mikä tavoite hyvällä katekismuksen opettamisella on. Kansa oppii ymmärtämään uskon perusasiat, niin että arkisia töitään Jumalan antamana kutsumuksena tehdessään tietävät mihin yhteyteen heidän vaivannäkönsä liittyy koko kristityn elämän kokonaisuudessa:
”Sillä vaikka ketään ei voi eikä sovikaan pakottaa uskoon, niin kansaa on silti ohjattava tietämään, mitä ne ihmiset pitävät oikeana ja vääränä, joiden keskuudessa he haluavat asua, hankkia elantonsa ja elää. ”
Joten Ari höpinäsi pakkouskonnosta osoittautuvat Lutherin tuotannossa täysin mielettömiksi oppimattomudestasi johtuvaksi laiskuutesi siitä johtuvan oppimattomuutesi puolustukseksi. Et ole nähnyt Lutherin ilmausta, ettei ketään sovi pakottaa uskoon.
Martti
Kiitos kommentistasi. Kiitos että tuot esille ihmiskunnan historiaa kristikunnan osalta. Toivottavasti Arikin oppisi antamaan arvoa sille suunnattoman hyvyyden perinnölle, jonka varassa saamme elää maailman onnellisimmassa maassamme.
Ari
Kysyt: ””näet” uskonisissänne huonoa hedelmää, niin mitä johtopäätöksiä tuosta pitää tehdä KUN ON JEESUKSEN SANALLE KUULIAINEN???
Omat johtopäätöksesi osoittavat ettet ole alkuunkaan selvillä siitä, mitä kuuliaisuus Jeesuksen sanalle merkitsee.
Ensinnäkin sinä törkeästi rikot Vapahtajamme sanaa vastaan: ”Älkää tuomitko!”
Tuolla asenteellasi toimit ihmisten välisissä suhteissa räikeänä ilonpilaajana ja kiusallisten paarmojen ja hyttysten tavoin toisia häiriten.
Toiseksi sinulta puuttuu kokonaan armon varassa eläminen. Perustat kaikki ihmistekoihin, kun vaadit että ihmiset olivat vikoja vailla. Sen sijaan armon varassa eläminen saa elämään myös keskinäisessä anteeksiannossa.
Jeesus ei turhaan jättänyt omaa Isä meidän -rukousta opettaessaan mainintaa meidän armahtavasta asenteestamme, kun hän opetuslapsilleen opetti tätä ikivanhaa juutalaista aamurukousta. Sitä opettaessaan Jeesus liikkui koko sen rukouksen kaikissa menoissa KESKELLÄ ikivanhaa juutalaista liturgian ja rukouksen perinteen uomaa:
”Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.”
JOTEN ARI
Niin kauan kuin elät haaveittesi pilvilinnoissasi käyttäen ihmisten tekoja historian vääryyksien keskellä tekosyynä JUMALAN ARMON evankeliumin suuruuden myöntämistä vastaan, sinä halveksit JUMALAN HYVYYTTÄ ja typistät hänen KAIKKIVALTIUTENSA ainoastaan muutamien sinun omien tekemistesi muuttajaksi.
Etkö huomaa mistä kenkä puristaa tässä sinun ajattelusi keskittymisessä ainoastaan omaan napaasi tuijottamiseen.
Matias Roto ymmärrän tuohtumuksesi, onhan se tosi rajua kun täysin oppimaton tuo esille selkeitä vääryyksiä ja ristiriitoja.
Toteat minulle:””Samaan tyyliin liioitellen Luther korosti aidon oppimisen tärkeyttä murjauttamalla, ettei oppimaan haluttomille pitäisi edes antaa ruokaa, on ymmärrettävä tuon kielenkäytön hyperbolaksi.””
Kuinkas selität että nuo ””hyperbolat” ovat VIELÄKIN teidän tunnustuskirjoissa?????????
Entäpä kuinkas luulet niiden toisuskoisten ajatelleen jotka Lutherin ”hyperbolien” takia joutuivat kärsimään tai jopa menettivät henkensä???
Sitten on vielä selkeä ristiriita siinä kun Luther tuo esille (saman toit sinäkin edellä) ettei usko ole joka miehen eikä ketään voi pakottaa uskoon, siihen mitä sinä nyt opetat eli kaste antaa kaiken jopa uskonkin eikä ihminen itse voi mitään tehdä???????????
Sitten tulee ettei uskoon voi ketään pakottaa, no mitä on vauvakaste, kysytäänkö siinä kastettavalta mitään eli haluaako liittyäkirkkoon vai ei, taitaa vauvan pakko tyytyä siihen että liitetään??????