Kotimaa24 teki minusta sleyläisen ja evankelisen

Kotimaa24 teki minusta sleyläisen ja evankelisen. Kuulostaako tämä erikoiselta? Totta se kuitenkin on. Omasta mielestäni tähän voi sanoa vain, että tutkimattomat ovat Herran tiet (Kuten Room.11:33).

Moni varmaan ajattelee, että Kotimaa on linjaltaan varsin arvoliberaali. Siksi saattaa tuntua aika kaukaiselta, miten Kotimaan verkkosivusto voisi tehdä naispastorin puolisona tunnetusta teologian opiskelijasta perinteisestä virkakäsityksestään tunnetun sleyläisen. – Ehkäpä tämä tarina on kertomisen arvoinen.

 

Opiskelin aikuisiällä teologiaa. Pääaineeni oli Uuden testamentin eksegetiikka, ja apostoli Paavalin teologia. Vaikka olinkin jo tuolloin naispastorin puoliso, uskoin silti siihen, että Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa. Toki jotenkin alitajuisesti tiedostin, ettei naispappeutta voi oikein hyvin perustella Raamatulla, ei ainakaan siten, että lukee apostoli Paavalin tekstit niinkuin ne on kirjoitettu.

Esim. 1.Tim.2:12: ”mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.”

ja

1.Tim. 3:2: ” Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,”

 

Ehkä selitin itselleni tämän ristiriidan siinä määrin pieneksi, jotta sitä kannattaisi liikaa miettiä… Näin siis ennen teologian opiskeluani.

 

Teologian opiskelijana syventyminen Apostoli Paavalin teksteihin, erityisesti niiden Jumala- ja ihmiskuvaan,  alkoi sitten vaikuttaa ajatteluuni. Tajusin, etten voinut pitää aiemman kaltaista teologista ristiriitaani sovinnossa pääni sisällä. Apostoli Paavalin ilmaisema Jumala- ja ihmiskuva näet määrittää myös paljon muutakin kuin vain virkateologista keskustelua. Se on myös koko luterilaisen syntiopin ja armojulistuksen teologinen pohja. Jos siis relativoin yhden teeman Paavalin Jumala- ja ihmiskuvassa, miten voin välttää lopulta hukkaamasta koko paavalilaista teologiaa.  Nyt minun piti sitten tehdä valintoja: Uskonko edelleen Raamattuun Jumalan sanana myös tältä itselleni ja perheelleni kiusalliselta osin, vaikka vaimoni onkin naispastori, vai yritänkö edelleen torjua ja työntää nämä asiat mielestäni.

Mikäli muistini pelaa nyt oikein, jotakuinkin näiden pohdintojeni aikaan Sleyn pastori Jari Rankinen joutui virkateologiseen kriisiin, jota ruodittiin pitkän kaavan mukaan Kotimaa24 sivustolla. Jari sai silloin paljon kuraa niskaansa. En tuntenut tuolloin pastori Jari Rankista, mutta osallistuin silti näihin keskusteluihin, joissa puolustin Jarin perinteistä ja Raamatun sanaan omassatunnossaan sitoutuvaa virkakantaa. Olin näet juuri itse löytänyt sen logiikan, joka vastaa käsittääkseni yhä tänään paremmin Raamatun opetusta kuin juuri nyt vallalla oleva naispappeuden harjoittaminen. Tähän asti olin ollut käytännössä kokonaan Sleyn ulkopuolella. Nyt tulin Kotimaa24 kommenttieni kautta myös Sleyn piirissä tunnetuksi. – Ja kohta aika pian tämän jälkeen huomasin olevani Sleyn edustajien työhaastattelussa, Sleyn aloitteesta…

 

Näin minusta tuli sleyläinen. – Evankeliseksi en kuitenkaan ihan näin helposti vielä tullut. Se tapahtui oikeastaan vasta sen jälkeen, kun eräs Sleyn lähetysihminen antoi minulle kohteliasta palautetta erään saarnani jälkeen. – Hän kiitti minua hyvästä eksegeettisestä työstäni saarnatekstin suhteen. Kiitoksien jälkeen seurasi kriittisempi kysymys: missä kohtaa saarnassani oli ollut evankeliumi eli ilosanoma. Siinä silmänräpäyksessä tajusin, ettei koko saarnassani ollut julistettu hyvää sanomaa kaikkia maailman ihmisiä koskevasta syntien sovituksesta. Saarnani oli ollut vain kurinalainen selitys eräästä moraalisesti oikeaa elämää koskettelevasta tekstistä. – Oikeastaan vasta silloin aloin ymmärtää, mitä evankelisuus tarkoittaa. Se on sitä, että Raamatussa pitäydytään kokonaisena Jumalan sanana, mutta sen lisäksi etsitään aina avuksemme ja turvaksemme hyvä sanoma Jeesuksesta, joka ojentaa nauloilla lävistettyjä käsiään, meidän tähtemme nauloilla lävistettyjä käsiään meitä syntisiä luotujaan kohtaan.

 

Olenko jo nyt oppinut evankelisen läksyni? Olen ehkä jäävi arvioimaan sitä itse. Voit halutessasi arvioida sitä Sleyn Youtube-kanavalta, jolta löytyy nykyistä julistustani:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLHv66RYXfjqHG9Y8Y9GSnA-_-CFUJGtPz

 

Näin minusta tuli siten ensin sleyläinen, ja nyt jo toivottavasti aito evankelinen…

 

 

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.