Lopulta ajankohtaiset asiat mitä kansankirkossa tapahtuu liittyvät vahvasti kirkko- oppikysymykseen . On nähty myös että kansankirkon vaikutus esimerkkinä on johtanut myös vapaiden suuntien tulkintaan heidän seurakunnissaan . Kansankirkon sisällä kasvannut herätysliikekristillisyys ei ole kirkko- opista ollut kovin kiinnostunut , ehkä osin siiitä syystä että herätysliikejohtajilta sellainen selvä kirkollinen yhteys on puuttunut .
Vaikea olisi vaikka Paavo Ruotsalaiselta tai Urho Muromalta saada mitään kirkko- opin käsikirjaa aikaiseksi . Ainut kirkollinen herätysliike johtaja on ollut F.C Hedberg , joka toi myös ehtoollisen vieton jokaviikkoiseksi luterilaisuuteen Suomessa . Pitkälti iso syy on ehtoollisen ymmärrys , jossa on syntien anteeksisaamisen lisäksi kysymys yhteydestä Kristukseen ja yhteydestä seurakuntaan, näkyvään ja näkymättömään Kristuksen ruumiiseen ja Jeesuksen sanojen mukaan pysyvyydestä hänessä .On tietysti selvää että raamatulliseen kirkko-oppiin kuuluu oma seurakuntaperhe ja oma paimen . Sitä ajattelua on paljon että kuulutaaan maailmanlaajuiseen kirkkoon ja kuitenkin halutaan väheksyä kirkon 7 tuntomerkkiä . Osin tulkintaa kylväjävertauksesta tulkitaan lusteen korjaamisesta vasta lopussa että pelto olis seurakunta vaikka se tietysti on maaailma . Tämä on luterilainen käsitys että Srk on pyhien yhteisö jossa ei lusteen tule kasvaa .
Tähän on selvät sanat toisessa Johanneksen kirjeessä , jotka eivät kaipaa tulkintaa :
8Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan. 9Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. 10Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; 11sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
Ari me elämme uskovina siinä todellisuudessa että liha sotii hengeä vastaan ;
Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. (Gal 5)
Samaan aikaan syntisiä ja samaan aikaan pyhiä Kristuksessa . Paavali puhuu useassa kohdassa tästä .Uskova ihminen voi olla Jumalan sanan kuullostaa ja rauha sydämessä ja lähteä kotiin ja nähdä kadulla naisen jota kohtaan lihan himo herää . Tämä on Ari se totuus meistä että olemme syntisiä ja siksi mm. Galatalaiskirje opettaa meitä vaeltamaan hengessä ja hän neuvoo että palvelisimme toisia että emme lihan himoa täytä . Se opetus joka kieltää synnin olemassa olon on raamatun mukaan valehtelemista ja tarvitsemme siksi aina syntienanteeksiantoa ja uskomista niitä anteeksi ja saada rauha sydämeen . Missä synnissä ei puhuta ei tarvita todellisena Kristuksen sovitustyötä ja usein se tekee ihmiset tekopyhiksi kun pitää olla parempi kuin toinen ja herkästi aletaan vertailemaan toisia itseensä . Uskonnon uhreja ja jopa mielenterveysongelmia on saatu aikaan väärällä kristillisyydellä . Jumala tahtoo kohdata meidät rakkaudella niin että saisi meiltä sen minkä tähden hän lähetti poikansa eli syntimme . Paavali kirjoittaa että synti asuu meissä ja vasta kun kuolema tulee niin synti saa palkkansa . Jeesus kärsi ristillä ja otti synnin pois ja täällä ajassa me kun olemme hänessä niin meillä on syntiemme anteeksiantamus kun tunnustamme .synnit . Se voitto synnistä perkeleestä ja kuolemasta Kristuksessa lahjoitetaan ja puetaan meidän ansioksi kun Raamattu monin kohdin kuvaa sitä yhdessä kuolemisessa , yhdessä ristiinnaulittu ja yhdessä haudattu ja lupaus ylösnousemisesta Kristuksessa . Tämä on monin kohdin sanoitettu apostolien opetuksessa . Paavali vielä ennen mestaamista sanoi että ; jos olemme kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa niin saamme yhdessä elää hänen kanssaan . Missä Ari ajattelet että olet kuollut yhdessä Kristuksen kanssa ? Hän meni yksin ristille mutta tämä kuoleman voitto meidän täytyy saada omaksemme jotta voimme päästä perille .
Ari kyllä kristinopin tärkeimmät ja selvimmät kirjeet ovat Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje selvittämään Kristusoppia ja niiden kautta selviää totuus meistä ja Jumalasta ja se todellisena resenoi meidän elämämme ja kokemuksien kanssa yhtä ja uskoa vahvistaa Kristuksen sovitustyöhön ja siihen että minäkin syntisenä saan uskoa . Jos ei lue niin esim Jukka Norvannolla on raamattu kannesta kanteen netistä kuunneltavissa . Ääni on monotoninen mutta siihen tottuu ja paljon ihan sellaista taustaa raamatun selitystä ihan oikein . Kun autolla ajaa yksin niin hyvä kuunnella puheita .
Ja kyllä Ari emme uskovina ole yhtään erilaisia lihamme puolesta ei uskoviin nähden . Uskovaiset lankeaa kaikenlaisiin synteihin . Siksi meillä tulisi olla seurakuntayhteys ja palvella toisia kuten Galatalaiskirjeessä kirjoitetaan , tarvitsemme hoitoa ja uskovien yhteyttä , Jumala on tarkoittanut meidät kulkemaan toistemme rinnalla tätä matkaa ja jakamaan ilot ja surut keskenään. .Rakkauteen kuuluu aina vapaus ja se kuva piirtyy kolmiyhteisestä Jumalasta että Isä Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä mutta myös erillisiä . Saman lailla se menee aviosuhteessa että olemme riippuvaisia toisista mutta samalla yksilöitä . Samaan aikaan olemme riippuvaisia myös Kristuksen ruumiista ja samalla yksilöitä . On hyvä rukoillen pyytää sellaista seurakuntayhteyttä ja katse Kristuksessa koska hän sen yhteyden luo eikä katsoa ihmisten vajaavaisuuksia ja vertaillen
Timo Gummerus toteat seuraavan:””Ari kyllä kristinopin tärkeimmät ja selvimmät kirjeet ovat Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje selvittämään Kristusoppia ja niiden kautta selviää totuus meistä ja Jumalasta ja se todellisena resenoi meidän elämämme ja kokemuksien kanssa yhtä ja uskoa vahvistaa Kristuksen sovitustyöhön ja siihen että minäkin syntisenä saan uskoa . ””
Siis tuo alkaa nyt aikalailla mielenkiintoisella ajatuksella, kyllä tärkeintä on JEESUKSEN SANAT, niissä ja vain niissä on iankaikkisen elämän sanat!
Paavali kirjoitti kirjeet uskoville eli jotka hän itse oli saattanut uskoon, siis näillä oli Pyhä Henki ja näin ymmärsivät mitä Paavali sanoo, nyt kun nuo kirjeet otetaan itselle ilman Pyhää Henkeä (jonkun opettajan selitelminä) niin ei niitä voi ymmärtää oikein vaan ne tulevat vääristyneinä kieroon, omataan kaikki hyvä ja jätetään kaikki mikä ei itselle (omalle kirkolle) sovi.
14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen. (1.Piet.3)
Timo Gummerus edelleen tuot:””Ja kyllä Ari emme uskovina ole yhtään erilaisia lihamme puolesta ei uskoviin nähden . Uskovaiset lankeaa kaikenlaisiin synteihin .””
Tuo on kyllä täysin kirkon oppia, ei evankeliumin. Siis ajatus ettei Pyhä Henki vaikuta siihen kuinka uskova elää on todella vääristynyt opetus, siis mietippä nyt Paavalia kuinka hän oli täynnä vihaa alkuseurakuntaa kohtaan, kuinka hän muuttui kun kohtasi Jeesuksen ja sai Pyhän Hengen?
Minulle Jumala on opettanut oman elämän esimerkein paljon, siis kun ajattelee esim kuinka pienenä seurasin omaa maallista isääni, tahdoin tehdä kaikkea mitä hän teki, eikö Jeesuksen seuraaminen ole samoin tehdä sitä mitä Jeesus teki, eikö opetuslapset kun Jeesus oli heidän seurassaan tehneet samoin, eikö Jeesus sano että on parempi että Hän menee pois että saatte toisen puolustajan, Pyhän Hengen???
Ari ensiksi kristinuskon piirissä uskotaan että apostolien sanat ovat Jumalan sanaa , vain esim Jehovalaiset korostavat Jeesuksen sanoja yksin ja ovat muutenkin erossa Kristuksessa ja heissä on antikristuksen henki koska kieltävät Jeesuksen ihmisyyden ja Jumaluuden samaan aikaan . Paavali kirjoittaa että sitä hyvää mitä tahdon en tee ja sitä pahaa mitä en tahdo niin teen . Jos se totuus ei aukea että olemme samaan aikaan syntisiä ja pyhiä niin olemme täysin hukassa koko uskomme kanssa . Tämä on raamatun selvä ja yhtenäinen opetus . Kristuksessa olemme pyhiä ja uudestisyntynyt ihmisemme , Jumalan hengestä syntynyt ei tee syntiä , mutta elämme täällä syntisessä luonnossamme , jos sinä kiellät tämän niin olet sanan mukaan valehtelija ja silloin totuus ei sinussa . On toki opetusta että uskovainen ei tee syntiä , sitä löytyy vapaasta kristillisyydestäkin ihan kotikutoisesti , mutta se saa aikaan tekopyhyyttä ja jollekin lihanpyhitysoppia . Siksi meidän pitää antaa itsemme Jumalalle ja pyrkiä jokapäiväisessä parannuksessa , lapseudessa elämään Jumalan tahdon mukaan syntimme tunnustaen . Sellainen seurakuntaelämä missä ei saarnata syntiä synniksi eikä tarvita syntien anteeksiantoa eikä puhuta armosta täytyy välttää , koska siellä ei todellisena ole Kristus läsnä . Meidän tulee tietää missä me voimme kohdata Kristuksen täällä ajassa ja se on tietysti siellä missä hän on luvannut olla . Sanassa ja ehtoollisessa hän on varmasti läsnä ja jos nämä puuttuu ihmisen elämästä niin on suuri vaara ajelehtia pyhän ja pahan meressä ilman suuntaa
Ilmeisesti kirkko sanalla tarkoitat kansankirkkoa Suomessa , kirjoitit
Tuo on kyllä täysin kirkon oppia, ei evankeliumin. Siis ajatus ettei Pyhä Henki vaikuta siihen kuinka uskova elää on todella vääristynyt opetus, siis mietippä nyt Paavalia kuinka hän oli täynnä vihaa.
Tästä nyt Ari saa sen käsityksen että sinulla ei olisi syntiä ? Pitääkö paikkaansa ? Oletko parempi ihmisenä kuin vaikka naapurisi ? Vai onko niin että olet Jumalan käsittämättömästä armosta saanut omistaa Kristuksen ilman omia sinun ansioita . Kyllä Pyhä Henki vaikuttaa kun elämme Jumalan sanan mukaan mutta silti teemme syntiä ajatuksin sanoin ja teoin . Jos tätä ei ihminen nää niin hänellä ei ole Pyhää Henkeä koska hän näyttää synnin vanhurskauden ja tuomion . Et vastannut kysymykseen missä olet kuollut yhdessä Kristuksen kanssa ?
Timo Gummerus tuot ikivanhan jutun:”” Paavali kirjoittaa että sitä hyvää mitä tahdon en tee ja sitä pahaa mitä en tahdo niin teen . Jos se totuus ei aukea että olemme samaan aikaan syntisiä ja pyhiä niin olemme täysin hukassa koko uskomme kanssa .””
Tuota Paavalin sanoja on käytetty todella väärin, no sen kyllä ymmärtää kun ei ole voimaa ja kuitenkin on ns ”oikeassa uskossa” niin jollain se on selitettävä oma käytös ja teot ja kyllähän tuo lihalliseen uskovaan sopii täydellisesti.
Mieti nyt Paavalia, mitä sellaista hän teki että tuo olisi ollut totta hänen elämässään??
Tuossa hän puhuu elämästä ennen kuin tuli uskoon eli lihallisesta ”jumalan palveluksestaan””. Jos/kun ei ymmärrä miten Paavali jatkaa eli kuinka hengellä tulee kuolettaa lihan teot eli on voima voittaa lihan mielihalut ja himot, eihän muuten voisi kuolettaa tekoja, eihän??
En tiedä oletko sinä ollut omien himojen orja, siis että tiedostaisit sen nyt, minulla oli useampi eli haureuden harjoittaminen, en ymmärtänyt yhtään mikä on Jumalan tahto ja toteutin omaa himoa kunnes uskoontultuani olin naisen asunnolla ja jo housut kintussa kun Pyhä Henki näytti ettei se ollut Jumalan tahto ja niin housut nousi ylös enkä senjälkeen ole naiseen koskenut siinä mielessä, samoin kun kerran kävin kaupassa ja kassan jälkeen näin pelikoneen ja silloin Pyhä Henki puhutteli etten voi mennä sen ohi pelaamatta ja kun tunnustin niin se pelaaminen jäi……… siis kun kokee Jumalan voiman omassa elämässä niin kyllä sitä uskoo että voi voittaa Hänen avullaan kaikki kiusaukset NIINKUIN Raamattu todistaa. Siis summasummarum on todellakin ero lihallisen ja hengellisen uskovan välillä, se on Pyhä Henki.
No miksi ikivanha totuus ei sinulle aukea ? Ei Jumalan sanaa ole kirjoitettu että voisimme puolustaa syntejämme . Tuo selitys että Paavali olisi kirjoittanut tekstin johon viittaat ennen uskoontuloa , on ymmärtämättömien puhetta ja sillä vain puolustellaan omaa väärää oppia .
Ensiksi , on selvää historiallinen ajankohta milloin teksti on kirjoitettu , toiseksi ilman Pyhän Hengen ilmoitusta ei meillä ole syntiä . Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla .
Ja taas oppisi ajattelu paljastaa ulkokultaisuuden kun ajattelet syntiä vain tekoina . Pyhitys on kun ihminen saa Jumalan armosta mennä kohti valoa , totuutta ja puhtautta eli oppia tuntemaan paremmin Kristus ja mitä siinä tapahtuu meille kun olemme myös syntisiä , tietysti se valo paljastaa meidän syntisyytemme aina motiiveja ja ajatuksia myöten Uskova näyttää ulospäin aina enemmän pyhältä mutta sisältäpäin aina saastaisemmalta , enenevää synnin ja armon tuntoa. Se on kauheata tekopyhyyttä kun kerran se yksi mies huusi kovalla äänellä toiselle : vieläkö sinä poltat tupakkaa , minä en ole edes keskikaljaa juonut 30vuoteen . Säälittävää kun ihmiset elävät valheessa itsensä kanssa . Tottakai Jumala vapauttaa meitä synnistä ja taipumuksista täällä ajassa ,mutta asuvaisena synti on lihassamme . Paavali se on minun lihassani siellä ei asu mitään hyvää ( taasko ikivanha fraasi ennen uskoontuloa ) Huomasn että Paavalilaista teologiaa tulisi Ari sinun tutkia ja lukea sieltä avautuu ihana evankeliumi armahdetuille syntisille . Olet asemoitunut Ari omiin käsityksiisi ja se on totta mitä sinulle on tapahtunut jos olet vapautunut , mutta älä luule että olet synnitön . Sen kristillisyyden hedelmät olen nähnyt ihmisten elämässä jossa on uskoontulo ja puhutaan vain parannuksesta kertaluontoisena tapahtumana ja sitten ollaan hyviä ja jos langetaan syvemmälle niin käsi pystyyn ja taas ollaan hyviä . Siitä kristillisyydestä puuttuu todellinen lapseus , Jumalan armo ja Kristuksen tuntemiseen johtavat asiat . Ja se näkyy tälläisissä yhteisöissä riitaisena ja pyrkimys olla esillä ja tuoda omia kantoja ja jopa profetioita ja unia . Ja vaikka ne menee ihan harakoille niin lisää vaan piippuun ja aina löytyy ressukoita jotka näihin uskovat . Ne vievät pois Kristuksesta . Samanlainen oli Asuza kadun tapahtumien kulku kun lähetettiin heitä lähetystyöhön ja kukaan ei ymmärtänyt niitä kieliä ja maitojunalla kotiin . Usko täytyy avautua Ristiinnaulitun kuvan edestä , kaikki mikä uskoon liittyy ; kaste , ehtoolinen , pyhitys , parannus , isnkaikkinen elämä , syntisyys . Oikean julistuksen erotat Kristuskeskeisyydestä . Samalla tälläinen kritillisyys käytännössä julistaa kaiken sen kristillisen tradition ja kristikunnan olemassaolon vääräksi . Tämä on uudestikastajien oppi joka ei ole apostolinen oppi . Toki ymmärrän että kastetta tulisi seurata opetusta vaikka moni tosin lähtee eri teille elämässä . Huomaan että Ari et halua käsitellä sanaa jos kysyn sinulta jotain niin ohitat sen täysin . Oletko kuollut yhdessä Kristuksen kanssa ? Se on elämän tärkein kysymys ? Kristuksen ansio täytyy meidän saada omistaa uskossa ja se liittyy Kristuksen sovitustyöhön .
ero lihallisen ja hengellisen uskovan välillä, se on Pyhä Henki. Tottakai on ero mutta tekstisi antaa kuvan että lihallinen kristitty on ilman Pyhää Henkeä . Eli onko se kristitty vai ei ? Jumala on pitkämielinen ja ei meitä hylkää mutta ihminen voi hylätä Jumalan kun ei tule anteeksiantamukseen eikä halua elää kilvoitellen
Timo Gummerus kysyt teoriaa, mielestäni evankeliumi ei ole teoriaa vaan rakkautta Totuuteen ja elämää seuraten Jeesusta. Se että voiko teoriosta päätellä onko uskova vai ei niin sitä en ymmärrä vaan teoista näkee kuka on uskova kuka ei.
Mieti nyt kirkon tunnustuskirjoja, siellä on kovia sanoja ””Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””, siis onko todella että evankeliumi on sanoissa eli usko on joidenkin ihmis sanojen mukainen???
Tuo lainaus yhdestä tunnustuksesta sisältää myös seuraavan:
””Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””
siis pitääkö tämä paikkaansa vielä tänä päivänä kirkossa uskooko kaikki tuohon?? Tunnustus siis sanoittaa jos ei usko tuotakn ”vakaasti ja vahvasti” niin ei voi pelastua! Lainaukset ””Athanasioksen tunnustus””.
Siis kun miettii mikä on teorian ja tekojen ero niin voisiko ottaa ns ”lähetyskäskyn” esimerkiksi, teoria sanoo että tulee kastaa Jeesuksen opetuslapseksi ja siihen se jääkin, mutta kun otetaan jatko eli opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää niin eikö silloin ole sana tullut elämäksi kun opetettu sana kasvaa sitä hedelmää jota varten se on kylvetty?
Siis ei ihmisille, joilla ei ole Pyhää Henkeä, voi opettaa pitämään kaikkea mitä Jeesus on käskenyt pitää, ei liha siihen taivu vaan kasvu jää hedelmättömäksi.
Ensin on usko ja siitä seuraa teot , ei voi olla tekoja jos ei ole uskoa kuten Jaakob kirjeessä toteaa. Ei se ole teoriaa mihin pelastuksemme kiinnittyy . Kasteen jälkeen tarvitaan opetusta ja kaikki sitä tarvitsee . On tietysti että on paljon kastettuja jotka eivät sitä pidä minään , Jumalan puolelta on kaikki valmista , kun ihminen tahtoo kuulla hyvän paimenenen ääntä . On kristillisyyttä jossa on muotoja mutta ei hengeä . Raamatun sanoin että sydän on kaukana Jumalasta . Ja tämä on tänä aikana yleistä että ulkoisia merkkejä on mutta henkeä ei ole , henki tekee eläväksi ja se ei ole teoriaa . Kaiken voi ja kaikkea kristillisyydessä ”suorittaa” ja tehdä muodollisesti . Kristuksella on kuitenkin kaikki valta taivaassa ja maanpäällä ja vaikka vanhat kirkot luopuvat niin Jumala antaa elämän toista kautta . Aina kuitenkin Jumalan sana on totta ja tunnustuksia tarvitsemme että pysyisimme Kristuksessa . Sen aidon elämän ja innostuksen tappaa meissä asuvan synti jos saa meitä pitää vankina . Se lamauttaa ihmisen ja ihminen alkaa venyttämään syntikäsitystä ja silloin se muuttuu teoriaksi usko jossa vain kuoret .
Jesajan alku profeetaksi oli kun hän sai huomata olevansa syntinen : minulla on saastaiset huulet … ja heti kun sai syntinsä anteeksi niin sanoi Herralle että lähetä minut . Synti tappaa meistä elämän ja emme voi olla Jumalan käytössä . Elämä seurakunnissa ja yhteys ei ole vaikeaa olla yhteisessä uskontunnustuksessa kun se kaikki on Kristuksessa kun tahdomme olla alamaisia Kristukselle että hän saa hallita meitä rakkaudella ja Pyhä Henki synnyttää elämää . Kaiken Jumala tekee ja rakentaa meidän osamme on tunnustaa syntimme ja olla hänen sanansa oppilaita . Ei uskoa ole tarkoitettu elettäväksi yksin vaan ruumiin jäsenyydessä . Ihminen on arka ja pelokas kuitenkin oman kelvollisuuden suhteen mutta rakkauden kautta Jumala tahtoo meitä kohdata että meillä on uskallus lähestyä häntä . Synnissä elävä ihminen on altis sielunvihollisen syytöksille , et ei sinusta ole eikä se ole tärkeää olla seurakunnassa , minulla on usko ja se riittää ja ulkopuolella on helppo arvostella puolustaen itselle omaa eristäytymistä . Me kaikki olemme syntisiä ja käyttäydymme samalla tavalla suhteessa syntiin . Uskoon kuuluu etsiä ja kysellä sitä tietä ja johdatusta . Ja on hyvä muistaa tänä aikanakin että Putin hallitsee idässä ja Trump lännessä ja meillä Stubb mutta kaiken yläpuolella on Kristus jolle onnannettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä ja katse tulee olla hänessä . Sama tulee olla meissä itsessämme että emme ole menneisyyden rampoja eikä vaikean elämän tuotoksia vaan Jumalan rakkauden ja armon kohteita ja hänellä on jo täällä ajassa meille hyvä osa hänessä ja tämä kaikki tulee kun saamme tunnustaa syntimme ja uskoa ne anteeksi ja vapautua elämään Kristuksen vapaudessa , tämä elämä on Kristuksen ruumiissa , seurakunnassa ja sitä ei tule jättää ja jos ei sitä ole niin sitä tulee etsien kysellä . Nyt on aika jolloin on yhä tärkeämpää kuulua seurakunnan yhteyteen . Kun ajat kovenevat on yksittäisen kristityn yhä vaikeampaa elää. Paljon on syitä ja selityksiä tänä aikana mutta Herran sana pysyy ja häntä tulee seurata .
En tiedä vastasinko sinulle, mutta vain yksi erottaa meidän Jumalasta ja se on synti ja siihen ei meidän tule suhtautua kevyesti eikä puolustellen ja sen Jumala tahtoo meiltä saada että hänen poikansa ristin työ saisi meissä synnyttää elämää ja todellisen kiitoksen ja ylistyksen Kristuksen sovitustyöstä , siihen on kätketty meidän elämämme .
Timo Gummerus ei synti ole ongelma, Jumala on sen ratkassut jo evankeliumin kautta, ongelma on ihmisten ylpeys ja epäusko ja paatunut sydän, ihminen kuvittelee pystyvänsä itse omalla viisaudellaan ja ymmärryksellään löytämään pelastuksen, eivät nöyrry parannukseen eli että tarvitsevat parantajaa, Jeesusta.
Niin synti on ratkaistu Jumalan puolelta ja valmiina meille vastaanotettavaksi uskolla . Kuvasit kuitenkin juuri syntiä eli se on ihmisten ongelma niin kauan kun sitä ei tunnusteta ja pyydetä anteeksi . Siellä puskissa olis ensimmäiset ihmiset kuolleet jos Jumala ei olisi kutsunut heitä pois sieltä piilosta. Halutaan usein sanoa että mitä meidän tulee tehdä eikä katsoa sitä mitä Jumala on tehnyt . Yhteydessä elämä on jatkuvuutta ja siinä ei ole joku ansiomitali rinnassa jollakin ja se ikäänkuin neuvoo pääsevänsä tähän samaan pisteeseen . Kaikki ja aina tarvitsevat Jumalan armo ja anteeksiantamusta ja se henkii elämää ulospäin eikä ihmismielen korskaa , kun on Jumalaa kaipaavia sieluja