Lopulta ajankohtaiset asiat mitä kansankirkossa tapahtuu liittyvät vahvasti kirkko- oppikysymykseen . On nähty myös että kansankirkon vaikutus esimerkkinä on johtanut myös vapaiden suuntien tulkintaan heidän seurakunnissaan . Kansankirkon sisällä kasvannut herätysliikekristillisyys ei ole kirkko- opista ollut kovin kiinnostunut , ehkä osin siiitä syystä että herätysliikejohtajilta sellainen selvä kirkollinen yhteys on puuttunut .
Vaikea olisi vaikka Paavo Ruotsalaiselta tai Urho Muromalta saada mitään kirkko- opin käsikirjaa aikaiseksi . Ainut kirkollinen herätysliike johtaja on ollut F.C Hedberg , joka toi myös ehtoollisen vieton jokaviikkoiseksi luterilaisuuteen Suomessa . Pitkälti iso syy on ehtoollisen ymmärrys , jossa on syntien anteeksisaamisen lisäksi kysymys yhteydestä Kristukseen ja yhteydestä seurakuntaan, näkyvään ja näkymättömään Kristuksen ruumiiseen ja Jeesuksen sanojen mukaan pysyvyydestä hänessä .On tietysti selvää että raamatulliseen kirkko-oppiin kuuluu oma seurakuntaperhe ja oma paimen . Sitä ajattelua on paljon että kuulutaaan maailmanlaajuiseen kirkkoon ja kuitenkin halutaan väheksyä kirkon 7 tuntomerkkiä . Osin tulkintaa kylväjävertauksesta tulkitaan lusteen korjaamisesta vasta lopussa että pelto olis seurakunta vaikka se tietysti on maaailma . Tämä on luterilainen käsitys että Srk on pyhien yhteisö jossa ei lusteen tule kasvaa .
Tähän on selvät sanat toisessa Johanneksen kirjeessä , jotka eivät kaipaa tulkintaa :
8Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan. 9Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. 10Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; 11sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
Timo Gummerus siis perustavaa on että milloin aloit ymmärtämään oikean ja väärän eli kuulemaan Jeesuksen äänen, siis erottamaan valheen Totuudesta?
Siis kun ajatteleen kaikkia maailman lapsia niin kyllä aikamoni ei tiedä mikä on valhetta ja mikä Totuus.
Jeesus on tie totuus ja elämä ja kaiken viisauden ja tiedon keskus , jota Pyhä Henki tahtoo meille kirkastaa . Totuudessa on evankeliumi ensimmäisenä ja me opimme pikkuhiljaa tuntemaan häntä enemmän . Siihen liittyy usein meidän elämän vaikeat hetket , koska emme kaipaa Jumalaa kun meillä maailmassa menee hyvin ja kristityllä on houkutus mielistyä tähän maailmaan . Ei totuus meille kaikkinensa tule yhdellä kertaa , sillä ei vasta kääntynyt paljon Jumalasta vielä tiedä , se on lähinnä anteeksiantamuksen ja vapauden kokemus . Kuten vaikeuksien kautta aikuisikäiset saavat kokea armon niin myös myöhemmin se tie on : minun tulee vähetä ja hänen kasvaa ja Jumala vie lapsiansa vaikeuksien sallimuksien kautta jotta oppivat tuntemaan Jeesuksen . Hän myös on kurittava meitä sanan mukaan , tosin vaikka se ei näytä hyvältä silloin mutta myöhemmin saa kiittää siitä. Kaikista nöyrimmäksi kuvattu ihminen Mooses joutui 40v odottamaan Herran lupauksia ja oli kärsimyksissä .
Jumalan tahto on tietysti että jo lapsena saisi alkaa tuntemaan Jeesusta ja siksi hän tarjoaa pelastusta jo pienelle lapselle kun antanut käskyn että kastaa lapset , kuitenkin jos lapsi ei saa kasvaa seurakunnan opetuksen yhteydessä niin suurin osa lähtee oman tahdon tielle . Kuitenkin aina lapsille opetus Jumalasta on tärkeää ja moni saa palata takaisin . Usko ja pelastus on valmistettu etukäteen vastaanotettavaksi. Moni aikuinenkaan uskova ei tiedä mitä Jumala on tehnyt ja luvannut lapsilleen ilman ehtoja ja ansioita
Timo Gummerus mitä tapahtuu kun ihminen tulee uskoon eli saa Pyhän Hengen, onko se tapahtuma jonka itse huomaa vai onko se tapahtunut vaikkapa vauvana kasteessa?
Kun mietin Jeesuksen vertausta kuinka siinä tapahtuu niin seuraava on kuvaava:
Matt. 13:44
Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon.
Tuosta vaan mietin voiko tuo olla tiedostamaton tapahtuma?
Sitten on viela uskoontulosta vertaus:
Luuk. 9:62
Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.
En kyllä ole kyntänyt, mutta äestänyt kyllä, siitä ymmärrän senverran että jos katsoo taakse niin lompastuu ja kaatuu, siis minulle tuo kertoo sen ettei vanhasta voi ottaa mitään mukaan eli hakea jotain omaan uskoonsa vaan kaiken on alettava täydellisesti alusta, uudestisyntyä.
ei lompastu vaan kompastuu!
Timo Gummerus mitä tapahtuu kun ihminen tulee uskoon eli saa Pyhän Hengen, onko se tapahtuma jonka itse huomaa vai onko se tapahtunut vaikkapa vauvana kasteessa?
Jumalan välittää pelastuksen meille uskonlahjan kautta ja se tietysti perustuu Kristuksen sovitustyöhön , Golgatan ansioon . Se on myös liitto joka on tehty hänen verensä kautta . Pieni lapsi tuskin siinä tuntee ainakaan ulkopuolisin silmin mitään , palastus kuitenkin perustuu sanan lupauksiin ei tunteisiin . Vanhemmalla ihmisellä se on varmaan sekä että ja varsinkin jos on syntistä elämää paljon viettänyt ja musta omatunto niin Jumalan armon voi kokea voimakkaasti ja sen sisäisen rauhan . Jumala myös vahvistaa jonkun uskoa merkein ja ihmeiden kautta , perustus on kuitenkin Jumalan sanassa ja siitä tulee varmuus . Tunteet kuuluu ihmiselämään ja uskossa niitä myös koetaan .
Timo Gummerus mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo:
Matt. 11:25
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Siis ketä ovat keiltä Jumala salaa evankeliu,in ja keille sen ilmoittaa?
Entäpä mitä tarkoittaa:
10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?”
11 Hän vastasi ja sanoi: ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'(Matt.13)
Siis kuka ymmärtää vertaukset joita Jeesus esittää?
Eikö vertaukset ole todella yksinkertaisia että ”lapsenmielisetkin” ne ymmärtävät? Esim kuinka puu tunnetaan sen hedelmistä, eikö pieni lapsikin ymmärrä ettei orjantappuroista koota viinirypäleitä? Kuinka sitten aikuiset sitä yrittävät kun ajattelee vertauksen toista puolta eli etsivät sellaisesta ”puusta” rakkautta joka kasvaa väkivaltaa?
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Tämä Jeesuksen puhe on Johannes Kastajan kasteen jälkeen puhuttu . Kaikki viisaus on kätketty Kristukseen ja se mitä kansa näki kun Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen kasteessa on kuva tulevasta kun ihmiset kastetaan Kristuksen kuoleman voittoon , tämän ihmiset näkivät . Johannes kastaja saarnasi kansalle että kääntäisivät sydämen ainoan pelastajansa luo . Ihmiset ei halua vaan yksinkertaisessa uskossa ottaa vastaan Jumalan pelastustekoa