Kirkastettu Kristus

Kuvassa kotikirjastoni Raamattuja

Ylhäällä vasemmalta vienankarjalaksi, vepsäksi ja vuorimariksi.

Alempana vasemmalta niittymariksi, ersäksi ja livviksi eli aunuksenkarjalaksi.

Tässä näkymä pihaltamme heinäkuisena hellepäivänä 2025

Kesä kuumana porottaa

Valo kirkkaana posottaa

Kesän kertoo elämästä ympärillämme.

Jumalan sana kertoo elämästä, kaikkeuden Herran ikikesän ilosta. Tulevan toivosta. Rohkeuden, uskalluksen ja toivon näköaloja avaa.

Kirkastusvuorella Jumala ilmoitti suuren sanoman. Jeesus on Herramme. Hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Taivaan toivo on tullut luoksemme. Jumala ilmoitti itsensä.

olimme omin silmin saaneet nähdä

hänen jumalallisen suuruutensa.

Tämä kohtaus antaa uskoa elämään. Täyttää mielemme Jumalan ilolla. Rohkeuden, uskalluksen ja toivon näköaloja avaa.

Silloin tuli esiin Jumalan Poika, Vapahtajamme todellinen olemus. Pyhän Kolminaisuuden salaisuutta raotettiin. Taivaallinen näky avautui maailmalle.

Kaikuu korviimme opetuslasten suusta:

Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden,

kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni:

”Tämä on minun rakas Poikani,

johon minä olen mieltynyt.”

Näin ihminen saa mieleensä rauhan. Avautuu uusi ulottuvuus elämän täyteyden kokeminen. Jumalan kosketus elämäämme. Hädän ja ahdistuksenkin keskellä kestävä näköala. Tulevaisuus saapuu luoksemme, kertoo meille että olemme Jumalan käsissä.

Kirkastusvuoren suuri sanoma kääntää katseemme eteen päin luottavaisesti elämään. Rohkeuden, uskalluksen ja toivon näköaloja avaa.

Sunnuntai 3.8.2025

Kirkastussunnuntai (Kristuksen kirkastumisen päivä)

Kirkastettu Kristus

Toinen lukukappale eli epistola: 2. Piet. 1:16–18

Toisesta Pietarin kirjeestä, luvusta 1

Emmehän me,

silloin kun saatoimme teidän tietoonne

Herramme Jeesuksen Kristuksen voiman ja tulemisen,

olleet lähteneet seuraamaan

mitään ovelasti sepitettyjä taruja,

vaan olimme omin silmin saaneet nähdä

hänen jumalallisen suuruutensa.

Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden,

kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni:

”Tämä on minun rakas Poikani,

johon minä olen mieltynyt.”

Tämän äänen me itse kuulimme tulevan taivaasta,

kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.


Tässä yllä mainittujen Raamattujen tekstejä netissä:

vienankarjalaksi 2PE 1 | Bible.is

vepsäksi Petran toine kirjeine 1 | Bible.is

vuorimariksi СВЯТОЙ АПОСТОЛ ПЕТРӸН УЛЫ ЦЕРКӸЛӒН КОЛТЫМЫ КОКШЫ СИРМӒШӸЖӸ 1 | Bible.is

niittymariksi Петрын 2 серышыже 1 | Bible.is

ersäksi 2 ПЕТРАНЬ 1 | Bible.is

14 KOMMENTIT

  1. Kirkastussunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:
    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-3-8-2025/

    Toisen Pietarinkirjeen lukua yksi voi lukea täältä:
    Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/2PE.1

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      Kysymykseen suuresta valosta vastaukseksi voimme antaa sen mitä tapahtui silloin kun maailma luotiin. Pyhä Henki liikkui vetten päällä eli siis kasteen tapahtuman valtava salaisuus: Pyhä Jumala toimii. Pyhä Henki vaikuttaa ja hänen työnsä tapahtuu veden mukana toimien.
      Silloin kaukuu kautta koko luomakunnan Jumalan ensimmäiset sanat: ”Tulkoon valo!” ja valo tuli. Näin valo ilmestyi jo Jumalan ensimmäisten sanojen mukana. Jumala olemuksen suuri esittely ja teeman kerronta. Jumala on valo ja joka hänessä elää, elää valkeudessa.

      Tämä valo ei ole mitään sen vähempää kuin iankaikkisen Jumalan olemuksen julki tulo
      Ensiksi luomisessa
      ja sitten jokaisessa tilaisuudessa, missä Pyhä Henki toimii veden mukana eli siis kasteen suuri sanoma koko ihmiskunnan pimeyteen: Jumalan valo tulkoon esille Jeesuksessa Kristuksessa koko maailman Vapahtajana, koko ihmiskunnan toivona, koko luomakunnan Hallitsijan suuren kunnian esille tulossa.

    • Pekka

      Liittyen lauseeseesi: ”—merkitys näyttää olevan valtavan paljon suurempaa.” mieleeni tulee ortodoksien palamismin esiin nostama ajatus:

      Ortodoksien perinteessä Gregorius Palamaksen (1296-1359) ”palanismin” pohjalta muotoiltiin ortodoksisen teologian ajatus, jonka mukaan Jumalan olemus on ”lähestymätön”, luotujen saavuttamattomissa. Jumala on kuitenkin yhteydessä luomakuntaan jumalallisten energioidensa välityksellä. Nekin kuuluvat Jumalaan ja ovat siksi luomattomia, vaikka eivät olekaan Jumalan olemusta, joka jää tavoittamattomaksi. Taaborilla Kristuksen ja kirkastumisen yhteydessä näyttäytynyt valo oli tämän mukaan itse jumaluutta, Jumalan luomatonta valoa – sitä samaa, joka joskus näyttäytyy rukoilijoille.

      Tomi Karttunen. NIKEA 324. Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla. ISBN 978-952-496-184-5. Sivu 27. Alaviite 28.

  2. Kristus on valo jota saamme lähestyä, mutta Jumalan oma olemus on niin suurta kirkkautta , ettemme kykene sitä edes katselemaan, vaan häikäistymme sen kirkkaudesta.

    Kolossalaiskirjeessä: 1:11 Hänen kirkkautensa voima ja väkevyys vahvistakoon teitä olemaan kaikessa kestäviä ja kärsivällisiä.
    Novum : ”Jumalan kaikella voimalla vahvistettuina.”

  3. Matias Roto tuot lainauksen siitä mitä kuului pilvestä:

    ”””Tämä on minun rakas Poikani,
    johon minä olen mieltynyt.”””

    Kuitenkin Raamatussa, ainakin minun, on seuraavasti:

    Matt. 17:5

    Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä”.

    Mitä tarkoittaa ”kuulkaa Häntä!””?

    • Ari
      Kiitos kommentistasi!

      Vastauksena kysymykseesi:

      Ota huomioon, että kukin kirjoittaja ottaa omaan tekstiinsä tasan tarkkaan sen osan koko valtavasta tapahtumasta, joka sopii juuri heidän tekstiinsä. Ei tippaakaan enempää.

      Niinpä, jos lisäät 2. Pietarin kirjeeseen nuo Matteuksen esiin nostamat sanat, niin
      sinä väärennät Raamatun sanan.

      Toinen asia on että meidän on aihetta ottaa todesta myös nuo Matteuksen tekstin sanat.

      Se puolestaan oli apostolien edustajille, Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle, kaikkien opetuslasten puolesta, erittäin merkittävä rohkaisu entistä uskollisemmin ja entistä avoimimmin korvin kuullella kaikkea opetusta, mitä Vapahtajamme opetti valtavan suurille väkijoukoille, missä ikinä he liikkuivatkaan. Yksistään miehiä oli paikalla neljä – viisi tuhatta kuulijaa kerralla tai niin monia että piti käyttää venettä järven rannalla tai vuoren kielekettä vuorelle kerääntyvälle väelle puhuttaessa, kun mihinkään synagogaan ei alkuunkaan mahtunut koko se valtava väkimäärä kuulijoita, joita hänen opetuksensa veti kuin kukat hunajaa kerääviä hyönteisiä.

      Niinpä tästä kuuliaisuudesta sitten puolestaan seurasi, että Jerusalemin temppelin vetovoimaisimman opettajan Jeesuksen oppilaat osoittivat sellaista oppineisuutta, että Pietarikin valittiin helluntain aamupäivän n. klo 9 liturgian juhlapuhujaksi. Ja myöhemmin heidän oppineisuuttaan tarvittiin eri puolilla koko silloin tavoitettavissa olevaa maailmaa: Matteus Etiopiaan, Tuomas nykyiseen Intiaan, Pietari ensin Syyrian Antiokiaan ja myöhemmin Roomaan, jne.

    • Matias Roto en tiennyt että otit 2.Pietarin kirjeestä lainauksesi, anteeksi, nostit kuitenkin hyvän ajatuksen:””Ota huomioon, että kukin kirjoittaja ottaa omaan tekstiinsä tasan tarkkaan sen osan koko valtavasta tapahtumasta, joka sopii juuri heidän tekstiinsä. Ei tippaakaan enempää.

      Niinpä, jos lisäät 2. Pietarin kirjeeseen nuo Matteuksen esiin nostamat sanat, niin
      sinä väärennät Raamatun sanan.””

      Siis onko kaikki mitä Raamattuun on kirjopitettu otettava kirjaimellisesti juuri niinkuin se on kirjoitettu lisäämättä mitään, siis jos/kun lisää niin väärentää???

    • Ari

      Kiitos kysymästä!

      Tuo lauseeni, ettei pidä lisätä mitään lausetta tai sanaa toiseen kohtaan Raamatun tekstiä, on tärkeää siksi, että Jeesuksen todistajista jokainen säilyttää oman kerrontatapansa ja ilmaisunsa myös evankeliumia julistaessaan. Näin ei saa sotkea toisen ajatuksia toisen tekstiin. Esimerkiksi tässä kohdassa olisin väärän todistuksen antaja, jos sanoisin: ”Kuten 2. Pietarin kirjekin todistaa, niin opetuslapset kuulivat sanat — kuulkaa häntä!

      Tämän tapaista muutosta tarkoittaa myös Ilmestyskirjan tekstissä varoitukset:

      ” 22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.”

      Tämän puolen huomiointi siis tarkoittaa sellaista, että väitetään jotain toisen Raamatun kirjan kohtaa toisenlaisekso, kuin se on jossain toisessa kohtaa.

      Toinen puoli eli meidän ymmärryksemme asiasta.

      Meidän omissa ajatuksissamme ja opetuksissamme meidän on luonnollisesti otettava huomioon jokainen teksti erikseen ja niiden KAIKKIEN pohjalta tehtävä omat johtopäätöksemme. Näin meidän ajatuksemme kasvavat ymmärtämään Jumalan sanan monimuotoiset ulottuvuudet elämän eri aloille.

      Tämän puolen todellisuuden avaamisesta esimerkki Markukselta ja Johannekselta.

      Se mitä kerrotaan Markuksen evankeliumissa sanoo näin:

      Markuksen evankeliumi:

      1:15 ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

      Täsmälleen saman tapahtuman kertoo Johanneksen evankeliumi näin:

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      Näin siis kun otamme molemmat näkökohdat samasta tapauksesta, huomaamme että parannuksen sanoma SISÄLTYY KASTEESEEN eli siis kaste antaa parannuksen.

  4. ”Kirkastukoon Aamunkoitto idän taivasruskossa. Golgatalla meill´ on voitto, jossa valvoen uskossa katselemme Jeesusta avatuissa haavoissa.” – Jos osaisin piirtää tähän, voisin näyttää piirroksen avulla, miten Jeesus opetuslapsineen laskeutuu alas vuorelta r i s t i n t i e l l e ; kulkee sitä kunnes nousee Siionin vuorelle, missä sijaitsee Jerusalemin kaupunki päätepisteenään Golgatan kallio. Piirros veisi meidät helpommin ajattelemaan ”kristityn vaellusta”. Kun ihmiselle kirkastuu pelastuksen tie eli hän oivaltaa uskon asiat ja niiden merkityksen omalle pelastukselleen, hän hyppii ilosta ja kiittää joskus jopa ääneen, minkä ihanan lahjan hän on saanut. Uskomisen alkumatka on hänen kirkastusvuorensa. Niitä vaelluksen alkupäiviä kutsutaan joskus ”Isän suudelmiksi”. Siitä alkavat arjen kiusaukset, monenlaiset koettelemukset, jopa vainot. Päämääränä siintävät ”uuden Jerusalemin valot” – ja rauhan ranta. Kilvoittelun matkalla Jeesuksen seurassa jaksaa perille syntien anteeksiantamuksen matkaeväät mukanaan. Perillä on varsinainen ”Kirkastusvuori”, missä ei tarvita idän aamuruskoa vaan on ikuinen suvi ja kirkkaus ilman yhtäkään varjoa.

    • Valma

      Aivan fantastisen hyvä ja ihana kuvaus kirkastusvuorikokemuksen eri ulottuvuuksista ja niiden selkeästä suunnasta lopullista kirkastumista kohti taivaan ilosaleihin pelastuksen riemulliseen täyttymykseen asti.

      Kiitos sinulle eritäin hyvästä kommentistasi!

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25