Ordodoksien mukaan:
Kilvoitus on pyrkimystä kristillisten arvojen ja opetuksien noudattamiseen pyrkimistä omassa elämässään. Sana on synonyymi sanalle askeesi, jolla tarkoitetaan ehkä hieman tarkempaa ja järjestelmällisempää kilvoittelun harjoittamista. Kilvoittelua harjoitetaan yleensä luostareissa, mutta se on mahdollista toki muuallakin.
Tosin asketismia voi harjoitttaa myös kotona (ns. kotiasketismi), jolloin ihminen saattaa elää yksinäistä, eristäytynyttä elämäänsä erilaisin tavoin.
Katolilaisuuden mukaan :
Katolisessa teologiassa kilvoittelu (ascetismi) tarkoittaa elämää, jossa pyritään kristillisen uskon mukaiseen täydellisyyteen ja Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Se sisältää itsekurin, itsensä kieltämisen ja Jumalalle omistautumisen eri muotoja. Kilvoittelu ei ole pelkästään yksilöllinen pyrkimys, vaan se liittyy myös seurakunnan ja yhteisön elämään.
Vapaat suunnat :
Oppiperusta ei ole kirjattu yhtenäisesti . Vapaakirkossa teologia ei ole tärkeää vaan seurakuntaelämä . Helluntailiikkeessä on murros uusien teologien kautta ja muutos on selvä vanhempaan polveen . Yksi päälinja ajattelu oli ennen että kilvoittelu ”ahtaasta portista ” miellettiin uskoontuloon kilvoitteluksi . Nyt suunta mielestäni pietistiseen suuntaan , koska armonvälineet ei ole tärkeitä ja syntikäsitys erilainen . Emil Anton antaa positiivisen arvion helluntaiopin 4-osaisesta julkaisusta
https://hapatusta.net/2024/09/09/suomen-helluntailiikkeen-opetuksia-1-4
Luterilaisuuden mukaan : Suurin kilvoittelu on elävässä uskossa olevalla uskovalla jatkuva taistelu lihan ja hengen välillä . Pyhä Henki vaikuttaa kristityssä taistelua syntiä vastaan ja lohduttaa anteeksiantamuksella ja armonlupauksilla . Pyhä Henki tekee työnsä siksi tarvitsemme säännöllisesti messua , jossa Jumala hyvyydessään palvelee meitä sanallaan ja armonvälineillä ja saamme elämän leipää ja pitää meidät uskontiellä . Kristillinen kilvoittelu on syntiä vastaan omassa elämässä ja lepäämistä Jumalan armossa .
Kilvoittelusta :
1 Tim 2 :1 Vahvistu siis, poikani siinä armossa joka on Jeesuksessa Kristuksessa .
1 Piet 2
Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, jos ”olette maistaneet, että Herra on hyvä”.
Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis, ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
Kilvoittelun erilaiset painotukset ja käsitykset mielestäni liittyy vahvasti jokaisen kirkon tai suunnan syntikäsitykseen . Luterilaisuudessa on selvästi kaksi voimaa hyvä ja paha eikä ole jotain välimallia . Kun syntisyys asuvaisena kielletään niin pahan voima laitetaan välillä jopa inhimillisiin sairauksiin . Luterilaisuudessa uskotaan hyvän tulevan vain Kristukselta , kuten varmaan muissakin mutta siksi tarvitsemme syntisinä jatkuvasti Jumalan sanan hoitoa , armoa ja anteeksiantamusta . Seurakunnan kokouksia väliinjättävät eivät kaipaa ja aktiivit kaipaavat eli toisin sanoen ne syntiset tarvitsevat Jeesusta mutta paremmin ”pärjäävät ” voivat jättää pois seurakuntakokoukset ( hebr . kirjeessä varoitus) . Kirkossakävijöiden määrää voi tarkastella myös tätä kautta vaikka siihen vaikuttaa tietysti koettu kokemus siellä . Esimerkkinä vaikka pieni äksyily ja moittiminen toista kohtaan on luterilaisuuden mukaan – ”terveisiä helvetistä ” ilman selityksiä .
Toivon asiallista keskustelua vaikka oman kirkkokunnan osalta ja nämä lainaukset on otettu kirkon omilta sivuilta , paitsi vapaista suunnista en löytänyt , kuin puheita joita pari kuuntelin . Kilvoittelusta löytyy tietysti raamatun kohtia enemmänkin .
Sami koet jatkuvasti tarvetta puolustella ordodoksikirkkoa ja verrata Luterilaisuuteen . Se on mielestäni hyvin asenteellinen katsontakulma. Ei Luther halunnut mitään kirkkoa perustaa , mutta Jumala tahtoo pelastaa ihmiset syntisen sukukunnan keskeltä ja kaikki on hänen tahtonsa . Juutalaisuus oli ennen kristinuskoa ja traditio raamatussa tulee sieltä . Kaikkien uskovien aarteet ovat kirjoituksissa jo vanhasta liitosta . Jeesuksen lihaksi tulemisesta , elämästä ja ristinkuolemasta on syntynyt kristinusko ja tähän apostoliseen uskooon liittyy jokainen uskovainen Kristuksessa . Uskonpuhdistus nivoutuu pitkälti Pyhän Hengen kirkastaessa apostolista uskoa. Olisi hyvä ordodokseillekin pitää apostoli Paavalin opetuksia tradition aarteina . Jeesuksen opetukset ja apostolien opetukset olivat alkuseurakunnan elämää kuten luterilaisuudessa halutaan elää oman kulttuurinsa keskellä . Herra huoneen rakentaa . Kun sanoittaa omista lähtökohdista asioita niin se ei ole mielestäni raamatun ilmoituksen mukaista . Kirkossa ei voi olla ylistyksen kohdetta kuin Kristus , elämän antaja .
Timo, osaatko vastata kysymykseeni, siirtymättä toiseen aiheeseen. Odotan.
Tietysti luther halusi perustaa oman kirkon, se on ihan selviö. Ja luterilainen kirkko perustettiin. He vihkivät omat papit ja piispat. Jo luterilaiseen tunnustukseen on sisään kirjoitettu, että aina voi perustaa uusia kirkkoja. Etkö tätä tiennyt. Näin lähetyshiippakuntakin on toiminut.
Luterilainen usko pohjautuu Jumalan ilmoitukseen jossa Kristus meille kirkastetaan ja tämä tullut meille Suomeen luterilaisuuden myötä uskonpuhdistaja Mikael Agrigolan kautta , joka toi samalla meille kielen , kaikille myös ordodokseille Suomessa ja Pyhän raamatun josta sinäkin Sami olet saanut oppia tuntemaan Kristuksen , se on suku ja muiden suomalaisten traditio . Olet vahvasti luterilaisessa traditiossa ja yhteiskuntaelämässä saat nauttia luterilaisuuden hedelmää . Ja et tuskin halua olla edes venäläisessä ordodoksisessa kirkkossa joka on erehtynyt . Luterilaisuus ei ole kiinni vuosisatojen takaisissa kirjoituksissa tai perinteissä kuin idän kirkko . Kannattaa miettiä mitä tarkoittaa olla Kristuksessa! Ne ovat Paavalin opetuksia meille kaikille oli ordodoksi katolilainen luterilainen helluntailainen tai kuka vaan . Katolilaiset ovat hiukan nöyrempiä kun kuitenkin myöntävät uskonpuhdistuksen olleen hyväksi . Ordodokseille taitaa tuottaa vaikeuksia hyväksyä uskonpuhdistuksen hedelmiä omassa elämässään vaikka ne ovat ilmeiset. Suomalaiseen yhteiskuntaan luterilaisuudessa on ollut suuret vaikutukset . Kannattaa olla kiitollinen ja totuudenmukainen siitä mitä luterilainen usko on antanut Suomen kansalle , vaikka tällä hetkellä kansan kirkon laiva ui syvällä .
Timo kirjoitat; Luterilaisuus ei ole kiinni vuosisatojen takaisissa kirjoituksissa tai perinteissä kuin idän kirkko.
Juuri näin, luterilaisuus on irtautunut varhaiskirkon traditiosta, kuten vaikka helluntailaisuus. Tästä olemme samaa mieltä.
Luterilaisuuden vaikutus Suomessa on moniselitteinen, tietysti on totta se, että luterilaisuudesta muodostui valtauskonto. Katolinen lähetystyö oli ensimmäisiä, Suomi oli katolinen, kirkot olivat katolisia ja jne. Kun luterilaisuus sai katoliset potkittua pois, alkoi järjestelmällinen kuvien saarto, luterilaiset harjoittivat samaa ikonoglasmia mitä muslimit. Uuteen uskontoon ei sopinut kristilliset pyhät kuvat. Minkälainen olisikaan kristinusko Suomessa jos tämä olisi ortodoksi maa. Voimme vain siitä haaveilla.
Minkälainen olisikaan kristinusko Suomessa jos tämä olisi ortodoksi maa. Voimme vain siitä haaveilla.
No vodkan kulutus nousisi ja sitä saisi ottaa lisääkin 😅Se on eri asia olisko se hyvä asia . Mikä se ordodoksinen mallimaa on ?
Ortodoksista mallimaata ei ole olemassakaan, eikä tule. Sinänsä hassu ajatus.
Eniten ortodokseja on Venäjällä. Noin 40 prosenttia maailman ortodokseista asuu Venäjällä
Venäjää ei ole ordodoksisuus tehnyt paremmaksi ?
Totta kai on siellö asuisi muuten vain Stalineja.
Oletko sinä Sami samaan mieltä kun teidän kirkon johtaja ;
kuolemalla isänmaan puolesta ihminen vapautuu synneistä”, ja kutsunut sodassa henkensä antaneita sotilaita marttyyreiksi. Hän on myös syyttänyt Ukrainan kansan olevan vihamielistä pyhää Venäjän maata ja sen kansaa kohtaan. Patriarkka Kirillin mukaan ”Venäjällä ei ole pelkästään oikeus vaan sillä on myös velvollisuus taistella vihollista vastaan, koska Venäjän toimet takaavat pyhien arvojen säilymisen maailmassa.” Hänen mukaansa ainoa taho, joka voi maailman pelastaa, on Venäjän ortodoksinen kirkko.
Timo, ei meillä ole tuollaista kirkon johtajaa. Tuollaiset puheet jokainen osaa arvioida. Ortodoksi kirkko maailmanlaajuisesti on suhtautunut kieleisesti yhden patriarkan puheisiin. Tämön jo tiesitkin. Miksi palaat taas näihin?
Timo, osaatko vastata kysymykseeni, siirtymättä toiseen aiheeseen. Odotan.
Olen mielestäni vastannut kysymyksiisi , toisinpäin on ollut toisin . Mutta jos tarkoitat millaista luterilaisuus oli ennen Lutheria niin se on aika hassu kysymys 😂 koeta arvata ?? Luterilaisen uskon perusteita olen jo muutaman päivän yrittänyt ehkä vajavaisesti mutta kuitenkin selittää.
Timo, en löydä vastaustasi, laitako ajankohdan koska vastasi.
Kysyin siis tätä; Timo, vielä lisäksi, kun ortodoksit puhuvat traditiosta kirkon lähteenä, joka on laaja käsite sisältäen monia asioita. Niin millainen on mielestäsi luterilainen traditio, ja minkäläisiä kirjallisia dokumentteja sinulla on osoittaa. Miten nämä ovat päiväisessä käytössä? Miten ne nivoutuvat yhtenäiskirkon traditioon ja millä tavalla. Onko sinulla esimerkkejä. En siis tarkoita, Raamattua, en katekismusta, en tunnustuskirjoja, en käskyjä, en kastetta ja ehtoollista jne…
Tähänkö haluat vastauksen ?
Niin millainen on mielestäsi luterilainen traditio, ja minkäläisiä kirjallisia dokumentteja sinulla on osoittaa.
Absurdi kysymys , ei ole tietystikään luterilaista traditiota ennen uskonpuhdistusta !
Ei luterilaiselle apostolinen sugsessio ole oleellista uskonopin kannalta . Uskonpuhdistuksessa Pyjä Henki kirkasti uskonvanhurskauden ja apostolisen uskon ja alku kaikelle on tietysti Kristuksen elämä ja ristinsovitustyö , sieltä alkaa jokaisen uskovan elämä , Jumalan sanan vaikutuksesta kaikki usko syntyy . Luterilaisuus ei ole mitään keksinyt se on apostolista uskoa mistä määrittely tulee . Luterilaisuuteen kuuluu teologinen keskustelu Jumalan sanasta eikä kuten teillä ordodoksien tai usein myös katolilaisten kanssa keskustelu ei ole Jumalan sanassa vaan ikäänkuin tahdotaan osoittaa olevansa oikeassa mutta argumentit ovat olemattomat , koska ei kukaan luterilainen tuskin paljon laita painoarvoa katoliseen tai ordodoksiperinteeseen omassa uskonelämässä . Jumalan sana on se originaali lähde joka on elävä ja voimallinen ja siihen voi luottaa . Kaikkea kristikunnan oerintöä voi tutkia ja myös hyödyntää , mutta Jumalan sanan rinnalle niitä ei samanarvoisina tulkita . Et varmaan Sami ole sinäkään saanut uskoa ordodoksi traditiosta vaan Jumalan sanan ja kasteen kautta . Kaikki kristikunnassa on yhteistä mikä on kristillistä , eikä ole muita teitä kuin Kristus taivaaseen .
Timo, siis vastasitko aikaisemmin? Jos yrität nyt vastata, et ole ymmörtänyt kysymystäni. Olet eri planeetalla. Lue uudestaan ja jos haluat vasta vastaa.
Joo oikeassa olet että uusia kirkkokuntia voi mielestäni perustaa , vaikka pieniä luterilaisia kirkkokuntia esim herätysliikkeet voisivat perustaa oman ja saisivat vapauden toimia . En nää sitä ongelmana jos olisi pieniä kirkkoja joita olisi helpompi hallita . Esim . kansankirkkomme on aika poikkeus ensinnäkin kun on valtioon yhteydessä ja isolla kirkolla ei suunta herkästi muutu kun mennään harhaan . Sitä on turha toistaa että kirkkojen elämä on aina täydellistä , kun katsoo vaikka kansankirkkoa tai katsot ordodoksikirkkoasi . Kun kansankirkon papeista iso osa ei käytännössä välitä tunnustuksesta tai ordodokseista liki puolet on sodan puolella ja isoin ja vaikutusvaltaisin heppu puhuu ihan pimeitä niin erehtymätttömyydestä on turha puhua kirkkojen johdon osalta . Emme ole kristittyjä että puolustamme syntisinä kirkkoja vaan Jumalan sana on meidän puolustajana .
Ihmiset erehtyvät, tekevät väärin jne…, mutta kirkko ei erehdy. Mistä muuten revit näitä tilasto tietoja, omasta päästäsikö. Vai onko sinulla joku lähde osoittaa?
Tekoäly ja netti . En mitään tietysti keksi .
Jotenkin epäloogista kun sanot usein että kirkko ei erehdy ? Eikö kirkko muodustu seurakunnista ja seurakunnan pää on Kristus .( Vrt . Laudikean Srk )
luterilaisuus on irtautunut varhaiskirkon traditiosta, … tässä on erilainen tulokulma ! Luterilaisuus pitäytyy siihen minkä Herra on käskenyt ja mikä on hyväksi ihmiselle , se suurin nousee Raamatun teksteistä . Kaikki se mikä on alkuseurakunnasta lähtien hyvää ja tarpeellista on Luterilaisuus halunnut säilyttää , kuitenkin priorisoiden opin prioriteettinä Kristuksen oppi . Se perustus mikä on pantu ei muuta voi laittaa ja se on Kristus
Helluntailaisuuskin sanoo pitäytyvänsä samoihin asioihin, se mikä on Raamatullista.