Kansat kasteen kautta Kunnian Kuninkaan kartanoon


Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua

vasemmalta alkaen

Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025

Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.

  1. Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
  2. Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
  3. Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
  4. Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
  5. Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
  6. Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
  7. Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
  8. Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
  9. Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
  10. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.

Niinpä juuri kasteen välityksellä

koko maailmasta kootaan

kaikista kansoista ja kaikista kielistä

ihmisiä Taivaan Kartanoon,

Jumalan valtaistuimen eteen

Jumalan antamaan ikuiseen elämään

taivaan riemua viettämään.

Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17

Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7

Näin vielä yhden enkelin,

joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.

Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,

joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:

”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,

ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”

    Minä näin suuren kansanjoukon,

niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.

Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä

yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
      – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
      hän, joka istuu valtaistuimella,
      hän ja Karitsa!
    Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,

ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen

ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
      – Aamen.
      Ylistys ja kirkkaus,
      viisaus, kiitos,
      kunnia, valta ja voima
      meidän Jumalallemme
      aina ja ikuisesti!
      Aamen.
    Yksi vanhimmista kysyi minulta:

”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?

Mistä he ovat tulleet?”

Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”

Hän sanoi minulle:
      – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
      He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
      ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
      päivin ja öin,
      ja hän, joka istuu valtaistuimella,
      on levittänyt telttansa heidän ylleen.
      Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
      enää ei heitä polta aurinko
      eikä paahtava helle.
      Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
      kaitsee heitä
      ja vie heidät elämän veden lähteille,
      ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
      kaikki kyyneleet.

________________________________

Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

Zjevení Janovo 7 | Bible.is

tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR

ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is

sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible

tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla

Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary

ja esperantoksi esimerkiksi täältä

Apokalipso de sankta Johano 7 Esperanto

117 KOMMENTIT

    • Ari

      Tarkoitan sitä, että suurin osa Uudesta testamentista ei ole muuta kuin uudelleen kirjoitettua Vanhan testamentin tekstiä.
      Se mikä tulee esille Uudessa testamentissa saa uudelleen voimaannuttamisen Uudessa testamentissa.

      Esimerkki

      Patriarkka Isak sai lupauksen että KAIKKI MAAILMAN KANSAT saavat siunauksen hänen jälkeläisessään

      26:4 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä,

      Ari

      Huomaapa tämän blogin aiheena oleva teksti blogiini kopioituna!

      Siinä kerrotaan LUKEMATTOMAN SUUREN JOUKON KOKO MAAILMAN KAIKISTA KANSOISTA saaman siunauksen hedelmän eli taivaaseen pelastumisen sanoma kirjaimellisesti Isakin jälkeläisen Vapahtajamme Jeesuksen kasteen kautta entaman pelastuksen täyttymyksestä. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, istuu Jumalan valtaistuimella meidän ihmisten ainoana Pelastajana, ja hänestä puhutaan nimenomaan elämänsä Golgatan ristillä uhranneena koko maailman Sovittajana, Vanhan testamentin uhrieläimeen karitsaan viitaten JUMALAN KARITSANA.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin ( HUOMAA KOKONAISOBJEKTI YKSIKÖSSÄ)!

      1:36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa!

      Toivottavasti tämä kertoo jotakin siitä, mitä yritän sanoa.

    • Evankeliumeja on kymmeniä:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

      Tunnetuimmat Uuden testamentin apokryfisistä kirjoista ovat Jaakobin, Nikodemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit, Paavalin ja Johanneksen teot, pienet kertomukset Jeesuksen lapsuudesta, kuten Tuomaan lapsuusevankeliumi, sekä monet apokalyptisista kirjoista, kuten muun muassa Pietarin ilmestys.
      Evankeliumeja

      Katso myös: Evankeliumit ja lapsuusevankeliumit

      Arabialainen lapsuusevankeliumi
      Barnabaan evankeliumi (todellisuudessa keskiaikainen teos)
      Bartolomeuksen evankeliumi (mahdollisesti sama kuin Bartolomeuksen kysymykset ja Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus Bartolomeuksen mukaan)
      Ebioniittien evankeliumi
      Egyptiläisten evankeliumi (koptilainen)
      Egyptiläisten evankeliumi (kreikkalainen)
      Filippuksen evankeliumi
      Gamalielin evankeliumi
      Heprealaisevankeliumi
      Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi)
      Johannes Kastajan elämä
      Kertomus rakentaja Joosefista
      Juudaksen evankeliumi
      Lapsuuden evankeliumi
      Marian evankeliumi
      Markuksen salainen evankeliumi (mahdollisesti väärennös)
      Nasarealaisten evankeliumi
      Nikodemuksen evankeliumi (Evangelium Nicodemi)
      1. osa: Pilatuksen teot (Gesta Pilati)
      2. osa: Kristuksen laskeutuminen tuonelaan (Descensus Christi ad inferos)
      Pietarin evankeliumi
      Pseudo-Matteuksen evankeliumi (Pseudo-Matthaei Evangelium)
      Totuuden evankeliumi
      Tuomaan evankeliumi
      Tuomaan lapsuusevankeliumi (Evangelium Thomae)

      Kilpailevat versiot kanonisista evankeliumeista

      Apelleen evankeliumi (Apelles)
      Bardesaneen evankeliumi (Bardesanes)
      Basileideen evankeliumi (Basileides)
      Kerinthoksen evankeliumi (Kerinthos)
      Manin evankeliumi (Mani)
      Markionin evankeliumi (Markion, versio Luukkaan evankeliumista, jota Markion väitti alkuperäisemmäksi)

      Apostolien tekoja

      Katso myös: Apostolien teot

      Teot, joiden kirjoittajana pidettiin aiemmin Leukiosta:[10][11]

      Andreaan teot
      Johanneksen teot
      Paavalin teot, joka sisältää myös joskus erillisenä löydetyt osat:
      Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
      Paavalin ja Theklan teot
      Pietarin teot
      Tuomaan teot

      Muita tekoja:

      Andreaan marttyyrikuolema
      Barnabaan teot
      Bartolomeuksen teot
      Filippuksen teot
      Ksanthippen, Polyksenan ja Rebekan teot, mukana Paavali, Pietari, Filippus ja Andreas
      Mattiaan teot
      Paavalin ja Theklan teot
      Pietarin ja Andreaan teot
      Pietarin ja kahdentoista apostolin teot
      Pietarin ja Paavalin teot, tunnetaan myös muunnelmana nimellä Pietarin ja Paavalin kärsimys
      Taddeuksen teot

      Apostolien ja apostolisten isien kirjeitä

      Apostolien kirje (Epistula Apostolorum)
      Abgarin kirje Jeesukselle ja Jeesuksen kirje Abgarille (Taddeuksen oppi, Addain oppi)
      Barnabaan kirje
      Kirje Diognetokselle
      Ensimmäinen Klemensin kirje (Klemensin kirje korinttilaisille)
      Toinen Klemensin kirje
      Korinttilaisten kirje Paavalille
      Paavalin ja Senecan kirjeet
      Paavalin kirje laodikealaisille (Laodikealaiskirje)
      Pietarin kirje Filippukselle
      Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
      Pietarin kirje Jaakobille
      Yhdentoista apostolin kirje

      Ilmestyskirjallisuutta

      Hermaan Paimen
      Ensimmäinen Jaakobin ilmestys
      Toinen Jaakobin ilmestys
      Paavalin ilmestys (kreikkalainen)
      Paavalin ilmestys (koptilainen)
      Pietarin ilmestys
      Pietarin ilmestys (gnostilainen)
      Sefanjan ilmestys
      Stefanuksen ilmestys
      Tuomaan ilmestys

      Pilatus-tekstejä

      Pilatuksen kirje keisarille (Epistola Pilati)
      Pilatuksen raportti keisarille (Anaphora Pilati)
      Pilatuksen puolustus (Paradosis Pilati)
      Pilatuksen kuolema (Mors Pilati)

      Maria-kirjallisuutta

      Marian ylösnousemus
      Marian syntymä
      Neitsyt Marian kuolonuneen nukkuminen (Transitus Mariae)
      Johanneksen kirja Marian kuolonuneen nukkumisesta (De dormitione Mariae)

      Varhaiskirkon kirkkojärjestystä käsitteleviä teoksia

      Apostolien säädökset (Constitutiones Apostolorum), koottu teoksista Didascalia apostolorum, Didakhe ja Apostoliset kaanonit
      Apostolinen kirkkojärjestys (Constitutio Ecclesiastica Apostolorum)
      Apostoliset kaanonit (Canones Apostolorum), kirkollisten määräysten kokoelma varhaiskirkon ajalta, oletetusti apostolien asettama
      Didakhe (Apostolien opetus, Kahdentoista apostolin opetukset)
      Didascalia apostolorum (Apostolien opetus)

      Tuomaskirjallisuutta

      Nag Hammadin kirjaston tekstejä.

      Tuomas Kilvoittelijan kirja
      Tuomaan tekojen Helmihymni
      Keskustelu Vapahtajan kanssa

      Sekalaisia gnostilaisia tekstejä

      Setiläisiä, valentinolaisia ja muita tekstejä (Nag Hammadi yms.)

      Apostoli Paavalin rukous
      Arvovaltainen opetus
      Hallitsijoiden olemus
      Jaakobin salainen kirja
      Jeesuksen Kristuksen viisaus
      Kertomus sielusta
      Johanneksen salainen kirja
      Pistis Sofia
      Ptolemaioksen kirje Floralle
      Silvanoksen opetukset
      Suuren voimamme tunteminen
      Tutkielma ylösnousemuksesta
      Ukkonen, täydellinen järki
      Katkelmia Valentinokselta: Valentinolainen selonteko, Voitelusta, Kasteesta ja Ehtoollisesta

      Muita kirjoituksia

      Kodratoksen katkelma
      Aarteiden luolan kirja
      Paavalin saarna
      Papiaan teos Herran puheiden selitykset
      Pietarin saarna (Kerygma Petri)
      Polykarpoksen marttyyrikuolema
      Sekstoksen lauseet
      Vapahtajan kosto (Vindicta Salvatoris)

      Katkelmia

      Tunnettujen apokryfisten kirjoitusten lisäksi on löydetty pieniä tekstikatkelmia muutoin tuntemattomista teoksista. Merkittävimpiä katkelmia ovat:

      Egertonin evankeliumi
      Faiyumin katkelma
      Naassenen katkelma
      Oksyrhynkhoksen evankeliumit
      Tuntematon Berliinin evankeliumi (Vapahtajan evankeliumi)

      Katso myös: Agrafa (kr. ”kirjoittamattomat”), neljän evankeliumin ulkopuolella säilyneet Jeesuksen sanat
      Kadonneita teoksia

      Tunnettujen kirjoitusten lisäksi antiikin ajan lähteet mainitsevat useita kirjoituksia, joista ei ole säilynyt yhtään kopiota, mutta jotka todennäköisesti laskettaisiin apokryfisiin kirjoituksiin:

      Andreaan evankeliumi
      Mattiaan evankeliumi
      Neljän taivaallisen valtakunnan evankeliumi
      Täydellisyyden evankeliumi, Basileideen ja muiden gnostilaisten käyttämä
      Eevan evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Täydellisyyden evankeliumi
      Kahdentoista evankeliumi
      Taddeuksen evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Juudaksen evankeliumi, mutta sekoittaa Juudas Iskariotin Juudas Taddeukseen
      Seitsemänkymmenen evankeliumi
      Käärmeiden loitsujen kirja
      Memoria Apostolorum (”Apostolien muistoksi”)

      Lähde: Wikipedia

      Yhteenveto: Kirkko muokka vapaasti perimätietoa Jeesuksesta. Kirkko teki Jeesuksesta Jumalan.

    • Pasi
      Kiitoas että nostat esille monia erilaisia kirjoja

      Valitettavasti teosten historiallisen arvon kannalta teokset ovat hyvinkin eri arvoisia. Osa on histriallisesti oman aikansa kirkkohistoriallista tilannetta hyvin kuvaavia, Osa puolestaan omissa sfääreissään liikkuvia sepustuksia.

      Tässä luettelossa rulee esille wikipedian ongelma. Samaan artikkeliin sekaantuu sekä jonkun viisaan järkeviä ajatuksia ja sitten niiden väliin jonkun poropeukalon sekaan sotkemia töherryksiä.

      Sama ongelma esiintyy erityisesti poliittisia mielipide-eroja sekä uskonnollisia kiistoja sisältäviö wikipedian artikkeleita. Toisinaan näyttää siltä, että mitä mielikuvituksellisimmillekin sotkuille löytyy joku kirja mistä moisia ajatussotkuja voi löytää.

  1. Aika kuluu.
    Huomasimme rakkaan puolisoni prinsessa Coletten kanssa että 28.10.2005 lähdimme Suomesta täällä viettämämme viiden kuukauden keikkareissun päätökseksi.
    Kuljimme ympäriinsä eri puolilla Suomea kertomassa lähetystyöstä Kamerunissa. Minä puhuin ja Colette lauloi.
    Erityisesti teimme vierailuja nimikkoseurakuntiimme.
    Näin se aika kuluu ja me vanhenemme. Nykyisin jo eläkeläisinä täällä Suomessa elämme.

    • Ari

      Mistä olet saanut omahyväisen kuvitelmasi opettajan taidoistasi?

      Pieni kysymys koetellaksemme pitääkö kuvitelmasi paikkansa.

      Miksi Joosuan kirjassa ei mainittu Sikemin kaupungin valtausta, vaikka siitä muuten puhutaankin kuudessa jakeessa?

    • No hyvä etten laittanut että ”opettaisin” vaan että selittäisin, siis ei kyse ole ”nippeli” tiedoista vaan siitä kokonais kuvasta jonka VT antaa, haluatko kuulla selityksen tai voit kysyä mitä et ymmärrä?

    • Ari

      Oletko terve vai onko sinulle tullut joku tauti, kun puhut ristiriitaisia?

      Edellä sanot: ” —- voisin opettaa sinulle, —-”

      Nyt seuraavassa kommentissasi sanot: ”—- hyvä etten laittanut että ”opettaisin” vaan että selittäisin,—–”

    • Matias Roto lue mitä olen kirjoittanut eli ” voisin selittää sinulle mitä VT opettaa meille ””!

    • Ari

      Nimität Joosuan kirjan tapausten kerronnan yhtä tärkeintä paikkakuntaa ”nippeliksi”.
      Et siis ole tajunnut että se oli Joosuan toiminnan yksi keskeisimpiä hallintopaikkoja, jota voisi verrata viie sotien aikaiseen Mikkeliin, missä Mannerheim piti päämajaa.

      Mielestäni jo 1950 -luvun alkupuolella suosikkeihini kuuluneen Raamatun kirjan yleinen tapausten jäsennys on sinulle tainnut jäädä varsin vähälle huomiolle, kun et ole tullut ajatelleeksi Sikemin asemaa Joosuan kirjassa.

      Oletko muuten tietoinen, että maailman vanhimmassa meille säilyneessä Raamatun käännöksessä Septuagintassa kreikaksi Joosuan nimi on on kreikkalaisittain Jeesus.

      Kysymyksessäni halusin myös ottaa selvää osaatko yhdistää Raamatun asioita kirjasta toiseen. Sikemistä nimittäin on puhuttu jo 1. Mooseksen kirjassa luvussa 33, missä hallitsijan poika oli raiskannut Jaakobin tyttären Diinan ja sen takia kaksi Jaakobin poikaa Simeon ja Leevi, Diinan veljet, olivat jo tuolloin vallanneet kaupungin niin ettei sen valtausta enää tarvinnut kerrata Joosuan kirjassa.

      Olihan Joosuan kirjan toisinaan hyvinkin tarkat kuvaukset tarpeellisia myöhemmin Pyhän kansan tultua takaisin Baabelin vankeudesta. Silloin oli erittäin tärkeää ottaa selvää, mihin päin pyhää maata kunkin heimon jälkeläiset voisivat asettua asumaan.

  2. Ari

    Tämä puolestaan on aivan hyvä lause:

    ”VT on selkeä opetus niin Jumalasta kuin ihmisistä ja yhteisöllisyydestä.”

    Jos todella olet tätä mieltä, niin olet tehnyt valtaisan harppauksen eteenpäin.

    Aikaisemminhan olet vuosikausia jauhanut epäraamatullista individualistista näkemystäsi satoja kertoja.

    Jos nyt todellakin olet päässyt eroon noista yksilökeskeisistä haihatteluistasi niin on todella suuri ilo onnitella sinua tästä suuresta edistysaskeleesta uskon todellisuuden käsittämisessä.

    • Matias Roto itku pitkästä ilosta, siis miksi ”iloitset” kun mainitsin siitä kuinka VT opettaa mm yhteisöllisyydestä?

      Eikö se juuri opeta ettei se toimi!

    • ”Eikö se juuri opeta ettei se toimi!” Sinun vammasi, Ari Pasanen, taitaa olla se, että löydät aina epäonnistumiset ja virheet. Olet sokea hyvälle. ”Herra, sinä olet armollinen kansallesi — muistathan myös minua! Auta minua, ota minut huomaasi, että saisin kokea valittujesi onnen, että saisin iloita, kun sinun kansasi iloitsee, ja ylistää osaani sinun omiesi kanssa. Me olemme tehneet syntiä, niin kuin isämmekin, pahoin me olemme tehneet, eläneet jumalattomasti. Kun isämme olivat Egyptissä, he eivät ymmärtäneet sinun tunnustekojasi. Vaikka monin tavoin osoitit uskollisuutesi, he eivät sitä mieleensä painaneet. Kaislamerellä he kapinoivat sinua vastaan. Mutta Herra pelasti heidät, nimensä kunnian tähden, hän osoitti voimansa ja suuruutensa (Ps. 106:4-8).”

    • Martti Pentti ei kaiketi se mitä VT kertoo ja sen esille tuominen ole virheiden etsimistä!

      Siis kun Israelin kansa pääsi egyptin orjuudesta niin mitä sen vaellus kertoo aina Jeesuksen aikaan asti, tästä on kyse, mitä siitä tulisi oppia?

    • Ari

      Kahdessa viime puheenvuorossasi tappelet omia sanojasi vastaan. Juuri edellä olit puhunut siitä, mitä Jumala on kansansa välityksellä opettanut

      ja nyt sinä hautaat kaiken sen hyvän mitä juuri edellä olet sanonut.

      Olet kuin pieni lapsi järven rannalla, joka ensiksi rakentaa hiekkalinnaa, mutta juuri kun se on saamaisillaan rakennelmansa valmiiksi tuhoaa sen mielettömillä leikkilapion huitomisillaan.

      Juuri näin typerää on sinun logiikkasi AIDON VIISAUDEN ELI PYHÄN RAAMANTUN SANAN EDESSÄ.

      PARHAAT TEKELEESI TUHOAT JA SOTKET KAIKEN TYHJÄNPÄIVÄISILLÄ HUITOMISILLASI.

    • Matias Roto toteat minulle:””Kahdessa viime puheenvuorossasi tappelet omia sanojasi vastaan. Juuri edellä olit puhunut siitä, mitä Jumala on kansansa välityksellä opettanut
      ja nyt sinä hautaat kaiken sen hyvän mitä juuri edellä olet sanonut.””

      Matias Roto koeta nyt lukea mitä kirjoitan eikä niinkuin ajattelet, siis kun kirjoitin että VT opettaa yhteisöllisyydestä, niin en siinä sanonut mitään siitä mitä se opettaa, joko yhteisöllisyys on hyvää tai huonoa!

      Eikö koko Israelin kansan vaiheet todista ettei kansa voi olla Jumalalle kuuliainen vai väitätkö että hyvin meni!

    • Ari

      Kysyt, mitä tulisi oppia Israelin kansan vaelluksesta Siinailla.

      1) Tärkeää on ennen vaikeaa tehtävää OPISKELLA KUNNOLLA
      Mooses opiskeli noin 40 vuotta kaikkea Egyptin parha inta ja syvintä tietoa.
      Seuraavat noin 40 vuotta hän opiskeli, miten autiomaassa voidaan elää.
      Vasta sitten hänet valittiin kansansa johtajaksi.

      2) Mooses johti kansaansa Jumalan tuntemiseen. Sen perintönä meillä on Katekismuksemme Ensimmäinen pääkappale.

      Mooses luotti Jumalan ihmeisiin. Sen perintönä meillä on pääsiäisen suuri vapautuksen sanoma.
      Puhaisen meren ylitys puolestaan viittaa siihen, että kaste vie koko kansan vapauteen synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta Jumalan lapseuteen ja YHDESSÄ PYHÄN KANSAN KANSSA kuljettaa meitä luvattua maata kohti eli taivaan kotiin saakka.

      Lopputulos oli, että kansa kokonaisena kansana pääsi luvattuun maahan. Tavoite saavutettiin.

      Vaikka kaiken maailman ruikuttajat ja nurisijat joutuivatkin tuhon omaksi, sellaiset, jotka aina olivat narisemassa milloin mistäkin vajavaisuudesta. Näiden porukkaa alinomaisesti kritisoivat eivät tavoitetta saavuttaneet, vaan ainoastaan ne, jotka kuuliaisesti seurasivat pyhää kansaa Jumalan valitseman johdon kanssa yhteisesti eteenpäin vaeltaen.

    • Matias Roto hyvin sanoitat:””Vaikka kaiken maailman ruikuttajat ja nurisijat joutuivatkin tuhon omaksi, sellaiset, jotka aina olivat narisemassa milloin mistäkin vajavaisuudesta. ””

      Eikö juuri perisynti opin julistajat ole noita mainitsemiasi, ok, hyvin todistat!

    • Ari

      Jälleen kerran sivuutat oleellisen. Nimittäin sen mitä JUMAL A TEKEE.

      Sen sijaan olet itsesi kanssa ristiriidassa siinä, että toisaalta kiellätperisynnin ja toisaalla koko ajan toistamalla toistat, että kansa Jumalan suurista ihmeistä huolimatta jatkoi synnin vallassa oloa.

      Suurin ongelmasi on siinä, ettet huomaa itsesikin alati narisevaa mieltäsi perisynnin tuottamaksi tekosynniksi.

    • Matias Roto juurihan minä koetan sitä sanoa että vaikka Jumala teki ihmeitä niin kansa silti ei uskonut Jumalan voivan viedä heidät luvattuun maahan ja näin liki koko kansa kuoli erämaahan.

    • Ari

      Siinain autiomaassa asuvien keski-ikä on usein ollut täältä katsoen hyvin alhainen. Hyvin tavallista on ollut kuolla jo 35 vuotiaana. Ne jotka elivät pidempään olivat vanhuksia.
      Joten ilmauksesi ”lähes koko kansa” on täysin elämän realiteettien vastainen.
      Se kuvaa enemmän sinun omaa SUUNNATTOMAN SUURTA TUOMION HENKEÄSI, kuin elämän realiteetteja Siinain autiomaan elämässä.

      Joten muistapa Vapahtajamme sanat: ”ÄLKÄÄ TUOMITKO!”

      Samaten lisääntyvän tiedon pitäisi yleensä rauhoittaa mielettömistä perusteettomista tuomitsemisista, kun huomaa, missä tilanteessa ne ihmiset elävät joista aikoo väärät tuomionsa möläyttää.

      Joten Ari

      Hanki tietoa!

      Hanki viisautta!

      Hanki ymmärrystä!

      Lopeta rettelöinti Pyhää kansaa kohtaan!

      Liity itse Jumalan kansaan.

      Herran kansa ON kreikaksi KYRIAKE EKKLESIA josta tulee suomen kielen sana

      K I R K K O !

      Lopeta jo Jumalan valtakunnan ulkopuolella olosi ja liity YHTEISEEN JUMALAN KANSAAN ELI KIRKKOON!

    • ”Ei kaiketi se, mitä VT kertoo, ja sen esille tuominen ole virheiden etsimistä!” Onhan se virheiden etsimistä, kun poimii Vanhasta testamentista vain synnit ja vääryydet eikä kiinnitä huomiota hurskauteen ja armoon.

    • Matias Roto toteat minulle:””Jälleen kerran sivuutat oleellisen. Nimittäin sen mitä JUMAL A TEKEE.””

      Niinpä, kuinkas tuossa nyt otat itse esille ” elämän realiteettien vastainen”, siis eihän tuo ole sitä mitä JUMALA TEKEE, eikö Jumala selkeästi sanonut ettei tämä epäuskoinen sukupolvi pääse luvattuun maahan (paitsi muutama ja alle kaksikymmen vuotiaat), siis olinko väärässä kun sanoin liki koko kansa ei päässyt (oletin sinun ymmärtävän tuon)?

      Eikö sen sukupolven erämaahan kuoleminen siis ollut Jumalan teko, eikö matka sinne luvattuun maahan olisi ollut nopeastikkin tehty?

      Mitä ihmettä tuomitsen kun tuon esille sen mitä todella Raamattu sanoo, selitä nyt miten tuomitsisin?

    • Ari

      Haukut väärää puuta, kun syytät perisyntiopin todesta ottavia narisijoiksi.
      Tilannehan on tasan tarkkaan päinvastainen.
      Kun huomaa, että itsessäkin on vikoja, niin silloin voi paremmin ymmärtää toista ihmistä joka omien ongelmiensa takia menevät tekemään väärin.

      Sen sijaan kaltaisesi perisynnin kieltäjät ovat omiin vikoihinsa nähden kuin rätit silmillä vilkkaalle kadulle meneviä jalankulkijoita, jotka jokaiseen vastaantulijaan törmätessään syyttävät vastaantulijoita törmäilijöiksi.

      Raamatun ilmoituksen valossa sinä

      – EKSYTÄT ITSEÄSI
      – OLET VIERAANTUNUT TOTUUDESTA
      – KOSKA ET TUNNUSTA SYNTISYYTTÄSI, NIIN SINULLE EI MYÖSKÄÄN OLE SELVINNYT SYNTIEN ANTEEKSIANTO ETKÄ YMMÄRRÄ PUHDISTUSTA KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄ
      – SYYTÄT JUMALAA VALEHTELIJAKSI
      – ELI SIIS PUHEISTASI HUOLIMATTA HÄNEN SANANSA EI OLE SINUSSA.

      1.Johanneksen kirje:
      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Ari

      Juuri edellä selostin, että matka kesti kauemmin kuin noissa oloissa oli keskimääräinen elinikä.
      Kun kansa omaa pelkuruuttaan ja sen jälkeen omaa typeryttään oli joutunut tilanteesenen, että sen mavtka perille kesti pidempään, kuin noissa oloissa tavallinen elinikä, niin sinä menet rääpimään suutasi ihmetellen sitä että valtaosa kansasta jäi matkalle ikään kuin se olisi osoitus Jumalan valtavan suuren Punaisen meren ihmeen heikkoudesta ja sen vajavuudesta.

      Loogisesti tämä on täysin mieletöntä Jumalan armollisten tekojen mollaamista.

      Koeta hyvä ihminen ottaa elämän realiteetit todesta, niin ettet mene syyttämään Jumalaa sellaisesta, missä ihminen Jumalan kaikista suurista armoteoista huolimatta menee töppäilemään elämässään.

    • Erämaavaellus on myös kuva ihmisen uskosta ja vaelluksesta Jumalan johdatuksessa.

      Perille päässeitä oli vähän, voidaan ymmärtää vertauksena siitä, kuinka vain ne, jotka pysyvät uskollisina ja luottavat Jumalaan, saavuttavat päämääränsä. Epäuskoiset eivät saaneet astua luvattuun maahan, koska he eivät luottaneet Jumalaan (esim. 4. Moos. 14:22–23). Uusi sukupolvi pääsi lopulta luvattuun maahan.

      Jumala on myös armollinen ja antaa anteeksi:

      4. Moos. 14:17 Osoittautukoon nyt sinun suuri voimasi, Herra, niinkuin olet puhunut sanoen: 
14:18 ’Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen’. 
14:19 Anna siis anteeksi tämän kansan pahat teot suuressa armossasi, niinkuin sinä ennenkin olet anteeksi antanut tälle kansalle, Egyptistä tänne saakka.” 
14:20 Ja Herra vastasi: ”Minä annan anteeksi, niinkuin sinä olet anonut.

      Pyhäinpäivänä kiitämme Jumalaa hänen voimastaan ja uskollisuudesta. Hän vie kansansa perille, jokaisen joka häneen uskoo ja turvaa. Jumala on osoittanut suuren voimansa pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

      ”14:19 Anna siis anteeksi tämän kansan pahat teot suuressa armossasi, niinkuin sinä ennenkin olet anteeksi antanut tälle kansalle, Egyptistä tänne saakka.” 
14:20 Ja Herra vastasi: ”Minä annan anteeksi, niinkuin sinä olet anonut.”

    • Ari

      Suuntaat kysymyksesi Martille, vaikka sisältö vaikuttaa suuntautuneen minun edelliseen asiaa valottaneeseen kommenttiini.

      Edelleenkään ET NÄYTÄ YMMÄRTÄVÄN tapahtumien mittasuhteita.
      Edelleen pitäydyt OMIIN VIRHEISIISI elämän olosuhteiden arvioinnissa.
      Edelleen näytät pitäytyvän VALTAVAAN EKSYTYKSEESI siitä, ettei Jumalan suuria ihmeitä kokenut muka voisi JÄLKEENPÄIN langeta oikealta tieltä pois,

      Joten Ari

      Joko olet TYHMÄ
      tai sitten olet TODELLA JÄÄRÄPÄISESTI totuutta vastaan TAPPELIJA.
      Huomatessasi erehtyneesi jatkat jääräpäisesti vääriä tietojasi jankuttaen kuvitellen hölmölyn tuovan vähemmän oman arvosi alenemista, kuin että tosiasiat myöntäen yrittäisit jatkaa keskustelua niin, että se perustuu käytännön tasollakin aivan totuudellisiin perusteihin.

    • ”Kuinka sitten voi ottaa sen opetuksen, jos ei saa tuoda sitä, mitä tapahtui, eli miksi toiset eivät päässeet luvattuun maahan ja toiset pääsivät?” Opetus on todellakin se, että kaikesta huolimatta jotkut pääsivät luvattuun maahan. Jumala ei hylännyt kansaansa, vaikka se niin monessa vaiheessa kääntyi johtajaansa ja Jumalaansa vastaan. Kansaa kuritettiin kovalla kädellä, mutta ei jätetty oman onnensa nojaan.

  3. Kuuntelin suurella riemulla TV:stä RSO:n äänityksen

    12.15 RSO Musiikkitalossa
    Radion sinfoniaorkesteri, kapellimestari Giovanni Antonini
    Ohjelmisto:
    . – W. A. Mozart: Musiikkia näytelmään ”Thamos, Egyptin kuningas”.
    – J. Haydn: Sinfonia nro 45 fis-molli (Jäähyväissinfonia).

    Taltioitu Musiikkitalossa 26.9.2025. ohjelmatekstitys (suomi) 55 min HD

    On miellyttävää että TV tarjoaa tällaista korkean tason musiikkia niin, että myös täällä kauempana voi sitä seurata eivätkä iän tuomat vaikeudetkaan aiheuta häiriötä ihanan musiikin nauttimiseen.

  4. Matias Roto toteat minulle:

    ””Juuri edellä selostin, että ma tka kesti kauemmin kuin noissa oloissa oli keskimääräinen elinikä.
    Kun kansa omaa pelkuruuttaan ja sen jälkeen omaa typeryttään oli joutunut tilanteesenen, että sen mavtka perille kesti pidempään, kuin noissa oloissa tavallinen elinikä, niin sinä menet rääpimään suutasi ihmetellen sitä että valtaosa kansasta jäi matkalle ikään kuin se olisi osoitus Jumalan valtavan suuren Punaisen meren ihmeen heikkoudesta ja sen vajavuudesta.

    Loogisesti tämä on täysin mieletöntä Jumalan armollisten tekojen mollaamista.”” (Matias Roto)

    Siis miksi matka kesti niin pitkään, eikö juuri Jumala kierrättänyt kansaa ympäri etteivät he menneet suorinta tietä? Vai mitä sanot omalla ”logiikallasi” siitä kun luvattua maata oli käyty vakoilemassa ja vakoilijat olivat palanneet, niin eikö matka sinne ollut aika lyuhyt?

    • Ari

      Koko ongelmasi ydin näyttää olevan siinä, että kuvittelet, vertaustani käyttäälseni, että kun kerran on kunnolla syönyt, niin enää ei muka tarvitse syödä uudelleen.

      Kuvittelet, että ihmisen käännyttyään ja kerran synnit anteeksi saatuaan ei enää tarvitse anteeksi antoa.

      Koko tämä samoista asioista uudelleen ja uudelleen kinaamasi kumpuaa siis tästä järkyttävästä harhaopistasi.

      Unohdat Jeesuksen sanan, että vain Jumala on hyvä.

      Tämän perusvikasi korjaamisella voittaisimme paljon keskustelun tasoa.

      Sitten kysymykseesi.

      Jumalan kansa oli saanut kokea suuria. Jumalan ihme oli sile koko kansan parannuksen lähde, kaste Valituksi kansaksi tulemiseksi.

      Sitten kansa teki syntiä, synnin takia kansa sai oikein kunnolla turpiinsa,
      Uudelleen valtaamaan menon yritys olisi ollut oman kansan surma.
      Kuten kenraali Monty, Montgomery, sanoo eräässä kirjassaan, että Mooses oli esimerkillinen sotavoimien johtaja. Kun joku asia ei onnistunut, niin piti kouluttaa uusi joukko, joka tehtävästä selviää. Tuo koulutus kesti noin 40 vuotta. Sen jälkeen kansa oli valmis tekemään tehtävän joka edellisellä kerralla oli epäonnistunut.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25